Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 27.03.2024

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de SUN COVASNA SRL cu sediul în municipiul Brașov, str. Mureșenilor, nr. 18, etaj 2, ap. 7, județul Brașov, înregistrată la APM Covasna cu nr. 791/29.01.2024,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 07.03.2024 că proiectul ”CONSTRUIRE PARC FOTOVOLTAIC, ANEXE ȘI ÎMPREJMUIRE TEREN CU CARACTER PROVIZORIU” propus a fi amplasat în comuna Zăbala, extravilan, CF 26426, 26559, 26421 Zăbala, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 3 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 31.01.2024; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat pe paginile de internet https://www.national.ro/ și https://www.anuntmediu.ro/index.php în data de 05.02.2024; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 27.03.2024, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în ... din data de ...2024), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 7/07.03.2024;
  4. Doveziile achitării tarifelor de derulare a procedurii OP 100 și 400 lei;
  5. Memoriul de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 1817/28.02.2024;
  6. Lista de control EIA întocmit conform Ordinului M.M.A.P. nr. 269 din 20 februarie 2020;
  7. Punctul de vedere nr. 402/18.03.2024, emis de Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare (ANIF);
  8. Avizul de gospodărire a apelor nr. 22/19.03.2024, emis de SGA Covasna, înregistrat la APM Covasna cu nr. 2824/26.03.2024;
  9. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Amplasamentul propus este situat in partea de vest a comunei Zăbala, jud. Covasna. Parcelele pe care se va amplasa parcul fotovoltaic sunt alaturate si au suprafata totala de 151.000 mp. Accesul la se face din drumul comunal DC9 ce leaga Surcea de Peteni, pe un drum de exploatare.

Se propune realizarea unui parc fotovoltaic la sol de o putere instalata de 19.80 MW, prin amplasarea de panouri fotovoltaice cu anexele necesare (posturi de transformare) si imprejmuirea terenului. Introducerea energiei electrice produse in sistemul energetic national se va face printr-o statie racord 110 kV, amplasata in afara proiectului intr-o zona invecinata, la o distanta de maxim 500 m.

Centrala electrică fotovoltaica va fi compusa din: echipamente fotovoltaice dispuse in aer liber, echipamente de alternare si transformare a curentului electric produs, trasee de colectare a energiei electrice produse, drumuri de exploatare interne, gard de imprejmuire, iluminat perimetral.

Stelajele metalice cu rol de sustinerea panourilor vor fi tip mese suport (structuri suport) realizate din profile de otel formate din ansambluri compuse din rigla si picioare (contravantuite) care se incastreaza in pamant prin intermediul unor fundatii de beton. Rigidizarea riglelor se face cu traverse metalice, pe care se vor monta panourile fotovoltaice. Pe fiecare masa se vor amplasa 26 panouri fotovoltaice dispuse portret, pe doua randuri. Pentru sustinerea panourilor sunt necesare 827 stelaje cu 26 panouri, 100 stelaje cu 8 panouri si 42 stelaje cu 4 panouri. Sub ele ramane terenul in stare naturala ce va putea fi utilizat in scop agricol pentru culturi ce pot creste in conditii de semi-umbra (iarba furajera, lucerna).

Containerele prefabricate pentru posturile de transformare au regim de inaltime parter, suprafata de aproximativ 13,75 mp si inaltimea de aproximativ 3,08 m. Se vor folosi 4 posturi de transformare amplasate in vecinatatea drumurilor interioare. parcului fotovoltaic va consta din instalarea a 22470 panouri fotovoltaice, montate pe stelaje metalice fixe si protejate cu paratrasnete impotriva supratensiunilor atmosferice. Panourile au o putere de 650Wp fiecare.

Bilanț teritorial:

Suprafata teren: 151000 mp (CF26559, CF26426, 26421); Suprafata construita = 67501 mp; Suprafata desfasurata = 67501 mp; Teren neconstruit (faneata) = 83499 mp; Teren ocupat de structura panourilor = 66789 mp; Posturi trafo - 66,60 mp; Drumuri de incinta - 6440 mp; Stuctura imprejmuire - 1,9 mp.

Gardul va fi confectionat din panouri de gard din plasa metalica, pe montanti din teava, cu protectie din sarma ghimpata, avand inaltimea de maxim 2,50 m. Montanții vor fi incastrati in sol prin intermediul unei fundatii de beton. Aceasta se va realiza in intrgime in interiorul limitei de proprietate a parcelelor.

Utilități: nu este necesara racordarea obiectivului la retelele de apa, canalizare, termice. Alimentarea cu apa necesara grupului sanitar din container se va face cu cisterna, iar apele uzate vor fi deversate intr-un bazin vidanjabil amplast in imediata apropiere. In procesul tehnologic, singura operatie periodicã va fi spãlarea panourilor fotovoltaice. Pentru aceasta va fi necesarã aducerea apei cu cisterna. La spalare se va folosi un detergent biodegradabil.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: în vecinătate se propune realizarea unui parc fotovoltaic la sol de o putere instalata de 49.99 MW de către același titular;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: centrala fovoltaică transformă radiția solară în energie electrică;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri materiale de construcţii, deşeuri metalice, deşeuri de material plastic, cabluri, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate. În timpul funcţionării vor fi generate îndeosebi deşeuri menajere şi deşeuri de la echipamente electrice şi electronice DEEE (cod 16 02 14) – deşeuri rezultate ocazional din lucrări de întreţinere/service (piese şi cabluri defecte). Deşeurile menajere vor fi preluate de către o firmă autorizată de prestări servicii de salubrizare, iar deşeurile electronice de către firma care asigură aceste lucrări de întreţinere;

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- risc redus de poluări accidentale a solului cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul montării centralei fotovoltaice;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform Certificatului de urbanism folosința actuală a terenului este fâneață; terenul se află în Amenajarea de desecare Ghelința – Brateș, cod amenjarae 420, află în administrarea ANIF;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia:

- nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – proiectul prevede o subtraversare a conductei LES de medie tensiune a pârâului Borviz, executată prin foraj orizontal dirijat;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul;

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul, zonă industrială.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): suprafața construită 12676,5 mp.

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul montării panourilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact  reversibil, perioda de implementare preconizată: un an; La inchiderea activității, parcul solar va fi dezafectat, panourile fotovoltaice si invertoarele se vor demonta de pe suporti, suportii si cablurile vor fi scoase din pamant.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: în vecinătate este propusă realizarea unui parc fotovoltaic la sol de o putere instalata de 49.99 MW de către același titular;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și mijloacelor de transport – în perioada de execuție.

 

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completările ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate;

 

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- conform Proces-verbal ședință CAT nr. 7/07.03.2024, proiectul nu necesită SEICA; SGA Covasna a emis avizul de gospodărire a apelor nr. 22/19.03.2024, având în vedere că există o subtraversare a pârâului Borviz; titularul proiectului va solicita permis de traversare pentru digul pârâului conform Ord. 3404/2012;

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023;
  2. Conform punctului de vedere nr. 402/18.03.2024, emis de Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare (ANIF) proiectul nu trebuie să afecteze infrastructura de îmbunătățiri funciare, orice degradare constatată va fi remediată; se va respecta zona de protecție adiacentă infrastructurii, 2 m de la partea superioară a taluzului pentru canalele de desecare, conform Ord. 227/2006;
  3. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată;
  4. În timpul executării lucrărilor se vor lua toate masurile necesare pentru evitarea poluarii accidentale a solului cu hidrocarburi provenite de la utilajele și mijloacele de transport;
  5. Pe timp secetos se vor efectua stropiri periodice pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  6. Se vor lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele), se va înştiinţa ITM Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  7. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  8. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  9. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  10. Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor, substanţelor poluante de orice fel. La gestionarea deșeurilor din construcții se vor respecta prevederile art. 4, art. 15 (1), 17 (4) din OUG nr. 92/2021;
  11. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  12. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 87/13.06.2023 eliberat de Primăria Municipiului Târgu Secuiesc, şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  13. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  14. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  15. Înainte de punerea în funcţiune a obiectivului titularul proiectului are obligaţia de a solicita şi de a obţine autorizaţie de mediu, conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

    

     Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                    Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                             Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

 

                                 Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János