Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Proiect Decizia etapei de încadrare din 31.03.2022

 

Ca urmare a notificării adresate de SC DDCA ROMÂNIA SRL prin director MANOLE BOGDAN cu domiciliul/sediul în comuna Zăbala, sat Tamașfalău, nr. 21/A, județul Covasna, privind “Elaborare PUZ – ZONĂ DE PRODUCȚIE ȘI DEPOZITARE” propus a fi amplasat în comuna Zăbala, sat Tamasfalău, nr. 21/A, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1790/10.03.2022, în baza:

  • Ordonanței de Urgenţă nr. 68/06.11.2019 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, unde la Art. 6 se menționează că se înființează Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor;
  • HG nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • H.G. nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea A.N.P.M. şi a instituţiilor aflate în subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare;
  • O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare
  • H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe (*actualizată*);
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. 1052/2014 (*actualizat*) privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate;

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

 

  • ca urmare a consultării autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 25.03.2022 la sediul APM Covasna (proces-verbal nr. 8/25.03.2022);
  • având în vedere că planul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;
  • în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • Aviz de oportunitate nr. 1/10.01.2022  emis de Consiliul Județean Covasna;
  • Dovada achitării tarifului aferent PUZ 500 lei (nr.xxxxx).

 

D e c i d e:

Planul urbanistic zonal “Elaborare PUZ – ZONĂ DE PRODUCȚIE ȘI DEPOZITARE” propus a fi amplasat în comuna Zăbala, sat Tamașfalău, nr. 21/A, judeţul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Obiectivul planului prevede reglementare terenului ca zonă de producție și depozitare. Terenul studiat se află în intravilanul localității Tamașfalău și este compus din două parcele identificate prin CF nr. 24815 și CF nr. 28099 Zăbala, cu o suprafață totală de 19.650 mp, fiind în proprietatea beneficiarului SC DDCA ROMANIA SRL.

Conform PUG aprobat, zona în care se află imobilul este destinată pentru activități agricole și industriale, nefiind instituit un regim special asupra terenului.

Folosința actuală a terenului: curți, construcții, gater, hal de producție pentru prelucrarea ambalajelor din lemn, grădină.

În cadrul acestui PUZ s-a stabilit o singură unitate teritorilaă de referintă: zonă de servicii și depozitare.

Bilanț teritorial:

Bilanț teritorial comparativ – zona reglementată:

Specificație

existent

propus

 

mp

%

mp

%

Teren agricol în intravilan

8.118

41,31

-

-

Zone de producție și depozitare

11.532

58,69

19.650

100,00

Total

19.650

100,00

19.650

100,00

 

Bilanț teritorial comparativ – incinta DDCA ROMÂNIA SRL:

Specificație

existent

propus

 

mp

%

mp

%

Construcții

3.881

19,75

max. 9.825

50,00

Spații verzi

10.118

41,31

min. 3.930

20,00

Circulații, parcaje

5.651

38,94

estimat 5.895

30,00

Total  incinta producție și depozitare

19.650

100,00

19.650

100,00

 

Conform RLU aferent PUG-ului aprobat, în zona respectivă se pot realiza construcții din materiale durabile (cărămidă, piatră, lemn, metal, et.), cu regim de înălțime de maxim P+1, cu acoperiș tip șarpantă.

Indici de ocupare a terenului:

            POT max. = 50,00%

            CUT max. = 0,7.

Accesul în incintă se va menține de pe strada existentă.

Asigurare utilităţi:

- alimentarea cu energie electrică a clădirilor existente este asigurată prin branșament al rețelele de distribuție publică. Pentru clădirile noi se vor extinde rețelele existente în curte.

- alimentarea cu apă: în prima etapă se propune realizarea unui puț forat nou (H = 30 m), mărirea capacității de înmagazinare a rezervorului de incendiu pentru a corespunde Normativelor în vigoare prin montarea unui rezervor suprateran V = 60 mc și executarea unei stații de pompare pentru incendiu exterior; Rețea de apă pentru incendiu exterior dotată cu hidranți de incendiu supraterani conf. Normativlor în vigoare. Dezafectarea fântânii existente.

- apele uzate menajere: bazin vidanjabil impermeabilizat.

După executarea rețelelor centralizate de alimentare cu apă și canalizare a localității Tamașfalău incinta se va racorda la acestea.

- canalizarea pluvială: apele meteorice de pe acoperișuri și platforme, convențional curate vor fi colectate prin jgheaburi, respectiv rigole și vor fi evacuate spre spațiile verzi și spre rigolelel stradale.

- încălzirea: se va realiza pe plan local.

Gospodărire comunală:

- deșeurile menajere vor fi predate către serviciul de salubrizare din zonă în vederea eliminării;

- deșeurile colectate selectiv (PET-uri și alte materiale plastice, hârtie, carton, sticlă, etc) se vor preda la unități autorizate în vederea valorificării acestora.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: nu este cazul.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: dezvoltarea zonei se face în conformitate cu PUG aprobat, cu respectarea legislației în vigoare și a bunelor practici în domeniu, definind criteriile și cerințele care se impun:

- reglementarea funcțiunii terenurilor;

- utilizarea funcțională a terenurilor, în relație cu planurile de urbanism aprobate în zonă, precum și cu prevederile Metodologiei de elaborare si a conținutului – cadru al documentațiilor de urbanism pentru zone construite protejate;

- modul de ocupare a terenurilor și condițiilor de realizare a construcțiilor;

- trasarea și profilarea căilor de acces, în corelare cu cele existente sau prevăzute prin planurile de urbanism;

- realizarea lucrărilor rutiere și tehnico-edilitare necesare creării unei infrastructuri adecvate noilor funcțiuni;

- asigurarea unei dezvoltări durabile a zonei.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program:

Problemele de mediu relevante pentru plan sunt următoarele: echiparea cu utilităţi a amplasamentului de aşa manieră încât să nu impieteze asupra factorilor de mediu, folosind instalaţii, echipamente şi utilaje ale căror caracteristici sunt compatibile cu normele de protecţia mediului și evident, o utilizare, explotare corespunzătoare a tuturor construcțiilor, amenajărilor și dotărilor;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: încadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA);

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: nu vor fi efecte semnificative;

b) natura cumulativă a efectelor: în zonă nu sunt alte planuri sau proiecte noi în curs de implementare;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): nu este cazul;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Suprafață totală de teren aflat în proprietatea beneficiarilor este de  19650 mp. Conform certificatului de urbanism nr. 332/06.08.2020, categoria de folosință actuală a terenului este curți construcții, arabil și grădină,iar destinația zonei conf. PUG aprobat fiind pentru unități industriale, unități agricole cu interdicție temporară de construire până la întocmira PUZ sau PUD.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: conform certificatlui de urbanism nr. 332/06.08.2020 imobilul nu este inclus pe lista monumentelor istorice dar se află în zonă de protecție monumente istorice cod LMI CV-II-m-A-13272 – Conacul Thury-Banyai, construit între anii 1810-1820 în stil empire.

Pentru monumentul istoric conacul Thury-Banyai este instituită prin OUG o zonă de protecție cu o rază de 200 m în jurul monunmentului, zonă în care intră o mică porțiune a parcelei superioare a imobilului studiat. Având în vedere faptul că delimitarea zonelor construite protejate se face pe limitele existente de parcele, se poate considera că zona de protecție a monumentului cuprinde întreaga parcelă superioară. Delimitarea întregii zone de protecție a monumentului istoric pe parcele cadastrale va trebui să formeze obiectul unui studiu distinct, legat de reactualizarea PUG Zăbala.

 (ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: Amplasamentul se situează în afara siturilor Natura 2000 din judeţ.

Obligaţiile titularului:

  • solicitarea şi obţinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 332/06.08.2020, emis de Consiliul Județean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;
  • respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;
  • în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;
  • respectarea OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare;
  • respectarea prevederilor Legii nr. 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor (*actualizată*);
  • respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  • respectarea prevederilor HG nr. 188/2002, modificată şi completată prin HG nr. 352/2005 şi HG nr. 210/2007 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
  • respectarea prevederilor Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor cu modificările şi completările ulterioare; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;
  • respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

  • Anunţurile privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarele Observatorul de Covasna în data de 08.03.2022 şi 10.03.2022;
  • Anunțul public și Proiectul Deciziei etapei de încadrare se va publica pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro;
  • Convocatorul transmis către membrii CSC nr. înreg. 2143/22.03.2022 și procesul verbal al ședinței nr. 8/25.03.2022.

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu – APM Covasna.

Înaintea demarării investiţiei privind lucrările propuse în prezentul PUZ se va depune la APM Covasna documentaţia tehnică necesară în vederea obţinerii acordului de mediu.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

Şef  Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                            Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                        Ing. Csáki Gabriela