Back

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE (PROIECT) Nr. 3834/26.06.2023, pentru proiectul: Modernizare strada Măceșului, propus a fi amplasat în municipiul Caracal, str. Măceșului, jud. Olt. Titular: UNITATEA ADMINISTRATIV TERITORIALĂ MUNICIPIUL CARACAL

AGENTIA PENTRU PROTECTIA MEDIULUI OLT anunţă publicul interesat asupra luării deciziei etapei de încadrare, în cadrul procedurii de evaluare a impactului asupra mediului, pentru proiectul „Modernizare strada Măceșului” propus a fi amplasat în municipiul Caracal, str. Măceșului, jud. Olt.

 

Titular: UNITATEA ADMINISTRATIV TERITORIALĂ MUNICIPIUL CARACAL

 

    Proiectul deciziei de încadrare şi motivele care o fundamentează pot fi consultate la sediul autorităţii competente pentru protecţia mediului A.P.M. Olt din Slatina, str. I. Moroşanu, nr.3, judeţul Olt, precum şi la următoarea adresă de internet http://www.apmot.anpm.ro

    Publicul interesat poate înainta comentarii/observaţii la proiectul deciziei de încadrare în termen de 10 zile de la data publicării anunţului pe pagina de internet a autorităţii competente pentru protecţia mediului.

    Data afişării anunţului pe site: 26.06.2023

 

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE (PROIECT)

Nr. 3834 din 26.06.2023

 

 

            Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de UNITATEA ADMINISTRATIV TERITORIALĂ MUNICIPIUL CARACAL cu sediul în municipiul Caracal, str. Piața Victoriei, nr.10, județul Olt, înregistrată la A.P.M. Olt cu nr. 3834/20.04.2023, în baza Legii nr. 292/2018  privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, si a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului  nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei sălbatice, aprobata cu modificări si completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările si completările ulterioare,

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Olt,

DECIDE

 

ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 22.06.2023, că proiectul „Modernizare strada Măceșului” propus a fi amplasat în municipiul Caracal, str. Măceșului, jud. Olt , proiectul nu se supune evaluării impactului asupra mediului.

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

- proiectul se încadrează în prevederile Legii 292/2018, anexa 2, la pct. 13, lit. a);

- prin aplicarea criteriilor din anexa 3 a Legii nr 292/2018, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea şi concepţia întregului proiect:

Prin proiectul propus, MODERNIZARE STRADA MACESULUI, se doreşte modernizarea strazii Macesului, amplasata pe teritoriul administrativ al municipiului Caracal,  investiţia propusă vizând modernizarea infrastructurii rutiere de interes local.

Amplasamentul strazii Macesului se afla  pe teritoriul administrativ al Municipiului Caracal şi se încadrează în Planul Urbanistic General al Municipiului Caracal  ca strada  de categoria III 5 b, cu o trama stradala de cca 14,0 m,  parte carosabila de 7,0 m latime (doua benzi de circulatie de 3,50 m) si trotuare de cate 2,0 m. In proiectul de executie strada va avea latimea partii carosabile de 7,0 m, cu trotuare de 2,0 m.

Lungimea totala a strazii  Macesului ce se va moderniza este de 1.081 m. Traseul in plan al strazii Macesului  este in aliniament si in palier in profil longitudinal.

Necesitatea  investiţiei este impusă atât de condiţiile în care se prezintă drumurile la data actuală, de normele de civilizaţie impuse de aderarea la UE cât şi de considerente economice şi anume:

•dezvoltarea infrastructurii de transport in municipiu, prin sistematizarea traficului in punctele de coflict;

•asigurarea unei sigurante de transport  sporite pentru locuitorii municipiului;

•reducerea timpului de calatorie si economisirea carburantilor pentru circulatia auto.

•asigurarea legaturii cu principalele cai rutiere si alte cai de transport din exteriorul municipiului;

•accesibilizarea agentilor economici din zona si a traficului de tranzit, a investitiilor sociale in cartier;

•protejarea si conservarea mediului in  aceasta zona rezidentiala prin eliminarea noxelor actuale cauzate de circulatia auto cu viteza redusa sau stationare .    

Proiectul este conform cu planul de dezvoltare judeţean, conceput pentru dezvoltarea zonelor din judeţ atât în interiorul sectorului de transport, cât şi în alte sectoare cu impact asupra cererii de transport – utilizare terenuri pentru investiţii, planuri de dezvoltare a afacerilor, crearea de spaţii dedezvoltare integrată în zone urbane şi rurale.

Suprafata construita formata din parte carosabila si trotuare este de aproximativ 15.134,00mp mp.

Elementele specifice caracteristice proiectului propus:

- profilul și capacitățile de producție (caracteristici tehnice);

- parte carosabila  de 7,0 m latime,  cu doua benzi de circulatie;

- trotuare pietonale laterale cu latimea minima de 2,0 m.

Materiale principale : mixturi asfaltice, balast, piatra sparta.

Sistemele rutiere folosite pentru modernizarea strazii Macesului vor fi in functie de natura existentului

a)         pentru sectorul de strada cu pamant slab balastat  L = 785 m:

  • strat de nisip anticontaminator de 7 cm nisip;

-    strat de fundatie balast  de 30 cm grosime;

-    strat de fundatie piatra sparta de 15 cm grosime;

-    strat de legatura BAD 22,4 de 6 cm grosime;

-    strat de uzura BA 16 de 4 cm grosime.

b)         pentru sectorul cu beton degradat L= 296 m :

-    strat de legatura BAD 22,4 de 6 cm grosime;

-    strat de uzura BA 16 de 4 cm grosime.

            Pentru incetinirea transmiterii fisurilor din dalele de beton se va folosi un strat de geocompozit.

            Asternerea straturilor de mixturi asfaltice se va face dupa repararea suprafetelor deteriórate  si asternerea unui strat de egalizare din asfalt in grosime minima de 2,0 cm.

Sistemul rutier   pentru trotuare :

- strat de fundatie balast de 10 cm grosime;

- strat de beton de clasa redusa C8/10 grosime 10 cm;

- strat de uzura BA8 grosime 4 cm.

- descrierea etapelor principale de realizare a investitiei;

- pichetarea terenului;

- lucrări de  săpături, umpluturi, nivelări, compactări, spargeri si desfaceri, reparatii dale din beton în vederea executării sistemului rutier;

- montarea bordurilor din beton prefabricate

.- executie strat de nisip pe sectorul cu pamant slab balastat;

- executie strat de fundatie din agregate naturale balast pe sectorul cu pamant slab balastat;

- executie strat de fundatie piatra sparta pe sectorul cu pamant slab balastat;

- repararea dalelor degradate;

- asternerea unui strat de material geocompozit pentru incetinirea fisurilor si a unui strat de egalizare pe sectorul cu imbracaminte de beton de ciment existent;

- execuție îmbrăcăminte rutieră din mixturi asfaltice pe toata lungimea strazii ;

          Lucrarile ce se vor executa pentru executie  trotuare  noi :

- lucrari de sapatura si nivelare

- executie strat de fundatie din agregate naturale balast 

- executie strat de beton de clasa redusa

-  executie strat de uzura din mixtura asfaltica

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate:

-          

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității;

Resursele naturale utilizate sunt: pământ; nisip; balast; piatra sparta; beton;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate;

Menţionam ca proiectul va implica producerea doar de deşeuri menajere decat pentru faza de execuţie. Categoriile principale de deşeuri ce vor fi colectate sunt: deşeuri menajere datorate personalului lucrator si deseuri din constructii.

In etapa de execuţie vor fi generate următoarele tipuri de deşeuri:

>          deşeuri   menajere   20 01 01  hartie /carton  40kg

                                            20 01 39  mase plastice  15kg

                                           20 02 01  biodegradabil   80kg

>          rezultate  din   activităţile  specifice personalului lucrator deşeuri  din constructii  

                                      17 01 01  beton  2 000 kg

                                      17 05 04  pamant  10 000kg

                                       17 05 08  balast   5 000kg

In faza de exploatare nu se va inregistra producere de deseuri         

- programul de prevenire și reducere a cantităților de deșeuri generate;

Gestionarea deşeurilor va urmări colectarea corespunzătoare, in vederea eliminării acestora.

- planul de gestionare a deșeurilor;

Principala măsura privind gospodărirea deşeurilor in etapa de execuţie o reprezintă amenajarea spatiilor speciale destinate depozitarii temporare. Spatiul destinat depozitarii va fi alcatuit dintr-o platforma betonata cu suprafata de 3,00mp. Aceste spatii se recomanda a se amenaja in vecinătatea zonelor de lucru, in containere speciale colectării deşeurilor.

Alte masuri recomandate a fi prevăzute in faza de execuţie pentru gospodărirea deşeurilor si reducrea impactului asupra mediului sunt:

>   interzicerea incinerării locale a oricăror tipuri de deşeuri generate;

>   repararea/verificarea tehnica a utilajelor si echipamentelor folosite se va realiza doar incadrul societăţilor de profil;

>   schimbarea/folosirea uleiurilor pentru utilajele si echipamentele folosite se va realiza  in cadrul societăţilor specifice

e) poluarea și alte efecte negative;

1) protecția calității apelor:

protecția calității apelor:

- sursele de poluanți pentru ape, locul de evacuare sau emisarul;

Apele pluviale de pe suprafata partii carosabile a strazilor, vor fi dirijate prin sistemul de preluare a apelor meteorice (canalizare pluviala) existent al localitatii.

In faza de execuţie a lucrarilor de asfaltare sursele posibile de poluare a apelor pot fi reprezentate de:

>          execuţia propriu-zisa ;

>          traficul de şantier;

            Pentru protecţia calităţii apelor, in faza de execuţie se vor lua următoarele masuri de diminuare a impactului:

>          desfăşurarea lucrărilor conform datelor din documentatia de executie

>          evitarea descărcărilor accidentale de deşeuri rezultate de la utilajele folosite

>          prevederea unui bazin pentru spălător;

>          golirea periodica a bazinului funcţie de atingerea capacităţii;

>          amenjarea unor spatii special amenajate pentru colectarea deşeurilor rezultate in faza de construcţie;

>          monitorizarea si verificarea periodica a utilajalor si echipamentelor utilizate pe amplasament;

>          operaţiile de întreţinere a echipamentelor se vor realiza doar in spatii special destinate sau in ateliere adecvate;

>          păstrarea curăţeniei pe amplasament;

>          interzicerea spălării vehiculelor sau utilajelor pe suprafaţa directa a solului, propunandu-se igenizarea acestora doar in locurile special destinate, spălătorii auto etc.

Prin specificul lucrărilor natura impactului in cazurile potenţiale de poluare menţionate poate fi caracterizata ca va fiind temporara, locala si pe termen scurt.

2) protecția aerului:

- sursele de poluanți pentru aer, poluanți, inclusiv surse de mirosuri;

Sursele de poluanti pentru aer si mirosuri sunt cele preexistente, de la masinile ce utilizeaza strazile si sunt nesemnificative, la nivel de trafic normal.

- instalațiile pentru reținerea și dispersia poluanților în atmosferă;

Sursele de poluanti pentru aer sunt normale lucrarilor de constructie cai de comunicatie, deci nu sunt necesare instalatii de retinere si dispersie a poluantilor.

3) protecția împotriva zgomotului și vibrațiilor:

- nu este cazul;

4) protecția împotriva radiațiilor:

Nu este cazul;

5) protecția solului și a subsolului:

Amplasamentul investiei propuse in cadrul proiectului nu prezintă poluări ale solului si nici nu se afla in vecinătatea unor soluri contaminate sau poluate. Impactul negativ in perioada de executie a lucrarilor este nesemnificativ, iar prin masurile luate de Beneficiarul si Antreprenorul lucrarilor, impactul negativ poate fi mult diminuat sau eliminat.

- lucrările și dotările pentru protecția solului și a subsolului;

In faza de execuţie masurile de diminuare a impactului constau in:

>   masuri provizorii ce vor fi luate pe durata lucrărilor de execuţie;

>   amenjarea unor spatii special destinate pentru depozitarea deşeurilor si materialelor utilizate daca va fi cazul;

>   prevederea unui bazin pentru colectarea apelor uzate;

>   menţinerea utilajelor si echipamentelor in condiţii optime de funcţionare prin monitorizarea periodica a stării tehnice;

>   păstrarea curăţeniei de amplasament.

>   intervenţia prompta in cazul scurgerilor sau descărcărilor accidentale;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform informațiilor științifice;

- nu este cazul;

g) riscurile pentru sănătatea umană;

Lucrarile pentru modernizare se vor desfasura pe amplasamentul strazii existent; in proximitatea amplasamentului nu exista monumente istorice si de arhitectura, zone de interes traditional sau alte zone asupra carora exista instituit un regim de restrictii.

Referitor la impactul asupra populatiei, santierul va cauza poluare fonica si perturbari ale traficului prin vehicule (excavatoare, betoniere, transportare de utilaje si materiale, vehicule personale ale muncitorilor etc.) care vor utiliza perimetrul constructiei.

- lucrările, dotările și măsurile pentru protecția așezărilor umane și a obiectivelor protejate și/sau de interes public;

Pentru atenuarea impactului asupra populatiei, accesele la santier vor fi amplasate cat mai eficient cu putinta. Traseele utilajelor vor fi alese astfel incat sa provoace perturbari minime traficului prin comuna. Pentru evitarea accidentelor, vor fi aplicate reguli de siguranta a circulatiei (conform legislatiei rutiere) precum si reglementarea care obliga antreprizele sa mentina curate amplasamentul. Pentru evitarea impactului negativ asupra locuintelor, activitatea de santier se va limita numai la lucrul in timpul zilei iar lucrarile vor fi semnalizate corespunzator.

Impactul negativ in perioada de executie a lucrarilor este nesemnificativ, iar prin masurile luate de Beneficiarul si Antreprenorul lucrarilor, impactul negativ poate fi mult diminuat sau eliminat.

2. Amplasarea proiectului

a) utilizarea actuală şi aprobată a terenurilor;

              Amplasamentul strazii Macesului se afla  pe teritoriul administrativ al Municipiului Caracal şi se încadrează în Planul Urbanistic General al Municipiului Caracal  ca strada  de categoria III 5 b, cu o trama stradala de cca 14,0 m,  parte carosabila de 7,0 m latime (doua benzi de circulatie de 3,50 m) si trotuare de cate 2,0 m. In proiectul de executie strada va avea latimea partii carosabile de 7,0 m, cu trotuare de 2,0 m.

              Lungimea totala a strazii  Macesului ce se va moderniza este de 1.081 m. Traseul in plan al strazii Macesului  este in aliniament si in palier in profil longitudinal.

b) bogăţia, disponibilitatea, calitatea şi capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale, inclusiv solul, terenurile, apa şi biodiversitatea, din zonă şi din subteranul acesteia:

- nu se află în arie protejată;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se o atenţie specială următoarelor zone:

    1. zone umede, zone riverane, guri ale râurilor: nu este cazul;

    2. zone costiere şi mediul marin: nu este cazul;

    3. zonele montane şi forestiere: nu este cazul;

    4. arii naturale protejate de interes naţional, comunitar, internațional: nu este cazul;

    5. zone clasificate sau protejate conform legislaţiei în vigoare : nu este cazul;    

    6. zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului        prevăzute de legislaţia naţională şi la nivelul Uniunii Europene şi relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: nu este  cazul;          

    7. zonele cu o densitate mare a populaţiei: nu este cazul; 

    8. peisaje şi situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic:  nu este cazul.

3. Tipurile şi caracteristicile impactului potenţial

Acesta va fi unul pozitiv datorita reducerii semnificative de  CO2 la nivel anual.

a) importanţa şi extinderea spaţială a impactului

b) natura impactului

În perioada de execuție, impactul produs de desfășurarea lucrărilor are efecte reduse asupra factorilor de mediu si anume:

  • Impactul asupra populatiei este unul direct. Acesta va fi unul pozitiv datorita reducerii semnificative de  CO2 la nivel anual.

c) natura transfrontalieră a impactului: proiectul  nu cade sub incidenta Convenţiei privind evaluarea impactului asupra mediului în context transfrontalieră, adoptată la Espoo la 25 februarie 1991, ratificată prin Legea nr. 22/2001 cu modificările si completările ulterioare.

d) intensitatea şi complexitatea impactului: redusa;

e) probabilitatea impactului: redusa;

f) debutul, durata, frecvenţa şi reversibilitatea preconizate ale impactului: impactul asupra mediului este unul redus, iar magnitudinea și complexitatea impactului se pot clasifica ca fiind nesemnificative.

Impactul va fi local si se va manifesta doar pe perioada desfășurării a lucrărilor.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente şi/sau aprobate:

nu este cazul;

h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: nu este cazul.

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit ca nu este necesara efectuarea evaluării adecvate:

            Amplasamentul propus nu intra sub incidenta art. 28 din OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei sălbatice, cu modificările si completările ulterioare.

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit ca nu este necesara efectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apa.

            Nu se încadrează la prevederile art. 48 și 54 din Legea Apelor cu modificările și completările ulterioare.

 

Informaţii cu privire la procesul de participare a publicului în procedura derulată:

Pe parcursul derulării procedurii, informarea publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei s-a realizat astfel:

- anunţ pe site-ul propriu a A.P.M. Olt  la depunerea solicitării în data de 22.05.2023, titular prin publicare în ziarul Realitatea Oltului din data de 23.06.2023, afişare la sediul primăriei Caracal 23.05.2023.

- anunţ pe site-ul propriu a A.P.M. Olt  la emiterea deciziei de încadrare în data de 26.06.2023, titular prin publicare în ziarul Realitatea Oltului din data de 23.06.2023, afişare la sediul Primariei Caracal nr. 38342/22.06.2023.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Prezenta decizie de încadrare se emite cu respectarea următoarelor condiţii:

            Respectarea documentației tehnice, a normativelor si prescripțiilor specifice care a stat la baza deciziei etapei de încadrare. Orice modificare, care poate avea efecte semnificative asupra mediului, se va notifica la A.P.M. Olt. Notificarea se va realiza obligatoriu înainte de modificarea proiectului;

            Respectarea legislaţiei de mediu în vigoare.

            Organizarea de șantier se va realiza fără a afecta vecinătățile.

            Materialele necesare pe parcursul execuției lucrărilor vor fi depozitate numai în locuri special amenajate, astfel încât să se asigure protecția factorilor de mediu.

            În perioada de execuție a proiectului se vor lua toate măsurile care se impun pentru evitarea poluării atmosferei, solului, apelor subterane, pentru protecția tuturor factorilor de mediu și se vor lua măsuri de prevenire și combatere a poluărilor accidentale.

            Începerea lucrărilor de execuţie este permisă numai după obţinerea tuturor avizelor impuse prin  Certificatul de Urbanism şi de către membrii Comisiei de Analiză Tehnică.

            Deşeurile rezultate, indiferent de natura lor, se vor gestiona în conformitate cu prevederile  O.U.G. 92/2021 privind regimul deşeurilor, cu modificările si completările ulterioare.

            Se va reface cadrul natural afectat în timpul execuţiei lucrărilor.  In cazul în care se constată o degradare a terenului, vor fi aplicate masuri de reconstrucţie ecologică.

            La finalizarea proiectului, titularul are obligaţia de a înştiinţa autoritatea de mediu în vederea  efectuării unui control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei  de încadrare.  Procesul-verbal de constatare întocmit în această etapă se anexează şi face  parte  integrantă din procesul-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor.        

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica APM Olt.         

Răspunderea pentru corectitudinea informațiilor puse la dispoziția autorității competente pentru protecția mediului și a publicului revine în întregime titularului activității.

            Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

            Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

            Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

            Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr.292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

            Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

            Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

                                               

DIRECTOR EXECUTIV,

Dorel  ŞTEOMLEGA                                                                      

 

ŞEF SERVICIU A.A.A.,                                                      ŞEF SERVICIU C.F.M.,

Ionel TOLOȘ                                                                         Dorin ROGOJINARU

 

                        

Întocmit,                                                                                                                    Întocmit,

  Mihaela  COJOCARU                                                                                           Ion CROITORU