Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Proiect Decizia etapei de încadrare din 25.03.2024

 

Ca urmare a notificării adresate de ARMENE GHEORGHE, DIN RAMONA, DIN CLAUDIU ADRIAN, FERENCZ SAMUEL, ARMENE AURICA cu sediul/domiciliul în județul Covasna, mun. Sfântu Gheorghe, str. Pescarilor, nr. 34, et. 4, ap. 117, privind ”ELABORARE PLAN URBANISTIC ZONAL - ZONĂ DE LOCUINȚĂ” propus a fi amplasat în com. Reci, str. Extravilan, nr. FN, CF 35665 Reci, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2228/12.03.2024, în baza:

  • Hotărârii nr. 43 din 16 ianuarie 2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ordinul nr. 1.682/2023 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ordinul nr. 1.822/2020 pentru aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate.

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

- consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 21.03.2024 desfăşurat la sediul APM Covasna (proces-verbal ședință nr. XX/21.03.2024);

- planul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

- Aviz de oportunitate nr. 34 din 05.12.2023, eliberat de Consiliul Județean Covasna;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- Dovadă plată 500 lei OP nr. XX/XX.XX.2024;

--în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

D e c i d e:

ELABORARE PLAN URBANISTIC ZONAL - ZONĂ DE LOCUINȚĂ”, propus a fi amplasat în com. Reci, str. Extravilan, nr. FN, CF 35665 Reci, judeţul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

 

Planul a fost elaborat în vederea introducerii în intravilan a unei suprafețe de 17400 mp în vederea construirii caselor de locuit mici cu funcțiuni complementare.

Incadrarea în teritoriu

Zona studiată se află la sud est de comuna Reci în extravilanul comunei, aproximativ la distanță egală de limita intravilanelor satelor Reci și Aninoasa, fiind înscris în CF nr.35665 Reci, sub nr.cad.35665, arabil în extravilan.

Terenul cu S = 17400mp este neîmprejmuit și liber de construcții și se întinde pe direcția nord-est sud-vest între 2 drumuri de exploatare: la vest cu nr.cad. 35410, la vest cu nr.cad.35332

Vecinătăți:

- la est și vest : drumuri de exploatare

- la nord: teren agricol în extravilan, nr. Cad.33844, proprietar Fazakas Mihaiu

- la sud: teren agricol în extravilan, nr.cad.33841 , proprietar : Koreh Mihaly.

Circulația

- Circulația în zonă este asigurată de 2 drumuri de exploatare, derivate din drumul național DN13E, legătura dintre DN11 și orașul Covasna. Cele 2 drumuri sunt paralele cu drumul comunal DC25 spre Aninoasa.

Ocuparea terenurilor

Pe terenul studiat nu se află construcții: POT = 0% CUT = 0,00.

Echipare tehnico-edilitară

Terenul de reglementat nu este dotat cu rețele edilitare. Există posibilitate de extindere și racordare la sistemul de energie electrică.

Opțiuni ale populatiei

În urma constatării situației existente, a estimarii posibilitatilor de dezvoltare: solicitarea inițiatorului de a construi locuinte și dotări aferente și a punctului de vedere al administratiei publice locale asupra politicii de dezvoltare urbanistice a zonei ( cf. Certificatului de Urbanism si a Avizului de oportunitate) s-au concluzionat următoarele necesități și opțiuni :

- introducerea terenurilor agricole- proprietatea inițiatorilor, din extravilan, în trup în intravilan ca – zonă de locuințe;

- delimitarea zonelor pentru circulații carosabile și pietonale adecvate noii funcțiuni, reparcelarea zonei pentru parcele destinate locuințelor individuale mici (max.P+1+M) și funcțiuni complementare: servicii nepoluante (birouri, cabinete, mic comerț) și anexe gospodărești, cât și parcele agricole doar pentru culturi agricole și anexe de exploatare agricolă

- realizarea unor construcții și amenajări care să se incadreze în mediul natural și construit existent și să intre în circuitul rezidențial al comunei.

Planul propune realizarea a 3 zone funcționale:

1. Zonă rezidențială de locuințe individuale mici (ZLM): eventual cuplate max. P+1+M (preferabil P+M) cu sau fără subsol și funcțiuni complementare servicii nepoluante: anexe gospodărești, circulații, zone verzi, utilități.

2. Zona agricolă (ZA): destinată producției agricole și eventualelor anexe aferente;

3. Zonă circulații drumuri de acces la parcele (ZC), propus:

- S ZLM (zonă efectiv sistematizată)= 17400mp

- S PUZ = S ZLM+(drumul de acces)= 18000mp.

Indicatori urbanistici obligatorii:

- POT maxim = 30,00%, CUT maxim = 0,80

Regim maxim de înălțime propus P+1+M cu sau fără subsol

• Dealungul laturii nordice a parcelelor se va delimita un drum de acces la parcele: stradă de categoria IV: 6m carosabil cu 2 benzi de circulație, trotuar(1m) și rigolă pe latura sudică a carosabilului (dinspre parcele), care leagă drumurile de exploatare din est și vest.

• Conform avizului Primăriei comunei Reci nr.6111/29/11/2023- Retrageri obligatorii pe partea vestică și estică a zonei studiate față de drumurile de exploatație agricolă cu min. 2m.

 

 

 

 

 

 

Bilant teritorial comparativ

ZONE FUNCȚIONALE

Existent

Propus

 

 

mp

%

mp

%

1

Teren agricol – arabil extravilan

17400

97

-

-

2

Circulații existente: drumuri de exploatare

600

3

600

3

3

Zonă de locuințe ți funcțiuni complementare - intravilan

-

-

6900

39

 

Zonă agricolă - intravilan

-

-

7900

44

 

Zonă circulații propuse: drum de acces la parcele - intravilan

-

-

2600

14

 

TOTAL ZONĂ STUDIATĂ

18000

100

18000

100

 

S propus pentru introducere în intravilan =17400mp din care:

1. S ZL = 6900mp DIN CARE: S construită maximă = 2070mp (30%)

          S desfășurată maximă = 5520mp

          S circulații, terase , parcări = 2070 (30%)

          S zone verzi amenajate = 2760mp (40%)

2. S ZA = 7900mp (Sc = 0mp)

3. S ZC = 2600mp (Sc = 0mp).

Regimul de înălțime

Regimul de înălțime maxim propus P+1+M cu sau fără subsol

- pentru clădirile anexă se propune regim de înălțime parter (eventual mansardă)

Indici urbanistici

Existent

Propus

POT = 0,0 %

POT = 30%

CUT = 0,0

CUT = 0,8

 

Dezvoltarea echipării edilitare

- Alimentarea cu apa potabilă si canalizarea menajeră se pot rezolva doar în sisteme locale. După extinderea rețelei alimentare cu apă și a canalizării menejere în sistem centralizat, imobilele se vor racorda obligatoriu la acestea.

- Există posibilitatea de extindere și racordare la sistemul centralizat de energie electrică, pe baza acordului cu DEER Covasna;

- Încălzirea locuințelor se va rezolva cu CT individuale pe bază de biomasă sau/și energii alternative.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele

Amplasamentul planului se află în extravilanul com. Reci, aproximativ la distanță egală de limita intravilanelor satelor Reci și Aninoasa. Planul a obținut Avizul de oportunitate din partea Consiliului Județean Covasna.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: Planul prevede reglementarea unei suprafețe de 17400 mp. Planul propune introducerea în intravilan a suprafețelor de teren în vederea amenajării unei zone de locuit cu funcțiuni complementare. Suprafața zonelor verzi amenajate prevăzute prin PUZ va fi de aprox. 40%.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: rezolvarea echipării edilitare (alimentare cu apă și canalizare, energie electrică, etc.) și sistematizarea circulației.

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: efect direct, permanent, local;

b) natura cumulativă a efectelor: Conform Certificatului de Urbanism nr. 418/21.07.2023, eliberat de Consiliul Județean Covasna, terenul identificat cu nr. cad. 35665, se află în extravilanul localității conform PUG aprobat și este în proprietatea solicitantanților, conform extrras CF nr. 35665 Reci. Folosința actuală a terenului identificat cu nr. CF 35665 este arabil și are o suprafață totală de 17400 mp.

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): nu este cazul, planul nu prevede activități industriale cu risc pentru sănătatea umană și pentru mediu.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): planul se referă la introducerea în intravilan și reglementarea unei suprafețe de 17400 mp, impactul este local, pe amplasament şi în imediata vecinătate a acestuia.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: conform punctului de vedere transmis de Direcția Județeană pentru Cultură nr. 507/20.03.2024: Se va completa documentația cu punct de vedere arheologic din partea muzeelor de pe raza județului Covasna și se va înainta spre analiză și avizare către DJC Covasna.

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare şi funcţionare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: amplasamentul nu este cazul.

 

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 418/21.07.2023, eliberat de Consiliul Județean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- conform Adresei nr.2721/22.03.2024, transmis titularului în urma consultărilor desfășurate în cadrul CSC Covasna:

- este necesară solicitarea și obținerea punctului de veder/avizului degospodărire a apelor din partea SGA Covasna;

- se va înainta documentația spre analiză și avizare la DJC Covasna.

- respectarea OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Ord. 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei, cu modificările și completările ulterioare;

- Legea nr. 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor (*actualizată*);

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare; HG nr. 188/2002 aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate (*actualizată*);

- respectarea prevederilor Legii nr. 17/2023 pentru aprobarea OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor.

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile titularilor planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul Observatorul de Covasna din datele de 04.03.2024 şi 08.03.2024;

- Convocatorul nr. 2594/18.03.2024, transmis către membrii CSC privind participarea la ședinta din data de 21.03.2024 și procesul verbal al ședinței nr. 9/21.03.2024 (înregistrat la APM Covasna cu nr. 2691/21.03.2024);

- Proiectul Deciziei etapei de incadrare și anunțul public privind decizia de incadrare va fi afișat pe pagina proprie de internet a APM Covasna, http://apmcv.anpm.ro

- Anunțul titularului privind decizia etapei de incadrare, publicat în ziarul ..... în data de ......

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu –APM Covasna.

Înaintea demarării investiţiei privind lucrările propuse în prezentul PUZ se va depune la APM Covasna documentaţia tehnică necesară în vederea obţinerii acordului de mediu.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia.

Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz se sancționează conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                   Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                      ecol. Balázsi Beáta