Back

PROIECT DECIZIE ETAPA DE INCADRARE

 PROIECT

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 22.06.2018

 

 

Ca urmare a notificării adresate de SC FERMA BUMBA SRL, cu domiciliul/sediul în municipiul Brasov, str. Muresenilor, nr. 18, judeţul Covasna, privind “Plan Urbanistic Zonal – CONSTRUIRE FERMA VACI STRUCTURI DE PRIMIRE AGRO-TURISTICE, DOTARI DE AGREMENT SI DRUMURI”, propus a fi amplasat în comuna Valea Crisului, satul Valea Crisului, FN, extravilan, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 680/06.02.2018, în baza:

- Hotărârea nr. 19/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Mediului și pentru modificarea unor acte normative;

- OUG nr. 1/2017 pentru stabilirea unor măsuri în domeniul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative Art. 14. înființarea Ministerului Mediului;

- H.G. nr. 1000/2012, privind reorganizarea şi funcţionarea A.N.P.M. şi a instituţiilor aflate în subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare;

- O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;

- H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe (*actualizată*);

- Ordinul MMP nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor protejate de interes comunitar;

- O.U.G. nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;

- Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

 

Având în vedere următoarele:

- consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedinţei Comitetului Special Constituit din data de 16.02.2018 la sediul APM Covasna (proces-verbal nr. 6/16.02.2018);

- memoriu de prezentare întocmit conform Ordinului MMP 19/2010, transmis către APM Covasna în data de 23.05.2018;

- Aviz de gospodarire a apelor nr. 17/02.03.2017, emis de Sistemul de gospodarire a Apelor Covasna;

- Avizul de Oportunitate nr. 26/07.09.2016, emis de Consiliul Judetean Covasna;

- Notificare /Asistenta de specialitate de sanatate publica nr. 4553/4464 din 10.10.2017, emisa de Directia de Sanatate Publica Covasna;

- Punctul de vedere al Compartimentului Arii Protejate din cadrul APM Covasna, din data de 17.04.2018 + Lista de control pentru etapa de încadrare în procedura EA;

- Aviz favorabil cu condiţii nr. 76/21.03.2018 emis de custodele sitului Natura 2000 ROSPA0082 Munţii Bodoc-Baraolt – Centrul Judeţean pentru Protecţia Naturii, Dezvoltare Rurală şi Salvamont (CJPNDRS);

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

 

”Planul urbanistic zonal - CONSTRUIRE FERMA VACI STRUCTURI DE PRIMIRE AGRO-TURISTICE, DOTARI DE AGREMENT SI DRUMURI”, propus a fi amplasat în comuna Valea Crisului, satul Valea Crisului, FN, extravilan, judeţul Covasna nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Prezenta documentaţie are ca obiect intocmirea Planului Urbanistic Zonal pe un teren în suprafata totala de 620500 mp, compus din parcelele nr.CF 23707 (615500 mp) şi nr.CF 24903 (5000 mp), în scopul construirii unei ferme de vaci de lapte, a unor structuri de primire agro-turistice şi anexele necesare. O suprafata de 328500 mp aflata in nordul parcelei cu CF 23707, se afla in perimetrul ariei de protectie antifaunistica Mtii Bodoc Baraolt-ROSPA0082.

Se propune introducerea în intravilan a suprafetelor de teren aferente zonelor: fermei, turismului şi a dotarilor edilitare.

Parcelele vor fi organizate în 2 moduri diferite:

  • terenul din interiorul ariei protejate Natura 2000 va ramâne cu funcţiunea de păşune,
  • pe restul terenului se propune dezvoltarea funcţiunilor solicitate de beneficiar şi păstrarea unei zone de păşune sau fâneaţă.

 Toate constructiile sunt amplasate in afara zonei natural protejate.

Terenul care face obiectul PUZ are suprafața totală de 620500 mp și este în proprietatea solicitantului Micu Bogdan, cu drept de superficie pentru SC Ferma Bumba SRL, conform CF 23707 si CF 24903.

Categoria de folosință actual a terenului este pasune.

Contrucții propuse:

Ferma ecologica cu o capacitate de 50 de capete + tineret, amplasata la o distanta de 196,5m fata de limita sudica a ariei natural protejate.

Structuri de primire agro-turistice:  se propune realizarea unor mici cabane construite din materiale care nu afecteaza mediul. Cele mai apropiate constructii turistice sunt la distanta de 8 m fata de aria naturala.

Dupa realizarea investitiei terenul va avea urmatoarele zone functionale:

Parcela CF 23707

  • Zona pasune cu suprafata de  585040 mp include suprafata cuprinsa in aria naturala protejata Natura 2000.Terenul va fi utilizat ca pasune, terenul impadurit va fi pastrat in starea initiala, circulatiile in interiorul parcelei studiate sunt drum pietruit cu piatra sparta.
  • Zona ferma si constructii anexe cu suprafata de 13630 mp, cuprinde cladirea fermei cu anexele, constructii edilitare, alei pietruite, drumuri pietruite,pasune pastrata in stare naturala.
  • Zone turim si anexe cu suprafata de 16830 mp, cladirile în care se vor desfăşura activităţi specifice agro-turistimului: cazare, alimentaţie publică, mici ateliere meşteşugăreşti de artă populară şi funcţiuni complementare
  • constructii edilitare (puţ de apa, bazine vidanjabile)
  • circulatii propuse în interiorul zonei studiate (alei pietonale, drumuri)
  • platforme betonate pentru parcarea autovehicolelor
  • pasune pastrată în starea natural

Parcela CF 24903

Zona fâneaţă - ZF (de 4150 mp).

Este formată din:

  • terenul ce poate fi utilizat ca fâneaţă pastrat în starea naturală.
  • circulaţiile propuse în interiorul prcelei studiate (drum pietruit, alei pietonale)
  1. Zona edilitare - ZE (de 850 mp).

Este formată din:

  • constructii edilitare (ministaţie de epurare containerizată)
  • circulaţiile propuse în interiorul prcelei studiate (drum pietruit, alei pietonale)
  • fâneaţă pastrată în starea natural.

Regimul de înălțime al construcțiilor nu va depasi 16 m.

Regimul de aliniere al construcțiilor: clădirile se vor amplasa la minimum de 6,50 m din axul drumului de acces, si la minimum de 5,50 m față de drumurile interioare.

Vecinătăți:

  • -la nord cu o zonă de râpă, păşune şi drum folosit
  • -la vest cu drum (IE 24874), pârâu şi parcele proprietate privată
  • -la est cu pășune, pădure
  • -la sud cu drum de exploatare De425 şi parcele proprietate privată

In total se propune trecerea in intravian a suprafetei de: 31310 mp (3,131 ha) care nu se afla in interiorul ariei protejate Natura 2000(Muntii Bodoc Baraolt-ROSPA0082.

Asigurare utilităţi:

Dezvoltarea echipării edilitare

  1. Alimentarea cu apa

Alimentarea cu apă a obiectivelor propuse conform Studiului Studiului Hidrogeologic preliminar întocmit de S.C TOTAL PROIECT S.R.L se va realiza prin executarea mai multor puţuri forate de medie adâncime (15-60m) cu debite estimate de cca 22-26 mc/zi aferent unui puţ forat.

Conform breviarului de calcul necesarul de apă estimat este urmatorul:

Qmed.zi =  36,75 mc/zi

Qmax.zi = 47,77 mc/zi = 0,55 l/s

Qmax.orar =  3,98 mc/ora = 1,1 l/s

  1. Canalizarea menjeră

Apele uzate menajere provenite de la grupurile sanitare ale cladirilor de turism şi administratie a fermei vor fi stocate în bazine vidanjabile cu volume cuprinse îinre 10 şi 20 mc, de unde vor fi transportate periodic prin vidanjare la ministaţia de epurare.

Ministaţia de epurare propusa va fi de tipul (monobloc mecano-biologică) cu treapta tertiara în vederea încadrării apelor uzate epurate în receptorul natural (pârâul Valea Crisului) în prevederile HG 352/2005 NPTA001/2002.

Evacuarea apelor uzate epurate se va realiza prin intermediul unei guri de vărsare şi amenajarea (consolidarea amonte şi aval a albiei ) pârâului Valea Crisului .

Debitul de apã uzatã menajerã estimate este urmatorul :

Q uz.max.zi = 39,0 mc/zi = 0,45 l/s

Qmax.orar =  3,25 mc/ora = 0,9 l/s

  1. Evacuarea gunoiului de grajd şi a purinului.

Gunoiul de grajd şi purinul rezultat din grajdul de vaci vor fi stocate pe o platforma de gunoi, betonata, dotată cu un bazin vidanjabil amplasat lângă platforma de gunoi, de unde vor fi evacuate periodic prin vidanjare şi transportate pe terenurile agricole ale investitorului ca îngrăşămaânt natural.

Soluţia definitivare a sistemului de canalizare menajera şi evacuare a gunoiului de grajd vor fi definitivate la faza de proiectare urmatoare Studiului de Fezabilitate.

  1. Canalizarea apelor pluviale

Apele meteorice colectate de pe platformele betonate vor fi trecute prin separatoare de hidrocarburi şi apoi deversate prin intermediul şanturilor în albia naturală din vecinătate. Apele meteorice de pe acoperisuri şi drumurile pietruite vor fi dirijate inspre zonele verzi pentru a se infitra liber în teren.

  1. Alimentarea cu apa caldă şi caldură

Prepararea apei calde şi încălzirea se va face în sistem propriu, prin sobe cu combustibil solid sau prin intermediul unor centrale termice pe peleţi.

  1. Alimentarea cu energie electrică

Alimentarea cu energie electrică a fermei se va face prin intermediul unui sistem fotovoltaic montat pe învelitoarea obiectivului şi prin branşament la reţeaua din zonă. Surplusul de energie electrică produs de panourile fotovoltaice va fi injectat în reţeaua furnizorului local. în viitor se prevede prelungirea reţelei de medie tensiune până la limita proprietăţii de unde, prin intermediul unui post de transformare, se va face alimentarea cu energia electrică necesară şi unde surplusul de energie electrică va fi injectat în reteaua furnizorului.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: nu este cazul.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: planul va contribui la modernizarea şi dezvoltarea zonei;.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: amplasamentul propus este situat în interiorul ariei natural protejate ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: încadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA);

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: nu vor fi efecte semnificative;

b) natura cumulativă a efectelor: în prezent în zonă nu sunt alte proiecte sau planuri în curs de implementare;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):  nu este cazul, construcţiile şi amenajările prevăzute vor respecta reglementările propuse prin plan;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Planul propus, cu o suprafaţă totală de 620500 mp, se află în proprietatea beneficiarului.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: Amplasamentul planului este suprapus ariei special de protecție avifaunistică ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt.

Evaluarea adecvată a planului urbanistic a fost derulată de către APM Covasna conform prevederilor Ordinului MMP nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor protejate de interes comunitar. Având în vedere că planul urbanistic propus este suprapus cu situl Natura 2000 Munţii Bodoc – Baraolt ROSPA0082 au fost parcurse etapele de evaluare iniţială şi de încadrare astfel:

- documentaţia de solicitare de aviz de mediu înregistrată la APM Covasna cu nr. 680/06.02.2018;

-  memoriul de prezentare întocmit conform Ordinului MMP nr. 19/2010 transmis la APM Covasna în data de 23.05.2018;

- s-a solicitat şi obţinut punctul de vedere al Compartimentului Arii Protejate din cadrul APM Covasna şi s-a întocmit lista de control conf. Anexa nr. 2 din Ord. 19/2010 pentru etapa de încadrare EA;

- Solicitarea de aviz de mediu a fost analizată în şedinţa CSC desfăşurată la APM Covasna în data de 16.02.2018 la sediul APM Covasna (proces-verbal nr. 6/16.02.2018); în cadrul ședinței s-au solicitat Aviz din partea Sistemului de Gospodărire a Apelor Covasna si a Directiei de Sanatate Publica Covasna;

- custodele sitului Natura 2000 ROSPA0082 Munţii Bodoc-Baraolt – Centrul Judeţean pentru Protecţia Naturii, Dezvoltare Rurală şi Salvamont a emis Avizul favorabil cu condiţii nr. 76/21.03.2018;

- în urma desfăşurării etapei, a modificării planului s-a considerat că planul nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare adecvată, având în vedere că impactul este local şi nesemnificativ;

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obținerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 11/16.06.2016, emis de primăria Comunei Valea Crisului, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- se vor respecta condiţiile menţionate în Avizul nr. 76/21.03.2018 emis de custodele sitului Natura 2000 ROSPA0082 Munţii Bodoc-Baraolt – Centrul Judeţean pentru Protecţia Naturii, Dezvoltare Rurală şi Salvamont:

  • se vor respecta prevederile Planului de management al sitului Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt aprobat prin Ordinul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 1643/2016;
  • se interzice depozitarea deșeurilor de orice fel pe suprafața sau în vecinătatea sitului, în alte locuri decât cele special amenajate;
  • respectarea prevederilor OUG nr.34/2013 privind organizarea, administrarea si exploatarea pajistilor permanente si pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar nr.18/1991,cu modificarile si completarile ulterioare;
  • se interzice capturarea, distrugerea sau uciderea prin orice mijloace a faunei salbatice care ar putea ajunge pe amplasamentul destinat investitiei;
  • la instalațiile de iluminat se solicita amplasarea acestora in asa fel incat sa nu afecteze habitatele din vecinatate (de ex. sa se foloseasca corpuri de iluminat orientate in jos, spre sol);
  • este interzisa arderea vegetatiei;
  • in cazul in care vor fi identificati indivizi raniti/morti apartinatoare speciilor prioritare, beneficiarul are obligatia de a anunta institutiile competente si administratorul;
  • se interzice taierea arborilor si tufarisurilor solitare preexistente:
  • se va pastra destinatia de pasune a terenului situat in interiorul ariei naturale protejate;
  • in cazul in care terenul situat in interiorul ariei naturale protejate se va ingradi, gardul se va realiza astfel incat sa faca posibila accesul faunei salbatice.

- respectarea prevederilor O.U.G. nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- respectarea OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor Legii nr. 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor (*actualizată*);

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002, modificată şi completată prin HG nr. 352/2005 şi HG nr. 210/2007 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;

- respectarea prevederilor Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor cu modificările şi completările ulterioare; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile titularului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarele Mesagerul de Covasna în data de 01.02.2018 şi 05.02.2018;

- Anunțul și Proiectul Deciziei etapei de încadrare se va publica pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro;

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu – APM Covasna.

Înaintea demarării investiţiei privind lucrările propuse în prezentul PUZ se va depune la APM Covasna documentaţia tehnică necesară în vederea obţinerii acordului de mediu.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia.

Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef  Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                           Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                      Ing. Bote Daniela