Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE din 28.02.2023

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de SC RICIIAS IMPEX SRL, cu sediul în orașul Întorsura Buzăului, str. Hanului, nr. 6, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1035/08.02.2023,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 28.02.2023 că proiectul ”Amplasare stație mobilă betoane” propus a fi amplasat în Întorsura Buzăului, str. Hanului, nr. 6, judeţul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 10 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 13.02.2023; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna în data de 15.02.2023; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 28.02.2023 și la sediu, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Observatorul de Covasna din data de ...2023), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 6/28.02.2023;
  4. Memoriul de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 1405/17.02.2023;
  5. Adresa ABA Buzău – Ialomița nr. 4109/CCR/27.02.2023 conform căreia proiectul nu necesită solicitarea și obținerea avizului de gospodărire a apelor;
  6. Lista de control EIA întocmit conform Ordinului MMAP nr. 269 din 20 februarie 2020;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul prevede realizarea unei baze de producție betoane compus din malaxor, sistem de alimentare cu apă și aditivi, distribuitor/dozator ciment, compresor, siloz de ciment, sistem de automatizare și cabină de control în scopul primordial de a servi activitățile de construcții a titularului. Proiectul nu prevede realizarea fundațiilor și a plaformelor pentru sprijinirea instalației, având în vedere că amplasarea stației mobile se va efectua pe locul fostei stații de betoane forestiere care a fost dezmembrat și evacuat de pe amplasament la închiderea punctului de lucru a Întreprinderii de Construcții Forestiere.

Stația va fi instalată pe terenul intravilan aflat în proprietatea titularului în suprafață totală de 19.086 mp, conform Adeverinței emise de Orașul Întorsura Buzăului nr. 2686/25.01.2023, în zonă neexistând Extrase de Carte Funciară pentru Informare. Suprafața necesară implementării proiectului (căi de acces, stație betoane cu buncăre de alimentare agregate, siloz ciment, etc) este de 4.500 mp. Vecinătățile perimetrului sunt terenuri agricole, case particulare, DC23 și calea ferată Brașov-Întrosura Buzăului. Accesul în zonă se realizeaza de pe DN23, strada Hanului.

Terenul nu este grevat de sarcini, nu se suprapune cu arii naturale protejate (cel mai apropiat sit Natura2000, ROSCI0280 Buzăul Superior, se află la cca 3,6 km sud-est de amplasament), nu este trecut pe lista monumentelor istorice și nu sunt interdicții temporare de construire. Accesul pe amplasament se face de pe DC23.

Stabilimentele existente pe amplasament provenite de la fosta stație sunt:

- depozitul de agregate cu pereţi separatori din beton armat pentru alimentarea cu diferite sorturi;

- platformă amplasare draglină pentru alimentare malaxor cu agregate;

- siloz ciment care va fi prevăzut cu sistem de filtrare tip silotop pentru reținerea prafului de ciment la încărcare;

-decantor cu trei bazine pentru decantarea şi stocarea apelor provenite spălarea instalației și autobetonierelor (volum total 60mc); - căi de acces și rampe, inclusiv camera tehnică.

Stația este una mobilă și dacă este cazul se poate demonta facil și amplasa pe locațiile organizărilor de șantier, unde titularul are lucrări cu un volum de beton care susșine montarea acestuia în teritoriu. Funcționarea va fi intermitentă, cu precădere în afara sezonului rece, în funcție de comenzi. Se estimează un număr mediu de lucru  de 150 zile/an. Capaciatea maximă a instalației este de 60mc/oră. Volumul maxim de producție estimat este de 10 miimc beton/an.

Amplasamentul este racordat la rețeaua de alimentare cu apă a localității. Consumul de apă estimat în urma executării proiectului va fi de maxim 2400 mc/an, utilizat pentru producția de betoane. Pentru exploatarea obiectului proiectului nu se prevăd angajarea de personal în afara personalului existent și implicit consumul de apă în scop igienico-sanitar nu va suferi modificări.

În cadrul realizării proiectului nu se prevăd evacuări de ape uzate tehnologice. La exploatarea acestuia se vor genera ape uzate provenite de la spălarea instalației și a celor 2 autobetoniere din dotare. Acestea vor fi decantate în bazinele deja existente și se vor refolosi în același scop și/sau la producția de betoane.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în etapa de executie vor fi generate în special următoarele tipuri de deşeuri:

  • deșeuri de cabluri, deşeuri de ambalaje hârtie/carton, materiale plastice, uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor;
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere de la personalul angajat al societăţii/societăţilor de construcţie.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: emisii în aer de la motoarele cu ardere internă ale utilajelor, mijloacelor de transport, emisii de praf de la manipularea, transportul materialelor pulverulente, a deşeurilor;

- zgomot si vibratii cauzate de funcționarea utilajelor si mijloacelor auto folosite în construcție;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: - nu este cazul;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - risc redus de poluare atmosferică;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: categoria de folosință este curți construcții intravilan.;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: obiectivul este amplasat într-o zonă de locuit.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere nr. 12/2023 emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna obiectivul de investiții nu afectează monumente istorice și nu necesită aviz din partrea DJC Covasna;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): suprafața afectată 4.500 mp;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii de gaze ardere în aer generate de către utilajele și mijloacele de transport folosite;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact nesemnificativ;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: perioada de implementare a proiectului este aproximativ 3 luni de la începerea lucrărilor.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele: proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate.

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele: conform punctului de vedere ABA Buzău – Ialomița nr. 4109/CCR/27.02.2023, având în vedere că alimentarea cu apă potabilă și în scop tehnologic se va realiza din rețeaua de alimentare cu apă a orașului Întorsura Buzăului, iar evacuarea apelor uzate menajere se va face în bazin vidanjabil existent, apa tehnologică recirculându-se după decantare, nu necesită aviz de gospodărire a apelor;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (L 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind începerea lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Bazinul vidanjabil pentru apele uzate menajere va respecta prevederile HG nr. 714/2022 art. 7 alin (1) – (3);
  6. Pe timp secetos se vor efectua stropiri periodice pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  7. Se vor respecta valorile admisibile ale nivelului de zgomot la limita zonelor functionale din mediul urban, conform SR 10009-2017 - Acustica urbană;
  8. Se vor respecta prevederile regulamentelor tehnice specifice pe linia apărării împotriva incendiilor, la organizarea de șantier și pe timpul executării lucrărilor;
  9. La gestionarea deșeurilor din construcții se vor respecta prevederile art. 4 și art. 15 (1) și 17 din OUG 92 /2021 privind regimul deşeurilor, aprobată prin Legea nr. 17/2023;
  10. Deşeurile rezultate se colectează separat pe categorii de deșeuri şi vor fi predate pentru tratare/ valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  11. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  12. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  13. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  14. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  15. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  16. Înainte de punerea în funcţiune a obiectivului titularul proiectului are obligaţia de a solicita şi de a obţine autorizaţie de mediu, conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare. Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei. Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate. Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă. Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                            Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

                                        Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János