Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE PUZ

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

din data de 26.11.2015

Ca urmare a notificării adresate de ANTAL ROBERT și COPROPRIETARII, cu sediul în mun. Sf. Gheorghe, str. Luceafărului, nr. 6, bl. 61, sc. F, et. 3, ap. 15, județul Covasna, privind Planul Urbanistic Zonal ”Construire locuințe colective și individuale - Strada Jokai Mor Vest I” amplasat în mun. Sf. Gheorghe, str. Fermei, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2746/29.05.2014,

În baza:

  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • Ord. nr. 995/2006 pentru aprobarea listei planurilor şi programelor care intră sub incidenţa  H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Asistență de specialitate de sănătate publică nr. 4596/4576/13.10.2015 din partea DSP Covasna;
  • Aviz favorabil nr. 27605/05.062014 din partea Direcției de Urbanism a Primăriei Municipiului Sfântu Gheorghe;
  • Aviz condiționat nr. 73-CV/03.09.2015 din partea SC Telekom Romania Communications SA;
  • Aviz favorabil nr. 48231/27.08.2015 din partea Serviciului Român de Informații;
  • Aviz favorabil nr. 84484/03.09.2015 Inspectoratului de Poliție Județean Covasna – Serviciul Rutier;
  • Aviz ANIF nr. 15/16.06.2014 din partea ANIF – Filiala Județeană Covasna și prelungire Aviz ANIF nr. 13/03.06.2015;
  • Aviz de principiu nr. nr. 5442/12.05.2014 din partea SC Gospodărie Comunală SA Sfântu Gheorghe;
  • Acord nr. 141/14/SU-CV din 30.04.2014 din partea Inspectoratului pentru Situații de Urgență ”Mihai Viteazul” al Județului Covasna;
  • Documentația privind Evaluarea riscului pentru sănătate în vederea elaborării studiului de impact de sănătate în relație cu PUZ str. Jokai Mor Vest I (zona rezidențială), Sf. Gheorghe, elaborata de Centrul de Mediu și Sănătate din Cluj Napoca;
  • Studiul de evaluarea impactului asupra confortului și sănătății populației din zona de amplasare a obiectivului de investiții PUZ ”Str. Jokai Mor Vest I”, situat în str. Fermei, mun. Sf. Gheorghe, jud. Covasna, elaborat de către Institutul Național de Sănătate Publică Iași, Centrul Regional de Sănătate Publică Iași.
  • Completările titularului înregistrate cu nr. 6588/09.11.2015

 

Agenţia de Protecţie a Mediului Covasna

- ca urmare a consultării autorităților participante în cadrul şedintelor Comitetului Special Constituit din data de 04.06.2015 și 12.11.2015 la APM Covasna;

- în conformitate cu prevederile art. 5. alin (3) pct. a). și a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potențiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri și programe;

 

D e c i d e:

 

Planul Urbanistic Zonal ”Construire locuințe colective și individuale – Strada Jokai Mor Vest I” amplasat în mun. Sf. Gheorghe, str. Fermei, titular Antal Robert și coproprietarii, nu necesită evaluare de mediu și nu necesită evaluare adecvată și se va supune adoptării fără aviz de mediu.

 

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Obiectul planului constituie elaborarea reglementărilor urbanistice pentru zona vest, strada Fermei-De935 și strada Nucului. Zona studiată (trup A17) se află în partea de est a mun. Sf. Gheorghe, în vecinătatea străzii Fermei și străzii Nucului, pe partea dreaptă în sensul de mers spre ferma nr. 3.

Vecinătățile sunt: N – strada Fermei și zonă de locuit, S – terenuri libere, drum de exploatare De935 și zonă unități agricole și zootehnice, E – zonă de locuit, drum de exploatare De935 și zonă unități agricole și zootehnice, V –strada Nucului și zonă de locuit. Unitățile zootehnice sunt reprezentate de ferme de păsări și anume: la SV Ferma nr. 3 (pui carne), funcțională, situata la 105 m și la E Ferma nr. 6 (ferma de găini), în prezent nepopulată (activitatea a încetat în anul 2012), situata la 45 m.

Accesul în zona studiată este posibil de pe drumurile din zonă: str. Fermei, str. Nucului.

Planul propune realizarea următoarelor zone funcționale:

Zona funcțională de locuințe cu regim redus de înălțime, cuprinzând:

  • loturi construibile de cca. 250-1200 mp pentru realizarea de locuințe cu regim redus de înălțime și funcțiuni complementare.
  • străzi și alei carosabile pentru accesibilitatea loturilor
  • perdele verzi și spații verzi amenajate
  • spații verzi de agrement în cadrul parcelelor
  • rețele tehnico-edilitare aferente.

Zona funcțională de servicii, locuințe cu regim redus de înălțime și spații verzi, cuprinzând:

  • loturi construibile de cca. 250-10000 mp pentru realizarea de servicii, locuințe cu regim redus de înălțime și spații verzi. Funcțiunile, altele decât cele de locuit se vor realiza în așa fel încât să un perturbe funcțiunea dominantă a unităților teritoriale de referință, cea de locuit.
  • străzi și alei carosabile pentru accesibilitatea loturilor
  • spații verzi de agrement în cadrul parcelelor
  • rețele tehnico-edilitare aferente.

Bilanțul teritorial al zonei se prezintă astfel:

 

Suprafața de teren aferentă zonei studiate

300402,95 mp

 

Suprafața de teren aferentă PUZ

191974,59 mp

 

Suprafață drumuri de deservire publică

44989,65 mp

 

Suprafață spații verzi și parcaje cartier

2559,76 mp

 

Suprafață zonă locuințe cu regim redus de înălțime și funcțiuni complementare, servicii și spații verzi

144425,18 mp

100%

Suprafață zonă servicii, locuințe cu regim redus de înălțime și spații verzi

8474,40 mp

 

Suprafață alei interioare, platforme

28885,04 mp

20%

Suprafață spații verzi

57770,07 mp

40%

Suprafața construită maximă

57770,07 mp

40%

Suprafața desfășurată maximă

173310,21 mp

 

Procent global de ocupare al terenului POT

40%

 

Coeficient global de utilizare al terenului CUT

1,2

 

 

Indicii urbanistici caracteristici unității teritoriale de referință se prezintă astfel:

 

 

POT

CUT

Zona funcțională de locuințe cu regim redus de înălțime, dispuse parcelar de tip urban și funcțiuni complementare

40%

1,20

Zona funcțională servicii, locuințe cu regim redus de înălțime și spații verzi

40%

1,2

 

Asigurarea utilităților:

  • alimentarea cu apă: se va asigura prin branșamente la rețeaua publică de distribuție propusă de PEHD De160 mm, pe strada Fermei și străzile noi propuse. Debitul și presiunea apei se va asigura din rezervorul din zona ”Pace” existent și printr-o stație de pompare amplasată la rezervor.

Necesarul de apă rece calculat va fi:

Qmed zi=61,2 mc/zi

Qmax zi=73,8 mc/zi

Qmax orar=9 mc/h.

Cerința de apă = 11,7 mc/h.

  • canalizare menajeră: se va face prin racord la conducta de canalizare menajeră existentă D=250mm pe strada Fermei, fiind propusă extinderea rețelei pe străzile propuse.

Debitul de ape menajere va fi:

Qmed zi=61,2 mc/zi

Qmax zi=73,8 mc/zi

Qmax orar=9 mc/h.

  • canalizarea apelor pluviale: apele meteorice din zonă se vor colecta prin guri de scurgere și canale colectoare pentru trafic greu, amplasate sub drumurile de cat. III, prin racordarea la pârâul Sâmbrezii, în canalizare PVC-KG, dimensionată pentru întreaga zonă. Amonte de pr. Sâmbrezii se va monta un separator de produse petroliere, dimensionat pentru zona studiată.
  • alimentarea cu energia electrică a construcțiilor propuse se va realiza printr-un racord la rețeaua stradală existentă în zonă.
  • încălzirea: se va realiza în sistem local, cu centrale termice proprii, funcționând pe combustibil solid sau gaz metan.

 

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Amplasamentul se situează în vecinătatea intravilanului mun. Sf. Gheorghe, în zonă a fost aprobat PUZ – ”Lotizare zona cu livezi” prin HCL 107/2008, iar lângă strada Fermei este zona de locuit de pe strada Jozsef Attila. Planul propus se află în vecinătatea zonei agroindustriale (Ferma 3 – funcțională și Ferma 6 – nefuncțională).

Conform PUG aprobat al mun. Sf. Gheorghe terenurile au folosință actuală de arabil și livadă. Consiliul Local al mun. Sf. Gheorghe prin HCL nr. 62/2014 a aprobat avizul prealabil de oportunitate cu condiții pentru întocmirea PUZ ”Strada Jokai Mor Vest I”.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

Planul vizează reglementarea urbanistică, în perspectivă, a zonei prin:

- introducerea terenurilor din extravilan în intravilan, respectiv schimbarea categoriei de folosință din teren agricol și livadă în categoria curți, construcții;

- amenajarea teritoriului din punct de vedere urbanistic;

- rezolvarea problemelor funcționale, tehnice și estetice ale zonei (dimensionarea, funcționalitatea, aspectul arhitectural, rezolvarea circulației carosabile și pietonale, echiparea edilitară).

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program:

Amplasamentul se află în zona de protecție sanitară a celor două ferme (Ferma nr. 3 și Ferma nr. 6), care conform prevederilor Ord. 119/2014 este de 1000 m. In baza Studiului privind evaluarea impactului asupra sănătății zona de protectie a fermei a fost redusa pana la limita prezentului PUZ.

Planul prevede rezolvarea echipării tehnico-edilitare prin racordarea la rețelele existente în zonă.

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu:

Incadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA), conform HG 1076/2004 (*actualizată*).

 

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: Obiectivul planului constituie schimbarea destinației terenurilor aflate în extravilan în intravilan pentru realizarea unei zone de locuinte si a unei zone de servicii, fara impact semnificativ asupra mediului.  

b) natura cumulativă a efectelor: În reglementările Planului Urbanistic Zonal ”Strada Jokai Mor Vest I” sunt prevăzute funcțiuni caracteristice zonelor de locuit și de servicii fără impact semnificativ asupra mediului.

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): Amplasamentul se află în zona de protecție sanitară a 2 ferme avicole (in prezent functional doar ferma nr. 3 de creștere a puilor de carne), a caror activitate ar putea să genereze discomfort pentru beneficiarii PUZ. In cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 04.06.2015, organizat la sediul APM Covasna a fost solicitat, în baza prevederilor Ord. M.S. 119/2014, elaborarea unui studiu de evaluare a impactului asupra sănătății. Au fost elaborate “Evaluarea riscului pentru sănătate în vederea elaborării studiului de impact de sănătate în relație cu PUZ str. Jokai Mor Vest I (zona rezidențială), Sf. Gheorghe”, de către Centrul de Mediu și Sănătate din Cluj Napoca și „Studiul de evaluare a impactului asupra confortului și sănătății populației din zona de amplasare a obiectivului de investiții PUZ ”Str. Jokai Mor Vest I”, situat în str. Fermei, mun. Sf. Gheorghe, jud. Covasna” de către Institutul Național de Sănătate Publică Iași, Centrul Regional de Sănătate Publică Iași. Aceste studii prevăd concluzii și condiții, cu respectarea cărora este posibilă coabitarea amiabilă a populației și a fermelor. În cazul reluării activității la ferma nr. 6 este necesară reevaluarea impactului factorilor de risc asupra sănătății populației din zonele de locuințe învecinate.

Investiția se va realiza cu respectarea prevederilor legale în vigoare privind protecția mediului. Construcțiile prevăzute vor respecta reglementările propuse prin plan.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Suprafața reglementată prin plan are 19,00 ha, în zonă există câteva construcții provizorii, însă majoritatea terenurilor sunt libere de construcții. Obiectivul principal al planului este extinderea intravilanului construibil a mun. Sf. Gheorghe, între străzile: Fermei, De935 și Nucului.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: În zonă nu sunt obiective de interes cultural.

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: Se vor respecta standardele și normativele în vigoare, pe perioada executării construcțiilor, cât și după realizarea acestora.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: Planul vizează schimbarea destinației terenului din extravilan în intravilan, dar nu prevede folosirea în mod intensiv.

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: Amplasamentul se situează în afara siturilor Natura 2000 din județ, și nu are impact semnificativ negativ asupra ariilor protejate.

 

Obligațiile titularului:

  • Solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 130 din 02.04.2014, emis de Primăria Municipiului Sf. Gheorghe și prelungit în data de 17.03.2015, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • Solicitare și obținere aviz din partea SGA Covasna;
  • Solicitare și obținere aviz din partea DADR Covasna;
  • Punct de vedere din partea DSVSA Covasna privind modificarea zonei de protecție sanitară a fermelor avicole;
  • Este obligatorie amenajarea zonei tampon intre zona de protectie a fermelor si zona reglementata prin PUZ
  • Instiintarea a viitorilor proprietari, in cazul instratinarii terenurilor  incluse in acest PUZ,  asupra disconfortului posibil, ca urmare a realizarii de construcții în vecinatatea fermelor avicole.
  • Următoarele completări necesare la documentațue:
    • dovada proprietăţii drumului de acces (De935) în zona, întrucât în urma adresei primite din partea SC Agrafood SRL, înregistrată la APM Covasna cu nr. 4225/08.08.2014, se specifică că acesta este proprietatea societăţii și nu s-a cerut acordul de a fi inclus în PUZ; clarificări privind accesul în zonă, respectiv completarea memoriului de prezentare în acest sens;
    • Revizuirea planșei ”Reglementări propuse, zonificare, circulație” cu delimitarea căilor de acces și a căilor de circulație în incintă, corelat cu cele menționate anterior, și a ”Zonei de instituții, servicii, comerț, etc.” conform actualului PUG, care prevede zonă agricolă, întrucât actualizarea PUG Mun. Sf. Gheorghe nu este aprobat;
    • Plan de incadrare în zonă pe care să fie evidenţiate zonele de protecție ale obiectivelor situate în vecinătatea amplasamentului, stabilite conform legislaţiei în vigoare;
    • Regulamentul de urbanism aferent PUZ.

 

  • Respectarea legislației de mediu în vigoare.
  • Să respecte în integralitate prevederile următoarelor acte normative:
    • O.U.G. 195/2005 (*actualizată*) privind protecția mediului;
    • Ordinul Ministerului Sănătăţii nr. 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;
    • Legii nr. 204/2008 privind protejarea exploataţiilor agricole;
    • H.G. nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul și mărimea zonelor de protecție sanitară și hidrogeologică;
    • Legii nr. 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor (*actualizată*);
    • Legea nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor (*actualizată*);
    • Legea Apelor nr. 107/1996 cu modificările și completările ulterioare;
    • HG nr. 188/2002, modificată şi completată prin HG nr. 352/2005 şi HG nr. 210/2007 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
  • Se vor respecta prevederile din Notificarea de Asistență de specialitate de sănătate publică.
  • Se vor respecta condițiile și concluziile din Studiul de evaluare a impactului asupra sănătății populației.
  • Se va respecta zona de protecție sanitară a rezervorului de apă de la Pace.
  • În faza de construcție solicitanții autorizațiilor de construcție vor lua la cunoștință că terenurile se află în zona de protecție sanitară a fermelor avicole și își vor asuma pe propria răspundere, riscul potențialul a disconfort.
  • Scoaterea din circuitul agricol se realizează conform Legii nr. 50/1991 cu modificările şi completările ulterioare, privind autorizarea executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor;
  • Să ia măsuri prealabile executării construcţiei obiectivelor, de decopertare a stratului de sol fertil de pe suprafeţele amplasamentelor aprobate, pe care să-l depoziteze şi să-l niveleze pe terenuri neproductive sau slab productive, indicate de organele agricole sau silvice, in vederea punerii in valoare sau a ameliorării acestora, conform art. 100 din Legea nr. 18 din 19 februarie 1991 (*actualizată*) Legea fondului funciar;
  • Respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;
  • În perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

 

Informarea și participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile privind inițierea PUZ, publicate în ziarul Mesagerul de Covasna în data de 29.05.2014 şi 02.06.2014;

- Convocatorul nr. 2802/02.06.2014 transmisă către membrii CSC privind participarea la ședința din data de 04.06.2015;

- Adresa din partea SC Agrafood SA, înregistrat la APM Covasna cu nr. 4225/08.08.2014 cu observații referitoare la plan, adresa APM Covasna nr. 4317/13.08.2014 și nr. 6945/19.11.2015 prin care a solicitat completări și clarificări titularului planului.

- Procesul verbal al şedinţei CSC nr. 16/04.06.2014;

- Convocatorul nr. 6639/10.11.2015 transmisă către membrii CSC privind participarea la ședința din data de 12.11.2015;

- Procesul verbal al şedinţei CSC nr. 31/12.11.2015;

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări sau este revizuit, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 cu modificările și completările ulterioare.

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU Gheorghe

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizații,                                                                             Întocmit,

Ing. Bălălău Ileana Luminița                                                                         ecol. Balázsi Beáta