Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

 17 / 19.04.2022

 

   Ca urmare a solicitării depusă de MULTICEREAL COM SRL, cu sediul în mun. Sfântu Gheorghe, str. Sporturilor, nr. 11, bl. 23, sc. B, ap. 3, judeţul Covasna, înregistrată la Agenția pentru Protecția Mediului Covasna cu nr. 1654/07.03.2022,

    în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, autoritatea competentă pentru protecţia mediului, APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică nr. 10/13.04.2022, că proiectul „Exploatare agregate minerale”, propus a fi realizat în comuna Ghidfalău, satul Ghidfalău, extravilan (extras CF nr. 24928, 24924, 26123, 26124), judeţul Covasna nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, anexa 2, pct. 2, lit. a)
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat pe avizierul APM Covasna şi pe site-ul în data de 14.04.2022; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Oservatorul de Covasna în data de 29.03.2022, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna, în data de 29.03.2022
  4. Punct de vedere – DJC Covasna, nr. 575/11.04.2022, înregistrată la APM Covasna

           cu nr. 2646/11.04.2022 –  Documentatia a fost inaintată spre avizare către DJC

           Covasna. Intrucat amplasamentul investitiei se afla intr-o zona cu potential

           archeologic ridicat, in apropierea Sitului arheologic de la Sfantu Georghe

           Bedehaza, cod RAN 63401.05, sit archeologic clasat inclusiv ca momument istoric

           (Cod I-MI: CV-I-s-A-13032), se solicita efectuarea unui diagnostic arheologic

           intruziv. Raportul cercetarii arheologice va fi inaintată către DJC Covasna, iar

           avizarea documentatiei tehnice se va face pe baza punctului de vedere exprimat in

           raport

  1. Punct de vedere – GNM-CJ Covasna nr.535/CJCV/08.04.2022, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2643/11.04.2022 – la gestionarea deșeurilor din construcții să se respecte prevederile art. 4 și art. 17, alin. 4  si art. 15, alin. 1, din OUG nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, cat si prevederile Legii nr. 104/2011, privind calitatea aerului
  2. Punct de vedere – ABA Olt  nr. 5049/EMID/06.04.2022, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2538/06.04.2022 – NU este necesara elaborarea SEICA
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 10/13.04.2022;
  4. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Justificarea necesităţii proiectului:

    Scopul investitiei il constituie crearea unei capacitati de productie ce are in vedere

exploatarea, prelucrarea si valorificarea agregatelor pentru lucrari de terasare cai ferate si

drumuri. Lucrarile proiectate vor avea ca scop final valorificarea agregatelor minerale prin

redarea terenului in circuitul agricol.   

    Suprafata perimetrului de exploatare, situat la malul stang a Raului Olt, la o distanta de cca. 430 m de aceasta, va fi de cca. 40000 mp, cu realizarea unei cuvete de cca. 34155 mp, aceasta urmand a fi sistematizata la final prin lucrari de umplutura, taluzare si nivelare. Restul terenului va fi folosit pentru amplasarea zonei de acces si a zonelor de protectie fata de vecinatati.

In cadrul perimetrului solicitat, excavarea agregatelor se va realiza pana la o adancime

de maxim 18,5 m de la cota terenului natural, la minimum 1, m fata de cota nivelului

hidrostatic.

   Terenul analizat se invecineaza cu:

   -   la nord: teren agricol proprietate privata Pa 472/7

   -   la vest: drum de exploatare

   -   la sud: teren agricol proprietate privata Pa 422/1

   -   la est: de exploatare

   Activitatea de exploatare agregate minerale in cadrul acestui perimetru se va desfasura esalonat pe o perioada de cca. 2 ani.

Lucrări ce vor fi efectuate:

-  Lucrari de deschidere si pregatire

   Consta in amenajarea unui drum de acces la resursa, intre organizarea de santier si zona de excavare. Deasemenea bermele de exploatare vor fi folosite pentru accesul utilajelor la resursa pe intreaga suprafata a terenului de exploatare.

    Deschiderea acumularii de nisip si pietris, acumulare dezvoltata in totalitate sub nivelul

terenului inconjurator, unde adancimea medie de excavare va fi de pana la 18,5 m, se va

realiza printr-o transee de deschidere, pozitionata in partea de vest a perimetrului de

exploatare, transee cu urmatoarele date constructive: lungimea = 20 m; latimea = 30 m;

declivitatea (panta) = 8 grade; metoda de sapare: decopertare cu buldozerul, excavare cu excavatorul sau incarcatorul frontal, recuperarea si transportul agregatelor

   Deplasarea utilajelor de transport catre frontul de incarcare se va putea realiza pe

rampa interioara de acces din zona estica. Se utilizeaza un drum cu o singura banda, cu urmatoarele caracteristici: latime = 4 m pe fiecare sens de mers

-  Lucrări de decopertare

   Presupune decaparea solului fertil si a sterilului si depunerea (haldarea) acestuia in vederea utilizarii la reconstructia ecologica, tine seama de:

   -  grosimea copertei (sol vegetal + steril) de 1,50 m;

   -  grosime medie util de 17,00 m;

   -  metoda de exploatare in 4 trepte, in functie de topografia terenului;

   -  reconstructia ecologica care presupune redistribuirea materialului din coperta, pe

vatra excavatiei, taluze si bermele de siguranta.

    Materialul steril va fi depus direct cu cupa excavatorului, impins cu lama buldozerului sau transportat cu autobasculantele catre zonele de haldare situate in afara zonei de lucru pe laturile de sud, nord si est ale perimetrului.

-  Tehnologia de haldare

    Materialul rezultat din decopertare va fi haldat in zonele laterale de sud, nord si est, in halde temporare. Dupa excavarea a doua fasii, ceea ce inseamna o inaintare de cca. 20 m, materialul steril va fi impins in pe zonele marginale unde va fi depozitat in gramezi pentru a fi utilizat la reconstructia ecologica a zonei. In aceasta ordine de idei, mateialul va fi haldat temporar in zonele laterale, (sud, nord si est) si va ramane insitu, pentru a asigura reconstructia ecologica.

    Amplasamentul zonelor de haldare se va alege in stransa concordanta cu metodologia

de exploatare aleasa, tinand cont de urmatoarele criterii: Sa nu imobilizeze rezervele de aggregate; Distanta mica de deplasare a materialului; Acces usor pentru utilajele folosite la decopertare si transportul sterilului; Evitarea alunecarilor de teren; Sa nu afecteze procesul tehnologic de exploatare; Sa nu afecteze drumurile de acces; Sa asigure o scurgere a apelor pluviale; Sa asigure utilizarea in bune conditii a materialului la reconstructia ecologica (materialul va fi haldat temporar in zona nordica a perimetrului.

-   Lucrari de exploatare

    Excavarea se va realiza in fasii paralele, cu lungimea egala cu lungimea zonei de

excavare si latimea de pana la 10 m, sensul de avansare fiind de la vest la est, iar in cadrul fasiilor si retur cu directie de avansare de la nord la sud.

    Exploatarea se va realiza mecanizat cu ajutorul Excavatorului si/sau incarcatorul

frontal, aflat în dotarea titularului care va executa la inceput operatia de decopertare.

    Dupa decopertarea unei suprafete suficiente care sa asigure accesul la resursa programata a fi exploatata se va ataca prima fasie incepand din zona de nord-vest.

    Exploatarea va inainta la inceput spre est, pana se va epuiza prima fasie, dupa care

se va trece la cea de a doua fasie, in care inaintarea se va face catre vest. Decalajul dintre fasiile de exploatare si cele de decoperta se va mentine permanent la cca. 20 m.

Exploatarea agregatelor se va dezvolta pana la cota + 526 mdMN, functie de morfologia terenului, in cadrul a patru trepte descendente

     Avand in vedere ca nivelul hidrostatic este la adancimi de cca. 20,m (524,5 mdM) fata de cota locala a terenului (544,50 mdM), iar adancimea maxima de exploatare de cca. 18,5 m (526,00 mdM), rezulta ca excavatiile nu vor intercepta acviferul freatic.

    Excavatia se va realiza de asa maniera incat sa se asigure unghiul de taluz al versantilor, care va fi de cca. 45⁰ pentru a asigura o panta de scurgere apropiata de unghiul de taluz natural al pietrisurilor.

    In cazul intalnirii lentilelor de argila, acestea se vor exploata si se vor depozita separat,

urmand a fi utilizate la reconstructia ecologica.

    Volumul de util (pietris si nisip) este estimat prin metoda sectiunilor verticale la cca. 485000 mc

-   Lucrari de reconstructive ecologica

    Pentru redistribuirea materialului din coperta in zonele excavate – sunt necesare lucrari de nivelare si rambleere a excavatiilor.

    Aceste lucrari se vor realiza prin impingere cu buldozerul din zonele marginale

(haldele aflate in zona pilierilor marginali), restul materialului, care reprezinta cea mai mare parte din coperta urmand a fi incarcat in basculante si depus in zonele excavate, pe masura inaintarii exploatarii.

    Umplutura pe taluze si berma va avea o grosime medie de cca. 0,30 m (in totalitate din sol fertil), dupa compactare, realizandu-se unghiul de taluz (panta 1:2) spre interiorul

excavatiei. Umplutura pe fundul excavatiei va avea o grosime medie de cca. 1,00 m, dupa

compactare, din care 0,70 m steril (pamant) si 0,30 m fertil.

    Taluzarile si umplutura pe fundul excavatiei se vor compacta acolo unde este posibil

cu buldozerul sau manual, straturile de umplutura urmand a avea un grad de compactare

minim de 90%, similar cu depozitele initiale.

    Dupa lucrarile de taluzare si compactare, vor rezulta doua trepte de 9 - 10 m – treapta superioara, respectiv 8m – treapta inferioara, cu un unghi de 27⁰ (1:2), despartite de o berma de 2, m.

    Suprafetele taluzate, pe intreaga circumferinta a excavatiei si vatra acesteia, vor fi

inierbate si insamantate pentru a nu fi erodate de apa si precipitatii. Astfel, volumul terasamentelor si umpluturilor interioare a fost estimat prin metoda sectiunilor verticale, rezultand un volum de cca. 43000 mc, material provenit din decoperta.

   Dupa excavarea agregatelor si realizarea lucrarilor de umpluturi si terasamente, terenul va fi coborat cu max. 17,5 m fata de cota initiala.

-   Utilaje, instalatii si mijloace de transport

    -   buldozer Hanomag D65

    -   excavator Hyundai

    -   excavator Hitachi

    -   autobasculante de 16 si 40 tone

    -   incarcator Volvo L110F

    -   incarcator Stalowa Vola

    -   autoincarcator Doosan

-   Combustibilii, lubrefianti utilizați

    Cantitatea de combustibil utilizata va fi de aproximativ 200 l/zi. Alimentarea cu motorina a utilajelor se va realiza in afara perimetrului, direct din cisterna de aprovizionare dotata cu pompa specializata in rezervoarele utilajelor. De asemenea, schimburile de ulei se vor face in zona organizarii de santier de catre firmele specializate care vor executa reviziile si reparatiile utilajelor, responsabilitatea gestionarii uleiurilor uzate revenindu-le acestora.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: resurse de agregate minerale;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în perioada de execuţie rezulta urmatoarele tipuri de deşeuri: deseuri metalice, anvelope uzate, uleiuri uzate, filtre de ulei, deseuri menajere  

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: funcţionarea utilajelor în principal, emisii de praf (pulberi sedimentabile)

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul lucrărilor;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - Contaminarea apei freatice - in cazul producerii de poluarea accidenta – deversare de combustibili sa lubrefianti

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a)  utilizarea actuală și aprobată a terenului: teren agricol, exploatare miniera

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: nu este cazul

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere: nu este cazul

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional: nu este cazul

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice: Amplasamentul se afla  la o distanta de aproximativ 100 m de aria naturala protejata ROSCI0329 Oltul Superior si se suprapune peste corpul de apa subterana de suprafata ROOT02 –Depresiunea Brasov si corpul de apa subterana de adancime ROOT11 - Depresiunea Brasov corpuri de apa aflate in administrarea Administratiei Bazinale de Apa Olt.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: lucrarile vor fi executate in zona rezidentiala

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: amplasamentul    investitiei se afla intr-o zona cu potential archeologic ridicat

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor, stropirea drumurilor pentru reducerea emisiilor de praf

    II. 3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor si a mijloacelor de transport;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de constructie de către utilajele și mijloacele de transport folosite; posibilitatea poluarii solului și a apelor freatice numai in cazuri de poluări accidentale (deversare reziduuri petroliere, alte substante sau deseuri periculoase,  pe sol, sau in apele de suprafata sau subterane)

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu substante sau deseuri periculoase în timpul realizării proiectului;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: nu este cazul

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

   Conform procesului-verbal al ședinței CAT nr. 10/13.04.2022 proiectul nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă;

-  proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate.

Condiţiile de realizare ale proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare; OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  2. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  3. Vor fi luate in considerare punctele de vedere a institutiilor, membrii CAT:

-  DJC Covasna ocumentatia a fost inaintată spre avizare. Intrucat amplasamentul

   investitiei se afla intr-o zona cu potential archeologic ridicat, in apropierea Sitului

     arheologic de la Sfantu Georghe Bedehaza, cod RAN 63401.05, sit archeologic

     clasat inclusiv ca momument istoric (Cod I-MI: CV-I-s-A-13032), se solicita

     efectuarea unui diagnostic arheologic intruziv. Raportul cercetarii arheologice va fi

     inaintată către DJC Covasna, iar avizarea documentatiei tehnice se va face pe

     baza punctului de vedere exprimat in  raport

          - GNM-CJ Covasna – la gestionarea deșeurilor din construcții să se respecte

          prevederile art. 4 și art. 17, alin. 4  si art. 15, alin. 1, din OUG nr. 92/2021 privind

          regimul deșeurilor, cat si prevederile Legii nr. 104/2011, privind calitatea aerului

           -  Punct de vedere – ABA Olt – NU este necesara elaborarea SEICA

     4.  Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada

           executării  lucrărilor;

  1. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel, substanţe poluante
  2. Lucrările de reparaţii, întreţinere la utilajele, vehiculele din dotare se vor executa în afara zonei de lucru, de către firme autorizate;
  3. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/ eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  4. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  5. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite; Alimentarea cu combustibili se face la pompele din stațiile de benzină și din recipienti speciali de metal pentru utilajele din perimertul de lucru
  6. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 9/20.01.2022 eliberat de Consiliul eliberat de Consiliul Judetean Covasna şi respectarea condiţiilor din acesta şi din documentaţia tehnică;
  7. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU Gheorghe

  

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize,                                                                        Coordonator                                                                   

Acorduri, Autorizaţii,                                                                          Compartiment CFM

Ing. SIMINICEANU Gabriel Nicolae                                                  Ing. Ghican Oana Elena

 

 

 

 

 

                                                                                                          Întocmit,

                                                    Ing. BORBÁTH József