Back

Decizia etapei de încadrare(proiect) Nr. 6288/17.08.2023, pentru proiectul: INFIINTARE SISTEM INTELIGENT DE DISTRIBUTIE GAZE NATURALE ÎN COMUNA STUDINA, CU SATELE APARTINATOARE: STUDINA SI STUDINITA, JUDEŢUL OLT, propus a fi amplasat în intravilanul si extravilanul comunelor Studina, Deveselu si Vladila si al municipiului Caracal, județul Olt. Titular: U.A.T. COMUNA STUDINA

 Agenția pentru Protecția Mediului Olt anunţă publicul interesat asupra luării deciziei etapei de încadrare: nu se supune evaluării impactului asupra mediului, nu se supune evaluării adecvate și nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă, în cadrul procedurii de evaluare a impactului asupra mediului, pentru proiectul: INFIINTARE SISTEM INTELIGENT DE DISTRIBUTIE GAZE NATURALE ÎN COMUNA STUDINA, CU SATELE APARTINATOARE: STUDINA SI STUDINITA, JUDEŢUL OLT, propus a fi amplasat în intravilanul si extravilanul comunelor Studina, Deveselu si Vladila si al municipiului Caracal,  județul Olt,

 

Titular: U.A.T. COMUNA  STUDINA

Proiectul deciziei de încadrare şi motivele care o fundamentează pot fi consultate la sediul Agenţiei pentru Protecţia Mediului Olt din Slatina, str. Ion Moroşanu, nr. 3, judeţul Olt, în zilele de luni - vineri, între orele 800-1400 precum şi la următoarea adresa de internet http://apmot.anpm.ro

    Publicul interesat poate înainta comentarii/observaţii/propuneri la proiectul deciziei etapei de încadrare în termen de 10 zile de la data afişării anunţului pe pagina de internet a A.P.M. Olt.

 

Data afişării anunţului:17.08.2023

 

Decizia etapei de încadrare(proiect)

Nr. 6288 din 17.08.2023

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de U.A.T. COMUNA STUDINA cu sediul în  comuna Studina, sat Studina, str. I.L. Caragiale, nr. 14, judetul Olt, înregistrata la A.P.M. Olt cu nr.  6288/03.07.2023, în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, Agenția pentru Protecția Mediului Olt decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de analiză tehnică  din data de 17.08.2023, că proiectul:

”INFIINTARE SISTEM INTELIGENT DE DISTRIBUTIE GAZE NATURALE ÎN COMUNA STUDINA, CU SATELE APARTINATOARE: STUDINA SI STUDINITA, JUDEŢUL OLT”  propus a fi amplasat în intravilanul si extravilanul comunelor Studina, Deveselu si Vladila si al municipiului Caracal,  județul Olt,       

- nu se supune evaluării impactului asupra mediului.

    Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

·  Proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, anexa nr. 2, la pct. 10, lit. b);

·  Din analizarea documentaţiei tehnice, verificarea amplasamentului şi completarea Listei de control s-a concluzionat că nu este posibil ca efectul lucrărilor propuse a se realiza să fie semnificativ.

·  Caracteristicile proiectului (localizare, dimensiune, natură ) şi caracteristicile amplasamentului au

indicat că nu este necesară efectuarea evaluării impactului.

·  In urma analizarii criteriilor de selectie din anexa 3, Legea nr. 292/2018, a rezultat:

1. Caracteristicile proiectului 

a) dimensiunea şi concepţia întregului proiect.

Prin proiect se propune infiintarea unui sistem de distributie gaze naturale in comunele Studina, Gradinile si Brastravatu, sistem realizat din conducte de PE 100, SDR 11 cu diametre intre

315÷63 mm. Lucrarile vor consta in executia unei retele de distibutie gaze naturale care sa permita distributia gazelor naturale pentru consumatorilor din cladiri civile, industriale si din alte amenajari din intravilanul si extravilanul comunei Studina. Traseul conductei este amplasat preponderent in trama drumului, trotuare si drumuri conform planurilor de situatie.

Prin prezentul proiect se propune infiintarea unui sistem de distributrie gaze naturale in comuna Studina sistem realizat din conducte de PE100 SDR11 cu diametre intre 315÷63mm.

Racord de presiune inalta OL Ø6 cu o lungime de 10 m din conducta de inalta presiune Ø10-Racord alimentare gaz Caracal;

Statie de reglare-masurare-predare (SRMP), amplasat in UAT Caracal, langa SRMP Caracal;

Acces SRMP proiectat;

Retea de distributie gaze naturale functionand in regim de presiune medie ce pleaca din statia de reglare masurare predare (SRMP) Studina pana la consumatorii finali din localitatiile Studinita si Studina. Reteaua de distributie proiectata este de tip ramificat, realizata din conducte de PE100 SDR11, cu diametre cuprinse intre Dn 315mm ÷ Dn 63mm, in lungime totala de L= 59.373m.

Un numar de 1.010  racorduri (bransamente) gaze naturale din care 17 buc. pentru institutii si 993 gospodarii.

Subtraversari cursuri de apa

Pe traseul retelei de distributie se intersecteaza cu numeroase rauri a acestora cum urmeaza: Deveselu, Redisoara, Vladila, Suhat, ceea ce va determina necesitatea a 5 subtraversari de rauri.

Traversarile subterane se vor proiecta luandu-se masuri de siguranta deosebite si anume: montarea conductelor in tuburi de protectie care au sarcina de preluare a eforturilor datorita sarcinilor mobile exterioare (sarcini dinamice). Tuburile de protectie vor fi din teava din otel SR EN ISO 3183:2013, de regula diametrele acestora vor depasi cu 100 mm diametrul conductelor de distributie gaze naturale.

La executarea conductei se vor utiliza numai materiale care au certificat de calitate, verificate in ceea ce priveste respectarea conditiilor tehnice de calitate.

Subtraversare cale ferata:

Subtraversare blinie CFR 910 Piatra Olt-Corabia

In cadrul acestui proiect se va subtraversa linia CFR 910 Piatra Olt – Corabia la intersectia strazii 1 Decembrie (km 239+821) cu o conducta de gaze naturale din PE, De 315, in tub de protectie de OL Ø 457x7.1 cu L=31.50 m.

Lucrările de subtraversare prin foraj orizontal în zona de siguranţă CF se vor executa de către o unitate specializată autorizată AFER. Nu se vor ataca lucrările până nu se va prezenta delegatului Secţiei din judetul Olt, de către constructor, fişa utilajului de forare, autorizaţia AFER şi agrementul AFER, valabile pe anul în curs, atât a constructorului cât şi a utilajului.

Paralelism.

Conducta de distributie gaze naturale proiectata se va amplasa paralel cu calea ferata nr. 910 Piatra Olt – Corabia, pe partea dreapta cu o lungime de 100.00 m.

Din totalul retelei de gaz proiectata, doar retelele de pe strazile enumerate in tabelul de jos sunt paralele / oblice cu linia CFR 910 Piatra Olt – Corabia:

Paralelism conducte gaz - CFR 910 Piatra Olt – Corabia

Nr. Crt.

Zona afectata

Partea fata de CF

Tip conducta

Distanta fata de ax CF

Lungime conducta

De la km cf – la km cf

Lungime minima (variabila)[m]

[m]

1

km 239+700+21

 –

km239+700+121

stanga

Conducta de distributie gaze naturale PE, De 315 mm, in tub de protectie din OL, De 457x7.1

9.00

100

TOTAL PARALELISM

100

             

 

Total lungimi de conducta a intregului sistem de distributie gaze naturale si bransamente

este de 63.908 m din care:

  • Lungimea conductei de distributie =59.373 m;
  • Lungimea bransamentelor = 4.535 m;

Descrierea instalatiei şi a fluxurilor tehnologice existente pe amplasament (dupa caz):

Suprafata de teren ocupata temporar

Suprafata retea = Lungime totala retea x latime sant = 59 373x0,5 = 29 686.5 m2;

Suprafata bransamente = Lungime bransamente x latime sant = 4 535x0.4 = 1814 m2;

Suprafata de teren ocupata definitiv

Suprafata ocupata de SRMP = 152 m2;

Descrierea proceselor de productie ale proiectului propus, în functie de specificul investitiei, produse şi subproduse obtinute, marimea, capacitatea:

  • Un racord functionand in regim de presiune inalta din conducta de inalta presiune Ø10” (DN250mm), PN40bar - Racord alimentare gaz Caracal, racord realizat din conducta OL Ø6” (DN150mm) cu o lungime de 10 m, dimensionat corespunzator preluarii intregului debit necesar pentru realizarea proiectului ,,Infiintare sistem inteligent de distributie gaze naturale in comunele Studina, Gradinile si Brastavatu, judetul Olt”, si perspectiva pentru comunele Deveslu si Vladila, judetul Olt.
  • statie de reglare – masurare - predare (SRMP), amplasata pe UAT Craracal, langa SRMP CARACAL existent, in partea de sud-est a localitatii Caracal pe partea stanga a drumului national DN6(E70) – sens de mers localitatea Stoenesti – str.1Decembrie 1918 Caracal, plan de situatie OT-PAC-STD-PS-001 anexat. Statia va fi intr-o singura treapta de presiune (presiune inalta (PN40bar) - presiune medie (<6bar)) si va avea o capacitate initiala propusa prin proiect Q= 9.200 Nmc/h. Aceasta a fost dimensionata corespunzator pentru a asigura debitul necesar pentru consumatorii din comuna Studina cat si pentru cei din comunele invecinate Gradinile si Brastavatu, judetul Olt, cele trei comune fiind intr-un parteneriat pentru realizarea proiectului, finantat in cadrul POIM.
  • Accesul la statia nou proiectata (SRMP) se va realiza din drumul de acces existent pentru SRMP Caracal.
  • O retea de distributie gaze naturale functionand in regim de presiune medie ce pleaca din statia de reglare masurare predare (SRMP) Studina pana la consumatorii finali din localitatiile Studinita si Studina si mai departe pana la limita de proprietate a comunei Gradinile, judetul Olt. Reteaua de distributie proiectata este de tip ramificat, realizata din conducte de PEHD100 SDR11, cu diametre cuprinse intre Dn 315mm ÷ Dn 63mm, in lungime totala de L= 59.373m. Repartizarea acesteia pe diametre, lungimi si localitati este:

Comuna Studina – 59.373m

Dn315mm - 8.854m

Dn250mm -12.182m

Dn125mm– 1.375m

Dn90mm -  10.937m

Dn63mm–  26.025m

Localitatea Studina 23.305m

Dn250mm - 2.935m

Dn90mm -   8.462m

Dn63mm - 11.908m

Localitatea Studinita 36.068m

Dn315mm– 8.854m

Dn250mm– 9.247m

Dn125mm– 1.375m

Dn90mm – 2.475m

Dn63mm -  14.117m

 

Amplasarea retelelor de distributie gaze naturale se realizeaza subteran, numai in domeniul public si privat al statului, traseul acestora urmarind trama Strazii 1 Decembrie 1918, a drumurilor de exploatare din zona (Municipiul Caracal), a drumului national DN 54 (Municipiul Caracal, UAT comuna Deveselu, UAT comuna Vladila si UAT comuna Studina), precum si a drumurilor si strazilor din localitatiile Studinita si Studina, apartinatoare comunei Studina, judetul Olt.

  • Un numar de 1.010  racorduri (bransamente) gaze naturale din care 17 buc. pentru institutii si 993 gospodarii, repartizate pe localitati astfel:
  • Localitatea Studina: 446 bransamente gaze naturale, din care 436 consumatori casnici – gospodarii si 10 institutii (primarie, scoala, gradinita, etc).
  • Localitatea Studinita: 564 bransamente gaze naturale, din care 557 consumatori casnici – gospodarii si 7 institutii (primarie, scoala, gradinita, etc).
  • Un numar de 19 instalatii de utilizare gaze naturale pentru institutii (Primarie, scoala, gradinita, camin cultural, etc.)

Sistemul de distributie proiectat este un sistem inteligent fiind dotat cu SMART ENERGY TRANSMISSION SYSTEM care este o rețea energetica, care poate integra eficient comportamentul și acțiunile tuturor utilizatorilor conectați la aceasta, furnizori și/sau consumatori, pentru a asigura un sistem de energie durabil, economic, cu pierderi reduse și niveluri ridicate de calitate, securitate și siguranța in alimentarea cu gaze naturale.

Sistemul SCADA, pentru desfăşurarea activităţilor specifice în condiţii de maximă eficienţă şi confort, se propune utilizarea unui spaţiu „Birou-dispecerat” care va fi pus la dispoziţie de titularul investiţiei (Primaria Studina), complet dotat şi utilat cu elemente de mobilier şi tehnică de calcul.

SCADA este prescurtarea pentru Monitorizare, Control si Achizitii de Date (Supervisory Control And Data Acquisition). Termenul se refera la un sistem amplu de masura si control. Automatiziirile SCADA sunt folosite pentru monitorizarea sau controlul proceselor chimice, fizice sau de transport.

Totodata, pentru buna functionare a sistemului inteligent de distributie gaze naturale (a dispeceratului central), proiectul prevede urmatoarele: licenta si software automatizare (tip SCADA), licenta sistem de operare server (Microsoft Windows Server 2019 sau echivalent), licenta sistem de operare statie de lucru (Microsoft Windows sau echivalent), licenta Office sau echivalent, licenta baza de date.

Operatorii economici care desfasoara activitati in domeniul distributiei si furnizarii de gaze naturale (distributie, furnizare) urmaresc in permanenta obtinerea acestor obiective prin implementarea solutiilor SCADA, telecitire automata, managementul consumulu si monitorizarea eficientei energetice, cresterea gradului de securitate in retele, prin asumarea conceptului „zero accidente” si reducerea instalatiilor cu potential de accidente.

Sistemele de măsurare inteligentă (SMI)

Sistemele de măsurare inteligentă (SMI) a cantităţilor de gaze livrate sunt sisteme electronice care măsoară consumul de gaze naturale și care asigură transmiterea bidirecțională a informațiilor. Sistemele de măsurare inteligentă (SMI) a cantităţilor de gaze livrate sunt sisteme electronice care măsoară consumul de gaze naturale și care asigură transmiterea bidirecțională a informațiilor. Aceste sisteme de masurare vor transmite date reale in dispeceratul comun amplasat pe UAT Studina.

Materiile prime, energia şi combustibilii utilizati, cu modul de asigurare a acestora:

Alimentarea cu energie electrică a SRMP.

Alimentarea cu energie electrică se va face din LEA 0,4 kV existentă, printr-o cutie de secționare de 40A. Cablul dintre cutia de secționare și BMPT (care se montează la limita de proprietate) se va monta subteran în lungime de 35m.Cablul va fi pozat in pământ, in pat de nisip, semnalizat cu doua rânduri de folie avertizoare, inscripționată și neinscripționata, in profil „M” respectiv „T”. La capătul dinspre BMP cablul va fi protejat in tub riflat Ø50 la ieșirea din pământ pe o porțiune de 1m și în tub PVC la urcarea pe stâlp. La capătul dinspre TGA cablul va fi protejat în tub riflat Ø50 la ieșirea din pământ pe o porțiune de circa 2m. Tubul riflat va depăși limita gardului împrejmuitor al SRM. Cablul va fi marcat la capete cu denumirea „W0”, iar conductoarele cu „L1, L2, L3, N, PE”. Conexiunea dintre BMPT și tabloul electric proiectat TGA (minishelter) se va se va realiza printr-un cablu CYAbY-F 5x10mmp în lungime de 10m. Cablul se va poza subteran pe o lungime de cca 8m. Cablul se va poza subteran pe pat de nisip si se va proteja pe traseul spre TGA la intersecția cu priza de pământ a SRM-ului, in tub de protecție.

Racordarea la retelele utilitare existente în zona

Pentru Statia de reglare-masurare-predare(SRMP) se va solicita racordarea la reteaua distribuitorului de energie electrica din zona.

Descrierea lucrarilor de refacere a amplasamentului în zona afectata de executia investitiei

Terenul afectat pe perioada executiei lucrarilor, cum ar fi depozitarea temporara a materialelor rezultate din sapatura, precum si a celor necesare pentru montaj, se va reface si se va reda functiunii anterioare, la parametrii initiali. Noile echipamente si materiale ce vor fi utilizate nu au efecte poluante asupra apei, aerului, solului si subsolului, nu afecteaza asezarile umane invecinate, monumentele istorice si de arhitectura ori zone de interes national.

Lucrarile de baza odata finalizate, vor fi urmate de lucrari specifice de redare a amplasamentului la starea initiala, astfel:

- Astuparea şantului cu pamant şi nisip; Pentru ca tasarea pamantului sa se faca cat mai corect, la executia lucrarilor se va tine seama de urmatoarele reguli: la baza umpluturii se vor aşeza pamanturile care se comprima mai mult; - straturile permeabile nu vor fi acoperite cu pamanturi impermeabile; - umplutura se va face numai în straturi paralele de grosime uniforma

La traversarile de strazi, umplutura se va face numai cu nisip, bine tasat, executia facandu-se în acelaşi mod ca şi umplerea de pamant. În carosabil cu trafic foarte greu umplerea şantului se va face numai cu nisip bine compactat sau balast conform cerintelor consiliilor locale (Primarii).

- Refacerea îmbracamintilor cu beton.

Dupa curatarea betonului vechi şi udarea cu apa, se toarna betonul nou în grosime uniforma prin tragerea cu dreptarul. Îmbracamintea de beton se executa în general la temperaturi mai mari de 5ºC.

- Îmbracamintea asfaltica.

Înainte de turnarea îmbracamintii asfaltice, suprafata pe care se aşterne se curata cu periile şi se amorseaza cu suspensie diluata din bitum filerizat sau bitum taiat (40% benzina grea, 60% bitum). Întinderea mixturii asfaltice se face manual, cu o drişca de lemn. Mixtura fierbinte, la temperatura de 150ºC … 180ºC, se întinde cu drişca, apasandu-se puternic pentru a se obtine profilul şi grosimea prescrise, precum şi o suprafata cat mai neteda.

- Refacerea pavajelor de piatra.

Pavajul din bolovani sau piatra bruta se aşeaza pe o fundatie din balast sau piatra sparta peste care se aşterne un strat de nisip pilonat în grosime de 5 cm.

- Refacerea bordurilor.

Bordurile pentru trotuare se aşeaza la acelaşi nivel şi linie cu 10-15 mm sub nivelul pavajului de trotuar.

- Refacerea zonelor verzi afectate prin renaturare adecvata.

Se vor efectua lucrari de insamantare cu iarba si plante specifice zonei.

Cai noi de acces sau schimbari ale celor existente

Proiectul nu necesita noi cai de acces. Accesul la statia nou proiectata (SRMP) se va realiza din drumul de acces existent pentru SRMP Caracal.

Resursele naturale folosite în constructie şi functionare

Toate materialele folosite in constructie vor fi achizitionate de la producatori si vor fi insotite de certificate de calitate si conformitate. Pentru refacerea elementelor afectate de sapaturi se utilizeaza aceleasi materiale care au fost afectate( pietris, nisip, balast de fundatie, ciment, lemn si apa). Pentru functionarea generatoarelor de curent se utilizeaza benzina.

Metode folosite în constructie/demolare

În profil longitudinal, conducta trebuie sa aiba asigurata o acoperire minima de pamant care sa respecte conditia de adancime minima de fundare impusa eventual de studiul geotehnic.

Sistemele rutiere întalnite de obicei sunt: asfalt, beton, macadam, pavele, pamant. De asemenea, pot fi întalnite situatii în care se impune amplasarea conductelor fara şant deschis, ceea ce solicita aplicarea unor metode de subtraversare a drumurilor sau a altor cai de acces.

Pamantul rezultat din sapatura poate fi depozitat lateral de şant sau, în situatia unor strazi înguste sau a unor conditii restrictive, va fi evacuat direct din excavator în mijlocul auto şi transportat la un depozit temporar. Sapaturile vor fi executate fara sprijiniri conform cu ,,Regulament privind protectia şi igiena muncii în constructii

Planul de executie, cupinzand faza de constructie, punerea în functiune, exploatare, refacere şi folosire ulterioara:

Intrarea în amplasament, în vederea începerii efective a lucrarilor, va avea loc numai dupa obtinerea din partea autoritatilor locale (primarie şi politie) a autorizatiilor şi aprobarilor necesare.Deoarece documentele difera în general, de la localitate la localitate atat din punct  de vedere al continutului cat şi ca mod de obtinere, relatia aceasta va trebui discutata în detaliu cu aceste organe, pentru a se intra în sistemul local.

Descrierea lucrarilor de demolare necesare

Operatiile de taiere a sistemelor de suprafata avand infrastructura din beton sau asfalt se vor executa cu unelte corespunzatoare, pentru a asigura o taiere dreapta si exacta (utilaje mecanice cu disc diamantat). Vor fi evitate alterari ale suprafetelor adiacente in urma lucrarilor. Antreprenorul va readuce toate zonele de lucru la conducta la o stare curata. Aceasta refacere va continua lucrarile de umplere si va include gramezile de resturi, caile de acces, reziduurile si orice alte urme ale constructiilor. Materialele in surplus vor fi transportate la depozitul Antreprenorului cat mai curand posibil dupa instalarea conductelor pentru a reduce posibilitatea pierderilor cauzate de terte parti.

Suprafata tuturor drumurilor existente, a zonelor verzi, aleilor, trotuarelor si pavajelor taiate pe durata lucrarilor, fie ele publice sau private, vor fi readuse la situatia lor initiala de catre Antreprenor.

Dupa reumplerea excavatiilor se va realiza o refacere temporara. Refacerea permanenta va fi aplicata numai dupa consolidarea definitiva a solului.

Toate suprafetele existente vor fi catalogate de catre Antreprenor pentru a se stabili starea curenta, pentru a fi aprobate de catre Inginer inainte de inceperea excavatiilor.

Antreprenorul va asigura imbinarea corespunzatoare cu suprafetele de asfalt existente. Stratul de uzura va acoperi intreaga latime a suprafetei taiate.

Drumurile neasfaltate vor fi readuse la starea de trafic prin compactarea materialului de

umplere si aplicarea unui strat  de material component al drumului (macadam, balast, s.a).

Toate lucrarile de refacere a drumurilor vor fi realizate cu personal de specialitate.

Refacerea permanenta a celorlalte suprafete (zone verzi, alei, trotuare si pavaje) va fi realizata imediat dupa umplere.

Daca apare o tasare excesiva a suprafetei refacute, antreprenorul va excava transeea din nou, la o adancime suficienta pentru a recompacta materialul de umplere si a reface suprafata. Aceasta se va realiza pe cheltuiala antreprenorului si nu se vor efectua plati suplimentare pentru inlocuirea suprafetelor drumurilor temporare. Nu se admit tasari mai mari decat cele prevazute in normativele specifice tipurilor de lucrari.

Orice parte a structurii care a fost avariata dincolo de latimea santului, se va decupa si reface, fara costuri suplimentare pentru Beneficiar.

Nu sunt necesare noi cai de acces; executia si functionarea acestui proiect nu impun noi cai de acces in afara celor existente.

 

2. Amplasarea proiectului.

2.1. Terenul pe care se va amplasa investitia este situat in intravilanul si extravilanul apartinand Primariei Municipiului Caracal, Primariei Comunei Deveselu, Primariei Comunei Vladila si Primariei Comunei Studina judetul Olt conform Cartilor Funciare.

2.2. Bogăţia, disponibilitatea, calitatea şi  capacitatea de regenerare relative ale reurselor naturale: nu sunt probleme legate de calitatea si capacitatea de regenerare a resurselor naturale din zona.

2.3. capacitatea de absortie  a mediului, cu atenție deosebita pentru:

a) zone umede, zone riverane, guri ale râurilor: proiectul nu se implementează in astfel de zone;

b) zone costiere şi mediul marin: nu este cazul;

c) zonele montane si forestiere: nu este cazul;

d) arii naturale protejate: terenul nu este inclus in arii naturale protejate (rezervații);

e)   zone clasificate sau protejate conform legislaţiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislaţia privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislaţia privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislaţiei din domeniul apelor, precum şi a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică:  Amplasamentul nu se afla in arie naturala protejata.

f) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute de legislaţia naţională şi la nivelul Uniunii Europene şi relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri; nu este cazul;

g) ariile dens populate: nu este cazul.

h) peisaje cu semnificație istorica, culturala si arheologica: 

Lucrarile aferente proiectului nu afecteaza in niciun mod Monumente Istorice sau Situri Arheologice.

 3. Tipurile şi caracteristicile impactului potenţial.

a) importanţa şi extinderea spaţială a impactului - zona geografică şi dimensiunea populaţiei care poate fi afectată: redusa, pe perioada de execuție si funcționare;

b) natura impactului:

Probabilitea impactului asupra mediului este una redusa, iar magnitutidea si complexitatea impactului se pot clasifica ca nesemnificative. Impactul cumulat al lucrarilor va fi unul pozitiv. Scopul lucrarii este asigurarea unui sistem modern si eficient, cu cresterea flexibilitatii si eficientei in operare a retelelor de gaze naturale, imbunatatirea nivelului de trai al populatiei prin ridicarea substantiala a gradului de confort al gospodariilor din mediul rural, reducerea impactului asupra mediului (taierea padurilor) si asigurarea unei mai bune dezvoltari economice a zonei. 

Mentionam ca reducerea poluarii in cazul utilizarii combustibilului gazos (gaz metan) este de cca. 5 ori mai mica decat in cazul celui solid (lemn) rezultat obtinut in urma calculului de CO2.

In perioada de executie, impactul produs de desfasurarea lucrarilor in cadrul santierului are efecte reduse asupra factorilor de mediu si anume:

Impactul asupra aerului, in perioada de executie, este negativ dar redus si se datoreaza poluarii atmosferei prin gazele de ardere de la motoarele utilajelor terasiere, manipularea materialelor de umplutura, precum si prin pulberile produse prin circulatia vehiculelor utilizate de constructor;

Impactul asupra apei, in perioada de executie se poate produce ca urmare a apelor uzate menajere rezultate din activitatile igienico-sanitare din cadrul organizarii de santier, scurgerilor accidentale de produse petroliere  sau uleiuri de la utilaje si autovehicule, intretinerea necorespunzatoare a utilajelor si autovehiculelor, depozitarea temporara necorespunzatoare a deseurilor menajere si a materialelor de umplutura in exces;

Impactul asupra solului si vegetatiei se manifesta prin ocuparea temporara a unor suprafete de teren pentru organizarea de santier. La terminarea lucrarilor, constructorul va dezafecta zona organizarii de santier si va aduce terenul la starea naturala.

- Lucrarile proiectate au un caracter temporar si sunt de scurta durata. Tinand cont de faptul ca zgomotul produs in aceste activitati, cat si emisiile in aer sunt minime, iar intervalul de timp este, de asemenea, redus, se poate considera ca nu vor fi perturbate habitate si specii de flora sau fauna de interes comunitar.

- Asadar, probabilitea impactului asupra mediului este una redusa, iar magnitutidea si complexitatea impactului se pot clasifica ca nesemnificative. Impactul cumulat al lucrarilor va fi unul pozitiv.

c) natura transfrontalieră a impactului:  Nu este cazul.

d) extinderea impactului (zona geografică, numărul populaţiei/habitatelor/speciilor afectate);

Lucrarile propuse nu vor avea impact negativ asupra elementelor mentionate mai sus, din contra, prin execuția lucrărilor menționate mai sus, impactul adus mediului va fi unul pozitiv, direct si local.

e) magnitudinea şi complexitatea impactului;  avand in vedere lipsa de complexitate a proiectului si conditiille specifice locale, se estimeaza ca impactul va fi nesemnificativ.

f) probabilitatea impactului:  avand in vedere lipsa de complexitate a proiectului si conditiille specifice locale, se estimeaza ca probabilitatea de aparitie a impactului va fi foarte redusa.

g) durata, frecvenţa şi reversibilitatea impactului; impactul va fi local si se va manifesta doar pe perioada redusa de desfasurare a lucrarilor.

·  Lipsa comentariilor din partea publicului ca urmare a publicarii anuntului privind depunerea

solicitării de obţinere a acordului de mediu, anuntului privind decizia etapei de încadrare şi a afisării proiectului deciziei etapei de încadrare pe pagina de internet a APM Olt;

 

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului  nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei sălbatice, cu modificările si completările ulterioare.

 

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit că nu este necesară efectuarea evaluării  impactului asupra corpurilor de apă sunt următoarele: a fost emis avizului de gospodărire a apelor nr. ......... din data de .................,  intocmit de  ANAR – Administrația Bazinală de Apă Olt – Sistemul de Gospodărire a Apelor Olt.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

a)  Respectarea proiectului care a stat la baza avizării, respectiv a memoriului prezentat în documentaţia de susţinere a solicitării. Orice modificare a acestuia, care poate avea efecte semnificative asupra mediului, se va notifica la A.P.M. Olt. Notificarea se va realiza obligatoriu înainte de modificarea proiectului.

b)  Respectarea legislaţiei de mediu în vigoare.  In perioada de executie a proiectului se vor lua toate masurile care se impun pentru evitarea poluarii atmosferei, solului, apelor subterane, pentru protectia tuturor factorilor de mediu si se vor lua masuri de prevenire si combatere a poluarilor accidentale.

c)  Începerea lucrărilor de execuţie este permisă numai după obţinerea  tuturor avizelor impuse prin      Certificatul de Urbanism şi de către membrii Comisiei de Analiză Tehnică:

- DSP Olt: depunere documentație în vederea obținerii notificării;

Perimetrul afectat de lucrări poate fi susceptibil de potențial arheologic, existând posibilitatea ca în urma unor lucrări de construire, excavări, exploatări, amenajari, etc. sa fie evidențiate eventuale urme ale manifestărilor umane(descoperiri de vestigii arheologice, pentru care titularul investiției are obligația de a opri lucrările și de a informa de urgență Direcția Județeană pentru Cultură Olt, conform art. 5(10) și art. 6 din O.G. nr. 43/2000, pentru a se lua măsurile de protejare a patrimoniului arheologic evidențiat întâmplător.

d)  Deşeurile rezultate, indiferent de natura lor, se vor gestiona în conformitate cu prevederile

OUG  nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, cu modificarile si completarile ulterioare.

e) Respectarea prevederilor legale  privind limita  maximă admisă a zgomotului. Activitatea se va desfăşura fără să creeze disconfort vecinătăţilor.

f)  Se va reface cadrul natural afectat în timpul execuţiei lucrărilor. În cazul în care se constată o

degradare a terenului, vor fi aplicate măsuri de reconstrucţie ecologică.

g) La finalizarea lucrarilor se va notifica A.P.M. Olt pentru intocmirea procesului verbal pentru verificarea respectarii prevederilor deciziei etapei de incadrare, conform prevederilor Anexei V, art. 43, alin.(3) si (4) din din Legea nr. 292/2018  privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului. 

   h) Respectarea măsurilor și condițiilor de realizare a proiectului în conformitate cu  avizul de

   gospodărire a apelor nr. ........ din data de ....................., emis de ANAR – Administrația 

   Bazinală de Apă Olt – Sistemul de Gospodărire a Apelor Olt:

- avizul  este valabil numai cu respectarea documentației tehnice;

- proiectantul general și elaboratorul documentației tehnice își asumă întreaga responsabilitate privind exactitatea datelor și informațiilor prezentate în documentația tehnică, iar beneficiarul este responsabil de respectarea acestora pe parcursul executării lucrărilor;

- atât beneficiarul, cât și proiectantul, vor urmări îndeaproape executarea lucrărilor prevăzute în documentația tennică de fundamentare;

- orice modificare de soluție este permisă numai cu acordul scris al proiectantului de specialitate; situația se va comunica în timp util emitetului de aviz pentru analizarea situației și, dacă este cazul, pentru reconsiderarea procedurii de reglementare conform legislației apelor în vigoare;

- prin grija beneficiarului, execuția lucrărilor se va face cu toate precauțiile necesare pentru a nu prejudicia sub nici o formă apele de suprafață sau subterane, proprietățile învecinate sau lucrările din apropriere; unde este cazul, se vor respecta cu strictețe pilierele de siguranță prevăzute de legislația în vigoare; se va respecta întocmai tehnologia de execuție prezentată în documentație, luându-se măsuri de prevenire și combatere a poluărilor accidentale;

- la terminarea lucrărilor, se vor dezafecta și reda folosinței inițiale terenul ocupat cu drumurile de acces și cu platformele de lucru;

- materialul solid rezultat în urma lucrărilor pregătitoare va fi adunat și depozitat în afara zonei de lucru, fără a afecta amplasamentul altor lucrări ce urmează a se executa în zonă și scurgerea liberă a apelor de suprafață;

- pe parcursul execuției lucrărilor, constructorul va permite în caz de necesitate accesul și intervenția pentru execuția unor lucrări sau acțiuni necesare în caz de inundații, poluări accidentale sau alte situații specifice cursurilor de apă;

- se interzice depozitarea și/sau aruncarea deșeurilor de orice fel pe malurile cursurilor de apă sau în albiile acestora;

- beneficiarul va urmări comportarea în timp a lucrărilor executate și va interveni ori de câte ori este nevoie în vederea asigurării funcționării acestora în condiții optime, la parametrii proiectați;

- orice avarie survenită la lucrări în timpul execuției sau exploatării acestora, datorată viiturilor sau altor fenomene independente de activitatea de întreținere și exploatare a lucrărilor hidrotehnice, intră în sarcina beneficiarului;

- orice poluare accidentală produsă de constructor va fi anunțată în timp util la dispecerat și SGA Olt;

- execuția lucrărilor nu trebuie să pună în pericol lucrările existente din albia și malurile cursului de apă precum și execuția altor lucrări hidrotehnice necesare în viitor;

- beneficiarul va solicita și obține toate avizele și acordurile legale necesare realizării investiției;

- pe perioada execuției lucrărilor de investiții la acest obiectiv, se interzice extracția de agregate minerale din albia cursului de apă, fără avizul și autorizația de gospodărire a apelor emise de autoritatea teritorială de gospodărire a apelor;

- este interzisă degradarea albiei și malurilor pe parcursul execuției si exploatării.

♦  Informarea şi participarea publicului în procedura derulată.

-  publicarea anunţului privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu în ziarul  ZIARUL DE OLT din 24.07.2023, afişare la sediul Primăriei Studina în 21.07.2023;

- publicarea anunţului privind decizia etapei de încadrare în ziarul   GAZETA OLTULUI din 17.08.2023,  afişare la sediul Primăriei Studina în 17.08.2023;

- afişarea anunțului privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu, a anunţului privind decizia etapei de încadrare şi a draftului deciziei etapei de încadrare pe pagina de internet şi la sediul A.P.M. Olt;

- Documentaţia de susţinere a solicitării a fost accesibilă spre consultare de către public, pe toată durata derulării procedurii, la sediul A.P.M. Olt;

- În perioada legală privind procedura de consultare a publicului nu au fost înregistrate observaţii legate de proiect.    

 

Răspunderea pentru corectitudinea informațiilor puse la dispoziția autorității competente pentru protecția mediului și a publicului revine în întregime titularului.         

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

 

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

            Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.         

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

    Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

    Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

    Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

                                                      DIRECTOR EXECUTIV, 

                                                 Gheorghe NEACSA                                                                         

p. ŞEF SERVICIU A.A.A.,                                                                     ŞEF SERVICIU C.F.M.,    

 Ionel TOLOS                                                                                      Dorin ROGOJINARU

 

 

                             

Întocmit,                                                                                                             Întocmit,

  Elena ZULUFOIU                                                                                              Ion CROITORU