Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 30.08.2022

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de UAT ORAȘ ÎNTORSURA BUZĂULUI, cu sediul/domiciliul în oraș Întorsura Buzăului, str. Mihai Viteazul, nr. 173, județul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 4826/12.07.2021, completări înregistrate la APM Covasna cu nr. 5971/29.08.2022 în baza

  • Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a centralizării punctelor de vedere transmise de către membrii CAT (Comisiei de Analiză Tehnică) în data de 09.08.2021, respectiv din data de 02.02.2022, că proiectul “Construcție pod peste râul Buzău, zona Castelului, oraș Întorsura Buzăului, județul Covasna” propus a fi amplasat în oraș Întorsura Buzăului, str. Castelului, FN, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  • proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, anexa nr. 2, la pct. 13, litera a);
  • anunț public afișat de titular la Primăria Orașului Întorsura Buzăului nr. înreg. 28122 din data de 22.07.2021 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;
  • anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 20.07.2021 privind solicitarea acordului de mediu;
  • în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  • Decizia etapei de evaluare inițială (demararea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului) nr. 34/20.07.2021;
  • punct de vedere ale membrilor CAT formulate în scris – etapa de încadrare (nr. 4997/20.07.2021);
  • Proces verbal nr. 18/09.08.2021 (nr. înreg. 4025/10.06.2021) al ședintei CAT de la sediul APM Covasna;
  • Aviz de gospodărire a apelor nr. 143/19.08.2022 privind ”Construire pod peste râul Buzău, zona Castelului orașului Întorsura Buzăului, jud. Covasna” emis de Administrația Bazinală de Apă Buzău – Ialomița, document înregistrat la APM Covasna cu nr. 5971/29.08.2022;
  • Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  • dovada achitării tarifelor aferente parcurgerii procedurii de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice și private (diverse etape): OP nr. 1568/30.07.2021 (100 ron); OP nr. 1569/30.07.2021 (400 ron);
  • prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

– proiectul prevede construirea unui pod nou peste râul Buzău, zona Castelului, oraș Întorsura Buzăului, județul Covasna.

Situația existentă:

Traversarea râului Buzău, în zona Castelului se realizează prin intermediul unui pod din beton armat, alcătuit din 2 deschideri de 16,00 m și ziduri întoarse de 2,90 m, totalizând o lungime de 37,90 m.

Podul având lățimea totală de 6,10 m asigură o parte carosabilă cu lățimea de 3,80 m.

Partea carosabilă este încadrată de două trotuare pietonale cu lățimea de 1,00 m.

Suprastructura este alcătuită din 2 grinzi din beton armat, având 2,30 m interax.

Grinzile sunt solidarizate în sens transversal prin placă de beton armat amplastă la partea superioară și prin cele 4 antretoaze: câte una pe fiecare reazem și două în câmp.

Rezemarea tablierului prin infrastructuri este asigurată prin intermediul pendulilor pe culee și aparatelor de reazem metalice pe pilă.

Culeile sunt alcătuite din beton armat și au zidurile întoarse deplasate.

Pila din beton armat are o secțiune dreptunghiulară cu dimensiunile 1.80 m x 4.80 m și prezintă o cedare pe vertical de aproximativ 1,00 m.

Acest fapt a generat și deplasarea pe verticală a întregului tablier.

Situația propusă:

Lucrări de pod: - se realizează un pod nou amplasat pste râul Buzău, aval de cel existent, din beton armat cu o deschidere de 40,0 m în schema statică de grindă simplu rezemată. Lungimea totală a podului este de 46,10 m. În secțiunea transversală, podul asigură o bandă de circulație de 5,50 m și o lățime totală a tablierului de 6,74 m.

Infrastructura: -  va fi compusă din două culei masive din beton armat, realizate monolit fundate prin intermediul unor chesoane deschise la cota-7,50 m față de rostul elevație-fundație. La partea superioară culeile vor avea bancheta de rezemare, zid de gardă și ziduri întoarse realizate din beton armat.

Suprastructura: tablierul va asigura o parte carosabilă de 5,50 m între parapeți și lise pentru parapet direcțional cu lățimea de 0,62 m. Lățimea totală a tablierului este de 6,74 m.

Suprastructura este prevăzută cu o deschirere de 40,0 m și înălțimea de construcție de 2,39 m.

Podul se va dimensiona pentru covoaie corespunător clasei ”E” de încărcare (A30, V80), norme EUROCOD și va fi realizat dintr-o pantă longitudinală de 0.5% spre DN10.

Rezemarea pe infrastructuri se va realiza prin intermediul aparatelor de reazem din neopreon armat cu țole metalice de tip 13 (300x500-27,5 mm) ”fix” și tip 14 (300x500-81 mm) ”mobil”. Tipul 13 se va amplasa pe culeea mal stâng și tipul pe culeea mal drept.

Tablierul este compus din 4 grizți tip ”T” cu L = 4,00 m, H = 2,10 m amplasate la 1,65 m interax. Grinzile sunt solidarizate în sens transversal prin două antretoaze pe reazeme și una în câmp.

La partea superioară a grinzilor este prevăzută o placă de suprabetonare din beton armat C30/37, armătură BST500.

Cota la intrados a podului este de 709,50 mdMN, iar nivelul spelor extraordinare pentru debitul cu asigurarea de 1% este de 709,02 mdMN.

Recordări cu terasamente: se va realiza prin intermediul aripilor din beton armat tip A3.

Hidroizolația: s-a prevăzut a fi realizat din membrană bituminoasă aplicată prin lipire la cald. Aplicarea ei se va face direct pe stratul suport constrituit din placă de suprabetonare.

Stratul hidroizolator va trebui să fie în concordanță cu prescripțiile caietului de sarcini. Protecția hidroizolației se va realiza din 3 cm BA8.

Stratele căii: calea de pod se realizează din beton asfaltic etanș pentru poduri, aplicat în două straturi 2x4 cm – BAP16.

Rampe de acces: tranziția pe terasamente va fi făcută prin intermediu unor plăci de racordare prefabricate (2x5 buc) cu dimensiunile L = 3,00 x 0,20 x 1,10 m rezemate pe zidul de gardă la culei, iar în capătul dinspre terasamente va rezema pe o grindă de rezemare din beton armat realizată din monolit, 40 x 40 cm și lungimea de 5,60 m. În vederea reducerii tasărilor la capătul dinspre terasament al rampleor, grinda de rezemare va fi amplasată pe un prism de piatră spartă ci înălțimea de 50 cm.

Racordarea podului la platforma străzilor existente se va realiza cu rorelarea liniei roșii a acestora.

Pentru evacuarea apelor pluviale pe rampe se vor realiza casiuri de descărcare dirijate către albie.

Se vor aplasa cări de acces pe zona rampelor.

Sistemul rutier proiectat pe rampe va avea următoarea stratificație:

  • 4 cm grosime – strat de uzură BA16
  • 6 cm grosime – strat de legătură BAD22,4
  • 8 cm grosime – strat de bază AB31,5
  • 20 cm grosime – strat superior de fundație din piatră spartă, amestec optimal
  • 40 cm grosime – strat inferior de fundație din balast.

Echipamemte: pe ambele laturi ale părții carosabile sunt prevăzuți parapeți direcționali metlici, zincați și vor asigura nivelul de siguranță H4b pe pod și H2 pe rampe.

La culei, s-au prevăzut rosturi de tip etanș.

Banchetele de rezemare la culei au fost prevăzute cu dispozitive de protecție la acțiuni seismice.

Lucrări în albie: la limita albiei și aliniate la fața culeelor se vor realiza ziduri de protecție din gabioane amplasate pe saltele flexibile, executate tronsonat.

Dimensiunea prevăzută pentru gabioane este:

  • 2,0 m x 1,0 m – 5,0 m
  • 1,0 m x 1,0 – 5,0.

Dimensiunea prevăzută pentru saltele flexibile din babioane este:

  • 0,5 m x 6,0 – 5,0.

Pod provizoriu: Pe perioada execuției lucrărilor, traficul local se va desfășura pe un pod provizoriu din grinzi metalice tip L = 18,4 m, H = 0,90 m, partea carosabilă 3,5 m cu 2 trotuare 0,75m.

Constructorul va executa lucrări de orgainizare provizorii. Pe terenul propus lucrărilor de reabilitare și modernizare, se va organiza șantierul prin amplasarea unor construcții provizorii:

  • Baracă personal
  • Baracă materiale
  • Cuvă metalică
  • Toaletă ecologica
  • Dulap PSI complet echipat.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – în zonă au mai fost aprobate și executate lucrări de reabilitare și mornizare.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție a se vor folosi ca și materiale de construcție agregate minerale (balast, nisip, piatră spartă, etc.).

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: - nu este cazul.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

  • surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): nu este cazul.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: regimul economic al terenului conform certificatului de urbanism nr. 03/09.02.2021 emis de Primăria orașului Întorsura Buzăului cu valabilitate prelungită până la data de 09.02.2023 este teren intravilan, teren domeniu public aflat în administrarea Consiliului Local, zonă de locuințe și funcțiuni complementare  - 234 mp.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: – nu este cazul.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

 i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – din punct de vedere hidrografic, perimetrul este tributar bazinului râului Buzău, care colectează întreaga rețea de apă zonală formată în special din pâraie (ex. pârâul Valea Lungă, pârâul Ciumernicului, pârâul Valea Sita, pârâul Valea Cremenea, pârâul Valea Boului, pârâul Valea Arginatarului);

 ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

 iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

 iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

 v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: nu este cazul;

vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor rezultate în urma desfășurării activității; prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor/echipamentelor din dotare;

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje pe perioada de execuție a lucrărilor.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

e) probabilitatea impactului – numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: potenţial impact în perioada de execuţie.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: nu este cazul.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

  • proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

  • Aviz de gospodărire a apelor nr. 143/19.08.2022 privind ”Construire pod peste râul Buzău, zona Castelului orașului Întorsura Buzăului, jud. Covasna” emis de Administația Bazinală de Apă Buzău – Ialomița;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 03/09.02.2021 emis de Primăria orașului Întorsura Buzăului cu valabilitate prelungită până la data de 09.02.2023, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • conform punctului de vedere trasnmis de ISU ”Mihai Viteazul” al județului Covasna nr. 2506280/26.07.2021 (nr. înreg. APM Covasna 5094/26.07.2021): investiția nu face obiectul avizării și/sau autoizării din punct de vedere al securității la incendiu, se va avea în vedere dimensiunea podului conform Normativelor specufice, astfel încăt să se permită circulația traficului greu, în special trecerea autospecialelor de intervenție; conform O.M.A.I nr. 163/2007 pentru aprobarea Normelor generale de apărare împotriva incendiilor, beneficiarul are obligația de a respecta principiile, criteriile de performanță și condițiile tehnice generale privind asigurarea cerinței esențiale securitate la incendiu pentru construcții și amenajări, precum și regulile și măsurile generale de prevenire și stingere a incendiilor;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Ordonanța nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei – înainte de realizarea lor;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                  Coordonator CFM,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                             Ing. Ghican Oana Elena

 

                                                          

 

 

Întocmit,

Ing. Csáki Gabriela