Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

DIN  04.10.2022

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de MUNICIPIUL SFÂNTU GHEORGHE, cu sediul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. 1 Decembrie 1918, nr. 2, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6503/16.09.2022,  în baza:

  1. OUG nr. 68/2019, Art. 6. al. (1) privind înfiinţarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor prin reorganizarea Ministerului Mediului şi prin comasarea cu Ministerul Apelor şi Pădurilor, prin preluarea activităţilor şi structurilor acestuia, precum şi a unităţilor aflate în subordinea, coordonarea şi sub autoritatea celor două ministere;
  2. Hotărâre de Guvern nr. 43/16.01.2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor;
  3. HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia, modificată prin H.G. nr. 19/17.01.2017;
  4. Legii nr. 292/2018, privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;
  5. Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,
  6. Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 aprilie 2014 de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului, APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 04.10.2022, care a avut loc la sediul APM Covasna, că proiectulCONSTRUIRE SENSURI GIRATORII PE DN 13E” propus a fi amplasat în orașul Sfântu Gheorghe, str. Cartierul Câmpul Frumos, nr. FN, jud. Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2,  la pct. 10 litera e.);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 05.07.2022; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna, în data de 20.09.2022; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 04.10.2022 anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în .... din ....2022), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Adresa nr. 6600/22.09.2022 trimisă către membrii CAT în vederea exprimării opiniei formulată în scris sub formă de puncte de vedere;
  4. Punct de vedere Membrilor CAT;
  5. Proces verbal nr. 26 din data de 04.10.2022 încheiat în urma şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 04.10.2022, care a avut loc la sediul APM Covasna;
  6. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul cuprinde datele specifice aferente lucrarilor de construire a  sensurilor giratorii pe drumul national DN 13 E, in municipiul Sfantu Gheorghe, judetul Covasna pentru asigurarea desfașurării traficului în condiții de siguranță și confort in conditiile dezvoltarii durabile.

Prezentul proiect cuprinde doua obiecte:

1) SENS GIRATORIU NR. 1, KM. 31+715.00;

2) SENS GIRATORIU NR. 2, KM. 32+185.00.

 SITUAȚIA EXISTENTĂ

Circulaţia vehiculelor si autovehiculelor se desfăşoară anevoios în zona intersectiilor studiate de pe DN13 E, in apropierea KM 32+000 de pe raza municipiului Sfantu Gheorghe, nefiind asigurate condiţiile pentru siguranta traficului rutier. În prezent,drumul nu este capabil să asigure circulatia vehicuelelor în condiţii corespunzătoare, din punct de vedere tehnic şi economic, traficul existent în zonă. Intersectiile luate în studiu prezintă ca structura rutiera, imbracaminte asfaltica, fiind prezente gropile, făgașele longitudinale și transversale.

Intersecție dintre DN 13 E cu drum local la km 31+715

În zonă DN 13 E km 31+602, drumul national are următoarele elemente:

- lațime parte carosabilă – 7.00 ml cu îmbrăcăminte din beton asfaltic, cu o bandă pe sensul de mers dinspre Municipiul Sfantu Gheorghe înspre Municipiul Covasna și o bandă pe sensul de mers dinspre Municipiul Covasna înspre Municipiul Sfantu Gheorghe.

- lățime acostamente neconsolidate (din balast) – 2x0,50 ml

- lățime platformă drum national – 8.00 ml

Intersecția studiată este situată în intravilanul Municipiului Sfantu Gheorghe.

Acest tronson de drum national se află în aliniament.

Intersecție dintre DN 13 E cu drum local la km 32+185

În zonă DN 13 E km 32+185, drumul national are următoarele elemente:

- lațime parte carosabilă – 7.00 ml cu îmbrăcăminte din beton asfaltic, cu o bandă pe sensul de mers dinspre Municipiul Sfantu Gheorghe înspre Municipiul Covasna și o bandă pe sensul de mers dinspre Municipiul Covasna înspre Municipiul Sfantu Gheorghe.

- lățime acostamente neconsolidate (din balast) – 2x0,50 ml

- lățime platformă drum national – 8.00 ml

Intersecția studiată este situată în intravilanul Municipiului Sfantu Gheorghe.

Acest tronson de drum national se află în aliniament.

            SITUAŢIA PROIECTATĂ

Lucrarile proiectate sunt urmatoarele :

1. Amenajare SENSURI GIRATORII cu raza interioara de 6 m. conform AND 600/2010.

2. Executia unei casete de largire a partii carosabile in zona sensurilor giratorii.

3. Executie banda de accelerare/decelerare pentru strazi laterale.

Se va adopta urmatoarea structura rutiera la realizarea casetei de largire a partii carosabile si la zona cu asfalt existent:

Pe sectoare cu asfalt existent pe DN13E

  • 4cm strat de uzura MAS16 sau BA16
  • Geocompozit antifisura
  • 2-4cm frezare.

Zona de largire parte carosabila (casete de largire sau zone existente degradate)

  • 4 cm strat de uzura MAS16 sau BA16
  • 6 cm strat de legatura BAD22.4 sau BADPC22.4
  • 6 cm strat de baza AB22.4
  • 25 cm strat din piatra sparta
  • 30 cm fundatie de balast
  • Decapare/sapatura sistem rutier existent.

Banda de supralargire va avea urmatoarea structura:

  • 8 cm pavele autoblocante colorate
  • 5 cm strat de mortar
  • 20 cm strat de beton de ciment rutier
  • 30 cm strat de balast

Principalele elemente constructive ale sensului giratoriu sunt urmatoarele:

  • Raza interioara – 6,00 m;
  • Raza exterioara – 11,50 m;
  • Latimea partii carosabile pe calea inelara – 5,50 m;
  • Latimea partii carosabile la intrare – 4,00 m;
  • Latimea partii carosabile la iesire – 4,00 m;
  • Supralargirea la interior – 2,00 m;

Toate insulele destinate separarii traficului se vor executa denivelat. Se va realiza un sistem de irigatii, cu ajutorul caruia se va asigura necesarul de apa spatiului verde din interiorul sensurilor giratorii.

LUCRARI DE DRUMURI

Traseul in plan

Sensurile giratorii se vor proiecta cu raza interioara de 6.00 m.In plan, traseul drumurilor pastraza traseul existent cu îmbunătățirea elementelor geometrice acolo unde a fost posibil.

Profilul longitudinal

In profilul longitudinal cele doua tronsoane prezinta declivitati intre 1-2%, se va urmari linia terenului existent.

Profilul transversal

Latimea partii carosabile va fi de 8.00 m, cu acostamente de 0.75 m si panta tip acoperis de 2.5%.

Colectarea si scurgerea apelor pluviale

Prezentul proiect nu prezinta lucrari de colectare si evacuare a apelor pluviale.

Se va adopta urmatoarea structura rutiera la realizarea casetei de largire a partii carosabile si la zona cu asfalt existent:

Pe sectoare cu asfalt existent pe DN13E

  • 4cm strat de uzura MAS16 sau BA16
  • Geocompozit antifisura
  • 2-4cm frezare.

Zona de largire parte carosabila (casete de largire sau zone existente degradate)

  • 4 cm strat de uzura MAS16 sau BA16
  • 6 cm strat de legatura BAD22.4 sau BADPC22.4
  • 6 cm strat de baza AB22.4
  • 25 cm strat din piatra sparta
  • 30 cm fundatie de balast
  • Decapare/sapatura sistem rutier existent.

Banda de supralargire va avea urmatoarea structura:

  • 8 cm pavele autoblocante colorate
  • 5 cm strat de mortar
  • 20 cm strat de beton de ciment rutier
  • 30 cm strat de balast

Lucrari de siguranta rutiera

Reglementarea circulatiei va fi intocmita conform standardelor si normativelor in vigoare, avandu-se in vedere fluidizarea si siguranta circulatiei printr-o semnalizare corespunzatoare. Lucrarile de semnalizare la terminarea lucrarilor consta in constructia elementelor de semnalizare verticala si orizontala.Lucrarile de semnalizare orizontala consta in marcaje longitudinale de separare a sensurilor de circulatie, traversare pentru pietoni si/sau alte elemente caracteristice conform SR 1848-7 si a celorlalte normative in vigoare.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: În zonă a fost aprobat proiectul „Varianta ocolitoare a Municipiului Sfântu Gheorghe”

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: Materialele folosite la realizarea proiectului sunt urmatoarele: agregate (balast), betoane asfaltice,  borduri, pavele. Antreprenorul are obligatia de a asigura alimentarea provizorie cu apa si energie electrica.Resursele naturale folosite in constructie sunt :

  • agregatele naturale precum : balastul, piatra sparta, mixtură asfaltică.
  • apa pentru realizarea betoanelor, pentru compactare
  • pamantul pentru realizarea umpluturilor

In perioada de functionare nu sunt necesare resurse naturale.

 

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

In perioada de constructie

Regimul gospodaririi deseurilor produse in perioada constructiei  va face obiectul organizarii de santier. Tipurile de deseuri intalnite pe santierul de executie al lucrarilor de mai sus sunt:

-     deseuri menajere sau asimilabile;

-     deseuri din lemn;

-     hartie si ambalaje;

-  deseuri materiale de constructie (in cazul rebutarii incarcaturilor de betoane sau mixturi      asfaltice);

-     deseuri metalice (resturi de armaturi, alte deseuri metalice).

Deseurile menajere si cele asimilabile acestora vor fi colectate in pubele amplasate in puncte de colectare. De aici vor fi transportate la rampa de gunoi cea mai apropiata. Deseurile  materiale  de  constructie  (resturi  de  beton,  mortar,  mixturi  asfaltice)  nu  ridica probleme deosebite din punctul de vedere al potentialului de contaminare.

Deseurile  lemnoase  vor  fi  selectate,  fiind  eliminate  functie  de  dimensiuni  ca  accesorii  si elemente de sprijin in lucrarile de constructii.

Deseurile de hartie si ambalajele vor fi colectate si depozitate separat, in vederea valorificarii. Deseurile metalice vor fi valorificate prin centrele specializate de colectare a fierului. Cantitatile de deseuri pot fi estimate global functie de listele catitatilor de lucrari.

Avand in vedere ca lucrarile de constructie a strazilor si a drumurilor necesita in principal lucrari de terasamente, deseurile rezultate din aceasta activitate se rezuma la resturi de beton, piatra sparta, balast, mixturi asfaltice.

Din punct de vedere al potentialului de contaminare a mediului acestea nu ridica probleme deosebite. Acestea vor fi integrate in corpul strazilor/drumurilor ce urmeaza a fi modernizate sau transportate in locuri special amenajate. Dupa terminarea lucrarilor, in eventualitatea in care mai raman asemenea deseuri, acestea vor fi transportate la gropile de gunoi cele mai apropiate.

2) In perioada de functionare

In perioada de functionare a strazilor si a drumurilor, gestiunea deseurilor specifice trebuie sa reprezinte o preocupare majora a administratorului.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul; În urma realizării proiectului se va îmbunătații considerabil starea drumului, și nu va constitui sursă de poluare.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- doar în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de la utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul

2. Amplasarea proiectului

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Conform Certificatului de urbanism nr. 477 din 27.09.2021, eliberat de către Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe, terenul se află în intravilan în Cartierul Câmpul Frumos. În CF 41606 notat Contract de concesiune în favoarea Danubius Truck SRL, DN 13E în proprietatea Statului Român, administrat de către CNAIR – DRDP BRAȘOV.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: Investiţia propusă este o lucrare definitivă. Restabilirea calității inițiale a factorilor de mediu se asigură prin măsurile de refacere a zonelor afectate din timpul execuţiei.

După finalizarea lucrărilor de execuţie, se vor lua măsuri pentru redarea în folosinţă a terenului pe care a fost organizarea de şantier.

 c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional-nu este cazul.

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: zonă rurală;

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu e cazul

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor,

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ.

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 b) și art. 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- Proces Verbal nr. 26 din 04.10.2022, încheiat în urma ședinței CAT;

- s-a stabilit că proiectul nu are impact semnificativ asupra corpurilor de apă.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG nr. 92 din 19 aug 2021 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  8. Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  10. Pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale;
  11. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 477/27.09.2021 eliberat de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  12. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  13. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  14. Conform Procesului-verbal nr. 26 din data de 04.10.2022 încheiat în urma ședinței CAT și a punctelor de vedre, nu au fost observații

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                     Ing. Farkas Berta

 

 

 

Resp. Compartiment CFM,

Ing. Ghican Oana Elena