Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 02.03.2023

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de SUN COVASNA SRL cu sediul în municipiul Brașov, str. Mureșenilor, nr. 18, etaj 2, ap. 7, județul Brașov, înregistrată la APM Covasna cu nr. 887/03.02.2023,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 16.02.2023 că proiectul ”CONSTRUIRE PARC FOTOVOLTAIC, ANEXE, ÎMPREJMUIRE TEREN ȘI RACORDARE LA REȚEAUA ELECTRICĂ DE DISTRIBUȚIE 110 kV – STAȚIE RACORD ȘI TRASEU RACORD” propus a fi amplasat în comuna Zăbala, CF 26415, 26411, 24930, 24929, 24928, 24926, 27031, Zăbala, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 3 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 08.02.2023; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Ziarul Național din data de 14.02.2023; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 02.03.2023, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în .... din data de ...2023), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 5/16.02.2023;
  4. Punctul de vedere nr. 213/16.02.2023 emis de ANIF Covasna;
  5. Completările la documentație înregistrate la APM Covasna cu nr. 1783/28.02.2023;
  6. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  7. Doveziile achitării tarifelor de derulare a procedurii OP 100 și 400 lei;
  8. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Amplasamentul pe care se propune functiunea de parc fotovoltaic este situat în partea de vest a comunei Zăbala, județul Covasna. Accesul la parcele se face din drumul comunal DC9 ce leaga Surcea de Peteni, pe un drum de exploatare. Parcelele pe care se va amplasa parcul fotovoltaic sunt inscrise în CF nr. 24929 suprafata 25.380 mp, CF nr. 24928 suprafata de 183.906 mp, CF nr. 24926 suprafata de 161.330 mp, CF nr. 26411 suprafata de 65.043 mp, CF nr. 26415  suprafata de 10376 mp, CF nr. 24930 suprafata de 53.965 mp. Terenurile sunt alaturate si au suprafata totala de 500.000 mp;  Total construit – 225532,75 mp; Total desfasurat – 225532,75 mp; POT - 45%; CUT - 0,45.

Proprietarul terenului: SUN COVASNA S.R.L. intabulare cu drept de superficie. Terenurile se afla in extravilanul comunei Zabala, au folosinta actuala de fâneață. Imobilul nu este inclus pe lista monumentelor istorice si nu se afla în zonă de protectie monumente istorice si/sau ale naturii.

Conform punctului de vedere ANIF Covasna nr. 213/16.02.2023, amplasamentul proiectului face parte din Amenajarea de desecare Ghelința – Brateș, cod amenajare 420, incinta 14 care cuprinde canalele de descare: CCP1, CS20, CS19, CS18, CS17, CS16, CS15, CS14, CS13 ȘI CS12.

În partea de nord a parcelelor la aproximativ 500m, trece linia electrica aeriana de 110 kV la care se va racorda parcul. Amplasamentul este liber de constructii si are o panta foarte lină. Apele meteorice se scurg liber la nivelul solului urmand panta terenului, inspre emisarii din zona.

Se propune realizarea unui parc fotovoltaic la sol de o putere instalata de 49.99 MW, prin amplasarea de panouri fotovoltaice cu anexele necesare (posturi de transformare, container lucru personal operare/paza), împrejmuirea terenului și racordarea la rețeaua electrică de 110 kV. Se vor monta 76.923 panouri fotovoltaice, o putere de 650Wp fiecare, pe stelaje metalice fixe si protejate cu paratrasnete impotriva supratensiunilor atmosferice. Panourile au Introducerea energiei electrice produse in sistemul energetic national se va face printr-o statie racord 20/110 kV. Sistemul fotovoltaic de producere a curentului electric pentru acest parc va fi format din panouri (module) fotovoltaice amplasate pe suporturi metalice, invertoare si transformatoare de putere. Sirurile de panouri vor fi desfasurate pe directia est-vest, iar circulatia utilajelor pentru montaj si intretinere se va face pe drumurile de incinta ce se vor realiza in interiorul parcelelor. Distante minime ale meselor cu panouri si anexelor fata de limitele de proprietate vor fi 2m.

Centrala electrica fotovoltaica va fi compusa din:

- echipamente fotovoltaice dispuse in aer liber, pe teren, orientate catre sud,

- echipamente de alternare si transformare a curentului electric produs,

- trasee de colectare a energiei electrice produse,

- drumuri de exploatare interne,

- gard de imprejmuire,

- iluminat perimetral,

- constructii pentru mentenanta (container),

- statie racord.

Stelajele metalice cu rol de sustinerea panourilor vor fi tip mese suport (structuri suport) realizate din profile de otel formate din ansambluri compuse din rigla si picioare (contravantuite) care se incastreaza in pamant prin intermediul unor fundatii de beton. Rigidizarea riglelor se face cu traverse metalice, pe care se vor monta panourile fotovoltaice. Pe fiecare masa se vor amplasa 26 panouri fotovoltaice dispuse portret, pe doua randuri. In locurile in care nu se pot amplasa stelaje de 26 de panouri, se vor folosi cate 2 mese de 12, respectiv 14 panouri. Unghiul de inclinare a panourilor fata de orizontala este de 200, inaltimea maxima a ansamblului va fi de aproximativ 2,47 m de la nivelul solului, iar inaltimea libera sub riglele de sustinere va fi de minim 60 cm. Pentru sustinerea panourilor sunt necesare 1153 stelaje cu 26 panouri, 30 stelaje cu 14 panouri si 31 stelaje cu 12 panouri.

Posturile de transformare vor fi constructii cu suprastructura prefabricata integral, din beton (avand compartimente pentru aparatura de joasa si medie tensiune) si infrastructura formata dintr-o placa (cuva) de beton armat (avand compartimente separate pentru cabluri si retentie ulei) ce care se monteaza pe un pat de piatra sparta si nisip bine compactate. Containerele prefabricate pentru posturile de transformare au regim de inaltime parter, suprafata de aproximativ 13,75 mp si inaltimea de aproximativ 3,08 m. Se vor folosi 12 posturi de transformare amplasate in vecinatatea drumurilor interioare.

Statia 110/20 KV va fi amplasata pe terenul centralei, suprafata ocupata 35,4 x 18,6 m, și va contine urmatoarele echipamente:

- capete terminale +DRV 110kV - 3 buc; transformatoare tensiune - 3buc;

- separator linie 110 kV -1 buc; întrerupator 110kV -1 buc;

- transformatoare curent - 3buc; descarcatoare 110kV - 3buc;

- cuva transformator 20/110 kV, 63 MVA - 1 buc;

- separatoare NUL 110 kV -2 buc; descarcatoare NUL, 110 kV -2buc;

- container 20 kV (9x4m) asezat pe fundatie -1buc.

 

 

Racordarea la rețeaua electrică de distribuție 110 kV

Statia de distributie 20/110 kV se va conecta cu statia de racord 110 kV prin cabluri de inalta tensiune (110 KV) isolate, pozate in pamant, amplasate pe marginea drumului de exploatare existent. Lungimea totală a cablurilor ingropate este de 1700 m. Cablurile vor fi pozate in pamant, pe un pat de nisip de 10cm grosime, la o adancime mai mare de 1 m și vor fi protejate cu folie avertizoare: ,,ATENTIE INALTA TENSIUNE’’. Volumul de săpatura necesar realizarii racordului va fi de aprox. 1870mc, de pamant dislocat. Staţia va ocupa o suprafata de aproximativ 700mp fiind compusă din:

- celula racord LEA 110 kV echipata cu intrerupator de 110 kV– 2 buc.,

- celula de cupla record LEA 110 kV echipata cu intrerupator de 110 kV– 2 buc.,

- stâlp de suport LEA 110 kV- 2 buc.

Circulatia in interiorul parcului se va face, in scopul montarii si intretinerii pa-nourilor, pe drumuri cu stratul de uzura din piatra sparta compactata, cu latimea me-die de 4,50 m. Se estimeaza ca nr maxim de persoane ce vor fi prezente simultan pentru activitatile de paza si intretinere a parcului este 6.

Imprejmuirea se va amplasa la 0,20 m de limita de proprietate (inspre interior) fata de limitele de proprietate, iar fundatiile stalpilor de gard se vor executa doar in interiorul incintei. Gardul va fi confectionat din panouri din plasa metalica, pe montanti din teava, cu protectie din sarma ghimpata, avand inaltimea de maxim 2,50 m. Montantii vor fi incastrati in sol prin intermediul unei fundatii de beton.

Asigurarea utilităților: nu este necesara racordarea obiectivului la retelele de apa și  canalizare. Alimentarea cu apa necesara grupului sanitar din container se va face cu cisterna, iar apele uzate vor fi deversate intr-un bazin vidanjabil amplasat în imediata apropiere. În procesul tehnologic, singura operatie în care se va utiliza apaă va fi spãlarea periodică a panourilor fotovoltaice. Pentru aceasta va fi necesarã aducerea apei cu cisterna. La spalare se va folosi un detergent biodegradabil, care sã nu atace fata superioarã a panourilor și să nu afecteze mediul înconjurător. Asigurarea energiei electrice pentru serviciile proprii aferente parcului fotovoltaic în perioada cand centrala nu functioneaza se va face din sistemul energetic national (RED) sau din surse proprii: un generator diesel care va asigura functionarea in regim de avarie.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: centrala fovoltaică transformă radiția solară în energie electrică;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri materiale de construcţii, deşeuri metalice, deşeuri de material plastic, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate. În timpul funcţionării vor fi generate îndeosebi deşeuri menajere şi deşeuri de la echipamente electrice şi electronice DEEE (cod 16 02 14) – deşeuri rezultate ocazional din lucrări de întreţinere/service (piese şi cabluri defecte). Deşeurile menajere vor fi preluate de către o firmă autorizată de prestări servicii de salubrizare, iar deşeurile electronice de către firma care asigură aceste lucrări de întreţinere;

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- lucrarile de sapatura afecteaza partial solul si subsolul. La finalizarea lucrarilor se va face nivelarea si tasarea solului. Pentru protejarea solului si subsolului posturile trafo sunt prevazute cu pardoseli rezistente la ulei, astfel incat sa se evite poluarea mediului cu eventualele scurgeri de ulei din cuva transformatorului de putere.

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- risc redus de poluări accidentale a solului cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul montării centralei fotovoltaice;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

 

 

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform Certificatului de urbanism folosința actuală a terenului este fâneață;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia:

- nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul;

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul, teren extravilan.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: documentația va fi înaintată spre analiză și avizare către DJC Covasna.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): suprafața ocupată de parcul fotovoltaic 500.000 mp; sub panouri terenul ramâne in stare naturala, asigurând condiții de semiumbră pentru dezvoltarea plantelor ierboase perene.

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul montării panourilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact  reversibil;

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și mijloacelor de transport – în perioada de execuție.

 

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completările ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate;

   

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare; conform punctului de vedere SGA Covasna nr. 976/SL/16.02.2023 nu este necesară solicitarea și obținerea avizului de gospodărirer a apelor.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023;
  2. Proiectul nu trebuie să afecteze buna funcționalitate a canelelor de desecare care se află pe amplasamentul lui;
  3. Conform punctului de vedere emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna documentația va fi înaintată spre analiză și avizare către DJC Covasna, baza legală OG 43 din 2000 republicată;
  4. În timpul executării lucrărilor se vor lua toate masurile necesare pentru evitarea poluarii accidentale a solului cu hidrocarburi provenite de la utilajele și mijloacele de transport folosite;
  5. Se vor lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele), se va înştiinţa ITM Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  6. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  7. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  8. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  9. Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor, substanţelor poluante de orice fel.
  10. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  11. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatele de urbanism nr. 504/06.10.2022 (CONSTRUIRE PARC FOTOVOLTAIC, ANEXE ȘI ÎMPREJMUIRE TEREN) și 85/14.02.2023 (RACORDARE LA REȚEAUA ELECTRICĂ DE DISTRIBUȚIE 110 KV A PARCULUI FOTOVOLTAIC – STAȚIE RACORD ȘI TRASEU RACORD) eliberate de Consiliul Județean Covasna, şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  12. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  13. Înainte de punerea în funcţiune a obiectivului titularul proiectului are obligaţia de a solicita şi de a obţine autorizaţie de mediu, conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

       

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                     Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János