Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

din 13.07.2021

 

Ca urmare a notificării adresate de DONATH LAJOS, DONATH JULIANNA, KISS ARPAD CSABA și KISS TUNDE ANDREA cu domiciliul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Godri Ferenc, nr. 19, bl. 5, sc. A, apt. 9, județul Covasna, în scopul „ELABORARE PLAN URBANISTIC ZONAL – ZONĂ MIXTĂ PRODUCȚIE ȘI SERVICII”, amplasat în comuna Ilieni, satul Sâncraiu, jud. Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 4501/29.06.2021,

În baza:

- OUG nr. 68/2019, Art. 6. al. (1) privind înfiinţarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor prin reorganizarea Ministerului Mediului şi prin comasarea cu Ministerul Apelor şi Pădurilor, prin preluarea activităţilor şi structurilor acestuia, precum şi a unităţilor aflate în subordinea, coordonarea şi sub autoritatea celor două ministere, Hotărâre de Guvern nr. 43/16.01.2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor;

- HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;

- O.U.G. 195/2005 privind protecția mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările utlerioare;

- H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri și programe, cu modificările și completările ulterioare;

- prevederile Ord. nr. 995/2006 pentru aprobarea listei planurilor şi programelor care intră sub incidenţa H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- O.U.G. nr. 57/2007 (*actualizată*) privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările și completările ulterioare;

- Ord. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;

- Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România;

- Ord. nr. 1.822 din 6 octombrie 2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate;

 

Agenţia de Protecţie a Mediului Covasna ca urmare a:

- punctelor de vedere transmise de către membrii CSC. Punctele de vedere emise de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna, SGA Covasna, CJ GNM Covasna, DSP Covasna;

- Proces verbal nr. 16 din data de 12.07.2021 încheiat în urma punctelor de vedere transmise de către membrii CSC;

- în conformitate cu prevederile art. 5. alin (3) pct. a) și a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potențiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri și programe;

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

 

D e c i d e:

 

Planul „ELABORARE PLAN URBANISTIC ZONAL – ZONĂ MIXTĂ PRODUCȚIE ȘI SERVICII”, amplasat în comuna Ilieni, satul Sâncraiu, titular DONATH LAJOS, DONATH JULIANNA, KISS ARPAD CSABA și KISS TUNDE ANDREA cu domiciliul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Godri Ferenc, nr. 19, bl. 5, sc. A, apt. 9, județul Covasna, nu necesită evaluare de mediu și nu necesită evaluare adecvată și se va supune adoptării fără aviz de mediu.

 

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

 

Descrierea planului:

Obiectul lucrarii :

Proiectul de fata propune realizarea unei zone productie si de servicii in satul Sancrai, comuna Ilieni, intr-un areal aflat in extravilanul satului, in partea de est a acestuia, zona cuprinsa in PUG aprobat ca si zona in extravilan fara reglementari. Zona vizata de prezenta documentatie se doreste a fi reglementata in concordanta cu prevederile regulamentului general de urbanism si cu caracteristice naturale si construite ale vecinatatilor. Se intentioneaza amenajarea unei zone de productie si servicii care va cuprinde o cladire de productie si servicii, cladire de cazare pentru muncitori si anexele necesare.

Ansamblul se contureaza ca o micro-zona de productie si de servicii, cadrul natural si construit apropiat oferind valentele necesare pentru acest obiectiv, cu atat mai mult cu cat in zona, de-a lungul DJ 112, mai functioneaza asemenea obiective de servicii sau productie, zona conturandu-se de-a lungul ultimilor ani ca o zona avand acest specific. Din totalul suprafetei din CF de 10.000 m se solicita introducerea in intravilan si reglementarea suprafetei de 10.000 mp ( arabil ). Se va delimita un perimetru edificabil care va fi astfel implementata incat sa tina cont de toate constrangerile pe care terenul le are ( zone de protectie ale culuarelor tehnice diverse : gaz, electricitate, drum judetean ). Accesul se va realiza din DJ 112, la 575 m nord fata de  borna kilometrica 17, accesul va fi dotat cu banda de accelerare si decelerare. Constructiile principale vor fi astfel orientata incat sa beneficieze de iluminat natural si insorire eficiente. In interiorul parcelei se vor proiecta spatii de acces carosabil si pietonal, spatii de parcare pentru personal si clienti, zone verzi amenajate.

 

Stadiul actual al dezvoltarii urbanistice:

Principalele caracteristici ale functiunilor ce ocupa zona studiata :

Zona de amplasament vizata se intinde pe un teren in suprafata totala de 1,00 ha. Functiunile actuale sunt de exploatatie agricola in extravilan. Pe teren nu exista constructii sau amenajari.

Relationari intre functiuni

Sub aspectul pozitiei , zona studiata se afla la est de zona centrala a satului Sancrai. Vecinatatile sunt: la nord teren agricol liber, la sud teren agricol liber, la est drum judetean, si la vest teren agricol liber. Accesul in zona se face din DJ 112.

Nu exista functiuni deosebite in imediata vecinatate, nu se pune problema relationarii intre acestea. In zonele apropiate exista alte zone de productie si servicii, zone de locuit cu specific rural catre satul Sancrai, si alte zone de servicii catre directia Sfantu Gheorghe

(nord).

Bilant teritorial – situatia existenta

Specificatie

ha

%

suprafata totala reglementata

1,00

100,00

suprafata ocupata de constructii

0,00

0,00

suprafata ocupata de circulatii carosabile

0,00

0,00

suprafata ocupata de echipare edilitara si zona de protectie a acesteia

0,15

15,00

suprafata ocupata de alte functiuni

0,00

0,00

suprafata ocupata de vegetatie spontana / agricola si sau zone verzi

0,85

85,00

Suprafata ocupata de destinatii speciale

0,00

0,00

suprafata totala ocupata

1,00

100,00

procent de ocupare a terenului P.O.T. existent

0,00 %

coeficient de utilizare a terenului C.U.T. existent

0,00

 

Situația propusă:

Zonificare functionala – reglementari, bilant teritorial, indici urbanistici:

Conform temei de proiectare, s-au propus constructii si amenajari  specifice unei microzone de productie si servicii. Constructiile se vor realiza din materiale durabile, se vor utiliza cu precadere materiale locale. Spatiile libere vor fi amenajate ca spatii verzi. Compozitia urbanistica a tinut cont de orientare, insorire si conditiile oferite de terenul de amplasament, de protectie fata de vanturile dominante prin amplasare si orientare. Se vor planta pe amplasament cat mai multi arbori cu radacini adanci si vegetatie bogata, cu rol de fixare a solului si de paravan anti-vant si in calea curentilor de aer. Toate constructiile si amenajarile vor avea  acces carosabil si pietonal direct. In baza amenajarilor propuse se stabilesc urmatorii indici de ocupare si utilizare a terenului:

Obiective propuse :

  • Spatii de productie si servicii, spatii administrative, vestiare si grupuri sanitare
  • Spatii de cazare pentru muncitori
  • Parcaje, platforme de manevra
  • Spatii verzi cu vegetatie scunda ( gazon, arbusti ), spatii verzi cu vegetatie inalta ( arbori )
  • imprejmuire

Bilant teritorial – situatia propusa

Specificatie

ha

%

suprafata totala studiata ( reglementata )

1,00

100,00

suprafata ocupata de constructii

0,36

36,00

suprafata ocupata de circulatii carosabile ( estimat )

0,20

20,00

suprafata ocupata de echipare edilitara si zona de protectie a acestora

0,15

15,00

suprafata ocupata de edificabil ( din total )

0,36

36,00

suprafata ocupata de spatii verzi

0,29

29,00

suprafata ocupata de alte functiuni

0,00

0,00

Suprafata totala ocupata                                         1,00            100,00

Indici de ocupare a terenului :

Procent de ocupare a terenului POT maxim  = 36,00%

Coeficient de ocupare a terenului CUT maxim = 1,00

Dezvoltarea echiparii edilitare

Alimentare cu apa :      

Alimentarea cu apa se va realiza din reteaua centralizata de distributie a apei potabile existenta pe traseul drumului judetean. Apa va fi condusa la punctele de consum prin bransamente la conducta de alimentare care va fi pozata pe traseul racordului.

Canalizare menajera

Apele uzate menajere se vor conduce prin retea de canalizare menajera subterana spre bazine vidanjabile amplasate la minim 10 m distanta fata de constructii.  Pana la realizarea coductei de colectare a apelor uzate menajere a satului Sancrai, canalizarea menajera se va rezolva local prin acest sistem, urmand ca dupa asigurarea posibilitatilor de racordare la o retea centralizata, canalizarea sa se racordeze imediat la aceasta.  Apele uzate de la spatiile de productie si servicii vor trece printr-un filtru de hidrocarburi.

Canalizare pluviala

Apele meterorice si de suprafata se vor colecta si conduce prin rigole deschise , de-a lungul laturii nord a terenului catre rigolele de pe traseul drumului judetean.  Apele pluviale vor fi indeparate de fronturile construite prin lucrari de sistematizare verticala si amenajari exterioare corespunzatoare.

Incalzire

Spatiile interioare vor fi incalzite cu centrala termica proprie, cu combustibil solid sau cu curent electric. Se poate realiza constructie pentru centrala, pe amplasament, de asemenea pentru depozit de combustibili, conform prevederilor regulamentului local de urbanism aferent PUZ.

Alimentare cu energie electrica :

Pentru asigurarea alimentarii cu energie electrica necesara circuitelor de iluminat si prize, se va realiza racordul la reteaua existenta in zona drumului judetean pe baza de proiect de specialitate si cu acordul detinatorului de retele si furnizorului de energie.

Telecomunicatii : Racordurile telefonice posibile pot fi realizate din instalatiile de telecomunicatii existente in zona intravilanului localitatii Sancrai, pe baza avizelor solicitate de benefiari de la detinatorii retelelor  Tc  existente.

Alimentare cu gaze naturale :

Zona este traversata de o conducta de transport gaze naturale, figurata pe planul de situatie. Zona de protectie severa este de 6 m, zona de interdictie de construire este 20 m fata de ax.

Gospodarie comunala :

Vor rezulta din activitatea incintei deseuri diferite care se vor depozita conteinerizat, se vor depune la depozite agrementate pentru a primi asemenea deseuri. Toate acestea se vor transporta catre centrele de colectare autorizate in vederea reciclarii si / sau neutralizarii controlate.  Din zona spatiilor netehnice, materialele refolosibile, PET-uri si materiale plastice, textile, hartie, metal, sticla, se vor colecta separat si se vor preda la unitati specializate de colectare, prin grija administratorului incintei.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Amplasamentul studiat se afla situat in perimetrul extravilan al comunei, al satului Sancrai. Terenul se intinde pe un teren plan, cvasiorizontal.Dat fiind ca amplasamentul studiat se afla  in extravilan, el nu are implicatii directe asupra cadrului urbanistic si functional al intravilanului in momentul de fata. Astfel, conturarea propunerilor urbanistice s-a realizat tinand cont de situare, de cadrul natural si cel construit existent,  urmarindu-se o compozitie coerenta, ordonata si controlata, prin aliniamente si retrageri, dar organic adaptata anturajului natural si mediului construit.

Documentatia este elaborata pe baza prevederilor din Certificatul de Urbanism nr. 314 din 09.06.2021, eliberat de Consiliul Judetean Covasna. Suprafata totala de teren studiata este de 10.000 mp, aflata in prorietatea privata a unor persoane fizice. Terenul figureaza in CF nr. 25704, 25705, 25706 (10.000mp ),  Ilieni. Nu exista functiuni deosebite in imediata vecinatate, nu se pune problema relationarii intre acestea. In zonele apropiate exista alte zone de productie si servicii, zone de locuit cu specific rural catre satul Sancrai, si alte zone de servicii catre directia Sfantu Gheorghe.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

Conform temei de proiectare, s-au propus constructii si amenajari  specifice unei microzone de productie si servicii.

Constructiile se vor realiza din materiale durabile, se vor utiliza cu precadere materiale locale.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program:

Problemele de mediu relevante pentru plan sunt următoarele: echiparea cu utilităţi a amplasamentului de aşa manieră încât să nu impieteze asupra factorilor de mediu, folosind instalaţii, echipamente şi utilaje ale căror caracteristici sunt compatibile cu normele de protecţia mediului. Aspectele de protectia mediului se rezuma la rezolvarea utilitatilor de asa maniera incat sa nu impieteze asupra integritatii factorilor de mediu, folosind instalatii, echipamente si utilaje ale caror caracteristici sunt compatibile cu normele de protectia mediului, si, evident, o utilizare, o explotare corespunzatoare a tuturor constructiilor, amenajarilor si dotarilor.

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu:

Nu este cazul.

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: Efecte nesemnificative.

După terminarea lucrărilor este obligatorie refacerea cadrului natural afectat de lucrări.

b) natura cumulativă a efectelor: Nu este cazul

c) natura transfrontieră a efectelor: Nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): Construcțiile prevăzute vor respecta reglementările propuse prin plan.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate):

Terenul are suprafață totală de 10000 mp și se află în extravilanul localității, nr. cad 25704, 25705, 25706 din CF nr. 25704, 25705, 25706 Ilieni. Categoria de folosință actuală a terenului este arabil cf. CU nr. 314 din 09.06.2021 emis de către Consiliul Județean Covasna.

Indici de ocupare a terenului propuși:

Procent de ocupare a terenului POT propus  = 36,00  % (maxim)

Coeficient de ocupare a terenului CUT propus = 1,0 (maxim)

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: distanţa faţă de obiectivele de interes cultural sunt mari, nu pot fi afectate.

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: Atât în faza de construcție, cât și în faza de funcționare a obiectivelor propuse se vor respecta standardele și normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: Prin grija beneficiarilor se va asigura o bună gospodărire și folosire a incintei.

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: planul în sine nu are un efect asupra acestor zone.

Obligațiile titularului:

  • Solicitarea şi obținerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 314 din 09.06.2021, emis de Consiliul Județean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;
  • Conform procesului-verbal nr. 16 din data 12.07.2021, încheiat în urma punctelor de vedere transmise de către membrii CSC s-a stabilit necesitatea depunerii documentației:

- la Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna.

în vederea obținerii actului de reglementare;

 

  • Respectarea legislației de mediu în vigoare.
  • Să respecte în integralitate prevederile următoarelor acte normative:
    • O.U.G. 195/2005 (*actualizată*) privind protecția mediului;
    • O.U.G. nr. 57/2007 (*actualizată*) privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice;
    • Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
    • Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
    • Legea nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor
    • Ordinul Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;
    • se vor respecta prevederile HG nr. 188 / 2002, modificată prin HG 352 / 2005, privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
    • Legea nr. 47/2012 pentru modificarea și completarea Legii nr. 24/2007, privind reglementarea și administrarea spațiilor verzi din intravilanul localităților.
  • În perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii; Nu se vor folosi materiale poluante, periculoase și nocive;

Informarea și participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile privind inițierea PUZ, publicate în ziarul Observatorul de Covasna în data de  16.06.2021 și 23.06.2021;

- Convocatorul transmis către membrii CSC;

- Procesul verbal al şedinţei CSC nr. 1612.07.2021;

- Anunț public privind decizia etapei de încadrare și proiectul deciziei afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 13.07.2021;

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu – APM Covasna.

Înaintea demarării investiţiei privind lucrările propuse în prezentul PUZ se va depune la APM Covasna documentaţia tehnică necesară în vederea obţinerii acordului de mediu.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări sau este revizuit, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 cu modificările și completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU Gheorghe

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizații,                                                 Întocmit,

Ing. SIMINICEANU Gabriel Nicolae                                                Ing. FARKAS Berta