Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 15.03.2023

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA VALEA MARE cu sediul în comuna Valea Mare, sat Valea Mare, nr. 319, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 7451/07.11.2022,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 15.11.2022 că proiectul ”ÎNFIINȚAREA SISTEMULUI DE CANALIZARE ÎN COMUNA VALEA MARE” propus a fi amplasat în comuna Valea Mare, sat Valea Mare, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctele 10 litera b) și 11 litera c);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 08.11.2022; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna din data de 27.01.2023 și afișat la sediul Primăriei Valea Mare; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 15.03.2023, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în .... din data de ...2023), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 30/15.11.2022;
  4. Avizul de gospodărire a apelor nr. 6/07.02.2023 emis de SGA Covasna;
  5. Completările la documentație înregistrate la APM Covasna cu nr. 2297/13.03.2023;
  6. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  7. Doveziile achitării tarifelor de derulare a procedurii OP 100 și 400 lei;
  8. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

În prezent, comuna Valea Mare nu dispune de un sistem centralizat de canalizare menajeră și alimentare cu apă, (este în curs de avizare și înființarea sistemului de alimentare cu apă), locuitorii alimentându-se cu apă din surse locale fântâni sau puțuri săpate iar deversarea apelor menajere se face, local de obicei în latrinele din curte.

Sistemul de canalizare ce urmează să fie executat va conține următoarele :

  • stația de epurare
  • rețele de distribuție stradale.
  • racorduri de canalizare la locuițe.
  • stații de pompare și repompare.

Pentru colectarea şi scurgerea gravitaţională a apelor uzate menajere, au fost prevăzute colectoare de canalizare din PVC SN 4 DN 200 și 250 mm, având lungimea totală de 8270 m. Colectoarele de canalizare proiectate s-au prevăzut a se monta în spaţiul public. Rețeaua de canalizare și racorduri la imobile se vor executa din conducte PVC, adâncimea de pozare medie va fi de cca. 1,5-2,50 m, iar panta minimă va fi stabilită astfel încât să se asigure viteza de autocurăţire, conform normativului I9-2015. Conductele din PVC se prevăd a se îngloba într-un strat de nisip cu grosimea de cca. 10 cm. astfel încât patul de pozare să asigure o repartizare uniformă a eforturilor. Pe traseul colectoarelor de canalizare se vor prevedea cămine de vizitare din beton cu DN-1000 mm, la distanţe max. de 60.00 m în aliniament, la intersecţii sau la schimbări de direcţie. Având în vedere distanţa foarte mică dintre carosabil şi gospodării, şi ţinând cont de faptul că în spaţiul dintre carosabil şi gospodării sunt amplasate deja alte reţele (energie electrică), se propune amplasarea reţelei de canalizare în carosabil cu precizarea că acesta va fi adus la starea iniţială după finalizarea lucrărilor.

Apele uzate menajere care vor fi colectate de la imobilele din localitatea Valea Mare vor fi trimise atât gravitaţional cât şi cu ajutorul a trei staţii de pompare (SP1, SP2 și SP3) prin reţeaua de canalizare proiectată și transportate la staţia de epurare. Stațiile de pompare vor fi executate din elemente prefabricate din beton prevăzute cu capace carosabile de acces și vor fi echipate cu câte două pompe submersibile, una activă şi una de rezervă.

Racorduri pentru fiecare gospodărie = 300 buc - realizate cu ţeava din PVC DN160 mm (de la reţeaua de canalizare până la limita de proprietate), L= 1800 ml, unde se va monta câte un cămin de inspecţie din PE (complet echipat) cu DN 400 mm

Debite de ape uzate menajere evacuate, după 1592 locuitori, cu debit specific de 120 l/om/zi va fi: Quzi med = 1592 persoane x 120 l/om,zi / 1000 = 191,040 m3/zi,Quzi max = 248,35 m3/zi

Conducte de refulare de la staţiile de pompare ape uzate menajere, PEHD PE 100 DN90 cu lungimea totală de: DN90 = 405 m.

Amplasarea conductelor de canalizare a apelor uzate menajere ce alcătuiesc sistemul centralizat de canalizare al apelor uzate menajere a comunei Valea Mare, se intersectează în două puncte cu pârâul Valea Mare, curs de apă ce străbate localitatea Valea Mare, de la sud la nord. S-a optat pentru subtraversarea pârâului Valea Mare în cele două puncte cu conductele de canalizare din țevi PVC, Dn = 250 mm în tuburi de protecție din țevi OL, Dn = 408 mm.

Pentru stabilirea adâncimii de pozare a conductelor de protecție cât și a punctelor de capăt ale supratraversărilor este necesară calcularea nivelului apei pentru debitul maxim cu probabilitatea de depășire de Q=1% (pentru intravilan), debit furnizat de beneficiar prin adresa nr. 13607/CMIO/26.09.2022, în care se menționează următoarele:

Coordonatele staţiei de epurare:

Nr. crt.

 

X

Y

 

 

1.

 

 

Staţia de epurare

476078,0443

578981,7063

476072,4027

578985,9508

476049,1260

579084,1260

476111,5890

579031,7670

 

Staţia de epurare este proiectată pentru o populaţie de 1592 locuitori și un debit de minim 200 mc/zi. Stația de epurare compactă va funcționa pe baza tehnologiei MBBR (Moving Bed Biofilm Reactor) prevăzută cu o treaptă mecanică, o treaptă de epurare biologică cu Suport Artificial Mobil, o treaptă finală de dezinfecție cu lumină ultravioletă la ieșirea apei din treapta biologică și o treaptă de deshidratare a nămolului.

Apele convențional curate vor fi evacuate printr-o conductă PVC în pârâul Valea Mare unde se va amenaja o gură de vărsare. În zona gurii de vărsare se va consolida cu ancoramente din beton pe o lungime de cel puțin 10 m amonte și 5 m aval.

Coordonatele topografice STEREO 70’ ale gurii de vărsare sunt :

Nr.crt.

 

X

Y

1.

Conductă de deversare în receptor

476092.9573

579056.7550

 

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: proiectul ”ÎNFIINȚAREA SISTEMULUI DE ALIMENTARE CU APĂ ÎN COMUNA VALEA MARE” se preconizează a fi implementată în același timp;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri materiale de construcţii, deşeuri metalice, deşeuri de material plastic, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente; la finalizarea lucrarilor de săpătură se va face nivelarea si tasarea solului; surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: - risc de poluări accidentale a solului cu hidrocarburi de utilajele și mijloacele de transport folosite la execuție;

- risc de poluare a apelor de suprafață (pârâul Valea Mare) în cazul funcționării necorespunzătoare a stației de epurare;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform Certificatului de urbanism folosința actuală a imobilelelor este drumuri;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia:

- nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – traseul sistemului de canalizare se intersectează în 2 puncte cu pârâul Valea Mare;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul;

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: lucrările se vor realiza parțial în intravilan.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: documentația va fi înaintată spre analiză și avizare către DJC Covasna.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): lungimea totală a rețelei este de 8.270 metri.

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul montării panourilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact  reversibil;

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și mijloacelor de transport – în perioada de execuție.

 

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele: - proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completările ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate;

 

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele: - proiectul propus intră sub incidenţa prevederilor art. 48 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- nu este necesară elaborarea SEICA, deoarece lucrările propuse nu au impact negativ asupra corpurilor de apă de suprafață și subterane din zona vizată de proiect.

- SGA Covasna a emis Avizul de gospodărire a apelor nr. 6/07.02.2023 pentru acest proiect;

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023;
  2. Conform punctului de vedere nr. 51/2022 emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna documentația va fi înaintată spre analiză și avizare către DJC Covasna;
  3. În timpul executării lucrărilor se vor lua toate masurile necesare pentru evitarea poluarii accidentale a solului cu hidrocarburi de la utilajele și mijloacele de transport folosite;
  4. Se vor lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele), se va înştiinţa ITM Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  5. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  6. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  7. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  8. Programul zilnic in care se vor desfasura lucrarile propuse, trebuie să ţină cont de orele de linişte legale.
  9. Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor, substanţelor poluante de orice fel.
  10. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  11. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 3/02.06.2021 emis de Comuna Valea Mare, şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  12. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  13. Înainte de punerea în funcţiune a obiectivului, operatorul sistemului de canalizare are obligaţia de a solicita şi de a obţine autorizaţie de mediu, conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

      

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                     Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János