Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 12.07.2022

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA BIXAD cu sediul în comuna Bixad, satul Bixad, nr. 558, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 3377/10.05.2022,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de ...2022 că proiectul ”ÎNFIINȚAREA REȚELEI DE DISTRIBUȚIE GAZE NATURALE, BRANȘAMENTE ȘI SRPM BIXAD, ÎN UAT BIXAD, JUDEȚUL COVASNA” propus a fi amplasat în comuna Bixad, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul la punctul pct.10, lit. i);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 11.05.2022; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna în data de 17.05.2022 și afișat la sediul Primăriei Bixad – Proces-verbal afișare nr. 1249/16.05.2022; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 12.07.2022 și la sediu, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Observatorul de Covasna din data de ....2022), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 15/30.05.2022;
  4. Doveziile plății tarifelor: OP nr. 243/16.05.2022 – 100 lei și OP nr. 248/17.05.2022;
  5. Memoriul de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 3540/16.05.2022;
  6. Lista de control EIA întocmit conform Ordinului MMAP nr. 269 din 20 februarie 2020;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul propune infiintarea retelei inteligente de distributie de gaze naturale, bransamente la consumatori casnici si non-casnici/institutii publice si racord de inalta presiune cu statie de reglare masurare predare denumit SRMP – Bixad pentru alimentarea cu gaze naturale a Comunei Bixad.

Alimentarea cu gaze naturale a retelei distributie de gaze naturale se va realiza prin cuplarea la conductă de înalta presiune Hetiur - Onesti, DN700, PN 40 bar, si a unui modul SRMP de PN 40 bar cu o capacitate tehnologică de Q=1.000 Nm3/h.

Statia de reglare masurare predare SRMP Bixad, va fi amplasata in apropierea conductei de transport cu care se face cuplarea racordului de inalta presiune, amplasat în limitele distanței de siguranță, prin intermediul unei conducte de racord OL avand diametru DN 100, PN 40 bar, în lungime de min. 0,01 km și max. 0,1 km, ( L=50m) .

Branşamentele vor fi amplasate în zona drumurilor perpendicular pe axul drumului până la limita de proprietate a consumatorului, prevăzute fiecare cu post de reglare la capăt care va face legătura cu reţeaua de distribuţie de presiune medie pozată pe strada din dreptul imobilului şi instalaţia de utilizare de presiune joasă a consumatorului. Conductele de gaz pentru bransamente sunt executate din ţevi de polietilenă, PEID, PE 100, SDR 11, PN 10 .

Date tehnice rețea de distribuție gaze naturale:

- Total debit proiectat: Qtot = 1 000 Nmc/h

- Total lungime conductă de presiune medie proiectată: L = 12 652 m, din care:   

         - Conducta PE 100 Ø110                      L =   1138 m

         - Conducta PE 100 Ø90                        L =     934 m

         - Conducta PE 100 Ø63                        L =   6 183 m

         - Conducta PE 100 Ø40                        L =   4 397 m

- Total robinet de secționare: 20 buc., Branșamente în număr de 634 buc.

4 Subtraversări pe drumul national DN12 cu foraj orizontal:

- SBDN1: pozitia DN12 –Km 38+569 m intravilan Bixad, conducta de distributie gaze naturale din PEID PE100, PN10, SDR11,Φ 110 mm de lungime L= 20 m, tub de protectie OL Φ 245x8 mm de lungime L= 16 m

- SBDN2: pozitia DN12 – Km 39+284 m, intravilan Bixad, conducta de distributie gaze naturale din PEID PE100, PN10, SDR11,Φ 90mm de lungime L= 17 m, tub de protectie OL Φ 219x6mm de lungime L=13 m

- SBDN3: pozitia DN12 –  Km 39+730 m, intravilan Bixad, conducta de distributie gaze naturale din PEID PE100, PN10, SDR11,Φ 63mm de lungime L= 19 m, tub de protectie OL Φ 178x6mm de lungime L=15 m

- SBDN4: pozitia DN12 –  Km 40+151 m, intravilan Bixad, conducta de distributie gaze naturale din PEID PE100, PN10, SDR11,Φ 40mm de lungime L= 17 m, tub de protectie OL Φ 159x6mm de lungime L=13 m

Subtraversare pe drumul national DN 11C cu foraj orizontal, cu urmatoarele caracteristici:

- SBDN5:-pozitia DN11C –Km 38+160 m, intravilan Bixad, conducta de distributie gaze naturale din PEID PE100, PN10, SDR11,Φ 63 mm de lungime L= 14 m, tub de protectie OL Φ 178x6 mm de lungime L= 10 m

Subtraversări pe drumul judetean DJ 113 prin foraj orizontal cu urmatoarele caracteristici:

- SBDJ1: pozitia DJ 113 – Km 0+ 612 m, intravilan Bixad, conducta de distributie gaze naturale din PEID PE100, PN10, SDR11,Φ 63mm de lungime L= 15 m, tub de protectie OL Φ 178x6mm de lungime L=11 m

- SBDJ2: pozitia DJ 113 – Km 1+ 380 m, intravilan Bixad, conducta de distributie gaze naturale din PEID PE100, PN10, SDR11,Φ 40mm de lungime L= 14 m, tub de protectie OL Φ 159x6mm de lungime L=10 m

Subtraversări cursuri de ape

-           1  subtraversare pe Raul Olt,

-           1  subtraversare pe Paraul Valea cu Pruni,

-           5 subtraversari canale-viroage.

SBR - Nod 8 – 50 - Subtraversare Raul Olt, prin foraj dirijat, cu conducta de distributie gaze naturale din polietilena , PIED, DN 63 mm, lungimea de subtraversare a conductei Lc =69 m, in intravilanul satului Bixad, tub de protectie PE Φ 200 mm, lungime L=63 m, groapa de pornire si de primire sunt amplasate in afara digurilor de aparare.

SBPR1 Paraului Valea cu Pruni necodificat al tronsonului G1-10(Tronson2), de diametru Φ63mm, conducta de distributie de gaze naturale, de presiune medie, se executa prin foraj orizontal, cu conducta de polietilena de inalta densitate PEID, PE100, SDR11, montat in tub de protectie OL 178x6 mm, L=12 m, in intravilanul localitatii Bixad.

Subtraversari Canale si viroage - 5 buc

SBCV1 al tronsonului G1-10(Tronson1), de diametru Φ63mm, conducta de distributie de gaze naturale, de presiune medie, se executa prin foraj dirijat, cu conducta de polietilena de inalta densitate PEID, PE100, SDR11, montat in tub de protectie PE 200 mm, L=37 m, in intravilanul localitatii Bixad.

SBCV2 al tronsonului G1-9 de diametru Φ40mm, conducta de distributie de gaze naturale, de presiune medie, se executa prin foraj dirijat, cu conducta de polietilena de inalta densitate PEID, PE100, SDR11, montat in tub de protectie PE 180 mm, L=24 m, in intravilanul localitatii Bixad.

SBCV3 al tronsonului G1(Tronson10), de diametru Φ90mm, conducta de distributie de gaze naturale, de presiune medie, se executa prin sapatura deschisa, cu conducta de polietilena de inalta densitate PEID, PE100, SDR11, montat in tub de protectie OL 219x6 mm, L=8 m, in intravilanul localitatii Bixad.

SBCV4 al tronsonului G1(Tronson11), de diametru Φ90mm, conducta de distributie de gaze naturale, de presiune medie, se executa prin sapatura deschisa, cu conducta de polietilena de inalta densitate PEID, PE100, SDR11, montat in tub de protectie OL 219x6 mm, L=7 m, in intravilanul localitatii Bixad.

SBCV5 al tronsonului G1(Tronson1), de diametru Φ110mm, conducta de distributie de gaze naturale, de presiune medie, se executa prin sapatura deschisa, cu conducta de polietilena de inalta densitate PEID, PE100, SDR11, montat in tub de protectie OL 245x8 mm, L=7 m, in intravilanul localitatii Bixad.

Subtraversari cale ferata - CF316 (Brasov-Miercurea Ciuc-Deda -Razboieni) – 2 buc

SBCF1 in sectiunea  KM 60+ 958, cu conducta de polietilena PEID de diametru Φ40, L= 42 m, Tub de protecție OL 159x6 mm L=38 m, in zona drumului DJ113, in intravilan Bixad, coordonate Stereo 70: X: 511908,48 Y: 565638,15.

SBCF2 in sectiunea  KM 61+ 084, cu conducta de polietilena PEID de diametru Φ63, L= 28 m, Tub de protecție PE 200 mm L=24 m, in zona drumului DJ113, in intravilan Bixad, Coordonate Stereo 70: X: 512018,33 Y: 565611,45.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: posibil efect cumulat cu proiectul de reabilitare a străzilor din comună;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: gaze naturale Qtot = 1 000 Nmc/h;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în etapa de executie vor fi generate în special următoarele tipuri de deşeuri:

  • deșeuri metalice, deșeuri din polietilenă, deșeuri ambalaje materiale folosite;
  • uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor;
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere generate de personalul angajat al societăţii/societăţilor de construcţie.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: emisii în aer de la motoarele cu ardere internă ale utilajelor, mijloacelor de transport, emisii de praf de la manipularea, transportul materialelor, a deşeurilor;

- zgomot si vibratii cauzate de funcționarea utilajelor si mijloacelor auto folosite în construcție;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în condiţii normale şi în cazul respectării normelor specifice de întreţinere şi exploatare, riscul declanşării unor accidente sau avarii cu impact major asupra sănătăţii populaţiei şi mediului înconjurător este extrem de redus;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - risc redus de poluare atmosferică (emisii, praf rezultat în faza de execuție);

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: folosința actuală a terenului conform Certificatului de urbanism este drum;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – proiectul prevede 1  subtraversare pe Raul Olt, 1  subtraversare pe Paraul Valea cu Pruni  și 5 subtraversari canale-viroage.

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică: nu este cazul;

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: traseul rețelei urmărește străzile principale din localitatea Bixad;

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere nr. 22/2022 al Direcției Județeană pentru Cultură Covasna documentația a fost înaintată spre avizare și va fi completatată cu studiu arheologic preliminar;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată):

- 1799 locuitori, și un numar de 634 imobile;

Suprafaţa de teren ocupat in total, temporar + definitiv Stot = 32 770 mp, din care:

  • ocupat temporar S= 55989,00 mp teren neproductiv din domeniul public,
  • ocupat definitiv   S= 600,00 mp, aferent caminelor de vane de sectionare pe traseul in lung si la subtraversari de drumuri si cursuri de ape.

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii de gaze ardere în aer generate de către utilajele și mijloacele de transport folosite;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact nesemnificativ;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: durata de executie prognozata este de 42 luni.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: efect cumulat cu proiectul de reabilitare a străzilor din comună;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor și prin respectarea normelor specifice de întreţinere şi exploatare în perioada de funcționare.

 

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele: proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate.

 

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele: proiectul propus intră sub incidenţa prevederilor art. 48 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare (”traversări de cursuri de apă”);

Localizarea proiectului: Râul Olt, cod cadastral   VIII-1.000.00.00.00.00;

Conform Adresei nr. 15473/ET/11.07.2022 Administrației Bazinală de Apă Olt nr. 8509/EMIP/07.06.2022 nu este necesară elaborarea SEICA, documentația pentru obținerea avizului de gospodărire a apelor fiind depusă;

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului (*actualizată*), a OUG nr. 92 din 19.08.2021 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (L 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind începerea lucrărilor de execuţie;
  3. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu alin (4) art. 4, cap II din OG 43/2000 republicată;
  4. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  6. Pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  7. Se vor respecta valorile admisibile ale nivelului de zgomot la limita zonelor functionale din mediul urban, conform SR 10009-2017 - Acustica urbană;
  8. Programul zilnic in care se vor desfasura lucrarile de desfiintare propuse, trebuie să ţină cont de orele de linişte legale.
  9. Se vor respecta prevederile regulamentelor tehnice specifice pe linia apărării împotriva incendiilor, la organizarea de șantier și pe timpul executării lucrărilore;
  10. La gestionarea deșeurilor din construcții se vor respecta prevederile art. 4 și art. 15 (1) și 17 din OUG nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor;
  11. Deşeurile rezultate se colectează separat pe categorii de deșeuri şi vor fi predate pentru tratare/ valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  12. Se interzice prepararea betonului in situ în vederea eliminării posibilității poluării cursurilor de apă;
  13. Se vor lua măsuri de prevenire a poluării cursurilor de apă cu produse petroliere;
  14. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  15. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  16. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  17. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 496/03.09.2021 emis de Consiliul Județean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  18. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  19. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare. Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei. Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate. Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                            Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

 

 

 

                                        Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János