PROIECTUL DECIZIEI ETAPEI DE INCADRARE Nr. 10952/05.02.2024, pentru proiectul: INFIINTARE CAPACITATE DE PRODUCERE A ENERGIEI ELECTRICE PRODUSA DIN SURSE REGENERABILE PENTRU AUTOCONSUM IN CADRUL UAT VULPENI, JUDETUL OLT, propus a fi amplasat în comuna Vulpeni, sat Prisaca, str.Teilor, nr.1,CF 53526, județul Olt. TITULAR: COMUNA VULPENI
APM Olt anunţă publicul interesat asupra luării deciziei etapei de încadrare, nu se supune evaluării impactului asupra mediului, în cadrul procedurii de evaluare a impactului asupra mediului, pentru proiectul: INFIINTARE CAPACITATE DE PRODUCERE A ENERGIEI ELECTRICE PRODUSA DIN SURSE REGENERABILE PENTRU AUTOCONSUM IN CADRUL UAT VULPENI, JUDETUL OLT, propus a fi amplasat în comuna Vulpeni, sat Prisaca, str.Teilor, nr.1,CF 53526, județul Olt.
TITULAR: COMUNA VULPENI
Proiectul deciziei de încadrare si motivele care o fundamentează pot fi consultate la sediul APM Olt din Slatina, str. Ion Moroşanu, nr. 3, jud. Olt în zilele de luni - vineri, între orele 9 - 14, precum si la următoarea adresa de internet http://apmot.anpm.ro
Publicul interesat poate înainta comentarii/observaţii la proiectul deciziei de încadrare în termen de 10 zile de la data publicării anunţului pe pagina de internet a autorităţii competente pentru protecţia mediului.
Data afisarii anuntului: 05.02.2024
PROIECTUL
DECIZIEI ETAPEI DE INCADRARE
Nr. 10952/05.02.2024
Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA VULPENI, înregistrată la APM Olt cu nr. 10952/ 09.11.2023, în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, APM Olt decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 01.02.2024, că proiectul: INFIINTARE CAPACITATE DE PRODUCERE A ENERGIEI ELECTRICE PRODUSA DIN SURSE REGENERABILE PENTRU AUTOCONSUM IN CADRUL UAT VULPENI, JUDETUL OLT, propus a fi amplasat în comuna Vulpeni, sat Prisaca, str. Teilor, nr. 1, CF 5326, județul Olt.
nu se supune evaluării impactului asupra mediului.
Justificarea prezentei decizii:
I. Motivele pe baza cărora s – a stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:
a) proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, anexa nr. 2, pct. 3, lit. a);
b) din analizarea documentaţiei tehnice si verificarea amplasamentului, s-a concluzionat că nu este posibil ca efectul lucrărilor propuse a se realiza să fie semnificativ.
1. Caracteristicile proiectului
a) dimensiunea şi concepţia întregului proiect :
Prin proiect se propune înființarea unei centrale fotovoltaice cu capacitatea de 114,8kW, prin instalarea unui numãr de 280 de panouri fotovoltaice cu puterea instalată de 410W și a trei invertoare trifazate, determinat in urma simulãrilor cu software-ul specific de dimensionare, simuläri ce sunt anexate prezentului studiu. Soluția tehnicã propusă, specifică majorității centralelor fotovoltaice de tip “on grid”, va asigura alimentarea en energie electrică din sursa fotovoltaică utilizând tehnologia celulelor policristaline pentru introducerea acesteia in SEN.
Necesitatea lucrării
Investiția propune dezvoltarea infrastructurii producers a energiei electrice prin surse regenerabile la nivelul comunei, prin achiziționarea şi montarea unui număr de 280 panouri fotovoltaice.
Parcul fotovoltaic efectiv constă din structuri metalice încastrate în fundații izolate din beton, organizate pe rânduri cu o proiecție la sol de circa 4 m și distanța dintre rânduri de circa S m. Pe structura metalică se monteazä panouri fotovoltaice cu arla de circa 2 mp şi o greutate de circa 16-23 kg, în funcție de marcă. Tot pe structurile metalice se monteazã şi invertoarele trifazate, distribuite după principiul reducerìi pierderilor de energie electricã produse.
Prezentare proiect
Principalele activită i ce vor fi desfă urate vor fi:
- Panouri fotovoltaice, montate pe structura metalică încastrată în funda ii izolate din beton;
- Invertoare trifazate, montate pe structura metalică a panourilor fotovoltaice, in centrele de greutate ale re elelor;
- Re ele electrice subterane i pozate pe structură în curent continuu, de la panouri până la invertoare
- Re ele electrice subterane în curent altemativ, de la panouri până la tabloul electric general i până la postul de transformare;
- Container pentru echipamentele de monitorizare i control i tabloul electric general;
- Post de transformare în anvelopa de beton PTAB;
- Garduri de împrejmuire;
- Stâlpi de iluminat perimetral.
Panourile fotovoltaice sunt componenta care generează energie sistemelor fotovoltaice prin conversia radia iei solare în energie electrică. Panourile fotovoltaice monocristaline,panourile fotovoltaice policristaline si panourile fotovoltaice amorfe se pot utiliza în cadrul sisteme lor fotovoltaice cu baterii (sisteme izolate, OFFGRID) sau sisteme fotovoltaice legate la re ea (ONGRID). Panourile Fotovoltaice reprezintă generatorul de energie în cadrul unui sistem fotovoltaic.
- Panourile au rolul dc conversie a energiei fotonilor în energie electrică realizată cu ajutorul a mai multor celule fotovoltaice. Un panou fotovoltaic este compus din mai multe celule fotovoltaice conectate electric i laminate între folii de acetat de vinil cu transparen ă înaltă acoperite cu sticla cu con inut redus dc fier si rezistent la intemperii.
- Panoul fotovoltaic mai este cunoscut i sub denumirea de modul fotovoltaic sau panou solar fotovoltaic.
- Panourile fotovoltaice sunt de tip monocristalin, policristalin i amorf i se pot monta în func ie de caracteristicile proiectului pe acoperiş, terase sau direct pe sol. Pentru fiecare din aceste cazuri sistemele de fixare sunt diferite. În ultima perioadă s-au dezvoltat sisteme de montaj integrat în acoperiş, panourile fotovoltaice fiind produse cu sisteme de hidroizola ie inclus (sistem SUNRIF), transparente sau hibride (în combina ie cu panourile termice).
Organizarea de şantier
Impactul generat de organizarea de şantier se manifesta în special prin ocuparea temporara a unor suprafeţe de teren, depozitarea si manevrarea materialelor de constructie, deplasarea utilajelor de constructie.
Organizarea de şantier se va stabili in zona limitrofa lucrărilor, asigurandu-se: baracamente pentru vestiarele muncitorilor si pentru şeful punctului de lucru; grup sanitar; platforma de depozitare materiale; zona de lucru (ex. Fasonare armaturi etc.); pichet incendiu; utilitati (apa, canal, energie electrica) prin racord la reţelele existente in zona; împrejmuire, ilumint nocturn, paza permanenta.
Lucrările vor fi semnalizate, atat ziua cat si noaptea, prin indicatoare de circulaţie si tăblii indicatoare de securitate, sau prin alte atentionari speciale,în functie de situatia concreta in timpul lucrărilor.
La predarea obiectivului de investitie, terenurile ocupate cu organizarea de şantier si cele din amplasamentul lucrărilor vor fi eliberate de materiale si lucrări si readuse la starea iniţiala.
La realizarea lucrărilor, se vor avea în vedere următoarele aspecte-
- utilizarea materialelor cu impact minim asupra mediului;
- modul de depozitare și gestionarea inaterialelor pe timpul desfășurării lucrărîlor ;
- colectarea, depozitarea și transportul materialelor rezultate la lucrări;
- refacerea solului, pavajelor și redarea la forma inițială a suprafețelor ocupate în timpul lucrărilor ;
- prevenirea poluării accidentale a solului și luarea măsurilor care se impun când aceasta se produce;
- procesul tehnologic de realizare a lucrărilor trebuie să fie cu impact slab asupra
mediu lui (tehnologii curate) și pe perioada de utilizare, acestea să nu aibă un impact semnificativ asupra mediului;
- depozitarea materîalelor se va face numai în locuri special amenajate și marcate ;
- se va limita deplasarea echipelor și a echipamentului numai pe căile de acces aprobate;
- orice eveniment de mediu apărut din vina executantului în timpul lucrării va fi anunțat imediat beneficiarului, iar înlăturarea efectelor se va face pe cheltuiala executantului lucrării.
Situațiile speciale, incidentele tehnice și accidentele de mediu care pot determina impact semnificativ asupra mediu lui înconjurător, periclitând calitatea acestuia, vor fi comunicate în timp util, la beneficiar.
Prestarea servicii lor nu trebuie să creeze surse de poluare și de radiat" pentru aer, sol, pânze freatice, resurse naturale, fioră, faună.
b) cumularea cu alte proiecte : nu este cazul;
c) utilizarea resurselor naturale: nu este cazul;
In perioada de execuţie se utilizeaza: pamant, nisip, balast - resursele naturale vor fi folosite in cantitati limitate si vor fi preluate de la societati autorizate. Resursa naturala care va fi folosita pe toata perioada de funcţionare a centralei electrice fotovoltaice este energia solara, cu ajutorul careia se poate produce energie electrica.
In etapa de operare a centralei electrice fotovoltaice panourile ce intra in componenta centralei electrice fotovoltaice vor fi spalate cu apa adusa in locaţie prin intemediul
cisternelor. Spalarea panourilor se va face exclusiv cu apa dedurizata, fara a folosi substante ce pot afecta solul. Apa se va scurge gravitaţional, urmând sa se infiltreze in teren.
d) producţia de deșeuri :
Ca urmare a lucrărilor ce se vor efectua (săpături fundaţii) vor rezulta o serie de deşeuri cum ar fi: pământul. Aceste deşeuri sunt aşezate pe măsura producerii lor în imediata apropiere a zonei de lucru îngrădită cu panouri de protecţie, fiind evacuate ritmic spre zone de depozitare cu ajutorul mijloacelor de transport ale executantului care le va preda beneficiarului.
Valorificarea şi eliminarea deşeurilor
Executantul lucrării are următoarele obligaţii:
- să gestioneze deşeurile rezultate în urma lucrărilor în conformitate cu cerinţele legale privind regimul deşeurilor şi in conformitate cu prevederile din caietul de sarcini;
- să gestioneze deşeurile în conformitate cu un plan de gestiune a deşeurilor şi respectând cerinţele HGR 856/2002 privind evidenţa gestiunii deşeurilor şi pentru aprobarea listei cuprinzând deşeurile, inclusiv deşeurile periculoase, astfel:
Denumire deşeu |
Cod deşeu |
Cantităţi estimative (kg) |
Eliminare/ Valorificarea deşeului |
Ambalaj de hârtie şi carton |
15.01.01 |
|
Valorificare |
Ambalaje din material plastic |
15.01.02 |
|
Valorificare |
Beton |
17.01.01 |
|
Eliminare |
Materiale ceramice |
17.02.03 |
|
Eliminare |
Materiale plastice |
17.02.03 |
|
Valorificare |
Fier, oţel |
17.04.05 |
|
Valorificare |
Aluminiu |
17.04.02 |
|
Valorificare |
Deşeuri de Ia construcţii şi demolări |
17.09.04 |
|
Valorificare |
Deşeuri textile |
20.01.11 |
|
Eliminare |
- Să ia măsurile necesare de reducere la minim a cantităţilor de deşeuri rezultate;
- Să asigure echipamente de protecţie şi de lucru adecvate operaţiunilor aferente gestionării deşeurilor în condiţii de securitate a muncii;
- Să asigure condiţiile necesare pentru depozitarea separată a diferitelor categorii de deşeuri periculoase, în funcţie de proprietăţile fizico-chimice, de compatibilităţi şi de natura substanţelor de stingere care pot fi utilizate pentru fiecare categorie de deşeuri în caz de incendiu. Se interzice amestecul diferitelor categorii de deşeuri periculoase, precum şi al deşeurilor periculoase cu deşeuri nepericuloase;
- Să nu abandoneze deşeurile şi să le depoziteze numai în locuri special amenajate
autorizate;
- Să separe deşeurile înainte de colectare, în vederea valorificării sau eliminării
acestora;
- Să predea la firme autorizate în eliminarea/valorificarea deşeurilor (nominalizate de achizitor, în contul achizitorului) deşeurile industriale reciclabile (metalice feroase, metalice neferoase, cartoane, lemn. mase plastice) şi să prezinte documentele de predare a cantităţilor de deşeuri;
- Pentru deşeurile inerte constând în beton, fundaţii şi elemente prefabricate din beton, cărămizi, asfalturi fără conţinut de substanţe periculoase, pământ şi pietre fară conţinut de substanţe periculoase, ţigle şi materiale ceramice, stâlpi de beton, sticlă şi resturi izolatori din porţelan, rezultate în urma lucrărilor din instalaţiile electrice prestatorul răspunde de colectarea, transportul şi depozitarea acestora în amplasamentele stabilite de autorităţile publice locale.
Toate echipamentele/materialele/produsele care conţin preparate chimice periculoase vor fi însoţite de fişa tehnică de securitate.
Echipamentele care se demontează şi care constitue stoc de siguranţă, în baza deciziei Comisiei pentru stabilirea componentelor şi echipamentelor rezultate din demonlari care completeaza stocul de siguranţa, vor fi predate la Depozitul Logistic Judeţean.
f) riscul de accident majore şi / sau dezastre relevante ale proiectului: - nu exista risc de producere a accidentelor sau a dezastrelor dacă se respectă în totalitate proiectul;
g) riscurile pentru sănătatea umană:nu este cazul;
2. Amplasarea proiectului
2.1. utilizarea existenta a terenului: teren este situat în intravilanal localităţii Găvăneşti, sat Băleasa, nr. cadastral 53390, judeţul Olt, categoria de folosinţă curţi construcţii, în suprafaţă totală de 5445 mp.
2.2. bogăţia, disponibilitatea, calitatea şi capacitatea de regenerare relative ale reurselor nautrale: nu afectează resursele naturale din zonă;
2.3. capacitatea de absorbție a mediului, cu atenție deosebita pentru:
a) zone umede, zone riverane, guri ale râurilor: proiectul nu se implementează in astfel de zone ;
b) zone costiere şi mediul marin: nu este cazul;
c) zonele montane si forestiere: nu este cazul;
d) arii naturale protejate: terenul nu este inclus in arii naturale protejate (rezervații) ;
e) zone clasificate sau protejate conform legislaţiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislaţia privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislaţia privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislaţiei din domeniul apelor, precum şi a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică: nu este cazul;
Terenul nu este inclus in zonele de risc si nici in arii naturale protejate (rezervații), are destinaţie teren intravilan, curţi construcţii.
f) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute de legislaţia naţională şi la nivelul Uniunii Europene şi relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri; nu este cazul; Nu este amplasat într-o zonă de
protecţie specială sau într-o arie în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite;
g) zonele cu o densitate mare a populaţiei: Impactul asupra populaţiei si sanatatii umane poate fi apreciat ca nesemnificativ, iar activitatile asociate perioadei de execuţie se vor constitui ca surse temporare de disconfort. In condiţiile respectării masurilor impuse pentru realizarea instalatiei fotovoltaice, nu va exista o influenta directa asupra populaţiei şi sanatatii umane.
i) peisaje cu semnificație istorica, culturala si arheologica: nu au fost semnalate obiective istorice si culturale.
3.Tipurile şi caracteristicile impactului potențial
In perioada de execuţie a proiectului, impactul asupra factorilor de mediu va fi redus, temporar si reversibil, sursele de poluare fiind lucrările de săpaturi, utilajele, mijloacele de transport si organizarea de şantier, putând fi descris succint astfel:
- impactul asupra populaţiei - redus datorita folosirii utilajelor care se incadreaza in
limitele de zgomot si vibraţii impuse de legislaţia in vigoare in cadrul aşezărilor
umane;
- impactul asupra faunei si florei - nu e cazul. In zona nu exista fauna si flora;
- impactul asupra speciilor/habitatelor de interes comunitar - nu e cazul. In zona nu
exista specii si habitat de interes comunitar;
- impactul asupra solului - impactul negativ cu caracter punctiform poate surveni ca
urmare a pierderilor accidentale de hidrocarburi (ulei de motor, carburant) datorate defecţiunilor utilajelor folosite in etapa de realizare a proiectului;
- impactul asupra calităţii si regimului cantitativ al apei - este redus in faza de
execuţie a proiectului si fara impact in faza de operare;
- impactul asupra calităţii aerului - temporar redus in perioada de construire;
- impactul asupra zgomotelor si vibraţiilor - redus la nivelul zonei de
implementare a proiectului si este prezent numai in perioada de execuţie;
- impactul asupra peisajului si mediului vizual - impact direct redus,
- impactul asupra patrimoniului istoric si cultural si asupra interacţiunilor dintre
aceste elemente - fara impact, nu au fost identificate monumente sau situri care sa aparţină patrimoniului istoric si cultural nici in zona proiectului, nici in imediata vecinătate a acestuia.
Impactul asupra factorilor de mediu in perioada de funcţionare a proiectului
Realizarea proiectului va avea un impact pozitiv de lunga durata, contribuind la producerea de energie electrica din surse regenerabile, total nepoluante.
Impactul generat în faza de operare este inexistent.
Impactul generat în faza de dezafectare - datorită duratei mari de existentă a amenajărilor propuse, nu se poate prognoza cu certitudine momentul acestei faze precum şi particularităţile ei, însă de obicei aceasta se desfăşoară pe termen scurt, pe perioada demolărilor sau a reamenajărilor, astfel încât impactul în această fază va fi localizat şi limitat.
Impactul este determinat de măsurile stabilite prin proiectul de dezafectare, după caz. Impactul preconizat în această faza este direct, pe termen scurt, nu este rezidual şi nici cumulativ.
Impactul rezidual
Prognozăm că impactul rezidual va fi nesemnificativ atât pe termen scurt (faza de construcţie sau amenajare), cât şi pe termen mediu şi lung (faza de funcţionare sau operare).
Impactul cumulativ
In vederea identificării efectelor de tip cumulat a fost necesară stabilirea limitelor în cadrul cărora se analizează aceste efecte de tip cumulat, în vederea evaluării adecvate a acestor efecte, limite care în cazul prezentului proiect sunt reprezentate de limita proprietăţii beneficiarului si zonele aflate in imediata vecinătate a acesteia.
De asemenea, posibilităţile de cumulare a potenţialelor efecte asupra mediului pentru diferite proiecte din zona delimitată, sunt reprezentate de fapt de acele fluxuri din fiecare activitate specifică, fluxuri care în punctele în care se intersectează pot da naştere unor efecte de tip cumulat.
Aceste puncte de intersecţie a fluxurilor tuturor proiectelor prezente în interiorul zonei delimitate, ce reprezintă limitele de aplicare a evaluării efectelor de tip cumulat, reprezintă de altfel puncte critice de control, unde este necesară evaluarea efectelor pentru a le identifica pe cele care împreună dau naştere unui efect de tip cumulat, superior efectelor individuale. Evaluând aceste puncte critice de control, sunt identificate toate activităţile specifice proiectelor care sunt responsabile pentru efectele de tip cumulat asupra mediului.
Atenuarea schimbărilor climatice
- Proiectul va emite dioxid de carbon (CO2), protoxid de azot (N2O),METAN (CH4) sau alte gaze cu efect de sera?
Se va emite dioxid de carbon (CO2) în faza de execuţie a proiectului de la utilajele folosite pentru săpături si de la maşinile care se ocupa cu distibutia materialelor si cu transportul oamenilor.
- Proiectul propus implica activitati de exploatare a terenurilor, de schimbare a destinatiei terenurilor care ar putea duce la creşterea emisiilor?
Proiectul nu implica activitati dc exploatare a terenurilor, de schimbare a destinatiei terenurilor care ar putea duce la creşterea emisiilor.Ca urmare a lucrărilor ce se vor efectua (săpături fundaţii) vor rezulta o serie de deşeuri cum ar fi: pământul. Aceste deşeuri sunt aşezate pe măsura producerii lor în imediata apropiere a zonei de lucru îngrădită cu panouri de protecţie, fiind evacuate ritmic spre zone de depozitare cu ajutorul mijloacelor de transport ale executantului care le va preda beneficiarului.Pământul rezultat din săpătura se va putea distribuii în zonele din afara localităţii, acesta nefiind un deşeu.
- Proiectul implica si alte activitati care pot acţiona ca absorbanţi de emisii?
Scopul proiectului este de a reduce emisiile prin investiţii în energia regenerabilă.
- Va influenta proiectul propus în mod semnificativ cererea de energie?
Nu se modifica cererea de energie. Investiţia propune dezvoltarea infrastructurii producere a energiei electrice prin surse regenerabile la nivelul comunei, prin achiziţionarea şi montarea unui număr de 500 panouri fotovoltaice.
- Este posibila utilizarea unor surse de energie regenerabila?
Scopul pentru care este făcut acest proiect este pentru a utiliza o sursa de energie regenerabila , mai exact energiea solara.
- Proiectul propus va determina creşterea sau reducerea semnificativa a deplasărilor personale?
Traficul va fi mai intens in perioada de constructie.In zona parcului nu vor exista deplasari fercvente,doar pentru lucrări de mentenata. Proiectul va determina reducerea semnificativa a deplasărilor personale in zona parcului.
- Proiectul propus va determina creşterea sau reducerea semnificativa a transportului de marfa?
După implementarea proiectului se va reducerea semnificativ transportul de marfa.Pentru mentenanta nu este necesar transport de marfa.
Adaptarea la schimbările climatice
Pe parcursul realizarii lucrărilor, executantul are obligaţia de a lua toate masurile necesare pentru a proteja mediu în incinta şi în afara şantierului şi pentru a evita orice paguba sau neajuns provocat persoanelor sau utilităţilor publice, rezultat din poluare, zgomot sau alti factori generaţi de metodele sale de lucru.
Constructorul este obligat sa soluţioneze orice reclamatie rezultata din nerespectarea legislaţiei de mediu şi care se dovedeşte a fi interneiata.
Dupa terminarea lucrărilor, suprafaţa terenului se va amenaja astfel incat sa se încadreze in relieful general înconjurător , sa nu prezinte obstacole la scurgerea apelor şi sa nu constituie locuri propice stagnarii lor.
Pe parcursul realizării lucrărilor, executantul are obligaţia de a lua toate măsurile necesare pentru a proteja mediul în incinta şi în afara şantierului şi pentru a evita orice pagube sau neajuns provocat persoanelor sau utilităţilor publice, rezultat din poluare, zgomot sau alţi factori generaţi de metodele sale de lucru.
Ca urmare a aplicării legislaţiei şi reglementărilor de mediu, constructorul va lua toate măsurile necesare de protecţie a factorilor de mediu.
Documentaţia tehnică a echipamentelor (pusă la dispoziţie de producător odată cu acestea) va fi însoţită de o fişă tehnică, care să conţină informaţiile privind modul de tratare a echipamentului după depăşirea duratei de viaţă a acestuia.
La realizarea lucrărilor, se vor avea în vedere următoarele aspecte :
- utilizarea materialelor cu impact minim asupra mediului;
- modul de depozitare şi gestionarea materialelor pe timpul desfăşurării lucrărilor;
- colectarea, depozitarea şi transportul materialelor rezultate la lucrări;
- refacerea solului, pavajelor şi redarea la forma iniţială a suprafeţelor ocupate în timpul lucrărilor;
- prevenirea poluării accidentale a solului şi luarea măsurilor care se impun când aceasta se produce;
- procesul tehnologic de realizare a lucrărilor trebuie să fie cu impact slab asupra mediului (tehnologii curate) şi pe perioada de utilizare, acestea să nu aibă un impact semnificativ asupra mediului;
- depozitarea materialelor se va face numai în locuri special amenajate şi marcate;
- se va limita deplasarea echipelor şi a echipamentului numai pe căile de acces aprobate;
- orice eveniment de mediu apărut din vina executantului în timpul lucrării va fi anunţat imediat beneficiarului, iar înlăturarea efectelor se va face pe cheltuiala executantului lucrării.
Situaţiile speciale, incidentele tehnice şi accidentele de mediu care pot determina impact
semnificativ asupra mediului înconjurător, periclitând calitatea acestuia, vor fi comunicate în timp util, la beneficiar.
Prestarea serviciilor nu trebuie să creeze surse de poluare şi de radiaţii pentru aer, sol, pânze freatice, resurse naturale, floră, faună.
a) extinderea impactului: aria geografica si numărul persoanelor afectate: Impactul este local, cu durata limitata, numai in zona frontului de lucru, prin implementarea proiectului nu se va schimba funcţiunea zonelor invecinate sau activităţile ce se desfăşoară in vecinătatea amplasamentului.
b) natura impactului: Pe perioada de derulare a proiectului va exista un Impact redus, pe termen scurt, în ceea ce priveşte zgomotul, doar la nivelul amplasamentului. De asemenea, vor exista emisii temporare - Impact temporar, asupra atmosferei de la utilajele ce vor fi folosite pentru realizarea obiectivelor.
In perioada de operare, nu exista echipamente generatoare de zgomot.
c) natura transfrontiera a impactului: Nu se poate vorbi despre un impact transfrontalier deoarece amplasamentul studiat se afla doar pe teritoriul României.
d) intensitatea si complexitatea impactului: complexitate redusă;
e) probabilitatea impactului: In timpul realizării proiectului si funcţionarii obiectivului probabilitatea impactului va fi redusa.
f) durata, frecventa si reversibilitatea impactului: Perioada de execuţie a proiectului va fi relativ redusa, iar poluanţii se vor manifesta pe tronsoane ale lucrărilor, pe perioade reduse de timp. Pe măsura realizării lucrărilor calitatea factorilor de mediu eventual afectaţi va reveni la parametrii iniţiali.
g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte: nu este cazul;
h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: nu este cazul;
II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele: proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei sălbatice, cu modificările si completările ulterioare.
III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă.
- Proiectul nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 şi 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare.
Prezenta decizie de încadrare se emite cu respectarea următoarelor condiţii:
a) Respectarea proiectului care a stat la baza avizării. Orice modificare a acestuia, care poate avea efecte semnificative asupra mediului, se va notifica la A.P.M. Olt. Notificarea se va realiza obligatoriu înainte de modificarea proiectului;
b) Respectarea legislaţiei de mediu în vigoare.
c) Începerea lucrărilor de execuţie este permisă numai după obţinerea tuturor avizelor impuse prin Certificatul de Urbanism şi de către membrii Comisiei de Analiză Tehnică.
d) Deşeurile rezultate, indiferent de natura lor, se vor gestiona în conformitate cu prevederile OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, cu modificările şi completările ulterioare.
e) Se va reface cadrul natural afectat în timpul execuţiei lucrărilor. In cazul în care se constată o degradare a terenului, vor fi aplicate masuri de reconstrucţie ecologică .
f) La finalizarea proiectului, titularul are obligaţia de a înştiinţa autoritatea de mediu în vederea efectuării unui control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare. Nota de constatare întocmita în această etapă se anexează şi face parte integrantă din procesul-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor.
g) Titularul are obligaţia ca după finalizarea lucrărilor înainte de darea în funcţiune să solicite autorizaţie de mediu conform Ordinului nr. 1798/2007.
Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.
Informaţii cu privire la procesul de participare a publicului în procedura derulată :
- pe parcursul derulării procedurii, informarea publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei s-a realizat astfel:
- publicarea anunţului privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu de către titular în ziarul Gazeta Publică din data de 31.01.2024, afişare la primăria Vulpeni în data de 31.01.2024 ;
- publicarea anunţului privind decizia etapei de încadrare de către titular în ziarul Gazeta Publica din data de02.02.2024 afişare la primăria Vulpeni în data de 01.02.2027;
- afişarea anunțului privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu, a anunţului privind decizia etapei de încadrare şi a proiectului deciziei etapei de încadrare pe pagina de internet şi la sediul A.P.M. Olt;
- Documentaţia de susţinere a solicitării a fost accesibilă spre consultare de către public, pe toată durata derulării procedurii, la sediul A.P.M. Olt;
Răspunderea pentru corectitudinea informațiilor puse la dispoziția autorității competente pentru protecția mediului și a publicului revine în întregime titularului.
Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.
Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.
Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.
Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.
Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.
Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
DIRECTOR EXECUTIV,
NEACŞA Gheorghe
p. ŞEF SERVICIU A.A.A., ŞEF SERVICIU C.F.M.,
ZULUFOIU Elena ROGOJINARU Dorin
Întocmit, Întocmit,
Alina ANDONACHESCU Ion CROITORU