Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din data de 10.05.2022

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de IMPERIAL HOTEL MANAGEMENT, cu sediul în mun. Târgu Secuiesc, Piața Gabor Aron, nr. 4, et. 1, birou 1, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6948/25.10.2021,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din data de 05.05.2022 că proiectul ”CONSTRUIRE CORP HOTEL 3 STELE – BALVANYOS RESORT” propus a fi amplasat în comuna Turia, Trup Balvanyos, km. 23, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în Anexa nr. 2, pct. 13. lit. a), coroborat cu pct. 12, lit.c.
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 03.11.2021; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în ziarul Observatorul de Covasna din data de 04.11.2021, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 12/05.05.2022;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna cu nr. înregistrare 2854/20.04.2022 și punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris (GNM Covasna nr. 631/CJ CV/14.05.2022, DSP Covasna nr. 3040/28.04.2022, SGA Covasna 1543/SL/09.03.2022, Punct de vedere Comp. Biodiversitate – APM Covasna);
  6. Aviz nr. 8 din 29.04.2022 din partea Centrului Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont – Consiliul Județean Covasna, administratorul siturilor Natura 2000 ROSPA0082 Mții Bodoc-Baraolt, ROSCI0037 Ciomad Balvanyos;
  7. Aviz de gospodărire a apelor nr. 15 din 24.03.2022 eliberat SGA Covasna;
  8. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Prezentul proiect prevede dezvoltarea complexului hotelier Grand Hotel Balvanyos prin construirea unei clădiri noi, prin supraetajarea unor construcții existente formate din două corpuri (C2 și C3), care au în prezent regim de înălțime subsol.

Amplasamentul proiectului propus se află în intravilanul localității Turia, trup Balvanyos. Conform PUG aprobat al comunei Turia, terenul se află în UTR 4, având ca destinație zone verzi, recreere și sport. Terenul se identifică prin extras CF 28773, având suprafață de 16071 mp.

Amplasamentul se află în 2 arii anturale protejate sit Natura 2000: ROSCI0037 Ciomad- Balvanyos și ROSPA0082 Muntii Bodoc Baraolt.

Pe amplasament există clădiri care aparțin de complexul hotelier Best Western Balvanyos.

Parcela are acces pietonal și auto la drumul fost DJ 113, actualmente Dn 11C, la km 23+300, prin intermediul unui drum de acces în incintă care delimitează terenul pe latura vestică.

Vecinătăți/zone adiacente:

-           Nord- zonă împădurită

-           Vest- clădiri ale Imperial Hotel Management SRL, zonă împădurită

-           Sud- DN11C, alte unități de cazare,

-           Est- complex hotelier Balvanyos Resort, zonă împădurită.

Inventar de coordonate (construcția proiectată):

 

Nr. pct.

Coordonată

 

X

Y

1

513471.99

573280.36

2

513464.066

573281.783

3

513458.937

573258.981

4

513458.885

573258.749

5

513457.421

573258.861

6

513456.706

573249.448

7

513455.548

573249.536

8

513453.085

573217.069

9

513460.365

573216.516

10

513462.807

573248.704

11

513464.692

573248.561

12

513465.432

573258.314

13

513466.300

573258.248

14

513466.728

573260.482

 

Terenul de amplasare și clădirile existente se află în proprietatea beneficiarului investiției SC Imperial Hotel Management SRL.

Situația existentă și justificarea necesitatății proiectului

Spațiile de cazare și complexul de agrement existente sunt insuficiente pentru nevoile actuale, aflate în continuă creștere. În ultima perioadă, cererea de tip HORECA pentru serviciile din complexul turistic Balvanyos și stațiunea turistică de interes local Balvanyos a crescut foarte mult, iar acest trend tinde să se mențină și chiar să se amplifice în perioada viitoare.

Proiectul propus, de refacere și modernizare a clădirii existente răspunde acestor provocări identificate în zonă.

Situația proiectată

Proiectul propune construirea unei clădiri noi, peste două corpuri de clădire existente (C2- centrala termică, magazie, spălătorie, atelier întreținere și C3- garaj), care au regim de înălțime subsol, urmând să mai fie realizat un nivel peste subsolul existent, clădirea care va rezulta urmând să aibă un nivel de înălțime S+P. Cele două corpuri sunt alipite pe latura îngustă. Corpurile au formă dreptunghiulară cu dimensiuni de 68,61 x 11, 64 și 23,41 (22,10) x 11,51 m.

Bilanț teritorial propus:

-           Suprafața teren= 16071 mp

-           Aria construita propusă: Ac=504 mp

-           Aria desfasurata propusă: Ad= 504 mp,

-           Aria construită construcții existente= 1155 mp

-           Aria desfășurată construcții existente= 1779,07 mp

-           Suprafața alee pietonală, curte pavată= 450 mp

-           Zonă verde= 13762 mp

-           Alte suprafețe= 200 mp

-           Regim de inaltime: existent- subsol, propus- parter, S+P

-           Inaltime constructie: subsol- 2,95 m, parter- 3,0-4,8 m la sala de mese, 2,5 m la camera.

-           Volum construcție- existent= 3325 mc, propus- 2163 mc, total= 5488 mc

-           POT existent= 7,1%

-           POT propus= 10%

-           CUT existent= 0,08

-           CUT propus= 0,11.

Funcțiuni propuse pentru noua clădire: spații de cazare care corespund standardelor unui hotel de 3 stele și sală de mese pentru servirea micului dejun pentru cei cazați în corpul nou. Corpul de hotel realizat va avea o capacitate de 12 camere cu câte 2 paturi, total 24 locuri.

Acestea se vor adăuga la capacitatea actuală a complexului hotelier care are 102 camere cu 206 locuri de cazare, restaurant cu 200 de locuri, bar cu 40 de locuri, lobby bar cu 60 de locuri, restaurant Gastrolab cu terasă de vară cu 130 de locuri, apartamente de închiriat (54 de locuri), trei săli de conferință, bucătărie, centrul SPA Grand Santerra, parc de aventură, anexe gospodărești, parcare autoturisme pentru 200 de locuri.

Corpul de centrală termică și spălătoria vor fi supraetajate doar parțial, astfel încât porțiunea de deasupra centralei termice va rămâne liberă.

Hotelul propus va funcționa doar pe un singur nivel - parter.

Corpul de hotel propus va fi total separat de subsolul existent prin planșeul de beton existent, neavând nici o legătură între ele. Subsolul existent va păstra funcțiunile existente. La acest nivel, în afara intervențiilor care vizează consolidarea structurii existente, nu sunt necesare alte lucrări. Forma construcției propuse se va adapta la forma clădirii existente. Se propune un corp de formă dreptunghiulară, cu două aripi cu funcțiune de cazare, unite prin sala de mese din zona centrală.

Corpul de hotel realizat va avea o capacitate de 12 camere cu câte 2 paturi, fiecare cu S= 18,0 mp. Fiecare cameră va fi dotată cu baie proprie de 3,18 mp și cu antreu de 2,48 mp. Sala de mese va avea S= 70,61 mp, dotată cu spații anexe necesare (camera servire- 6,13 mp, spălător veselă- 4,47 mp, grup sanitar pentru personal- 5,57 mp). Va mai exista o cameră de oficiu, S= 20,74 mp. Mâncarea nu va fi gătită în noul corp hotelier, fiind adusă din hotelul existent

Structură

Construcția se va realiza prin supraetajarea subsolului existent cu un nivel. Subsolul existent are structură de beton, zidărie portantă de cărămidă și piatră naturală. Planșeul existent peste subsol este din beton armat. Corpul propus va fi realizat din structură de lemn. Planșeu propus peste parter este din lemn.

Pereții exterior vor fi realizați din pereți tip sandwich, termoizolație cu vată minerală, semirigidă. Pereții exteriori nestructurali vor fi din gipscarton.

Acoperiș propus- șarpantă de lemn, învelitoare din țigle metalice

Finisaje:

Finisaje exterioare- tâmplărie lemn, învelitoare țigle ceramice, placaj de lemn. Finisaje interioare - placaj gipscarton, vopsea lavabilă, faianță, tavan lemn tratat cu lazură lemn, gresie ceramică.

Echipare edilitară:

Pe teren sunt disponibile rețelele de apă potabilă, rețea pentru hidranți, canalizare ape pluviale respectiv menajere, funcționale pentru clădirile existente pe amplasament

Alimentarea cu apă: se va realiza din sistemul existent de alimentare cu apă, printr-un cămin de apă, poziționat lângă corpul de clădire. Complexul hotelier este reglementat din punct de vedere al alimentării cu apă și evacuarea apelor uzate, prin Autorizația de gospodărire a apelor nr. 50 din 02.11.2020, eliberată de SGA Covasna.

Conform Avizului de gospodărire a apelor nr. 15 din 24.03.2022:

Distribuția interioară în noul corp hotelier se va realiza în pardoseală tehnică, iar alimentarea obiectelor sanitare din țeavă PPR. Hotelul va fi alimentat cu apă caldă menajeră din centrala termică exitentă, aflată la demisol, care deservește hotelul existent. Pentru un comfort mai ridicat și pentu minimalizarea pierderii de apă se va instala o rețea de recirculare a apei calde menajere.

Necesarul de apă pentru investiția nou realizată:

Qzi med= 3,96 mc/zi = 0,0,45 l/s; 14,454 mii mc/an

Qzi max= 5,14 mc/zi = 0,059 l/s; 18,761 mii mc/an

Qor max= 0,27 mc/h.

care se va adauga la necesarul de apă pentru activitățile deja existente și funcționale, autorizat prin Autorizația de gospodărire ape nr. 50/2020.

Canalizare menajeră

Apele uzate ce urmează să fie canalizate, după proveniență, sunt ape uzate de tip menajer, rezultate din satisfacerea nevoilor de apă gospodărești și igienico-sanitare ale utilizatorilorilor/personalului clădirii propuse. Apele menajere din grupurile sanitare se colectează cu conducte din plastic fonoabsorbante montate în pardoseala tehnică. În exterior și sub placă conductele de canalizare se execute din conducte de polietilenă PVC-KG.

Apele uzate sunt colectate prin rețeaua de canalizare vor fi conduse la stația de epurare existentă pe amplasament de unde vor fi evacuate în pârâul Turia, prin pârâul Sărat.

Din realizarea proiectului vor rezulta următoarele cantități de apă uzată: Quz zi med= 3,96 mc/zi; Quzi max= 5,14 mc/zi; Quhmax= 0,27 mc/h. Cantități care se vor adăuga la cantitățile de apă uzată rezultate din activitățile existente.

Apele meteorice

Apele meteorice colectate de pe acoperiș se colectează cu jgheaburi metalice și vor fi evacuate pe spațiile verzi

Agentul termic va fi asigurat din centrala termică existentă de la demisol, care în momentul de față alimentează hotelul existent. Distribuitorul existent va fi extins cu încă un racord din care se va alimenta rețeaua de încălzire pentru spațiile de cazare nou construite. Încălzirea spațiilor se va realiza prin încălzire în pardoseală.

Energia electrică este furnizată de la reteaua publică cu post de transformare propriu în cadrul complexului.

Organizare de șantier

Organizarea de șantier se va amenaja în cadrul parcelei de teren (incintei obiectivului), pe o suprafață de aproximativ 50 mp. Obligatoriu se va face împrejmuirea provizorie a șantierului, înainte de începerea oricărei lucrări de construcție, și se vor lua toate măsurile pentru protecția factorilor de mediu. Accesul în cadrul santierului se va putea realiza din DJ113, situat la sud de amplasament, dar si din drumul de exploatatie dinspre latura vestică. Se va amenaja o platformă pentru depozitarea materialelor. Se va amplasa o baracă tip container pentru biroul de șantier si vestiar pentru personalul muncitor.

Pentru organizarea execuției se propun următoarele:

- gard din plasa metalică sudată h= 2,0 m în jurul zonei construite

- amplasarea unei barăci pentru vestiar muncitori

- 1 buc. wc ecologic.

- la punctul de acces în santier va exista punct de curățare a pneurilor de noroi

- la vârf de activitate vor fi în șantier 10 muncitori. Perioada de desfășurare a activității va fi de 36 luni de la începerea lucrărilor. Programul de lucru va fi de 8-10 ore zilnic

- toate locurile cu risc de accidente vor fi împrejmuite și semnalizate corespunzător

- va fi amenajat un punct de prim ajutor.

- se va amplasa un pichet de incendiu dotat corespunzător si toate barăcile vor fi dotate cu extinctoare.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: Pe amplasament există clădiri care aparțin de complexul hotelier Best Western Balvanyos, astfel proiectul propus vine să completeze atât infrastructura de cazare al stațiunii de interes local Balvanyos, cât și a complexului hotelier.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

Resursele naturale ce vor fi folosite în timpul constructiei includ apa, materialele inerte (beton, nisip, pietriș, piatră spartă, ciment, var), materialele de construcție (lemn, vată minerală și bazaltică). Se vor folosi de asemenea combustibil și energie electrică. Având în vedere dimensiunea proiectului, impactul lucrării asupra utilizării resurselor naturale este nesemnificativ.

În faza de funcționare se va utiliza, apă, energie electrică și gaz natural.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

În perioada de execuție a lucrărilor se vor genera următoarele tipuri de deșeuri: deșeuri menajere sau asimilabile (20 03 01); deșeuri provenite din lucrări de construcție (grupa 17 01).

Deșeurile rezultate în perioada de funcționare: deșeuri menajere (20 03 01), deșeuri de ambalaje (15 01 01, 15 01 02, 15 01 04, 15 01 07).

Toate tipurile de deșeuri atât cele rezultate în faza de construcție cât și cele rezultate în perioada de funcționare vor fi colectate și stocate temporar în recipiente corespunzătoare, astfel încât să pot fi preluate și transportate de operatori autorizați în vederea valorificării/eliminării.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: surse de poluare în perioada de construire: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, praf de la manipularea unor materiale pulverulente.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protectia muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): Proiectul nu prezintă risc pentru sănătatea umană, și va contribui la dezvoltarea turistică a stațiunii turistice Balvanyos.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Conform Certificatului de urbanism nr. 32/16.11.2020, eliberat de către Comuna Turia, terenul identificat CF 28733-C1, 28733-C2, 28733-C3, se află atât în intravilanul cât și în extravilanul localității conform PUG aprobat, sunt în proprietatea solicitantului, conform extras CF 28773.

Terenul are o suprafață de 16071 mp, din care 1183 mp fâneață în extravilan. Conform PUG aprobat terenul se află în UTR 4 – zone verzi, recreere și sport. Categoria de folosință actuală este curți construcții, fâneață în intravilan și fâneață în extravilan. Proiectul se incadrează în reglementările urbanistice elaborate pentru acest areal, având un procent de ocupare al terenului în limitele impuse și un regim de înălțime incadrat în tipologia stabilită.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: amplasamentul proiectului se află în interiorul a 2 situri Natura 2000: ROSCI0037 Ciomad Balvanyos și ROSPA0082 Mții Bodoc-Baraolt. În amplasamentul lucrărilor nu se regăsesc specii și habitate de interes comunitar. Implementarea proiectului nu va aduce modificări ale stării actuale de conservare și nici schimbări majore pe viitor.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – amplasamentul proiectului se află în interiorul a 2 situri Natura 2000: ROSCI0037 Ciomad Balvanyos și ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul .

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: se va depune documentația pentru analiză și avizare la Direcția Județeană pentru Cultură Covasna (conform PV nr. 12/05.05.2022) .

 

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): suprafața totală a complexului hotelier este de 16071 mp. Zona analizată este deja construită și antropizată. Prin proiectul propus nu se vor ocupa suprafețe noi de teren față de cele deja utilizate în acest scop Impactul va fi local, pe amplasament şi în imediata vecinătate a acestuia.

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: nu vor fi schimbări profunde ale factorilor de mediu; impact nesemnificativ.

  e) probabilitatea impactului – numai în cazul unor poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact nesemnificativ și reversibil, numai pe perioada de execuție a lucrărilor. Prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor pot fi evitate poluările accidentale.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor. Terenurile afectate de lucrările de execuție se vor readuce la starea inițială, după finalizarea construcției.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- având în vedere că proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, amplasamentul acestuia se situează în 2 situri de importanță comunitară Natura 2000 ROSCI0037 Ciomad Balvanyos și ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt.

- APM Covasna a solicitat elaborarea Memoriului tehnic conform Ord. 19/2010 (*actualizat*) privind aprobarea Ghidului Metodologic referitor la evaluarea adecvată a efectelor potențiale ale planurilor și proiectelor asupra ariilor protejate de interes comunitar, prin Decizia inițială nr. 67/02.11.2021.

- s-a elaborat Memoriu de prezentare, care cuprinde și datele conform Ord. 19/2010 (actualizat), înregistrat la APM Covasna cu nr. 2854/20.04.2022.

- punct de vedere din partea Birou/Compartiment Arii Protejate din cadrul APM Covasna;

- pentru proiect s-a eliberat Aviz nr. 8 din 29.04.2022 cu condiții, din partea administratorului ariilor naturale protejate ROSCI0037 Ciomad Balvanyos și ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt – Centrul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont;

- Proiectul propus nu are legătură directă cu managementul conservării ariilor protejate, totuși, prin organizarea unor programe de educație ecologică, conștientizare, prin organizarea unor excursii în sit, poate avea efecte pozitive asupra managementului ariei protejate.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa prevederilor art. 48 și 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- pentru proiect s-a eliberat Aviz de gospodărire a apelor nr. 15 din 24.03.2022 din partea Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  4. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. Deşeurile se vor colecta selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  8. La finalul lucrărilor de reabilitare a drumului, vehiculele și utilajele folosite vor fi îndepărtate de pe amplasament
  9. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  10. În cazul unor scurgeri de motorină sau uleiuri, vor fi luate imediat măsuri de colectare și prevenire sau înlăturare a poluării solului, pentru a preveni infiltararea în adâncime spre apa subterană;
  11. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța Administrația Bazinală de Apă Olt, APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  12. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  13. Se va depune documentația pentru analiză și avizare la Direcția Județeană pentru Cultură Covasna;
  14. Se va depune documentația la Inspectoratul pentru Situații de Urgență ”Mihai Viteazul” al Județului Covasna;
  15. Titularul are obligația de a respecta condițiile din Avizul de gospodărire a apelor nr. 15 din 24.03.2022 emisă de către SGA Covasna;
  16. Vor fi respectate condițiile din Avizul nr. 8 din 29.04.2022 emisă de administratorul ariilor naturale protejate sit Natura 2000: ROSPA0082 Mții Bodoc Baraolt și ROSCI0037 Ciomad Balvanyos – Centrul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont – Consiliul Județean Covasna, după cum urmează:
    1. Se vor respecta prevederile Planului de magament al sitului Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt, aprobat prin Ordinul Ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 1643/2016;
    2. Se vor respecta prevederile Planului de magament al sitului Natura 2000 ROSCI0037 Ciomad-Balvanyos, aprobat prin Ordinul Ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 141/2016;
    3. Respectarea OUG nr. 34/2013, în special art.14, pct. (1) lit (d), în sensul căreia este interzisă circulația pe pajiști;
    4. Se interzice depozitarea deșeurilor de orice fel pe suprafața sau în vecinătatea sitului, în alte locuri decât cele special amenajate și autorizate;
    5. Lucrările de construcție să se efectueze astfel încât să producă un zgomot cât mai mic, preferabil în afara perioadei de cuibărire (aprilie-iunie);
    6. La proiectarea eventualelor clădiri se recomandă folosirea unor culori cât mai naturale, care se armonizează cu peisajul (fără culori vii);
    7. Instalațiile de iluminat se vor proiecta să fie amplasate în așa fel încât să nu afecteze habitatele din vecinătate (de ex. să se folosescă corpuri de iluminat orientate în jos spre sol), este de dorit să se folosească lumină de culoare galbenă;
    8. Să se respecte tradiția locală în cazul construcțiilor, adică clădirile să se incadreze în peisaj;
    9. În cazul alegerii materialelor de construcții propunem folosirea celor caracteristice zonei, adică învelitori din țiglă tip Bățani, sau șindrilă, culorile alese să fie caracteristice zonei, să nu se folosească pavaje din piatră naturală sau artificială;
    10. Se interzice introducerea plantelor ornamentale sub pretextul refacerii cadrului natural după construcții, la amenajarea grădinilor și la înființarea perdelei de protecție se aleg strict elemente floristice și de arbori din zonă (menținerea habitatului de fânețuri, plantarea speciilor locale de Quercus, Alnus, Betula, Acer, etc.)
  17. Conform punctului de vedere nr. 631/CJ CV/02.05.2022 (APM Covasna nr. 3114/02.05.2022) din partea GNM Covasna:
  18. se vor respecta planurile de management ale siturilor Natura 2000 ROSCI0037 și ROSPA0082, și punctele de vedere ale custozilor;
  19. gestionarea deșeurilor de construcții se va realiza cu respectarea prevederilor Art. 4 și Art. 17, alin 4 și Art. 15, alin. 1 din din Legea 92/2021 privind regimul deșeurilor, cât și prevederile Legii nr. 104/2011;
  20. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 32/16.11.2020 eliberat de Comuna Turia şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  21. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  22. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  23.  Înainte de punerea în funcţiune a obiectivului titularul proiectului are obligaţia de a solicita şi de a obţine autorizaţie de mediu/revizuirea autorizației de mediu, conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de mediu, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

 

DIRECTOR EXECUTIV

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

Şef Serviciu Avize,

Acorduri, Autorizaţii                                                                                                 Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                               ecol. Balázsi Beáta

 

 

 

Coordonator CFM,

Ing. Ghican Oana Elena