Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

DIN  07.09.2022

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA CHICHIȘ, prin Taraș Silviu – primar cu sediul com. Chichiș, sat Chichiș, str. Europa, nr. 103, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 5172/21.07.2022,  în baza:

  1. OUG nr. 68/2019, Art. 6. al. (1) privind înfiinţarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor prin reorganizarea Ministerului Mediului şi prin comasarea cu Ministerul Apelor şi Pădurilor, prin preluarea activităţilor şi structurilor acestuia, precum şi a unităţilor aflate în subordinea, coordonarea şi sub autoritatea celor două ministere;
  2. Hotărâre de Guvern nr. 43/16.01.2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor;
  3. HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia, modificată prin H.G. nr. 19/17.01.2017;
  4. Legii nr. 292/2018, privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;
  5. Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,
  6. Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 aprilie 2014 de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului, APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 06.09.2022, care a avut loc la sediul APM Covasna, că proiectul „MODERNIZARE STRĂZI ÎN COMUNA CHICHIȘ, JUD. COVASNA”, propus a fi amplasat în comuna Chichiș, satul Chichiș, jud. Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 13 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 25.07.2022; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna, în data de 24.08.2022; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 07.09.2022 anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în ... din ....2020), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Adresa nr. 5801/18.08.2022 trimisă către membrii CAT în vederea exprimării opiniei formulată în scris sub formă de puncte de vedere;
  4. Punct de vedere Membrilor CAT; Punct de Vedere GNM-CG Comisariatul Județean Covasna, nr. 1383/CJ CV/24.08.2022 înregistrat la APM Covasna cu nr. 5880/24.08.2022; Punct de vedere nr. 1397/05.09.2022 emis de Direcția Județeană pentru  Cultură Covasna, înregistrat la APM Covasna cu nr. 6129/05.09.2022;
  5. Proces verbal nr. 23 din data de 06.09.2022 încheiat în urma şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 06.09.2022, care a avut loc la sediul APM Covasna;
  6. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Lucrările proiectate vor avea caracter definitiv și se vor amplasa în actualele limite ale părții carosabile, pe o suprafaţă de teren având destinaţia de căi de comunicaţii.

Străzile propuse pentru modernizare sunt următoarele : str. Câmpului, str. Cenuşii, str. Fundăturii, str. Bisericii Ortodoxe, str. Cimitirului, str. Sporturilor, str. Grădiniţei, str. Viitorului, str. Florilor, str. Ozunului, str. Nouă și str. Bisericii Unitariene, str Sporturilor din Chichiş.

            Străzile care se modernizează nu traversează cursuri de apă. Lungimea totală a străzilor care se modernizează este de : 3970,58 m. Căminele de canalizare sau alimentare cu apă existente pe unele străzi vor fi aduse la

cotă cu ocazia realizării lucrărilor de modernizare a străzii. Trotuarul se va delimita de partea carosabilă prin borduri din beton de clasa C35/45 cu dimensiunea de 20x25cm, iar spre zona verde cu borduri de clasa C35/45 cu dimensiunea de 10x15cm.

Soluţia de alcătuire a trotuarelor poate consta în realizarea unui strat de fundaţie din balast de minim 10cm grosime, așternerea unui strat de beton de ciment C8/10 de 10cm grosime și așternerea unui strat din beton asfaltic de uzura BA8 rul50/70 de 4cm grosime.

Caracteristicile geometrice ale străzilor care se modernizează este prezentată în tabelul următor:

Nr. crt.

Denumirea străzii

Lungime totală stradă (m)

Lungime stradă prinsă în  proiect (m)

Lățime carosabil existent (m)

1.

Câmpului

254.00

254.00

1.85 ÷ 3.80

2

Cenușii

593.89

593.89

3.65 ÷ 4.60

3

Fundăturii

84.07

84.07

2.50 ÷ 4.10

4

Bisericii Ortodoxe

172.67

172.67

2.38 ÷ 4.12

5

Cimitirului

474.05

474.05

1.25 ÷ 3.67

6

Sporturilor

351.71

351.71

 2.33 ÷ 2.90

7

Grădiniței

129.88

129.88

 2.46 ÷ 2.68

8

Viitorului

333.06

333.06

 2.68 ÷ 3.94

9

Florilor

211.13

211.13

 2.70 ÷ 3.27

10

Ozunului

515.94

515.94

 3.41÷ 4.47

11

Nouă

613.80

613.80

 2.99 ÷ 3.70

12

Bisericii Unitariene

236.38

236.38

 2.73 ÷ 3.45

                                   TOTAL                                        3970.58 m

Se va îmbunătăţi colectarea și evacuarea apelor de suprafață.

Pentru continuizarea sau descărcarea rigolelor/șanțurilor de pe o parte pe alta a străzilor au fost prevăzute podețe tubulare noi cu diametre de Φ400, Φ600 și Φ800 prezentate sintetic în tabelul de mai jos :

Localitate

Drumul / Strada

Poziție km

Tip podeț

Lungime [m]

Chichiş

Cimitirului

0 + 253

tubular Φ600

9,00

Chichiş

Cimitirului

0 + 396

tubular Φ1000

10,00

Chichiş

Nouă – Ax 3

0 + 007

tubular Φ600

6,00

Chichiş

Nouă – Ax 2

0 + 095

tubular Φ600

7,00

 

 

Execuţia lucrărilor :

Lucrările proiectate se vor executa în următoarea succesiune :

  • semnalizarea lucrărilor şi delimitarea zonei de lucru;

-       scarificarea pietruirii existente;

-       săpătură în corpul străzii, unde este cazul pe o adâncime de maximum 50cm;

  • compactarea pietruirii existente sau a terenului de bază;

-       așternerea și compactarea stratului de balast;

  • așternerea și compactarea stratului de piatră spartă;
  • aşternerea straturilor de mixturi asfaltice;

Organizarea lucrărilor

Nu vor fi necesare organizări de şantier şi baze de producţie, inclusiv facilităţi de cazare.

Necesarul de materiale va fi satisfăcut de staţii de asfalt şi depozite de materiale de construcţie din zonă.

Materialele ce pot fi deteriorate datorită umezelii vor fi depozitate în zona drumului într-o baracă metalică autotransportabilă, care va fi şi birou de şantier.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: Nu este cazul

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

Materialele folosite la realizarea proiectului sunt urmatoarele: agregate (balast), betoane asfaltice,  borduri, pavele. Antreprenorul are obligatia de a asigura alimentarea provizorie cu apa si energie electrica.Resursele naturale folosite in constructie sunt :

  • Agregatele naturale precum : balastul, piatra sparta, mixtură asfaltică.
  • Apa pentru realizarea betoanelor, pentru compactare
  • Pamantul pentru realizarea umpluturilor

In perioada de functionare nu sunt necesare resurse naturale.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

    Pentru îmbrăcămintea rutieră, pavaje, şi celelalte construcţii se vor pune în operă produse ca betoanele de ciment sau asfaltice, elemente prefabricate din beton (borduri, etc.).

Deşeurile din construcţii se clasifică după cum urmează :

  • deşeuri de piatră şi spărturi de piatră;
  • beton, caramizi, materiale ceramice;
  • lemn;
  • sticla;
  • materiale plastice;
  • amestecuri metalice;
  • deseuri amestecate de materiale de constructie.

Examinând lista de mai sus, se constata ca nu apar deşeuri periculoase întrucât aceasta categorie de deşeuri nu se generează prin lucrarile de construcţie proiectate.Deşeurile de lemn, sticlă, materiale plastice se încadreaza în categoria deseurilor menajere; sunt generate de personalul de executie a lucrarilor de constructii.Deşeurile de pamânt şi materiale excavate, piatra şi sparturi de piatra, beton, caramizi, materiale ceramice sunt deseuri provenite de la excavatiile necesare pentru realizarea lucrarilor proiectate.Avand în vedere sensibilitatea zonei se impune ca toate aceste deşeuri inerte asimilabile deşeurilor de demolare să fie evacuate şi depozitate într-o groapă ecologică de deşeuri, cu ocazia retragerii mijloacelor de transport din santier. Pentru acestea antreprenorul general al lucrărilor va trebui să încheie contracte cu operatorii de salubritate locali în vederea depozitării lor.Deşeurile menajere rezultate în amplasament de la personalul de executie hârtie, pungi, folii de plastic, butelii, resturi alimentare vor fi depozitate în conteinere la locurile de munca în continua miscare şi ele se estimeaza a fi de ordinul a 0,3 kg/om şi zi. Eliminarea lor se va efectua periodic prin grija executantilor, la o rampa ecologică apropiată.

Deşeurile reciclabile şi cele de ambalaj vor fi colectate diferenţiat şi valorificate conform legislaţiei în vigoare.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul; În urma realizării proiectului se va îmbunătații considerabil starea drumului, și nu va constitui sursă de poluare.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- doar în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de la utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul

2. Amplasarea proiectului

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: categoria de folosință a terenului conform Certificatului de urbanism nr. 5 din 22.02.2022, eliberat de către Primăria Comunei Chichiș, terenul se află atât în intravilanul cât și în extravilanul localitățiilor aparținând domeniului public. Destinaţia actuală a terenului cu folosința este drum public, destinație ce se va menține și după efectuarea investiției. 

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: Investiţia propusă este o lucrare definitivă care nu presupune lucrări de refacere a amplasamentului în cazul accidentelor sau a încetării activităţii.

Restabilirea calității inițiale a factorilor de mediu se asigură prin măsurile de refacere a zonelor afectate din timpul execuţiei.

După finalizarea lucrărilor de execuţie, se vor lua măsuri pentru redarea în folosinţă a terenului pe care a fost organizarea de şantier.

 c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional-nu este cazul.

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: zonă rurală;

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: Punctul de vedere nr. 1397/05.09.2022 emis de Direcția Județeană pentru  Cultură Covasna, înregistrat la APM Covasna cu nr. 6129/05.09.2022, prevede că proiectul propune lucrări în zone de protecție monumente istorice. Documentația trebuie înaintată ptr.avizare.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor,

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ.

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa prevederilor art. 48 b) și art. 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- Adresa nr. 5801/18.08.2022 trimisă către membrii CAT în vederea exprimării opiniei formulată în scris sub formă de puncte de vedere;

- Proces Verbal nr. 23 din 06.09.2022, încheiat în urma ședinței CAT; Documentația trebuie depusă la SGA Covasna ptr. avizare

- s-a stabilit că proiectul nu are impact semnificativ asupra corpurilor de apă.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG nr. 92 din 19 aug 2021 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  8. Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  10. Pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale;
  11. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 5/22.02.2022 eliberat de Primăria Comunei Chichiș şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  12. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  13. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  14. Conform Procesului-verbal nr. 23 din data de 06.09.2022 încheiat în urma ședinței CAT și a punctelor de vedre:
  • GARDA NAȚIONALĂ DE MEDIU - COMISARIATUL JUDEȚEAN COVASNA precizează că la gestionarea deșeurilor pentru construcții să se respecte prevederile art. 4 și art. 17, alin 4. și art. 15, alin, 1 din O.U.G. nr. 92/19 aug. 2021 privind regimul deșeurilor.
  • Punctul de vedere nr. 1397/05.09.2022 emis de Direcția Județeană pentru  Cultură Covasna, înregistrat la APM Covasna cu nr. 6129/05.09.2022, prevede că proiectul propune lucrări în zone de protecție monumente istorice. Documentația trebuie înaintată ptr.avizare.
  • Documentația trebuie depusă ptr. avizare la SGA Covasna.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                     Ing. Farkas Berta

 

 

 

 

 

Resp. Compartiment CFM,

Ing. Ghican Oana Elena