Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

Nr. 12 din 16.03.2018

  

      Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de PETER GERGELY ȘI PETER ERIKA, cu domiciliul în com. Brateș, sat Pachia, nr. 36, județul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 1068/22.02.2018, în baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,

APM Covasna decide ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei/şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din data de 09.03.2018, că proiectul ”Intrare în legalitate grajd vaci de lapte 35 capete – transformat din construcție provizorie în construcție permanentă”, propus a fi realizat în com. Brateș, sat Pachia, nr. FN, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate

 

Justificarea prezentei decizii:

 

   I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

-   proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, Anexa nr. 2, pct. 1 e).

-  în urma anunţurilor publice afisate la sediul APM Covasna în data de 27.02.2018, pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) în data de 27.02.2018, respectiv publicat de către titular în ziarul Observatorul de Covasna la data de 08.03.2018, privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;

-  prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

 

Descrierea proiectului:

Beneficiarii doresc transformarea din construcție provizorie în construcție permanentă a adăpostului pentru 35 capete vaci de lapte. Investiția cuprinde și o sală de muls, respectiv o cameră de colectare lapte, vestiar și grup sanitar pentru personal.

Grajdul este amplasat pe terenul aflat în proprietatea beneficiarilor, cu o suprafață de 11700 mp, fiind identificat cu nr. cad. 23353, conform Extras CF nr. 23353 Brateș. Categoria de folosință actuală a terenului este arabil, destinația conform PUZ aprobat este zonă funcțională de producție.

Vecinătăți: 

- Nord – teren privat, proprietate personală

- Sud – teren privat, proprietate personală

- Est – canal desecare și drum de exploatare agricolă

- Vest – drum de exploatare agricolă și canal desecare.

Distanța față de localitatea Pachia este de aproximativ 350 m.

Indicii urbanistici maximi sunt: POT maxim 50%, CUT maxim 0,70.

Construcția adăpostului este concepută în sistem cu structură din stâlpi și grinzi de lemn axați la travei de 4,00 m și deschideri de 4,00 – 3,30 – 4,20 – 5,32 m, pe fundație din beton ciclopian. Dimensiunile în plan sunt de 42,20 m, iar lățimea 17,00 m și un padoc acoperit de 6,00 m lățime dealungul grajdului. Între stâlpi închiderea este din cărămidă și scânduri de lemn. Acoperișul prevăzut este de tip șarpantă din lemn cu învelitoare din șindrilă bituminoasă.

Tehnologia de creștere va fi în sistem de stabulație liberă cu front de furajare și locuri individuale pentru odihnă.

Asigurarea utilităților:

Alimentare cu apă – în incintă există un puț săpat pentru nevoi igienico-sanitare și adăparea animalelor. Necesarul de apă este: Qmed/zi = 4,93 mc/zi; Qmax/zi = 6,41 mc/zi; Qmax/h = 0,80 mc/h = 0,22 l/sec.

Evacuarea apelor uzate menajere din grup sanitar și sala de muls se face în bazin vidanjabil impermeabilizat prin intermediul unui separator de grăsimi. Bazinul vidanjabil are o capacitate de V=37,50 mc.

Încălzirea spațiilor pentru personal este asigurat de o centrală termică pe bază de combustibil solid.

Gestionarea dejecțiilor:

Dejecțiile semilichide se evacuează cu ajutorul unui tractor cu lamă în bazinul vidanjabil bicompartimentat amplasat la capătul grajdului, cu o capacitate maximă de V=450 mc. După perioada de fermentare dejecțiile se vidanjează de 2 ori pe an și se folosesc ca îngrășământ natural pe terenurile agricole. Tineretul este ținut pe așternut permanent care se evacuează de 2 ori pe an, se încarcă în utilaje și se transportă direct pe câmp.

Platforma betonată pentru depozitarea dejecțiilor solide se va amplasa la o distanță de min. 500 m față de localitatea Pachia, pe un teren în proprietatea solicitanților, conform PUZ aprobat (Decizia etapei de incadrare nr. 4/25.01.2016).

 

Caracteristicile proiectului:

 

a) dimensiunea și concepția întregului proiect: Proiectul de dimensiune medie, care prevede înființarea unei zone agro-zootehnice în intravilanul localității Pachia.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – pentru amplasamentul vizat s-a elaborat Plan Urbanistic Zonal, aprobat prin HCL 68/2016 Brateș. În zonă nu sunt alte proiecte asemănătoare executate sau în curs de execuție.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: pentru execuția adăpostului și a clădirii anexe s-au folosit elemente din beton, cărămidă, lemn, învelitoare bituminoase.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: deşeuri rezultate în perioada de execuţie: deșeuri rezultate din lucrările de construcție, deşeuri menajere vor fi depozitate selectiv, pe sortimente şi preluate ulterior de către firme autorizate.

- deşeurile rezultate în perioada de funcţionare: dejecţii animaliere (semilichide și solide) - folosite la fertilizarea terenurilor agricole cu respectarea prevederilor Codului bunelor practici agricole aprobat prin Ord. MMGA nr. 1182/2005 şi MAPDR nr. 1270/2005, modificată și completată prin Ordinul nr. 990/2005. Deşeurile de origine animală, deşeurile menajere. se vor colecta selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de construire: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: dejecțiile semilichide se colectează în bazin vidanjabil de la capătul grajdului, pe amplasament nu se depozitează dejecțiile solide, acestea la momentul evacuării așternutului permanent se transportă pe terenurile agricole.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protectia muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): amplasamentul proiectului se situează în afara zonelor de locuit, la o distanță de aprox. 350 m față de localitatea Pachia. Titularul va lua toate măsurile necesare pentru evitarea poluării nitrați din surse agricole (bazinele vidanjabile vor fi impermeabilizate, se interzice depozitarea dejecțiilor, silozului direct pe sol). 

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: terenul se află în intravilanul localității Pachia, și a fost reglementată prin PUZ aprobat cu HCL 68/2016 Brateș, având destinația de zonă funcțională de producție.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: Amplasamentul proiectului este înconjurată de terenuri agricole. Cel mai apropiat curs de apă se situează la cca. 1,1 km (Râul Negru).

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor - nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul.

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – aria naturală protejată ROSCI0374 Râul Negru se situează la o distanță de 1,1 km de amplasament.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului

  prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există

  astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: amplasamentul se situează în afara zonelor de locuit (loc. Pachia 350 m).

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact mediu ca timp și spațiu, zona va avea caracter de producție agricolă, conform proiectului se dorește înființarea unei ferme de vaci de lapte.

  b) natura impactului: activitatea propusă poate genera praf, miros, eventual zgomot și emisii în atmosferă și în apă.

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impactul se limitează în mare parte la incinta fermei;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: prin aprobarea planului propus la faza PUZ s-a schimbat destinația terenului din arabil în zonă de producție, iar proiectul transformă caracterul provizoriu al adăpostului în construcție permanentă. Astfel amplasamentul o să fie zonă de producție agricolă pe perioadă nedeterminată.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul.

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor, respectiv prin luarea tuturor măsurilor necesare pentru evitarea infiltrării în sol a dejecțiilor, a silozului.

 

  II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ.

Condiţiile de realizare a proiectului:

1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecția mediului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor; HG 856/2002 privind evidenta gestiunii deşeurilor şi pentru aprobarea listei cuprinzând deşeurile, inclusiv deşeurile periculoase; HG 188/2002 (actualizată) pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate; HG 1175/2007 (ADR), pentru aprobarea Normelor de efectuare a activităţii de transport; SR 10009-2017 privind limitele admisibile a nivelului de zgomot; STAS 12574-87 privind conditiile de calitate ale aerului din zonele protejate;

2. solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 51/07.02.2018 emis de Consiliul Județean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;

3. în cadrul ședinței CAT - APM Covasna, din data de 02.03.2018 s-a solicitat titularului depunerea documentației la Sistemul de Gospodărire a Apelor Române;

4. toate tipurile de deşeuri vor fi colectate selectiv şi vor fi preluate pentru tratare/valorificare/ eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri; se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură.

5. pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta prevederile Ordinului M.S. nr. 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;

6. titularul are obligația să respecte în totalitate Codul de bune practici agricole pentru protecţia apelor împotriva poluării cu nitraţi din surse agricole, aprobat prin Ordinul ministrului mediului şi gospodăririi apelor şi al ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 1.182/1.270/2005, completat și modificat prin Ordinul nr. 990/2015 și a Directivei 91/676/CEE privind protecția apelor împotriva poluării cu nitrați proveniți din surse agricole.

7. titularul are obligaţia să elaboreze și să respecte Planul de management al dejecţiilor animaliere;

8. titularul are obligația de a solicita acord de mediu pentru amplasarea și construirea platformei pentru depozitarea dejecțiilor solide;

9. se vor lua toate măsurile necesare pentru evitarea impurificării apelor pluviale, evitarea poluării solului şi a apelor subterane

10. respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare.

11. titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) a legislaţiei si normativelor în domeniul situaţiilor de urgenţă (Legea 307/2006, Ord.ANRE 118/2013 şi altele) precum şi înştiinţarea ITM Covasna, respectiv ISU Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;

12. respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

13. se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;

14. implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;

15. pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;

16. titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei decizii, respectiv la terminarea lucrărilor

 

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii atrage suspendarea sau anularea acesteia, după caz, în conformitate cu prevederile legale.

 

 

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV

Ing. NEAGU Gheorghe

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize,

Acorduri, Autorizaţii                                                                                            Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                      ecol. Balazsi Beata