Back

Anunţ public privind decizia etapei de încadrare PUG

Proiect Decizia etapei de încadrare din 02.12.2015

Ca urmare a notificării adresate de COMUNA SITA BUZĂULUI cu sediul în comuna Sita Buzăului, satul Sita Buzăului, nr. 222, judeţul Covasna, fax 0267.373.048, CUI 4404460, privind „PUG SITA BUZĂULUI”, propus a fi amplasat în comuna Sita Buzăului, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6035/03.11.2014, în baza:

- HG. nr. 38/2015 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor,

- H.G. 1000/2012, privind reorganizarea şi funcţionarea A.N.P.M. şi a instituţiilor aflate în subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare;

- O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare

- H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe (*actualizată*);

- Ord. nr. 995/2006 pentru aprobarea listei planurilor şi programelor care intră sub incidenţa H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe (*actualizată*);

- Ordinul MMP nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor protejate de interes comunitar;

- O.U.G. nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

 

Având în vedere următoarele:

- consultările autorităţilor publice participante în cadrul şedintelor Comitetului Special Constituit din datele de  21.11.2014 şi 05.02.2015 la sediul APM Covasna;

- Avizul de gospodărire a apelor nr. 108/11.09.2015 emis de Administraţia Bazinală de Apă Buzău-Ialomiţa;

- completările la documentaţie depuse de titular, înregistrate la APM Covasna cu nr. 5564/25.09.2015 si nr. 6848/18.11.2015;

- memoriu de prezentare intocmit conform Ordinului MMP 19/2010, înregistrat la APM Covasna cu nr. 430/26.01.2015;

- Punctul de vedere favorabil cu condiţii al Compartimentului Arii Protejate din cadrul APM Covasna, responsabil temporar al sitului Natura 2000 Buzăul Superior ROSCI0280;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

 

Planul urbanistic „PUG SITA BUZĂULUI”, propus a fi amplasat în comuna Sita Buzăului, judeţul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

 

Documentaţia conţine:

- Solicitare aviz mediu înregistrată la APM Covasna cu nr. 6035/03.11.2014, însoţită de prima versiune a planului urbanistic general, regulamentul de urbanism aferent, planşe anexe;

- Dovada achitării tarifului etapei de încadrare;

- Convocator şedinţă CAT, CSC nr. 6412/19.11.2014;

- Proces-verbal şedinţă CAT, CSC nr. 34/21.11.2014;

- Completări documentaţie: situaţia spaţiilor verzi din intravilan, memoriu de prezentare conform Ordinului MMP 19/2010, înregistrate la APM Covasna cu nr. 430/26.01.2015;

- Convocator şedinţă CAT, CSC nr. 581/03.02.2015;

- Proces-verbal şedinţă CAT, CSC nr. 3/05.02.2015;

- Completări documentaţie: reanalizarea extinderii intravilanului în interiorul sitului Natura 2000 Buzăul Superior ROSCI0280, Avizul de gospodărire a apelor nr. 108/11.09.2015 emis de Administraţia Bazinală de Apă Buzău-Ialomiţa, înregistrate la APM Covasna cu nr. 5564/25.09.2015;

- Varianta finală a planului urbanistic general care cuprinde rezultatele analizei extinderii intravilanului în interiorul sitului Natura 2000 Buzăul Superior ROSCI0280, bilanţul teritorial al zonelor funcţionale cuprinse în intravilan, precum şi măsurile pentru menţinerea statutului de conservare a speciilor şi habitatelor de interes comunitar, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6848/18.11.2015;

 

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Situaţie existentă

            Comuna Sita Buzăului este situată în partea sud-estică a judeţului Covasna, în colţul sud-estic al depresiunii Buzaielor (delimitată de munţii Teliului spre nord-est şi munţii Siriu spre sud-est), pe valea şi în bazinul hidrografic al râului Buzău, amonte de defileul Buzăului şi lacul de acumulare Siriu. Comuna face parte din zona montană a Carpaţilor de curbură.

Comuna Sita Buzăului este alcătuită din trei localităţi componente: Sita Buzăului – centrul de comună, Zăbrătău şi Crasna, prima de categoria localităţilor rurale mari, celelalte două de mărime medie spre mică. Numărul de locuitori (populaţia stabilă) din comuna Sita Buzăului, la recensământul din 2011 a fost de 4584 persoane: satul Sita Buzăului 3502 persoane, satul Zăbrătău 528 persoane, iar satul Crasna 554 locuitori.

Teritoriul administrativ al comunei ocupă o suprafaţă de 13.131,90 ha (din care intravilan 611,70 ha, extravilan 12520,20) reprezentând 6,88% din suprafaţa judeţului Covasna şi se învecinează:

  • la nord-vest cu oraşul Întorsura Buzăului,
  • la nord cu comuna Barcani,
  • la nord-est cu comuna Zagon,
  • la est, sud-est cu judeţul Buzău (comunele Siriu şi Chiojdu),
  • la vest, sud-vest cu judeţul Braşov (comuna Vama Buzăului).

Activitatea economică de bază specifică zonei a fost şi a rămas creşterea animalelor şi valorificarea produselor animaliere, exploatarea şi prelucrarea lemnului completată în zilele noastre cu activităţi de comerţ şi transport, ceea ce, pe lângă evoluţia socială, şi-a pus amprenta şi pe evoluţia spaţială a localităţii.

            Comuna este situată în depresiunea Întorsurii, pe DN 10, care reprezintă calea de acces majoră către teritoriile învecinate, fiind totodată legătura principală dintre judeţele Covasna şi Buzău, respectiv o legătură rutieră importantă dintre Transilvania şi Moldova, zona sudică. Drumul naţional reprezintă artera şi pentru transportul în comun – către Întorsura Buzăului, respectiv municipiul Sf.Gheorghe şi către celelalte localităţi din zonă. În afară de drumul naţional există doar drumuri de interes local, de exploatare, prin care sunt accesibile zonele din teritoriul administrativ. Acestea sunt fără îmbrăcăminţi, neamenajate; doar drumul naţional este asfaltat, starea acestuia fiind bună. Calea ferată nu traversează teritoriul comunei, cea mai apropiată staţie fiind însă la o distanţă de 3 km de centrul de comună – cea din Întorsura Buzăului, cap de linie.

Situaţia propusă. Zonificare funcţională. Bilanţ teritorial

            În componenţa intravilanului intră următoarele trupuri, reprezentând:

- localitatea de reşedinţă Sita Buzăului (trup A/1 Sita Buzăului cu alte 16 trupuri – A/2-A/17 – incluzând preponderent zone de locuit izolate, dar şi mănăstirea Schimbarea la Faţă)

- localitatea aparţinătoare Zăbrătău (trup B/1 Zăbrătău cu alte 5 trupuri – B/2-B/6 – inclusiv trupul zonelor de picnic)

- localitatea aparţinătoare Crasna (trup C/1 Crasna şi alte 10 trupuri – C/2-C/11 – inclusiv trupuri destinate zonelor de picnic).

            Intravilanul propus însumează deci un număr total de 34 trupuri, din care cele trei vetre ale satelor componente sunt cele de bază, localităţile Zăbrătău şi Crasna fiind contopite. Numărul mare de trupuri rezultă din caracterul general al acestei zone montane, terenurile construibile/construite fiind situate răsfirat, de-alungul văilor; odată cu creşterea în densitate a terenurilor construite şi trupurile separate tind să se unească, formând alcătuirea tentaculară a aşezărilor. O parte din trupurile propuse – sau existente deja – sunt în momentul actual terenuri în folosinţă agricolă, propuse pentru amplasarea funcţiunilor menţionate, în primul rând funcţiunea de locuire.

            În determinarea limitelor intravilanului s-au urmărit limite fizice existente pe teren, limite juridice (de proprietate) sau alte repere identificabile pe teren, precum şi limita intravilanului existent, cu condiţia rectificării acesteia conform reperelor menţionate. Au fost preluate prevederile din planurile urbanistice zonale sau de detaliu întocmite şi aprobate după aprobarea P.U.G. în vigoare.

            Terenurile cuprinse în intravilanul localităţillor îşi vor menţine în mare parte structura şi zonificarea actuală, fiind prevăzute unele modificări în vederea raţionalizării şi eliminării disfuncţionalităţilor. Intravilanul existent se va extinde în anumite porţiuni şi se va reduce în altele, şi anume: se cuprind porţiunile care sunt deja construite, destinate locuirii, „insula” neconstruită din partea de nord a localităţii Sita, unele porţiuni către extremităţi sau marginale faţă de trupul principal, terenurile situate între Zăbrătău şi Crasna de-alungul drumului naţional, în conformitate cu solicitarea beneficarilor, reprezentanţii administraţiei locale. O modificare importantă reprezintă introducerea în intravilan a unor zone pentru activităţi de picnic – cu funcţiunea de turism şi agrement – care se vor amenaja ca atare prin grija administraţiei locale.

            Pe de altă parte s-a procedat la eliminarea unor terenuri mai puţin favorabile construirii sau care au fost cuprinse în trupuri separate datorită solicitărilor anterioare, dar care nu au fost construite.

            Zonificarea funcţională, după cum s-a menţionat, păstrează structura principală existentă, alocându-se unele terenuri noi pentru obiective de utilitate publică şi alte funcţiuni de interes public, respectiv pentru zone de protecţie şi spaţii de agrement amenajate. Zonificarea funcţională urmăreşte activităţile dominante prevăzute pentru terenurile respective şi separarea activităţilor ce pot provoca stânjeniri reciproce. Zonele funcţionale ce compun intravilanul localităţilor sunt următoarele:

            - zona destinată locuirii – rămâne în continuare zona principală ca mărime şi importanţă; deşi cuprinde numai terenuri rezervate pentru construcţii de locuinţe individuale, zonele edificate, cu textură urbanistică conturată, cu caracter tradiţional, se disting de zonele noi, neconstruite încă, unde există posibilitatea relotizării urmărind continuarea tradiţiilor corelate cu necesităţile actuale; se va urmări în toate cazurile asigurarea ridicării nivelului de confort al locuinţelor, atât la construcţii noi cât şi la renovări. Un aspect important în activitatea de construire va fi asigurarea utilităţilor necesare în conformitate cu exigenţele actuale, acesta constituind o problemă în zonele mai îndepărtate sau în cazul trupurilor izolate. În aceste cazuri se admit şi soluţii locale, dar compatibile cu normele de igienă şi de prevenire a poluării mediului. De asemenea se va admite inserarea unor funcţiuni complementare – comerţ, servicii, dotări publice – de dimensiuni reduse, care nu prezintă surse de deranj pentru locuire. Zona de locuit include ca funcţiune şi construcţiile sezoniere – case de vacanţă, acestea fiind posibile de edificat şi în zonele destinate turismului, făcând legătura între locuire şi activitatea turistică / agroturism.

            - zona centrală şi a dotărilor de interes public – zonă compatibilă cu cea anterioară, delimitată pe baza unei mai mari concentrări ale dotărilor şi echipamentelor de interes public; cuprinde construcţiile şi amenajările aferente acestor dotări, de importanţă la nivel comunal şi ca atare de dimensiuni mai mari, dar şi locuinţe existente sau ce se vor realiza în completarea funcţiunii de bază. Aici se face o diferenţiere privind zona centrală a localităţii Sita Buzăului, ca reşedinţă de comună, cu construcţii mai importante, dotări de interes comunal şi celelate două localităţi aparţinătoare, cu dotări de interes local. Dotările de cult reprezintă o zonă aparte având în vedere funcţiunea specifică, fiind menţinute amplasamentele existente.

            - zona activităţilor productive cuprinde zone pentru activităţi economice de tip industrial, de producţie şi depozitare; activităţile de tip agro-zootehnic nu sunt prezentate separat, în lipsa unor cereri concrete în acest sens; ele pot fi înserate în funcţie de cerinţe, dar cu respectarea normelor în vigoare referitoare la fiecare activitate specifică, cu condiţia evitării dernajamentului reciproc şi a respectării fîşiilor de protecţie faţă de alte zone. Se va acorda atenţie deosebită potenţialelor surse de poluare, nefiind permise activităţi ce presupun zone de protecţie ce depăşesc limitele existente şi se suprapun peste alte zone. În astfel de cazuri se justifică solicitarea modificării intravilanului, prin includerea unor terenuri situate la distanţe suficiente. Zona aferentă activităţilor productive nu a fost extinsă în mare măsură, dar se menţionează că activităţi productive de tip meşteşugăresc, desfăşurate în mici ateliere, pot fi incluse şi în zonele de locuit, cu respectarea condiţiilor de nestânjenire.

            - zone verzi, zone pentru activităţi sportive şi de agrement – reprezintă o zonă practic nouă, cu amenajări realizate de curând, şi numai în localitatea reşedinţă de comună Sita Buzăului. Fâşiile de protecţie ale diferitelor zone funcţionale sau aferente culoarelor tehnice nu se includ în bilanţul teritorial ca şi zone verzi amenajate, dar în cadrul zonelor peste care se suprapun se pot considera spaţii verzi, nefiind permise alte funcţiuni. O noutate este şi rezervarea zonelor pentru picnic, în cadrul cărora sunt permise şi unele construcţii, dar majoritatea va rămâne spaţiu verde amenajat. Din suprafeţele cuprinse în bilanţ rezultă o suprafaţă totală de spaţii verzi de 48,39 ha reprezentând un procent de 7,36% din suprafaţa totală a intravilanului, adică o suprafaţă de peste 100 mp/locuitor (număr estimat).

            - zona aferentă lucrărilor tehnico-edilitare – zonă cu terenuri noi, parţial construite sau în fază de proiect aprobat, în parte cuprinsă în trupurile principale (Zăbrătău şi Crasna) sau izolate (Sita Buzăului), se va supune condiţiilor tehnologice specifice, respectând avizele privind distanţele de protecţie sanitară, evitând orice posibilitate de poluare, concretizate în amplasamentele propuse prin studiile de specialitate. Reţelele tehnico-edilitare se suprapun, de asemenea, ca şi zone funcţionale, peste alte zone, în principal zona căilor de comunicaţie. În toate cazurile este necesară respectarea zonelor de protecţie normate.

            - zona de gospodărie comunală şi cimitire – teoretic cuprinde două subzone distincte, cu funcţiuni bine diferenţiate; zona aferentă activităţilor generale de gospodărie comunală nu este prezentă în comuna Sita Buzăului – având în vedere imposibilitatea realizării unui depozit de deşeuri în conformitate cu normele în vigoare, problema este soluţionată prin contractarea unei societăţi specializate care va colecta şi va transporta toate deşeurile din comună în depozite autorizate de scară judeţeană, în afara teritoriului administrativ al comunei. Pentru cadavrele de origine animală s-a prevăzut totuşi un amplasament pentru puţ sec, necuprins în intravilan, ce poate fi localizat pe baza unui studiu mai aprofundat, respectând distanţele de protecţie sanitară; cealaltă susbzonă, cimitirele existente şi propuse vor respecta de asemenea normele de igienă în vigoare, constituind totodată prin natura lor o completare a zonelor verzi din localitate.

            - zonele pentru circulaţie, aferente apelor şi cuprinzând alte terenuri fac parte din celelalte zone funcţionale, constituind elemente complementare pentru desfăşurarea activităţilor respective sau repere ce pot contribui la individualizarea diferitelor zone. Zona aferentă cursurilor de apă trebuie tratată ca o zonă de potenţial risc natural, în privinţa inundaţiilor. În vecinătatea acesteia se vor autoriza construcţii numai cu condiţia asigurării protecţiei faţă de acest factor de risc. De asemenea, se vor respecta distanţele impuse prin lege privind protecţia albiilor cursurilor de apă.

            Zonele protejate naturale includ zona sitului Natura2000 ROSCI0280 “Buzăul Superior”, care a fost propus in anul 2011 de către Grupul de lucru Natura 2000, are suprafaţa de 213,0 ha şi se întinde pe teritoriile administrative ale judeţelor Covasna (93%) şi Buzau (7%).

            Bilanţul teritorial al zonelor cuprinse în intravilanul propus are la bază bilanţul teritorial al intravilanului existent, corectat cu mutaţiile intervenite şi arată în felul următor:

 

Zone funcţionale

suprafaţa (ha)

% din total intravilan

Sita Buzăului

Zăbrătău

Crasna

Total

Locuinţe şi funcţiuni complementare

434,72

55,62

56,26

546,60

83,23

Instituţii şi servicii de interes public

2,85

1,05

1,67

5,57

0,85

Dotări pentru culte

7,57

0,18

0,27

8,02

1,22

Unităţi agro-zootehnice

-

-

-

-

-

Unităţi industriale

2,69

5,23

0,68

8,60

1,31

Spaţii plantate, sport, agrement, turism

14,19

14,89

2,45

31,53

4,80

Spaţii verzi naturale, păduri

1,44

0,27

1,88

3,59

0,55

Construcţii tehnico-edilitare

0,15

0,05

0,04

0,24

0,04

Gospodărie comunală, cimitire

0,90

0,81

0,27

1,98

0,30

Căi de comunicaţie şi transport rutier

19,94

7,62

5,56

33,12

5,04

Ape

8,39

2,61

1,24

12,24

1,84

Alte terenuri

5,08

0,12

0,07

5,27

0,80

Total

497,92

88,45

70,39

656,76    

100,0

Total zone funcţionale în intravilan propus

656,76    

111,7

Total zone funcţionale în intravilan existent

588,16

100,0

            Se remarcă o creştere ponderată a majorităţii zonelor funcţionale. Pentru locuire se prevede o creştere justificată prin necesitatea îmbunătăţirii condiţiilor de locuit, dar rezultată şi din rectificarea intravilanului după limitele cadastrale. Celelalte zone sunt în general suficiente ca suprafaţă, dar needificate în raport cu cerinţele în prezent, iar unele zone apar ca şi noi, arătând spre o treaptă nouă în dezvoltarea localităţilor. Deşi activitatea economică este primordială pentru viaţa comunei, suprafeţele aferente strict acestei funcţiuni nu au fost mărite peste medie, considerându-se de dorit utilizarea capacităţilor şi suprafeţelor disponibile existente, dezvoltarea unor activităţi terţiare şi a intreprinderilor mici, care pot fi inserate în alte zone funcţionale. Se poate observa că practic mărirea zonelor funcţionale din intravilan este rezultatul conversiei unor terenuri agricole (cuprinse deja în intravilan sau reorganizate) către locuire sau funcţiuni de interes public, respectiv introducerea unor suprafeţe noi pentru această funcţiune. Se observă o creştere a suprafeţelor destinate activităţilor de turism şi agrement, ceea ce reflectă o reorientare în viaţa comunei. Distribuţia procentuală urmăreşte direcţiile principale de dezvoltare prevăzute pentru următorii maxim 10 ani, indicând totodată şi gradul de urbanizare a localităţii, fiind posibilă în continuare o îmbunătăţire a situaţiei, în sensul apropierii de indicii caracteristici pentru ţările dezvoltate.

Asigurarea utilităţilor

Alimentarea cu apă a comunei Sita Buzăului se realizează din sistemul centralizat de alimentare cu apă al oraşului Întorsura Buzăului. Fiecare dintre cele 3 localităţi ale comunei dispune de câte o staţie de epurare separată. În momentul de faţă reţeaua de alimentare cu apă şi de canalizare este realizată numai de-a lungul străzilor principale (DN 10, etc.). Se propune extinderea acestor reţele de-a lungul tuturor drumurilor comunale ale localităţilor.

Sistemul existent de canalizare pluvială, adică şanţuri si rigole, se va păstra şi în viitorul apropiat, cu extindere în zonele nou construite.

Pentru rezolvarea problemelor de salubritate a localităţii s-au prevăzut următoarele:

            - colectarea şi depozitarea organizată a deşeurilor din comună prin contractare cu o societate specializată, abilitată în acest sens, care va asigura depozitarea deşeurilor în afara teritoriului administrativ al comunei; pentru viitor este posibilă rezolvarea acestei probleme în sistem de parteneriat.

            - colectarea selectivă a deşeurilor.

Se impun executarea unori lucrări pentru alimentarea cu energie electrică, şi anume:

            - lucrări de refacere şi extindere pe unele porţiuni ale reţelelor de distribuţie de 0,4 kV,

            - executarea de branşamente noi, refacerea unor branşamente existente,

            - executarea de posturi de transformare noi,

            - modernizarea lucrarilor existente.

Soluţia concretă de alimentare cu energie electrică se va stabili, de la caz la caz, prin consultarea furnizorului de energie elecrică S.C. ELECTRICA – Centru de Distribuţie al Energiei Electrice.

            Alimentarea cu energie termică a imobilelor comunei, se preconizează coexistenţa mai multor sisteme de încălzire:

            - sobe cu combustibil solid (lemne de foc) - sistemul dominant;

            - centrale termice proprii ale construcţiilor (clădiri de locuit, spaţii de cazare etc.) funcţionând cu combustibil lichid uşor sau combustibil solid (lemne de foc);

            - centrale termice funcţionând cu gaze naturale;

            - centrale termice funcţionând cu rumeguş sau peleţi din material lemons.

            Realizarea extinderii reţelei telefonice se va face în baza studiului de soluţie, în funcţie de numărul solicitărilor în comună. Reţele de telecomunicaţii noi sau cele sistematizate vor urmări traseul străzilor existente şi modernizate. Se va avea în vedere accesul atât la comunicaţiile telefonice cât şi la internet.

Lucrări hidrotehnice

Amenajarea teritoriului administrativ al comunei cu lucrări hidrotehnice necesită, în principal, lucrări de apărare împotriva inundaţiilor. Aceste lucrări vor fi propuse de către administratorul bazinului hidrografic în concordanţă cu informaţiile furnizate „Hărţile de hazard şi risc la inundaţii”, întocmite prin grija Administraţiei Naţionale APELE ROMÂNE pentru implementarea Directivei 2007/60/CE privind evaluarea şi managementul riscului la inundaţii, şi cu studiile detaliate care vor include şi pachete de măsuri structurale şi nestructurale, propuse conform legislaţiei şi reglementărilor în vigoare.

Se vor respecta distanţele de protecţie la lucrările hidrotehnice existente şi a cursurilor naturale de apă.  Conform prevederilor din Legea Apelor 107/1996, cu completări şi modificări ulterioare, zona de protecţie în lungul cursului de apă este:

  • 5,0 m pentru cursuri naturale de apă, cu lăţime sub 10 m;
  • 2,0 m pentru cursuri regularizate de apă, cu lăţime sub 10,0 m;
  • pentru cursurile de apă îndiguite, pe toată lungimea dig-mal, dacă aceasta este mai mică de 50,0 m.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Plan Urbanistic General reprezintă un instrument de control în materializarea strategiei de dezvoltare a comunei. Prin implementarea prevederilor planului, administraţia locală poate aduce la îndeplinire cerinţele prioritare în dezvoltare, determinate însă şi de fondurile disponibile.

Principalele priorităţi de intervenţie se referă la realizarea unei infrastructuri care să permită diversificarea activităţii economice şi care, implicit, să contribuie la creşterea gradului de urbanizare şi a bunăstării populaţiei din comună.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

S-au analizat posibilităţile de reducere a impactului asupra sitului Natura 2000 Buzăul Superior ROSCI0280. Ca urmare suprafaţa intravilanului propus suprapus peste acest sit nu s-a mărit, menţinându-se la valoarea  egală cu cea din situaţia existentă – 24,36ha. S-a făcut şi o redistribuire a zonelor funcţionale din cadrul acestei suprafeţe:

  • zonele funcţionale destinate construcţiilor s-au redus prin scoaterea din intravilan a unor terenuri destinate locuinţelor, dar încă neconstruite;
  • s-a mărit simţitor suprafaţa zonei destinate spaţiilor verzi, sport şi agrement (de la 1,77 ha la 4,41 ha), care nu prevăd activităţi antropice permanente, necesitând  amenajări minore, cu impact nesemnificativ asupra ariei natural protejate.

În varianta finală a planului urbanistic general au fost introduse, şi fac parte integrantă din el, măsurile propuse pentru menţinerea statutului de conservare favorabilă a speciilor şi habitatelor de interes comunitar pentru care a fost înfiinţat situl Natura 2000 Buzăul Superior.

S-au introdus în intravilan zone pentru activităţi de picnic – cu funcţiunea de turism şi agrement – care se vor amenaja ca atare prin grija administraţiei locale. Din suprafeţele cuprinse în bilanţ rezultă o suprafaţă totală de spaţii verzi de 48,39 ha reprezentând un procent de 7,36% din suprafaţa totală a intravilanului, adică o suprafaţă de peste 100 mp/locuitor (număr estimat).

 d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program:

            Mediul natural al comunei Sita Buzăului se poate considera în general sănătos; nu există activităţi industriale care pot provoca perturbări majore. Terenurile construibile (din perspectiva acestor condiţii) sunt suficiente şi există încă rezerve şi pe termen lung. Resurse semnificative ale subsolului nu sunt evidenţiate şi nu sunt exploatate. Pădurile întinse reprezintă însă o bogăţie ce se poate valorifica raţional.

            Reţeaua hidrografică din teritoriul administrativ este bogată; există zone cu pericol de inundaţii. Localităţile Sita Buzăului, Crasna şi Zăbrătău sunt străbătute de cursurile de apă de-alungul cărora s-au dezvoltat; printre acestea, râul Buzău traversează intravilanul localităţilor pe o lungime totală de 0,6km, dar se află în imediata vecinătate a intravilanului (şi a zonelor construite) pe o lungime de 3,7km.

            Activitatea de producţie, unităţile industriale nu reprezintă o sursă majoră de poluare. Producţia zootehnică se desfăşoară preponderent în gospodării individuale, fără concentrări de efective mari de animale – mai puţin în privinţa ovinelor, care sunt ţinute în mod tradiţional, fiind asigurată o regenerare naturală a resurselor.

Deşeurile zootehnice, rezultate din amenajări în gospodării particulare care nu se asimilează cu fermele zootehnice, se vor colecta/depozita temporar pe platforme de colectare impermeabilizate, amplasate la cel puţin 10 m de ferestrele locuinţelor.

Se prezintă unele probleme în privinţa depozitării deşeurilor; depozitarea accidentală reprezintă sursă posibilă de poluare atât pentru sol cât şi pentru pânzele freatice care asigură apa potabilă a locuitorilor.

De asemenea, lipsa unei reţele extinse de canalizare menajeră poate afecta prin infiltraţii calitatea solului şi a apelor freatice. Circulaţia rutieră, alt factor potenţial poluant, nu are o amploare foarte mare în afara drumului naţional; cu îmbunătăţirea stării căilor de circulaţie acesta rămâne în limite normale.

            Zonele protejate includ zona sitului Natura2000 ROSCI0280 “Buzăul Superior”, cu următoarele tipuri de habitate prezente în sit:

            - Paduri aluviale cu Alnus glutinosa si Fraxinus excelsior (Alno-Padion, Alnion incanae, Salicion albae);

            - Comunitati de liziera cu ierburi înalte higrofile de la nivelul câmpiilor, pâna la cel montan si alpin; respectiv specii de mamifere şi de peşti, enumerate în anexa II a Directivei Consiliului 92/43/CEE: Lutra lutra (vidra), Eudontomyzon mariae (cicarul).

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu:

- planul urbanistic general implementează prevederile O.U.G. 195/2005 privind protecţia mediului, a O.U.G. 57/2007 (*actualizată*) privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice;

 

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: efect nesemnificativ, nu sunt propuse unităţi industriale sau agro-zootehnice mari; planul propune îmbunătăţirea calităţii factorilor de mediu prin realizarea/extinderea reţelelor tehnico-edilitare, rezolvarea depozitării/evacuării controlate a deşeurilor, exploatarea judicioasă a resurselor naturale (sol, subsol, ape, păduri), protejarea corespunzătoare a valorilor naturale şi construite;

b) natura cumulativă a efectelor: cumularea unor efecte provenind din amplasarea diverselor unităţi de producţie/servicii în zonele cu funcţiuni specifice se va analiza individual, la reglementarea activităţilor;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):  nu este cazul, construcţiile şi amenajările prevăzute vor respecta reglementările propuse prin plan;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Planul propus se referă la intravilanul comunei Sita Buzăului, compus din 3 localităţi şi mai multe trupuri izolate.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: prevederile prezentului plan prevăd măsuri sporite de protecţie şi punere în valoare a patrimoniului cultural construit şi a peisajelor naturale existente din situl Natura2000 ROSCI0280 “Buzăul Superior”;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare, prezentul paln conţine măsuri de reducere a impactului asupra mediului;

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: planul urbanistic prevede o mai bună protecţie a zonelor protejate din cadrul sitului Natura2000 ROSCI0280 “Buzăul Superior”.

 

Evaluarea adecvată a planului urbanistic general fost derulată de către APM Covasna conform prevederilor Ordinului MMP nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor protejate de interes comunitar. Au fost parcurse etapele de evaluare iniţială şi de încadrare astfel:

- având în vedere că intravilanul propus se suprapune parţial peste situl Natura 2000 ROSCI0280 “Buzăul Superior”, la evaluarea iniţială a documentaţiei s-a stabilit că planul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare şi va fi supus unei evaluări adecvate a efectelor potenţiale asupra ariei naturale;

- ca urmare APM Covasna a transmis Adresa nr. 6467/21.11.2014 în care s-au solicitat: memoriul de prezentare întocmit conform Ordinului MMP nr. 19/2010, piese desenate care să evidenţieze zonele din sit care se suprapun peste intravilanul propus plin planul urbanistic;

- titularul planului a depus la APM Covasna memoriul de prezentare întocmit conform Ordinului MMP nr. 19/2010 în data de 26.01.2015, elaborator SC ENVIROSCOPY SRL înscrisă în Registrul Naţional al elaboratorilor de studii pentru protecţia mediuluii la poziţia nr. 220 (nr. înregistrare APM Covasna 430/26.01.2015);

- APM Covasna a convocat membrii Comitetului Special Constituit şi titularul planului în vederea prezentării memoriului în şedinţa CSC (Convocator nr. 581/03.02.2015);

- Memoriul de prezentare a fost prezentat de către elaborator în şedinţa desfăşurată la APM Covasna în data de 02.02.2015 (proces-verbal şedinţă nr. 3/05.02.2015); autorităţile prezente au fost de acord cu propunerile de măsuri prezentate în memoriu pentru reducerea impactului prognozat asupra speciilor şi habitatelor de interes comunitar cu condiţia reanalizării oportunităţii de extindere a intravilanului în interiorul sitului Natura 2000 ROSCI0280 “Buzăul Superior” şi includerea măsurilor de conservare propuse prin memoriu în PUG;

- completările solicitate precum şi varianta finală a planului urbanistic au fost depuse de titular, fiind înregistrate la APM Covasna cu 5564/25.09.2015, 6848/18.11.2015; bilanţul teritorial al zonelor funcţionale în intravilanul existent, propus iniţial şi varianta finală este preezentat în tabelul de mai jos:

Zone funcţionale

Existent (ha)

Propunere iniţială (ha)

Varianta finală (ha)

Suprafaţa totală din intravilan cuprins în ROSCI 02820, din care:

24,36

28,44

24,36

zonă de locuit

16,51

17,05

13,36

Unităţi industriale

0,05

1,12

0,75

Spaţii verzi, sport, agrement

1,77

4,41

4,41

Construcţii tehnico-edilitare

-

0,07

0,07

Căi de comunicaţie rutieră, alte terenuri

6,03

5,79

5,77

- s-a solicitat şi obţinut punctul de vedere al Compartimentului Arii Protejate din cadrul APM Covasna, respomnsabil temporar al sitului Natura 2000 Buzăul Superior ROSCI0280;

- s-a definitivat lista de control al etapei de încadrare (Anexa F din Ghidul generic privind evaluarea de mediu pentru planuri şi programe);

- în urma desfăşurării etapei s-a considerat că planul nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare adecvată;

 

Obligaţiile titularului:

- Pentru asigurarea unui mediu de viaţă sănătos, autorităţile administraţiei publice locale au următoarele obligaţii:

a) să îmbunătăţească microclimatul localităţilor, prin amenajarea şi întreţinerea izvoarelor şi a luciilor de apă din interiorul şi din zonele limitrofe acestora, să înfrumuseţeze şi să protejeze peisajul, să menţină curăţenia stradală;

b) să prevadă, la elaborarea planurilor de urbanism şi amenajarea teritoriului, măsuri de menţinere şi ameliorare a fondului peisagistic natural şi antropic al fiecărei zone şi localităţi, condiţii de refacere peisagistică şi ecologică a zonelor deteriorate, măsuri de protecţie sanitară a captărilor de apă potabilă şi lucrări de apărare împotriva inundaţiilor;

c) amplasarea obiectivelor industriale, a căilor şi mijloacelor de transport, a reţelelor de canalizare, a staţiilor de epurare, a depozitelor de deşeuri menajere, stradale şi industriale şi a altor obiective şi activităţi, se va face fără a prejudicia ambientul, spaţiile de odihnă, tratament şi recreere, starea de sănătate şi de confort a populaţiei;

d) respectarea regimului de protecţie specială a zonelor de interes turistic şi de agrement, a monumentelor istorice, a ariilor protejate şi a monumentelor naturii. Sunt interzise amplasarea de obiective şi desfăşurarea unor activităţi cu efecte dăunătoare în perimetrul şi în zonele de protecţie a acestora;

e) adoptarea de elemente arhitecturale adecvate, optimizarea densitatatii de locuire, concomitent cu menţinerea, întreţinerea şi dezvoltarea spaţiilor verzi, a parcurilor, a aliniamentelor de arbori şi a perdelelor de protecţie stradală, a amenajamentelor peisagistice cu funcţie ecologică, estetică şi recreativă;

f) reglementarea, inclusiv prin interzicerea temporară sau permanentă, a accesului anumitor tipuri de autovehicule sau desfăşurarea unor activităţi generatoare de disconfort pentru populaţie în anumite zone ale localităţilor, cu predominanţă în spaţiile destinate locuinţelor, în zonele destinate tratamentului, odihnei, recreerii şi agrementului;

i) adoptarea de măsuri obligatorii, pentru persoanele fizice şi juridice, cu privire la întreţinerea şi înfrumuseţarea, după caz, a clădirilor, curţilor şi împrejurimilor acestora, a spaţiilor verzi din curţi şi dintre clădiri, a arborilor şi arbuştilor decorativi;

- schimbarea destinaţiei terenurilor amenajate ca spaţii verzi şi/sau prevăzute ca atare în documentaţiile de urbanism, reducerea suprafeţelor acestora ori strămutarea lor este interzisă, indiferent de regimul juridic al acestora.

- la extinderea suprafeţei intravilanului localităţilor, autorităţile publice locale au obligaţia să asigure o cotă de 5% pentru amenajarea de spaţii verzi publice.

- se interzice schimbarea destinaţiei funcţionale a unor zone, dacă prin aceasta se creează premisa apariţiei de riscuri pentru sănătatea populaţiei din zona locuită.

- Respectarea în integralitate a legislaţiei de mediu în vigoare şi a următoarelor acte normative:

  • O.U.G. 195/2005 (*actualizată*) privind protecţia mediului;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor cu modificările şi completările ulterioare; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;
  • Ordinul Ministerului Sănătăţii nr. 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • O.U.G. 57/2007 (*actualizată*) privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice;
  • Legea 107/1996 (*actualizată*) – legea apelor;
  • Legea 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Legea 101/2006 (*actualizată*) privind serviciul de salubrizare a localităţilor;
  • Ordinul 119/2014 al Ministerului Sănătăţii, pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • se vor respecta prevederile H.G. 188/2002, modificată prin H.G. 352/2005, privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
  • Legea 47/2012 pentru modificarea şi completarea Legii 24/2007, privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor;
  • Legea 54/2012 (*actualizată*) privind desfăşurarea activităţilor de picnic;
  • H.G. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;
  • Legea 86/2014 de aprobare a O.U.G. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/199;
  • Legea 46/2008 (*actualizată*) Codul silvic;
  • Legea 132/2010 (*actualizată*), privind colectarea selectivă a deşeurilor în instituţiile publice;
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

- Menţinerea stării de conservare favorabilă a speciilor şi habitatelor naturale precum şi asigurarea integrităţii Reţelei Ecologice Europene Natura 2000 / a ariilor naturale protejate, prin respectarea condiţiilor impuse de Compartimentul Arii Protejate din cadrul APM Covasna, responsabil temporar al sitului Natura 2000 Buzăul Superior prin punctul de vedere din data de 24.11.2015: în situl Natura 2000 ROSCI0280 Buzăul Superior sunt interzise defrişarea/deteriorarea vegetaţiei de pe malul râului, păşunatul, intervenţiile de tip desecare/drenare, drenajele şi  îndiguirile care pot duce la scăderea/creşterea nivelului apei, intervenţiile asupra cursurilor de apă prin construcţii care pot prezenta bariere pentru deplasarea peştilor, folosirea substanţelor chimice în interiorul ecosistemelor acvatice şi în vecinătatea acestora, explotările depunerilor de nisip şi pietriş din albia râului; intervenţiile asupra albiei râurilor şi pârâurilor prin exploatarea materialului aluvial, traversarea cursurilor de apă şi oprirea în vecinătatea acestora a autovehiculelor care prezintă scurgeri de carburanţi/uleiuri;

- se va respecta Codul de bune practici în fermă aprobat prin Ord. 1234/2006; fertilizarea terenurilor cu gunoi de grajd se va face respectând prevederile Codului bunelor practici agricole aprobat prin Ord. MMGA nr. 1182/2005 şi MAPDR nr. 1270/2005;

- respectarea condiţiilor din Avizul de gospodărire a apelor nr. 108/11.09.2015 emis de Administraţia Bazinală de Apă Buzău-Ialomiţa.

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- să ia masuri prealabile executării construcţiei obiectivelor, de decopertare a stratului de sol fertil de pe suprafeţele amplasamentelor aprobate, pe care sa-l depoziteze şi să-l niveleze pe terenuri neproductive sau slab productive, indicate de organele agricole sau silvice, in vederea punerii in valoare sau a ameliorarii acestora, conform art. 100 din Legea nr. 18 din 19 februarie 1991 (*actualizată*) Legea fondului funciar;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- scoaterea din circuitul agricol se realizează conform Legii nr. 50/1991 cu modificările şi completările ulterioare, privind autorizarea executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor.

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarele Observatorul de Covasna în datele de 04.02.2015 şi 09.02.2015;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare se va publica pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro;

Autoritatea competentă  pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie  a  publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu –APM Covasna.

Înaintea demarării investiţiei privind lucrările propuse în prezentul PUZ se va depune la APM Covasna documentaţia tehnică necesară în vederea obţinerii acordului de mediu.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                 Întocmit,

              Ing. Bălălău Ileana Luminita                                                                        Ing. Farkas János