Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 03.06.2021

 

Ca urmare a notificării adresate de ORAȘUL COVASNA cu sediul în Orașul Covasna, str. Piliske, nr. 1, județul Covasna, privind ”ELABORARE P.U.Z. – CHIURUȘ – CONSTRUIRE REȚELE EDILITARE ORAȘUL COVASNA, JUDEȚUL COVASNA”, propus a fi amplasat în orașul Covasna, satul Chiuruș, străzile Kőrösi Csoma Sándor, Livezilor, Veveriței, Frasinului, Liliacului, Pákéi, Nemes, Árpád, Debreczi Sándor, Kovásznai Péter, Canalului și Ulmului, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 3237/11.05.2021, în baza:

  • Ordonanței de Urgenţă nr. 68/06.11.2019 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, unde la Art. 6 se menționează că se înființează Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor;
  • HG nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România;
  • Ord. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate.

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

- consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 31.05.2021 (proces-verbal ședință nr. 13/2021);

- Memoriul tehnic de prezentare PUZ; Regulamentul de urbanism PUZ;

 

în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

-în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

 

 

D e c i d e:

 

ELABORARE P.U.Z. – CHIURUȘ – CONSTRUIRE REȚELE EDILITARE ORAȘUL COVASNA, JUDEȚUL COVASNA”, propus a fi amplasat în orașul Covasna, satul Chiuruș, străzile Kőrösi Csoma Sándor, Livezilor, Veveriței, Frasinului, Liliacului, Pákéi, Nemes, Árpád, Debreczi Sándor, Kovásznai Péter, Canalului și Ulmului, județul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

 

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Planul de față propune reglementarea zonelor străzilor principale din localitatea Chiuruș, orasul Covasna, in vederea construirii de retele edilitare si amenajarii de trasee pietonale si piste de biciclete acolo unde se impune si unde ampriza zonei drumului permite aceste amenajari. Toate propunerile se refera numai la domeniul public al orasului Covasna. Localitatea Chiurus este situată la sud de localitatea Covasna, formând impreuna unitatea administrativa a orasului Covasna.

Scopul principal al planului este realizarea unui sistem de reţele de canalizare menajeră în satul Chiuruș cu posibilităţi de extindere în funcţie de necesităţi în urma creşterii gradului de confort a locuinţelor, creşterea numărului populaţiei, extinderea activităţii micii industrii sau în urma dezvoltării turismului balnear și rural. Reţeaua de canalizare proiectată va colecta si va transporta  apele uzate şi le va evacua în sistemul de canalizare al Oraşului Covasna, la parametrii impuse de reglementările legale. Lungimea totală a reţelei de canalizare estimata este de 6.470 m. Debitele de ape uzate generate si canalizate se vor estima pentru perspectiva 25 ani. Localitatea Chiurus nu dispune în prezent de un sistem centralizat de canalizare şi epurare a apelor uzate menajere. Reteaua de canalizare menejera se va amplasa pe drumuri publice si strazi din extravilanul si intravilanul satului Chiurus si in extravilan Chiurus- Covasna, de-a lungul DN 13 E.

Se propune de-asemenea modernizarea străzilor existente, realizarea de trotuare pietonale, piste de biciclete pe traseul DN 13 E care sa facă legătura cu orașul Covasna. Se va asigura posibilitatea de acces pentru toate tipurile de autovehicule pe drumurile publice, autospeciale de stins incendiul, salvari, alte autoutilitare, politie, altele. Apele meteorice si de suprafata se vor conduce prin rigole deschise spre spatiile verzi amenajate, cu pante longitudinale si transversale corespunzatoare conducerii in final spre acestea, spre rigolele drumurilor publice.

Bilant teritorial – situatia propusă

Specificatie

Ha

%

suprafata totala reglementata

4,31

100,00

suprafata ocupata de carosabil auto

1,86

43,16

suprafata ocupata de trotuare dalate / pavate ( estimativ )

1,41

32,71

suprafata ocupata de piste de biciclete

0,32

7,42

suprafata ocupata de rigole verzi / pavate

0,42

9,74

suprafata ocupata de echipare edilitara

0,24

5,57

suprafata ocupata de zona drumului neamenajata

0,00

0,00

suprafata ocupata de spatii verzi amenajate

0,06

1,40

suprafata ocupata de alte destinatii speciale

0,00

0,00

suprafata totala ocupata

4,31

100,00

 

In ce priveste peisajele, se va avea în vedere refacerea cadrului dupa terminarea lucrarilor de constructii in mod cat mai apropiat de starea initiala.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: se vor accesa fonduri nerambursabile provenite din „Programul vizând protecţia resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă, staţii de tratare, canalizare şi staţii de epurare”, conform Ordinului al MMP nr. 1450/2010.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

Avantajele implementării planului:

  • Se elimină riscul de îmbolnăvire la consumatorilor de apă; se elimină poluarea apelor subterane şi a celor de suprafaţă; se reduc efectele negative asupra calităţii aerului în zonele unde apele uzate menajere sunt evacuate necontrolat (la nivelul solului materialul organic intră în fermentaţie anaerobă şi aerobă, producând mirosuri persistente); se reduc efectele negative asupra calităţii aerului în zonele unde apele uzate menajere sunt evacuate necontrolat (la nivelul solului materialul organic intră în fermentaţie anaerobă şi aerobă, producând mirosuri olfactive şi persistente); se elimină contaminarea solului şi a vegetaţiei din zonă.
  • Se intervine în mod pozitiv asupra perspectivei de dezvoltare economică a localităţii;
  • Se monitorizează cantităţile de ape evacuate (asigurând taxarea în funcţie de cantitatea preluată şi evacuată), cea ce conduce la o gospodărire cât mai judicioasă a apei potabile; Totodata se va realiza creşterea confortului sanitar în gospodării; crearea de noi locuri de muncă în timpul execuţiei.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: nu este cazul;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: planul contribuie la realizarea obligaţiilor pe care România şi le-a asumat privind epurarea apelor uzate transpuse în legislaţia naţională prin Hotărârea Guvernului nr. 188/2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate, cu modificările şi completările ulterioare;

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: se vor lua toate măsurilor necesare pentru prevenirea poluărilor accidentale;  apele uzate menajere evacuate în reţeaua de canalizare se vor încadra în limitele prevăzute de HG 188/02 cu completarile si modificarile ulterioare prin HG352/2005 (NTPA002/02);

b) natura cumulativă a efectelor: nu este cazul;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): implementarea planului va avea ca efect protejarea populaţiei de efectele negative ale apelor uzate asupra sănătăţii omului şi mediului;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): teren i cu suprafața totală de 4,31 ha, impactul este local, pe amplasament şi în imediata vecinătate a acestuia.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: conform punctului de vedere nr. 807/28.05.2021, Direcției Județeană pentru Cultură Covasna este de acord cu emiterea avizului de mediu;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: nu este cazul.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: nu este cazul;

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 10/17.03.2021 emis de Orașul Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;

- conform Punctului de vedere al SGA Covasna nr. 3478/SL/28.05.2021, înregistrat la APM Covasna cu nr. 3660/28.05.2021, titularul planului are obligația de a solicita și de obține aviz de gospodărire a apelor;

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- pentru prevenirea poluării accidentale a solului şi subsolului, se vor utiliza doar mijloace de transport şi utilaje corespunzătoare normelor tehnice în domeniu, astfel încât să se preîntâmpine deversările de motorină sau uleiuri de la motoarele acestor;

- amenajarea corespunzătoare a organizărilor de şantier în ceea ce priveşte utilităţile (apă, electricitate, dotarea cu grupuri sanitare ecologice, colectarea apei uzate menajere, parcări pentru utilaje, maşini de transport, autoturisme, după caz) şi depozitarea materialelor periculoase şi inflamabile conform legislaţiei în vigoare;

- monitorizarea gestiunii deşeurilor rezultate din activitatea de organizare de şantier, în etapa de construcţie;

- mijloacele de transport pentru materialele pulverulente vor fi prevăzute cu prelată pentru evitarea împrăştierii de particule cu ajutorul vântului;

- mijloacele de transport vor rula cu viteză redusă, pentru limitarea antrenării particulelor minerale, a prafului în atmosferă şi pentru limitarea poluării fonice şi a nivelului de vibraţii;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- realizarea sistemului de canalizare a apelor uzate menajere şi sisteme de preepurare pentru ape pluviale, posibil impurificate de scurgerile accidentale de produse petroliere/uleiuri;

- respectarea prevederilor OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;

- respectarea prevederilor HG nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002, modificată şi completată prin HG nr. 352/2005 şi HG nr. 210/2007 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;

- respectarea prevederilor Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor cu modificările şi completările ulterioare; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea Legii nr. 50/1991 cu modificările şi completările ulterioare, privind autorizarea executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor.

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile titularului planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în Observatorul de Covasna din datele de 11.05.2021 și 14.05.2021;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare a fost publicat pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 03.06.2021;

- Anunţul titularului planului privind decizia etapei de încadrare, publicat în Mesagerul de Covasna din data de ....2021.

 

Autoritatea competentă  pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie  a  publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu –APM Covasna.

Înaintea demarării investiţiei privind lucrările propuse în prezentul PUZ se va depune la APM Covasna documentaţia tehnică necesară în vederea obţinerii acordului de mediu.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                                   Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                                Ing. Farkas János