Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 14.03.2023

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de REPARAȚII AUTOCOMPRES SRL cu sediul în comuna Arcuș, satul Arcuș, Drum de legătură, F.N., județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1392/17.02.2023,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 13.03.2023 că proiectul ”Servicii de preluare, prelucrare, depozitare în vederea reutilizării deșeuri nepericuloase provenite din activități de săpături, construcție și desființări derulate de Municipiul Sf. Gheorghe” propus a fi amplasat în UAT Ghidfalău, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 10 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 21.02.2023; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna și sediul Primăriei Ghidfală din data de 28.02.2023; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 14.03.2023, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în .... din data de ...2023), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 7/13.03.2023;
  4. Completările la documentație înregistrate la APM Covasna cu nr. 1759/28.02.2023;
  5. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  6. Doveziile achitării tarifelor de derulare a procedurii OP 100 și 400 lei;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Amplasamentul se află pe teritoriul administrativ al comunei Ghidfalău, la 1.100 m vest de satul Ghidfalău - vechea carieră de exploatare nisip, pietriș. În apropierea perimetrului de exploatare la distanță de cca. 990 m spre est, există cursul permanent de apă al râului Olt. Nivelul hidrostatic al apelor freatice se află sub vatra carierei, implicit sub nivelul terenului ce se va utiliza în lucrările proiectate. Accesul pe amplasament se va realiza de pe DJ 121A și un drum de exploatare existent care a deservit fosta carieră.

În zona în care se vor desfășura procesele de  preluare, prelucrare și de depozitare și care se află la cota vetrei carierei vechi, s-au desfășurat în trecut lucrări de refacere a mediului, inclusiv reașezarea solului vegetal. Înainte de începerea activității de preluare, prelucrare și depozitare pe toată suprafață ce se va afecta, stratul de sol reașezat în cadrul lucrărilor de ameliorare se va elimina și se va redepozita din nou într-o haldă de sol, care în viitor se va redepune pe suprafeţele amenajate definitiv, trecând apoi la fertilizarea acestora .

Cariera are o suprafață totală de aprox. 11 ha, suprafața afectată de lucrările de depozitare în vederea reutilizării deșeuri nepericuloase va fi de cca. 4,5 ha (44.686 m²). Activitatea va începe pe o suprafață de 4.658 m², teren conturat prin următoarele coordonate:

Nr. pct

X

Y

1

564178,92

490781,37

2

564094,15

490813,51

3

564141,93

490685,49

            Suprafața terenului afectat de activitate se va ridica ltreptat a 44.686 m², identificată prin CF 23649, CF 24064, CF 23063 și CF 23352, conturat prin următoarele coordonate:

Nr. pct

X

 

 

Nr. pct

X

Y

4

564073,30

490923,69

13

564205,86

490626,03

5

564324,13

490835,98

14

564143,16

490670,08

6

564302,70

490791,93

15

564126,48

490699,84

7

564299,52

490784,38

16

564117,75

490711,75

8

564283,65

490742,71

17

564102,27

490749,46

9

564263,01

490683,97

18

564103,06

490785,18

10

564254,28

490663,74

19

564084,42

490818,12

11

564243,96

490645,08

20

564067,35

490824,87

12

564220,93

490616,50

 

 

 

Reparații Autocompres S.R.L va presta servicii de preluare, prelucrare și depozitare în vederea reutilizării deșeuri nepericuloase provenite din activități de săpături, construcție și desființări derulate de Municipiul Sf. Gheorghe prin următoarele operațiuni :

            1. Preluarea tuturor tipurilor de deșeuri nepericuloase rezultate în urma lucrărilor de săpătură, construcții, demolări derulate de Municipiul Sfântu Gheorghe (pământ rezultat din săpături, deșeuri din beton, de asfalt, respectiv a celor de beton sau asfalt amestecate cu pământ). Reparații Autocompres S.R.L va prelua toate aceste materiale, la preluare le va cântări și va ține evidența acestora.).

            2. Sortarea materialelor preluate, prin care se va executa sortarea materialelor preluate astfel încât să fie separate pământul de celelalte materiale, cum este betonul sau asfaltul. Sortarea materialelor preluate se va face ori prin preluarea separată a materialelor neamestecate, sau prin sortarea mecanică ale acestora după caz.

            3.a. Pământul rezultat va fi transportat la un loc de depozitare autorizat prin grija societății.

3.b. Pietrele mari, bucățile de asfalt și beton vor fi concasate, depozitate de către societate în vederea refolosirii acestora la reparații drumuri sau alte lucrări. Materialul se va încărca în mijloacele de transport și se va preda materialul rezultat din concasarea betonului și asfaltului cântărit, cu documente însoțitoare. Cantități estimate ce vor rezulta: pământ - 35.000 to; beton, asfalt, bolovani, moloz, cărămizi etc. – 12.000 to;

Odată cu pornirea procedurii de preluare, prelucrare, depozitare se vor realiza și asigura toate condiţiile şi utilităţile necesare pentru buna desfăşurare a lucrărilor (alimentare cu energie, drumuri de acces, baracament etc.). Alte lucrări suplimentare cu caracter de organizare de şantier nu sunt necesare. Dotările cu utilaje şi echipamente ale firmei sunt cele specifice tehnologiei de extracţie, de terasamente şi de transport.           

            Afectarea  factorilor de mediu sunt minime datorită suprafeţelor dezgolite – desolificate, afectate de activitatea minieră anterioară. Nu pot fi presupuse fenomene de fitotoxicitate, iar prin resolificarea suprafeţelor şi înierbarea lor se va diminua la minim posibil aceste neajunsuri.  

Nu se va folosi apă în timpul lucrărilor, deşeurile nepericuloase colectate și transportate, nu vor determina poluarea acviferelor subterane din zonă. În urma procesului de depozitare și prelucrare, deşeurile tehnologice provenite din activități de săpături, construcție și desființări se poate reutiliza în diferite lucrări de construcție, respectiv se pot folosi în cadrul lucrărilor de refacere a mediului din perimetrul de exploatare minieră de la Ghidfalău.

În prima fază solul vegetal redepus într-o etapă anterioară (în cadrul lucrărilor de remediere), se va halda în apropierea terenului afectat de depozitare, iar după terminarea lucrărilor acesta se va folosi pentru acoperirea suprafeţelor orizontale,urmând însămânţarea cu seminţe de ierburi perene.

Lucrările de prelucrare și depozitare prevăzute au fost prevăzute să se execute doar până la limita terenului delimitat, conform coordonatelor prezentate anterior. În final, pe măsura opririi lucrăriilor proiectate, se va trece la acoperirea suprafeţelor orizontale cu sol vegetal, precum şi însămânţarea  suprafeţei  cu seminţe de ierburi perene. Serviciile de preluare depozitare și prelucrare se vor desfășura cu utilaje mobile, care se retrag la terminarea lucrărilor. Nu vor exista instalații ce necesită demolări sau dezafectări.

Odată cu oprirea lucrărilor se va trece la stabilizarea versanţilor naturali, ale taluzelor deponiei (haldei), respectiv la recultivarea terenului prin lucrările de refacerea mediului. Lucrările de stabilizare preconizate vor asigura stabilitatea taluzelor marginale, a taluzelor, împiedicând astfel împreună cu lucrările de reconstrucţie ecologică, afectarea terenurilor din vecinătăţile terenului utilizat şi deci a deteriorării mediului înconjurător.

            Refacerea mediului va consta din acoperirea suprafeţelor desolificate, însămânţarea suprafeţelor orizontale cu seminţe de ierburi perene. După executarea lucrărilor este necesară întreţinerea permanentă şi remedierea eventualelor degradări apărute. Gazonul realizat necesită o atenţie specială pe tot parcursul anilor, chiar şi după încheierea activităţii carierei (încă 3 ani), constând din întreţinerea şi udarea în funcţie de condiţiile atmosferice, precum şi  din măsuri de înlocuire şi completare a  celor degradate.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: deşeurile rezultate în perioada de execuţie Cantități estimate ce vor rezulta: pământ - 35.000 to; beton, asfalt, bolovani, moloz, cărămizi etc. – 12.000 to; deşeuri menajere de la personal;

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de funcționare: poluare fonică rezultată, emisii de gaze de ardere de la funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- risc de poluări accidentale a solului cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - Cariera se află la o distanţă de cca. 1200 m de zonele locuite, astfel nu există aspect negativ ce ar decurge din praful ocazional transportat de vânt către zona locuită sau din zgomotul produs de utilaje.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: fostă carieră de suprafață;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia:

- nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul;

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul, teren extravilan.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere nr. 15/2023 emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna, nu necesită aviz de specialitate din partea DJC Covasna.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): suprafața afectată aprox. 4,5 ha.

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, în zpecial în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul montării panourilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact  reversibil;

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și mijloacelor de transport – în perioada de execuție.

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele: - proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completările ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate;

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele: - proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare; conform punctului de vedere SGA Covasna nr. 976/SL/16.02.2023 nu este necesară solicitarea și obținerea avizului de gospodărirer a apelor.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023;
  2. Conform procesului-verbal al ședinței CAT nr. 7/13.03.2023, ISU Covasna a solicitat depunerea documentației pentru obținerea unui punct de vedere pe linie de securitate la incendiu;
  3. În timpul executării lucrărilor se vor lua toate masurile necesare pentru evitarea poluarii accidentale a solului cu hidrocarburi de la utilajele și mijloacele de transport folosite;
  4. Se vor lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele), se va înştiinţa ITM Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  5. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  6. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  7. Pe timp secetos se vor efectua stropiri periodice pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  8. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  9. Deşeurile generate pe amplasament se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor, substanţelor poluante de orice fel. La preluarea materialelor din construcții se vor îndepărta deșeurile de altă natură, ajunse accidental.
  10. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  11. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  12. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  13. Înainte de punerea în funcţiune a obiectivului titularul proiectului are obligaţia de a solicita şi de a obţine autorizaţie de mediu, conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                     Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János