Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 11.01.2023

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de HOL 10 AGRARSERVICE SRL cu sediul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Ciucului, nr. 74, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 3401/11.05.2022 și completată cu nr. 6620/26.09.2022,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din datele de 09.06.2022 și 15.11.2022 că proiectul ”Lucrări de exploatare pietrișuri și nisipuri, drum de acces, lucrări conexe – amenajare lac de agrement Vârghiș Sud 1, 2, 3,  localitatea Vârghiș, județul Covasna” propus a fi amplasat în comuna Vârghiș, satul Vârghiș, extravilan, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 2 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în datele de 15.02.2022 și 28.09.2022; anunţurile titularului privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Mesagerul de Covasna din datele de 16.05.2022 și 25.10.2022; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 11.01.2023, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Mesagerul de Covasna din data de ...2023), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Procese-verbale ședință CAT nr. 16/09.06.2022 și 30/15.11.2022;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Memoriul de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 7109/19.10.2022;
  6. Planul și Proiectul Tehnic de refacere al mediului;
  7. Dovada achitării tarifului de derulare a procedurii OP 500 lei din 17.05.2022;
  8. Adresele nr. 18006/29.11.2022, 18007/29.11.2022 și 19430/29.12.2022 transmise de ABA Olt conform cărora nu este necesară elaborarea SEICA pentru perimetrele Vârghiș Sud 1, 2 și 3;
  9. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Amplasamentul proiectului se situează din punct de vedere administrativ - teritorial in extravilanul localitatii Vârghis, la cca. 200m de malul stang al râului Vârghis, pe un teren agricol cu suprafața S= 2,9 ha aflată in proprietatea titularului.

Accesul in zonă se realizeaza pe calea ferata Bucuresti-Brasov-Teius, gara cea mai apropiata de comuna Vârghis fiind Augustin, la 10 Km sau pe drumul national Brasov-Baraolt-Odorhei-Miercurea Ciuc. Accesul in perimetrul minier este asigurat de o rețea de drumuri locale.

Coordonatele amplasamentului în proiectie STEREO 70, care cuprinde cele 3 perimetre Vârghiș Sud 1,2,3 sunt urmatoarele:

Nr. pct.

Coordonate puncte de contur

X [m]

Y [m]

1

512491922

543877971

2

512490928

543957865

3

512488348

544165127

4

512480737

544166206

5

512471431

544167410

6

512454149

544169645

7

512436867

544171880

8

512413739

544174972

9

512408502

544138847

10

512401342

544081342

11

512396682

544047426

12

512382158

544001075

13

512373283

543980500

14

512370718

543973611

15

512349413

543916378

16

512421847

543887268

Suprafata totală = 29.052 mp

 

Acviferul freatic este determinat la nivelul +481,50 la cca 2 m de la suprafată. Lucrarile proiectate propun extragerea pietrisului și a nisipului pana la cota de +478, iar golul rezultat sa fie taluzat și sa se amenajeze un lac de agrement traversat de un dig median format intre cele trei exploatări:

- Varghis Sud 1: suprafață teren pe care se realizează amenajarea 9.759 mp, suprafață luciu de apă 8.523 mp, adâncimea medie a apei în lacul de agrement 3,50 m, unghi taluz de 45°, panta taluz 1:2, volumul apei acumulate 20.807 mc, volum total excavație 45.000 mc;

- Varghis Sud 2: suprafață teren pe care se realizează amenajarea 9.382 mp, suprafață luciu de apă 8.064 mp, adâncimea medie a apei în lacul de agrement 3,50 m, unghi taluz de 45°, panta taluz 1:2, volumul apei acumulate 19.507 mc, volum total excavație 45.000 mc;

- Varghis Sud 3: suprafață teren pe care se realizează amenajarea 9.965 mp, suprafață luciu de apă 9.132 mp, adâncimea medie a apei în lacul de agrement 3,50 m, unghi taluz de 45°, panta taluz 1:2, volumul apei acumulate 2.5197 mc, volum total excavație 45.000 mc;

Alimentarea cu apă a lacurilor de agrement se va realiza din pânza freatică și precipitații.

Pentru monitorizarea calității apelor subterane din zon ade influență a lacului de agrement vor fi realizate 2 foraje de monitorizare, amplasate amonte și aval, pe direcția de curgere a apei subterane, fiecare foraj având adâncimea de de 7 m. Probele de apă prelevate de la forajul de monitorizare din avala vor fi comparate cu probele de apă recoltate de la forajul martor din amonte. Monitorizarea calității acviferului freatic se face semestrial pe toată durata lucrărilor de exploatare și de amenajare a lacurilor de agrement pentru următorii indicatori de calitate: Ph, NO2, NH4, PO4, Cl, Fe, Mn, Na, K, CCO-Mn, duritate, alcalinitate.

Prima operatie tehnologica va fi realizata prin decopertarea solului vegetal si a rocilor sterile de pe intraga suprafata a terenului acesta urmand a se halda in depozitul temporar aflat in zona vestica a perimetrului. Fata de pilierul de siguranta a vecinatatilor ecxavatia se va execta la un unghi de taluz de 45°, o berma de siguranta la nivelul acoperisului zacamantului de pietris si nisip de 5m urmand ca si extractia rocilor utile sa se realizeze la un unghi de taluz de 45°.

Lucrari de pregatire Pe masura realizarii lucrarilor de pregatire ce constau din descopertarea rocilor in trepte (berme-taluze) se ajunge la nivelul stratificatiei de nisipuri si pietrisuri care se excaveaza selectiv, se incarca, transport si depune in halda interioare temporara.

Tehnologia de decopertare consta in excavarea soiului fertil si steriluiui cu excavatoare termice cu cupe de peste 2 mc in trepte ce nu depasesc 10 m inaltime.

Haldarea materialuiui steril se realizeaza temporar in zona estica a perimetrului analizat.

Metodologia de exploatare a balastului se realizeaza in fasii orientate dinspre nord ÷ sud cu avansarea spre vest, latimea fiind data de utilajul incarcator. Exploatarea (excavarea si incarcarea) se va realiza mecanizat cu ajutorul incarcatoarelor frontale sau excavatoarelor termice din dotarea carierei, utilaje de diferite tipuri si capacitati pentru excavare. Exploatarea se va realiza prin construirea unei transee longitudinale a perimetrului din directia estica spre vest prin doua trepte de exploatare. Elemente geometrice ale exploatarii sunt urmatoarele: trepte de cariera = 2,  unghi de taluz = 45°, berma de siguranta = 5.

Suprafata

(m2)

Inaltime strat

(m)

Volumul utilului extras

(m3)

Total volum

(m3)

Vârghis Sud

Vârghis Sud

Vârghis Sud

Vârghis Sud

(1)

(2)

(3)

(1)

(2)

(3)

(1)

(2)

(3)

(1;2)

9.000

9.000

9.000

5,00

5,00

5,00

45.000

45.000

45.000

135.000

 

Tehnologia de incarcare si transport Incarcarea materialuiui util se face cu incarcatoare frontale sau excavatoarele termice amintite mai sus la modul de exploatare (excavare). Transportul materialului cu autobasculante de 16 tone (8 mc) catre beneficiari, se face pe traseul - drum de acces al carierei pana in drumul judetean.

Evacuarea apelor uzate La obiectivul analizat nu vor fi evacuate ape uzate tehnologice si nici un fel de ape uzate in cursuri de suprafata. Apele pluviale ce cad in zona amplasamentului se vor infiltra rapid in subsolul permeabil de unde vor ajunge acviferul freatic.

În cadrul exploatării proiectate, vor funcţiona următoarele utilaje independente necesare activităţilor de extracţie, încărcare şi transport a pietrisurilor si nisipurilor: Excavator 1 buc., Buldozer 1 buc, Încărcător frontal 1 buc, Autobasculante transport 2 buc.

Lucrări de refacere a amplasamentului la finalizarea investiţiei:

Prin lucrarile proiectate sunt prevazute lucrari de refacere a taluzurilor prin asternere si nivelare de sol vegetal care vor fi executate conform Planului și Proiectului Tehnic de refacere al mediului pentru fiecare perimetru în parte.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: Nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: Din cele 3 perimetre Vârghiș Sud 1 și 2 se intenţionează excavarea unui volum de cca. 135.000 mc nisip şi pietriş;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în perioada de exploatare se vor genera în special: steril folosit la umplerea terenurilor excavate, deşeuri menajere, uleuri uzate, absorbanți, filtre uzate, ambalaje contaminate etc. Eliminarea deşeurilor se va face cu firme specializate, autorizate pentru colectarea/ valorificarea/eliminarea lor;

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de exploatare/amenajare: funcţionarea utilajelor folosite în exploatare și a mijloacelor de transport.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în special în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul exploatării;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: folosința actuală a terenului conform Certificatului de urbanism este arabil;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - proiectul prevede exploatare de nisip-pietriș;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – amplasamentul propus se găseste din punct de vedere al cadastrului apelor in terasa inferioara din malul stang al râului Vârghis (cod cadastral VIII.1.67.7 ), la o distanta aproximativa de 0,2 km de râul Vârghis;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul, amplasamentul proiectului se află la o distanță de aproximativ 160 m față de limita sitului Natura 2000 Dealurile Homoroadelor ROSPA 0027.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul, conform Punctului de vedere nr. 44/2022 emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna, pe imobil nu sunt consemnate monumente istorice, nu se află în zona de protecție monument istoric;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și mijloacelor de transport; suprafața totală 2,90 ha;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de exploatare și de amenajare a lacului de agrement de către utilajele și mijloacele de transport folosite;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, în special în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul exploatării;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: se estimează exploatarea resursei minerale în intervalul: trim III 2022 – trim. II 2023.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și mijloacelor de transport.

 

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completările ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate;

   

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- conform adreselor nr. 18006/29.11.2022, 18007/29.11.2022 și 19430/29.12.2022 transmise de ABA Olt nu este necesară elaborarea SEICA pentru perimetrele Vârghiș Sud 1, 2 și 3; documentațiile tehnice de fundamentare a avizelor de gosopdărire a apelor pentru cele 3 perimetre au fost depuse la ABA Olt;

- proiectele avizelor de gospodărire a apelor pentru cele 3 perimetre transmise de ABA Olt;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a OUG nr. 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor;
  2. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu alin (4) art. 4, cap II din OG 43/2000 republicată;
  3. Se va respecta adâncimea maximă de săpătură și panta taluzelor excavației de 1:2;
  4. Respectarea OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  5. Perimetrul de exploatare va fi delimitat prin borne fixe;
  6. În timpul executării lucrărilor se vor lua toate masurile necesare pentru evitarea poluarii accidentale a solului cu hidrocarburi provenite de la utilajele și mijloacele de transport folosite; Lucrările de întreținere și reparații ale utilajelor, mijloacelor de transport folosite se vor efectua în afara perimetrului de extracție în locuri special amenajate și autorizate;
  7. Se vor lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele), se va înştiinţa ITM Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  8. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  9. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  10. În timpul executării lucrărilor este interzisă orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor de plante şi animale aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  11. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  12. Are obligația de a întreține drumurile de acces utilizate și de a nu restricționa accesul către proprietățile învecinate (terenuri agricole) pe care le deservesc acestea;
  13. Are obligația de a deține un stoc de materiale absorbante și de neutralizare a produselor petroliere; va întocmi Plan de prevenire și combatere a poluărilor accidentale;
  14. Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor, substanţelor poluante de orice fel.
  15. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii; respectarea Proiectului și Planului de refacere a mediului anexate documentației de obținere a acordului de mediu;
  16. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatele de urbanism nr. 466/20.09.2022 (perimetrul 1), 467/20.09.2022 (perimetrul 2) și 468/20.09.2022 (perimetrul 3) eliberate de Consiliul Județean Covasna, şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  17. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  18. Înainte de începerea lucrărilor de exploatare titularul proiectului are obligaţia de a solicita şi de a obţine autorizaţie de mediu, conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare. De-asemenea activitatea de acvacultură, după amenajarea lacurilor, necesită autorizare din punct de vedere al protecției mediului.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

      

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                     Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János