Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 19.11.2021

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA VALEA CRIȘULUI cu sediul/domiciliul în comuna Valea Crișului, sat Valea Crișului, nr. 136, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 6979/26.10.2021, în baza,

{C}-       {C}Legii. nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a

{C}-       {C}Ordonanţei de Urgenţă  a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a centralizării punctelor de vedere transmise de către membrii CAT (Comisiei de Analiză Tehnică) în data de 11.11.2021, că proiectul “Extindere rețea de apă potabilă și înființare rețea de canalizare menajeră în localitatea Calnic, comuna Valea Crișului” propus a fi amplasat în comuna Valea Crișului, sat Calnic, intravilan și extravilan, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

{C}-       {C}proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, anexa nr. 2, la pct. 13, lit. a);

{C}-       {C}anunț public afișat de titular în ziarul Observatorul de Covasna din data de 05.11.2021 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;

{C}-       {C}anunț public afișat pe site-ul APM Covasna din data de 03.11.2021 privind solicitarea acordului de mediu;

{C}-       {C}Aviz de gospodărire a apelor nr. 53/08.11.2021 privind proiectul ”Extindere rețea de apă potabilă și înființare rețea de canalizare menajeră în localitatea Calnic, comuna Valea Crișului, județul Covasna” emis de Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna;

{C}-       {C}în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;

{C}-       {C}punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris – etapa de încadrare (adresa nr. 7164/03.11.2021);

{C}-       {C}Proces verbal nr. 27/11.11.2021 al ședintei CAT de la sediul APM Covasna (nr. înreg. 7374/11.11.2021);

{C}-       {C}Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;

{C}-       {C}Decizia etapei de evaluare inițială (demararea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului) nr. 68/03.11.2021;

{C}-       {C}dovada achitării tarifelor aferente parcurgerii procedurii de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice și private (diverse etape): OP 859/27.10.2021 (100 ron); OP xxxxxxxx (400 ron);

{C}-       {C}prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

– proiectul prevede extinderea sistemului de distribuție apă potabilă și înființarea sistemului de canalizare menajeră în localitatea Calnic cu scopul de a permite accesul tuturor consumatorilor (casnici și socio-economici) la alimentare cu apă potabilă și evacuare a apelor uzate menajere.

Zona de amplasament pentru lucrările propuse este în extravialnul localității Calnic, paralel cu drumul comunal DC 30 ce assdigură șegătura între satul calnic și satul Valea Crișului și în intravilanul localității Calnic pe domeniul public aferent străzilor de acces la proprietăți.

Accesul în zona studiată se realizează pe DC 30 cu legătură la DJ 121A spre sud și satul Zălan spre nord, DJ 121A realizează accesul din direcțiile est și vest de la localitățile Ghidfalău și Aita Medie, iar DJ 121B realizează accesul din direcția sudică de la localitatea Arcuș.

Rețelele de distribuție a apei potabile și de colectare a apei uzate vor fi amplasate în acostamentul drumurilor comunale sau județene existente, doar pe o partea a acestora ținând cont de celelalte rețele edilitare existente.

Situația existentă: În prezent în localitatea Valea Crișului și pe unele străzi din satul Calnic există o rețea de apă autorizată.

Sursa de apă:

Sursele de apă sunt subterane, extracția se face prin intermediul a 4 puțuri forate din 5 puțuri forate executate.

Toate cele 4 puțuri forate funcționale sunt utilizate în prezent pentru alimentare cu apă a localităților Valea Crișului și Calnic.

Forajele sunt amplasate pe malul stâng al pârâului Valea Crișului.

Sistemul existent de distribuție cu apă potabilă al comunei Valea Crișului este compus din:

{C}-       {C}4 puțuri forate în stare de funcționare;

{C}-       {C}conductă de aducțiune cu diametre între 110 mm – 140 mm, L = 2879 m;

{C}-       {C}1 rezervor de înmagazinare cu o capacitate de 1000 mc;

{C}-       {C}stația de tratare prin raze UV existentă, cu un debit proiectat de 18 mc/h;

{C}-       {C}rețea de alimentare cu apă din polietelină de înaltă densitate cu diametre între Dn 63 mm - 110 mm;

{C}-       {C}branșamente pentru o parte din consumatorii casnici și socio-economici (publici);

Nesesarul de apă, conform aviz SGA Covasna:

Qzi med = 397 m3/zi = 4,6 l/s: 144.905 mii mc/an

Qzi max = 457 m3/zi = 5,29 l/s; 166,805 mii mc/an

Qor max = 62 m3/h = 17,3 l/s.

Situația propusă:

Descrierea funcțională și tehnologică:

Extinderea rețelei de apă potabilă în localitatea Calnic va fi realizată prin:

{C}-       {C}Extindere rețelei de distribuție apă pe o lungime de L = 2750 m cu conducte Dn 63 mm și Dn 110 mm din PEID PE100-RC PN6-PN10;

{C}-       {C}Stație de pompare apă potabilă;

{C}-       {C}Cămine de aerisire și golire 5 buc;

{C}-       {C}Cămine de vane 6 buc;

{C}-       {C}Hidranți de incendiu supterani cu protecție la rupere Dn 80 mm, PN16, 22 buc;

{C}-       {C}Branșamente noi de apă  PEID PE100-RC PN6 De32, 90 buc, inclusiv cămine de branșament complet echipate.

Rețeaua nouă va fi conectată la rețeaua existentă, debitul de apă fiind asigurat prin sistemul de alimentare cu apă existent în localitatea Valea Crișului compus din captarea a 4 foraje existente, aducțiune, rezervor de înmagazinare apă cu capacitate care acoperă necesarul de apă al consumatorilor și inclusiv volumul intangibil pentru stingerea incendiilor, stație de tratare a apei prin raze UV, toate funcționale și autorizate conform legii.

De la rezervor spre cele două sate (Valea Crișului și Calnic) sunt montate două conducte din oțel cu Dn 100 mm.

Conductele se vor poza pe terenuri aparținătoare domeniului public, pe cât posibil în acostamentul drumului sau spații verzi.

Înființare sistem de canalizare menajeră în localitatea Calnic                                       

{C}-       {C}Înființarea sistemului de colectare gravitațională pentru ape uzate menajere din conducte PVC-KG SN 8, Dn 250 mm pe o lungime de L = 7627 m;

{C}-       {C}Înființarea sistemului de colectare sub presiune pentru ape uzate menajere din conducte PEID PE100-RC PN 6 Dn 40 – Dn 90 mm cu o lungime totală de L = 1578 m;

{C}-       {C}Montarea a 234 cămine menajere, montarea a 6 cămine de pompare, executare a 350 cămine de racordare din PVC SN8 DN 160 mm;

{C}-       {C}Executarea subtraversări/supratreaversări de pâraie/drumuri 11 buc.

Conectarea noii rețele de colectare a apelor uzate menajere din sat Calnic, în punctul de racordare al sistemului centralizat de canalizare menajeră al satului Valea Crișului, căminul menajer CMex, aflat pe drumul comunal DC30.

Staţii de pompare ape uzate

Datorită reliefului, în localitatea Calnic apa uzată colectată de la consumatori, se va dirija prin rețeaua de canalizare gravitațională spre 6 stații de pompare, apoi apa se va transporta prin conducte de refulare spre rețeaua de canalizare cu funcționare gravitațională.

Conductele de refulare ale stațiilor de pompare vor fi PEID PE100-RC SDR26 PN6 D40-110 mm, având lungimea totală L = 1578 m.

Stațiile de pompare din Calnic 6 buc vor fi echipate cu una sau două (1A+1R) electropompe submersibile pentru ape uzate cu rotor canal sau vortex cu pasaj liber și dotate cu sistem de autocuplare, tablou electric și cablu de alimentare cu energie electrică și panou de automatizare și siguranță în exploatare.

Cele 6 stații de pompare se vor alimenta de la sistemul local de distribuție a energiei electrice prin racordare la rețeaua și stradală existentă.

Stația de epurare

Sistemul nou va fi conectat la stația de epurare a orașului Sfântu Gheorghe prin rețeaua existentă în localitatea Valea Crișului, căminul CMex.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – nu este cazul.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție a se vor folosi ca și materiale de construcție agregate minerale (balast, nisip, piatră spartă), apă.

În faza de funcționare se va utiliza: apa.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în faza de execuţie vor rezulta diferite tipuri de deșeuri (deșeuri de hârtie și carton, deșeuri de material plastic, deșeuri metalice, deșeuri menajere, etc.) ce vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate.

În perioada de funcţionare: ape uzate menajere vor fi epurate în stația de epurare a orașului Sf. Gheorghe.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

{C}-       {C}surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei lucrărilor, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

{C}-       {C}surse de poluare în perioada de funcţionare: respectare NTPA002.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): nu este cazul. Conform certificatului de urbanism categoria de folosință actuală a imobilului este drumuri.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: drumuri;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: – nu este cazul.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

 i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor - nu este cazul;

 ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

 iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

 iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

 v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: nu este cazul;

vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): nu este cazul;

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje pe perioada de execuție a lucrărilor.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: nu este cazul;

e) probabilitatea impactului – numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: potenţial impact în perioada de execuţie.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: nu este cazul.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

{C}-       {C}proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

{C}-       {C}pentru prezentul proiect s-a emis Aviz de gospodărire a apelor nr. 53/08.11.2021.

Condiţiile de realizare a proiectului:

{C}-          solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 5/28.09.2021 emis de Primăria Comunei Valea Crișului, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;

{C}-          se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor;

{C}-          respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;

{C}-          pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;

{C}-          titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;

{C}-          respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

{C}-          se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;

{C}-          se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură

{C}-          deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;

{C}-          implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;

{C}-          pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;

{C}-          titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;

{C}-          titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Înaintea punerii în funcţiune a obiectivului, titularul proiectului/Operatorul Regional are obligaţia de a solicita revizuirea autorizaţie de mediu, conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de mediu, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                  Coodronator CFM,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                             Ing. Ghican Oana Elena

                                                          

 

 

 

 

 

Întocmit,

Ing. Csáki Gabriela