Back

PROIECTUL DECIZIEI ETAPEI DE INCADRARE Nr. 3136/26.06.2023,pentru proiectul: CONSTRUIRE CENTRU DE COLECTARE PRIN APORT VOLUNTAR ÎN COMUNA OSICA DE JOS, JUDEŢUL OLT, propus a fi amplasat în comuna Osica de Jos, sat Osica de Jos, T 85, jud. Olt. TITULAR: COMUNA OSICA DE JOS

 APM Olt anunţă publicul interesat asupra luării deciziei etapei de încadrare, nu se supune evaluării impactului asupra mediului, în cadrul procedurii de evaluare a impactului asupra mediului, pentru proiectul: CONSTRUIRE CENTRU DE COLECTARE PRIN APORT VOLUNTAR ÎN COMUNA OSICA DE JOS, JUDEŢUL OLT, propus a fi amplasat în comuna Osica de Jos, sat Osica de Jos, T 85, jud. Olt.

 TITULAR:  COMUNA OSICA DE JOS

1. Proiectul deciziei de încadrare si motivele care o fundamentează pot fi consultate la sediul APM Olt din Slatina, str. Ion Moroşanu, nr. 3, jud. Olt în zilele de luni - vineri, între orele 9 – 14 precum si la următoarea adresa de internet http://apmot.anpm.ro 

   Publicul interesat poate înainta comentarii/observaţii la proiectul deciziei de încadrare în 10 zile de la data afişării prezentului anunţ.

PROIECTUL   

DECIZIEI ETAPEI DE INCADRARE
Nr. 3136 din 26.06. 2023

 

       Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA OSICA DE JOS cu sediul în comuna Osica de Jos, sat Osica de Jos, str. Dealul Mic, nr. 2,  judeţul Olt  înregistrată la APM Olt cu  nr. 3136/24.03.2023, în baza  Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2001, cu modificările şi completările ulterioare, APM Olt decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei  Comisiei de Analiză Tehnică din data de 22.06.2023 , că proiectul: ,, CONSTRUIRE CENTRU DE COLECTARE PRIN APORT VOLUNTAR ÎN COMUNA OSICA DE JOS, JUDEŢUL OLT" propus a fi amplasat în comuna Osica de Jos, sat Osica de Jos, T 85, jud. Olt, nu se supune evaluării impactului asupra mediului.

Justificarea prezentei decizii:

            I. Motivele pe baza cărora s – a stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

a) proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului,  anexa nr. 2, pct. 10, lit. b) ;

b) din analizarea documentaţiei tehnice, verificarea amplasamentului şi completarea Listei de control s-a concluzionat că nu este posibil ca efectul lucrărilor propuse a se realiza să fie semnificativ.

1. Caracteristicile proiectului  

a) a) dimensiunea şi concepţia întregului proiect

    

     Se dorește construirea unui centru de aport voluntar prin realizarea unei platforme pentru amplasarea de containere în vederea colectării selective a deșeurilorce presupune realizarea următoarelor  lucrări:

•Platformă carosabilă pentru amplasarea containerelor de tip ab-roll pentru deșeuri și circulația autoturismelor cetățenilor care aduc deșeuri, respectiv a camioanelor (captractor) care aduc/ridică containerele de mai sus;

•Platformă betonată pentru amplasarea containerelor de tip baracă;

•Rigolă pentru colectarea apelor pluviale + separator de hidro-carburi + bazin tampon (care poate funcționa ca bazin vidanjabil pană la efectuarea racordului la canalizare);

•Zonă verde cu gazon și plantație perimetrală de protecție;

•Copertină pe structură metalică ușoară (conform proiect de rezistență) pentru protecția containerelor deschise;

•Împrejmuire a amplasamentului cu gard din panouri bordurate prinse pe stâlpi rectangulari din oțel, cu poartă de acces culisantă – acționare manuală;

•În zona de acces principal se va monta un cântar carosabil pentru camioane (cap-tractor);

 

Pe lângă lucrările de amenajare descrise mai sus, platforma va fi prevăzută cu următoarele dotări:

•Container de tip baracă pentru administrație – supraveghere, prevăzut cu un mic depozit de scule și două grupuri sanitare, unul pentru angajatul platformei, altul pentru cetățenii care aduc deșeuri;

•Container de tip baracă, frigorific, pentru cadavre de animale mici de casă (pisici, câini, păsări);

•Un container de tip baracă pentru colectarea de deșeuri periculoase (vopsele, bidoane de vopsele sau diluanți, medicamente expirate, baterii)

•Trei containere prevăzute cu presă pentru colectarea deșeurilor de hârtie/carton, plastic, respectiv textile;

•Trei containere închise și acoperite de tip walk-in, pentru colectarea deșeurilor electrice/electronice, a celor de uz casnic (electrice mari – frigidere, televizoare, etc.) și a celor de mobilier din lemn;

•Două containere de tip SKIP deschise, pentru deșeuri de sticlă – geam, respectiv sicle/borcane/recipiente;

•Trei containere deschise, înalte, de tip ab-roll pentru anvelope, deșeuri metalice, deșeuri de curte/grădină (crengi, frunze, etc);

•Trei containere deschise, joase, de tip ab-roll pentru deșeuri din construcții, moloz;

•Separator de hidrocarburi pentru toată platforma carosabilă;

•Două scări mobile metalice (oțel zincat) pentru descărcarea deșeurilor în containerele deschise înalte.

•Stâlpi de iluminat și camere supraveghere (8 bucăți).

 
Tehnologic și constructiv tehnic:

Este propusă o platformă betonată pe care se vor amplasa containere metalice de transport și containere prefabricate frigorifice sau amenajate cu spații și dependințe (wc). Totodată este propusă o acoperire metalică cu fundații izolate de b.a. și învietoare din tablă ;

TIPOLOGIE

TEHNOLOGIE

STRUCTURĂ

Dala auto + Structură metalică stâlpi și grinzi

INFRASTRUCTURĂ - FUNDAȚII

Fundații izolate din beton armat – radier general

COMPARTIMENTĂRI – PEREȚI INTERIORI

Nu este cazul; Pentru containerul depozitare + cabina de pază + toalete, acesta va respecta normele în vigoare și va fi garantat de către producător;

PEREȚI EXTERIORI

Nu este cazul; Pentru containerul depozitare + cabina de pază + toalete, acesta va respecta normele în vigoare și va fi garantat de către producător;

PARDOSELI INTERIOARE

Nu este cazul; Pentru containerul depozitare + cabina de pază + toalete, acesta va respecta normele în vigoare și va fi garantat de către producător;

PARDOSELI EXTERIOARE

Dala auto va fi finisată cu beton de uzură

TÂMPLĂRIE

Nu este cazul; Pentru containerul depozitare + cabina de pază + toalete, acesta va respecta normele în vigoare și va fi garantat de către producător;

TERMOSISTEM

Nu este cazul; Pentru containerul depozitare + cabina de pază + toalete, acesta va respecta normele în vigoare și va fi garantat de către producător;

ÎNVELITOARE

Tablă ondulată pentru acoperirea containerelor deschise   

INSTALATII ELECTRICE

Racord la rețea

INSTALATII TERMICE

Nu este cazul; Pentru containerul depozitare + cabina de pază + toalete, acesta va respecta normele în vigoare și va fi garantat de către producător;

INSTALAȚII SANITARE

Racord la rețea + bazin vidanjabil; Pentru containerul depozitare + cabina de pază + toalete, acesta va respecta normele în vigoare și va fi garantat de către producător;

 

Accesul se va face din drumul de acces.

   Imobilul se va racorda la rețeaua publică de energie electrică , apă și canalizare, pe baza unui proiect de racordare după obținerea avizelor și acordurilor solicitate de certificatul de urbanism și după obținerea autorizației de branșare; În situația în care la finalizarea lucrărilor nu este posibilă racordarea imobilului la canalizare rezervorul tampon va fi folosit ca bazin vidanjabil;

 

Localizarea organizării de şantier

   Organizarea de șantier pentru lucrările solicitate se va asigura in incinta, fără a afecta proprietățile vecine si rețele edilitare existente. Proiectul pentru organizarea de șantier se va elabora de către executantul lucrării cu concursul beneficiarului.

b) cumularea cu alte proiecte : nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale:

   In faza de funcționare și pe baza unui proiect de racordare se vor realiza branșamentele definitive la următoarele utilități:apa, canalizare,energie electrica.

 

d) producţia de deșeuri:

 În perioada executiei lucrărilor:

- deşeuri din construcţii (cod 17) considerate nepericuloase:

- resturi de beton şi cărămizi (cod 17 01);

- resturi de lemn şi sticlă (cod 17 02);

- asfalturi (cod 17 03 02);

- amestecuri metalice (cod 17 04 07);

- pământ şi pietre din excavaţii (cod 17 05);

- materiale izolante (cod 17 06);

- alte amestecuri de deșeuri nespecificate (cod 17 09);

  Gestionarea deșeurilor va urmări reducerea continuă a acestora, colectarea corespunzătoare, valorificarea şi preluarea acestora de către operatori de salubritate autorizați în vederea valorificării şi/sau eliminării acestora.

 

 

 

e)  poluarea şi alte  efecte negative :

 

  Pe perioada de funcționare a organizării de șantier, constructorul va elabora un program de monitorizare a calităţii factorilor de mediu, cu accent pe calitatea apelor evacuate, a emisiilor în atmosferă şi a zgomotului. Aceste determinări vor fi realizate de laboratoare acreditate. Determinările se vor efectua trimestrial. Toate echipamentele utilizate în perioada de construire vor respecta nivelul de puterea acustică impus de HG 1756/2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot în mediu produs de echipamente destinate utilizării în exteriorul clădirii.

Având în vedere specificul activității şi perioada de execuție, menționăm că utilajele şi echipamentele folosite vor avea niveluri de zgomot reduse, puterile acustice ale acestor fiind reduse, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

 

f) riscul de accident majore şi / sau dezastre relevante ale proiectului: - nu exista risc de producere a accidentelor sau a dezastrelor  dacă se respectă în totalitate proiectul; Va fi creată o structură de responsabilitate organizatorică pentru supravegherea şi controlul activităţilor de protecţia mediului.

g)  riscurile pentru sănătatea umană:

 - nu exista risc de producere a accidentelor care ar putea afecta sănătatea populației si a mediului, daca se respecta normele specifice de lucru cât şi proiectul.

  

2. Amplasarea proiectului:

2.1. utilizarea existenta a terenului: Terenul in suprafața de 3000 mp, situat în comuna Osica de Jos, teren înscris la poziția nr. 48 în inventarul bunurilor economice ce aparțin domeniului privat al Comunei Osica de Jos. Teren extravilan, având nr. cadastral 50602.

Regimul tehnic:

Arie teren – 3000 m2

Arie construită existent – 0 m2

Arie construită propusă – 400 m2

Arie construită desfășurată – 400 m2

P.O.T. propus = 13,33%

       C.U.T. propus = 0,13

2.2. bogăţia, disponibilitatea, calitatea şi  capacitatea de regenerare relative ale reurselor nautrale: nu afectează resursele naturale din zonă;

2.3. capacitatea de absortie  a mediului, cu atenție deosebita pentru:

a) zone umede, zone riverane, guri ale râurilor: proiectul nu se implementează in astfel de zone ;

b) zone costiere şi mediul marin: nu este cazul;

c) zonele montane si forestiere: nu este cazul;

d) arii naturale protejate: amplasamentul proiectului nu se află în arie protejată  ;

e) zone clasificate sau protejate conform legislaţiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislaţia privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislaţia privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislaţiei din domeniul apelor, precum şi a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică: nu este cazul;

 f) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute de legislaţia naţională şi la nivelul Uniunii Europene şi relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri; nu este cazul;

Nu este amplasat într-o zonă de protecţie specială sau într-o arie în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite.

g) zonele  cu o densitate mare a populaţiei: lucrarile propuse prin proiect contribuie la protejarea sanatatii populatiei.

i) peisaje şi situri  importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic:  nu au fost semnalate obiective istorice si culturale.

  

3. Tipurile şi caracteristicile impactului potențial

 Impactul asupra populației, sănătătii umane.

 Din punct de vedere socio-economic realizarea proiectului are un impact pozitiv asupra dezvoltării zonei şi îmbunătățirea calității vieții. Ca efect internalizat asupra mediului, realizarea proiectului va aduce oportunități economice regiunii în care este amplasat, atât în perioada de construcție cât şi în perioada de exploatare.

Beneficiile economice evidente sunt:

  • realizarea investiției din fonduri proprii;
  • pentru perioada de proiectare sunt solicitate companii de specialitate cu expertiza în domeniu;
  • pe perioada de construcție a proiectului, se vor antrena în realizarea lucrărilor un numar aproximativ de 30 de angajați de la nivelul firmelor de construcție-montaj;
  • creșterea afacerilor în zonă se va resimți în sectorul de construcții, la nivel local, atât la nivelul constructorilor cât şi al fabricanților de materiale de construcții;

- un număr de 26 noi locuri de muncă legate direct de activitatea din perioada de operare,

vor fi create la nivelul unității;

 

Fauna si flora

Pentru a proteja fauna și flora se vor prevedea măsuri de protecție pentru  protejarea împotriva poluării din factori externi:

-Separatoare de hidrocarburi pentru apele scurse de pe platformele betonate;

-Programe de funcționare, respectiv regulamente de ordine interioară care să limiteze emisiile de noxe de la mașinile care staționează;

Fauna și flora nu vor fi influențate de activitatea desfășurata in cadrul imobilului întrucât funcțiunile propuse nu duc la emiterea de noxe sau radiații.

 

Solul, folosințe și bunuri materiale

Prin profilul și caracterul activităților din perioada de exploatare a proiectului, eventualele interacțiuni asupra solului ar fi datorate unor situații anormale cu consecințe în poluarea locală a solului.

Aceasta variantă este puțin probabilă din următoarele considerente:

- proiectul prevede protejarea solului și a subsolului in zona parcarii, prin platforme betonate;

- pe perioada de operare, gestionarea deșeurilor menajere și tehnologice se va realiza conform reglementărilor în vigoare, beneficiarul trebuind să implementeze proceduri riguroase de manipulare, tratare, containerizare și stocare a deșeurilor;

- din punct de vedere constructiv pentru a prelua eventualele scurgeri ale masinilor din parcare se va prevedea un bazin de hidrocarburi.

 

Calitatea aerului si a climei

Pentru etapa de construcție, factorii de mediu pot fi influențați de utilizarea echipamentelor și a utilajelor consumatoare de carburanți (motorină, benzină), de praful aferent lucrărilor prestate, etc.

 

Patrimoniul istoric si cultural

Având în vedere localizarea proiectului putem spune că acesta nu va avea un impact asupra patrimoniului istoric și cultural din zonă.

a)   extinderea  impactului - zona geografică şi dimensiunea populaţiei care poate fi afectată: Zona de intervenție – teren extravilan – neproductiv  Având în vedere cele menționate mai sus putem afirma ca investiția propusă va avea un impact negativ nesemnificativ pentru mediu.

b) natura impactului: pozitiv, direct şi local;

c) natura transfrontiera  a impactului:  nu este cazul;

d) intensitatea si complexitatea impactului: Mică – irelevantă, în conformitate cu detaliile prezentate anterior.

 e) probabilitatea impactului: mică, în conformitate cu detaliile prezentate anterior.

f) durata, frecventa si reversibilitatea impactului. Reversibil, folosind economia circulară și principiile DNSH. Execuția proiectului se va desfășura pe o perioada de 12  luni.

g)  cumularea impactului cu impactul altor proiecte: nu este cazul;

h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: nu este cazul;

 

II. Motivele pe baza cărora s-a  stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele: proiectul propus  nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului  nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei sălbatice, cu modificările si completările ulterioare.

 

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă.

- proiectul  nu intră sud incidenţa prevederilor art. 48 şi 54 din Legea apelor nr. 107/1996 cu modificările şi completările ulterioare.

 

Prezenta decizie de încadrare se emite cu respectarea următoarelor condiţii:

a)  Respectarea proiectului care a stat la baza avizării. Orice modificare a acestuia, care poate avea efecte semnificative asupra mediului, se va notifica la A.P.M. Olt. Notificarea se va realiza obligatoriu înainte de modificarea proiectului;

b)  Respectarea legislaţiei de mediu în vigoare. 

c)  Începerea lucrărilor de execuţie este permisă numai după obţinerea  tuturor avizelor impuse prin  Certificatul de Urbanism şi de către membrii Comisiei de Analiză Tehnică. Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă Olt prin adresa transmisă şi înregistrată la APM Olt cu nr. 316/12.01.2023 solicită titularului  obţinerea autorizaţiei de securitate la incendiu.

d)  Deşeurile rezultate, indiferent de natura lor, se vor gestiona în conformitate cu prevederile OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, cu modificările  şi completările ulterioare.

e)  Se va reface cadrul natural afectat în timpul execuţiei lucrărilor.  In cazul în care se constată o degradare a terenului, vor fi aplicate masuri de reconstrucţie ecologică.

f)  La finalizarea proiectului, titularul are obligaţia de a înştiinţa autoritatea de mediu în vederea  efectuării unui control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei  de încadrare.  Nota  de constatare întocmita  în această etapă se anexează şi face  parte  integrantă din procesul-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor.

g) Titularul are obligaţia ca după finalizarea lucrărilor înainte de darea în funcţiune să solicite   autorizaţie de mediu conform Ordinului nr. 1798/2007.

 

  Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Informaţii cu privire la procesul de participare a publicului în procedura derulată :

- pe parcursul derulării procedurii, informarea publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei s-a realizat astfel:

-  publicarea anunţului privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu de către titular  în  ziarul Adevarul de Olt  din data de 09.05.2023, afişare la sediul primăriei   Osica de Jos  în data de 09.05.2023;

-publicarea anunţului privind decizia etapei de încadrare  de către titular în ziarul Adevarul de Olt  din data de 22.06.2023, afişare la sediul primăriei   Osica de Jos  în data de 22.06.2023;

 

 - afişarea anunțului privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu, a anunţului privind decizia etapei de încadrare şi a proiectul deciziei etapei de încadrare pe pagina de internet şi la sediul A.P.M. Olt;

 

- Documentaţia de susţinere a solicitării a fost accesibilă spre consultare de către public, pe toată durata derulării procedurii, la sediul A.P.M. Olt;

 

Răspunderea pentru corectitudinea informațiilor puse la dispoziția autorității competente pentru protecția mediului și a publicului revine în întregime titularului.

 

   

 

    Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

    Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

 

 Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

 

 

   Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii.

Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

 

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

    Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

                                      

 

                                                  DIRECTOR EXECUTIV,

                                                        Dorel  ŞTEOMLEGA 

 

                                                                     

ŞEF SERVICIU A.A.A.,                                                                          ŞEF SERVICIU C.F.M.,    

TOLOŞ Ionel                                                                                             Dorin ROGOJINARU

                 

Întocmit,                                                                                                   Întocmit,

  Dumitra NICOLAE                                                                                    Croitoru Ion