Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE din data de 03.11.2015

Ca urmare a notificării adresate de CONSILIUL JUDEŢEAN COVASNA, cu sediul în mun. Sf. Gheorghe, Piaţa Libertăţii, nr. 4, judeţul Covasna, privind Planul de Management ROSCI0329 Oltul Superior, judeţul Covasna, judeţul Braşov, înregistrată la APM Covasna cu nr. 5947/09.10.2015,

În baza:

  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • Ord. nr. 995/2006 pentru aprobarea listei planurilor şi programelor care intră sub incidenţa H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. 1052/2014 (*actualizat*) privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate;
  • Punct de vedere al Compartimentului Arii Protejate din cadrul APM Covasna;
  • Adresa nr. 5947/26.10.2015 a APM Covasna adresată Consiliului Judeţean Covasna pentru completarea documentaţiei, în urma şedinţei CSC din data de 22.10.2015;

 

Agenţia de Protecţie a Mediului Covasna

- ca urmare a consultării autorităţilor participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 2.10.2015 la APM Covasna;

- în conformitate cu prevederile art. 5. alin (3) pct. a). şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

Planul de Management ROSCI0329 Oltul Superior, judeţul Covasna, titular Consiliul Judeţean Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

 

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Planul de management al ariei naturale protejate ROSCI0329 Oltul Superior este documentul oficial care stabileşte cadrul general de desfăşurare al acţiunilor promovate pentru îndeplinirea obiectivelor ariei naturale protejate, el urmând să stea la baza activităţilor custodelui ariei şi al autorităţii administraţiei publice locale din spaţiul analizat.

Planul de management este un cadru stabil de integrare a problemelor de conservare a biodiversităţii şi de protecţie a mediului natural cu cele care vizează promovarea unor activităţi economice, în conformitate cu capacitatea de suport a teritoriului precum: turismul, agricultura, gestionarea resurselor de apă.

Scurta descriere a ariei naturale protejate:

Aria naturală protejată ROSCI0329 Oltul Superior reprezintă sit de interes comunitar şi face parte din reţeaua europeană Natura 2000. ROSCI0329 Oltul Superior a fost desemnat prin Ordinului ministrului mediului şi dezvoltării durabile nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de  importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România modificat şi completat prin Ordinul ministrului mediului şi pădurilor nr. 2387/2011.

În conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 20/2014 şi Legea nr. 73/2015 situl de interes comunitar este relevant pentru protecţia speciilor de interes comunitar reprezentative în regiunile biogeografice în care există.

Scopul ariei protejate naturale ROSCI0329 Oltul Superior este de a proteja şi conserva speciile de mamifere, nevertebrate şi peşti de interes conservativ pentru care situl a fost instituit.

Aria naturală protejată ROSCI0329 Oltul Superior se află în judeţul Covasna şi judeţul Braşov, în cadrul Depresiunii Braşov ca unitate de relief majoră, respectiv în Depresiunea Bârsei, compartimentul vestic al Depresiunii Braşov, şi Depresiunea Sfântu Gheorghe, compartimentul central- nordic al Depresiunii Braşov.

Aria naturală protejată ROSCI0329 Oltul Superior se suprapune cu următoarele arii naturale protejate: ROSPA0082 Munţii Bodoc – Baraolt, ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor şi ROSPA0037 Dumbrăviţa - Rotbav - Măgura Codlei. ROSCI0329 Oltul Superior are o suprafaţă de 1508 ha.

Mediul abiotic al ariei naturale protejate este specific reliefului depresionar, cu altitudini de 500 - 600 m, temperaturi medii anuale de 8,1ºC şi cu o distribuţie majoritară a solurilor aluviale. Elementele biotice de interes conservativ sunt reprezentate de specii de mamifere Castor fiber, Lutra lutra, peşti Pelecus cultratus, Rhodeus sericeus amarus, Barbus meridionalis, Gobio uranoscopus, Gobio kessleri, Misgurnus fossilis, Cobitis taenia, Sabanejewia aurata, Cottus gobio, Aspius aspius şi nevertebrate Euphydryas aurinia. Principala activitate economică din proximitate este agricultura, reprezentată atât de activităţile de cultura plantelor, cât şi de creşterea animalelor.

Localizarea geografică:

Aria naturală protejată ROSCI0329 Oltul Superior se află localizată în cadrul Depresiunii Braşov ca unitate de relief majoră, respectiv în Depresiunea Bârsei compartimentul vestic al Depresiunii Braşov, şi Depresiunea Sfântu Gheorghe compartimentul central - nordic al Depresiunii Braşov), în cadrul unităţilor administrative teritoriale: Baraolt, Aiţa Mare, Bixad, Arcuş, Belin, Hăghig, Vâlcele, Malnaş, Ilieni, Chichiş, Micfalău, Băţani, Ghidfalău, Bodoc, Sfântu Gheorghe, Racoş, Prejmer, Augustin, Apaţa, Ormeniş, Măieruş, Feldioara, Codlea, Hărman, Hălchiu, Dumbrăviţa.

 Relieful este de tip depresionar, având o altitudine medie de 500 m. Din punct de vedere al localizării geografice, aria naturală protejată ROSCI0329 Oltul Superior se află la 45º54’40” latitudine nordică şi 25º35’50” longitudine estică. Accesul în aria naturală protejată ROSCI0329 Oltul Superior se face pe următoarele drumuri: DJ 112, DJ 112C, DJ 121A, DJ 122, DJ 122B, DJ 122B, DJ 131, DJ 131B, DN 13 - E60 şi DN 13E.

Suprafaţa sit-ului Natura 2000 ROSCI0329 Oltul Superior este de 1508 ha, fiind reprezentată în cea mai mare parte de cursul râului Olt şi malurile acestuia alături de Pârâul Homorod, pe porţiunea de curgere dintre localitatea Bixad din judeţul Covasna şi localitatea Racoş din judeţul Braşov.

Limitele ariei naturale protejate:

Limita nordică: este reprezentată în nord de drumul judeţean DJ 131J, acesta fiind punctul de intrare a râului Olt în sit.

Limita vestică: se poate aproxima urmărind direcţia de curgere a râului Olt, între localităţile Feldioara şi Racoş, trecând prin dreptul localităţilor Rotbav, Măieruş, Apaţa, Ormeniş, Micloşoara, Augustin, fiind foarte aproape şi în unele locuri intersectând drumurile 13E, DJ 103E, DN 13, DJ 131, DJ 131B, DJ 131C.

Limita sudică: urmăreşte direcţia de curgere a râului Olt din dreptul intravilanului localităţilor Podul Oltului şi Lunca Câlnicului, intersectează DJ 112 şi se întrerupe pâna în dreptul localităţii Feldioara, unde limita sudică a sitului poate fi reprezentată de cursul pârâului Homorod, începând din dreptul lacurilor piscicole de la Dumbrăviţa.

Limita estică: se învecinează cu DN 12 până în dreptul localităţii Malnaş, urmărind limita munţilor Bodoc în lungul depresiunilor Bixad şi Prejmer. Din dreptul localităţii Malnaş, sit-ul urmăreşte la est direcţia de curgere a râului Olt prin dreptul localităţilor Olteni, Bodoc, Zoltan şi Ghidfalău până în apropierea localităţii Sfântu Gheorghe, fiind întrerupt în această localitate şi continuând în dreptul localităţilor Chilieni şi Ilieni.

Suprapuneri cu alte arii natural protejate:

Aria naturală protejată ROSCI0329 Oltul Superior se suprapune cu următoarele arii naturale protejate: ROSPA0082 Munţii Bodoc – Baraolt, ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor şi ROSPA0037 Dumbrăviţa - Rotbav - Măgura Codlei. Suprapunerea este pe o suprafaţă de 188,70 ha pentru ROSPA0082 Munţii Bodoc – Baraolt, respectiv 12,51% din suprafaţa totală. ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor se suprapune pe o suprafaţă de 83,61 ha reprezentînd 5,54% iar ROSPA0037 Dumbrăviţa - Rotbav - Măgura Codlei pe o suprafaţă de 311,84 ha reprezentând 20,67%.

Obiectivele planului de management al ariei naturale protejate ROSCI0329 Oltul Superior vizează:

  1. garantarea şi menţinerea condiţiilor de habitat necesare conservării diversităţii biologice şi a elementelor abiotice importante pentru echilibrul ecologic, inclusiv prin intervenţie antropică;
  2. asigurarea stării de conservare favorabile pentru habitatul şi speciile de interes conservativ pentru care situl a fost constituit;
  3. stimularea activităţilor de cercetare şi supraveghere continuă a mediului paralel cu gestiunea durabilă a resurselor;
  4. delimitarea unor sectoare limitate pentru vizitare şi educarea publicului, pentru a nu perturba speciile de interes comunitar;
  5. eliminarea şi prevenirea tuturor exploatărilor sau ocupărilor incompatibile cu obiectivele ariei naturale protejate;

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Conform prevederilor Art.21 alin (5) din Ordonanţă de Urgenţă   nr. 57 din 2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011 cu modificările şi completările ulterioare”Planurile de amenajare a teritoriului, cele de dezvoltare locală şi naţională, precum şi orice alte planuri de exploatare/utilizare a resurselor naturale din aria naturală protejată vor fi armonizate de către autorităţile emitente cu prevederile planului de management”.

În cazul extinderii intravilanului, schimbarea destinaţiei terenurilor prin PUZ, implementarea proiectelor cu posibil impact asupra mediului, habitatelor şi speciilor, în interiorul sitului şi în imediata vecinătate a sitului se va solicita avizului custodelui, pentru a corela şi integra dezvoltările ulterioare cu prevederile planului de management.

Totodată Planul de management în capitolul ”Măsurile de conservare” stabileşte şi descrie activităţile permise şi interzise în cadrul sitului.

Activităţi permise:

  • ştiinţifice şi educative;
  • activităţi de ecoturism care nu necesită realizarea de construcţii-investiţii
  • utilizarea raţională a pajiştilor pentru cosit şi păşunat pe suprafeţele, în perioadele avizate de custode, astfel încât să nu fie afectate habitatele naturale şi speciile de floră şi faună prezente;
  • localizarea şi stingerea operativă a incendiilor;
  • intervenţiile pentru menţinerea habitatelor în vederea protejării anumitor specii, grupuri de specii sau comunităţi biotice care constituie obiectul protecţiei, în baza propunerii custodelui şi aprobarea autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului;
  • intervenţiile în scopul reconstrucţiei ecologice a ecosistemelor naturale şi al reabilitării unor ecosisteme necorespunzătoare sau degradate, la propunerea custodelui şi aprobării de către autoritatea competente pentru protecţia mediului;
  • acţiunile de înlăturare a efectelor unor calamităţi, la propunerea custodelui sau a altor institutii competente, şi cu  aprobarea autorităţii publice competente pentru protecţia mediului.
  • activităţile de protecţie a pădurilor sau de aparare impotriva inundatiilor, care necesită evacuarea materialului lemnos din pădurile de lunca se fac cu acordul custodelui;
  • activităţi tradiţionale de utilizare a unor resurse regenerabile, în limita capacităţii productive şi de suport a ecosistemelor, prin tehnologii cu impact redus, cu acordul custodelui.
  • lucrări de îngrijire şi conducere a arboretelor, lucrări speciale de conservare cu accent pe promovarea regenerării naturale şi fără extragerea lemnului mort, cu excepţia cazurilor în care se manifestă atacuri de dăunători ai pădurii ce se pot extinde pe suprafeţe întinse.
  • activitatile de gestionare a efectivelor speciilor protejate, atunci cand acestea depasesc capacitatea de sustinere a mediului si determina conflicte cu comunitatile locale ori genereaza pagube importante la nivelul infrastructurilor de aparare impotriva inundatiilor, la propunerea custodelui sau a altor institutii competente, şi cu  aprobarea autorităţii publice competente pentru protecţia mediului.
  • activităţi de pescuit sportiv.
  • activităţi de vânătoare.

Activităţi interzise:

  • activităţile are pot să genereze poluarea sau deteriorarea habitatelor speciilor de interes comunitar, precum şi perturbări ale speciilor de mamifere, nevertebrate şi peşti, pentru care a fost desemnată aria naturală protejată, atunci când aceste activităţi au un efect semnificativ, având în vedere obiectivele de protecţie şi conservare a speciilor;
  • activităţile de agrement nautic, cu ambarcaţiuni motorizate care folosesc combustibil fosil;
  • prin excepţie de la cele menţionate mai sus, sunt premise activităţi care ţin de prevenirea producerii unor calamităţi naturale sau înlăturarea efectelor acestora, cu avizul custodelui.

Pentru speciile de mamifere, nevertebrate şi peşti de interes comunitar de pe raza ariei protejate sunt interzise:

  • recoltarea, capturarea, distrugerea, uciderea sau vătămarea şi orice alte forme legate de acestea ale exemplarelor, aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  • deranjarea în mod intenţionat a speciilor de interes comunitar în cursul perioadei de reproducere, de creştere şi de hibernare;
  • degradarea, distrugerea, culegerea sau/şi deteriorarea intenţionată a cuiburilor şi/sau ouălelor din natură;
  • degradarea şi/sau distrugerea locurilor de reproducere ori de odihnă;
  • culegerea, tăierea, recoltarea, dezrădăcinarea, distrugerea sau recoltarea cu intenţie habitatelor lor naturale, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  • transportul, deţinerea, vânzarea sau schimburile, precum şi oferirea spre schimb sau vânzarea exemplarelor luate din natură în orice scop, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic.

Pentru evitarea efectelor negative asupra bunurilor patrimoniului geologic şi geomorfologic, se interzic:

  • distrugerea, perturbarea sau alterarea siturilor de conservare pentru obiective geologice;
  • dislocarea, prelevarea fosilelor, vegetaţiei de pe aria unui sit de conservare, fără acordul custodelui;
  • schimbarea regimului juridic al unui sit sau al unui teren ce cuprinde un sit de conservare de interes geologic aflat în proprietate publică.

Pe raza ROSCI0329 Oltul Superior mai sunt interzise următoarele activităţi:

  • abandonarea sau depozitarea deşeurilor de orice fel, cu excepţia locurilor special amenajate;
  • desfăşurarea de activităţi comerciale de tip ambulant sau amplasarea tonetelor fără aprobarea custodelui;
  • distrugerea sau degradarea panourilor informative sau indicatoare, precum şi a plăcilor, stâlpilor sau semnelor de marcaj de pe traseele turistice;
  • fotografierea sau filmarea în scop comercial, fără avizul custodelui;
  • recoltarea părţii fertile a solului sau a brazdelor de iarbă;
  • arderea vegetaţiei uscate;
  • distrugerea, tăierea, dezrădăcinarea stufului şi a tufişurilor situate în aria protejată şi imediata apropiere a limitelor acesteia;
  • deversarea apelor uzate menajere.
  • desfăşurarea de activităţi în perimetrul ROSCI0329 Oltul Superior, ce pot să genereze un impact negativ semnificativ asupra speciilor de interes comunitar.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

Planul corelează şi sintetizează informaţiile cunoscute referitoare la aria naturală protejată ROSCI0329 Oltul Superior, precum aspecte ale mediului abiotic şi biotic, caracteristicile activităţilor antropice sau conflictele existente, stabileşte direcţiile majore şi obiectivele de management ale ariei protejate, planifică activitaţile şi stabileşte resursele necesare pentru îndeplinirea acestora pentru următorii 5 ani.

Scopul şi obiectivele Planului de Management:

Scopul ariei protejate naturale ROSCI0329 Oltul Superior este promovarea unui model de gestiune a capitalului natural care să permită o dezvoltare durabilă a comunităţilor umane, conservarea speciilor şi habitatelor de interes comunitar, a diversităţii biologice şi a celorlalte valori ale mediului natural din aria naturală protejată, integrând activităţi antropice care să nu depăşească capacitatea de suport a teritoriului.

Obiectivul general al planului de management vizează atingerea şi menţinerea unui statut de conservare favorabil al speciilor de plante şi a habitatelor de interes comunitar, asigurarea unei gestionări durabile a resurselor naturale şi conservarea peisajului actual prin integrarea şi încurajarea activităţilor antropice tradiţionale.

Obiectivele specifice ale planului de management sunt:

  • Atingerea sau menţinerea unui statut favorabil de conservare pentru speciile de interes comunitar - mamifere: Lutra lutra, Castor fiber, peşti: Pelecus cultratus, Rhodeus sericeus amarus, Barbus meridionalis, Gobio uranoscopus, Gobio kessleri, Misgurnus fossilis, Cobitis taenia, Sabanejewia aurata, Cottus gobio, Aspius aspius şi nevertebrate: Euphydryas aurinia;
  • Încurajarea comunităţilor locale în vederea dezvoltării unor activităţi economice care, prin utilizarea durabilă a resurselor, să le aducă beneficii si să contribuie la reducerea presiunii asupra elementelor protejate, promovând împreună cu comunităţile locale valorile culturale şi tradiţionale;
  • Stimularea cercetării ştiinţifice în scopul anticipării evoluţiilor teritoriului analizat şi promovarea activităţilor durabile de exploatare a resurselor teritoriale şi eliminarea celor susceptibile a avea un impact negativ asupra mediului, biodiversităţii şi geodiversităţii;
  • Promovarea educaţiei ecologice, a informării, conştientizării şi a consultării publicului în scopul formării unei atitudini favorabile a comunităţilor locale din vecinătate, a factorilor de decizie implicaţi în gestionarea teritoriului şi a turiştilor, faţă de valorile ariei protejate;
  • Asigurarea oportunităţilor pentru ca turismul şi recreerea să se desfăşoare în conformitate cu imperativele de conservare a patrimoniului natural.

Obiectivele specifice ale Planului de Management sunt transpuse în activităţi prin intermediului Planului de activităţi, după cum urmează:

  1. Activităţi pentru protejarea şi managementul biodiversităţii şi a peisajului:

A1. Realizarea planului de monitorizare a populaţiilor speciilor de interes conservativ din ROSCI0329 Oltul Superior, cu prioritate a acelora de interes comunitar.

A2. Monitorizarea stării de conservare a populaţiilor speciilor de mamifere, peşti şi nevertebrate de interes comunitar din ROSCI0329 Oltul Superior pe baza planului de monitorizare.

A3. Evaluarea necesităţii modificării limitelor ROSCI0329 Oltul Superior în vederea creşterii eficienţei managementului ariei protejate, inclusiv realizarea corecţiilor identificate ca fiind necesare.

A4. Actualizarea inventarului de specii de floră şi faună sălbatică şi integrarea informaţiilor în baze de date geospaţiale.

A5. Continuarea activităţilor de cartare a speciilor de interes conservativ, cu privire specială asupra speciilor de interes comunitar şi naţional.

A6. Evaluarea serviciilor ecosistemice aferente ROSCI0329 Oltul Superior.

A7. Promovarea de măsuri de refacere a habitatelor degradate din cauza a diferite hazarde naturale ori intervenţii antropice.

A8. Inventarierea şi protecţia elementelor abiotice ce prezintă interes conservativ.

A9. Monitorizarea continuă a incidenţei speciilor invazive şi a bolilor asupra habitatelor şi speciilor din ROSCI0329 Oltul Superior şi intervenţia rapidă pentru limitarea efectelor negative ale acestora.

A10. Inventarierea şi delimitarea unor zone de linişte pentru speciile de interes conservativ în arealele în care acestea nu intră în conflict cu măsurile de apărare împotriva inundaţiilor.

A11. Monitorizarea continuă a populaţiilor speciilor de interes conservativ şi promovarea de soluţii fundamentate pentru prevenirea şi /sau limitarea conflictelor cu gestionarii de resurse naturale şi proprietarii de terenuri, implicit prin relocarea acestora.

A12. Evaluarea continuă a pagubelor generate de către speciile de interes conservativ infrastructurilor existente, precum şi diferitelor tipuri de utilizări ale terenurilor.

  1. Activităţi pentru managementul resurselor naturale:

B1. Menţinerea gestionării durabile a resurselor naturale, cu prioritate a solurilor, a resurselor forestiere şi a celor de apă prin monitorizarea implementării corespunzătoare a planurilor, politicilor şi strategiilor sectoriale aprobate.

B2. Includerea în activităţile de asigurare a secţiunii de scurgere şi de gestionare a infrastructurilor hidrotehnice a preocupării pentru menţinerea habitatelor speciilor de interes comunitar, în special de către gestionarul resurselor de apă.

B3. Monitorizarea utilizării arealului ROSCI0329 Oltul Superior pentru activităţi de creştere a animalelor şi asigurarea unui management controlat al zonelor de păşunat şi cosit, funcţie de cerinţele de habitat ale speciilor de interes comunitar.

B4. Promovarea, cu prioritate, a măsurilor de prevenire a efectelor negative asupra resurselor naturale prin monitorizarea respectării legislaţiei de mediu pentru toate activităţile antropice ce pot avea efecte negative asupra ROSCI0329 Oltul Superior.

B5. Monitorizarea recoltării resurselor naturale din interiorul şi proximitatea ROSCI0329 Oltul Superior.

B6. Promovarea de măsuri pentru limitarea cantităţii de ape uzate menajere neepurate deversate în cursurile de apă de către comunităţile umane din proximitatea ROSCI0329 Oltul Superior.

B7. Monitorizarea zonelor cu vulnerabilitate la depozitarea necontrolată a deşeurilor şi aplicarea de sancţiuni în scopul eliminării acestor practicii în interiorul ROSCI0329 Oltul Superior.

B8. Evaluarea oportunităţii promovării unor măsuri de reconstrucţie ecologică care să vizeze refacerea relaţiilor hidrologice iniţiale din ROSCI0329 Oltul Superior.

B9. Asigurarea integrării şi implementării măsurilor de protecţie şi conservare în amenajamentele silvice, schemele de gestionare a bazinelor hidrografice, planurile urbanistice generale şi în toate planurile, proiectele şi activităţile promovate pe teritoriul ROSCI0329 Oltul Superior.

B10. Monitorizarea şi actualizarea permanentă a informaţiilor cu privire la presiunile şi ameninţările viitoare asupra ROSCI0329 Oltul Superior.

  1. Activităţi pentru educaţie şi comunicare

C1. Îmbunătăţirea comunicării între custode, instituţii interesate de managementul ariei protejate şi comunităţile locale.

C2. Realizarea unei strategii pentru promovarea educaţiei ecologice.

C3. Promovarea de evenimente educaţionale pentru toate categoriile de vârstă în comunităţile umane din ROSCI0329 Oltul Superior.

C4. Realizarea de materiale de informare şi conştientizare privind elementele ocrotite în cadrul ROSCI0329 Oltul Superior

C5. Semnalizarea ariei protejate prin intermediul panourilor de informare şi avertizare.

C6. Promovarea ariei protejate prin intermediul internetului - webpage, facebook, etc.

C7. Încurajarea activităţilor de voluntariat pentru eficientizarea managementului ROSCI0329 Oltul Superior.

C8. Promovarea în mass-media a beneficiilor rezultate din statutul de sit Natura 2000 al ROSCI0329 Oltul Superior.

  1. Activităţi privind managementul vizitării şi al recreerii:

D1. Realizarea strategiei vizitare a ROSCI0329 Oltul Superior.

D2. Inventarierea obiectivelor turistice de interes din proximitatea ROSCI0329 Oltul Superior.

D3. Amenajarea infrastructurilor de vizitare pentru accesul în zona ROSCI0329 Oltul Superior - puncte de belvedere, punct de informare, trasee tematice, trasee marcate, locuri de fotografiere, etc.

D4. Colaborare cu factorii interesaţi pentru asigurarea salubrităţii zonelor turistice identificate.

D5. Monitorizarea activităţilor turistice şi de vizitare din ROSCI0329 Oltul Superior.

D6. Încurajarea comunităţilor locale în promovarea turismului.

  1. Activităţi pentru promovarea cercetării:

E1. Realizarea unui plan de cercetare ştiinţifică care să contribuie la creşterea gradului de organizare al activităţilor ştiinţifice din ROSCI0329 Oltul Superior.

E2. Încheierea de protocoale  cu unităţile de învăţământ şi cercetare ştiinţifică interesate de susţinerea de activităţi de cercetare în arealul ROSCI0329 Oltul Superior.

E3.Avizarea activităţilor ştiinţifice promovate în ROSCI0329 Oltul Superior cu asigurarea caracterului noninvaziv şi nonagresiv al acestora în raport cu factorii de mediu.

E4. Dezvoltarea unei baze de date cu rezultate ştiinţifice obţinute în urma cercetărilor realizate. 

  1. Administrarea şi managementul efectiv al ariei naturale protejate Dealul Ciocaş-Dealul Viţelul

F1. Adaptarea continuă a  activităţilor de management la realităţile ecologice, sociale şi economice

F2.Îmbunătăţirea managementului ariei protejate prin creşterea ratei de absorbţie de fonduri din surse naţionale şi internaţionale, altele decât cele din bugetul custodelui

F3. Dezvoltarea de colaborări cu persoane fizice şi juridice în vederea eficientizării aplicării măsurilor din planul de management.

F4. Elaborarea planurilor de lucru anuale pentru implementarea planului de management.

F5. Evaluarea anuală a performanţei implementării planului de management.

F6. Participarea la schimburi de experienţă naţionale şi internaţionale, cursuri de perfecţionare, conferinţe, workshopuri, întâlniri de lucru pentru creşterea eficienţei procesului de management şi pentru îmbunătăţirea capacităţii de management a personalului.

F7. Revizuirea planului de management.

F8. Asigurarea logisticii necesare pentru administrarea eficientă a ariei naturale protejate

F9 Asigurarea personalului necesar desfăşurării activităţii de management

Capitolul II. din Anexa nr. 3 la Planul de management - Regulamentul ariei naturale protejate prevede Reglementarea activităţilor în sit, de care obligatoriu vor ţine cont toţi factorii interesaţi.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program:

Presiuni - impacturi trecute şi prezente

ROSCI0329 Oltul Superior are o configuraţie preponderent liniară, desfăşurându-se în lungul cursului râului Olt şi al afluentului său Homorod. Numărul de localităţi cu care se învecinează ROSCI0329 este foarte ridicat şi include suprafeţe din unităţile administrativ teritoriale Apaţa, Augustin, Codlea, Dumbrăviţa, Feldioara, Hălchiu, Hărman, Măieruş, Ormeniş,  Prejmer şi Racoş din judeţul Braşov şi Baraolt, Aita Mare, Băţani, Hăghig, Ilieni, Sfântu Gheorghe şi Chichiş din judeţul Covasna.

Unităţile administrativ teritoriale din spaţiul analizat au un profil complex, mai ales dată fiind atât prezenţa unor localităţi importante, din categoria municipii şi oraşe - Sf. Gheorghe, Codlea şi Baraolt, a unor ramuri industriale, dar şi a unui extins spaţiu rural.

În spaţiul rural, activităţile agricole, respectiv cultura plantelor - cereale, cartof, sfeclă de zahăr, legume, creşterea animalelor, ovine şi bovine îndeosebi, alături de care se adaugă exploatarea lemnului, rămân cele de bază. Deşi zona nu prezintă un risc major din partea prădătorilor - carnivore mari, numărul de câini arondaţi stânelor este în unele cazuri excesiv, determinând o presiune crescută asupra faunei sălbatice.

ROSCI0329 Oltul Superior se extinde într-o măsură importantă în lungul cursului Oltului, 42% dintre habitatele prezente fiind de tipul râuri şi lacuri. Dat fiind faptul că în zonă sunt comunităţi umane de dimensiuni mari - Sf. Gheorghe, Braşov, Codlea, Baraolt alături de numeroase altele de dimensiuni mai reduse, o ameninţare importantă este cea legată de poluare. De asemenea, lucrările lucrări hidrotehnice cum sunt îndepărtarea periodică a vegetaţiei, refacerea integrităţii şi a etanşeităţii digurilor, amplasarea de elemente de protecţie, reprofilarea digurilor, etc realizate în scopul protecţiei împotriva inundaţiilor sau pentru a obţine alte beneficii au un impact major asupra habitatelor. Toate acestea implică distrugerea adăposturilor de castor şi vidră.

Exploatarea resurselor naturale atât în interiorul sitului cât şi în apropierea acestuia reprezintă un factor perturbator local cu impact semnificativ asupra ariei protejate în ansamblul ei. Un zăcământ de argilă mai important se află la Bodoc, de unde se exploatează argilă folosită la fabricarea cărămizilor, cca. 100.000 t/an. Zăcăminte de nisip şi pietriş se exploatează în cariera de la Zoltan, cariera Olteni, balastierele de la Ghidfalãu, Chilieni, Coşeni, Araci, Baraolt, Comandău, Sf.Gheorghe, Bodoc.

Utilizarea terenurilor agricole ptr. construcţia de parcuri fotovoltaice Micloşoara, Feldioara.

                Ameninţări - impacturi viitoare previzibile

Principalele ameninţări semnalate în arealul analizat se referă la:

- intervenţiile realizate pentru gospodărirea apelor, inclusiv pentru apărarea împotriva inundaţiilor care pot contribui la degradarea habitatelor speciilor ocrotite în special ale castorului. Astfel, asigurarea secţiunii de scurgere a apelor, precum şi lucrările de menţinere a funcţionalităţii digurilor presupun uneori afectarea calităţii habitatelor castorului. Lucrările de decolmatare, incendierea vegetaţiei pe diguri, îndepărtarea vegetaţiei lemnoase din albie, distrugerea galeriilor reprezintă printre cele mai frecvente intervenţii ce pot afecta stabilitatea speciilor protejate.

- activităţile de creştere a animalelor, care se constituie într-o ameninţare importantă în special din cauza numărului ridicat de câini, ce pot deveni un prădător important pentru castor şi vidră, dar şi din cauza creşterii riscului de apariţie a incendiilor de vegetaţie şi de degradare a calităţii vegetaţiei prin suprapăşunat;

- activităţile agricole desfăşurate în proximitatea ariei protejate, care prin practicile necorespuzatoare pot deveni o ameninţare pentru speciile protejate - incendierea miriştilor, chimizare, mecanizare, etc.;

- depozitarea necontrolată a deşeurilor reprezintă o ameninţare în special în zone ce prezintă accesibilitate ridicată prin drumuri comunale ori judeţene, mai ales în proximitatea intravilanului localităţilor.

- existenţa Uzinei de Prelucrare Minereuri Uranifere la Feldioara prezintă un risc datorită posibilităţii producerii unor scurgeri etc.

- evacuarea apelor uzate menajere neepurate sau insuficient epurate, în condiţiile în care majoritatea localităţilor rurale nu sunt racordate decât parţial la sisteme de canalizare ori la staţii de epurare.

- accidente la staţiile de epurare ale oraşelor, comunelor - Braşov, Sf. Gheorghe, Feldioara etc

- speciile invazive şi bolile, reprezintă o ameninţare importantă pentru ecosistemele acvatice, în condiţiile în care zonele umede reprezintă medii cu propagare foarte rapidă a acestora.

- activităţile de pescuit, care afectează habitatele speciilor ocrotite prin depozitarea deşeurilor şi deranjarea liniştii habitatelor.

- traficul rutier, are influenţă asupra arealului, prin poluarea aerului şi creşterea riscului de accidente.

- braconajul, inclusiv la speciile de interes conservativ.

- lucrările hidrotehnice din cadrul albiilor: regulărizari, epurări, consolidarea malurilor ce întrerup conectivitatea laterală a corpurilor de apă cu luncile inundabile şi zonele de reproducere.

- sărăturarea solurilor din luncile râului şi a afluenţilor mari, unde apele subterane  sunt la 3-5 m adâncime, iar solurile au textura medie.

Pentru nevertebratele conservate in acest areal, o ameninţare importantă este legată de abandonarea unor păşuni şi fâneţe prin neefectuarea de lucrări de cosire şi îndepărtare a vegetaţiei forestiere.

 

  1. relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu:

La nivelul Uniunii Europene cadrul legal de acţiune în scopul protecţiei habitatelor şi speciilor de floră şi faună sălbatică este stabilit prin Directiva nr.92/43/EEC privind conservarea habitatelor naturale şi a speciilor de floră şi faună sălbatică, numită în continuare Directiva Habitate, Directiva nr. 2009/147/ CEE a Consiliului privind conservarea păsărilor sălbatice, numită în continuare Directiva Păsări, Directiva EEC/3228/86 pentru protejarea pădurilor şi Directiva EEC/2158/92 privind protecţia pădurilor împotriva incendiilor, precum şi regulamentele EC/338/96 privind comerţul cu plante şi animale rare şi EEC/3254/91 privind utilizarea capcanelor de picior pentru vânarea animalelor.

Situl Natura 2000 (ROSCI0056), a fost desemnat prin Ordinului ministrului mediului şi dezvoltării durabile nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de  importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România modificat şi completat prin Ordinul ministrului mediului şi pădurilor nr. 2387/2011.

Aria naturală protejată nu este atribuită în custodie, responsabilitatea managementului ariei naturale protejate revine Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, prin instituţiile sale teritoriale. Implementarea planului de management se realizează prin acţiuni programate în planurile de lucru anuale. În elaborarea acestor planuri echipa de implementare va lua în considerare condiţiile actuale, obiectivele şi acţiunile planului de management şi resursele de management disponibile.

Pentru atingerea obiectivelor planului de management, custodele va lua în considerare acolo unde este necesar completarea bugetului prin cereri de obţinere a finanţărilor externe pentru proiecte şi prin susţinerea din partea comunităţilor locale în pregătirea ofertelor de finanţare.

Se vor monitoriza activităţile desfăşurate de persoanele fizice şi juridice în interiorul ariei naturale protejate şi activităţile efectuate sub responsabilitatea celorlalte instituţii/organizaţii, pentru a se asigura că acestea corespund cerinţelor planului de management şi nu încalcă obiectivele acestuia. În astfel de cazuri custodele joacă un rol important în menţinerea parteneriatelor cu acele instituţii/organizaţii şi în definirea modului în care îşi desfăşoară aceştia activităţile cu impact direct sau indirect asupra ariei naturale protejate ROSCI0329 Oltul Superior.

Procedura de evaluare de mediu a fost derulată şi incadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA), în conformitate cu prevederile HG. nr.1076/2004 (*actualizată*).

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: scopul ariei protejate naturale ROSCI0329 Oltul Superior este de a proteja şi conserva speciile de plante şi habitatele de interes conservativ pentru care situl a fost instituit.

Implementarea planului de management se realizează prin acţiuni programate în planurile de lucru anuale (următorii 5 ani). În elaborarea acestor planuri echipa de implementare va lua în considerare condiţiile actuale, obiectivele şi acţiunile planului de management şi resursele de management disponibile.

Pentru atingerea obiectivelor planului de management, Consiliul Judeţean Covasna va lua în considerare acolo unde este necesar completarea bugetului prin cereri de obţinere a finanţărilor externe pentru proiecte şi prin susţinerea din partea comunităţilor locale în pregătirea ofertelor de finanţare.

Se vor monitoriza activităţile desfăşurate de persoanele fizice şi juridice în interiorul ariei naturale protejate şi activităţile efectuate sub responsabilitatea celorlalte instituţii/organizaţii, pentru a se asigura că acestea corespund cerinţelor planului de management şi nu încalcă obiectivele acestuia. În astfel de cazuri custodele joacă un rol important în menţinerea parteneriatelor cu acele instituţii/organizaţii şi în definirea modului în care îşi desfăşoară aceştia activităţile cu impact direct sau indirect asupra ariei naturale protejate ROSCI0329 Oltul Superior.

b) natura cumulativă a efectelor: Aria naturală protejată ROSCI0329 Oltul Superior se suprapune cu următoarele arii naturale protejate: ROSPA0082 Munţii Bodoc – Baraolt, ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor şi ROSPA0037 Dumbrăviţa - Rotbav - Măgura Codlei. ROSCI0329 Oltul Superior are o suprafaţă de 1508 ha.

Măsurile de management propuse pentru conservarea speciilor şi habitatelor şi menţinerea unei stări favorabile de conservare pentru ariile naturale protejate sunt corelate cu categoriile de arii naturale protejate, cu respectarea categoriei celei mai restrictive de management.

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): nu este cazul.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): măsurile şi acţiunile prevăzute prin Planul de Management se referă la întreaga suprafaţă a ariei naturale protejate, respectiv la toate speciile şi habitatele inventariate.  

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: speciile de faună pentru care aria naturală a fost declarată sunt: două specii de mamifere Castor fiber şi Lutra lutra, o specie de nevertebrate Euphydryas aurinia şi 10 specii de peşti: Pelecus cultratus, Rhodeus sericeus amarus, Barbus meridionalis, Gobio uranoscopus, Gobio kessleri, Misgurnus fossilis, Cobitis taen, Sabanejewia aurata, Cottus gobio, şi Aspius aspius.

 

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: ROSCI0329 Oltul Superior are o configuraţie preponderent liniară, desfăşurându-se în lungul cursului râului Olt şi al afluentului său Ciucaş, iar numărul de localităţi pe al căror teritoriu se delimitează este ridicat. Astfel, situl include suprafeţe din unităţile administrativ teritoriale Apaţa, Augustin, Codlea, Dumbrăviţa, Feldioara, Hălchiu, Hărman, Măieruş, Ormeniş,  Prejmer şi Racoş din judeţul Braşov şi Baraolt, Aita Mare, Baţani, Hăghig, Ilieni, Sfântu Gheorghe şi Chichiş din judeţul Covasna. Localităţile din proximitate sunt: Sfântu Gheorghe, Chilieni, Coşeni, Căpeni, Micloşoara, Aita Mare, Belin, Bodoc, Olteni, Ghidfalău, Zoltan, Hăghig, Ilieni, Dobolii de Jos, Micfalău, Bixad, Malnaş, Malnaş-Băi, Apaţa, Dumbrăviţa, Feldioara, Colonia Reconstrucţia, Rotbav, Satu Nou, Podu Oltului, Măieruş, Arini, Ormeniş, Augustin, Lunca Câlnicului şi Racoş. Populaţia totală a UAT cu teritoriu inclus sau aflat în proximitatea ROSCI 0329 Oltul Superior numără 140523 de persoane conform recensământului populaţiei şi locuinţelor realizat în 2011.

Unităţile administrativ teritoriale din spaţiul analizat au un profil complex, mai ales dată fiind atât prezenţa unor localităţi importante, din categoria municipii şi oraşe - Sf. Gheorghe, Codlea şi Baraolt, a unor ramuri industriale, dar şi a unui extins spaţiu rural.

În spaţiul rural, activităţile agricole, respectiv cultura plantelor - cartof în principal, dar şi cereale, sfeclă de zahăr, legume, creşterea animalelor - ovine şi bovine îndeosebi, alături de care se adaugă exploatarea lemnului, rămân cele de bază. Se observă amplitudinea şi diversificarea activităţilor economice din sfera industrială, atât în timp istoric, cât şi în prezent. Acest lucru este valabil mai ales pentru localităţile din judeţul Braşov. Se mai remarcă declinul unor activităţi industriale cu importante riscuri de mediu asociate - exploatare cărbune şi roci utile şi dezvoltarea unora cu un impact mai redus - componente auto, producţia de mobilă, industrie uşoară, etc, fapt de natură a reduce suplimentar presiunea asupra mediului în situl comunitar.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul.

g)efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: Luând în considerare scopul şi obiectivele pentru care s-a elaborat Planul de management aceasta va avea efecte pozitive asupra sitului Natura 2000 ROSCI0329 Oltul Superior.

 

Obligaţiile titularului:

  • Titularul are obligaţia de a menţine şi de a nu periclita starea de conservare favorabilă a speciilor şi habitatelor naturale precum şi de a asigura integritatea Reţelei Ecologice Europene Natura 2000/ariilor naturale protejate.
  • Respectarea legislaţiei de mediu în vigoare.
  • Respectarea prevederilor O.U.G. 195/2005 (*actualizată*) privind protecţia mediului;
  • Respectarea prevederilor O.U.G. nr. 57/2007 (*actualizată*) privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice;
  • Respectarea prevederilor Ord. 1052/2014 (*actualizat*) privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate;

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile privind depunerea documentației au fost publicate în ziarul Observatorul de Covasna;

- Convocatorul transmis către membriilor CSC privind participarea la şedinţa din data de 22.10.2015;

- Procesul verbal al şedinţei CSC nr. 28/22.10.2015;

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări sau este revizuit, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU Gheorghe

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                                              Întocmit,

Ing. Bălălău Ileana Luminiţa                                                                                              ecol. Balázsi Beáta