Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE PUG

Proiect Decizia etapei de încadrare din 29.08.2016

 

Ca urmare a notificării adresate de MUNICIPIUL TÂRGU SECUIESC CF 4201813, cu domiciliul/sediul în Municipiul Târgu Secuiesc, str. P-ţa Gabor Aron, nr. 24, judeţul Covasna, privind “REACTUALIZAREA PLANULUI URBANISTIC GENERAL ŞI A REGULAMENTULUI LOCAL DE URBANISM”, al Municipiului Târgu Secuiesc şi a satului aparţinător Lunga, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2841/20.05.2015, în baza:

- HG. nr. 38/2015 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor,

- H.G. 1000/2012, privind reorganizarea şi funcţionarea A.N.P.M. şi a instituţiilor aflate în subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare;

- O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare

- H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe (*actualizată*);

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

 

- ca urmare a consultării autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 02.07.2015, respectiv din data de 01.04.2016  şi 25.08.2016 la sediul APM Covasna;

- completări înregistrate la APM Covasna cu nr. 4343/01.08.2016 (nr. 1585/21.03.2016);

- Aviz nr. 37-1/3.12.2015 emis de Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale;

- Aviz de Gospodărire a Apelor nr. 567/02.08.2013 emis de Administraţia Bazinală de Apă Olt Rm. Vâlcea;

- Autorizaţie de gospodărire a apelor nr. 12/01.02.2016 privind alimentarea cu apă şi evacuare ape uzate emis de Administraţia Bazinală de Apă Olt Rm. Vâlcea;

- având în vedere că planul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

 

PLANUL “Reactualizarea Panulului Urbanistic General şi a Regulamentului Local de Urbanism al Municipiului Târgu Secuiesc şi a Satului Aparţinător Lunga ”, judeţul Covasna” nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

 

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Planul Urbanistic General cuprinde analiza, reglementări şi regulamentul local de urbanism pentru întreg teritoriul administrativ delimitat conform legii, atât pentru suprafeţele din intravilan (localitatea de bază, localitatea componenta Lunga şi trupuri izolate) cât şi cele din extravilan (terenuri agricole,  prestaţii servicii, căi de comunicaţii, ape, etc.). Prevederile P.U.G. aprobat se preiau şi se detaliază în documentaţiile ce urmează a se elabora pentru părţi componente ale teritoriului (în PUZ sau PUD).

Teritoriul administrativ al municipiului Târgu Secuiesc este format din intravilan şi extravilan, cu zone cu interdicţie definitivă de construcţie, zone de monument istoric şi zone de protecţie a zonei de monument istoric.

Folosinţa actuală: zone de locuinţe individuale, colective, industrial, agricole, dotări comerciale, administrative, de cult, de învăţământ, sportive, de sănătate, edilitare, căi de comunicaţii, parcuri zone verzi.

Suprafaţa teritoriului administrativ al mun. Tg. Secuiesc este de 5539 ha în care s-au dezvoltat cele două localităţi: Târgu Secuiesc cu cartierul Tinoasa şi Lunga.

 

Bilanţ teritorial al folosinţei suprafeţelor din U.A.T. Municipiul Targu Secuiesc

CATEGORIA DE FOLOSINŢĂ

TERENIRI AGRICOLE - ha

TERENURI NEAGRICOLE - ha

ARABIL

PĂSUNI si FANETE

APE

DRUMURI

ŞI C.F.

CONSTR.ŞI CURTI

NEPROD.

3380

1530

45

70

483

31

TOTAL = 4910 ha

TOTAL  = 629 ha

TOTAL GENERAL U.A.T. MUNICIPIUL TARGU SECUIESC  - 5539 ha

 

 

Prin Reactualizarea Planului Urbanistic General al mun. Tg. Secuiesc se prevede ca suprafaţa totală a intravilanului să fie mărită cu 112.66 ha.

Bilanţ teritorial – situaţia existentă

ZONE FUNCŢIONALE

EXISTENT

TG.SECUIESC +TINOASA

TRUP

LUNGA

TOTAL

ha

ha

ha

ha

%

Zona pentru locuinţe individuale (P-P+2)  din care:

281,04

-

134,88

415,92

50,00

Zona mixtă conţinând instituţii şi servicii publice, servicii de interes general,activităţi productive mici nepoluante şi locuinţe

16,20

 

 

 

 

Zona pentru locuinţe colective (P+2-P+4)

26,48

-

-

26,48

3,18

Zona instituţii publice, servicii, comerţ

29,48

-

5,62

35,10

4,20

Zona unităţi industriale

49,00

-

-

49,00

5,87

Zona unităţi mica industrie, depozite, prestări servicii

59,15

0,57

6,32

66,04

7,91

Zona unităţi agricole

10,54

5,06

1,47

17,07

2,04

Zone verzi amenajate, sport, agrement şi turism

25,40

-

0,06

25,46

3,05

Zone verzi neamenajate

7,28

-

2,47

9,75

1,16

Terenuri libere în intravilan

97,02

-

13,08

110,10

13,20

Zona gospodărie comunală – cimitire, platforme gunoi

8,21

3,57

2,36

14,14

1,69

Zona construcţii tehnico-edilitare

10,34

6,44

-

16,78

2,01

Zona căi de comunicaţie rutieră

29,93

-

11,99

41,92

5,02

Zona căi de comunicaţie feroviară

4,53

-

-

4,53

0,54

Zona cu destinaţie specială

0,52

-

-

0,52

0,12

Zona cursuri de apă , lacuri

1,20

-

0,07

1,27

0,15

TOTAL INTRAVILAN

640,12

15,64

178,32

834,08

100

Suprafeţe solicitate pentru introducere în intravilan

91,43

1,89

5,75

99,07

 

 

Intravilanul propus

Teritoriul intravilan nou propus a fost împărţit în zone şi subzone funcţionale astfel:

Zona central construită protejată şi alte zone cu funcţiuni complexe –  “Centrul Istoric” Zonă protejată clasa A, Piaţa Gabor Aron şi zona adiacentă pieţii. Această zonă conţine o serie din monumentele de arhitectură din oraş, înscrise în lista monumentelor între care se găsesc importante şi reprezentative clădiri destinate funcţiunilor publice, biserici sau foste clădiri rezidenţiale de mare valoare istorică, arhitecturală şi memorial, adăpostind acum diferite alte funcţiuni, precum şi clădiri de locuit.

În zona protejată Centrul Istoric se afla pe lângă situri arheologice, monumente istorice clasate cuprinse în L.M.I-2010 şi monumente istorice protejate pe plan local cuprinse în Lista obiectivelor patrimoniului cultural construit din 2001.

Valoarea zonei constă în textura urbanistică şi în stilul constructiv, unic în ţară.

Zona de protecţie a zonelor construite protejate (Zonă cu valoare istoric-arhitecturală adiacentă centrului istoric) - Zona construită protejată clasa B (de importanţă zonală)

Zona este considerată ca "zonă de protecţie al monumentelor, cu grupări de clădiri monument (ansambluri) şi cu caracter de monument".

Acestă zonă a fost studiată şi delimitată în cadrul documentaţiei elaborate de Centrul Judeţean de Proiectare Covasna în anul 1990 şi avizată de Comisia Naţionala a Monumentelor Istorice Bucuresti, cu condiţia protejării ansamblurilor de clădiri incluse în “Zona de Rezervaţie Urbană“ până la clasarea definitiva. În scopul protejării orice activitate de construire, amenajare, reparare adusă construcţiilor se va face respectând Hotărârea nr. 13/2001 a Consiliului Judeţean Covasna.

Documentaţia privind Actualizarea PUG Municipiul Târgu Secuiesc – Situaţia existentă preia delimitarea Zonei de Rezervaţie Urbană care s-a facut în ediţia PUG 1997.

Zonele funcţionale existente în zona centrală sunt:

  • Zona mixtă conţinând instituţii şi servicii publice de interes general, activităţi productive mici nepoluante şi locuinţe;
  • Zona cu instituţii publice, servicii şi obiective de urilitate publică disparate în teritoriu;
  • Zona spaţiilor verzi publice cu acces nelimitat: parcuri, grădini, scuaruri, plantaţii;
  • Zona cu locuinţe individuale şi colective.

Zonele construite protejate sunt  zone construite, delimitate geografic şi/sau topografic, determinate de existenţa unor valori de patrimoniu cultural a căror protejare prezintă un interes public şi declarată ca atare pentru atingerea obiectivelor specifice de conservare şi reabilitare a valorilor de patrimoniu.

Statutul de zonă protejată creează asupra imobilelor din interiorul zonei servituţi de intervenţie legate de desfiinţare, modificare, funcţionalitate, distanţe, înălţime, volumetrie, expresie arhitecturală, materiale, finisaje, împrejmuiri, mobilier urban, amenajări şi plantaţii şi este stabilit prin documentaţii de urbanism specifice aprobate."

Pentru reglementarile care impun construirea, conservarea sau reabilitarea zonelor istorice protejate sunt necesare studii de specialitate, în acest caz PUZ – CP (Plan urbanistic zonă centrală protejată).

Zonele de protecţie se institue conform legii în jurul obiectivelor de patrimoniu înscrise în Lista Monumentelor Istorice – actualizată 2010 cu scopul prevenirii distrugerii (prin eliberarea unei Autorizaţii de desfiinţare de către primării), degradarii (cu intervenţii autorizate dar neavizate de MCPN ) etc.

Astfel pentru Centrul Istoric (CP) se vor aplica prevederile Regulamentului Local de Urbanism aferent PUZ – CP.

Orice intervenţie în zona protejată necesită avizul Ministerului Culturii.

În vederea autorizării clădirilor noi cu funcţiuni care se încadrează în specificul zonei, este necesară elaborarea şi aprobarea unor documentaţii de urbanism PUD/P.U.Z. cu ilustrarea modului de inserţie volumetrică în cadrul arhitectural – urbanistic existent.

Pentru intervenţii în spaţiul public (mobilier urban, pavimente, vegetaţie, etc.), se vor întocmi proiecte pe ansamblul subzonei centrale suprapusă peste nucleul istoric ce vor fi avizate de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei  şi de Ministerul Culturii.

Peste zonele construite protejate din zona centrală a municipiului se suprapun zonele de protecţie a siturilor arheologice: Piaţa Gabor Aron, Curtea nr. 3.

În localitatea Lunga zona centrală se află în centrul de greutate al localităţii acolo unde sunt amplasate dotările importante din localitate. Zonele funcţionale existente în zona centrală se menţin, astfel:

  • zona cu instituţii publice, servicii şi obiective de utilitate publică
  • zona spaţiilor verzi publice cu acces nelimitat: parcuri, grădini, scuaruri, plantaţii
  • zona cu locuinţe individuale.

Zonificare funcţională

Zona pentru locuinţe şi funcţiuni complementare:

1.Subzona locuinţelor individuale şi colective mici, cu regim de înălţime maxim P+2+M, situate pe parcelări tradiţionale/spontane de tip urban şi rural (cu anexe gospodăreşti/grădini cultivate) şi dotări de interes local.

– subzona pentru locuinţe individuale şi colective mici cu regim de construire maxim P-P+2+M şi dotări de interes local, situate în interiorul zonei de rezervaţie urbana - cu valoare istorică şi arhitecturală Subzona cuprinde ansambluri protejate adiacente Centrului Istoric din Municipiul Targu Secuiesc.

– subzona pentru locuinţe individuale şi colective mici cu regim de construire maxim P-P+1+M, de tip urban şi rural (cu anexe gospodăreşti/grădini cultivate) şi dotări de interes local, situate în interiorul zonelor de protecţie a monumentelor existente şi/sau propuse pentru clasare (Lunga). Subzona cuprinde zone protejate din localitatea Lunga instituite in jurul monumentelor si a cladirilor cu valoare istorica si arhitecturala.

2.Subzona pentru locuinţe colective cu regim de înălţime maxim P+3+4, situate în nuclee rezidenţiale în afara perimetrului central.

3.Subzona pentru locuinţe individuale şi colective mici cu regim de înălţime maxim P+2+M, realizate pe terenuri libere sau pe baza unor lotizări anterioare prin documentaţii urbanistice aprobate

Zona instituţii publice, servicii şi comerţ - cuprinde dotări pentru învăţământ, cultură, sănătate, administraţie, regii autonome, sport, culte, asistenţă socială şi obiective de patrimoniu – care nu includ locuinţe.

Zona spaţiilor verzi, protecţie, sport şi agrement

  • subzona spaţiilor verzi publice cu acces nelimitat: parcuri, grădini, scuaruri, plantaţii de aliniament, amenajări ambientale, amenajări sportive publice –  terenuri de sport
    • subzona spatiilor verzi plantate situate în zone protejate (Parcul Gabor Aron, Parcul Molnar Jozsias şi Milenium).
  • subzona spaţiilor verzi de protecţie pentru cursuri şi oglinzi de apă, culoare ale infrastructurii edilitare, resursele hidrominerale (izvoare, puţuri şi foraje).
  • subzona spaţiilor de agrement, complexe sportive, dotări multifuncţionale şi amenajări sportive (construcţii şi amenajări sportive ca funcţiune complementară funcţiunii de cazare – tratament/dotări şi amenajări pentru activităţi de mare amploare– stadioane, patinoare, terenuri pentru echitaţie, etc.).

Confrom OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, completată şi modificată prin OUG nr. 114/2007, art. 2, alin. (1) se legiferează obligativitatea autorităţilor administraţiei publice locale de a asigura din terenul intravilan o suprafaţă de spaţiu verde de minim 26 mp/locuitor şi întocmirea conform Legii nr. 24/2007 a registrului local al spaţiilor verzi din intavilanul localităţilor.

Prin implementarea PUG suprafaţa spaţiilor verzi raportată la numărul de locuitori pentru suprafaţa reglementată rezultă următoarele:

Localitate

Suprafaţa zonelor verzi (mp)

Populaţie 2011 (nr.)

Suprafaţă zone verzi mp/cap de locuitor

Târgu Secuiesc + Tinoasa, sat Lunga

742400

18491

40,15

Ponderea cea mai mare a zonelor verzi o reprezintă spaţiile pentru agrement, sport (S = 56,23 ha), zone verzi publice (11.33 ha) şi spaţiile verzi de protecţie pentru cursuri de apă, reţele edilitare, resurse hidrominerale

Zona unităţilor industriale, depozite, prestări servicii

  • subzona unităţilor industriale mari cu activitati complexe
  • subzona unităţilor industriale mici şi mijlocii, depozite şi prestări servicii
  • subzona parcuri industriale.

Zona unităţilor agro-industriale

Zona unităţilor agricole

Zona de gospodăriei comunale, cimitire

  • subzona construcţiilor şi amenajărilor gospodăriei comunale
  • subzona cimitirelor

Zona construcţiilor şi amenajărilor tehnico-edilitare

Zona cu destinaţie specială

Zona căilor de comunicaţie rutiere şi transport

  • subzona circulaţiei rutiere şi pietonale: drumuri judeţene, străzi existente şi propuse
  • subzona unităţilor de transport rutiere

Zona căi de comunicaţie feroviară şi transport

Zona cursuri şi oglinzi de apă.

Bilanţ teritorial intravilan propus

ZONE FUNŢIONALE

PROPUS

TG. SECUIESC + TINOASA

TRUP

LUNGA

TOTAL

ha

ha

ha

ha

%

Zona pentru locuinţe individuale şi funcţiuni complementare

385,36

-

151,06

536,42

51,22

Zona instituţii publice, servicii şi comerţ

29,48

-

5,62

35,10

4,20

Zona spaţiilor verzi, protecţie sport

69,82

1,89

2,53

74.24

7,94

Zona unităţiilor industriale, depozite, prestări servicii

182,09

0,57

9,02

191,68

23,61

Zona unităţi agricole

10,54

5,06

1,47

17,07

2,04

Zona unităţi agro-industriale

5,23

-

3,92

9,15

1,10

Zona gospodărie comunală, cimitire

10,97

3,57

2,36

16,90

2,02

Zona construcţii şi amenajări tehnico-edilitare

10,70

6,44

-

17,14

2,05

Zona cu destinaţie specială

0,52

-

-

0,52

0,11

Zona căi de comunicaţie rutieră şi transport

31,33

-

11,39

42,72

5,02

Zon căi de comunicaţie feroviară şi transport

4,53

-

-

4,53

0,54

Zona cursuri şi oglinzi de apă

1,20

-

0,07

1,27

0,15

TOTAL INTRAVILAN

741,77

17,53

187,44

946,74

100

 

Zone construite protejate - propuneri

1. Zonele construite protejate existente şi propuse de pe raza mun. Tg. Secueisc sunt incluse în Zona de Rezervaţie Urbană (S = 79,40 ha) din care:

  • Centru Istoric S = 18,92 ha – zonă protejată de interes naţional
  • Str. Primăverii S = 0,34 ha (Degecia) – zonă protejată de interes local
  • Str. Fierarilor S = 1,15 ha - zonă protejată de interes local propusă
  • Str. Petofii Sandor S = 1,65 ha - zonă protejată de interes local propusă
  • Str. Gării S = 2,32 ha - zonă protejată de interes local propusă.

Zonele de protecţie ale monumentelor istorice din Târgu Secuiesc sunt incluse în mare parte în zonele protejate ale municipiului, suprafeţele lor suprapunându-se parţial cu acestea. Excepţie face Casa în stil neobaroc din 1835 – strada Perofi Sandor nr. 28, care este înconjurată de blocuri de locuinte, nefiind posibilă definirea unei zone de protecţie în afara limitei legale de 100 m în jurul parcelei.

2. Zonele construite protejate existente şi propuse pentru obiectivele de patrimoniu din localitatea Lunga cu o S totală = 28,97 ha) sunt:

  • Biserica romano-catolică “Sf. Ladislau” cu zidul de incintă S = 13,25 ha – zonă protejată de inter naţional, în care s-a inclus clădirea Conacului Potsa, Scoala Generală Jakabos Odon
  • Zona cu valoare arhitecturală S = 15,72 ha – zonă protejată de interes local care deşi nu conţine clădiri de ovaloare deosebită este important din punct de vedere al controlării scării şi volumetriei clădirilor, precum şi a păstrării punctelor de perspectivă spre clădirea monument a bisericii romano-catolice.

Reglementări urbanistice

Zone de protecţie şi zone de interdicţie

  • Reglementarea destinaţiei tuturor terenurilor din localităţi sub forma zonificării funcţionale
  • Interdicţii temporare de construire pentru zonele care necesită studii şi detalieri suplimentare (PUZ sau PUD)
  • Delimitarea suprafeţelor aferente zonelor protejate – pentru unităţile economice agro-industriale existente şi viitoare se vor aplica distanţele prevăzute în Anexa din Ord. M.S. nr. 119/2014
  • Zonă cu interdicţie definivă de construire

Asigurare utilităţi:

Alimentarea cu apă a Mun. Tg. Secuiesc se realizează din:

- două fronturi de captare (Sânzieni şi Tinoasa) cu 36 foraje de medie adâncime (40 – 80 m), debite de capatre între 5 – 18 l/s, din care sunt exploatate 10;

Două fronturi de captare Poian şi Săsăuşi – Lunga cu 18 foraje – în conservare.

Apele uzate menajere

Reţeaua de canalizare din mun Tg. Secuiesc este construită în sistem mixt :

- reţeaua de canalizare ape uzate urbane: colectează şi transportă apele uzate urbane în staţia de epurare nr. 1 Catalina, respectiv nr. 2 Ruseni. Staţia de epurare este de tip mecano biologică cu treaptă terţiară, cu o capacitate de 58 l/s.

Staţia de epurare nr. 2 Ruseni cuprinde staţia de pompare apă uzata echipată cu 1 + 1 pompe cu capacitate de 213,3 mc/h. Astfel staţia Ruseni este legată de staţia nr. 1 Catalina prin conductă de refulare pe o lungime de 2141 m.

- reţeaua de canalizare pluvială cu evacuare în pr. Casin şi R. Negru;

Cartierul Tinoasa şi satul Lunga nu dispun de un sistem centralizat de canalizare menajeră sau pluvială.

Alimentare cu căldură 

Până în anul 2000 au fost două categorii de consumatori şi anume:

(i) Racordate la Sistemul de Alimentare Centralizată cu Energie Termică;

(ii) Asigurate individual cu energie termica, prin centrale termice proprii - de bloc, de apartament, sau prin sobe cu gaze naturale, combustibil lichid sau combustibil solid;

După anul 2000 s-a renunţat la sistemul centralizat de alimentare cu energie termică din cauza învechirii instalaţiilor care aveau randament scăzut şi costuri ridicate de întreţinere. În lipsa fondurilor necesare pentru reabilitarea sistemului, consumatorii s-au debranşat în totalitate apelându-se la sisteme individuale, centrale termice de apartament ori sobe pe gaze naturale, radiatoare electrice, etc.

 

Alimentare cu gaze naturale 

Municipiul Târgu Secuiesc este alimentat cu gaze naturale din conducta magistrală de presiune înalta printr-un racord şi o staţie de reglare predare-primire.

Reţeaua de distribuţie are diametre de 50 – 200 mm.

Fiecare consumator este alimentat printr-un branşament propriu la capătul căruia se află postul de reglare presiune redusă/presiune joasă şi contorul de măsurare a consumurilor.   

Debitul de gaze naturale instalat în municipiul Tg. Secuiesc este de cca 40.000 mc/h.

De cca 15 ani se deruleză programe de înlocuire a reţelelor de distribuţie gaze din ţeavă de oţel, cu durata de exploatare depăşită, cu conducte din polietilenă, cu durata normată de funcţionare de 50 de ani. 

Sistemul de distribuţie nu este afectat în prezent de montarea de centrale termice de apartament. Sistemul a fost dimensionat în urmă cu cca 40 de ani când funcţionau în centrale termice de cartier care funcţionau cu gaze naturale. Centralele individuale au randamente mai ridicate faţă de cele de cartier, 90-95 % faţă de 70-80 % iar consumurile sunt mult mai reduse. La centralele de cartier există pierderi considerabile de energie termică pe reţelele dintre blocuri şi nici nu se manifestă spiritul de economie care există la proprietarii de apartamente.

În cartierele Tinoasa şi Lunga nu există în prezent reţele de gaze naturale.

Alimentare cu energie electrica 

Municipiul Targu Secuiesc este alimentat cu energie electrică (în sistem aerian) de înaltă tensiune LEA 400/110KV din buclă, BRAŞOV (DÂRSTE) – SĂCELE – ÎNTORSURA BUZĂULUI – COVASNA – TG. SECUIESC – SF. GHEORGHE – STAŢIA BRAŞOV

Statia  de Transformare Targu Secuiesc de  110/20KV este alimentată din Targu

Secuiesc – Covasna  iar energia electrică vehiculată este de 2 x 25 Mwh şi din Întorsura Buzaului – Covasna  energia vehiculată fiind de 60,210 Mwh, prin staţia electrică de transformare de 110/210 KV, cu capacitatea Pi = 2x10 MVA, încărcată la 58%.

Locuinţele şi celelalte obiective (industriale, socio-culturale) sunt alimentate din liniile electrice de 20KV (LEA şi LES) prin posturi de transformare zidite sau aeriene, în care majoritatea sunt buclate între ele.

Cablurile de 20 KV , au sectiunea de 90 mmp.,iar in zona industriala de 120 -150 mp si alimenteaza posturile de transformare inzidite.

Alimentarea cu energie electrică a satului Lunga este asigurată de la trei posturi de transformare , doua de 100 KVA si unul de 250 KVA, toate aeriene, amplasate pe stâlpi de beton.

Reţeaua electrică aeriană existentă se afla în stare bună de funcţionare.

Lungimea acesteia este de 12,5 km.

Telefonizare, transmisii date, reţea CATV

În prezent, exista o centrala telefonică automată de 3.000 linii, având posibilitatea de extindere pana la 8.000 linii.

În prezent sunt un număr de 850 persoane fizice şi 243 persoane juridice abonati la telefonie.

În localitate funcţioneaza staţia de emisie radio "SICULUS". Numărul abonaţilor radio este de 4.298.

Emisiunile de televiziune sunt transmise, în general prin cablu. Numărul abonaţilor TV este de 5.798.

Localitatea Lunga dispune de o centrala telefonica manuala proprie cu 100 de linii.

Alimentare cu gaze naturale 

Municipiul Târgu Secuiesc este alimentat cu gaze naturale din conducta magistrală de presiune înalta printr-un racord şi o staţie de reglare predare-primire.

Reţeaua de distribuţie are diametre de 50 – 200 mm.

Fiecare consumator este alimentat printr-un branşament propriu la capătul căruia se află postul de reglare presiune redusă/presiune joasă şi contorul de măsurare a consumurilor.   

Debitul de gaze naturale instalat în municipiul Tg. Secuiesc este de cca 40.000 mc/h.

De cca 15 ani se deruleză programe de înlocuire a reţelelor de distribuţie gaze din ţeavă de oţel, cu durata de exploatare depăşită, cu conducte din polietilenă, cu durata normată de funcţionare de 50 de ani. 

Sistemul de distribuţie nu este afectat în prezent de montarea de centrale termice de apartament. Sistemul a fost dimensionat în urmă cu cca 40 de ani când funcţionau în centrale termice de cartier care funcţionau cu gaze naturale. Centralele individuale au randamente mai ridicate faţă de cele de cartier, 90-95 % faţă de 70-80 % iar consumurile sunt mult mai reduse. La centralele de cartier există pierderi considerabile de energie termică pe reţelele dintre blocuri şi nici nu se manifestă spiritul de economie care există la proprietarii de apartamente.

În cartierele Tinoasa şi Lunga nu există în prezent reţele de gaze naturale.

Gospodărie  comunală

Managementul integrat al deşeurilor priveşte realizarea unui sistem integrat de colectare a deşeurilor, care să includă separarea la sursă a deşeurilor  şi reciclarea unei cantităţi cât mai mari de materiale refolosibile

Evoluţie posibilă, priorităţi

În urma analizei situaţiei existente  a studiilor şi documentaţiilor elaborate anterior acestui P.U.G., precum şi în urma discuţiilor purtate cu organele administratiei locale, s-au formulat propuneri, reglementări şi măsuri, privind dezvoltarea urbană, de viitor, al municipiului  Târgu Secuiesc.

Aceste propuneri trebuiesc corelate cu programul de dezvoltare al administraţiei publice locale (municipale şi judeţene).

La stabilirea scenariilor de dezvoltare a localităţii se va ţine seama de priorităţile de intervenţie pentru eliminarea disfuncţionalităţilor semnalate.

Ordinea priorităţilor se va stabili de către Consiliul Local, în colaborare cu Consiliul Judeţean, în funcţie de urgenţă şi de fondurile proprii şi cele alocate de la buget.

Principalele propuneri de in domeniul amenajarii teritoriului si urbanism sunt urmatoarele:

- stabilirea noului intravilan se va face în funcţie de necesitatile reale de dezvoltare     urbană a localităţii;

- ridicarea calităţii locuirii prin îmbunătăţirea echipării tehnico-edilitare a localităţii, protecţia    mediului, dezvoltarea serviciilor, etc.

- reabilitarea şi revitalizarea zonei centrale a oraşului si a ansamblului de monumente istorice;

- dezvoltarea activităţii balneare şi de turism, pentru care există suficiente resurse hidrgeologice.

- modernizarea drumurilor carosabile existente.

Optimizarea relaţiilor în teritoriu

Dată fiind  situaţia relaţiilor din teritoriu, ele vor rămâne în continuare aceleaşi.

Propunerile cuprinse în prezenta documentaţie şi studiate cu prioritate sunt:

- corecta realizre a extinderii zonei construite în prealabil a studiilor urbanistice, infrastructurii şi utilităţilor necesare pentru evitarea disfuncţionalităţilor.

- realizarea echilibrului între folosirea resurselor naturale sol, apă, aer şi protecţia mediului, corecta dimensionare a terenurilor protejate, protecţia de poluare şi eroziune.

- respectarea zonificării intravilanului municipiului Targu Secuiesc, a localitatii Lunga si a trupurilor din teritoriu  pentru o bună funcţionare a teritoriului construit .

- respectarea legislaţiei în vigoare.

Dezvoltarea activităţilor  - se va face pe bază de:

Programe şi măsuri

1. Dezvoltarea infrastructurii gospodăririi comunale şi protecţia mediului

- studiu de hidrogeologie pentru stabilirea zonelor de protecţie al apelor minerale

- cercetare ştiinţifică pentru lărgirea spectrului de aplicare a emanaţiilor de gaze şi a 

  apelor minerale, inclusiv compoziţia apelor minerale

- realizarea / finalizarea programului de reabilitare a reţelei de canalizare şi a staţiei de 

   tratare în oraş

- extinderea şi modernizarea reţelei de apă potabilă în municipiu si in localitatile

   apartinatoare

- modernizarea sistemului de captare a apei potabile

- program de simulare pentru reducerea traficului de autoturisme

- program de colectare  selectivă a deşeurilor

- reamenajarea drumurilor, aleilor, parcurilor, creare de arboreţi

- elaborarea planului de amenajare urbanistică, reglementări prin acest document

- elaborarea unui sistem modern de gestiune a domeniului public

- pregătirea şi executarea unui proiect pentru realizarea unui drum ocolitor al localităţii

- amenajarea parcări publice.

2. Dezvoltarea turismului de resurse umane

- trasee de plimbare în oraş

- trasee de drumeţie şi sistem de informaţii prin tăbliţe indicatoare

- teren de bowling, minigolf, echitatie

- amenajarea unor trasee pentru biciclete în localitate

3. Dezvoltarea bazei de resurse umane

-  dezvoltarea învăţământului legat de industria ospitalieră din localitate

- formarea şi perfecţionarea personalului medical mediu în domeniul balnear şi cardiologie

4. Dezvoltarea economică şi socială generală

- proiect de relansare a Zonei Fortyogo

- noi spaţii verzi în mai multe părţi ale municipiului

- proiect de reamenajare a centrului oraşului in vederea crearii spatiilor de parcare

- amenajarea unui WC public în zona centrala

5. Marketingul localităţii

- reabilitarea si clasarea unor zone cu/si clădiri – monumente istorice si de arhitectura

CONCLUZII 

PUG aferent mun. Tg. Secuiesc va trasa liniile directoare pentru regenerarea spaţiului urban, odată cu păstrarea trăsăturilor specifice şi elementelor tradiţionale, a protejării valorilor istorice şi arhitecturale a localităţilor vizate.

Pentru determinarea categoriilor de intervenţie, necesităţilor de primă urgenţă, a permisiunilor şi restricţiilor de construire în zonele protejate, precum şi formularea unor reglementări specifice, se impune realizarea unei documentaţii PUZ pe toată Zona de rezervaţie urbană  şi/sau PUZ-CP pentru Centrul Istoric (S = 79,40 ha), respectiv pentru localitatea Lunga  se impune realizarea unei documentaţii PUZ-CP pe zona centrală protejată „Biserica Sf. Ladislau” (S = 13,25 ha).

Măsuri în zonele cu riscuri naturale

- Se propun lucrări de regularizare şi amenajare ale Raului Negru si a paraielor care strabat intravilanul (Turia si Casin) pe toată lungimea lui în vederea evitării unor posibile inundatii.

- Evitarea realizării construcţiilor în zonele expuse riscurilor naturale.

Alimentarea cu apă şi canalizare: prin POS MEDIU – Axa 1. Extinderea şi modernizarea sistemelor de apă şi apă uzată în judeţul Covasna, Proiect elaborat prin fonduri ISPA 2005/RO/16/P/PA/001-03

Se mai propun lucrări: de reabilitare si extindere a reţelelor de apă şi de canalizare.

Obiective de  utilitate publică

Au fost integrate în propunerile noului P.U.G:

  • staţia de epurare în satul Lunga
  • reţea de canalizare în satul Lunga
  • amenajare sit industrial str. Gării
  • amenajare sit industrial fosta IFET
  • amenajare incubator pentru afaceri

Probleme de mediu, protejarea zonelor:

  • se impun lucrări de amenajare şi consolidare de maluri ale pârâielor Turia şi Caşin
  • totodată se impune respectarea zonelor de protecţie hidrogeologică  la eliberarea certificatelor de urbanism şi a autorizaţiilor de construire
  • nu sunt stabilite zonele de protecţia  sanitară şi a culoarelor tehnice

Modernizarea căilor de comunicaţie (drumuri şi străzi), echiparea tehnico-edilitară, sisteme de protecţia mediului, îndiguiri sau regularizări de râuri,  irigaţii şi lucrări de gospodărire a apelor, clădiri şi terenuri necesare obiectivelor sociale şi administraţie publică.

Nu sunt rezervate terenuri şi nu se întrevede în etapa imediat următoare realizarea unor obiective  de utilitate publică pentru obiective social – culturale , administrative sau locative.

-  Artera ocolitoare – drum de categoria a-III-a propusa se va realiza in extravilan Tronsonul cuprins intre DE 337 ( limita intravilan ) si DJ 121 se va realiza in extravilan astfel:

  • punct de plecare DN 11 ( 230 m sud de Statia Meteorologica )
  • intersecteaza DJ 113 ( spre Turia ) , lalimita intravilanului propus
  • intersecteaza paraul Turia
  • limita vestica a intravilanului Trup – Depozit de deseuri menajere
  • punct final DN 11 B

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: Plan Urbanistic General reprezintă un instrument de control în materializarea strategiei de dezvoltare a Municipiului Târgu Secuiesc, cartierul Tinoasa, satul Lunga. Prin implementarea prevederilor planului, administraţia locală poate aduce la îndeplinire cerinţele prioritare în dezvoltare, determinate însă şi de fondurile disponibile.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: planul va contribui la modernizarea şi dezvoltarea zonei;

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program:

Dezvoltarea infrastructurii gospodăririi comunale şi protecţia mediului:

- valorificarea mai eficientă a emanaţiilor de gaze şi a apelor minerale

- dezvoltarea reţelei de ape reziduale

- dezvoltarea reţelei de apă potabilă

- dezvoltarea reţelei de electricitate

- management modern de deşeuri

- sistematizarea cuprinzătoare a localităţii (trotuare, parcuri, pieţe)

- studiu de hidrogeologie pentru stabilirea zonelor de protecţie al apelor minerale şi mofetelor

- cercetare ştiinţifică pentru lărgirea spectrului de aplicare a apelor minerale, inclusiv compoziţia apelor minerale

- finalizarea programului de reabilitare a reţelei de canalizare

- program de simulare pentru reducerea traficului de autoturisme

- program de colectare  selectivă a deşeurilor, staţie de transbordare a deşeurilor

- reamenajarea drumurilor, aleilor, parcurilor, creare de arboreţi

- elaborarea planului de amenajare urbanistică, reglementări prin acest document

- elaborarea unui sistem modern de gestiune a domeniului public

- pregătirea şi executarea unui proiect pentru realizarea unui drum ocolitor al municipiului

- amenajarea de parcări publice.

- se va urmări ca avizarea şi autorizarea unităţilor productive (agricole, industriale, zootehnice) să se facă exclusiv în baza avizelor de mediu, normelor de protecţie sanitară eliberate de organe abilitate

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: încadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA);

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: nu vor fi efecte semnificative; planul propune îmbunătăţirea calităţii factorilor de mediu prin realizarea/extinderea reţelelor tehnico-edilitare, rezolvarea depozitării/evacuării controlate a deşeurilor, exploatarea judicioasă a resurselor naturale (sol, subsol, ape, păduri), protejarea corespunzătoare a valorilor naturale şi construite;

b) natura cumulativă a efectelor: cumularea unor efecte provenind din amplasarea diverselor unităţi de producţie/servicii în zonele cu funcţiuni specifice se va analiza individual, la reglementarea activităţilor;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):  nu este cazul, construcţiile şi amenajările prevăzute vor respecta reglementările propuse prin plan;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Planul propus, se referă la intravilanul Municipiului Târgu Secuiesc + Tinoasa, satul Lunga şi câteva trupuri.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: Pentru reglementarile care impun construirea, conservarea sau reabilitarea zonelor istorice protejate sunt necesare studii de specialitate, în acest caz PUZ – Zona de rezervatie urbana si/sau  PUZ – CP ( Plan urbanistic zona centrala protejata )

Zonele de protectie se institue conform legii in jurul obiectivelor de patrimoniu inscrise in Lista Monumentelor Istorice – actualizata 2010 cu scopul prevenirii distrugerii (prin eliberarea unei Autorizaţii de desfiinţare de către primării), degradarii (cu intervenţii autorizate dar neavizate de MCPN) etc.

Astfel pentru Centrul Istoric (CP – central protejat) se vor aplica prevederile Regulamentului Local de Urbanism aferent PUZ – CP.

Orice intervenţie în zona protejată necesită avizul Ministerului Culturii;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: Amplasamentul se situează în afara siturilor Natura 2000 din judeţ.

Obligaţiile titularului:

Pentru asigurarea unui mediu de viaţă sănătos, autorităţile administraţiei publice locale au următoarele obligaţii:

a) să îmbunătăţească microclimatul localităţilor, prin amenajarea şi întreţinerea izvoarelor şi a luciilor de apă din interiorul şi din zonele limitrofe acestora, să înfrumuseţeze şi să protejeze peisajul, să menţină curăţenia stradală;

b) să prevadă, la elaborarea planurilor de urbanism şi amenajarea teritoriului, măsuri de menţinere şi ameliorare a fondului peisagistic natural şi antropic al fiecărei zone şi localităţi, condiţii de refacere peisagistică şi ecologică a zonelor deteriorate, măsuri de protecţie sanitară a captărilor de apă potabilă şi lucrări de apărare împotriva inundaţiilor;

c) amplasarea obiectivelor industriale, a căilor şi mijloacelor de transport, a reţelelor de canalizare, a staţiilor de epurare, a depozitelor de deşeuri menajere, stradale şi industriale şi a altor obiective şi activităţi, se va face fără a prejudicia ambientul, spaţiile de odihnă, tratament şi recreere, starea de sănătate şi de confort a populaţiei;

d) respectarea regimului de protecţie specială a zonelor de interes turistic şi de agrement, a monumentelor istorice, a ariilor protejate şi a monumentelor naturii. Sunt interzise amplasarea de obiective şi desfăşurarea unor activităţi cu efecte dăunătoare în perimetrul şi în zonele de protecţie a acestora;

e) adoptarea de elemente arhitecturale adecvate, optimizarea densitatatii de locuire, concomitent cu menţinerea, întreţinerea şi dezvoltarea spaţiilor verzi, a parcurilor, a aliniamentelor de arbori şi a perdelelor de protecţie stradală, a amenajamentelor peisagistice cu funcţie ecologică, estetică şi recreativă;

f) reglementarea, inclusiv prin interzicerea temporară sau permanentă, a accesului anumitor tipuri de autovehicule sau desfăşurarea unor activităţi generatoare de disconfort pentru populaţie în anumite zone ale localităţilor, cu predominanţă în spaţiile destinate locuinţelor, în zonele destinate tratamentului, odihnei, recreerii şi agrementului;

i) adoptarea de măsuri obligatorii, pentru persoanele fizice şi juridice, cu privire la întreţinerea şi înfrumuseţarea, după caz, a clădirilor, curţilor şi împrejurimilor acestora, a spaţiilor verzi din curţi şi dintre clădiri, a arborilor şi arbuştilor decorativi;

- schimbarea destinaţiei terenurilor amenajate ca spaţii verzi şi/sau prevăzute ca atare în documentaţiile de urbanism, reducerea suprafeţelor acestora ori strămutarea lor este interzisă, indiferent de regimul juridic al acestora.

- la extinderea suprafeţei intravilanului localităţilor, autorităţile publice locale au obligaţia să asigure o cotă de 5% pentru amenajarea de spaţii verzi publice.

- se interzice schimbarea destinaţiei funcţionale a unor zone, dacă prin aceasta se creează premisa apariţiei de riscuri pentru sănătatea populaţiei din zona locuită.

- Respectarea în integralitate a legislaţiei de mediu în vigoare şi a următoarelor acte normative:

  • O.U.G. 195/2005 (*actualizată*) privind protecţia mediului;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor cu modificările şi completările ulterioare; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;
  • Ordinul Ministerului Sănătăţii nr. 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • Legea 107/1996 (*actualizată*) – legea apelor;
  • Legea 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Legea 101/2006 (*actualizată*) privind serviciul de salubrizare a localităţilor;
  • Ordinul 119/2014 al Ministerului Sănătăţii, pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • se vor respecta prevederile H.G. 188/2002, modificată prin H.G. 352/2005, privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
  • Legea 47/2012 pentru modificarea şi completarea Legii 24/2007, privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor;
  • Legea 54/2012 (*actualizată*) privind desfăşurarea activităţilor de picnic;
  • H.G. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;
  • Legea 86/2014 de aprobare a O.U.G. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/199;
  • Legea 46/2008 (*actualizată*) Codul silvic;
  • Legea 132/2010 (*actualizată*), privind colectarea selectivă a deşeurilor în instituţiile publice;
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea condiţiilor din Avizul de gospodărire a apelor nr. 567/02.08.2013 emis de Administraţia Bazinală de Apă Olt, Rm. Vâlcea.

- respectarea condiţiilor din Avizul nr. 37-1/3.12.2015 emis de Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale.

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- să ia masuri prealabile executării construcţiei obiectivelor, de decopertare a stratului de sol fertil de pe suprafeţele amplasamentelor aprobate, pe care sa-l depoziteze şi să-l niveleze pe terenuri neproductive sau slab productive, indicate de organele agricole sau silvice, in vederea punerii in valoare sau a ameliorarii acestora, conform art. 100 din Legea nr. 18 din 19 februarie 1991 (*actualizată*) Legea fondului funciar;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- scoaterea din circuitul agricol se realizează conform Legii nr. 50/1991 cu modificările şi completările ulterioare, privind autorizarea executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor.

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, afişat la sediul primăriei Târgu Secuiesc cu nr. înregistrare 10945/21.05.2015, în ziarele Observatorul de Covasna în data de 26.05.2016, ziarul Szekely Hirmondo 26.05.2015;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare se va publica pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro;

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu – APM Covasna.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU Gheorghe

 

 

 

 

 

 

Şef  Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                             Întocmit,

Ing. Siminiceani Gabriel Nicolae                                                            Ing. Csáki Gabriela