Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Nr. 8 din data de 20.02.2017

 

Ca urmare a solicitării depuse de S.D.E.E. ELECTRICA DISTRIBUȚIE TRANSILVANIA SUD S.A., prin S.C. MARKETING & MANAGEMENT S.R.L. cu sediul/domiciliul în județul Covasna, Municipiul Sf. Gheorghe, strada Lunca Oltului, nr. 9A, pentru proiectul MODERNIZARE LEA 0,4 KV ZONA PTA 1 ȘI 2 PĂPĂUȚI, JUDEȚUL COVASNA, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 614 /03.02.2017 (nr. Registratură electronică 59/06.02.2017), în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,      

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 17.02.2017 că proiectul “ MODERNIZARE LEA 0,4 KV ZONA PTA 1 ȘI 2 PĂPĂUȚI, JUDEȚUL COVASNA propus a fi executat în comuna Zagon, nr. F.N., intravilanul satului Păpăuți, jud. Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

 

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

- documentaţia depusă de titular;

- proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, pct. 3 lit. b) “instalaţii industriale pentru transportul gazelor, aburului şi apei calde; transportul energiei electrice prin cabluri aeriene, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 1”; şi pct. 13, lit. a) “Orice modificări sau extinderi, altele decât cele prevăzute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate ...”;

- anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 06.02.2017 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;

- anunț public afișat de titular în ziaruL Haromszek din data de 15.02.2017 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;

 - anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 20.02.2017 privind decizia etapei de încadrare ;

- proiectul deciziei etapei de încadrare afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 20.02.2017;

-  în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;

-  completări înregistrate la APM Covasna cu nr. 900/15.02.2017;

-  prin aplicarea criteriilor din Anexa 3 la HG 445/2009, s-au constatat următoarele:   

           

 

 

Caracteristicile proiectului:

- mărimea proiectului – proiectul de mărime medie, prevede reamplasarea celor 2 posturi de transformare existente (20/0,4V 250VA aferenți PTA 1 Păpăuți și PTA 2 Păpăuți înlocuiți prin programul ‘’Soluții privind creșterea eficienței energetice prin reducerea pierderilor în rețelele electrice de distribuție ‘’- realizat pe fonduri UE) în anvelope de beton pe domeniul public, reconfigurarea traseului LEA 0,4 kv prin realizare circuite de distribuție j.t. cu conductoare torsadate și modernizarea branșamentelor care nu sunt prevăzute cu BMPM/BMPT/FDCS la limita de proprietate din localitatea Păpăuți, comuna Zagon.

Rețeaua de joasă tensiune aferentă posturilor de transformare menționate are o lungime totală de cca. 11.6 km și alimentează un număr de cca. 570 consumatori (din care cca.41 trifazați), consumatori casnici și industriali. Rețeaua de distribuție de joasă tensiune (0,4 KV) aferentă posturilor de transformare mai sus menționate este realizată pe stălpi de beton pe alocuri fisurați, înclinați sau dimensionați necorespunzător, cu risc mare de rupere. Conductoarele clasice (funie AL) și torsadate existente au secțiuni mici față de necesitățile actuale ale consumatorilor și prezintă numeroase reparații, izolație îmbătrânită și elemente de susținere existente pe stâlpi deteriorate , cu elemente rupte/lipsă și coroziuni profunde. Datorită lungimilor deosebit de mari ale rețelei existente (mai mari de 1,25 km), nu se asigură protecția la scurtcircuit în LEA 0,4 kv , nerespectându-se cerințele legale de electrosecuritate publică, iar căderile de tensiune la capătul rețelei de 0,4 kv sunt deasemenea foarte mari.

Branșamentele sunt realizate cu conductor AFY 10 și 16 mmp, având firidele de branșament tip FB uneori fără capace cu suporți LF deteriorate, cu contacte imperfecte și consolele de acoperiș ruginite prin tuburi de PVC uneori sparte putând fi interceptate, iar o parte din firidele de branșament nu sunt vizibile fiind amplasate în interiorul clădirilor (verande, holuri, etc.), branșamentele sunt predispuse sustragerii de energie electrică și cu grad mare de pericol de incendiu.

Capacități fizice principale ale instalațiilor electrice proiectate:

 

  1. Montări:
  • montarea PTAB (posturi de transformare în anvelopă de beton) în nr. de două

realizate prin reamplasarea posturilor de transformare existente – PTA 1, PTA 2 Păpăuți;

  • montare LES mt proiectată pe o suprafață de 0,250 km;
  • montare LEA mt proiectată pe o suprafață de 0,075 km;
  • montare LES j.t. proiectată  pe o suprafață de 0,925 km;
  • modernizare LEA j.t. pe o suprafață de 12,48 km;
  • modernizare branșamente în număr de 547 bucăți;

 

b) Demontări:

  • demontare PTA 20/0,4kv existent în număr de două bucăți;
  • demontare LEA 0,4 kv existentă pe o suprafață de 11,584 km;
  • demontare branșamente în număr de 547 bucăți;

 

- cumularea cu alte proiecte - Executantul va executa săpăturile manual, iar la începerea lucrărilor are obligația de a respecta precizările tehnice din avizele anexate și de a anunța beneficiarii tuturor rețelelor edilitare existente sau planificate cu  care instalațiile proiectate se vor intersecta, cu solicitare de asistență tehnică din partea acestora.

În acest sens executantul  va anunta începerea lucrărilor la Autoritatea publică locală (Primărie) și are obligația ca pe parcursul execuției lucrărilor să se ia toate măsurile legale de prevenire a acidentelor prin semnalizarea și supravegherea acestora, precum și respectarea distanțelor de vecinătate față de alte obiective sau instalații, conform reglementărilor tehnice și legale în vigoare.

utilizarea resurselor naturale - nu este cazul;

 

- producţia de deşeuri – deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri materiale de construcţii, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier, deşeuri de la echipamente electrice, etc.) vor fi colectate selectiv, depozitate în locuri special amenajate şi apoi transportate la firme specializate în colectarea şi prelucrarea deşeurilor. În timpul funcţionării, dacă se vor produce deşeuri de la echipamente electrice, acestea vor fi colectate şi transportate de către firma care va asigura lucrările de întreţinere;

a) Nepericuloase: menajere rezultate din activitatea personalului;

Reciclabile : metale (Al, Cu, Fe, ETC. ), hârtie, lemn, plastic, sticlă, etc.

Cod deșeu - 170402 (deșeuri Al, deșeuri Al în amestec cu PVC din conductoare (Al aprox.70%);

Cod deșeu - 170407 (deșeuri de oțel, Al din conductoare (aprox.70%);

Cod deșeu - 170405 (deșeuri fier/oțel );

Cod deșeu - 170107 (deșeu stâlpi beton, țiglă, cărămidă, fundații beton, rigle beton, dale beton, etc.);

Cod deșeu – 160199 (porțelan/sticlă/ceramic în amestec cu material feroase/neferoase;

Nereciclabile - inerte: material ceramic provenit din izolatori, electrice, pământ, pietriș provenit din lucrările de construcții (montaj, beton, moloz, material vegetal, etc.);

b) Periculoase : reziduri de vopsele și lubrifianți, substanțe absorbante (în cantități nesemnificative).

 

- emisiile poluante, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

 

- surse de poluare în perioada de execuţie:

 

1. Lucrările proiectate nu generează zgomote care să fie peste limitele admise. Va exista o anume poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier. Executantul va lucra cu echipamente şi mijloace de transport auto care să se încadreze în limita maximă admisă a nivelului de zgomot.

 2. Funcţionarea obiectivului nu conduce la eliminarea de noxe care să afecteze calitatea aerului din vecinătatea lui şi deci nu este necesară luarea de măsuri pentru reducerea poluării aerului.

3. Obiectivul nu este construit din materiale care ar putea reprezenta surse de radiaţii. Ca urmare, nu sunt necesare dotări sau amenajări împotriva radiaţiilor. De asemenea, materialele folosite nu sunt considerate surse de radiaţii.

 4. Nu există surse poluante şi poluanţi pentru apele de suprafaţă şi subterane pe perioada execuţiei proiectului;

 

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul;

 

- riscul de accident, ţinându-se seama în special de substanţele şi de tehnologiile utilizate - risc redus, se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, de exploatare corectă a utilajelor;

 

- utilizarea existentă a terenului - teren intravilan, situat în intravilanul satului Păpăuți , din cadrul comunei Zagon, conform Certificatului de urbanism nr. 19 din data de 22.12.2016 aprobat. Terenul este de natură neproductivă, fiind situat pe domeniul public aflat în administrarea Primăriei comunei Zagon.

 

- relativa abundenţă a resurselor naturale din zonă, calitatea şi capacitatea regenerativă a acestora – nu este cazul.

 

 Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie deosebită pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere- nu este cazul;

c) zonele montane şi cele împădurite – nu este cazul;

d) parcurile şi rezervaţiile naturale – nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia în vigoare, cum sunt: zone de protecţie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale şi bazine piscicole amenajate – nu este cazul; 

f) zonele de protecţie specială – nu este cazul;

g) ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite – nu este cazul;

h) ariile dens populate – terenul este situat în intravilanul localității Păpăuți;

i) peisajele cu semnificaţie istorică, culturală şi arheologică – nu este cazul. 

 

 Caracteristicile impactului potenţial

a) extinderea impactului: aria geografică şi numărul persoanelor afectate – impact local, numai pe durata realizării lucrărilor. Poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

b) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

c) mărimea şi complexitatea impactului: impact nesemnificativ, continuu în perioada de funcţionare şi reversibil;

d) probabilitatea impactului – în cazul poluărilor accidentale;

e) durata, frecvenţa şi reversibilitatea impactului – pe perioada execuţiei şi de funcţionare, impact reversibil. Terenul va fi afectat numai pe perioada execuției lucrărilor, aproximativ 6 luni.

 

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

Proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse de: OUG nr. 154 din 12 noiembrie 2008, Legea nr. 329 din 5 noiembrie 2009 şi Legea nr. 49 din 7 aprilie 2011, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

 

Condiţiile de realizare a proiectului:                                          

1. Solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor şi acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 19 din 22.12.2016 emis de Primăria Comunei Zagon, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;

2. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;

3. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;

4. Respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

5. Respectarea prevederilor Legii nr. 47/2012 pentru modificarea și completarea Legii nr. 24/2007 privind reglementarea și administrarea spațiilor verzi din intravilanul localităților.

6. Se vor respecta prevederile HG 173/2000 actualizată, privind reglementarea regimului special privind gestiunea şi controlul bifenililor policloruraţi şi ale altor compuşi similari;

7. Pe toată durata de implementare a proiectului, executantul și beneficiarul au obligaţia să respecte cu stricteţe, toate prevederile cuprinse în normele de prevenire și stingere a incendiilor;

8. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;

9. Se interzice poluarea solului cu carburanţi, uleiuri uzate în urma operaţiilor de staţionare, aprovizionare, depozitare sau alimentare cu combustibili a utilajelor şi a mijloacelor de transport sau datorită funcţionării necorespunzătoare a acestora;

10. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate şi neamenajate special în acest sens;

11. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;

12. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament, suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură.

13. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;

14. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;

15. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor, în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

 

Nerespectarea prevederilor prezentului acord de mediu se sancționează conform prevederilor legale în vigoare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

                                                                        

 

 

  Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                          Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                            Ing. Ghican Oana Elena