Back

PROIECT REVIZUIREA DECIZIEI ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT REVIZUIREA DECIZIEI ETAPEI DE ÎNCADRARE

din data de 10.12.2020

 

Ca urmare a notificării modificării proiectului nr. 67895/07.12.2020 adresate de MUNICIPIUL SFÂNTU GHEORGHE, cu sediul în mun. Sfântu Gheorghe, strada 1 Decembrie 1918, nr. 2, județul Covasna, tel/fax: 0267.316. 957, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6113/12.11.2020,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 23.11.2020, că proiectul ”RECONVERSIA ȘI REFUNCȚIONALIZAREA TERENULUI ÎN JURUL LACULUI DIN CARTIRUL GĂRII” propus a fi amplasat în mun. Sfântu Gheorghe, str. Lt. Păiuș David, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

 I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la 10 litera b).
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 13.03.2019; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în ziarul Mesagerul de Covasna din data de 13.02.2019 și la avizierul Primăriei Mun. Sf. Gheorghe din data de 14.02.2019) nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind privind decizia etapei de incadrare afişat de pagina proprie de internet în data de 21.03.2019; anunţ titular privind decizia etapei de incadrare publicat în ziarul Mesagerul de Covasna din data de 19.03.2019 și la avizierul Primăriei Mun. Sf. Gheorghe din data de 19.03.2019) nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  4. în urma anunțurilor publice (anunţ APM Covasna privind privind revizuirea deciziei etapei de incadrare afişat de pagina proprie de internet în data de ............; anunţ titular privind revizuirea deciziei etapei de incadrare publicat în ziarul ................ din data de ............ și la avizierul Primăriei Mun. Sf. Gheorghe din data de ...............) nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului
  5. Proces-verbal al ședințelor CAT nr. 5/14.02.2019 și nr. 9/18.03.2019;
  6. Proces-verbal al ședinței CAT nr. 27/23.11.2020;
  7. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  8. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna cu nr. înregistrare 1802/11.03.2019; punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris;
  9. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna, înregistrat cu nr. 6113/12.11.2020;
  10. Decizia etapei de incadrare nr. 19 din 28.03.2019 și Decizia de menținere cu nr. de înregistrare 4682/08.07.2019, emise de APM Covasna;
  11. Adresa APM Covasna nr. 6113/16.11.2020;
  12. Adresa Municipiului Sf. Gheorghe – Anexa nr. 5: Notificarea modificărilor proiectului conform art. 20 nr. 67895/07.12.2020, înregistrat la APM Covasna cu nr.6503/08.12.2020;
  13. punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris: 6428/SL/25.11.2020, (nr. înreg. APM Covasna 6334/27.11.2020) și Adresa nr. 6328/19.11.2020 (nr. înreg. APM Covasna 6218/20.11.2020) din partea Sistemului de Gospodărire a Apelor Covasna; Adresa din partea Direcției Județene pentru Cultură Covasna nr. 1587/19.11.2020 (nr. înreg. APM Covasna 6213/19.11.2020).
  14. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul are ca obiectiv general reconversia și refuncționalizarea terenului în jurul lacului din cartierul Gării și creșterea gradului de utilizare de către locuitorii cartierului, prin crearea unor zone de relaxare și sport, în scopul îmbunătățirii mediului urban, revitalizării orașului, reducerii poluării aerului și promovării măsurilor de reducere a zgomotului.

Acest obiectiv este în concordanță cu obiectivul specific al Axei prioritare 4 - Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, Prioritatea de investiții 4.2, Realizarea de acțiuni destinate îmbunătățirii mediului urban, revitalizării orașelor, regenerării și decontaminării terenurilor industriale dezafectate (inclusiv a zonelor de reconversie), reducerii poluării aerului și promovării măsurilor de reducere a zgomotului, Obiectiv Specific 4.2. Reconversia și refuncționalizarea terenurilor și suprafețelor degradate, vacante sau neutilizate din municipiile de reședință de județ.

Obiective specifice:

  • Reabilitarea zonei degradate și crearea de spații verzi, pentru relaxare.
  • Amenajare de alei pietonale și piste de alergat pentru a facilita legătura

între grupuri amenajate.

  • Amenajare de teren de sport în scopul desfășurării activităților sportive.
  • Creșterea popularizării zonei prin crearea unor spații de grupare socială.

Suprafața totală a terenului este de St=52864,00 mp, rezultată din însumarea celor 4 cadastre (Nr. CF: 38246, 39722, 40621, 40622).

Perioada de implementare propusă: Durata estimată de execuție a investiției este de 9 luni. Durata estimată de implementare a investiției este de 14 luni.

Vecinități: la nord – zona funcțională de prestări servicii-comerț; la est – Str. Lt. Păiș David; la sud și vest - Râul Olt;

Amplasamantul proiectului:

Coordonatele geografice ale amplasamentului proiectului, sunt prezentate sub formă de vector în format digital cu referință geografică, în sistem de proiecție națională Stereo 1970.

 

X (Est)

Y (Nord)

 

C1 _ N-E

562716.65

485127.96

CORP
GRUP
SANITAR

C2 _ N-V

562709.63

485132.84

C3 _ V

562704.52

485125.49

C4 _ V

562705.51

485124.81

C5 _ S-V

562702.94

485121.11

C6 _ S-E

562708.97

485116.92

ZSM_Inceput

562745.18

485057.28

ZID DE SPRIJIN
SPRIJINIRE TALUZ

ZSM_Sfarsit

562790.98

484910.12

P1 _ N-E

562803.9

484845.03

PARCARE

P2 _ N-V

562793.9

484845.19

P3 _ S-V

562793.32

484809.6

P4 _ S-E

562803.32

484809.43

G1 _ N

562664.53

485067.31

GRUP DE
POMPARE

G2 _ V

562660.66

485065.02

G3 _ S

562662.7

485061.58

G4 _ E

562666.57

485063.87

T1 _ N

562750.04

485003.84

TEREN DE SPORT

T2 _ V

562734.51

484995.98

T3 _ S

562745.98

484973.32

T4 _ E

562761.51

484981.17

Zsm_1

562717.82

485030.86

ZID DE SPRIJIN
CONTUR LAC

Zsm_2

562668.12

485023.71

Zsm_3

562640.13

484935.64

Zsm_4

562665.43

484887.42

Zsm_5

562707.5

484874.55

Zsm_6

562760.84

484901.13

Zsm_7

562764.76

484909.21

Zsm_8

562760.84

484901.13

Zsm_9

562728.87

485000.44

 

 

Accesul pe amplasament se poate realiza din partea de Nord, prin intermediul străzii 1 Decembrie 1918 și din partea de est prin intermediul străzii str. Lt. Păiuș David. Accesul auto se realizează din str. Lt. Păiuș David.

Situația actuală: În ultimii 5 ani lacul a fost secat, nefuncțional, terenul fiind degradat. Din cauza râului Olt, care a măcinat în permanență în interiorul malului de pământ, camera pompelor este în prezent imposibil de utilizat, ea fiind în pericol de prăbușire. Terenul este degradat, vegetația a crescut haotic, nu s-au realizat acțiuni de curățare, toaletare a copacilor.

Construcțiile existente sunt: lacul artificial, dig de protecție, minirestaurant-terasă (pe insulă), alei pietonale, cabină stație de pompare apă din râul Olt.

Construcții și amenajări propuse:

Proiectul propune următoarele categorii de lucrări:

  • Lucrări de construire – corp recepție și grupuri sanitare
  • Amenajări exterioare.

Bilanţul teritorial propus:

Suprafata teren = 52864,00 mp

Suprafață construită – construcții propuse = 110,00 mp

Suprafață desfășurată construcții propuse = 110,00 mp

Suprafață construită totală pentru calcul P.O.T. = 110,00 mp

Suprafață desfășurată totală pentru calcul C.U.T. = 110,00 mp

Suprafață alei carosabile și parcări = 356,00 mp

Suprafață alei pietonale, trotuare = 2071,00 mp

Suprafață teren de sport și împrejmuire = 423,00 mp (384 mp + 39 mp (s. gard și rigole de tip scafa))

Suprafață supraterană cămin stație pompe = 1,00 mp

Suprafață pistă de alergare = 655,00 mp

Suprafață luciu de apă (lac) = 13055,00 mp

Suprafață spațiu verde = 36193,00 mp (68,46 %)

Suprafață totală spațiu mineral = 3616,00 mp (raportată la suprafață de spațiu verde 9,99).

Indicatori urbanistici rezultați: P.O.T. cca. 0,19 %; C.U.T. cca. 0,0019.

 

În cadrul proiectului se propun următoarele construcții și amenajări, după cum urmează:

Zonă recepție și grupuri sanitare:

Se propune construirea unei clădiri cu rol de recepție și grupuri sanitare, cu regim de înălțime parter (P). Arie construită: 98,86 mp, arie rampă și platformă de acces neacoperită: 10,75 mp, cu suparafață totală de 110 mp. Structura de rezistență va fi de tip cadre de beton armat având în componență grinzi și stâlpi din beton armat monolit. Planșeul peste parter va fi de tip placă de beton armat cu grosimea de 13 cm. Acoperișul va fi de tip terasă necirculabilă. Tâmplăria interioară și exterioară se propune din rame PVC+geam termoizolant, pardoseală din gresie antiderapantă.

Închiderile exterioare se vor realiza din caramidă tip GVP cu grosimea de 25 cm, iar compartimentarile interioare se propun a fi realizate din panouri de gipscarton pe structura metalică, cu miez de vată minerală. Scurgerea apelor pluviale se va face printr-un sistem de burlane din tabla zincata vopsita electrostatic.

Teren de sport

Se propune amenajarea unui teren de sport mixt: baschet și fotbal, având dimensiunea spațiului de joc 12x20 m și o zonă de sigurnață de 2,00 m lățime pe fiecare latură. Terenul de sport va fi realizat din placă de beton. Suprafața terenului va fi vopsită și marcată corespunzător. Suprafața de joc va fi realizată din start de uzură din cauciuc turnat-tartan cu grosimea de 15 mm.

Pentru iluminarea terenului de sport pe timp de noapte – nocturn, se va avea în vedere construirea unei instalații cu stâlpi de iluminat.

Accesul pe terenul de sport va fi posibil în două locuri, pe laturile scurte, iar pe latura lungă (pe latura de vest) se vor amplasa gradene pentru spectatori.

Terenul de sport va fi împrejmuit cu un gard din panouri de plasă bordurată, pe structură de stâlpi din țeavă metalică rectangulară, fără soclu din beton armat.

Spațiul verde:

Spațiul liber neconstruit va fi amenajat cu gazon și arbori decorativi. Suprafața spațiului verde rezultat este de S sp. verde = 36193.00mp (68,46%). Se propune executarea unui sistem de irigații, alcătuit dintr-o rețea de conducte PEHD și aspersoare montate îngropat cu rază de acțiune mare, respectiv 10 m, pentru fiecare aspersor. Aspersoarele se vor amplasa astfel încât să fie acoperită întreaga suprafață de spațiu verde.

Prin proiect se propune amenajarea unei zone de siguranță – spațiu verde plantat – între marginea lacului și marginea aleilor pietonale (min. 1 m lățime) – suprafața spațiului verde contur lac fiind: S contur lac = 1603 mp.

Ziduri de sprijin – 2 bucăți

Se realizează un zid de sprijin pe o zonă cu diferența de nivel de aproximativ 6,50 m segmentate în ploturi. Se va folosi beton C16/20 pentru partea structurală și C8/10 pentru egalizare.

Deasemenea se va realiza un alt zid de sprijin pe tot conturul lacului pentru o diferență de nivel de aproximativ 1,50 m. Se va folosi beton C16/20 pentru partea structurală si C8/10 pentru egalizare.

Se propune amplasarea de balustrade, pentru asigurarea siguranței populației, pe toată lungimea zidului de sprijin perimetral – h = 1,00 m și pe lungimea aleilor pe suprafața apei, h = 0,90 m, inclusiv porți de acces pentru fiecare ponton.

Staţia de pompare:

Alimentarea cu apă a lacului se va face din R. Olt, prin intermediul unei staţii de pompare, prevăzută cu 2 pompe, amplasată într-un cămin din beton şi a printr-o conductă din PE Dn = 315 mm, pozată îngropat în partea dinspre aval. Lacul va fi prevăzut cu o conductă de preaplin montată la partea superioară în malul acestuia.

Trotuare si alei pietonale:

În jurul clădirii de recepție și grup sanitar se vor prevedea trotuare, din dale de piatră, etanșate la limita clădirii cu dop de bitum. Trotuarele vor avea lățime minimă de 1,80 m și vor fi prevăzute cu o pantă de 2% spre terenul natural. Au fost prevăzute alei pietonale în jurul lacului amenajat și a terenului de sport și alei de acces în parc. Aleile vor fi realizate din dale de piatră și vor avea lățimi variabile, lățimea minimă fiind 1,80 m, iar cea maximă va fi de aprox. 5,20 m. Pe suprafața acestora se vor amplasa elemente de mobilier urban și vor fi limitate de borduri prefabricate din beton de ciment.

Aleile pietonale se vor extinde peste luciul de apă, oferind senzații unice vizitatorilor. Acestea vor avea ca sistem de fundare piloni forați din beton armat, grupati câte doi în secțiune transversală. Aleile deasupra luciului de apă se vor executa din beton armat și vor fi finisate cu pardoseală de tip Deck. mp. Suprafața totală a pontoanelor va fi: Spontoane=606,00 mp.

Pistă de alergare

În jurul aleilor pietonale s-a prevăzut o pistă de alergare, cu suprafață din cauciuc turnat-tartan și lățime de 1,30 m.

Alei carosabile și parcaje

Pentru a facilita accesul auto către parc, s-a prevăzut în incintă o alee carosabilă, cu dimensiunile de 35,6 m lungime și 10,00 m lățime. Accesul auto se realizează din Strada Locotenent Păiuș David. Pe suprafața aleilor carosabile s-a propus realizarea unei parcări, cu un singur sens de mers.

Lacul artificial zona Gării:

În vederea atingerii scopului de reconversie și refuncționalizare a lacului prin crearea spațiilor necesare unor noi activități și funcțiuni (teren de sport, pistă de alergat, alei pietonale, scenă de spectacole etc), se propune micșorarea lacului prin completarea cu pământ bine compactat și crearea unor suprafețe artificiale. Pe lângă sporturile de pe uscat, este recomandată să fie menținută și posibilitatea de plimbare cu barca. Se propune ca soluție în vederea compensării pierderilor de apă din lac, îmbrăcarea fundului lacului cu o geomembrană HDPE. Pentru alimentarea lacului se propune montarea unui grup de pompare, amplasat îngropat într-o cuvă cu pereții de beton armat.

Pe conturul lacului este prevăzut un zid de sprijin cu dimensiunea de Helevatie = 4,70 m și Hfundatie = 1,10 m, proiectat pentru a proteja și conserva conturul malului. Lacul este amplasat la un nivel mai ridicat decat Râul Olt, iar alimentarea cu apa acestuia se va face pompat din râu.

Asigurarea utilităților:

Alimentarea cu apă a grupurilor sanitare se va face prin intermediul unui racord la reteaua de apă potabilă municipală. Prepararea apei calde de consum se va cu ajutorul boilerului electric de 100 l.

            Canalizarea apelor uzate menajere din grupurile sanitare se va face la reteaua publică de canalizare;

Apele pluviale provenite din zona parcării autoturismelor vor fi trecute prin 2 separatoare de produse petroliere, înainte de evacuarea în rețeaua de canalizarea pluvială orășenească.

            Alimentarea cu agent termic se va face prin intermediul radiatoarelor electrice.

            Energia electrică se va asigura prin racord la rețeaua publică de distribuție din zonă.

 

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: în municipiul Sf. Gheorghe sunt în curs de derulare, aprobare mai multe proiecte care vizează dezvoltarea orașului și îmbunătățirea condițiilor de viață a populației.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: se va utiliza în faza de execuție a proiectului apă, agregate minerale de balastieră si de carieră: nisip natural; nisip de concasaj; pietrisuri de diferite sorturi; cribluri; piatră spartă; balast; pământ.

În perioada de funcționare a proiectului se va utiliza apă pentru nevoi igienico-sanitare.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

În etapa de execuție vor fi generate următoarele tipuri de deşeuri:

  • deşeuri din activităţile curente de construcţie – resturi de materiele de construcții (17 01 01, 17 01 03, 17 02 03, 17 04 01, 17 02 01, 17 04 05, 17 05 04, 17 06 00);
  • uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor de construcţii (13 02 08);
  • deşeuri de ambalaje rezultate din folosirea diferitelor materiale auxiliare, utilizate în lucrările de construcţii (15 01 01, 15 01 02);
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere, rezultate din activităţile igienico – sanitare ale personalului angajat al societăţii/societăţilor de execuție (20 03 01, 20 01 11).

În etapa de funcționare vor fi generate următoarele tipuri de deşeuri:

  • deşeuri de ambalaje rezultate, utilizate în lucrările de construcţii (15 01 01, 15 01 02);
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere (20 03 01, 20 01 11).

Toate tipurile de deșeuri generate atât în faza de execuție cât și în faza de funcționare se vor colecta selectiv, pe categorii, în spații și recipienți corespunzători, și vor fi preluate de firme specializate în vederea valorificării/reciclării/eliminării acestora.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: emisii de la motoarele utilajelor, mijloacelor de transport, lucrări de sudură, poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): proiectul vizează reabilitarea și refuncționalizarea unei zone părăsite, și va contribui la îmbunătățirea condițiilor de viață a populației, prin înființarea zonelor verzi, a zonelor pentru sport și socializare și a zonelor de relaxare ;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Conform Certificatului de urbanism nr. 345/04.07.2019: imobile în proprietatea Municipiului Sfântu Gheorghe, situate în intravilanul municipiului, intabulate cu drept de administrare în favoarea Consiliului Local al Municipiului Sfântu Gheorghe. Regimul economic: zonă de parcuri, complexe sportive, recreere, turism, perdele de protecție. Folosință actuală: lac-nefuncțional.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: amplasamentul proiectului vizează zona lacului artificial din cartierul Gării, zonă puternic antropizată, cu intersecție și străzi intens circulate;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – proiectul vizează refuncționalizarea și reconversia lacului din zona Gării, alimentarea cu apă a lacului este prevăzut a se realiza prin pompare din râul Olt;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – proiectul prevede reamenajarea lacului din zona Gării.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: amplasamentul se situează în cartierul Gării a mun. Sf. Gheorghe.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: imobilul se află în zona cu regim de protecție a monumentului istoric – situl arheologic de la Sfântu Gheorghe, punct Eprestető (cod LMI 2015 CV-I-s-A-13031), și în zona de protecție a monumentului istoric ”Monumentul ostașului român” (cod LMI 2015 Cv-III-m-B-13343).

Conform Adresei Direcției Județene pentru Cultură nr. 1587/19.11.2020 se vor respecta cele înscrise în adresa nr. 2110/24.05.2019 al Ministerului Culturii și Identității Naționale.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus atât în perioada de execuție cât și în perioada de funcționare;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, amplasamentul proiectului fiind situat în afara perimetrelor siturile Natura 2000 din județ.

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa prevederilor art. 48 b) din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- în baza Adresei ABA Olt – SGA Covasna nr. 4397/27.03.2019, autoritatea competentă pentru gospodărirea apelor, s-a stabilit că nu este necesară efectuarea Studiului de evaluare asupra corpurilor de apă (SEICA) și s-a eliberat Avizul de gospodărire a apelor nr. 20/27.03.2019 din partea Sistemului de Gospodărire a Apelor Covasna.

- în baza Adreselor ABA Olt – SGA Covasna nr. 6218/20.11.2020 și 6334/27.11.2020, autoritatea competentă pentru gospodărirea apelor, s-a stabilit că nu este necesară efectuarea Studiului de evaluare asupra corpurilor de apă (SEICA) având în vedere că s-a emis un nou Certificat de Urbanism este nevoie de un aviz nou de gospodărire a apelor.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare și a prevederilor H.G. nr.188/2002, modificată şi completată prin H.G. nr. 352/2005 şi H.G. nr. 210/2007 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
  5. Pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ord.MS 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei, cu modificările și completările ulterioare;
  6. Respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  7. Respectarea Legii nr. 88/2014 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spațiilor verzi din intravilanul localităţilor;
  8. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  9. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  10. În timpul executării lucrărilor este interzisă orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor de plante şi animale aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  11. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  12. Gestionarea deșeurilor de construcții se va realiza cu respectarea prevederilor Art. 4 și Art. 17, alin 3 din Legea 211/2011 privind regimul deșeurilor;
  13. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  14. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  15. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  16. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța Administrația Bazinală de Apă Buzău-Ialomița, APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  17. Lucrările de reparaţii, întreţinere la utilajele, vehiculele din dotare se vor executa în afara albiei minore ale cursurilor de apă;
  18. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  19. Constructorul are obligaţia să menţină permanent curăţenia albiei minore şi majore a cursului de apă pentru a nu obtura secţiunea de scurgere a apei în zona de protecţie.
  20. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de Urbanism nr. 345/04.07.2019 eliberat de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  21. Obțiinerea unui nou aviz de gospodărire a apelor conform Adreselor ABA Olt – SGA Covasna nr. 6218/20.11.2020 și 6334/27.11.2020;
  22. Respectarea condiției impuse prin Avizului favorabil nr. 331/13.03.2019 din partea Direcției Județene pentru Cultură Covasna și a celor înscrise adresa nr. 2110/24.05.2019 al Ministerului Culturii și Identității Naționale;
  23. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  24. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

 

DIRECTOR EXECUTIV

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

Şef Serviciu Avize,

Acorduri, Autorizaţii                                                                                                 Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                               ecol. Balázsi Beáta

 

 

Coordonator CFM,

Ing. Ghican Oana Elena