Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 28.03.2023

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de SKILAUR SRL cu sediul în comuna Comandău, satul Comandău, nr. 15A, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 7660/15.11.2022,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor membrilor Comisiei de Analiză Tehnic în cadrul şedinţei din data de 10.01.2023, că proiectul ”CONSTRUIRE TELESCHI” propus a fi amplasat în comuna Comandău, satul Comandău, CF 23110, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

    Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 12 litera a) – ”pârtii de schi, teleschiuri, telecabine și amenajările aferente”,
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe de pagina proprie de internet în data de 17.11.2022; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna din data de 16.11.2022; anunţul APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat pe pagina proprie de internet în data de 28.03.2023, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare afișat la sediu publicat în Observatorul de Covasna din data de ...2023), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 1/10.01.2023;
  4. Planul de situație vizat de Ocolul Silvic Privat Zagon.
  5. Completările titularului înregistrate la APM Covasna cu nr. 2759/27.03.2023;
  6. Dovada achitării tarifului, OP nr. 10 din 16.11.2022 – 500 lei;
  7. Memoriul de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 8379/22.12.2022;
  8. Lista de control EIA întocmit conform Ordinului MMAP nr. 269 din 20 februarie 2020 privind aprobarea ghidului general aplicabil etapelor procedurii de evaluare a impactului asupra mediului, a ghidului pentru evaluarea impactului asupra mediului în context transfrontieră şi a altor ghiduri specifice pentru diferite domenii şi categorii de proiecte;
  9. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Prin proiect se propune construirea unei instalații de transport pe cablu de tip teleschi pentru deservirea unei pârtii de schi cu lungimea de circa 310 m amplasată pe un teren de sub Dealul Laur din satul Comandău, județul Covasna. Instalația de tip teleschi, va avea dispozitivele de tractare sub formă de T întors (pentru două persoane), dispozitive ce sunt cuplate permanent (fix) la cablul purtător tractor. Acesta este antrenat de un motor electric în stația inferioară și întins cu un sistem cu contragreutăți în stația superioară.

Principalele caracteristici tehnice ale teleschiului sunt următoarele: lungimea orizontală 305.00 m, diferența de nivel 74.40 m, lungimea pe înclinare 307.00 m, înclinarea medie 24.44 %, viteza de transport 2.50 m/s, durata transportului 2.05 min, nr. dispozitivelor de tractare 33 buc., distanța între dispozitive 18.60 m, capacitatea de transport 596 pers./h, pilonii de linie 4 buc., putere motor antrenare 45 kW.

Nu vor fi necesare căi noi de acces. Accesul turiștilor către noul teleschi se realizează pe drumul național DN13E până în orașul Covasna, de unde accesul se continuă pentru circa 20 km pe drumul comunal DC14 până în Comandău. Accesul auto pe perioada execuţiei (buldozer, încărcător frontal, basculantă etc.) se va realiza pe același traseu descris mai sus, până la stația inferioară a teleschiului, iar pentru execuția stației superioare și a pilonilor de linie, accesul se va realiza de-a lungul pârtiei de schi ce va fi deservită de teleschi.

Lucrările de excavații și amenajarea terenului se vor realiza manual și mecanizat cu ajutorul utilajelor terasiere: buldo-excavator pe șenile cu tracțiune integrală, excavator, compactor. Amplasamentele fundațiilor teleschiului vor avea perimetre bine delimitate și împrejmuite pe perioada executării lucrărilor. Lucrările se vor realiza numai în cadrul perimetrelor delimitate.

Suprafețele de teren ce se vor ocupa prin realizarea investiției sunt următoarele:

  • Stația inferioară, inclusiv zona de protecţie 10,00 x 10,00 = 100,00 mp
  • Fundații piloni de linie 1,50 x 1,50 x 4 = 9,00 mp
  • Stația superioară, inclusiv zona de protecţie 10,00 x 10,00 = 100,00 mp
  • Suprafata construită total = 209,00 mp (6,43%)
  • Suprafata spatii verzi (culoar liber sub teleschi) = 3.041,00 mp (93,57%)

Utilaje și mijloace de transport utilizate pentru realizarea obiectivului: autocamioane/ basculante pentru transport, autobetonieră, buldozere pe senile, compactoare autopropulsate, încărcător frontal pe senile, excavator cu cupă pe senile, motocompresor mobil.

Coordonatele geografice ale amplasamentului proiectului, în sistem de proiecție națională Stereo 1970:

X=599675.9420          Y=474406.7020

X=599972.8543          Y=474302.9599

X=599975.1710          Y=474293.7680

X=599975.9980          Y=474287.9440

X=599693.9870          Y=474326.3270

X=599698.4317          Y=474343.0160

X=599679.8250          Y=474348.3440

X=599682.3640          Y=474357.0700

X=599669.1012          Y=474360.9291

X=599672.9610          Y=474395.0420

Utilități: proiectul nu prevede instalarea de tunuri pentru zăpadă artificială, amplasamentul se va racorda la sistemul de alimentare cu apă potabilă a comunei Comandău.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

În etapa de executie vor fi generate următoarele tipuri de deşeuri:

  • deşeuri din activităţile de construcţie;
  • uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor de construcţii;
  • deşeuri de ambalaje rezultate din folosirea diferitelor materiale auxiliare, utilizate în lucrările de construcţii;
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere, generate de personalul angajat al societăţii/societăţilor de construcţie.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: emisii de la motoarele utilajelor, mijloacelor de transport, lucrări de sudură, poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în special în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: categoria de folosință a terenului: pășune;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – amplasamentul propus se află într-o zonă montană, în vecinătatea fondului forestier;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul, conform Punctului de vedere nr. 58/2022 al Direcției Județeană pentru Cultură Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 8450/29.12.2022, nu este necesară obținerea avizului de specialitate din partea DJC Covasna;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor; suprafața construită total = 209,00 mp;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, în special în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil, durata de realizare prognozată – 2 luni.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

   

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000.

   

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată;
  4. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  6. În timpul executării lucrărilor este interzisă orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor de plante şi animale aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  7. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului, în locuri neautorizate.
  8. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  10. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  11. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  12. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf degajat la compactarea terasamentelor și antrenat de mijloacele de transport;
  13. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  14. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate. Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                    Coordonator CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                         Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János