Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 07.11.2022

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de TIMAR ALEXANDRU ȘI BELINDESCU RALUCA-MADELENA, cu sediul/domiciliul în comuna Hărman, str. Nicolae Iorga, nr. 4, județul Brașov, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 5066/18.07.2022, în baza

  • Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei CAT (Comisiei de Analiză Tehnică) în data de 02.11.2022, că proiectul “Construire centru comercial, gospodărie de apă, împrejmuire teren, amenajare parcare, acces și amplasare mijloace publicitare și organizare șantier” propus a fi amplasat în orașul Întorsura buzăului, str. Mihai Viteazu, nr. 121A, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  • proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, anexa nr. 2, la pct. 10, litera b);
  • anunț public afișat de titular în ziarul Observatorul de Covasna din data de 21.10.2022 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;
  • anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 20.07.2022 privind solicitarea acordului de mediu;
  • în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  • punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris – etapa de încadrare (nr. 7124/19.10.2022): ABA BUZĂU – IALOMIȚA nr. 20.174/C.C.R/02.11.2022 (înreg. APM Cv nr. 7370/02.11.2022); DJCC nr. 1773/21.10.2022; DSP din data de 25.10.2022; GNM – Comisariatul Jud. Covasna nr. 1836/CJCV/24.10.2022 (înreg. la APM Cv nr. 7184/24.10.2022);
  • punct de vedere nr. 15218/C.C.R./17.08.2022 emis de Administrația Bazinală de APĂ Buzău – Ialomița;
  • Proces verbal nr. 28/02.11.2022 (nr. înreg. 7344/02.11.2022) al ședintei CAT de la sediul APM Covasna;
  • Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  • Decizia etapei de evaluare inițială (demararea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului) nr. 52/20.07.2022;
  • completări înregistrate la APM Covasna cu nr. 7054/17.10.2022 (memoriu de prezentare + adresa nr. 1271/24.10.2022);
  • dovada achitării tarifelor aferente parcurgerii procedurii de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice și private (diverse etape): OP nr. 48/19.07.2022 (100 ron); OP nr. xxxx (400 ron);
  • prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

– proiectul prevede construirea unui ansamblu de tip supermarket, constând într-o construcție principală de tip CENTRU COMERCIAL (pentru vânzare produse alimentare, ambalate și preambalate, comercializare produse de panificație semipreparate, diferite produse neambalate), respectiv parcaj neacoperit pentru 143 autoturisme, rampă de livrare marfă, accesuri carosabile și pietonale clienți ți aprovizionare, platforme, spații verzi, împrejmuiri, indicatoare de circulație, panouri de reclamă, totem publicitar, logo și firmă luminoasă pe fațadă, panouri direcționale publicitare, lucrări tehnico-edilitare aferente, racord/branșament utilități, organizare șantier.

Amplasamentul se află în intravilanul orașului Întorsura Buzăului, conform reglementărilor documentației PUZ aprobată prin HCL nr. 95/2022, pe str. Mihai Viteazu, nr. 121A, județul Covasna și aparține Timar Alexandru și Belindescu Raluca-Madelena.

Suprafața totală a terenului este de 10.250,00 mp.

Vecinătăți:

  • la vest – proprietate privată Gabor Viorel (nr. top. 406/1, 407/1)
  • la nord – str. Mihai Viteazu
  • la est – proprietate privată Kelenen Ioan (nr. top. 408, 409, 410)
  • la sud – malul Râului Buzău, canal de moară dezafectat.

Amplasarea construcției va respecta încadrarea în limitele suprafeței edificabile definită prin reglementările PUZ aprobate, după cum urmează:

  • Retragere față de aliniament Str. Mihai Viteazu / DN10-2,00 m;
  • Retragere față de limitele laterale - 2,00 m;
  • Retragere față de limita posterioara - 2,00 m.

Situația propusă: Imobilul va avea funcțiunea de spațiu comercial, vânzare produse alimentare și nealimentare ambalate și preambalate, comercializare produse panificație semipreparate, tip „Fornetti”.

Magazinul este structurat pe mai multe zone:

  • zonă de acces principală – pentru public;
  • zonă de vânzare pentru public;
  • zonă de recepție a mărfurilor;
  • zonele de depozitare;
  • zona anexelor tehnice;
  • zona administrativă și a grupului social.

Construcția va fi poziționată în partea sud-vestica a terenului, având latura scurtă paralelă cu Str. Mihai Viteazu.

Indicatori fizici:

Arie construită la sol spațiu comercial:                                    2365,00 mp

Arie construită la sol terase acoperite:                                      112,00 mp

Arie construită la sol anexe (post trafo, post conexiuni):            16,56 mp

Total arie construită la sol                                                      2493,55 mp

Total Arie desfășurată:                                                            2493,55 mp

Arie utilă                                                                                 2243,15 mp

Suprafata totala teren:                                                           10250,00 mp

Spațiu verde (5,00%):                                                                512,50 mp

Suprafață neamenajată                                                          2320,50 mp

Suprafata pavele/beton/asfalt:                                                 4923,45 mp

Total numar locuri de parcare:                                                       143

Regim de inaltime:                                                                    Parter inalt

  • H maxim: 6,70 m
  • H maxim mijloace publicitare: 25,00 m
  • P.O.T. (procentul de ocupare al terenului )maxim propus = AC/ST = 24.33% ;
  • C.U.T. (coeficientul de utilizare al terenului) maxim propus =  0,42 ADC/mp Teren
  • Clasa de importanta a constructiei este clasa III ( normala).
  • Categoria de importanta este construcții de importanța normală“, categoria C“
  • Gradul  de rezistenta la foc - II  RISC MARE DE INCENDIU

Imprejmuirea imobilului se va realiza pe latura de est, sud, vest, cu gard înalt de maxim 2,20 m, pe o lungime de 167,00 m, realizat din panouri metalice opace.

Amplasare echipamente tehnico-edilitare:

  • platformă deșeuri – în partea sudică a amplasamentului;
  • postul trafo – în partea nord-estică a amplasamentului;
  • post conexiuni – în partea nord-estică a amplasamentului;
  • platforma agregate/generator – în partea sud-vestică;
  • rezerva intangibila de apă pentru stingerea incendiului pentru hidranți interiori inclusiv camera de pompe – 3 rezervoare supraterane se vor amplasa în clădire;
  • bazin retentie ape pluviale – în partea sudică a amplasamentului – în subteran;

Accesul carosabil  (clienți, aprovizionare și intervenție) și pietonal în incintă se va realiza din drumul  național DN10, km 112+353 partea stânga.

Asigurarea utilităţilor:

  • alimentarea cu energie electrica: se va realiza de la sistemul energetic național prin intermediul unui racord din postul de transformare echipat cu un transformator de tip uscat de 630kVA, 20/0,4kV montat în exteriorul clădirii. Sursa de rezervă de alimentare cu energie electrica consta într-un grup de intervenție (grup electrogen) cu puterea de 200kVA, cu intrare automata în funcțiune în maxim 15 s, la dispariția tensiunii sursei de bază. Aceste este insonorizat, amplasat la exterior pe platforma de echipamente.
  • încălzirea: instalație de încălzire/răcire cu sistem de climatizare de tip VRF, funcționând cu agent frigorific R410A; încălzirea și prepararea apei calde menajere instantaneelor de apă caldă;
  • alimentarea cu apă: se va realiza prin racord la rețeaua de alimentare cu apă a localității.
  • evacuarea apelor uzate menajere: apele uzate uzate menajere vor fi evacuate în sistemul centralizat de canalizare a localității, cu respectarea HG nr. 352/2005, NTPA-002.

Pentru preluarea canalizării menajere cu posibile grăsimi, provenită din spațiul de coacere, apele uzate menajere sunt trecute în prealabil printr-un separator de grăsimi, montat îngropat în exteriorul clădirii, având capacitatea totală de 190 litri. Din separatorul de grăsimi apele uzate menajere vor fi direcționate către rețeaua de canalizare menajeră.

  • evacuarea apelor pluviale: Apele pluviale de pe suprafaţa parcajelor supraterane vor fi colectate cu ajutorul gurilor de scurgere și trecute printr-un separator de hidrocarburi  (separator de hidrocarburi ACO OLEOPATOR C NS 6/60, cu trapa de namol integrate si dispozitiv de ocolire, clasa de sarcini D400) și apoi direcționate către un bazin de retenție. Din bazinul de retentie, apele pluviale sunt pompate în căminul de racord la rețeaua publică de canalizare pluvială.

Organizare șantier: Se va realiza o împrejmuire temporară de delimitare și semnalizare a zonei de organizare de șantier (h=2.50 m) realizată din plasă sau garduri modulare. Praful provenit din transportul şi desfășurarea lucrărilor de construcţie va fi minimalizat prin realizarea corespunzatoare a împrejmuirii provizorii a zonelor de lucru.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – nu este cazul.

Conform PUZ aprobat – zonă de servicii comerciale și funcțiuni complemantare.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție a se vor folosi ca și materiale de construcție agregate minerale (balast, nisip, piatră spartă), apă.

În faza de funcționare se va utiliza apă pentru scop menajer, curățare/spălare incintă, scop PSI.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în faza de execuţie vor rezulta diferite tipuri de deșeuri (beton, materiale plastice, pământ și petre, fier și oțel, cabluri, materiale izolante, materiale de construcție pe bază de gips, amestecuri de deșeuri de la construcții, deseuri menajere) ce vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate.

  • În perioada de funcţionare – deșeuri menajere, deșeuri rezultate în urma procesului tehnologic (deșeuri de ambalaje de hârtie și carton, deșeuri de ambalaj plastic, deșeuri de ambalaj de lemn, ambalaje care conțin reziduuri sau sunt contaminate cu substanțe periculoase, deșeuri menajere, deșeuri biodegradabile, etc);

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

  • surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei lucrărilor, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;
  • surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): nu este cazul. Conform certificatului de urbanism – zonă de servicii comerciale și funcțiuni complemantare.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului:

Folosința actuală zonă de servicii comerciale și funcțiuni complemantare.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: – nu este cazul.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

 i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – punct de vedere transmis de ABA Buzău – Ialomița nr. Înreg. 15218/C.C.R/17.08.2022 ce prevede:

- amplasamentul aferent CF nr. 26280 pentru debitul maxim de calcul cu probabilitatea de depășire de 1% este situat în zona inundabilă a râului Buzău;

 ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

 iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

 iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

 v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: nu este cazul;

vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere nr. 42/2022 emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna imobilul identificat prin CF nr. 26280 Întorsura Buzăului se află în zonă de protecție monument istoric Casă și moară, înscris pe lista monumentelor Istorice 215, jud. Covasna sub Cod LMI: CV-II-m-B-13231.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor rezultate în urma desfășurării activității; prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor/echipamentelor din dotare;

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje pe perioada de execuție a lucrărilor, respectiv echipamentele aferente construcției centrului comercial în perioada de funcționare.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

e) probabilitatea impactului – numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: potenţial impact în perioada de execuţie și funcționare.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: nu este cazul.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

  • proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

  • conform punctului de vedere transmis de ABA Buzău – Ialomița nr. 20.174/C.C.R./02.11.2022, respectiv adresa nr. 15.218/2022 nu este necesară obținerea avizului de gospodărire a apelor;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 39/07.07.2022 emis de Primăria Orașului Întorsura Buzăului, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • titularul are obligația de a solicita și obține punct de vedere/aviz din partea Direcției Județene pentru Cultură Covasna, urmând ca avizul să fie transmise către APM Covasna;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare,
  • Ordonanța nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Înaintea punerii în funcţiune a obiectivului, titularul proiectului are obligaţia de a solicita autorizaţie de mediu, conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                        Coordonator CFM,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                   Ing. Ghican Oana Elena

                                               

 

 

Întocmit,

Ing. Csáki Gabriela