Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Proiect Decizia etapei de încadrare din 27.09.2023

 

Ca urmare a notificării adresate de COMUNA SÂNZIENI cu sediul în comuna Sânzieni, sat. Sânzieni, nr. 337, privind ”ELABORARE Plan Urbanistic Zonal – ZONĂ MIXTĂ: CULTURĂ ȘI AGREMENT”, propus a fi amplasat în comuna Sânzieni, nr. FN, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6094/28.07.2023, în baza:

  • Ordonanței de Urgenţă nr. 68/06.11.2019 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, unde la Art. 6 se menționează că se înființează Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor;
  • HG nr. 43 din 16 ianuarie 2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr.19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, modificat și completat prin Ordinul 262/2020 ;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ordinul nr. 1.822/2020 pentru aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate.

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

- consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 11.08.2023 desfăşurat la sediul APM Covasna (proces-verbal ședință nr. 23/11.08.2023, înreg. la APM nr. 6478/11.08.2023);

- Aviz de oportunitate nr. 11 din 22.06.2023 de la Consiliul Județean Covasna cu nr. 7149/22.06.2023

- punct de vedere cu nr, 901/15.09.2023 primită de la Centrul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont-Consiliul Județean Covasna, înreg. la APM nr. 7851/27.09.2023

- Adresă primită în scris de la Muzeul Național al Carpaților Răsăriteni nr. 2312/18.09.2023 înreg. la Primăria comunei sânzieni cu nr. 5853/19.09.2023 - NU au efectuat proiecte de cercetare arheologică de teren(evaluare arheologică non-invazivă, invazivă, supraveghere arheologică sau cercetare arheologică preventivă) și NU sunt înregistrate materiale arheologice în colecția muzeului MNCR.

- Adresă primită în scris de la Muzeul Național Secuiesc nr. MNS 1084/07.08.2023 înreg. la Primăria comunei Sânzieni cu nr. 5273/10.08.2023 – limitele nord-estice ale sitului arheologic se află la cca 100m de terenul afectat de proiect.

- planul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completările ulterioare, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

-în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

D e c i d e:

Planul ”ELABORARE Plan Urbanistic Zonal – ZONĂ MIXTĂ: CULTURĂ ȘI AGREMENT”, propus a fi amplasat în comuna Sânzieni,  judeţul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Planul propune construirea unei scene deschisă și acoperită, în locul platformei existente. Zona studiată se află la nord de intravilanul satului Sânzieni, pe dealul Perko și este formată dintr-o parcelă cu suprafața de 1500mp, cu folosință de fâneață. Terenul cu formă neregulata este aproape plată, neîmprejmuită și este pe domeniul public al comunei Sânzieni. Pe dealul Perko se află ansamblul capelei romano-catolice cu Sf. Ștefan (monument istoric) loc de pelerinaj pentru catolicii din zona (și nu numai), cu capelă și turn clopotniță din sec. XII-XIII.   

Zona studiată este mărginită la nord-vest și nord-est cu pădure în proprietatea căruia se află Composesoratul Fagus; iar la sud și sud-est drumul comunal pietruit, derivat din drumul comunal DC 1A.

Zonificarea teritoriului - Se dorește realizarea unei singure zone funcționale: zonă mixtă - cultura și agrement și funcțiuni complementare- circulații, platforme, spații verzi, utilități etc.

 

Bilant territorial

 

 

Zone functionale

Existent

propus

mp

%

mp

%

1.

Teren agricol-fâneață în extravilan

1500

83

-

-

2.

Circulație carosabilă- drumul în extravilan

300

17

300

17

3.

Zonă mixtă - cultură și agrement- intravilan

-

-

1500

83

TOTAL ZONA STUDIATA

1800

100

1800

100

 

Regim maxim de înalțime:

  • înalțimea maximă la streașină - 7m
  • înalțimea maximă la coamă - 10m

Construcții propuse – se propune construirea unei scene deschisă și acoperită pentru evenimente culturale, cu spații de deservire precum și vestiare, grupuri sanitare, depozite etc. la subsol-demisolul scenei. De asemenea se propun și construcții subterane-supraterane pentru utilitățile tehnico-edilitare și gospodărie comunală.

Amenajări propuse - se propun circulații carosabile, parcări, pietonale, platforme (max. 45% din teren), echiparea edilitară, zone verzi amenajate, împrejmuiri. 

 

Indici urbanistici

                                  POT max. = 30%

                                  CUT max. =   0,5

Delimitări incintă - parcela studiată va fi împrejmuită cu împrejmuiri mixte: cu gard de sârmă la 2 m înățime ce se va și dubla cu gard verde pentru protecție contra animalelor. Pe latura sudică (dinspre drum și dealul de vis-à-vis) se prevede împrejmuire mobilă, care poate fi înlăturată în timpul spectacolelor.

Echipare edilitară:

Pe parcelă există alimentare cu energie electrică, aeriană de la rețeaua comunei, care se va amplasa subteran în interiorul parcelei.

Circulația:  circulația carosabilă în zonă este asigurată de drumul comunal pietruit DC 1C, nr. Cad. 32404, derivat din drumul comunal DC 1A ce trece pe latura sudică a parcelei. În interiorul parcelei se va desfășura în mod fluent cu locuri de parcare amenajate în incintă care vor fi dimensionate capacități de transport de mediu. Locuri de parcare se prevăd doar în interiorul incintei.

Echipării edilitare:

Alimentarea cu apă: apă din puț forat

Canalizare menajeră: canalizarea menajeră se face în bazin vintanjabil impermeabilizat.

Canalizare pluvială: apele uzate vor fi colectate și conduse în sisteme închise, impermeabile.

Alimentare cu energie electirică: Pe parcela există alimentare cu energie electrică aeriană de la rețeaua existentă în zonă.

Alimentarea cu gaze naturale: nu este cazul

Gospodaria comunala:

Deșeurile menajere vor fi colectate în containere închise aplasate în incintă și golite periodic pe baza contractului cu Gospodaria Comunală.

Plantații, zone verzi:

În zonele verzi amenajate se vor planta arbori, arbusti decorativi, covoare de iarbă.

Plantatiile de tip arbori sau arbusti de tip perdea verde de protectie nu vor crea opturari la caile de criculatie si la scena.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Amplasamentul studiat se afla situat în intravilanul satului Sânzieni, pe dealul Perko.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din  perspectiva promovării dezvoltării durabile: planul propune construcții și amenajări culturale și de agrement.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: Problemele de mediu relevante pentru plan sunt următoarele: echiparea cu utilităţi a amplasamentului de aşa manieră încât să nu impieteze asupra factorilor de mediu, folosind instalaţii, echipamente şi utilaje ale căror caracteristici sunt compatibile cu normele de protecţia mediului și evident, o utilizare, explotare corespunzătoare a tuturor construcțiilor, amenajărilor și dotărilor;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: Nu este cazul.

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: nu vor fi efecte semnificative;

b) natura cumulativă a efectelor: conform Certificatului de Urbanism nr. 48/01.02.2023, eliberat de Consiliul Județean Covasna. Terenul se află în intravilanul localității și este proprietate privată.

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): nu este cazul, planul nu prevede activități cu risc pentru sănătatea umană și pentru mediu

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Zona de amplasament vizată se află în intravilanul localității, cu o suprafață de 1500 mp.

 f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: imobilul nu este inclus pe lista monumentelor istorice și nu se află în zonă de protecție monumente istorice și/sau ale naturii;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare şi funcţionare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: Amplasamentul se situează în afara siturilor Natura 2000 din judeţ;

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 48/01.02.2023, emis de Consiliul Judetean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- În perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii. Nu se vor folosi materiale polante, periculoase și nocive;

- se va avea în vedere refacerea cadrului după terminarea lucrărilor de construcții în mod cât mai apropiat de starea inițială a terenului.

- respectarea OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei; cu modificările şi completările ulterioare

- respectarea prevederilor Legii nr. 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor (*actualizată*);

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002 aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate (*actualizată*);

- respectarea prevederilor OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, aprobată prin Legea 17/2023. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunțurile titularilor planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul Observatorul de Covasna din data de 01.08.2023 și 04.08.2023.

- Convocatorul nr. 6367/08.08.2023 trimis către membrii CSC privind participarea la ședința din data de 11.08.2023 și procesul verbal al ședinței cu nr. 23/11.08.2023 nr. înreg. APM 6478/11.08.2023;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare și anunțul public privind decizia de încadrare va fi afișat pe pagina proprie de internet a APM Covasna, http://apmcv.anpm.ro

- Anunțul titularului privind decizia etapei de incadrare, publicat în ziarul ..... în data de ......

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu –APM Covasna.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz se sancționează conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

 

 

 

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

 Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                          Întocmit,

 Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                        Referent de specialitate

                                                                                                        Stanciu Maria