Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE DIN  26.10.2021

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA BELIN prin primar SIKÓ IMRE cu sediul în comuna Belin, satul Belin, nr. 557, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6650/08.10.2021,  în baza:

  1. OUG nr. 68/2019, Art. 6. al. (1) privind înfiinţarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor prin reorganizarea Ministerului Mediului şi prin comasarea cu Ministerul Apelor şi Pădurilor, prin preluarea activităţilor şi structurilor acestuia, precum şi a unităţilor aflate în subordinea, coordonarea şi sub autoritatea celor două ministere;
  2. Hotărâre de Guvern nr. 43/16.01.2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor;
  3. HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia, modificată prin H.G. nr. 19/17.01.2017;
  4. Legii nr. 292/2018, privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;
  5. Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,
  6. Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 aprilie 2014 de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor membrilor Comisiei de Analiză Tehnică prin solcitarea punctelor de vedere, că proiectul

,,CONSTRUIRE POD PE DC37 Km 3+600 PESTE PÂRÂUL BELINUL MARE ÎN LOCALITATEA BELIN-VALE, COMUNA BELIN, JUDEȚUL COVASNA” propus a fi amplasat în comuna Belin, satul Belin-Vale, județul Covasna nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 10 litera b) corelat cu litera e.);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 12.10.2021; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna, în data de 21.10.2021; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 26.10.2021 anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în ... din ....2021), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Adresa nr.6606/06.10.2021 trimisă către membrii CAT în vederea exprimării opiniei formulată în scris sub formă de puncte de vedere;
  4. Puncte de vedere emise de membrii CAT ;
  5. Proces verbal nr. 25 din data de 22.10.2021 încheiat în urma punctelor de vedere transmise de către membrii CAT;
  6. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Obiectul prezentului proiect este realizarea unui pod nou pe amplasamentul celui vechi, pe DC 37 la Km 3+220, peste paraul Belinul Mare.

Drumul comunal DC 37 (strada Valea Porții), ce se desprinde din DJ 103E, traversează la km 3+600, pârâul Belinul Mare, în localitatea Belin Vale, pe un pod cu 1 deschidere de 10,7m și

Se propune un pod cu o suprastructură din beton, pe grinzi  precomprimate cu corzi aderente şi infrastructură cu elevaţii masive de beton armat fundate direct.

Podul este dimensionat la încărcări conform SREN 1991/2006 - modele de încărcare LM1(coeficientul αQ=0.8), LM2, LM4 şi va avea lăţimea de 9.90 m, cu un carosabil de 7.00 m, ce corespunde cu lăţimea platformei drumului pe care este amplasat si doua trotuare de cate 1.00m.

Lungimea structurii este de 16.34m, iar lumina podului este de 12.16m şi a rezultat ca urmare a efectuării calculului hidraulic la debitul Q1%=70mc/s.

Podul are prevăzut un spaţiu de gardă de 1.34 cm.

Podul este oblic la 700 stanga.

Secţiunea transversală asigură lăţimea părţii carosabile de 7,00m si doua trotuare cu latimea de 1.00m.

Infrastructura podului este alcătuită din două culee, din beton armat, fundate direct. Elevaţiile sunt realizate din beton C30/37 au înălţimea de 3.30 m, lungimea de 9.05m şi lăţimea de 1,05 m. La partea superioară a elevaţiei s-a prevăzut realizarea unei banchete de rezemare, având înălţimea de 0,50 m. Fundatiile sunt realizate din beton de clasa C25/30 cu doua trepte 2.00m si 1.50m.

Culeele sunt prevăzute cu ziduri întoarse de grosime 0,50 m.

Suprafaţa betonului din spatele culeei se va proteja cu o hidroizolaţie din bitum filerizat, iar pentru captarea şi evacuarea apelor infiltrate s-a prevăzut realizarea unor drenuri cu cunete şi barbacane.

Amonte si aval s-au prevazut aripi cu lungimea de cca. 50, dispuse in continuarea culeelor, avand si scopul e a asigura racordarea elevatiilor culeelor cu zidurile existente in albie.

Suprastructura include, în secţiune transversală 8 grinzi prefabricate cu corzi aderente, cu lungimea de 14,00 m şi înălţimea de 72 cm, oblice la 70o stanga.

Peste grinzile prefabricate I 72-14 se execută o placă de suprabetonare din beton C 35/45 de grosime 12 -21 cm care pe lângă rolul de a asigura conlucrarea dintre grinzi, mai are şi rolul de strat suport al hidroizolaţiei. Panta transversală este asigurată din suprabetonare.

Calea pe pod va fi alcătuită din hidroizolaţie şi două straturi asfaltice 2x4cmBA16: strat de legătură şi strat de uzură. Pe pod se va dispune parapet directional de tip greu la marginea carosabilului si parapet pietonal metalic.

Evacuarea apelor de pe pod se face pe la capătul de pe malul drept, aval printr-un casiu din beton.

Rampele de acces şi racordarea cu terasamentele

Racordarea podului s-a realizat prin reamenajarea profilului longitudinal. Sistemul rutier, cuprinde:  4 cm beton asfaltic BA16, 4-6 cm binder de criblura BAD25, 8-15 cm mixtura asfaltică AB31,5.

Pentru rampa de acces s-a prevăzut realizarea următorului sistem rutier: 4 cm strat de uzură din beton asfaltic BA16,  4 cm strat de binder din beton asfaltic deschis BAD25, 15 cm strat din piatra sparta, 25 cm strat de fundaţie din balast.

Au fost prevazute la capetele podului realizarea de placi de racordare de 3.00m

Amenajarea albiei cuprinde curăţirea albiei în zona podului si realizarea unui pereu intrea maluri pe lungimea aripilor si elevatiei culeelor ]n vederea protejarii talvegului si fundatiilor.

Panta transversală şi cea longitudinală a drumului, precum şi sistemul rutier relativ etanş asigură scurgerea apelor de suprafaţă.

Pe perioada lucrarilor de executie, circulatia se va desfasura pe o varianta ocolitoare.

S-au avut în vedere toate aspectele necesare asigurării vizibilităţii, respectiv semnalizării orizontale şi verticale (marcaje, table indicatoare).

 

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: Nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

În faza de execuție se vor utiliza materiale specifice folosite în construcții de poduri.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Deşeurile rezultate în urma executării lucrărilor de săpături, pregătirea suprafeţei, sunt pietrişul, surplusul de pământ rezultat în urma săpăturilor.

Pietrişul, nisipul şi pământul dislocat şi nerefolosibil în cadrul lucrării, va fi încărcat şi transportat în locurile de depozitare indicate de autoritatea contractantă, cu respectarea condiţiilor de refacere a cadrului natural în zonele de depozitare, prevăzute în acordul şi/sau autorizaţia de mediu.

Eventualele elementele de beton degradate se vor inventaria şi se vor transporta în depozite speciale existente în zonă pentru materiale de construcţii nerefolosibile sau se vor refolosi la unele lucrări de terasamente.

În cazul producerii unor deşeuri accidentale la maşinile şi utilajele folosite la execuţia lucrării, acestea se vor capta în rezervoare metalice şi se vor transporta la staţii speciale de reciclare.

Gunoaiele menajere provenite de la organizarea de şantier vor intra în circuitul de evacuare al exploatării de gospodărie comunală.

Întreţinerea utilajelor şi vehiculelor folosite în activitatea de construcţie şi întreţinere a  podului  se efectuează doar în locuri special amenajate, pentru a evita contaminarea mediului.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- doar în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de la utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul

2. Amplasarea proiectului

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului:

Categoria de folosință actuală a terenului identificat conform CU nr. 438 din data de 06.08.2021 eliberat de Consiliul Județean Covasna, este drum. Lucrările vor fi executate pe teren aflat în intravilanul localității, fiind în proprietatea solicitantei conform inventarului bunurilor care aparțin domeniului public al comunei Belin, pe drum comunal DC37 la traversarea pârâului Belinul Mare, în localitatea Belin Vale.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: Investiţia propusă este o lucrare definitivă.

Restabilirea calității inițiale a factorilor de mediu se asigură prin măsurile de refacere a zonelor afectate din timpul execuţiei.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional-nu este cazul.

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: intravilanul localității Belin Vale;

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor,

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ.

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa prevederilor art. 48 b) și art. 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- în urma punctelor de vedere transmise de către membrii CAT s-a stabilit necesitatea depunerii documentației la ADMINISTRAȚIA DE APĂ OLT – SGA COVASNA în vederea obținerii Avizului de Gospodărire a Apelor;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG nr. 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  8. Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  10. Pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale;
  11. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 438/06.08.2021 eliberat de Consiliul Județean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  12. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  13. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  14. Conform Procesului-verbal nr. 25 din data de 22.10.2021 încheiat în urma punctelor de vedere transmise de către membrii CAT s-a solicitat:
  • depunerea documentației la ADMINISTRAȚIA DE APĂ OLT – SGA COVASNA în vederea obținerii Avizului de Gospodărirea Apelor;
  • GARDA NAȚIONALĂ DE MEDIU - COMISARIATUL JUDEȚEAN COVASNA precizează că la gestionarea deșeurilor pentru construcții să se respecte prevederile art. 4 și art. 17, alin 4. și art. 15, alin, 1 din O.U.G. nr. 92/19 aug. 2021 privind regimul deșeurilor.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                     Ing. Farkas Berta

 

 

 

Coordonator Compartiment CFM

Ing. Ghican Oana Elena