Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 08.03.2022

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de BRIKSTON CONSTRUCTION SOLUTIONS SA cu sediul în municipiul Iași, str. Calea Chișinăului, nr. 176, județul Iași, înregistrată la APM Covasna cu nr. 944/10.02.2022,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 04.03.2022 că proiectul ”Extragere argilă comună din Cariera Bodoc” propus a fi amplasat în comuna Bodoc, satul Bodoc, CF 25364, 25596, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 2 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 15.02.2022; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Mesagerul de Covasna din data de 17.02.2022 și afișat la sediul Primăriei Bodoc în data de 18.02.2022; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 08.03.2022, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Mesagerul de Covasna din data de ...2022), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 6/04.03.2022;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Memoriul de prezentare înregistrată la APM Covasna cu nr. 1152/21.02.2022;
  6. Planul și Proiectul Tehnic de refacere al mediului înregistrat la APM Covasna cu nr. 1598/04.03.2022;
  7. Dovada achitării tarifului de derulare a procedurii OP nr. 281 din 17.02.2022;
  8. Punctul de vedere nr. 1240/25.02.2022, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1340/25.02.2022 emis de SGA Covasna, conform căruia nu este necesară solicitarea și obținerea avizului de gospodărire a apelor.
  9. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Prin realizarea acestui proiect se intentionează continuarea procesului de exploatare a argilei în cariera Bodoc, jud. Covasna. Cariera a functionat sub administrarea SC Siceram SA din anul 2006, pe baza de permis de exploatare si autorizatie de mediu, fiind apoi preluata, prin fuziune, de catre societatea Brikston Construction Solutions SA. Cariera functioneaza in baza Autorizatiei de mediu nr. 8/01.02.2019, revizuită cu nr. 49/10.11.2021, insa se apropie de finalul exploatarii si se doreste extinderea acesteia cu suprafata de 6156 mp prevăzută în prezentul proiect.

Amplasamentul proiectului este situat pe teritoriul administrativ al comunei Bodoc, extravilan, fiind delimitat de următoarele puncte de reper:

N- drumul comunal din intravilanul comunei Bodoc si paraul Vasar,

S, V si E- pasuni si teren arabil detinute de proprietari particulari.

Accesul în zona se realizează pe drumul comunal DC29 care se ramifică din drumul national DN 12 Sfântu Gheorghe-Miercurea Ciuc. Cariera beneficiaza de un drum de exploatare amenajat ce permite accesul in perimetrul propus spre exploatare, atat spre vatra carierei cat si spre treptele superioare. Suprafata propusa pentru exploatare, de 6156 mp, este in proprietatea Brikston Construction Solution SA, categorie de folosință arabil, cu nr. cadastrale 25596 si 25364, Bodoc. Coordonatele geografice ale perimetrului amplasamentului proiectului, prezentate sub formă de vector în format digital cu referinţă geografică, în sistem de proiecţie naţională Stereo 1970:

Nr. pct.

X

Y

1

494971,323

567143,895

2

494939,703

567190,176

3

494832,000

567246,000

4

494925,251

567112,404

 

Pentru realizarea investitiei se executa urmatoarele lucrari:

Lucrari de deschidere, realizarea accesului la resursa de argilă, respectiv la treptele de exploatare.In prezent, accesul in perimetru se face din localitatea Bodoc, pe drumul amenajat ce traverseaza, printr-un pod de beton, paraul Vasar pana la zacamant. Extinderea spre sud a exploatarii urmeaza sa fie asigurata prin amenajarea unui drum temporar de acces, de pamânt, de la baza dealului in cariera existenta. Din drumul de acces se ramifica drumul de exploatare spre treptele de extractie situate in incinta perimetrului de exploatare pe toata durata de functionare a carierei.Intretinerea drumurilor de acces se va face periodic si consta din degajarea bucatilor de material cazute din mijloacele de transport. In perioada de toamna târzie- iarna, cariera are activitatea sistata, drumul fiind in stadiul de intretinere-conservare.

Lucrari de pregatire

Îndepartarea copertei de sol vegetal cu o grosime medie de 0,3 m, depozitarea selectiva și utilizarea acesteia la refacerea paturii vegetale in segmentul de zacamânt ajuns in stadiul definitiv de extractie.

Lucrari de exploatare

Exploatarea rezervelor de argilă cu metoda treptelor de exploatare, drepte, descendente, derocarea facându-se mecanizat, cu un excavator, succesiv pe 3-4 trepte felii pâna la cota inferioară de exploatare stabilita la 565 m. Decopertarea solului se face cu un buldozer iar încarcarea în transportoare se face cu un excavator. Nu se utilizează explozivi. Elementele treptelor de extractie continuă actuala configuratie a frontului de carieră asigurând o bună stabilitate a versantilor:

Lungime si orientare longitudinala și transversal la structura geologică,

Latimea treptei de exploatare (B)= 5 m,

Înaltimea treptei de exploatare (h)= 5 m,

Unghiul de taluz al treptei de exploatare (α)= 450,

Unghiul de taluz general al frontului de cariera (β)= 300 pe toate laturile de extractie.

 

Incarcarea materialului derocat din frontul de lucru se realizeaza cu excavatoare sau cu ifronul, in camioane de 16 tone.

Solul vegetal  este haldat separat in partea superioara  de est a  carierei,  pe o suprafata de cca 7x 15 m, urmând sa fie reutilizat pentru refacerea paturii de sol vegetal. Sterilul rezultat din descoperta este depozitat pe latura estica a carierei.

Alimentare cu apă din reteaua comunei Bodoc. Apa este utilizată în scop potabil și menajer de catre personalul care lucreaza în carieră. Din conducta de alimentare apa este distribuită la consumatori: 2 grupuri sanitare echipate cu vas WC si doua lavoare, amplasate in containerul mobil.

Apele uzate de tip menajer sunt evacuate în reteaua de canalizare a comunei Bodoc printr-o conductă PEHD cu diametrul Φ= 112 mm, cu o lungime de cca 70 m.

Lucrări de refacere a amplasamentului la finalizarea investiţiei:

In conformitate cu Legea Minelor nr. 85/2003 privind cauzele ce pot duce la incetarea activitatii de exploatare si transpusa in situatia de fata, motivele preconizate ce stau la baza deciziei de inchidere a carierei pot fi urmatoarele:

  • resursele exploatabile s-au epuizat,
  • exploatarea a devenit nerentabila economic.

La luarea deciziei de inchidere a carierei, dotarile mobile vor fi retrase iar drumurile de acces, podul ce a fost construit in perioada licentei de exploatare trec in proprietatea statului.

Va fi redata in circuitul productiv suprafata pe care s-a realizat activitatea de exploatare, conform proiectului tehnic de refacere a mediului.

In etapa de post-inchidere a activitatii miniere, vor fi derulate urmatoarele activitati:

Lucrari de intretinere a vegetatiei instalate in faza de refacere a mediului, precum si a celor ce vizeaza stabilitatea zonelor erodate.

Factorii de mediu si parametrii ce vor fi monitorizati in aceasta faza din ciclul de viata al activitatii miniere precum si lucrarile ce vor fi executate sunt:

Factor de mediu monitorizat

Parametrii monitorizati

specii vegetale

grad de extindere, rata de crestere

factori de risc

stabilitatea terenului

zona de eroziune

Factori de mediu analizati

Lucrări executate

specii vegetale

inierbari

zone de eroziune, sufoziune

lucrari de asigurare a stabilitatii zonelor in care apare fenomenul de eroziune

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: în imediata vecinătate a amplasamentului se află Cariera de argilă Bodoc, aflată în proprietatea aceluiaș titular, exploatarea argilei se va face succesiv în perimetre, astfel încât efectul nu se cumulează;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: Argilă comună extrasă este folosită pentru fabricarea produselor ceramice brute- caramizi si tigle;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în perioada de execuţie şi de funcţionare se vor genera în special: steril folosit la umplerea terenurilor excavate, deşeuri menajere, uleuri uzate, absorbanți, filtre uzate, etc. Eliminarea deşeurilor se va face cu firme specializate, autorizate pentru colectarea/ valorificarea/eliminarea lor;

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de exploatare: funcţionarea utilajelor folosite în exploatare și a mijloacelor de transport.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul exploatării;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: folosința actuală a terenului conform Certificatului de urbanism este arabil;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - proiectul prevede exploatare de argilă comună;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – amplasamentul proiectului se află la o distanță de aproximativ 0,46 km față de limita sitului Natura 2000 ROSPA 0082 Munții Bodoc - Baraolt.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform Punctului de vedere nr. 326/02.03.2022 emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna, diagnosticul arheologic efectuat în perimetrul imobolului nu a descoperit vestigii arheologice.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și mijloacelor de transport; perimetrul propus de exploatare are o suprafață de 6.156 mp;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de exploatare a turbei de către utilajele și mijloacele de transport folosite;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul exploatării;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului:

- mai 2022 - pregătire front de exploatare,

- iulie 2022 - începerea exploatării,

- resursele pentru care se solicită acordul de mediu vor fi suficiente pentru o perioada de cca 2 ani.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și mijloacelor de transport.

 

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completările ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate;

   

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- conform punctului de vedere nr. 1240/25.02.2022, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1340/25.02.2022 emis de SGA Covasna, nu este necesară solicitarea și obținerea avizului de gospodărire a apelor.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a OUG nr. 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor;
  2. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu alin (4) art. 4, cap II din OG 43/2000 republicată;
  3. Respectarea OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  4. Perimetrul de exploatare va fi delimitat prin borne fixe;
  5. În timpul executării lucrărilor se vor lua toate masurile necesare pentru evitarea poluarii accidentale a solului cu hidrocarburi provenite de la utilajele și mijloacele de transport folosite; Lucrările de întreținere și reparații ale utilajelor, mijloacelor de transport folosite se vor efectua în afara perimetrului de extracție în locuri special amenajate și autorizate;
  6. Se vor lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele), se va înştiinţa ITM Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  7. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  8. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  9. În timpul executării lucrărilor este interzisă orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor de plante şi animale aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  10. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  11. Are obligația de de a întreține drumurile de acces utilizate și de a nu restricționa accesul către proprietățile învecinate (terenuri agricole) pe care le deservesc acestea;
  12. Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor, substanţelor poluante de orice fel.
  13. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii; respectarea Proiectului și Planului de refacere a mediului anexate documentației de obținere a acordului de mediu;
  14. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 49/09.02.2022 eliberat de Consiliul Județean Covasna, şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  15. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  16. Înainte de începerea lucrărilor de exploatare titularul proiectului are obligaţia de a solicita şi de a obţine autorizaţie de mediu sau a revizui pe cea existentă după caz,  conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                     Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János