Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Proiect Decizia etapei de încadrare din 16.08.2023

 

Ca urmare a notificării adresate de COMUNA BARCANI prin primar cu sediul/domiciliul în județul Covasna, com. Barcani, satul Barcani, nr. 266, privind ”ELABORARE DOCUMENTAȚIE FAZA PUZ – ZONĂ DEPOZITARE DEȘEURI (ÎNFIINȚAREA UNUI CENTRU DE COLECTARE PRIN APORT VOLUNTAR, COMUNA BARCANI, JUDEȚUL COVASNA)” propus a fi amplasat în com. Barcani, satul Barcani, CF nr. 23994-Barcani, înregistrată la APM Covasna cu nr. 5953/24.07.2023, în baza:

  • Hotărârii nr. 43 din 16 ianuarie 2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ordinul nr. 1.682/2023 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ordinul nr. 1.822/2020 pentru aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate.

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

- consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 02.08.2023 desfăşurat la sediul APM Covasna (proces-verbal ședință nr. 22/02.08.2023);

- planul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- Adresa/Punct de vedere din partea ABA Buzău-Ialomița nr. 14106/ML/31.07.2023 (înreg. APM Covasna cu nr. 6140/31.07.2023);

- Adresa/Punct de vedere din partea Direcției Județene pentru Cultură Covasna nr. 1555/01.08.2023 (înreg. APM Covasna cu nr. 6187/01.08.2023)

- Scutit de taxă conform prevederilor Legii nr. 302 din 27 noiembrie 2015 pentru modificarea alin. (3) al art. 56 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul;--în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

D e c i d e:

”ELABORARE DOCUMENTAȚIE FAZA PUZ – ZONĂ DEPOZITARE DEȘEURI (ÎNFIINȚAREA UNUI CENTRU DE COLECTARE PRIN APORT VOLUNTAR, COMUNA BARCANI, JUDEȚUL COVASNA)”, propus a fi amplasat în CF nr. 23994-Barcani, judeţul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

 

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Planul propune amenajarea și reglementarea unei zone aflate în extravilanul comunei Barcani, pentru înființarea unui centru de colectare deșeuri prin aport voluntar.

Proiectul urmează să se realizeze prin Planul Național de Redresare și Reziliență - PNRR.

Centrul de colectare prin aport voluntar va asigura colectarea selectivă a deșeurilor menajere, care nu pot fi colectate în system door-to-door, respectiv a deșeurilor reciclabile și deșeurilor biodegradabile, precum și a fluxurilor speciale de deșeuri (voluminoase, DEEE, periculoase, bateri uzate, construcții și demolări), în conformitate cu proiectul tip pus la dispoziție de MMAP.

Zona vizată pentru amplasament se află în extravilanul comunei Barcani, în partea de sud a localității. Terenul este accesibil de pe un drum local de exploatare agricolă care se propune pentru modernizare, drum care se derive din intravilanul de nord al localității în continuarea străzii Teosica.

Pe teren nu există construcții sau amenajări. Cele mai apropiate construcții/gospodării individuale se află la o distanță de >200 m. Amplasamentul vizat nu se află în zonă de risc la inundații.

Se propune amenajarea și reglementarea terenului în suprafață de 3000 mp, cu căi de circulație carosabilă. Amplasamente (perimetre edificabile), pentru realizarea unei platforme betonate pe care se vor amplasa containerele pentru deșeuri diverse. Ansamblul va fi dotat cu utilitățile necesare pentru energie electrică, apă, canalizare. O parte din containere vor fi deschise, altele vor fi închise. Cele deschise se vor acoperi cu o copertină ușoară. Terenul va fi împrejmuit. La intrarea auto se va amplasa un cântar.

Bilanț territorial – situația existentă și propusă:

 

specificație

existent

 

propus

 

 

mp

%

mp

%

suprafața totală reglementată

3000

100,00

3000

100,00

suprafață ocupată de platformă betonată

0,00

0,00

2186

72,87

suprafață ocupată de circulație carosabilă, platformă pietonală și construcții, trotuar public

0,00

0,00

137

4,56

suprafață ocupată de alte funcțiuni

0,00

0,00

0,00

0,00

suprafață ocupată de echipare edilitară

0,00

0,00

72

2,40

suprafața ocupată de teren agricol (vegetație agricolă spontană)

3000

100,00

0,00

0,00

suprafață ocupată de edificabil (din total)

0,00

0,00

2186

72,87

suprafață ocupată de spații verzi

0,00

0,00

605

20,17

suprafață ocupată de destinații speciale

0,00

0,00

0,00

0,00

suprafața totală ocupată

3000

100,00

3000

100,00

 

Indici de ocupare a terenului:

Procent de ocupare a terenului POT maxim = 70,00 %

Coeficient de ocupare a terenului CUT maxim = 0,7.

 

Obiectivele principale propuse prin plan sunt:

- Platformă betonată carosabilă pentru circulația autovehiculelor

- Platformă betonată pentru amplasarea containerelor:

  • unul tip baracă pentru administrație – supraveghere, prevăzut cu depozit și două grupuri sanitare;
  • unul tip baracă, frigorific pentru cadaver de animale mici de casă;
  • unul tip baracă pentru colectarea deșeurilor periculoase (vopsele, bidoane de vopsele sau diluent, medicamente, baterii);
  • trei containere prevăzute cu presă pentru colectarea deșeurilor de hârtie/carton, plastic, textile;
  • trei containere închise și acoperite de tip walk-in pentru colectarea DEEE-lor, mobilierului;
  • trei containere de SKIP deschise pentru deșeuri de sticlă-geam, respectiv sticle/borcane/recipiente;
  • trei containere deschise, înalte tip ab-roll pentru anvelope, deșeuri metalice, deșeuri de curte/grădină (crengi/frunze);
  • trei containere deschise, joase, tip ab-roll pentru deșeuri din construcții, moloz.

- Separator de hidrocarburi pentru pentru toată platforma carosabilă;

- Copertină pe structură metalică usoară pentru protecția containerelor deschise;

- Două scări metalice mobile pentru descărcarea deșeurilor din containerele deschise înalte

- Acces poartă cu cântar auto

- Spații verzi cu gazon și plantație perimetrală de protecție

- Stâlpi de iluminat și camera de supraveghere – 8 buc.

- Împrejmuire amplasament

Dezvoltarea echipării edilitare:

Alimentare cu apă: se va realiza prin racord la sistemul centralizat de distribuție existent în intravilan și extins până la amplsamentul platformei.

Canalizare menajeră: se va realiza prin racord la sistemul centralizat de colectare a apelor uzate menajere adus până la amplasament prin extinderea rețelei existente în intravilan. Până la realizarea acestuia se propune realizarea unui bazin vidanjabil impermeabilizat cu capacitatea minima de 8 mc.

Încălzire: spațiile interioare din containerul de pază vor fi încălzite cu radiatoare electrice montate pe perete. În camera de pază se va monta și un aparat de aer condiționat. Apa caldă se va asigura printr-un boiler electric.

Alimentarea cu energie electrică: se va asigura prin racord la rețeaua de distribuție a existent în zonă.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele

Amplasamentul planului se află în extravilanul com. Barcani, Proiectul urmează să se realizeze prin Planul Național de Redresare și Reziliență – PNRR, proiect tip MMAP.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: Planul prevede reglementarea unei suprafețe de 3000 mp, ca și zonă de colectare a deșeurilor în sistem selectiv, în acest sens contribuind la: colectarea mai eficientă a deșeurilor de la populație, și managementul lor mai bun, respectiv atingerea țintelor propuse prin Planul Județean de Gestionare a Deșeurilor (PJGD).

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: rezolvarea circulației și a echipării edilitare a zonei vizate.

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: Incadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA) și în baza Regulamentului General de Urbanism, aprobat prin HGR nr. 525/1996 si Ghidul de aplicare al RGU, aprobat prin Ordinul MLPAT nr.21/N/10.04.2000.

 

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: efect direct, permanent, local;

b) natura cumulativă a efectelor: terenul identificat cu nr. cad. 23994 se află în extravilanul localității, conform PUG aprobat, fiind în proprietatea comunei Barcani, conform extras CF nr. 23994 Barcani. Terenul are o suprafață de 3000 mp. Folosința actuală: pășune, iar destinația conform PUG aprobat este zonă agricolă extravilan.

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): Centrul de colectare selectivă a deșeurilor nu reprezintă risc pentru sănătatea populației și va contribui la o mai bună gestionare și o colectare selective mai eficientă a deșeurilor din gospodării.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): suprafața terenului reglementat este de  3000 mp, impactul este local, pe amplasament şi în imediata vecinătate a acestuia.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural:

Conform punctului de vedere din partea Direcției Județene pentru Cultură Covasna nr. 1555/01.08.2023 – Documentația se va înainta spre avizare la DJC Covasna.

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare şi funcţionare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: nu este cazul.

 

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 396/29.06.2023, eliberat de Consiliul Județean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- conform Punctului de vedere din partea ABA Buzău Ialomița, nr. 14106/ML/31.07.2023 și a Adresei nr. 6257/03.08.2023 este necesară solicitarea și obținerea unui punct de vedere de la ABA Buzău Ialomița;

- conform punctului de vedere din partea DJC Covasna nr. 1555/01.08.2023 (înreg. APM Covasna nr. 6187/01.08.2023), documentația se va înainta la DJC Covasna pentru avizare.

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- respectarea prevederilor

- respectarea OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor Legii nr. 17/2023 pentru aprobarea OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor.

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor HG nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;

- respectarea prevederilor Ord. 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei, cu modificările și completările ulterioare;

- Legea nr. 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor (*actualizată*);

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare; HG nr. 188/2002 aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate (*actualizată*);

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile titularilor planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul Mesagerul de Covasna din datele de 06.07.2023 şi 11.07.2023;

- Convocatorul nr. 6115/31.07.2023, transmis către membrii CSC privind participarea la ședinta din data de 02.08.2023 și procesul verbal al ședinței nr. 22/02.08.2023 (înregistrat la APM Covasna cu nr. 6206/02.08.2023);

- Proiectul Deciziei etapei de incadrare și anunțul public privind decizia de incadrare va fi afișat pe pagina proprie de internet a APM Covasna, http://apmcv.anpm.ro

- Anunțul titularului privind decizia etapei de incadrare, publicat în ziarul ..... în data de ......

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu –APM Covasna.

Înaintea demarării investiţiei privind lucrările propuse în prezentul PUZ se va depune la APM Covasna documentaţia tehnică necesară în vederea obţinerii acordului de mediu.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia.

Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz se sancționează conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                   ecol. Balázsi Beáta