Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE din 16.09.2021

 

Ca urmare a notificării adresate de PRIMĂRIA COMUNEI TURIA, cu sediul în comuna Turia, str. Principală, nr. 835, județul Covasna, privind „AMENAJAMENT PASTORAL AL COMUNEI TURIA, JUDEȚUL COVASNA” amplasat în U.A.T. Comuna Turia, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr.5447 /09.08.2019, în baza:

  • OUG nr. 68/2019, Art. 6. al. (1) privind înfiinţarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor prin reorganizarea Ministerului Mediului şi prin comasarea cu Ministerul Apelor şi Pădurilor, prin preluarea activităţilor şi structurilor acestuia, precum şi a unităţilor aflate în subordinea, coordonarea şi sub autoritatea celor două ministere, Hotărâre de Guvern nr. 43/16.01.2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar modificat de ORDINUL nr. 262 din 18 februarie 2020;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate;

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

- Adresa MMAP nr. DEICP/2978/15.06.2020 prin care se deleagă către APM Covasna competența parcurgerii etapelor procedurale de realizare a evaluării de mediu  conform HG nr. 1076/2004;

- memoriu de prezentare întocmit conform Ordinului MMP 19/2010, înregistrat la APM Covasna cu nr. 2593/26.05.2021;

- Punct de vedere ANANP nr. 191/ST CV/11.06.2021, înregistrat la APM Covasna cu nr. 4104 din data de 14.06.2021 referitor la necesitatea solicitării avizului;

- Puncte de vedere ale compartimentului Arii Protejate din cadrul APM Covasna din data de 23.08.2019 și 11.08.2021;

- consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit, proces-verbal ședință nr. 21/16.09.2021;

- lista de control etapă de încadrare SEA – Anexa F Ghid Generic privind evaluarea de mediu pentru planuri și programe;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

-în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

D e c i d e:

 

”AMENAJAMENT PASTORAL AL COMUNEI TURIA, JUDEȚUL COVASNA” amplasat în U.A.T. Comuna Turia în județul Covasna, are posibile efecte semnificative asupra mediului şi este necesară evaluarea de mediu, cu includerea cerințelor specifice pentru evaluarea adecvată.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

 

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Date Generale

Prezentul Studiu reprezintă valorificarea cât mai eficientă a pajiștilor de pe suprafața unității administrativ teritoriale a comunei Turia. Din cadrul U.A.T. Turia, suprafața pajiștilor luată în studiu, reprezentând pășuni proprietate privată aparținând comunei Turia, județul Covasna, pășuni și fânețe proprietate privată a unor persoane fizice și juridice, însumează o suprafață totală de 2992,56 ha. . Perioada de Implemantare

Perioada de implementare a amenajamentului pastoral al comunei Turia, județul Covasna este de 10 ani, din data de 01.01.2019 până la 31.12.2028. Amenajamentul pastoral și data intrării în vigoare a prevederilor acestui proiect se vor aproba prin Hotărârea Consiliului Local.

Descrierea elementelor specifice proiectului

Localizarea proiectului – Situaţia teritorial-administrativă

Suprafața pajiștilor aflată în studiu este localizată în Euroregiunea Centru, județul Covasna, comuna Turia.

Din cadrul U.A.T. Turia, suprafața pajiștilor luată în studiu, reprezentând pășuni proprietate publică și privată aparținând comunei Turia, județul Covasna, pășuni și fânețe proprietate privată a unor persoane fizice și juridice, însumează o suprafață totală de 2990,56 ha.

Deţinătorii legali a pajiștilor studiate sunt comuna Turia, Composesoratele: Turia de Jos, Turia de Sus, Mocsar, Karatna, Alungeni, Soter și persoane fizice.

U.A.T. Turia, situația terenurilor ocupate de pajiști/pășuni

Nr. Crt

Suprafața totală pajiști U.A.T. Ha

Trupul de pajiște

Declarată APIA ha

Nedeclarată la APIA

1

124.35

Balvanyos

36.56

87.79

2

331.08

Csikberc

65.50

265.58

3

388.23

Harangos

52.22

336.01

4

1.24

Toriahago

 -

1.24

5

477.70

Toria Volgye

175.53

302.17

6

25.88

Begyenko

4.77

21.11

7

114.98

Kozepalma

21.77

93.21

8

60.62

Munkacs

8.76

51.86

9

414.26

Buda Karatna

171.46

242.80

10

41.65

Halasag Tetelye

33.06

8.59

11

39.00

Halasag

9.13

29.87

12

28.15

Szenteto

 -

28.15

13

54.18

Seipes

17.69

36.49

14

243.60

Luget

52.55

191.05

15

167.33

Havashago

52.86

114.47

16

43.27

Kovaryvolgy

9.92

33.35

17

126.52

Lovode

55.05

71.47

18

3.21

Szalay

3.21

19

191.55

Kerekvapo

64.16

127.39

20

104.11

Alungeni

32.51

71.60

21

3.01

Keretko

2.85

0.16

22

6.64

Hidegkut

2.76

3.88

Total

2990,56

-

869,11

2121,45

Cadrul natural

Din punct de vedere altitudinal pajiștile studiate se situează între 570 m (u.a. 278 B) și 1210 m (u.a. 174), altitudinea medie fiind de 890 m. Unitatea geomorfologică predominantă este versantul, iar configurația terenului este în general ondulată. Repartiția terenurilor, din punct de vedere al înclinării terenului, se prezintă în continuare, de unde rezultă că panta medie a terenului este de 18°.

Vegetația

Pajiștile studiate sunt situate în două etaje fitoclimatice şi anume etajul montan – premontan de făgete (FM1 + FD4)  și etajul deluros de gorunete, făgete și goruneto-făgete (FD3), aparţin din punct de vedere climatic subtipului premontan cu temperatura medie anuală de 5,4°C, iar precipitaţiile medii sunt în jur de 800 mm. În sezonul de vegetaţie cad în jur de 500 mm. Numărul mediu al zilelor cu precipitaţii este de cca. 120, cele mai multe ploi căzând în lunile mai-iunie.

Regimul eolian se caracterizează printr-o circulaţie intensă a aerului cu direcţii a vântului din nord, nord-vest. Adesea se pot produce şi intensificări ale vântului, dar pagubele produse pădurii sunt mici.

Solurile sunt brune eumezobazice sau acide luvice, mijlociu profunde pe terenurile cu înclinări moderate şi mai superficiale unde înclinarea terenului este mai mare de 10°, sunt soluri moderat acide şi au un grad de favorabilitate mijlociu pentru speciile prezente în suprafața studiată.

Substanţele nutritive sunt în cantităţi superficiale pentru dezvoltarea normală a păturii erbacee şi a vegetaţiei forestiere.

Tipurile de stațiune au fost stabilite pentru fiecare u.a. în parte și sunt redate în descrierea parcelară. În tabelul de mai jos prezentăm tipurile de stațiune identificate în cuprinsul pajiștilor studiate, după care se va prezenta descrierea celor mai importante tipuri de stațiune.

Nnr. crt.

Ind.

Descrierea staţiunii

Suprafaţa

ha

%

11

4.3.2.2.1

Montan-premontan de făgete Bm, brun acid cu mull, edafic mijlociu, pe terenuri cu înclinare sub 20°

219,37

7

22

4.3.3.2.1

Montan-premontan de făgete Bm, podzolit și podzolic argiloiluvial, edafic mijlociu, cu Festuca, pe terenuri cu înclinare sub 20°

18,03

1

33

4.4.2.0.1

Montan-premontan de făgete Bm, brun, edafic mijlociu, cu Asperula-Dentaria, pe terenuri cu înclinare sub 20°

229,80

7

44

5.1.3.2.1

Deluros de gorunete Bm, podzolit si podzolic, argiloiluvial, cu flora de tip mezofit cu graminee, pe terenuri cu înclinare sub 20°

380,30

13

55

5.1.4.2.1

Deluros de gorunete Bm, podzolit pseudogleizat, cu Carex  pilosa, pe terenuri cu înclinare sub 20°

1051,74

35

66

5.1.4.2.2

Deluros de gorunete Bm, podzolit pseudogleizat, cu Carex  pilosa, pe terenuri cu înclinare peste 20°

22,07

1

77

5.1.5.2.1

Deluros de gorunete Bm,brun, slab – mediu podzolit, edafic mijlociu, pe terenuri cu înclinare sub 20°

380,95

13

88

5.1.5.3.1

Deluros de gorunete Bs, brun, edafic mare, cu Asarum-Stellaria, pe terenuri cu înclinare sub 20°

25,72

1

99

5.2.4.2.1

Deluros de făgete Bm,brun edafic mijlociu, cu Asperula-Asarum, pe terenuri cu înclinare sub 20°

662,40

22

110

5.2.4.2.2

Deluros de făgete Bm,brun edafic mijlociu, cu Asperula-Asarum, pe terenuri înclinare cu peste 20°

0,18

-

Total

2990,56

100

Indicatori De Caracterizare AI Amenajamentului Pastoral

Obiectivele ecologice, economice si sociale

În conformitate cu cerinţele social – economice, ecologice şi informaţionale, amenajamentul actual îmbină strategia ecosistemelor forestiere din zonă cu strategia dezvoltării societăţii.

Cea mai importantă direcţie în care s-a acţionat o constituie creşterea protecţiei mediului înconjurător, creşterea calităţii factorilor de mediu (aer, apă, sol, floră şi faună) şi ridicarea calităţii vieţii individuale şi sociale a locuitorilor din zonă.

            Prezentul amenajament pastoral are ca obiectiv aplicarea unei gestiuni corecte a pajiștilor de pe raza comunei Turia.

Categorii de folosință a pajiștilor

Stabilirea categoriilor funcţionale s-a făcut atât pentru pajiști cât şi pentru terenurile cu vegetaţie forestieră în conformitate cu normele tehnice prevăzute de legislația în vigoare. În continuare prezentăm categoriile funcţionale împreună cu simbolurile folosite:

P.P. – pajiști cu funcţia prioritară de producție __________________________1706,89 ha

P.A. – vegetaţie pajiști cu arbori_______________________________________507,32 ha

F.P. – vegetație forestieră (care se va introduce în viitor în fond forestier_______776,35 ha

Durata sezonului de pășunat

Pentru toate trupurile de pajiște, perioada de pășunat este de 160 zile. Sezonul de pășunat începe la 1 mai și se sfârșește în jur de 10 octombrie. Se precizează că un efectiv de 500 oi sau 70 bovine cu mutarea coșarului la 3 zile poate târli până la 3,0 ha pe sezon.

Numărul ciclurilor de pășunat. Capacitate de pășunat

Numărul ciclurilor de pășunat este egal cu numărul cosirilor de iarbă matură care se poate face. Ciclul de pășunat, reprezintă perioada de timp de la începutul pășunatului pe o târlă până la începutul pășunatului următor și include atât perioada de pășunat, cât și perioada de refacere a ierbii. Pentru pășunile analizate, cu sezonul de vegetație de 160 de zile, se consideră posibile 4 cicluri de pășunat de 40 de zile fiecare din care 4 – 5 zile pentru pășunat și 35 – 36 zile pentru refacerea ierbii.

Pe suprafața de pajiști a UAT Turia se practică pășunatul continuu și de tip extensiv liber. Nu s-a observat pe niciuna din suprafețele de pajiști realizarea păşunatului raţional (prin rotaţie).

Lucrări de organizare, îmbunătățire, dotare și folosire a pajiștilor

Lucrările tehnice ce urmează a fi executate pe pajiştile în studiu cuprind atât lucrări mecanice (nivelarea mușuroaielor, defrişarea vegetaţiei arbustive și forestiere, târlire, etc.), cât şi lucrări chimice (aplicarea de îngrăşăminte, etc.). De asemenea, se dau indicaţii asupra dozelor de îngrăşăminte, norma de semănat şi formula floristică pentru însămânţări şi supraînsămânţări, etc.

Planul decenal al lucrărilor de pe pajiști cuprinde următoarele lucrări:

a)  Lucrări de recuperare

- îndepărtarea arbuştilor şi vegetaţiei forestiere sub 20 de ani – 219,48 ha.

b)  Lucrări de ameliorare

- fertilizări organice prin târlire şi aplicarea de îngrăşăminte organice – 1679,99 ha;

- aplicarea de îngrăşăminte chimice – 122,31 ha.

Lucrări de întreţinere a pajiştilor:

- combaterea plantelor dăunătoare şi toxice – 115,73 ha;

- nivelarea muşuroaielor – 26,51 ha;

- supraînsămânţări – 219,48 ha;

- reînsămânţări – 142,23 ha.

Combaterea plantelor dăunatoare și toxice se va executa pe 115,73 ha.

Dintre speciile de plante dăunatoare și toxice cel mai des întâlnite pe pajiștile analizate sunt: Carduus sp. (spini), Juncus effusus (pipirig), Euphorbia cyparissias (laptele câinelui), Rumex sp. (ștevia stânelor). Pentru zona analizată considerăm că cea mai eficientă metodă este combaterea individuală a speciilor de Carduus sp. (spini) cu ajutorul sapelor sau cu ajutorul unui răzuş de fier în vârful băţului, de forma unei lopăţici, care va servi la scoaterea lor din rădăcină.

Paznicii de vite trebuie obligaţi sa aibe răzuşul menţionat în dotare, iar activitatea lor să nu se limiteze doar la paza animalelor ci și la întreţinerea păşunilor.

Nivelarea muşuroaielor se va executa pe o suprafață de 26,51 ha.

În cazul în care pajiştea este invadată de muşuroaie, de dejecţii şi microdenivelări, pentru curăţat se folosesc rindele de pajişti acţionate cu diferite tractoare, în funcţie de panta terenului. În lipsa rindelelor de pajişti se pot folosi grape cu colţi ficşi sau cu colţi reglabili. Lăţimea de lucru a acestora se alege în funcţie de sursele de energie folosite pentru acţionare. Pentru creşterea eficienţei (mărirea agresivităţii) organelor active ale rindelelor de pajişti precum şi a grapelor cu colţi ficşi sau cu colţi reglabili se face lestarea cadrului acestora cu diferite greutăţi adiţionale (stâlpi de beton, trunchiuri de copaci, pietre, etc.

Supraînsămânţările urmează a se executa pe o suprafaţă de 219,48 ha, în pajiștile cu valoare pastorală foarte slabă şi care nu se află sub control şi subvenţie de la APIA.

Prin supraînsămânţarea pajiştilor se înţelege lucrarea de introducere de seminţe de graminee şi/sau leguminoase perene valoroase în vechiul covor vegetal prin prelucrarea parţială a ţelinii.

Reînsămânţări s-a propus pe o suprafață de 142,23 ha, în u.a.-urile cu Nardus stricta și în pajiștile cu arbori.

Lucrări tehnice şi instalaţii

Pe pajişti unele împrejmuiri sunt deosebit de necesare pentru o mai bună exploatare a covorului ierbos. Aceste împrejmuiri, sub forma de garduri, servesc la delimitarea de tarlale, la separarea unor fâneţe de păşuni, la împrejmuirea stânelor, taberelor de vară, a locuinţelor, plantaţiilor, terenurilor degradate, a prăpăstiilor, a terenurilor mlăştinoase etc.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: Fundamentarea amenajamentului pastoral consta in soluțiile tehnologice si tehnice care asigura realizarea obiectivelor privind gospodărirea raţională a suprafeţelor de pajiști din cadrul planului propus. Amenajamentul pastoral trebuie sa respecte codul de bune practici agricole si sa fie în concordanta cu condițiile pedoclimatice ale arealului unde se afla amplasată pajiștea.

Amenajamentul se corelează cu amenajamentele silvice și pastorale ale suprafeţelor limitrofe, creând condiţii optime pentru a  asigura continuitatea vegetaţiei.

Amenajamentul pastoral se va corela cu Planurile de management ale situlurilor Natura 2000: ROSCI0037 Ciomad Balvanyos, aprobat prin Ordinul MMP nr. 2387/2011, ROSPA0082 Munții Bodoc Baraolt, aprobat prin Ordinul MMAP nr. 1643/2016,

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: Scopul punerii în practica a amenajamentului pastoral constă în diminuarea sau înlăturarea procesului de degradare a pajiştilor permanente printr-un mod raţional de gospodărire a fondului pastoral;

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: amplasamentul se suprapune cu siturile Natura 2000: ROSCI0037 Ciomad Balvanyos, ROSPA0082 Munții Bodoc Baraolt;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: prevederile amenajamentul va respecta OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare și Directiva 92/43/CEE privind conservarea habitatelor naturale şi a speciilor de floră şi faună sălbatice;

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: amenajamentul poate avea efect asupra ariilor naturale protejate cu care se suprapune;

b) natura cumulativă a efectelor: nu este cazul;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): nu este cazul;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): suprafața totală a amenajamentului silvic este de 2990,56 ha, din care 13,67 ha se suprapune cu situl Natura 2000  ROSPA0082 Munții Bodoc Baraolt, și 722,31 ha se suprapune cu  ROSCI0037 Ciomad Balvanyos.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: nu este cazul.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: planul este susceptibil de a avea un impact semnificativ asupra ariilor naturale protejate: ROSCI0037 Ciomad Balvanyos, ROSPA0082 Munții Bodoc Baraolt.

 

Evaluarea adecvată

Având în vedere suprapunerea amenajamentului cu 2 situri Natura 2000 ROSCI0037 Ciomad Balvanyos, ROSPA0082 Munții Bodoc Baraolt, conform punctului de vedere din partea Compartimentului Biodiversitate din cadrul APM Covasna, respectiv în urma consultării și punctelor de vedere membrilor Comitetului Special Constituit, titularul amenajamentului va înainta documentația la Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate – Serviciul Teritorial Covasna și la Centrul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont pentru avizare.

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile titularului planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul Observatorul de Covasna din datele de 29.08.2019 şi 04.09.2019;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare se va publica pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro, în data de 16.09.2021;

- Anunţul titularului planului privind decizia etapei de încadrare, publicat în .... din data de ....2021.

 

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie  a  publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii şi pe adresa de internet http://apmcv.anpm.ro.

 

În conformitate cu prevederile HG nr.1076/2004 procedura va continua cu etapa de definitivare a proiectului de plan şi de realizare a raportului de mediu.

Parcurgerea etapei de definitivare a proiectului de plan şi de realizare a raportului de mediu se va realiza în conformitate cu prevederile Secţiunii a-2-a din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, cu modificările şi completările ulterioare. În acest sens, conform prevederilor art. 14 din HG 1076/2004 titularul are obligaţia de a constitui un grup de lucru care are caracter nepermanent, fiind constituit special pentru acest plan. Activităţile grupului de lucru sunt cele stipulate în art. 16-19 din HG 1076/2004. Parcurgerea procedurii de definitivare a planului, constă în următoarele etape:

  1. Constituirea de către titular a unui grup de lucru alcătuit din :

a) reprezentanţi ai titularilor planului;

b) reprezentanţii autorităţii competente pentru protecţia mediului A.P.M. Covasna, reprezentanţii autorităţilor interesate de efectele planului: Sistemul de Gospodărire a Apelor, Garda Forestieră, Garda Naţională de Mediu, Agenția Națională pentru Arii Protejate, Centrul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont – Consiliul Județean Covasna, Direcția de Sănătate Publică Covasna, Asociațiile de vânătoare care gestionează fonduri de vânătoare care se suprapun cu amenajament, etc.;

c) elaborator Raport de mediu, Studiu de evaluare adecvată – persoană fizică sau juridică atestată, experţi angajaţi, după caz în vederea analizării problemelor semnificative de mediu şi stabilirii măsurilor de prevenire, reducere, compensare, monitorizare a efectelor impactului asupra mediului pentru planul analizat în scopul întocmirii Raportului de Mediu de către persoanele fizice şi juridice atestate.

Titularul planului va notifica APM Covasna, data și ora la care se va întâlni grupul de lucru. Modul de desfășurare a ședințelor grupului de lucru va ține cont de contextul epidemiologic al pandemiei Covid 19, în acest sens propunem consultare online.

În situația în care grupul de lucru nu se poate întruni fizic sau online, titularul va solicita în scris autorităților interesate de efectele implementării planului, care sunt aspectele care ar trebui abordate în cadrul raportului de mediu care include și studiul de evaluare adecvată.

  1. Punctele de vedere exprimate în şedinţele grupului de lucru se vor consemna în procese verbale, cîte un exemplar se va transmite autorităților participante.
  2. Titularul planului va prezenta grupului de lucru obiectivele specifice ale planului.
  3. Persoanele atestate, împreună cu experţii angajaţi, după caz, analizează problemele semnificative de mediu, inclusiv starea mediului şi evoluţia acestuia în absenţa implementării planului, şi determină obiectivele de mediu relevante în raport de obiectivele specifice ale planului.
  4. Titularul planului va proiecta alternative posibile, luând în considerare obiectivele şi aria geografică a planului, problemele semnificative de mediu, inclusiv starea mediului şi evoluţia acestuia în absenţa implementării planului precum şi obiectivele de mediu relevante şi le va aduce la cunoştinţa grupului de lucru.
  5. Grupul de lucru analizează modul în care alternativele propuse îndeplinesc obiectivele de mediu relevante pentru plan.
  6. Pe baza recomandărilor grupului de lucru, titularul planului va elabora detaliat alternativele care îndeplinesc obiectivele de mediu relevante.
  7. Persoanele atestate, împreună cu experţii angajaţi, după caz, analizează efectele semnificative asupra mediului a alternativelor propuse de titularul, folosind criteriile prevazute in anexa nr. 1 la HG 1076/2004, şi stabilesc măsurile de prevenire, reducere, compensare şi monitorizare a efectelor semnificative ale impactului asupra mediului pentru fiecare alternativă a planului sau programului, facând recomandări în acest sens.
  8. Măsurile şi recomandările se aduc la cunoştinţa grupului de lucru.
  9. Titularul planului sau programului, luând în considerare informaţiile stabilite de persoanele atestate stabileşte şi prezintă grupului de lucru următoarele:

a) alternativa finală a planului sau programului;

b) măsurile de prevenire, reducere şi compensare a efectelor semnificative asupra mediului;

c) programul de monitorizare a efectelor semnificative asupra mediului ale implementării planului sau programului. Alternativa finală reprezintă proiectul de plan sau de program.

  1. Persoanele atestate, împreună cu experţii angajaţi, după caz, analizează măsurile propuse de titularul planului sau programului, precum şi programul de monitorizare şi întocmesc raportul de mediu. Conţinutul-cadru al raportului de mediu este cel prevazut în anexa nr. 2 la HG 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe.
  2. După întocmirea raportului de mediu, recomandarile prevăzute în acesta se aduc la cunoştinţa grupului de lucru.
  3. În termen de 5 zile calendaristice de la finalizarea raportului de mediu, aveţi obligaţia de a-l transmite la A.P.M. Covasna în vederea continuării procedurii de reglementare a planului.

 

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                         Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                        Ing. Farkas Berta