Back

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE (proiect) Nr. 10239/27.12.2023, pentru proiectul: Desființare construcții și instalații și remediere sol contaminat/reconstrucție ecologică Parc 17 VERGULEASA, propus a fi amplasat în extravilanul comunei Verguleasa, C.F. 51186, județul Olt. Titular: S.C. OMV Petrom S.A.

AGENTIA PENTRU PROTECTIA MEDIULUI OLT anunţă publicul interesat asupra luării deciziei etapei de încadrare, în cadrul procedurii de evaluare a impactului asupra mediului, pentru proiectul: Desființare construcții și instalații și remediere sol contaminat/reconstrucție ecologică Parc 17 VERGULEASA, propus a fi amplasat în  extravilanul comunei Verguleasa, C.F. 51186, județul Olt.

Titular: S.C. OMV Petrom S.A.

    Proiectul deciziei de încadrare şi motivele care o fundamentează pot fi consultate la sediul autorităţii competente pentru protecţia mediului A.P.M. Olt din Slatina, str. I. Moroşanu, nr.3, judeţul Olt, precum şi la următoarea adresă de internet http://www.apmot.anpm.ro

   Publicul interesat poate înainta comentarii/observaţii la proiectul deciziei de încadrare în termen de 10 zile de la data publicării anunţului pe pagina de internet a autorităţii competente pentru protecţia mediului.

 

    Data afişării anunţului:27.12.2023

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE (proiect)

Nr. 10239 din 27.12.2023

 

                Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de S.C. OMV Petrom S.A., cu sediul București, str. Coralilor, nr.22, sector 1, înregistrată la A.P.M. Olt cu nr. 10239 din 19.10.2023, în baza Legii nr. 292/2018  privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, si a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului  nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei sălbatice, aprobata cu modificări si completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările si completările ulterioare,

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Olt,

DECIDE

 

ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 20.12.2023, că proiectul „Desființare construcții și instalații și remediere sol contaminat/reconstrucție ecologică Parc 17 VERGULEASA”, propus a fi amplasat în  extravilanul comunei Verguleasa, C.F. 51186, județul Olt, proiectul nu se supune evaluării impactului asupra mediului.

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

- proiectul se încadrează în prevederile Legii 292/2018, anexa 2, la pct. 13, lit.a);

- prin aplicarea criteriilor din anexa 3 a Legii nr 292/2018, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea şi concepţia întregului proiect:

Proiectul DESFIINTARE CONSTRUCTII SI INSTALATII SI REMEDIERE SOL CONTAMINAT/ RECONSTRUCTIE ECOLOGICA PARC 17 VERGULEASA, are ca obiect realizarea lucrărilor de demolare a amplasamentului, de remediere si refacere a terenului afectat.

Lucrarile de demolare presupun desfiintarea si eliminarea din amplasament a anumitor elementelor constructive.

Lucrarile de remediere si refacere a terenului, ce presupun excavarea si eliminarea solului contaminat identificat in amplasament si umplerea golurilor rezultate in urma desfiintarii elementelor constructive ingropate cu sol curat recuperat de pe amplasament  dupa verificarea calitatii acestuia sau cu sol bioremediat provenit de la stațiile de bioremediere OMV Petrom SA sau ale altor operatori economici autorizați pe baza de rapoarte de incercare care dovedesc ca indicatorii analizati se incadreaza sub limita prevazuta de legislatie – categoria mai putin sensibila a amplasamentului , pana la cotele terenurilor invecinate.

Obiectul principal al prezentului proiect este acela de refacere a amplasamentului. Principalele activități care se vor desfășura pe amplasamentul indicat sunt:

  • predarea amplasamentului;
  • organizarea șantierului;
  • lucrări de demolare/desfiintare - desfiintarea si eliminarea din amplasament a elementelor constructive si a facilitatilor.
  • lucrari de remediere/ reabilitare teren - excavarea si eliminarea solului contaminat identificat in amplasament dupa extragerea structurilor subterane si cel identificat in urma investigarii solului si umplerea golurilor rezultate in urma cu sol necontaminat recuperat din amplasament si, in completare, cu sol bioremediat provenit de la stațiile de bioremediere OMV Petrom SA sau ale altor operatori economici autorizați cu o concentratie de hidrocarburi incadrata in limitele legale in functie de categoria de folosinta a terenului, pana la cotele terenurilor invecinate. Ultimii 15 cm de la suprafata se vor umple cu sol curat furnizat din surse autorizate în acest sens si nu se vor compacta.

o          lucrari de refacere teren - umplerea golurilor rezultate in urma excavarilor cu sol curat cu o concentratie de hidrocarburi incadrata in limitele legale in functie de categoria de folosinta a terenului, pana la cotele terenurilor invecinate ; nivelare ;

o          închiderea șantierului.

Principalele lucrari propuse a fi executate sunt urmatoarele:

•           Organizarea de santier si pregatirea amplasamentului pentru executia lucrarilor propuse revine executantului lucrarilor care detine experienta in astfel de lucrari:

-           Predarea cu proces verbal a amplasamentului la executant, cu asigurarea conditiilor ce ii revin pentru lucrul in siguranta;

-           Imprejmuirea amplasamentului prin montare banda de semnalizare;

-           Asigurarea echipelor de lucru necesare cu personal calificat si auxiliar corespunzator pentru operatiunile de executat;

-           Inlaturarea vegetatiei de pe amplasament – acolo unde este cazul;

-           Mobilizarea utilajelor/echipamentelor (aducerea pe santier a utilajelor si echipamentelor corespunzatoare lucrarilor si a mijloacelor de transport adecvate);

-           Montare panou de informare privind proiectul;

Deconectarea utilităților

Inainte de inceperea lucrărilor propuse se vor efectua urmatoarele activitat de catre firme autorizate in acest sens:

  • se va efectua debranșarea de la rețelele de alimentare cu energie electrica ;
  • se va verifica existența tensiunii la cablurile electrice existente pe amplasament după care se va proceda la dezafectarea lor.

Debranșare și dezafectarea conductelor și instalațiilor tehnologice

Înainte de începerea lucrărilor se va verifica împreună cu reprezentantul zonal al OMV Petrom, existența unor rețele de conducte în amplasament. După identificare, se va verifica dacă acestea sunt în funcțiune și dacă deservesc și alte obiective. Conductele inactive care au fost identificate si cele care se vor identifica pe parcursul lucrărilor, aferente amplasamentului, se dezafectează și desființează.

Dezafectarea conductelor tehnologice va cuprinde următoarele etape:

-           se vor asigura și se vor goli conductele identificate. Reziduurile rezultate în urma golirii conductelor se vor depozita în habe metalice și ulterior vor fi transportate în locațiile indicate de reprezentanții Petrom, astfel gestionarea acestora se va realiza cu respectarea legislației în vigoare;

-           pe traseul conductelor se vor executa săpături manuale pentru decopertarea lor;

-           se vor deconecta conductele de la rețeaua principală montându-se în loc o blindă;

-  dezafectarea ventilului identificat se va face prin taierea tronsonului din care acesta face parte;

-           se vor tăia tronsoane de conducte și se vor transporta de pe amplasament.

 

Deșeurile metalice rezultate vor fi depozitate în locul special amenajate pentru depozitarea deșeurilor, urmând ca la finalul lucrărilor să fie predate către OMV Petrom SA

In timpul lucrărilor de demolare/ dezafectare/ demontare a conductelor se vor lua toate masurile in vederea evitării poluării factorilor de mediu.

  • Demolarea structurilor din beton

Toate lucrările de demolare prevăzute de prezentul proiect se vor face „element cu element, de sus în jos”.

Toate elementele prefabricate vor fi legate în cel puțin două extremități cu frânghii pentru oprirea balansului la manipulare și pentru ghidarea la manipulare spre utilajul de transport.

Dezafectarea elementelor de beton se va face cu mijloace mecanice. Operațiunea de demolare a elementului din beton va fi precedată de săpătura pământului din jurul acestuia.

   Deșeurile rezultate în urma demontării/demolării elementelor din beton de pe amplasament se vor colecta selectiv, după o prealabilă verificare a calității acestora prin prelevare de probe de levigat (contaminate/necontaminate).

  • Dezafectarea rezervoarelor

Tehnologia de demolare a rezervorului este similara, avand in vedere capacitatea si gradul lor de

uzura fizica reala. Astfel, vor fi utilizate urmatoarele procedee tehnice:

- lucrarile de golire, se vor executa de catre firma specializata, autorizata in acest sens, aceasta

golire se va realiza inainte de demararea lucarilor de demolare/desfiintare.

- Verificarea nivelului noxelor, conform normelor in domeniu si regulilor de buna practica;

- Demontarea supapelor de respiratie, hidraulice, in general a echipamentelor exterioare (scari,

podete etc.) si interioare (serpentine) ale rezervorului, folodind scule, dispozitive si instalatii de ridicat si transportat corespunzatoare si omologate tehnic precum si personal calificat si instruit pentru aceste lucrari;

- Dezasamblarea, in locatie, a rezervorului in urmatoarea ordine de sus in jos:

  •  A capacului fix;
  •  A virolelor superioare;
  •  A virolelor intermediare;
  •  A virolelor din apropierea fundului rezervorului (virolelor inferioare);
  •  Demontarea fundului;

- Presortarea tuturor materialelor si subansamblelor (table, profile, podete, scari, etc.)

- Transportul si depozitarea acestora de catre un contractor numit de catre Beneficiar;

- Demolarea fundatiei utilajului;

Dezasamblarea rezervorului se va executa cu mijloace mecanice si termice corespunzatoare, de catre personal calificat si instruit pentru aceste genuri de lucrari, precum si in conditii de deplina securitate a muncii, P.S.I. si protectie a mediului inconjurator.

  • Dezvelirea/ dezgroparea elementelor de beton subterane

Dezgroparea elementelor de beton se va face prin mijloace mecanice. Operațiunea de degajare a betonului din fundații va fi precedată de săpătura pământului din jurul betonului.

Toate elementele de beton subterane vor fi legate în cel puțin două extremități cu frânghii atât pentru oprirea balansului la manipulare, cât și pentru ghidarea la manipulare spre utilajul de transport.

In conditiile in care in urma extragerii structurilor subterane se vor identifica suprafete de sol contaminate cu produse petroilere va proceda astfel:

  • Prelevarea de probe de sol pana la adancimea necesara , tinand cont de categoria de folosinta ulterioara a terenului ( folosinta mai putin sensibila);
  • Efectuarea de analize de sol (indicatorul TPH)
  • Delimitarea zonelor contaminate in baza rezultatelor probelor de sol prelevate ( Rapoarte de incercare emise de catre un laborator acreditat RENAR)  dupa realizarea lucrarilor de desfiintare/demolare
  • Excavarea solului contaminat de pe amplasament se va realiza selectiv, numai in zona in care este confirmata contaminarea cu produse petroliere si in zona punctelor de prelevare a probelor de sol in concentratiile de TPH depasesc pragul de interventie. Se vor lua masuri astfel incat lucrarile de excavare sa NU atinga nivelul panzei freatice;
  • Incarcarea si transportul solului contaminat la cea mai apropiata statie de bioremediere ;
  • Discuirea, nivelarea si inierbarea, dupa caz a suprafetelor afectate de lucrari.
  • Demolarea stâlpilor si a dalelor

Îndepărtarea stâlpilor si a dalelor se va face cu mijloace mecanizate.

Elementele care se pot refolosi se vor transporta la locațiile indicate de reprezentanții OMV Petrom, iar elementele care nu mai pot fi refolosite se vor picona/concasa. In măsura în care este posibil, deseul rezultat va fi predat către firme autorizate de colectare și valorificare a deșeurilor. In situatia in care nu se va identifica o metoda de valorificare, deseul va fi transportat si eliminat la depozitele autorizate de deșeuri industriale.

  • Dezafectarea/desfiintarea suprafetelor pietruite numai in zona de interes

Dezafectarea suprafetelor pietruite se va realiza prin îndepărtarea stratului format din amestecul de piatră și pământ. Inainte de dezafectare, daca se va considera necesar, se va efectua scarificarea suprafetei pietruite ce se va dezafecta.

  • Umplerea excavațiilor și aducerea terenului amplasamentului cât mai aproape de starea naturală se face până la cotele terenurilor învecinate.
    • Umplerea se va realiza cu sol necontaminat recuperat din amplasament si, in completare, cu sol bioremediat provenit de la stațiile de bioremediere OMV Petrom SA sau ale altor operatori economici autorizați. Ultimii 15 cm de la suprafata se vor umple cu sol curat furnizat din surse autorizate în acest sens si nu se vor compacta. In situatia in care nu este disponibil sol bioremediat se va utiliza sol curat.
    • Stabilirea punctului de procurare a solului curat este in sarcina executantului. Sursele de sol curat sunt situate in apropierea amplasamentului santierului. Din fiecare sursa se vor preleva probe si se vor trimite la un laborator autorizat pentru a indeplini conditiile din proiectul tehnic. De obicei, sursele de sol curat sunt:
      • Pamantul rezultat in urma lucrarilor de constructii civile (excavare pentru executia santurilor, taierea acostamentelor etc);
      • Pamantul rezultat in urma lucrarilor de constructii drumuri (fundatii cladiri, beciuri, piscine etc.);
      • Pamantul rezultat in urma excavarii pentru crearea iazurilor.
      • Amplasamentul se va discui si nivela – dupa caz.

Realizarea umpluturilor se va face cu stricta respectare a prevederilor din caietul de sarcini cu privire la aceste lucrări.

În urma rezultatelor analizelor efectuate în laborator, valorile determinate ale concentratiei indicatorului THP pentru probele prelevate sunt următoarele:

Codificare probă

Nivel de prelevare raportat la CTN

THP

 

[m]

[mg/kg s.u.]

 
 

P1

P1

0,2

803

 

P1

0,5

6640

 

P1

0,8

77,9

 

P2

P2

0,2

142

 

P2

0,5

73,9

 

P2

0,8

55,4

 

P3

P3

0,2

91,0

 

P3

0,5

51,1

 

P3

0,8

45,4

 

P4

P4

0,2

179

 

P4

0,5

78,2

 

P4

0,8

63,2

 

P5

P5

0,2

70,2

 

P5

0,5

69,9

 

P5

0,8

33,6

 

P6

P6

0,2

4010

 

P6

0,5

4320

 

P6

0,8

3910

 

P7

P7

0,2

49,3

 

P7

0,5

68,5

 

P7

0,8

50,4

 

P8

P8

0,2

175

 

P8

0,5

52,9

 

P8

0,8

33,2

 
 

 

Forajul P1:

- la adancimea 0.2 m s-a constatat ca valoarea concentratiilor indicatorului THP se situeaza sub pragul de alerta pentru terenuri cu folosinta mai putin sensibila.

- la adancimea 0.5m s-a constatat ca valoarea concentratiilor indicatorului THP se situeaza peste pragul de interventie pentru terenuri cu folosinta mai putin sensibila.

- la adancimea 0.8 m s-a constatat ca valoarea concentratiilor indicatorului THP se situeaza sub pragul de alerta pentru terenuri cu folosinta mai putin sensibila.

Forajul P6:

 - la adancimile 0.2 m, 0.5m si 0.8 m s-a constatat ca valoarea concentratiilor indicatorului THP se situeaza peste pragul de interventie pentru terenuri cu folosinta mai putin sensibila;

Forajele P2,P3,P4,P5,P7 si P8:

- la adancimile 0.2 m, 0.5m si 0.8 m s-a constatat ca valoarea concentratiilor indicatorului THP se situeaza sub pragul de alerta pentru terenuri cu folosinta mai putin sensibila;

 

Raportat la valorile analizelor de laborator se poate concluziona că poluarea cu produse petroliere este punctuala si este necesară excavarea terenului în zona forajul P6 (100.00[mp]) respectiv în zona forajul P1 (28.00[mp]); (A 02 – Plan de săpătură).

În baza valorilor indicatorilor THP identificate prin analizele de laborator, proiectantul recomandă ca adâncimea de excavare a solului contaminat să fie -1.00[m] în cazul forajului P6 respectiv -0.70[m] în cazul forajului P1 .

Tinand cont de cele mentionate si intrucat in cadrul amplasamentului a fost identificata poluare punctuala cu produse petroliere conform informatiilor prezentate mai sus, se propun urmatoarele activitati pentru remediere si reabilitare a terenului aferent amplasamentului:

  • Excavare sol contaminat
  • Suprafața de excavare în zona forajului P6: 100.00[mp] – adâncime de excavare 1.00[m] –rezulta un volum de sol contaminat de Vs= 100.00[mp] x 1.00[m]  = 100 [mc].
  • Suprafața de excavare în zona forajului P1: 28.00[mp] – adâncime de excavare 0.70[m] –rezulta un volum de sol contaminat de Vs= 28.00[mp] x 0.70[m]  = 20 [mc].
  • Rezerva de sol potential contaminat ce se va utliza in cazul in care in executie se identifica vizual si/sau olfactiv o zona de poluare dupa demolarea constructiilor cu risc potenial de contaminare-  R= 30 mc

Volum total de sol estimat contaminat: 150 [mc]

Adâncimea de excavare este considerata de la cota terenului natural.

Dupa finalizarea excavarii solului contaminat, se vor preleva probe de sol din peretii si baza zonei excavate, iar raportarea acestora se va face la valorile de referinta prevazute in Ordinul 756/1997 pentru categoria de folosinta a terenului. Rezultatele obtinute in urma analizei se vor transmite la APM Olt sub forma de raport de incercare, insotit de planul de prelevare probe.

Încărcarea și transportul solului contaminat se va efectua cu mijloace de transport autorizate, către cea mai apropiata stație de bioremediere OMV Petrom SA care are capacitate disponibila de primire sol contaminat, sau catre statii de bioremediere apartinand altor operatori economici autorizați în acest sens.

  • Umplerea excavatiilor și aducerea terenului amplasamentului cât mai aproape de starea naturală se va face până la cotele terenurilor învecinate.

Umplerea excavațiilor și aducerea terenului amplasamentului cât mai aproape de starea naturală se face până la cota terenurilor învecinate. Umplerea se va realiza cu sol necontaminat recuperat din amplasament dupa verificarea calitatii acestuia si, in completare, cu sol bioremediat provenit de la stațiile de bioremediere OMV Petrom SA sau ale altor operatori economici autorizați. Ultimii 15 cm de la suprafata se vor umple cu sol curat furnizat din surse autorizate în acest sens si nu se vor compacta. In situatia in care nu este disponibil sol bioremediat se va utiliza sol curat.

Discuirea, nivelarea si inierbarea, dupa caz, a suprafețelor afectate de lucrari.

Pe toata perioada de realizare a lucrarilor prevazute in proiect se vor lua toate măsurile de protejare a mediului înconjurător, în conformitate cu legislația în vigoare, prin evitarea transmiterii de vibrații puternice sau șocuri, împroșcări de materiale, degajare puternică de praf, asigurarea acceselor necesare, împrejmuirea zonei etc.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate:

            În zonă nu se prevăd alte proiecte ce pot afecta sau implica prezentul proiect.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității;

Pentru implementarea prezentului proiect nu este necesara utilizarea unor materii prime.

In cadrul proiectului vor fi utilizati combustibilii necesari functionarii utilajelor cu ajutorul carora se vor realiza lucrarile de demolare, excavare si umplere (ca de exemplu: buldoexcavator, incarcator frontal, camion transportor etc.)

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate;

Gospodărirea deșeurilor generate pe amplasament

Deseurile rezultate se vor gestiona astfel:

-           Deșeuri inerte: se vor valorifica prin firme autorizate (inclusiv prin societatea care executa lucrările daca deține autorizațiile de mediu necesare) sau in conformitate cu cerinta autorității competente pentru protecția mediului;

-           Deșeurile nepericuloase:

o          se vor valorifica intern, dupa realizarea activitatii de tratare si verificare a calitatii acestora, pentru umplerea golurilor rezultate in urma realizarii lucrarilor, dupa caz,  prin firme autorizate (inclusiv prin societatea care executa lucrările dacă deține autorizațiile de mediu necesare) si numai  in conformitate cu acceptul autorității competente pentru protecția mediului ;

o          în situația in care nu se va identifica o soluție de valorificare, acestea vor fi eliminate prin firme autorizate dupa realizarea unei justificari scrise a aplicarii unei metode de gestionare de rang inferior (exemplu eliminare in loc de valorificare) in cazurile in care caracteristicile deseului permiteau aplicarea unei metode de gestionare de rang superior;

-           Deșeurile periculoase:

o          Se vor trata si valorifica prin firme autorizate (inclusiv prin societatea care executa lucrările daca deține autorizațiile de mediu necesare) sau in conformitate cu cerinta  autorității competente pentru protecția mediului;

o          În situația în care pentru deșeurile tratate nu se va identifica o soluție de valorificare, acestea vor fi eliminate prin firme autorizate, fie ca deșeuri nepericuloase, fie ca deșeuri periculoase dupa realizarea unei justificari scrise a aplicarii unei metode de gestionare de rang inferior (exemplu eliminare in loc de valorificare) in cazurile in care caracteristicile deseului permiteau aplicarea unei metode de gestionare de rang superior, în funcție de caracteristicile acestora ulterior procesului de tratare;

o          Se vor elimina ca deșeuri periculoase prin firme autorizate.

o          De asemenea, executantul va efectua toate analizele necesare in vederea incadrarii deseurilor ca periculoase sau nepericuloase ulterior operatiunii de tratare, in vederea valorificarii/eliminarii, prin entitati autorizate in acest sens.

o          Executantul lucrarilor, are obligatia conform prevederilor contractuale de a  asigura gestionarea deseurilor in conformitate cu prevederile legale, inclusiv cu aplicarea ierarhiei gestionarii deseurilor generate de lucrarile efectuate pe amplasament si justificarea scrisa a aplicarii unei metode de gestionare de rang inferior (exemplu eliminare in loc de valorificare) in cazurile in care caracteristicile deseului permiteau aplicarea unei metode de gestionare de rang superior si unde

De asemenea, din activitățile desfășurate pot rezulta și Deșeuri municipale amestecate, care se vor depozita corespunzător și se vor preda la societăți autorizate pentru a fi transportate la un depozit autorizat.

Tipurile de deșeuri estimate a fi generate în cadrul lucrărilor de abandonare de suprafață si planul de gestionare al acestora sunt prezentate in tabelul de mai jos:

 

Nr. Crt.

Denumirea Categoriei de Deseu

Codificare

Denumire codificare

Plan de gestionare

1

Deseuri din constructii si demolari (inclusiv pamant excavat din situri contaminate)

17 01 01

Beton

Se vor preda la societăți autorizate în colectare/ tratare/valorificare/eliminare

2

Deseuri din constructii si demolari (inclusiv pamant excavat din situri contaminate)

(sol contaminat)

17 05 03*

Pamant si pietre cu continut de substante periculoase

Se va depozita controlat si va fi transportat la cea mai apropiata statie de bioremediere

3

Deseuri din constructii si demolari (inclusiv pamant excavat din situri contaminate)

(betoane infestate cu titei)

17 01 06*

Amestecuri de beton, caramizi, tigle sau materiale ceramice cu continut de substante periculoase sau fractii separate din acestea

Se vor preda la cele mai apropiate societati autorizate in colectare/tratare valorificare/eliminare

4

Deseuri din constructii si demolari (inclusiv pamant excavat din situri contaminate) (balast contaminat)

17 05 07*

Resturi de balast cu continut de substante periculoase

Se vor preda la cele mai apropiate societăți autorizate în colectare/tratare/ valorificare/eliminare.

5

Deseuri din constructii si demolari (inclusiv pamant excavat din situri contaminate) (Balast)

17 05 08

Resturi de balast, altele decat cele specificate la 17 05 07

Se vor preda la societati autorizate in colectare/ tratare/valorificare /eliminare.

6

Deseuri municipale (deseuri menajere si deseuri asimilabile, provenite din comert, industrie si institutii) inclusiv fractiuni colectate separat

20 03 01

Deseuri municipale amestecate

Se vor depozita corespunzator si se vor preda la societati autorizate pentru a fi transportate la un depozit autorizat.

7

 

Deșeuri metalice

 

17 04 07

Amestecuri metalice

Se vor preda la OMV Petrom sau la societăți autorizate în colectare/valorificare.

8

Materiale izolante

17 06 04

Materiale izolante, altele decât cele specificate la 17 06 01 şi 17 06 03

Se vor preda la OMV Petrom sau la societăți autorizate în colectare/valorificare.

 

e) poluarea și alte efecte negative;

            Protecția calității apelor

Pe parcursul lucrarilor prevazute in proiect nu vor rezulta ape uzate tehnologice. In scopul reducerii/ eliminarii riscurilor de poluare a factorului de mediu apa pe perioada de demolare, se impun urmatoarele masuri:

  • Stocarea temporara a deseurilor in spatii/recipiente special amenajate, in conformitate  cu reglementarile legale
  • Aplicarea unor proceduri si masuri de prevenire a poluarii accidentale, care includ:
  • Amenajari de spatii speciale in vederea stocarii temporare a deseurilor in functie de categoria acestora;
  • Incarcare si transport deseuri contaminate in cel mai scurt timp cu mijloace de transport autorizate, catre statiile de bioremediere OMV Petrom sau ale altor operatori economici autorizati in acest sens.

                        Protecţia aerului

Lucrarile executate in proiect nu vor afecta negativ calitatea aerului. In timpul realizarii investitiei pot aparea emisii in atmosfera:

- de la  motoarele autovehiculelor si utilajelor din dotarea firmei de executie;

- datorate traficului autovehiculelor si utilajelor;

- datorate lucrarilor de excavare in jurul elementelor de beton.

                Limitarea preventiva a emisiilor din autovehicule se face prin conditiile tehnice impuse la omologarea acestora si pe toata durata de utilizare a acestora, prin inspectiile tehnice periodice obligatorii. Impactul gazelor de ardere, provenite de la motoarele acestora, asupra aerului atmosferic, vor avea o pondere foarte mica intrucat aceastea sunt omologate si conforme cu normele tehnice in vigoare.

                Nu se va permite folosirea autovehiculelor si a utilajelor neomologate si neconforme din punct de vedere al normelor tehnice in vigoare.

                Avand in vedere ca emisiile datorate traficului autovehiculelor si utilajelor, respectiv datorate lucrarilor de excavare vor fi locale si vor avea loc pe perioade limitate de timp, acestea nu vor avea un impact asupra calitatii aerului.

            Protecția împotriva zgomotului și vibrațiilor

Zgomotul are o actiune complexa asupra organismului si in functie de intensitate, frecventa si durata produce de la o stare de disconfort pana la afectarea starii de sanatate a personalului si populatiei din zona.

            Combaterea zgomotului cuprinde:

üsursa – alegerea de utilaje moderne, putin zgomotoase;

ücalea de propagare – carcasarea, ecranarea sau montarea surselor in spatii inchise.

            Lucrarile propuse a fi executate in proiect nu vor constitui o sursa de zgomot sau vibratii. Pentru a evita orice disconfort, lucrarile de executie se vor desfasura numai in timpul zilei.

            Singurele surse de zgomot sau vibratii vor fi autovehiculele si utilajele folosite. In situatia in care acestea sunt omologate si conforme cu normele tehnice in vigoare, zgomotul si vibratiile produse de acestea vor fi in limite legale.

            Pentru accesul pe amplasament se vor folosi numai drumurile de acces existente.Se vor lua toate masurile corespunzatoare privind minimalizarea zgomotului si vibratiilor.

Protecția împotriva radiațiilor

Lucrarile propuse nu vor reprezenta surse de radiatii.

Protecția solului și a subsolului

Impactul asupra solului și vegetației se manifestă prin ocuparea temporară a unor suprafețe de teren pentru realizarea lucrarilor. La terminarea lucrărilor, executantul va dezafecta zona organizării de șantier și va aduce terenul la starea naturală.

Protecția așezărilor umane și a altor obiective de interes public

            Lucrarile care vor fi efectuate nu prezinta risc pentru asezarile umane. In zona nu exista obiective de interes public.

            Lucrarile nu vor afecta in nici un fel obiectivele de interes public.

Distanta pana la cea mai apropiata asezare umana (localitatea Pohanu) este de aproximativ 2.5 [km].

  1. riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform informațiilor științifice;

In timpul executiei lucrarilor, avand in vedere sursele potentiale de poluare, nu se pune problema afectarii ecosistemelor terestre si acvatice. La finalizarea lucrarilor, prin eliminarea completa a tuturor posibilitatilor de aparitie a riscului de poluare a factorilor de mediu, se va realiza si asigura protectia ecosistemelor terestre si acvatice.

g) riscurile pentru sănătatea umană;

Lucrarile care vor fi efectuate nu prezinta risc pentru asezarile umane. In zona nu exista obiective de interes public. Lucrarile nu vor afecta in nici un fel obiectivele de interes public.

  1. Amplasarea proiectului

Amplasamentul PARC 17 VERGULEASAeste situat în extravilanul comunei Verguleasa, județul Olt.

Întrucât terenul este amplasat in extravilanul localității, in proprietatea OMV Petrom S.A a fost incadrata la categoria de folosinta mai putin sensibila.

Amplasamentul aferent PARC 17 VERGULEASA are o suprafata totala de 1823 [mp]. Suprafata ce face obiectul proiectului este de aproximativ 1150 m².

Pe amplasament se află construcții care au fost utilizate pentru echipamente/platforme/instalații, ce se vor desființa in totalitate.

a) utilizarea actuală şi aprobată a terenurilor;

proiectul este amplasat în extravilanul comunei Verguleasa.

b) bogăţia, disponibilitatea, calitatea şi capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale, inclusiv solul, terenurile, apa şi biodiversitatea, din zonă şi din subteranul acesteia:

In timpul executiei lucrarilor, avand in vedere sursele potentiale de poluare, nu se pune problema afectarii ecosistemelor terestre si acvatice. La finalizarea lucrarilor, prin eliminarea completa a tuturor posibilitatilor de aparitie a riscului de poluare a factorilor de mediu, se va realiza si asigura protectia ecosistemelor terestre si acvatice.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se o atenţie specială următoarelor zone:

    1. zone umede, zone riverane, guri ale râurilor: nu este cazul;

    2. zone costiere şi mediul marin: nu este cazul;

    3. zonele montane şi forestiere: nu este cazul;

    4. arii naturale protejate de interes naţional, comunitar, internațional: nu este cazul;

    5. zone clasificate sau protejate conform legislaţiei în vigoare : nu este cazul;    

    6. zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului        prevăzute de legislaţia naţională şi la nivelul Uniunii Europene şi relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: nu este  cazul;          

    7. zonele cu o densitate mare a populaţiei: nu este cazul; 

    8. peisaje şi situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic:  nu este cazul.

3. Tipurile şi caracteristicile impactului potenţial

a) importanţa şi extinderea spaţială a impactului

Impactul asupra populației și a sănătății umane la momentul actual nu este semnificativ. Lucrările propuse nu afectează ecosistemul terestru și acvatic. Prin realizarea investiției propuse nu se va interveni asupra limitelor caracteristice ecosistemului terestru.

b) natura impactului

Activitatea propusă nu reprezintă o sursă de poluare pentru sol și subsol, obiectivul proiectului fiind decontaminarea amplasamentului.

Impactul va fi local si se va manifesta doar pe perioada redusa de desfasurare a lucrarilor.

d) intensitatea şi complexitatea impactului:

Se apeciază că impactul potențial datorat perioadei de execuție a lucrărilor, în condiții de funcționare corespunzătoare a utilajelor, este redus și se va manifestă doar la nivel local.

e) probabilitatea impactului:

Se apreciază că activitățile propuse pe amplasament au un impact redus asupra mediului, depășirea standardelor de calitate a mediului fiind puțin probabilă, doar în situații accidentale de scurtă durată, cu frecvență redusă și cu impact reversibil.

f) debutul, durata, frecvenţa şi reversibilitatea preconizate ale impactului: impactul asupra mediului este unul redus, iar magnitudinea și complexitatea impactului se pot clasifica ca fiind nesemnificative.

Impactul va fi local si se va manifesta doar pe perioada desfășurării a lucrărilor.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente şi/sau aprobate:

- nu este cazul;

h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: nu este cazul.

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit ca nu este necesara efectuarea evaluării adecvate:

            Amplasamentul propus nu intra sub incidenta art. 28 din OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei sălbatice, cu modificările si completările ulterioare.

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit ca nu este necesara efectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apa.

            Proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 si 54 din Legea Apelor nr. 107/1996, cu modificările si completările ulterioare.

 

Informaţii cu privire la procesul de participare a publicului în procedura derulată:

Pe parcursul derulării procedurii, informarea publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei s-a realizat astfel:

- anunţ pe site-ul propriu a A.P.M. Olt  la depunerea solicitării în data de 17.11.2023, titular prin publicare în ziarul Național în data de 20.11.2023, afişare la sediul titular 20.11.2023, anunț primăria Verguleasa în data de 20.11.2023.

- anunț pe site-ul propriu al APM Olt la emiterea deciziei etapei de încadrare în data de 27.12.2023, primăria Verguleasa în 21.12.2023, sediu titular 21.12.2023 și în ziarul Național în data de 21.12.2023;

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Prezenta decizie de încadrare se emite cu respectarea următoarelor condiţii:

            Respectarea documentației tehnice, a normativelor si prescripțiilor specifice care a stat la baza deciziei etapei de încadrare. Orice modificare, care poate avea efecte semnificative asupra mediului, se va notifica la A.P.M. Olt. Notificarea se va realiza obligatoriu înainte de modificarea proiectului;

            Respectarea legislaţiei de mediu în vigoare.

            Organizarea de șantier se va realiza fără a afecta vecinătățile.

            Materialele necesare pe parcursul execuției lucrărilor vor fi depozitate numai în locuri special amenajate, astfel încât să se asigure protecția factorilor de mediu.

            În perioada de execuție a proiectului se vor lua toate măsurile care se impun pentru evitarea poluării atmosferei, solului, apelor subterane, pentru protecția tuturor factorilor de mediu și se vor lua măsuri de prevenire și combatere a poluărilor accidentale.

            Începerea lucrărilor de execuţie este permisă numai după obţinerea tuturor avizelor impuse prin  Certificatul de Urbanism şi de către membrii Comisiei de Analiză Tehnică.

            Deşeurile rezultate, indiferent de natura lor, se vor gestiona în conformitate cu prevederile  OUG 92/2021 privind regimul deşeurilor, cu modificările si completările ulterioare.

            Se va reface cadrul natural afectat în timpul execuţiei lucrărilor.  In cazul în care se constată o degradare a terenului, vor fi aplicate masuri de reconstrucţie ecologică.

            La finalizarea proiectului, titularul are obligaţia de a înştiinţa autoritatea de mediu în vederea  efectuării unui control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei  de încadrare.  Procesul-verbal de constatare întocmit în această etapă se anexează şi face  parte  integrantă din procesul-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor.

           

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica APM Olt.

           

 

Răspunderea pentru corectitudinea informațiilor puse la dispoziția autorității competente pentru protecția mediului și a publicului revine în întregime titularului activității.

 

            Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

            Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

            Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

            Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr.292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

            Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

            Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

 

                                                  

DIRECTOR EXECUTIV,

Gheorghe NEACȘA                                                                     

 

 

p.ŞEF SERVICIU A.A.A.,                                                                                     ŞEF SERVICIU C.F.M.,    

     Ionel TOLOȘ                                                                                                       Dorin ROGOJINARU

 

                         

 

Întocmit,                                                                                                           Întocmit,

  Mihaela  COJOCARU                                                                                        Ion CROITORU