Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 14.08.2020

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de S.N.T.G.N. TRANSGAZ SA MEDIAS, cu sediul/domiciliul în judeţul Sibiu, localitatea Medias, Piata C.I.Motas,  nr. 1, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 1916/ 09.04.2020, în baza :

  • Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăsurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de14.08.2020, că proiectul “Punerea in siguranta a traversarilor aeriene peste paraul Casin cu conductele DN 700 IASU-Deal Moghiorosi si DN 800 Sanzieni, judetul Covasna” propus a fi amplasat în comuna Sanzieni, județul Covasna,  nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  • proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, anexa nr. 2, la pct. 3, lit. b), corelat cu pct. 13, lit.a);
  • anunț public afișat de titular în ziarul Mesagerul de Covasna din data de 22.04.2020, privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;
  • anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de15.04.2020, privind solicitarea acordului de mediu;
  • în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  • punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  • Punct de vedere inregistrat cu nr. 7198/EN din 22.07.2020, emis de Administratia bazinala de Apa Olt. 
  • Proces verbal nr. 18   din 14.08.2020, al sedintei CAT de la sediul APM Covasna;
  • prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

- proiect de dimensiuni medii, care prevede punerea in siguranta a traversarilor aeriene peste paraul Casin a conductelor de transport gaze naturale, lucrari ce se caracterizeaza printr-o protectie a acestora.

Situația existenta:

 

  

 

 

Tronsonul de conductă DN700 laşu - Deal Moghioroş a fost pus în funcţiune în anul 1959 şi face parte din conducta magistrală Seleuş - Hetiur - Oneşti - Tecuci - Siliştea, iar tronsonul de conductă Conducta DN800 Sânzieni - Moghiroşi a fost pusă în funcţiune în anul 1971 şi face parte din conducta magistrală Coroi - Bordoşiu - Oneşti - Tecuci - Şendreni. In urma viiturilor şi a ploilor torenţiale căzute în primăvara anului 2018, s-a constatat erodarea malului drept al pârâului Casin pe o lăţime medie de aproximativ 6-8 m şi o lungime de aproximativ 60 m la încastrarea în mal a traversărilor aeriene a pârâului cu conductele DN700 laşu - Deal Moghioroşi şi DN800 Sânzieni - Moghioroşi, în zona localităţii Sânzieni, jud. Covasna aşa cum reiese din Fişa FERI nr.72436/2018.

Lucrările propuse:

Lucrarea hidrotehnica propusa consta intr-un zid de gabioane pe care sprijina la coronament un pereu din piatra bruta zidita. Lucrarea se realizeaza pe ambele maluri, racordandu-se la capatul amonte cu lucrarea existenta si anume un zid de gabioane realizat in trepte, iar la capatul aval cu lucrarea existenta din piatra bruta.

Lucrarea are o lungime de aproximativ 131,50 m pe malul stang si de aproximativ 143,50 m pe malul drept. Inaltimea zidului este de 2,50 m inaltime cuprinzand si salteaua de gabioane, iar inaltimea pereului este de 1,85 m. Cotele de fundare ale lucrarii fiind similare pe ambele maluri. Lucrarea consta intr-un zid din gabioane si un pereu de piatra bruta zidita de 30 cm grosime. Zidul de gabioane are o inaltime de 2,50 m si este compus din doua gabioane de (1,0x1,5x5,0) m, (1,0x2,0x5,0) m si o saltea de gabioane drept fundatie (0,5x5,0x5,0) m. Acesta este placat cu beton C25/30 de 15 cm grosime in care s-a prevazut pe randul de jos barbacane din PVC cu diametrul de 110 mm.

In gabionul superior de (1,0x1,5x5,0) m, ce are la spate o forma mai speciala, avem doua zone. Una in care avem zidita in el o grinda din beton ciclopian (beton si piatra de rau sau piatra bruta) avand dimensiunea de (0,75x1,2x5,0) m si piatra 10-50 kg/buc in completare pana la umplerea cosului de gabioane. Acest lucru a fost necesar pentru a se putea aplica o solutie de pereu zidit din piatra bruta care sa poata sprijini pe o fundatie rigida. Pereul cu o panta de 2:3, are o latime de 3,20 m si are o grosime de 30 cm. Acesta este pozat pe un start de balast de 15 cm grosime. Pereul are prevazute barbacane din PVC cu diametrul de 210 mm. Pereul este alcatuit din ploturi de 5,00 m lungime, iar pe fiecare plot in parte avem prevazut patru barbacane de30 cm lungime. La capatul dinspre stratul de balast se va lega un filtru din geotextil care sa nu permita iesirea materialui prin barbacane. La partea de la coronament pentru a nu permite o subsplare sau o degradare voita se va poza o grinda din beton C25/30 avand (0,15x0,50) m. Grinda va fi protejata de o umplutura din piatra bruta pe filtru din geotextil.

Intreaga amenajare se va poza pe un filtru din geotextil.

In zona conductelor, pe o lungime de 35,00 m, patul albiei se va placa cu saltele de gabioane de (0,30x5,0x5,0) m. Acestea vor fi placate cu beton C25/30 avand o grosime de 15 cm si in care pe fiecare plot de 25,00 mp se va poza cate 6 barbacane cu filtru din geotextil la capatul interior gabionului.

In amonte si aval de placarea cu gabioane, se vor poza cele 2 grinzi din beton C25/30 avand sectiunea de (0,7x1,2) m cu, rol de a proteja pragul sa nu fie subspalata/ridicat in timpul viiturilor. Rolul protectiei este de a nu permite coborarea talvegului sau cresterea vegetatiei iar apoi sa se formeze un baraj din depuneri.

            Referitor la amenajarea lucrarii in lungul albiei, cota de fundare este constanta si are o singura valoare +563,90 mrMN75. Acest lucru se datoreaza pantei mici a raului in zona conductelor si este si un efect de uniformizare datorita amenajarii din amonte si aval. Lucrarea avand o inaltime fixa in lungul ei de 3,85 m are si la coronament o cota fixa si anume +567,75 mrMN75.

            La capatul amonte, racordarea cu zidul de gabioane se va face prin unirea lucrarilor, iar la partea superioara se va continua pereerea cu piatra bruta la zidul de gabioane existent in amplasament. In aval racordarea se va face cu protectia de mal existenta din piatra bruta.

Realizarea protectiei de mal se va face in perioada de ape mici din timpul verii, cu asigurarea devierii apei pe perioada executiei. Devierea se va asigura cu ajutorul unui dig de protectie din materal local avand o lungime de 217,00 m ce se va desfasura din amonte de lucrare pana in aval. In sectiune digul are 2,00 m inaltime, o latime la coronament de 2,00 m. Obiectivul nu necesita asigurarea de utilitati in timpul functionarii sale.

Pentru realizarea lucrărilor se vor folosi:

- balast, nisip de diferite sorturi, agregate de râu pentru producerea betoanelor. Se vor achizitiona de la terti ce detin balastiere autorizate din punct de vedere al protecţiei mediului;

-   beton achizitionat de la statii de betoane autorizate;

energia electrică necesară clădirii administrative a organizării de șantier se va obtine prin racord la reteaua zonei sau prin utilizarea unui grup generator;

-    la punctul de lucru:

      -    pentru nevoi igienico-sanitare, se vor utiliza WC-uri ecologice; 

      -    apa de baut se va asigura la PET-uri;

      -  apa necesară pentru spălarea rotilor autovehiculelor la ieșirea din șantier și pentru curățenia lucrătorilor se va asigura cu cisterna;

-     combustibil pentru funcţionarea utilajelor şi vehiculelor de transport;

-     masă lemnoasă pentru realizarea cofrajelor  achizitionată din depozite de lemn;

-     alte resurse materiale (plasă de Buzău, tuburi PVC etc), ce vor fi achizitionate de la terti

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – în zonă nu au mai fost executate proiecte de acest gen.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție se vor utiliza materiale specifice de constructii si istalatii necesare: - balast, nisip, agregate de râu, apă;

                 -  piatra bruta, pământ, balast, nisip;

                  -   agregate de râu pentru producerea betoanelor;

                   -  lemn pentru cofraje sau cofraje metalice,

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: deşeuri rezultate în perioada de execuţie: deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri de construcție, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate. Aceste deseuri se incadreza in categoriile de deseuri nepericuloase care vor rezulta in cadrul activitatilor de construire desfasurate pe amplasamentul propus:

17 05 04 pamânt si pietre; 20 03 01 deșeuri municipale amestecate;

17 05 08 resturi de balast; 20 01 01 hârtie și carton

17 09 04 alte amestecuri de deseuri de la constructii ;  13 01 13* Uleiuri hidraulice

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de demolare/construire: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, organizare de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: În timpul execuţiei, poluări ale solului apar numai datorită manipulării neglijente a carburanţilor şi uleiurilor şi ele pot fi cu uşurinţă remediate având în vedere că societatea care va executa lucrările are obligaţia ca la terminarea lucrării să îndepărteze deşeurile şi să refacă suprafeţele.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): Lucrările de construcţii aferente proiectului nu vor afecta în nici un fel aşezările umane din vecinătate. În vecinătatea amplasamentului proiectului nu au fost semnalate monumente istorice şi de arhitectură şi/sau zone de interes tradiţional. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: terenurile ce urmeaza sa fie ocupate,  respectiv suprafețele ocupate în afara albiei râului sunt terenuri din extravilanul localitatii conform PUG aprobat, terenuri aflate in domeniul public si privat.

Suprafata totala ocupata pentru executia lucrarilor :S= 2682,00 mp. Realizarea lucrarilor in albia raului Casin nu implica expropieri de terenuri.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: amplasamentul obiectului supus investiției se află pe teritoriul comunei Sanzieni, in extravilanul localitatii conform PUG aprobat, pe terenuri din domeniul public si privat.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor - nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice - nu este cazul;

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: lucrările propuse prin proiect se vor realiza pe un amplasament existent, ceea ce va afecta populația ce activează zona doar în mică măsură, și numai în perioada de execuție a lucrărilor. Zidul de gabioane va fi amplasat in extravilanul localitatii Sanzieni, judetul Covasna. Lucrările propuse au rol de a proteja conductele de transport gaze, obiective de interes public.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: Conform certificatului de urbanism, zona in care proiectul urmeaza a fi executat nu este  inclus pe lista monumentelor istorice și nu se află în zona de protecție a monumentelor istorice și/sau ale naturii.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, realizat în principal pe perioada de implementare a proiectului și este local.

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje, emisii în aer generate pe perioada de execuție a lucrărilor.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: redus, numai pe perioada execuției lucrărilor de modernizare, impactul se limitează în mare parte la nivel local;

e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: temporar, pe perioada executării lucrărilor.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

  • proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

  • Implementarea proiectului se face respectand conditiile din Avizul, emis de Administrarea Bazinala de Apa Olt.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 155/02.04.2020 emis de Consiliul Județean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  •  titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                            Ing. Bote Daniela

 

 

 

 

 

Responsabil Biodiversitate

Geogr. Berde Lajos