Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Proiect Decizia etapei de încadrare din 16.09.2021

 

Ca urmare a notificării adresate de SPITALUL JUDEȚEAN DE URGENȚĂ ”DR. FOGOLYÁN KRISTÓF” cu sediul în județul Covasna, mun. Sfântu Gheorghe, str. Stadionului, nr. 1, privind ”Elaborare Documentație de urbanism –PUZ - Zonă construcții de sănătate”, propus a fi amplasat în mun. Sfântu Gheorghe, str. Stadionului, nr. 1, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 324/19.01.2021, în baza:

  • Hotărârii nr. 43 din 16 ianuarie 2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, modificat și completat prin Ordinul 262/2020 ;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ordinul nr. 1.822/2020 pentru aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate.

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

- consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 10.02.2021 desfăşurat la sediul APM Covasna (proces-verbal ședință nr. 3/10.02.2021);

- planul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- Studiu de evaluare a impactului asupra sănătății și confortului populației pentru obiectivul de invetiție PUZ – Zonă construcții de sănătate, situat în str. Stadionului, nr. 1, municipiul Sfântu Gheorghe, județul Covasna – elaborat de SC Sanimpact SRL, înregistrat la APM Covasna cu nr. 5704/25.08.2021;

- Studiu istoric însoțit de planșele anexă și documentar fotografic;

- Studiu geotehnic și referat asupra terenului de fundare la obiectivul de investiție – faza PUZ;

- Studii de fundamentare privind servituțile aeronautice – Faza PUZ, elaborat de către ABC Development SRL și Studiu topografic și de obstacolare, elaborat de către SC Viadesign SRL;

- Adresa DJC Covasna nr, 168/08.02.2021, înregistrată la APM Covasna cu nr. 768/08.02.2021, prin care se comunică că documentația trebuie să fie depusă pentru avizare;

- Adresa SGA Covasna nr. 816/SL/09.02.2021, prin care se comunică că este nu necesar obținerea avizului de gospodărire a apelor;

- Adresa din partea Inspectoratului pentru Situații de Urgență nr. 2501136/08.02.2021;

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

D e c i d e:

Elaborare Documentație de urbanism – PUZ - Zonă construcții de sănătate”, propus a fi amplasat în mun. Sf. Gheorghe str. Stadionului, nr. 1, judeţul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Planul vizează elaborarea unui Regulament ce detaliază PUG-ul existent și actualizează prevederile acestuia în concordanță cu propunerile și cerințele noilor funcțiuni legate de modernizarea și extinderea spitalului, compatibilitățile dintre acestea, modul de construire în această zonă, prin care sunt studiate alinierile, modul de amplasare pe parcelă al construcțiilor, fronturile la strada Spitalului și relația volumetrică, estetică de vecinătate dintre acestea, având în vedere asocierea construcțiilor pentru sănătate și cele de locuit.

Obiectivele principale și secundare ale planului

Elaborarea Planului Urbanistic Zonal şi a Regulamentului local de urbanism aferent, are ca obiectiv specific modernizarea Spitalului Județean de Urgență „Dr. Fogolyán Kristóf“ din municipiul Sfântu Gheorghe ce urmează a fi dotat cu un heliport pentru intervenţie cu elicopter în situaţii de urgenţă și realizarea ansamblului de construcţii și amenajări cu destinaţie spitalicească și complementară acesteia.

Obiectivele principale de investiție: extinderea, reabilitarea și modernizarea pavilioanelor existente și dotarea spitalului cu pavilioane noi și cu heliport pentru executarea misiunilor aeromedicale SMURD, după cum urmează:

• realizarea unui heliport de suprafață, având aeronavă critică de proiectare elicopterul EC 135, pentru condiţii de operare VFR (zbor după reguli la vedere) de zi şi VFR (zbor după reguli la vedere) de noapte

• realizare clădire boli pneumologice în vecinătatea Edificiului principal

• realizare clădire ambulatoriu stroke și neurologie și rezonanță magnetică

• extindere Unitate de Primiri Urgențe

• realizare parcări angajați, vizitatori, pacienți

• amenajare spații verzi

• căi interioare de acces auto și pietonale: Rezolvarea acceselor auto şi pietonale şi organizarea circulaţiilor şi a parcajelor în incintă astfel încât să deservească toţi factorii implicaţi: ambulanţe SMURD, pacienți, vizitatori, angajați

• reamenajarea celui de-al doilea acces, din strada Spitalului

• împrejmuire teren

• spațiu de confesiuni ecumenic

• realizare pavilioane destinate recuperării bolnavilor

• realizare clădiri administrative.

Obiectivele secundare de investiție, foarte importante pentru dezvoltarea urbanistică a orașului – și se referă la: construirea pe parcelele învecinate terenului spitalului, astfel cum sunt delimitate prin anexa la Certificatul de urbanism, cuprinse în zona de instituții publice și servicii - cu funcțiunea dominantă de sănătate, în care trebuie să fie integrate atât din punct de vedere al funcțiunilor, cât și din punct de vedere al modului de construire.

 

Zona studiată

Amplasamentul planului se situează în partea de centru-vest a orașului, în partea de sud-vest a zonei centrale a municipiului Sfântu Gheorghe, în afara și la limita zonei centrale protejate și prezintă o construcție monument istoric (cod LMI CV-II-m-B-13113 - fostul Orfelinat de Băieți, în prezent Secția de Pneumoftiziologie) și două construcții cu valoare de patrimoniu construit (Edificiul principal și Morga – „Clădirea fostului spital și morga“ – Corp C2 și Corp C12).

Zona studiată cuprinde imobilele ce au generat PUZ-ul şi o zonă adiacentă perimetrală acestora ce permite stabilirea relaţiilor funcţionale şi de regim de construire, precum și raportul de înălțime dintre acestea. Zona studiată prin PUZ a fost împărţită în terenul cu funcțiunea dominantă a zonei – construcții de sănătate și care a generat documentația și, respectiv imobilele adiacente acestuia, cu prescripţii specifice.

 

Vecinătăți:

Nord - strada Spitalului; est - strada Vasile Goldiș; sud - strada Presei, vest - strada Stadionului.

Zona se prezintă ca o insulă urbană inclusă într-un nucleu de construcții de locuit – fie individuale mici, cu regim de înălțime P+2E pe latura de nord, la strada Spitalului, fie colective, cu regim de înălțime mediu și mare spre sud, la strada Presei.

 

Circulaţia şi accesibilitatea.

Amplasamentul este retras față de arterele importante de circulație ce străbat municipiul Sfântu Gheorghe, de la nord la sud și de la est la vest, dar are asigurată accesibilitatea din toate zonele municipiului și ale județului, chiar dacă aceasta nu este întotdeauna facilă.

În prezent, accesul carosabil şi pietonal la amplasamentul studiat se face din strada Spitalului, arteră de circulație ce face legătura cu cartierul Simeria, urmând a fi reabilitat accesul din strada Spitalului, ce va fi destinat ambulanțelor. Strada Stadionului este stradă de categoria a II-a, are două benzi de circulație cu lăţimea de 4,50m fiecare și trotuare dreapta-stânga a căror lățime diferă și variază între 2,85-3,10m. Trotuarul dinspre spital prezintă plantații de aliniament. Strada Spitalului este stradă de categoria a III-a, are două benzi de circulație de câte 3,50m fiecare și trotuare dreapta-stânga cu lățime variabilă, cuprinsă între 1,60-5,20m și nu prezintă plantații de aliniament.

În vederea rezolvării disfuncționalităților și pentru rezolvarea situației nou create prin extinderea construcțiilor existente și propunerea unor noi pavilioane cu funcțiuni medicale, de recuperare/administrative sunt necesare lucrări ample de modernizare și dimensionare a căilor de circulație auto și pietonale, corespunzătoare reabilitării accesului independent pentru ambulanțe din strada Spitalului, extinderii UPU a cărei importanță va fi amplificată și de amenajarea heliportului de suprafață destinat serviciilor de urgenţă asociate misiunilor aeromedicale SMURD de zi și noapte etc. În noua conjunctură se va ține seama și de faptul că va crește considerabil numărul angajaților și al capacității spitalului.

Din punct de vedere aeronautic, amplasamentul nu este situat în zonele de servituți aeronautice ale vreunui aeroport, aerodrom sportiv sau alt heliport.

Zona destinată heliportului de suprafață este obstacolată, dar se vor realiza lucrări de sistematizare verticală a terenului, modicări ale traseelor circulațiilor în incintă și reconfigurarea spațiului verde din spatele clădirii principale, lucrări care vor permite amenajarea acestuia fără impedimente

Stabilirea zonelor cu servituți aeronautice pentru care se instutie un regulament special privind regimul de construire și de înălțime.

 

Folosința actuală a terenurilor:

Terenul studiat în suprafață totală (însumată) de 58.543 mp, se situează în intravilanul municipiului Sfântu Gheorghe, fiind încadrat în UTR 15 ZIS.h.15 - Instituţii publice și servicii – folosință actuală construcții de sănătate, administrative și locuințe de servicii, după cum urmează:

Folosinţa actuală a terenului care a generat PUZ este: teren curţi-construcţii în suprafaţă de 45.971mp (CF nr. 39293), are forma neregulată, alungită spre partea posterioară a parcelei, paralel cu strada Spitalului, cu adâncimea (axa longitudinală) de cca 320m și lățimea de cca 100m în zona cea mai evazată. Lungimea frontului la strada Stadionului este de 192m, la strada Spitalului de 141m și prezintă un aliniament cu lungimea de cca 448m – desfășurat pe trei străzi – strada Stadionului, strada Spitalului și drumul de acces la parcarea aferentă blocului turn de la strada Stadionului, cu care se învecinează spitalul.

Folosinţa actuală a terenurilor adiacente celui care a generat PUZ-ul terenuri curţi-construcţii în suprafaţă totală de 12.572m2 şi îmbracă imobilul spitalului pe toate laturile, până la strada Spitalului la nord și la strada Vasile Goldiș la est fiind compuse din:

  • CF nr. 40708 – teren curți-construcții cu suprafața de 2.167mp – cu deschidere la strada Spitalului la nord de 40m.
  • CF nr. 39292 – teren curți-construcții cu suprafața de 5.238mp – cu deschidere la strada Spitalului la nord și front la strada Vasile Goldiș la est.
  • CF nr. 33448 - teren curți-construcții cu suprafața de 2.167mp – cu deschidere la strada Spitalului la nord, de 62m. Imobilul este proprietatea S.C. Volk Automobile S.R.L.
  • CF nr. 33449 - teren curți-construcții cu suprafața de 3.000mp – cu acces direct din strada Presei și cu acces din curtea spitalului, prin strada Stadionului. Imobilul este proprietatea Fundației Studium Prospero Tg. Mureș.

 

Reglementări urbanistice:

Planul Urbanistic Zonal împreună cu Regulamentul local de urbanism aferent reglementează din punct de vedere urbanistic implementarea funcţiunilor propuse de plan, condiţiile de amplasare a construcţiei heliportului și a instituirii regulamentelor de construire în zonele cu servituți aeronautice, extinderea Unității de Primiri Urgențe, construirea unor corpuri noi, extinzându-se serviciile medicale şi amenajările impuse de normativele de proiectare şi de legislaţia în vigoare privind gestionarea situaţiilor de urgenţă, indicatorii urbanistici - procentul de ocupare a terenului (POT) şi coeficientul de utilizare a terenului (CUT).

În acest sens, prevederile Regulamentului local de urbanism aferent Planului Urbanistic General al municipiului Sfântu Gheorghe în vigoare, dar dezvoltă şi o perspectivă de dezvoltare modernă a zonei prin funcţiunile noi pe care le propune investiţia ce l-a generat.

Planul Urbanistic General împreună cu Regulamentul local de urbanism aferent aprobate prin HCL Municipiul Sfântu Gheorghe nr. 93/1999, prelungit prin HCL Municipiul Sfântu Gheorghe nr. 367/2018 încadrează zona studiată în: UTR 15 ZIS.h.15 - Instituţii publice și servicii – folosință actuală construcții de sănătate, administrative și locuințe de serviciu, conform certificatului de urbanism nr. 513 din 16.12.2020 pentru terenul aflat în administrarea spitalului și pentru terenurile adiacente acestuia cu deschidere la strada Spitalului. În UTR 15 mai sunt cuprinse și alte trei imobile cu deschidere la strada Spitalului și aflate pe limita de proprietate cu spitalul pentru care se propune modificarea reglementărilor actuale și imobilul Serviciului de Ambulanță al Județului Covasna Sfântu Gheorghe, care nu este cuprins în zona reglementată și pentru care se păstrează actualul mod de construire.

Funcțiunile predominante caracteristice zonei ce include terenul studiat sunt: Instituții publice și servicii și Zona rezidențială, incluzând locuințe individuale și servicii și unde în unele cazuri există incompatibilitate cu funcțiunile existente în care sunt incluse sau dintre proprietar și funcțiune, astfel:

  • UTR 15 – ZLM.u.15 Zona rezidențială cu locuințe mici (P, P+1, P+2) – subzonă predominant rezidențială cu locuințe de tip urban – subzonă cu locuințe existente într-un țesut compact tradițional ardelenesc sau tradițional pavilionar în care se vor face completări la fondul construit numai cu locuințe de tip urban – o insulă cu două imobile, dintre care unul proprietatea primăriei și unul proprietate particulară – cu funcțiunea de locuire într-o zonă de construcții de sănătate.
  • UTR 15 – ZIS.h.15 Instituţii publice și servicii – folosință actuală construcții de sănătate, administrative și locuințe de serviciu – imobil prorietate particulară

Având în vedere următoarele:

- terenul ce a generat prezentul PUZ se află la limita zonei centrale a localității, în afara zonei protejate, într-o zonă cu un regim de construire și o densitate a construcțiilor tradiționale relativ bine definite,

- terenul ce a generat prezentul PUZ este amplasat în UTR cu funcțiuni admise cu precădere instituții publice și servicii destinate sănătății populației, iar zona studiată în care se află cuprinde și alte funcțiuni ca locuințe individuale, locuințe colective, alte instituții publice și servicii – situate perimetral terenului spitalului

- terenul ce a generat prezentul PUZ prezintă o construcție cu valoare de monument istoric (neclasată încă) și se învecinează cu un imobil monument istoric

- pentru imobilele învecinate cu spitalul și cu deschidere la strada Spitalului au fost preluate în PUG-ul în vigoare funcțiunile existente la data întocmirii (servicii și locuințe) și trebuie instituite restricții suplimentare privind regimul de înălțime determinat de zonele cu servituți aeronautice și retragerea față de limita posterioară impusă de normele de protecție sanitară privind învecinarea acestora cu spitalul județean,

 

Prin prezentul plan se recomandă:

- pentru toate imobilele cu deschidere la strada Spitalului și învecinate cu spitalul să se aplice Regulamentul local de urbanism aferent Planului Urbanistic General al Municipiului Sfântu Gheorghe în vigoare pentru UTR - Zona instituţiilor publice şi serviciilor – ZIS - construcții de sănătate, de cultură și / sau de învățământ, administrative și locuințe de serviciu cu birouri și mici spații comerciale, dar cu detalierea și actualizarea acestora, în conformitate cu noile funcțiuni, normative și cerințe ale proprietarilor și locuitorilor zonei.

Planul prevede următoarele subzone funcționale pentru UTR 15:

UTR 15 – ZIS – Funcțiunea dominantă a zonei - Instituții publice și servicii

Teren studiat și reglementat

Construcții de sănătate

  •  ZIS.h.15 / 1 - Instituţii publice și servicii – subzonă construcții de sănătate – pentru terenul studiat aferent spitalului – CF 39293 și CF 40708

Construcții de învățământ și/sau de cultură

  •  ZIS(c.p + i.p) 15 - Zonă de instituții publice și servicii (ZIS) – subzonă de construcții pentru cultură propuse (c.p) și construcții pentru învățământ propuse (i.p) – pentru imobilul monument istoric – CF 39292

Alte instituții publice și servicii

  •  Z [IS.(s.p + co.p) + LM.u.p] 15 – subzonă de servicii propuse (s.p), construcții comerciale propuse (co.p) și locuințe de serviciu mici cu max. P+2E (ZLM.u.p) - imobile la strada Spitalului și imobile înscrise în CF 33448, CF 33449

Imobile învecinate terenului reglementat

  • ZIS.h.15 / 2 - Instituţii publice și servicii – subzonă construcții de sănătate – pentru terenul aferent Serviciului de Ambulanță a Județului Covasna Sfântu Gheorghe – CF 28788 Sfântu Gheorghe – nu se modifică reglementările existente și modul de construire
  • ZIS.(a.p + s.p) 15 – subzonă servicii administrație publică locală propuse (a.p) și servicii propuse (s.p) - imobil cu deschidere la strada Spitalului
  • Z [IS.(s.p + co.p) + LM.u.p] 15 – subzonă de servicii propuse (s.p), construcții comerciale propuse (co.p) și locuințe de serviciu mici cu max. P+2E (ZLM.u.p) - imobile la strada Spitalului.

Indici P.O.T şi C.U.T.

Prin prevederile RLU aferent PUG municipiul Sfântu Gheorghe se recomandă P.O.T. conform RGU – art. 15 - UTR 15 – ZIS.h.15 – P.O.T. = 20 %.

Procentul de ocupare a terenului - P.O.T. se prezintă astfel:

  • ZIS.h.15 / 1 - Instituţii publice și servicii – subzonă construcții de sănătate – pentru terenul studiat aferent spitalului – CF 39293 și CF 40708
    • P.O.T. propus = 20 %
  • ZIS(c.p + i.p) 15 - Zonă de instituții publice și servicii (ZIS) – subzonă de construcții pentru cultură propuse (c.p) și construcții pentru învățământ propuse (i.p) – pentru imobilul monument istoric – CF 39292
    • P.O.T. propus = 20 %
  • Z[IS(s.p+co.p)+LM.u.p.)]15 subzonă de servicii propuse (s.p), construcții comerciale propuse (co.p) și locuințe de serviciu mici cu max. P+2E (ZLM.u.p) – imobile cu deschidere la strada Spitalului și imobile înscrise în CF 33448, CF 33449.
  • ZIS.(a.p + s.p) 15 subzonă servicii administrație publică locală propuse (a.p) și servicii propuse (s.p) - imobil cu deschidere la strada Spitalului.
    • P.O.T. propus = 40 %.

Coeficientul de utilizare a terenului - C.U.T. se prezintă astfel :

  • ZIS.h.15 / 1 - Instituţii publice și servicii – subzonă construcții de sănătate – pentru terenul studiat aferent spitalului – CF 39293 și CF 40708
    • C.U.T. propus = 1,6 m2 ADC/m2 teren
  • ZIS(c.p + i.p) 15 - Zonă de instituții publice și servicii (ZIS) – subzonă de construcții pentru cultură propuse (c.p) și construcții pentru învățământ propuse (i.p) – pentru imobilul monument istoric – CF 39292
    • C.U.T. propus = 1,0 m2 ADC/m2 teren
  •  Z[IS(s.p+co.p)+LM.u.p.)]15 subzonă de servicii propuse (s.p), construcții comerciale propuse (co.p) și locuințe de serviciu mici cu max. P+2E (ZLM.u.p) – imobile cu deschidere la strada Spitalului și imobile înscrise în CF 33448, CF 33449.
  • ZIS.(a.p + s.p) 15 subzonă servicii administrație publică locală propuse (a.p) și servicii propuse (s.p) - imobil cu deschidere la strada Spitalului
    • C.U.T. propus = 1,6 m2 ADC/m2 teren.

 

Bilanț teritorial existent

ZONE FUNCȚIONALE (teren intravilan – curți-construcții)

Suprafața terenului studiat (teren care a generat PUZ –conf. Certificat de Urbanism) (m2) 58.543,00

 

procent din suprafața terenului studiat

%

P.O.T.

%

C.U.T.

(mp ADC/mp teren)

Rh maxim (m, nr. niv la atic)

1. ZONA CONSTRUCȚIILOR PENTRU SĂNĂTATE UTR – ZIS.h.15

58543,00

100

20

-

25,00

Ds+P+6E

   - CONSTRUCȚII

8.422,00

 

 

 

 

   - CIRCULAȚII (carosabile, trotuare, alei)

11.221,00

 

 

 

 

   - SPAȚII VERZI (parcuri, scuaruri, plantații de aliniament)

38.900,00

 

 

 

 

TOTAL

58.543,00

100

 

 

 

 

Bilanț teritorial propus

ZONE FUNCȚIONALE (teren intravilan – curți-construcții)

Suprafața terenului studiat (teren care a generat PUZ –conf. Certificat de Urbanism) (m2)

58.543,00

 

procent din suprafața terenului studiat

%

P.O.T.

%

C.U.T.

(m2 ADC/m2 teren)

Rh maxim (m, nr. niv la atic/cornișă)

1. ZONA CONSTRUCȚIILOR PENTRU SĂNĂTATE

UTR – ZIS.h.15/1

26.721,00

45,64

20

1,6

25,00

Ds+P+6E (contr. spre zona loc. colective)

 

12,00

S/Ds+P+2E

(fronturi constr. la str. Stadionului și la str. Spitalului)

   - CONSTRUCȚII

   - CIRCULAȚII (carosabile, trotuare, alei)

   - HELIOPORT DE SUPRAFAȚĂ și circulații aferente

   - SPAȚII VERZI (parcuri, scuaruri, plantații de aliniament)

21.417,00

36,58

2. ZONA INSTITUȚII PUBLICE – ÎNVĂȚĂMÂNT/CULTURĂ UTR 15 – zis (c.p+i.p)15

5.238,00

8,95

20

1,0

15,00

Ds+P+1E

3. ZONA LOCUINȚELOR INDIVIDUALE ȘI/SAU COLLECTIVE MICI CU SERVICII ȘI/SAU DE SERVICIU - S/Ds+p+2E-

UTR 15 – Z[IS(s.p+co.p)+LM.u.p]15

5.167,00

8,82

40

1,6

12,00

S/Ds+P+2E

TOTAL

58.543,00

100

 

 

 

 

Date generale despre heliport

Tip de heliport: de suprafață;

Tip de zbor: VFR de zi, fără procedură de apropiere PinS;

Elicopter critic de proictare: EC 135;

Amplasament (punctul de referință): Latitudine: 45°51´51”.1410 N

                                                            Longitudine: 25°46´50”.4616 E.

Cota punctului de referință (HMN 75): 559,50 m;

Cotă elipsoid: 597,30 m; Ondulația geoidului: 37,80; Aria prizei de contact și de zbor, TLOF, coincide cu zona de apropiere finală și de decollare (FATO): Dimensiune = 15x15 m;

                                                                                                   Panta = 0,8%.

Platforma de aterizare – betonată. Direcția de aterizare: adevărată – 276,48° și magnetică - 270,58°; Declinație magnetică: 5,9°E (2019).

Pe heliport nu aterizează mai mult de un elicopter, în același timp. Heliportul nu este deschis traficului aerian international, pe heliport nu există nici o unitate de control a traficului aerian. Nu există dispecer de sol. Prelungire degajată: neaplicabil.

 

Dezvoltarea echipării edilitare

Zona studiată este echipată cu toată infrastructura tehnico-edilitară necesară – instalații electrice, de apă-canalizare, gaze naturale, telefonie și toate imobilele aflate în această zonă au acces direct din stradă și se pot racorda la rețelele edilitare existente.

Imobilul ce generează acest PUZ, precum și cele studiate înscrise în CF 39292 și CF 33449 sunt racordate la toate echipamentele edilitare.

Sunt necesare, însă, echipamente edilitare specifice construcțiilor pentru sănătate amplasate în cadrul imobilului studiat pentru preluarea sarcinilor în cazul unor disfuncționalități ale echipamentelor la nivel zonal sau municipal.

In cadrul acestui proiect se disting două tipuri de intervenții preconizate:

  • Se impun măsuri de intervenție privind racordarea instalațiilor și infrastructurii aferente heliportului la echipamentele și construcțiile existente și propuse a se moderniza. Lucrările de intervenție propuse prin intermediul acestui proiect se înscriu în strategia de modernizare a spațiilor unde se desfășoară actul medical de urgență, care prevede pentru etapa imediată extinderea construcției pe parter a Unității Primiri Urgențe și pentru o etapă de perspectivă construirea și amenajarea heliportului.
  • Pentru etapa imediată se are în vedere construirea în sistem pavilionar a unor corpuri noi și extinderea celor principale existente, pentru care trebuie să fie prevăzut racordul la echipamentele edilitare existente, dar și suplimentarea acestora cu echipamente proprii care să asigure continuitatea desfășurării activității în situații speciale..

Având în vedere că va fi amenajat un heliport de suprafață, se vor realiza proiectele tehnice de către specialişti în domeniul aeronauticii pentru instalaţiile electrice cu respectarea normativelor de proiectare în vigoare, prin care se va asigura iluminatul corespunzător necesar pentru semnalizare şi auxiliar impus de situaţiile de urgenţă. Astfel, se prevede realizarea unui racord electric aferent heliportului. Totodată, pentru respectarea normativelor P118-2/2013, P118-3/2015 și I7/2011 se impune amplasarea unui grup electrogen pentru asigurarea continuității în alimentare pentru heliport cu toate echipamentele specifice sistemelor de instalații aferente (far heliport, sistem de balizaj perimetral al zonei TLOF, sistem de iluminat al zonei FATO, iluminarea indicatorului de vânt, sistemul de balizaj de obstacolare) în cazul unei întreruperi în reţeaua electrică. Pentru heliportul de suprafață se va asigura un sistem complex de stingere a incendiilor la nivelul heliportului cu agent spumogen, procurarea și montarea echipamentelor tehnologice specifice, astfel cum vor fi prevăzute în proiectele de specialitate ale heliportului și instalațiilor aferente.

Se va face marcarea și/sau balizarea luminoasă a obstacolelor, cu scopul de reducere a pericolelor pentru elicoptere, prin indicarea prezenței obstacolelor.

Pentru zona heliportului este necesar un sistem de preluare a apelor pluviale prevăzut cu separator de hidrocarburi, proiectat odată cu lucrările de sistematizare verticală care să preia apele pluviale și să le conducă spre rețeaua de canalizare.

 

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: Oportunitatea investiției și a planului este justificată din punct de vedere strategic, legal, social, medical, economic, și administrativ. Planul se integrează în Strategia de Dezvoltare a Microregiunii SEPSI. Pentru Municipiul Sfântu Gheorghe s-au identificat trei elemente-cheie în cadrul Strategiei de Dezvoltare a Microregiunii SEPSI – centru micro-regional de dezvoltare, calitatea vieții (servicii de calitate, nivel de trai, economie competitivă) și identitatea locală.

Spitalul, fiind spital județean, permite realizarea unui heliport în structura sa potrivit Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, conform căreia „serviciile aeromedicale au devenit servicii de intervenție publică integrată de importanță strategică, asigurate de echipe integrate de urgență, specializate în acordarea asistenței medicale și tehnice de urgență, având ca operator aerian unic, structurile de aviație ale Ministerului Afacerilor Interne, în colaborare cu spitalele județene, regionale și cu autoritățile publice locale“. Documentația de urbanism va avea ca scop crearea cadrului tehnic legal necesar autorizării construcţiilor şi amenajărilor propuse prin proiectele privind extinderea construcțiilor pentru sănătate pe acest amplasament și pe cele cuprinse în zona studiată, conform anexei la certificatul de urbanism nr. 513 din 16.12.2020, la construirea heliportului, precum și a autorizării construcțiilor, amenajărilor aflate în zonele cu servituți aeronautice și a desfășurării activităților în cadrul acestora.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: Modernizarea spitalului este absolut necesară la nivelul județului în contextul dezvoltării durabile și al strategiilor de dezvoltare locale și regionale, totodată planul prevede reglementarea zonei adiacente în concordanță cu construirea heliportului și dezvoltările propuse pentru zona de sănătate.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: prezentul plan a fost elaborat în baza unei analize complexe și luând în considerare perspectiva problemelor urbanistice ale zonei, astfel propune soluții tehnice pentru rezolvarea problemelor funcționale, tehnice și estetice ale zonei. Din punct de vedre al problemelor de mediu relevante, planul prevede proiectarea unei infrastructuri tehnico-edilitare corespunzătoare funcțiunilor preconizate.

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: Incadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA). Documentația de urbanism va avea ca scop crearea cadrului tehnic legal necesar autorizării construcţiilor şi amenajărilor propuse prin proiectele privind extinderea construcțiilor pentru sănătate pe acest amplasament și pe cele cuprinse în zona studiată, conform anexei la certificatul de urbanism nr. 513 din 16.12.2020, la construirea heliportului, precum și a autorizării construcțiilor, amenajărilor aflate în zonele cu servituți aeronautice și a desfășurării activităților în cadrul acestora.

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: Planul prevede crearea contextului urbanistic în care pot fi integrate heliportul, construcțiile noi și amenajările propuse, atât cele cu destinație spitalicească, cât și cele aflate în zona adiacentă acestora, aparținând persoanelor fizice și juridice.

b) natura cumulativă a efectelor: planul urmărește reglementarea în ansamblu a terenului studiat în suprafață de 58543 mp, incluzând și corelând dezvoltările necesare spitalului și funcțiunile terenurilor adiacente.

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):

Consiliul Județean Covasna în colaborare cu Spitalul Județean de Urgență „Dr. Fogolyán Kristóf“, Sfântu Gheorghe doresc să extindă, să modernizeze și să doteze Unitatea de Primiri Urgențe – SMURD, considerând că este necesară amenajarea unui heliport pentru elicoptere SMURD, contribuind astfel la sănătatea populației.

În baza punctului de vedere transmise de Direcția de Sănătate Publică Covasna, pentru prezentul plan s-a efectuat Studiul de evaluare a impactului asupra sănătății populației (EIS). Studiul EIS a fost elaborat de către SC Sanimpact SRL. Evaluarea impactului obiectivului de investiție asupra stării de sănătate a populației a fost evaluat pe baza unui studiu de impact prospectiv.

 

Concluziile studiului stabilesc următoarele: ”Pe baza informațiilor prelucrate s-a constatat că impactul negativ este în majoritatea pe termen scurt, aferent fazei de construcție, și poate fi minimalizat prin respectarea și implementarea unor dserii de măsuri care se găsesc în capitolul Condiții și recomandări.

Obiectivul are următoarele vecinătăți:

Punct cardinal

Reper de referință  (corp proprietate)

Distanțe (m)

Vecinătăți

N

Față de limita de proprietate

-

Ax. Str. Spitalului

 

Față de limita de proprietate

17.10-18.30

Zonă locuințe individuale

S

Față de limita de proprietate

6.90-21.98

Zonă locuințe colective

E

Față de limita de proprietate

-

Str. Vasile Goldiș

V

Față de limita de proprietate

-

Str. Stadionului

 

Față de limita de proprietate

18,28-22,18

Zonă locuințe individuale

În condițiile respectării integrale a prezentului proiect și a recomadărilor din studiu, distanțele de mai sus reprezintă perimetru de protecție sanitară și obiectivul poate funcționa în locația propusă.

Studiul stabilește ca și concluzie finală: ”Obiectivul de investiție ”PUZ – Zonă construcții de sănătate”, situat în str. Stadionului, nr. 1, municipiul Sfântu Gheorghe, județul Covasna, poate avea un impact pozitiv din punct de vedere socio-economic și administrativ în zonă, iar eventualul impact negativ asupra sănătății populației poate fi evitat prin respectarea condițiilor din enumerate.”

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): suprafața terenului studiat este de 58543 mp, imobile în proprietatea publică a Județului Covasna, situate în intravilan. Regimul economic: instituții publice și servicii, folosință actuală construcții de sănătate, administrative și locuințe de serviciu.

Planul va servi la stabilirea zonelor cu servituți aeronautice civile, a regimului maxim de înălțime și a activităților ce se pot desfășura în cadrul acestora, generate de construirea unui heliport pentru misiuni SMURD, a regulilor de ocupare a terenurilor şi de amplasare a construcţiilor şi a amenajărilor aferente acestora specifice acestui obiectiv reprezentând construcții de sănătate, administrative și locuințe de serviciu pe terenul în suprafaţă totală (însumată) de 58.543m2, suprafaţă care a generat PUZ-ul și pe parcelele cu care acesta se învecinează pe toate laturile, corespunzătoare tuturor celor cu deschidere la strada Spitalului și celor înscrise în CF nr. 39292, CF nr. 40708, CF nr. 33448 și CF nr. 33449, situate în intravilanul municipiului Sfântu Gheorghe, judeţul Covasna, aparţinând fie diferitelor persoane juridice - domeniului public al Județului Covasna şi cu întabulare a dreptului de administrare dobândit prin Lege, în favoarea Spitalului Județean de Urgenţă „Dr. Fogolyán Kristóf“ Sfântu Gheorghe, domeniului public al Județului Covasna, S.C. Volk Automobile S.R.L, Fundația Studium Prospero Tg. Mureș, Serviciului de Ambulanță Județean, fie persoanelor fizice.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural:

Conform punctului de vedere din partea Direcției Județene pentru Cultură Covasna nr. 168/08.02.2021, înregistrată la APM Covasna 768/08.02.2021, o parte din zona pentru care se realizează PUZ se găsește în zona de protecție a monumentului istoric ”Fostul Orfelinat de băieți, azi Spitalul Județean Covasna - cod LMI 2015: CV-II-m-B-13113” fiind necesară depunerea documentației pentru avizare la DJC Covasna.

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare şi funcţionare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare, respectiv măsurile și condițiile recomandate prin Studiul de evaluare a impactului asupra sănătății confortului populației.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: nu este cazul.

 

 

 

 

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor la faza de elaborare PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 513/16.12.2020, emis de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;

- respectarea condițiilor și recomandărilor din Studiul de evaluare a impactului asupra sănătății și confortului populației, elaborat de către SC Sanimpact SRL;

- respectarea limitelor de zgomot prevăzute în ord. MS 119/21.02.2014, art. 16, STAS 10.009/2017 – Acustica urbană, acolo unde este normat nivelul de zgomot exterior clădirilor și STAS 6156/86 unde este stabilit nivelul de zgomot interior;

- se va depune documentația în vederea avizării la Direcția Județeană pentru Cultură Covasna;

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- conform punctului de vedere nr. 2501136/08.02.2021 din partea Inspectoratului pentru Situații de Urgență ”Mihai Viteazul” al Județului Covasna se vor respecta prevederile Regulamentului General de Urbanism aprobat cu HG 525/1996, cu privire la accesele carosabile (pentru autospecialele de intervenție) și asigurarea practicabilității pe tot parcursul anului;

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- să ia măsuri prealabile executării construcţiei obiectivelor, de decopertare a stratului de sol fertil de pe suprafeţele amplasamentelor aprobate, pe care sa-l depoziteze şi să-l niveleze pe terenuri neproductive sau slab productive, indicate de organele agricole sau silvice, in vederea punerii in valoare sau a ameliorarii acestora, conform art. 100 din Legea nr. 18 din 19 februarie 1991 (*actualizată*) Legea fondului funciar;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- respectarea OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002 aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate (*actualizată*);

- respectarea prevederilor Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor cu modificările şi completările ulterioare; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile titularilor planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul Observatorul de Covasna din datele de 25.06.2021 şi 28.06.2021;

-Convocatorul nr. 686/04.02.2021 transmis în vederea consultării și obținerii punctelor de vedere din partea membrilor CSC pentru ordinea de zi din data de 09.02.2021 și procesul verbal al ședinței nr. 3/10.02.2021;

- Proiectul Deciziei etapei de incadrare și anunțul public privind decizia de incadrare va fi afișat pe pagina proprie de internet a APM Covasna, http://apmcv.anpm.ro

- Anunțul titularului privind decizia etapei de incadrare, publicat în ziarul ..... în data de ......

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu –APM Covasna.

Înaintea demarării investiţiei privind lucrările propuse în prezentul PUZ se va depune la APM Covasna documentaţia tehnică necesară în vederea obţinerii acordului de mediu.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia.

Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz se sancționează conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                   ecol. Balázsi Beáta