Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Proiect

Decizia etapei de încadrare din 25.03.2021

 

    Ca urmare a notificării adresate de UAT Întorsura Buzăului cu sediul/domiciliul în Întorsura Buzăului, str. Mihai Viteazul, nr. 173, judeţul Covasna, privind Amenajamentul Fondului Forestier Proprietate Publică a Orașului Întorsura Buzăului”, organizat în U.P. III Ghilcoș, propus a fi amplasat în raza teritorială U.A.T. Întorsura Buzăului și U.A.T. Dobârlău, judeţul Covasna”, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1435/03.03.2021, în baza:

  • Hotărârii nr. 43 din 16 ianuarie 2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, modificat și completat prin Ordinul 262/2020 ;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ordinul nr. 1.822/2020 pentru aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate.

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

- consultările autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 19.03.2021, desfăşurat la sediul APM Covasna;

- amenajamentul nu silvic intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

Amenajamentul Fondului Forestier Proprietate Publică a Orașului Întorsura Buzăului”, propus a fi amplasat în raza teritorială U.A.T. Întorsura Buzăului, judeţul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legis- Degajări – -;

lative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

Documentaţia conţine:

- Solicitare aviz mediu înregistrată la APM Covasna cu nr.1435/03.03.2021;

- Memoriul tehnic, planuri de amenajament, evidenţe de amenajament - documentaţie întocmită de SC Derevo Proiect SRL - Brașov;

- Coordonatele Stereo 70 ale amplasamentului;

- Proces verbal al Conferinţei a II-a de amenajare a fondului forestier proprietate publică, aparținând Orașului Întorsura Buzăului – U.P. III Ghilcoș, jud. Covasna;

- Piese desenate;

- Dovada achitării tarifului etapei de încadrare OP nr. 440 din 05.03.2021;

- Proces-verbal şedinţă CSC nr. 6 din 19.03.2021.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor: Obiectul prezentului plan îl constituie Amenajamentul Fondului Forestier Proprietate Publică a Orașului Întorsura Buzăului, în suprafață 124,96 ha.

Din punct de vedere administrativ-teritorial, suprafața luată în studiu se află pe raza U.A.T. Întorsura Buzăului și U.A.T. Dobârlău, județul Covasna. La momentul actual, administrarea fondului forestier este asigurată de Ocolul Silvic Buzăul Ardelean.

Repartiția fondului forestier pe categorii folosințe:

  • Păduri și terenuri destinate împăduririi și reîmpăduririi: 124,96 ha.

Constituirea unității de producție

In prezent suprafața fondului forestier proprietate privată aparținând Parohiei Ortodoxe Zagon, Parohiei Ortodoxe Zăbala, Parohiei Ortodoxe Valea Mare și Mănăstirii Sf. Ioan Botezătorul – Valea Mare, județul Covasna este de 124,96 ha, suprafața de 115,10 hectare este la a doua amenajare în această formă, la care se adaugă supfafața de 9,86 ha cumpăratede Parohia Ortodoxă Zagon de la persoana fizică Ciutacu Claudia, conform contractului de vânzare-cumpărare nr. 630/16.04.2020.

Zonarea funcțională

În concordanță cu obiectivele social – economice fixate, condițiile staționale existente, țelurile de gospodărire adoptate și structura reală a arboretelor și prevederile OM 766/2018, fondul forestier a fost încadrat la actuala amenajare în grupa a II-a Funcțională ăn următoarele categorii funcționale: 2.1C – Arboretele destinate să producă, în principal lemn pentru cherestea (TVI).

Subunități de producție: În raport cu obiectivele urmărite și funcțiile de producție și de protecție stabilite a fost constituită următoarea subunitate de producție sau protecție:

S.U.P. A – codru regulat, sortimente obisnuite : 124,61 ha;

Total U.P. 124,96 ha.

Bazele de amenajare

S-au adoptat următoarele baze de amenajare :

  • Regimul: codru;
  • Compoziţia ţel: corespunzătoare tipului natural fundamental de pădure pentru arboretele exploatabile și compoziția țel la exploatabilitate pentru celelalte arborete;
  • Exploatabilitatea: tehnică.
  • Tratamente: tăieri progresive și tăieri rase (substituiri);
  • Ciclul – 110 ani.

Reglementarea procesului de producție

S-a adoptat posibilitatea de produse principale de 652 mc/an, după valoarea indicatorului rezultat prin posibilitatea după creșterea indicatoare.

S-a prevăzut a se executa în deceniul care urmează următoarele cantități anuale de lucrări de îngrijire a arboretelor:

- Degajări – -;

- Curățiri – 0,9 ha/an, cu un volum de extras de 1 mc/an;

- Rărituri – 0,27 ha/an cu un volum de extras de 9 mc/an;

Cu tăieri de igienă se estimează a se parcurge anual 41,0 ha cu un volum de extras 37 mc/an.

Tăieri de conservare nu au fost prevăzute.

Analiza și adoptarea planurilor decenale

Posibilitatea de produse principale se va recolta din arboretele din u.a.: 1 A, 3 A.

Curățiri s-au propus în arboretul din u.a.: 1 D;

Rărituri s-au propus în arboretul din u.a.: 2 C.

Instalații de transport

Principala cale de acces este drumul național DN10 Brașov-Buzău.

Alte constatări și măsuri:

Prezentul amenajament intră în vigoare la data de 01.01.2021 și are o valabilitate de 10 ani.

La exploatare se vor respecta restricţiile prevăzute în instrucţiunile privind termenele, modalităţile şi epocile de recoltare şi transport a materialului lemnos.

În procesul de exploatare se va acorda atenţie deosebită următoarelor aspecte:

  • protejarea regenerării naturale instalate;
  • protejarea arborilor pe picior contra vătămărilor de exploatare;
  • acces redus al utilajelor de scos apropiat în perioadele cu precipitaţii;
  • acces numai pe trasee dinainte stabilite;
  • curăţirea suprafeţelor în lucru concomitent cu exploatarea.

În caz de calamități (doborături și rupturi de vânt și de zăpadă, incendii, alunecări de teren, uscări anormale, etc.) măsurile de gospodărire impuse de situație vor fi dispuse de Ocolul Silvic, care asigură serviciile silvice în conformitate cu legile în vigoare și normele tehnice silvice pentru amenajarea pădurilor. Acestea reglementează procedura și situațiile în care se solicită modificarea prevederilor amenajamentelor silvice.

În funcție de gradul de vătămare a arboretelor din cauza factorilor destabilizatori (biotici sau abiotici) vor fi prevăzute următoarele măsuri:

  1. extragerea arborilor afectați (prin tăieri de igienă sau prin tăieri accidentale);
  2. extragerea integrală a materialului lemnos, urmată de împăduriri cu specii aparținând tipului natural fundamental de pădure;
  3. schimbarea compoziției-țel de regenerare.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Planul ”Amenajamentul silvic U.P. III Ghilcoș” – nu prevede proiecte viitoare și nu implică lucrări cu efecte nocive și ireversibile asupra mediului, nu propune lucrări de împădurire sau defrișare în scopul schimbării destinației terenului. 

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

Amenajamentul are ca scop îngrijirea, conservarea, protejarea și exploatarea durabilă a pădurilor, conform Codului silvic - Legea nr. 46/2008 (*republicată*) - și a normelor tehnice, respectând principiile continuității și permanenței pădurilor, eficacității funcționale, conservării și ameliorării biodiversității și principiul economic, precum și a altor regulamente și măsuri europene, care urmăresc integrarea amenajării pădurilor în acțiunile mai cuprinzătoare de amenajare a mediului.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: Neexistând emisii poluatoare agresive în condiţii normale de exploatare, nu se pot anticipa emisii de poluanţi care să dăuneze vegetaţiei, faunei şi florei.

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: amenajamentul silvic implementează prevederile O.U.G. 195/2005 privind protecţia mediului.

 

 

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: măsurile de gospodărire a fondului forestier deţinut de către titular au fost adoptate pornind de la necesitatea menţinerii continuităţii pădurii, condiţie esenţială pentru exercitarea funcţiilor atribuite. În amenajament sunt prevăzute măsuri de protecţie a fondului forestier: protecţia împotriva doborâturilor şi rupturilor de vânt şi zăpadă, protecţia împotriva incendiilor, protecţia împotriva bolilor şi a altor dăunători, măsuri de gospodărire a arboretelor cu uscare anormală.

b) natura cumulativă a efectelor: cumularea unor efecte provenind din implementarea anumitor poiecte/planuri/activităţi în suprafaţa studiată se va analiza individual, la reglementarea acestora;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): efectuarea lucrărilor propuse prin amenjament are un efect pozitiv şi benefic asupra mediului şi implicit asupra sănătăţii umane;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Planul propus reglementează o suprafaţă de păduri proprietate privată de 124,96 ha, amplasată în UAT Întorsura Buzăului și UAT Dobârlău, jud.Covasna.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

-caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul;

-depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare, prezentul plan conţine măsuri de reducere a impactului asupra mediului;

-folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: nu este cazul;

În urma desfăşurării etapei de încadrare s-a considerat că planul nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare adecvată;

 

Obligaţiile titularului:

  • La colectarea masei lemnoase se interzice târârea şi depozitarea buştenilor în albiile apelor curgătoare;
  • Se va evita colectarea masei lemnoase pe timp nefavorabil (ploi);
  • Exploatarea masei lemnoase se va realiza astfel încât să se evite degradarea solului;
  • În perioadele de îngheţ – dezgheţ sau cu precipitaţii abundente, în cazul în care platforma drumului auto forestier este îmbibată cu apă, se interzice transportul de orice fel;
  • Traversarea pâraielor cu buşteni se va face obligatoriu pe podeţe de lemn iar platformele primare şi organizările de şantier vor fi amplasate la o distanţă de minim 50 de metri de albia minoră a pârâurilor și pâraielor;
  • Se interzice degradarea zonelor umede, desecarea, drenarea sau acoperirea ochiurilor de apă;
  • Se impune menţinerea bălţilor, pâraielor, izvoarelor şi a altor corpuri mici de apă, mlaştini, smârcuri, într-un stadiu care să le permită să îşi exercite rolul în ciclul de reproducere al peştilor, amfibienilor, insectelor etc., prin evitarea fluctuaţiilor excesive ale nivelului apei, degradării digurilor naturale şi poluării apei;
  • Este interzisă depozitarea materialelor lemnoase în albiile pâraielor şi văilor sau în locuri expuse viiturilor;
  • Nu se vor amenaja depozite de carburanţi în apropierea cursurilor de apă. Nu se vor executa lucrări de reparaţii a motoarelor, de schimbare a uleiului şi încărcare a rezervoarelor auto cu combustibil în aria protejată;
  • Se interzice deversarea în apele de suprafaţă, apele subterane, evacuarea pe sol şi depozitarea în condiţii necorespunzătoare a uleiurilor uzate;
  • Menţinerea habitatelor marginale cum ar fi lizierele, stâncării, mlaştini, etc;

Respectarea în integralitate a legislaţiei de mediu în vigoare şi a următoarelor acte normative:

  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ordinul Ministerului Sănătăţii nr. 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei, cu modificările și completările ulterioare;
  • Respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Legea 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • H.G. 188/2002 (*actualizată*) privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
  • H.G. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;
  • Legea 86/2014 de aprobare a O.U.G. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/199;
  • Legea 46/2008 (*actualizată*) Codul silvic;
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- se vor respecta epocile şi termenele de tăiere şi colectare a materialului lemnos din parchete prevăzute in OM 1540/2011.

- în cazul tăierilor progresive să fie lăsaţi suficienţi arbori în vederea asigurării regenerării naturale, dar şi pentru a oferi loc de cuibărit pentru păsări;

- completarea regenerărilor naturale cu specii conforme tipului de pădure;

- se interzice introducerea de specii de arbori sau plante alohtone atât pe terenurile care fac parte din fondul forestier cât şi pe terenurile din afara fondului forestier;

- alte lucrări în afara celor prevăzute în amenajamentul silvic se execută cu avizul prealabil al  autorităţilor publice centrale de specialitate;

- proprietarii terenurilor au obligaţia de a asigura luarea măsurilor de salubrizare a terenurilor de deşeuri;

- este interzisă incendierea vegetaţiei sau a resturilor vegetale;

- se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel;

- se interzice amplasarea de construcţii, fără aprobarea legală;

- în vederea eliminării scurgerilor accidentale de hidrocarburi societatea va asigura controlul periodic al utilajelor din dotare, asigurând astfel o stare de funcţionare adecvată a acestora; eventualele defectiuni vor fi remediate in ateliere de reparaţii autorizate;

- colectarea deșeurilor se va efecua in recipienți special amplasați pentru acest scop, iar golirea și transportul lor de către o firmă specializată la intervale regulate de timp;

- se vor respecta prevederile impuse de reglementările privind manipularea şi utilizarea substanţelor şi preparatelor periculoase;

- se vor evita traversările prin albiile apelor supraterane. În acest scop se vor amenaja/reabilita podeţe din material lemnos, fără a interveni prin decolmatare sau regularizare a albiilor naturale;

În vederea combaterii eroziunii precum şi a reducerii prejudiciilor asupra arboretelor în timpul exploatării şi a altor lucrări aferente acestei activităţicu impact asupra factorilor de mediu şi pentru protejarea surselor de apă se impune:

        -folosirea drumurilor de exploatare existente;

        -interzicerea amplasării drumurilor pe suprafeţe sensibile din punct de vedere ecologic;

        -atunci când solul este îmbibat cu apă se vor sista lucrările de exploatare;

       -se vor lua măsuri pentru evitarea deprecierii seminţişului şi a arborilor rămaşi pe picior; 

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul Observatorul de Covasna în data de 18.02.2021 şi 19.02.2021;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare se va publica pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro;

Autoritatea competentă  pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie  a  publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

Înaintea demarării lucrărilor de exploatare forestieră unitatea care execută lucrările va depune la APM Covasna documentaţia tehnică necesară în vederea obţinerii/revizuirii autorizaţiei de mediu după caz, conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, precum si pentru completarea Metodologiei de atribuire in administrare si custodie a ariilor protejate, aprobata prin Ordinul ministrului mediului si schimbarilor climatice nr. 1052/2014, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

Se va solicita acord de mediu pentru lucrări de înfiinţare de drumuri forestiere, împădurirea de terenuri pe care nu a existat anterior vegetaţie forestieră sau defrişare în scopul schimbării destinaţiei terenului.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia.

Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz se sancționează conform prevederilor legale în vigoare.Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii                                             Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                             ecol. Balázsi Beáta