PROIECT DECIZIE ETAPA DE INCADRARE
PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE din 14.12.2017
Ca urmare a solicitării depuse de COMUNA SÂNZIENI, cu sediul în comuna Sânzieni, satul Sânzieni, nr. 337, judeţul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 7965/12.12.2017 (nr. Înregistrare electronică 696/07.12.2017), în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,
Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăsurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 14.12.2017, ca proiectul “MODERNIZARE DRUMURI DE INTERES LOCAL ÎN COMUNA SÂNZIENI, JUDEȚUL COVASNA” propus a fi amplasat în comuna Sânzieni, satele Sânzieni și Cașinul Mic, intravilan și extravilan, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.
Justificarea prezentei decizii:
I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:
- proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, la punctul 10 litera e), corelat cu punctul 13 litera a);
- în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
- prin aplicarea criteriilor din Anexa 3 la HG 445/2009, s-au constatat următoarele:
Caracteristicile proiectului:
- mărimea proiectului –
Proiectul are ca obiect principal imbunătățirea infrastructurii de transport local și cuprinde modernizare următoarelor drumuri de interes local:
Nr. crt. |
Nr. inventar |
Nr. CF |
Denumire drum de interes local |
Poziția km |
Lungime în m |
Suprafața în mp |
|
|
Drum comunal clasificat |
||||||
1 |
43, 44 |
25175, 25161, 25165, 25168 |
Drumul comunal DC1A |
2+050 – 5+550 |
3.500,0 |
30.600,0 |
|
|
Sat Zăbala |
||||||
2 |
45 |
25160, 25163, 25164 |
Strada 1 |
0+000 – 1+228 |
1.228,0 |
9.100,0 |
|
3 |
46 |
25166, 25162 |
Strada 2 |
0+000 – 0+907 |
907,0 |
7.000,0 |
|
TOTAL |
5.635,0 |
46.700,0 |
|||||
Soluţiile tehnice din proiect şi la execuţia lucrărilor, vor respecta prevederile Ordinului M.T. nr.1296/2017 pentru aprobarea Normelor tehnice privind proiectarea, construirea şi modernizarea drumurilor, a Ordinului M.T. nr. 50/1998 pentru aprobarea Normelor tehnice privind proiectarea şi realizarea străzilor în localităţile rurale şi a Legii nr. 10/1995 privind calitatea construcţiilor, prevederile celorlalte prescripţii tehnice şi prevederi legale în vigoare, specifice acestor tipuri de lucrări. Se vor păstra traseele existente al străzilor si ale drumului comunal, eliminându-se portiunile amenajate necorespunzător, care prezintă disconfort si nesigurantă pentru desfăsurarea circulatiei.
Se vor şi executa lucrări de terasamente, lucrări de structură drum, lucrări pentru asigurarea scurgerii apelor, podeţe transversale şi laterale, amenajări intersecţii cu drumurile laterale, lucrări de siguranţa circulaţiei, etc.
Necesitatea lucrărilor propuse în prezentul proiect este in primul rand argumentată de starea fizică a drumurilor, străzilor susmenționate, raportată la condițiile generale de circulație actuale si de perspectivă precum si de diagnoza de viabilitate.
Terenurile ocupate în momentul de față, de sectoarele cu drumurile de interes local propuse pentru modernizare, se află în proprietatea publică a comunei Sânzieni.
Principalele caracteristici ale proiectului:
Structura rutieră: s-a ales următoarea structura rutieră semirigidă, rezultat în urma calculelor de dimensionare la traficul de calcul şi verificare la îngheţ-dezgheţ:
Parte carosabilă:
- 4 cm strat de uzură din beton asfaltic BA16–AND605/BA16 rul 70/100-SR EN 13108-5;
- 5 cm strat de legătură din beton asfaltic BAD20–AND605 / BA20 leg 70/100-SR EN 13108-1;
- 15 cm piatră spartă în strat de bază – STAS 6400;
- 15 cm strat de fundaţie din agregate amestec optimal 0-63 mm – SR EN 13242 şi STAS 6400;
- 15 cm strat de formă din pământ stabilizat în situ cu liant hidraulic rutier - STAS 12253, SR EN 13282-1.
Acostamente:
- 25 cm piatră spartă amestec optimal;
Drumul în profil longitudinal:
La proiectarea profilului longitudinal s-a tinut cont de profilul existent al terenului. Pentru realizarea continuitătii traseului în profil longitudinal, circulatie comodă si vizibilitatea necesară, se introduc în punctele de schimbare a declivitătilor curbe circulare dispuse simetric fată de aceste puncte. Racordarea a două declivităti poate fi convexă sau concavă corespunzător formei de frângere a liniei rosii. Linia rosie trebuie corelată cu alura traseului în plan, urmărindu-se în general armonizarea ondulatiilor topografice, geotehnice, hidrologice, climatice ce caracterizează regiunea respectivă precum si conditiilor economice.
Linia roşie proiectată respectă în general niveleta existentă, cu păstrarea pe căt posibil a cotelor la proprietăţile riverane. Aceasta tratare se impune pentru asigurarea scurgerii apelor de pe platforma în zona drumului, fără a afecta proprietăţile riverane.
Drumul în profil transversal: în conformitate cu STAS 10144/3-91 profilul transversal tip proiectat are următoarele elemente geometrice: lăţime carosabil 4,00 - 5,50 m; acostamente 2x variabil (0-0,75) m; numarul benzilor carosabile 1, 2; panta transversală carosabil 2,50 %; panta transversala acostament 4,00 %.
Scurgerea apelor: în toate zonele în care străzile si drumul comunal se află în debleu sau la nivelul terenului înconjurător se vor executa şanţuri sau rigole precum asigurarea scurgerii apelor conform STAS. Podeţele transversal noi care se vor executa pe străzile si drumul comunal din localitatea Sanzieni sunt amplasate la următoarele poziţii kilometrice:
1. PODEŢE TRANSVERSALE |
||||
DC1A DN11B – Casinu Mic – Sânzieni – DN11B, Km 2+050 – 5+550 |
||||
Nr.crt. |
Poziţia Km |
Podeţe existente |
Tipul podeţului proiectat |
Observaţii |
1 |
2+114 |
|
Podeţ tubular proiectat |
Lipsă podeț |
2 |
3+090 |
|
Podeţ tubular proiectat |
Lipsă podeț |
3 |
3+640 |
|
Podeţ tubular proiectat |
Lipsă podeț |
4 |
4+221 |
Podeţ tubular existent |
Podet tubular proiectat |
Lungime și secțiune insuficientă |
5 |
4+620 |
|
Podet tubular proiectat |
Lipsă podeț |
6 |
4+854 |
|
Podet tubular proiectat |
Lipsă podeț |
7 |
5+065 |
Pod din beton armat |
|
Stare foarte bună |
2. PODEŢE TRANSVERSALE |
||||
Strada 1 în localitatea Sânzieni, Km 0+000 1+228 |
||||
Nr.crt. |
Poziţia Km |
Podeţe existente |
Tipul podeţului proiectat |
Observaţii |
1 |
0+498 |
|
Podet din beton armat Lt=8,00m; B=5,00m; L=4,00m; h=1,50m; |
Lipsă podeț |
Principalele dispozitive de scurgere a apelor pluviale: rigolă carosabilă 891 m, rigolă de acostament 1887 m, șanț pământ 812 m, șanț beton 823 m.
Gurile de scurgere sunt cele existente care nu se modifică.
Drumurile laterale se vor amenaja pe o lungime de 25 m cu aceiaşi structură ca şi străzile si drumul comunal, respectându-se razele de racordare de minim 9.00 m. Pentru asigurarea fluenţei traficului rutier şi pietonal se vor amenaja intersecţiile din trama stradală, respectând categoria funcţională a fiecărui drum. Sunt proiectate 23 de podețe laterale, care asigură debuşeul pentru continuizarea şanţurilor.
Amenajarea intersecțiilor cu drumul naţional DN11B și cu drumul județean DJ114:
Drumul comunal DC1A la Km 5+550, la sfârşitul traseului studiat, se intersectează cu drumul naţional DN11B Km 3+684, înainte cu 60,0 m de indicatorul de intrare în localitatea Sânzieni.
Strada 1 la Km 0+000, la începutul traseului studiat, se intersectează cu drumul naţional DN11B Km 6+036, în intravilanul localității Sânzieni.
Drumul comunal DC1A la Km 13+682 se intersectează cu drumul județean DJ114 Km 18+014.
Strada 1 la Km 1+228, la sfârșitul traseului proiectat se intersectează cu drumul județean DJ114 Km 18+911. De asemenea, Strada 2 la Km 0+000, la începutul traseului proiectat se intersectează cu drumul județean DJ114 Km 18+500. Amenajarea acestor intersecţii s-a proiectat conform Normativului AND 600-2010 pentru amenajarea intersecţiilor la nivel pe drumurile publice, fără modificarea elementelor geometrice ale intersecţiilor.
Siguranţa circulaţiei: pentru asigurarea siguranţei circulaţiei pe DC1A din comuna Sanzieni se va monta parapet metalic pe o lungime de 1317 m.
- cumularea cu alte proiecte – nu este cazul;
- utilizarea resurselor naturale: nu este cazul;
- producţia de deşeuri – deşeurile rezultate în perioada de execuţie (resturi de conducte, deşeuri de materiale de construcţii, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate.
- emisiile poluante, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:
- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;
- surse de poluare în perioada de funcţionare: traficul rutier;
- riscul de accident, ţinându-se seama în special de substanţele şi de tehnologiile utilizate – se vor respecta cu stricteţe normativele de protectia muncii, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate;
- utilizarea existentă a terenului – Terenurile ocupate in momentul de față de tronsoanele de drumuri, străzi cuprinse în prezentul proiect se află in proprietatea publică a comunei Sânzieni;
- relativa abundenţă a resurselor naturale din zonă, calitatea şi capacitatea regenerativă a acestora – nu este cazul.
- Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie deosebită pentru:
a) zonele umede - nu este cazul;
b) zonele costiere- nu este cazul;
c) zonele montane şi cele împădurite – nu este cazul;
d) parcurile şi rezervaţiile naturale – nu este cazul;
e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia în vigoare, cum sunt: zone de protecţie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale şi bazine piscicole amenajate – nu este cazul;
f) zonele de protecţie specială – nu este cazul;
g) ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite – nu este cazul;
h) ariile dens populate – amplasamentul proiectului se află în intravilanul și extravilanul satelor Sânzieni și Cașinul Mic;
i) peisajele cu semnificaţie istorică, culturală şi arheologică – nu este cazul;
- Caracteristicile impactului potenţial
a) extinderea impactului: aria geografică şi numărul persoanelor afectate – impactul este local, pe amplasament şi în imediata vecinatate a acestuia;
b) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;
c) mărimea şi complexitatea impactului: nu vor fi schimbări profunde ale factorilor de mediu; impact nesemnificativ în perioada de functionare şi reversibil;
d) probabilitatea impactului – în cazul poluărilor accidentale şi în caz de calamităţi naturale;
e) durata, frecvenţa şi reversibilitatea impactului – impact nesemnificativ, reversibil.
II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:
- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara perimetrelor ariilor naturale protejate;
Condiţiile de realizare a proiectului:
- Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
- Titularul proiectului are obligația de a obține aviz de gospodărire a apelor de la SGA Covasna;
- Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
- Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
- Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
- Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
- Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
- Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
- Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
- Pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale;
- obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 54/22.11.2017 emis de Primăria Comunei Sânzieni, şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
- Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
Nerespectarea prevederilor prezentei decizii atrage suspendarea sau anularea acesteia, după caz, în conformitate cu prevederile legale.
Nerespectarea prevederilor prezentului acord de mediu se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.
Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
DIRECTOR EXECUTIV,
Ing. NEAGU GHEORGHE
Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii, Întocmit,
Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae Ing. Farkas János