Back

PROIECTUL DECIZIEI ETAPEI DE INCADRARE Nr. 4200/28.09. 2023 pentru proiectul: CONSTRUIRE CENTRU DE COLECTARE PRIN APORT VOLUNTAR ÎN COMUNA COTEANA, JUDEŢUL OLT, propus a fi amplasat în comuna Coteana, T 106, P 1, jud. Olt. TITULAR: UNITATEA ADMINISTRATIV TERITORIALĂ COTEANA

APM Olt anunţă publicul interesat asupra luării deciziei etapei de încadrare, nu se supune evaluării impactului asupra mediului, în cadrul procedurii de evaluare a impactului asupra mediului, pentru proiectul: CONSTRUIRE CENTRU DE COLECTARE PRIN APORT VOLUNTAR ÎN COMUNA COTEANA, JUDEŢUL OLT, propus a fi amplasat în comuna Coteana,  T 106, P 1, jud. Olt.

  TITULAR: UNITATEA ADMINISTRATIV TERITORIALĂ COTEANA

1. Proiectul deciziei de încadrare si motivele care o fundamentează pot fi consultate la sediul APM Olt din Slatina, str. Ion Moroşanu, nr. 3, jud. Olt în zilele de luni - vineri, între orele 9 – 14 precum si la următoarea adresa de internet http://apmot.anpm.ro 

   Publicul interesat poate înainta comentarii/observaţii la proiectul deciziei de încadrare în 10 zile de la data afişării prezentului anunţ.

Data afisarii anuntului: 28.09.2023

 

PROIECTUL

DECIZIEI ETAPEI DE INCADRARE
Nr. 4200 din 28.09. 2023

 

    Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de UNITATEA ADMINISTRATIV TERITORIALĂ COTEANA cu sediul în comuna Coteana, DC 92,  nr. 119,  judeţul Olt  înregistrată la APM Olt cu  nr. 4200/28.04.2023, în baza  Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2001, cu modificările şi completările ulterioare, APM Olt decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei  Comisiei de Analiză Tehnică din data de 11.08.2023 şi 27.09.2023 , că proiectul:

,, CONSTRUIRE CENTRU DE COLECTARE PRIN APORT VOLUNTAR ÎN COMUNA COTEANA, JUDEŢUL OLT" propus a fi amplasat în comuna Coteana,  T 106, P 1, jud. Olt , nu se supune evaluării impactului asupra mediului.

Justificarea prezentei decizii:

            I. Motivele pe baza cărora s – a stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

a) proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului,  anexa nr. 2, pct. 10, lit. b) ;

b) din analizarea documentaţiei tehnice, verificarea amplasamentului şi completarea Listei de control s-a concluzionat că nu este posibil ca efectul lucrărilor propuse a se realiza să fie semnificativ.

1. Caracteristicile proiectului  

a) a) dimensiunea şi concepţia întregului proiect

     Pentru diversificarea activitatii in zona dar si pentru creerea unor noi locuri de munca, beneficiarul solicita construirea unui centru de colectare deseuri prin aport voluntar.

Se propune realizarea urmatoarele lucrari:

  • Platforma carosabila pentru amplasarea containerelor de tip ab-roll pentru deseuri si circulatia autoturismelor cetatenilor care aduc deseuri, respectiv a camioanelor (cap-tractor) care aduc/ridica containere de mai sus;
  • Platforma betonata pentru amplasarea containerelor de tip baraca;
  • Canalizare pentru colectarea apelor pluviale;
  • Zona verde cu gazon si plantatie perimetrala de protectie;
  • Copertina pe structura metalica usoara (conform proiect de rezistenta) pentru protectia containerelor deschise;
  • Imprejmuire a amplasamentului cu gard din panouri bordurate prinse pe stalpi rectangulari din otel, cu poarta de acces culisanta – actiune manuala;
  • In zona de acces principal se va monta un cantar carosabil pentru camioane (cap-tractor)

 

Pe langa lucrarile de amenajare descrise mai sus, platforma va fi prevazuta cu urmatoarele dotari:

  • Containere de tip baraca pentru administratie-supraveghere, prevazut cu un mic deposit de scule si doua grupuri sanitare, unul pentru angajatul platformei, altul pentru cetatenii care aduc deseuri;

 

  • Container de tip baraca, frigorific, pentru cadavre de animale mici de casa (pisici, caini, pasari);
  • Un container de tip baraca pentru colectarea de deseuri periculoase (vopsele, bidoane de vopsele sau diluanti, medicamente expirate, baterii);
  • Trei containere prevazute cu presa pentru colectarea deseurilor de hartie/carton, plastic, respective textile;
  • Trei containere inchise si acoperite de tip walk-in, pentru colectarea deseurilor electrice/electronice, a celor de uz casnic (electrice mari-frigidere, televizoare, etc.) si a celor de mobilier din lemn;
  • Doua containere de tip SKIP deschise, pentru deseuri de sticla–geam, respective sticle/borcane/recipiente;
  • Trei containere deschise, inalte, de tip ab-roll pentru anvelope, deseuri metalice, deseuri de curte/gradina (crengi, frunze, etc.);
  • Trei containere deschise, joase, de tip ab-roll pentru deseuri din constructii, moloz;
  • Separator de hidrocarburi pentru toata platforma carosabila;
  • Doua scari mobile metalice (otel zincat) pentru descarcarea deseurilor in containerele deschise inalte;
  • Stalpi de iluminat si camere supraveghere (8 bucati)

 

Infrastructura:

Stratificatia platformei carosabile cuprinde umplutura (balast, piatra sparta), geotextil, geocompozit, beton asfaltic. Platforma betonata (pe care vor fi amplasate containerul-birou si cel frigorific) va contine stratul- suport din balast compactat si betonul de min. 15 cm.

Structura de sustinere a copertinei va avea fundatii izolate din BA, iar imprejmuirea fundatii

izolate cilindrice (sapatura se poate face usor cu foreza).

 

  •  

Se refera la copertina din structura metalica usoara alcatuita din 9 stalpi situati la interax de cate 5.0m, prevazuti la partea superioara cu grinzi in consola de cate 4.50m de o parte si de alta.

Stalpii au sectiunea transversala sub forma de cruce, fiind alcatuiti din cate 2 profile ortogonale IPE450 sudate intre ele. Grinzile in consola sunt alcatuite din profile IPE360. Pe directie longitudinala s-au prevazut grinzi de montaj si rigidizare alcatuite din profile IPE160. Pentru rigidizarea structurii la nivelul invelitorii s-au prevazut contravantuiri alcatuite din bare ɸ25. Executia structurii presupune realizarea uzinata a ansamblelor stalpilor si grinzilor si montajul acestora pe santier prin imbinari cu suruburi.

Invelitoarea se va realiza din tabla trapezoidala cu cute de 45-85mm, fixata pe panele alcatuite din profile Z, profile IPE sau U, dimensionate la incarcarile climaterice de la nivelul invelitorii precum si la greutatea proprie a acesteia.

Celelate obiecte (containerele) vor fi amplasate direct pe platformele lor, ele fiind echipate si gata de utilizare (plug-in).

 

Indicatori urbanistici:

  • Suprafata totala teren masurata = 82.800 mp (conform CF 50149)
  • Suprafata construita/desfasurata existenta = 0 mp
    • POT existent = 0%
    • CUT existent = 0

 

SITUATIE PROPUSA

  • Suprafata totala teren masurata = 82.800 mp (conform CF 50149)
  • Suprafata construita/desfasurata container frigorific = 12 mp
  • Suprafata construita/desfasurata birou supraveghere, magazie, scule, grup sanitar = 14,39 mp
  • Suprafata construita/desfasurata container colectare deseuri periculoase = 16,8 mp
  • Suprafata construita/desfasurata container colectare deseuri textile = 16,8 mp
  • Suprafata construita/desfasurata container colectare deseuri electrice si electronice mici = 16,8 mp
  • Suprafata construita/desfasurata container colectare obiecte de uz casnic mari= 16,8 mp
  • Suprafata construita/desfasurata container colectare hartie/carton= 16,8 mp
  • Suprafata construita/desfasurata container colectare plastic = 16,8 mp
  • Suprafata construita/desfasurata container colectare lemn/mobilier = 16,8 mp
  • Suprafata construita/desfasurata Copertina pe structura metalica usoara (colectare sticla, anvelope, metal, deseuri gradina, constructii diverse, constructii moloz)= 373,5 mp
  • Suprafata construita/desfasurata totala = 517,49 mp

 

  • Suprafata afectatata pentru realizare investitie este de 2419,2 mp

 

  • POT propus = 0,62 %

                                                 CUT propus = 0,01

 

 

Racordarea la retelele utilitare existente in zona;

Este necesara asigurarea urmatoarelor utilitati pentru buna functionare a biectivului de investitii :

  • Electricitatea va fi asigurata prin bransament de la reteaua existenta in zona.
  • Alimentarea cu apa a investitiei  - se va realiza prin bransarea la retea publica de alimentare cu apa.
  • Grupurile sanitare se vor racorda la un rezervor subteran vidanjabil cu capacitatea de 8mc. Apa calda menajera va fi preparat cu un boiler electric cu capacitatea de 10l, putere electrica 2000W/220V. La fiecare grup sanitar va fi montat un uscator de maini electric cu puterea electrica de 1500W/220V Reteaua exterioara de racordare la bazinul vidanjabil va cuprinde un tronson de tub PVC de Dn110 si un camin de racordare

Evacuarea apelor uzate rezultate  în urma spălării platformei betonate  pe care vor fi  aşezate containerele:

   În peroiada de funcţionare a obiectivului - apele rezultate în urma spălării platformei betonate pe care se vor amplasa containerele de depozitare deşeuri, se vor colecta prin sistemul de rigole , se transport prin cămine deversare ape pluviale şi reţele de conducte îngropate, spre un separator de hidrocarburi şi ulei unde se vor decanta, urmând a se stoca în bazinul de retenţie ( rezervor  colectare ape pluviale).

Apele meteorice  care provin din ploi sau din topirea zăpezilor se vor colecta prin se vor colecta prin sistemul de rigole , se transport prin cămine deversare ape pluviale şi reţele de conducte îngropate, spre un separator de hidrocarburi şi ulei unde se vor decanta, urmând a se stoca în bazinul de retenţie ( rezervor  colectare ape pluviale).

Apa pluvială din bazinul de retenţie va fi evacuate prin pompare, către  emisar/ liber la teren neamenajat.

 

 

Localizarea organizării de şantier

 Organizarea de santier se va realiza pe terenul pe care se va implementa investitia, situat in intravilanul Comunei Coteana Judetul Olt

   Inainte de inceperea executiei, executantul, prin grija sa, va afisa un panou de identificare a lucrarii, afisat la loc vizibil, la intrarea pe santier.

    Amplasamentul se va imprejmui, cu panouri metalice, sau sarma, tinand cont de amplasament.

    Inaintea excavarii se vor imprejmui zona si se semnalizeaza cu placute avertizoare. Pentru accesul pe verticala se vor utiliza scari omologate.

   La executia lucrarilor se vor respecta instructiunile din normativul P118/99 privind siguranta la foc a constructiilor.

b) cumularea cu alte proiecte : nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale:

Resursele naturale utilizate sunt agregatele minerale

Piatra naturala, balastul si nisipul vor fi cumparate de la cariere/ balastiere reglementate ANRM.

Pentru minimizarea impactului asupra mediului, se propun urmatoarele recomandari in exploatarea gropilor de imprurnut:

  • pentru lucrarile de refacere a conditiilor initiale de mediu dupa terminarea lucrarilor se va analiza, impreuna cu autoritatile locale, posibilitatea utilizarii pentru umplere a deseurilor de pamant rezultate de la alte lucrari din zona;
  • toate materialele inerte vor putea fi folosite in cadrul lucrarilor de la carierele de balast din zona sau transportate la depozitele de deseuri menajere din vecinatatea zonelor de amplasare a acestora.

  Transportul agregatelor de la cariere/balastiere la zona proiectului se va efectua cu mijloace auto specifice pe drumuri nationale si/sau locale, dupa caz.

In faza de funcționare și pe baza unui proiect de racordare se vor realiza branșamentele definitive la următoarele utilități:apa, canalizare,energie electrica.

 

d) producţia de deșeuri:

In timpul executiei lucrarilor, vor rezulta urmatoarele tipuri de deseuri:

 

Nr.

crt.

Denumire deseu

Cod deseu

Sursa/

provenienta

Mod de stocare temporara/

valorificare/

eliminare

1

Pamant si piatre, altele decat cele specificate la 17 05 03

17 05 04

excavatii/amplasament

platforma betonata/ valorificare pe amplasament

2

Amestecuri metalice

17 04 07

-activitatea de intretinere a utilajelor de la organizarea de santier/amplasament.

containere pe platforma betonata/ firme specializate in valorificare si eliminarea acestora

 

3

 

Ambalaje de hartie carton

15 01 01

 

 

 

activitatile de birou in cadrul organizarii de santier/amplasament

containere pe platforma betonata/ firme specializate in valorificare si eliminarea acestora

4

Ambalaje de lemn

15 01 03

-activitatea curenta de pe santier /amplasament

platforma betonata/ firme specializate in valorificare si eliminarea acestora

5

Ambalaje de mase plastice

15 01 02

-activitatea curenta de pe santier/amplasament

containere pe plat forma betonata/ firme specializate in valorificare si eliminarea acestora

6

Materiale plastice (conducte canalizare PVC)

17 02 03

-activitatea curenta de pe santier/amplasament

platforma betonata/ firme specializate in valorificare si eliminarea acestora

7

Absorbanti, materiale filtrante, altele decat cele specificate la

15 02 02*

15 02 03

-activitatea curenta de pe santier/amplasament

containere pe platforma betonata/ firme specializate in valorificare si eliminarea acestora

8

Deseuri municipale amestecate

20 03 01

-activitati de satisfacere a nevoilordomestice/

amplasament

europubele pe platforma beto nata/firme specia lizate in valorificare si eliminarea acestora

 

 

 

e)  poluarea şi alte  efecte negative :

 

In perioada de operare, sursa principala de zgomot si vibratii va fi traficul rutier desfasurat in incinta amplasamentului. Zgomotul datorat traficului rutier afecteaza sanatatea umana, limita superioara acceptata de tarile Uniunii Europene fiind de 65 db.

Sursele de zgomot si vibratii, in perioada de exploatare sunt reprezentate de autovehiculele de toate categoriile aflate in circulatie. Prin refacerea drumului, se obtine o reducere semnificativa a poluarii fonice din localitatile pe care le traverseaza si din apropiere.

Dupa realizarea proiectului, sursele de vibratii vor fi reprezentate de traficul rutier, insa se considera ca nu vor fi depasite nivelurile de intensitate a vibratiilor peste cele admise de SR 12025/1994.

Legat de vibratii, acestea sunt generate, in general, de utilajele de masa mare, reglementarile specifice fiind cuprinse in SR 12025/2-94 "Acustica in constructii: efectele vibratiilor asupra cladirilor sau partilor de cladiri" unde sunt stabilite limitele admisibile pentru locuinte si cladiri socio-culturale si pentru ocupantii acestora. Se estimeaza un impact negativ temporar pe perioada de construtie si negativ neglijabil pe termen lung (pentru perioada de operare).

 

f) riscul de accident majore şi / sau dezastre relevante ale proiectului: - nu exista risc de producere a accidentelor sau a dezastrelor  dacă se respectă în totalitate proiectul.

 

g)  riscurile pentru sănătatea umană:

 - nu exista risc de producere a accidentelor care ar putea afecta sănătatea populației si a mediului, daca se respecta normele specifice de lucru cât şi proiectul.

   2. Amplasarea proiectului:

2.1. utilizarea existenta a terenului:

Conform Certificatului de urbanism nr. 7 din 03.03.2023 eliberat de Primaria Comunei Coteana terenul se afla in intravilanul comunei si are:

•           folosinta actuala: neproductiv

•           destinatia: centru de colectare deseuri prin aport voluntar

Indicatori urbanistici:

  • Suprafata totala teren masurata = 82.800 mp (conform CF 50149)
  • Suprafata construita/desfasurata existenta = 0 mp
    • POT existent = 0%
    • CUT existent = 0

 

SITUATIE PROPUSA

  • Suprafata totala teren masurata = 82.800 mp (conform CF 50149)
  • Suprafata construita/desfasurata container frigorific = 12 mp
  • Suprafata construita/desfasurata birou supraveghere, magazie, scule, grup sanitar = 14,39 mp
  • Suprafata construita/desfasurata container colectare deseuri periculoase = 16,8 mp
  • Suprafata construita/desfasurata container colectare deseuri textile = 16,8 mp
  • Suprafata construita/desfasurata container colectare deseuri electrice si electronice mici = 16,8 mp
  • Suprafata construita/desfasurata container colectare obiecte de uz casnic mari= 16,8 mp
  • Suprafata construita/desfasurata container colectare hartie/carton= 16,8 mp
  • Suprafata construita/desfasurata container colectare plastic = 16,8 mp
  • Suprafata construita/desfasurata container colectare lemn/mobilier = 16,8 mp
  • Suprafata construita/desfasurata Copertina pe structura metalica usoara (colectare sticla, anvelope, metal, deseuri gradina, constructii diverse, constructii moloz)= 373,5 mp
  • Suprafata construita/desfasurata totala = 517,49 mp

 

 

  • Suprafata afectatata pentru realizare investitie este de 2419,2 mp

 

  • POT propus = 0,62 %
  • CUT propus = 0,01

 

 

2.2. bogăţia, disponibilitatea, calitatea şi  capacitatea de regenerare relative ale reurselor nautrale: nu afectează resursele naturale din zonă;

2.3. capacitatea de absortie  a mediului, cu atenție deosebita pentru:

a) zone umede, zone riverane, guri ale râurilor: proiectul nu se implementează in astfel de zone ;

b) zone costiere şi mediul marin: nu este cazul;

c) zonele montane si forestiere: nu este cazul;

d) arii naturale protejate: amplasamentul proiectului nu se află în arie protejată  ;

e) zone clasificate sau protejate conform legislaţiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislaţia privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislaţia privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislaţiei din domeniul apelor, precum şi a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică: nu este cazul;

 f) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute de legislaţia naţională şi la nivelul Uniunii Europene şi relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri; nu este cazul;

Nu este amplasat într-o zonă de protecţie specială sau într-o arie în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite.

g) zonele  cu o densitate mare a populaţiei: lucrarile propuse prin proiect contribuie la protejarea sanatatii populatiei.

i) peisaje şi situri  importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic:  nu au fost semnalate obiective istorice si culturale.

 

3. Tipurile şi caracteristicile impactului potențial

Impactul asupra populație și sănătății umane

Impactul pe perioada lucrărilor de investiție

Impactul asupra populației și sănătății umane este minim deoarece investiția nu se afla in apropierea locuintelor. In perioada de execuție a lucrărilor proiectului, acesta va fi datorat în principal surselor de zgomot (utilaje și mijloace de transport implicate în lucrări), intensificării traficului greu, antrenării de pulberi sedimentabile (lucrări de săpătură, transport de materiale de construcție) și emisiilor de substanțe poluante asociate mijloacelor de transport și a utilajelor implicate în lucrări. Prin respectarea măsurilor de sănătate și securitate în muncă de către personalul care execută lucrările de reabilitare se va reduce la minim posibilitatea apariției unor accidente tehnice sau umane. Potențialul impact asupra populației și sănătății umane este evaluat ca fiind indirect, negativ, temporar pe perioada realizării lucrărilor.

 

Impactul pe perioada exploatării

Pentru perioada de exploatare nu se poate identifica un impact negativ al prezentei investiții asupra populației și sănătății umane din vecinătatea amplasamentului, date fiind specificul investiției, măsurile tehnice și tehnologice luate în proiectarea instalațiilor și distanțele semnificative față de aceste așezări. Mai mult, investitia va avea un impact pozitiv in contextul natural si antropic prin imbunatatirea nivelului de trai al cetatenilor si atingerea tintelor stabilite de colectare si reciclare a deseurilor prin rezolvarea problemelor de mediu introduse de generarea si gestionarea deseurilor la nivel municipal utilizand un sistem integrat de gestiune a deseurilor si totodata va duce la prevenirea generarii deseurilor si la cresterea gradului de reciclare si recuperare a materialelor prin compostare individuala sau la platforma de compostare, astfel va rezulta o reducere substantiala a deseurilor ce trebuie transportate si eliminate fapt ce se va reflecta in o protectie sporita a mediului inconjurator si a sanatatii populatiei

În ceea ce privește impactul investiției asupra sănătății personalului lucrător, acesta este estimat ca fiind direct, negativ nesemnificativ, pe termen lung

 

Impactul asupra florei și faunei

Lucrările aferente investiției se desfășoară numai în incinta amplasamentului studiat. Amplasamentul nu se află în vecinătatea nici unei arii de protecție avifaunistică, a nici unui sit de interes comunitar, așa cum sunt definite prin Rețeaua Natura 2000 sau a unei arii de protecție declarată la nivel național.

 

Impactul asupra solului și subsolului

Impactul pe perioada lucrărilor de investiție

Principalul impact asupra solului si subsolului, in perioada de executie, este consecinta ocuparii temporare de terenuri pentru organizarea de santier, etc.

Formele de impact, identificate asupra solului si subsolului in perioada de executie, sunt:

  • inlaturarea stratului de sol vegetal si construirea unui profil artificial prin lucrarile de terasamente;
  • deteriorarea profilului pe sol pe o adancime de 3-5 m prin exploatarea gropilor de imprumut;
  • aparitia eroziunii;.
  • pierderea caracteristicilor naturale a stratului de sol fertil prin depozitare neadecvata a acestuia in haldele de sol- rezultate din decopertari;
  • inlaturarea/degradarea stratului de sol fertil in zonele unde vor fi realizate noi drumuri tehnologice, sau devieri ale actualelor cai de acces;
  • devarsari accidentale ale unor substante/compusi direct pe sol;
  • depozitarea necontrolata a deseurilor, materialelor de constructie, deseurilor tehnologice;
  • potentiale scurgeri ale sistemelor de canalizare/colectare ape uzate;
  • modificari calitative ale solului sub influenta poluantilor prezenti in atmosfera;

 

Poluanti atmosferici produc efecte negative asupra calitatii solurilor aflate in vecinatatea amplasamentelor fronturilor de lucru si organizarii de santier. Studiile din domeniu releva existenta unei zone sensibile de pana la 30 de metri fata de operatiunile de lucru desfasurate. Aceasta zona este considerata posibil a fi afectata de realizarea proiectului.

 

În perioada de funcționare a obiectivului nu se poate identifica un impact negativ asupra solului și subsolului, ținând cont  de amplasarea obiectelor aferente prezentei investiții pe platforma betonata.

Impactul asupra folosințelor, bunurilor materiale

Nu este cazul, investitia propusa fiind situata în întregime în incinta terenului studiat cu nr. cadastral 50149, teren ce se afla in proprietatea comunei Coteana.

 

Impactul asupra calității și regimului cantitativ al apei

Impactul pe perioada lucrărilor de investiție

Pe parcursul etapei de executie, se vor lua masurile necesare astfel incat deseurile rezultate din demontari precum si materialele pentru construire, sa fie corect depozitate pentru a se evita infiltratiile in stratul acvifer sau in apele de suprafata, urmare a antrenarii acestora de catre apele pluviale sau de catre vant.

Se va asigura formarea periodica a tuturor lucratorilor de la fata locului pentru a se asigura evitarea scurgerilor accidentale de substante chimice, carburanti si uleiuri provenite de la functionarea utilajelor implicate in lucrarile de constructie sau datorate manevrarii defectuoase a autovehiculelor de transport.

 

Impactul zgomotelor și vibrațiilor

Receptorii pentru zgomotul și vibrațiile asociate construcției/funcționării acestei investiții sunt reprezentați de personalul de execuție, personalul care își desfășoară activitatea curentă în proximitatea zonei șantierului și așezările umane din vecinătate.

Impactul pe perioada lucrărilor de investiție . Principalele zgomote se vor datora utilajelor și echipamentelor folosite pe șantier. Zgomotele produse pe șantier, indiferent de sursa lor, pot afecta personalul de execuție dacă nu se folosesc măsuri de protecție cerute de reglementările în vigoare (HG nr. 300/2006 privind cerințele minime de securitate și sănătate pentru șantierele temporare sau mobile). Impactul zgomotului provenit de la utilajele folosite pentru executarea lucrărilor de construcții/montaj aferente investiției propuse se estimează ca fiind direct, negativ, temporar pe perioada realizării lucrărilor. Impactul pe perioada exploatării ţinând cont de soluțiile constructive prevăzute încă de la fază de proiectare pentru reducerea zgomotului, impactul asupra personalului de exploatare și asupra așezărilor umane din vecinătate se estimează a fi direct, negativ nesemnificativ, permanent pe perioada de funcționare.

 

Impactul asupra peisajului și mediului vizual

Activitatile de constructie si organizarile de santier vor afecta privelistea, insa numai temporar. In timpul lucrarilor de constructie, unele suprafete vor fi utilizate temporar pentru realizarea organizarilor de santier. Pentru suprafata afectata temporar de lucrării constructorul va avea obligatia de a readuce aceste suprafete la folosinta inifiala, sau in circuitul productiv.

Efecte negative asupra peisajului vor aparea cel mai probabil pe santierele de constructie. Gropile de imprumut, locurile de depozitare si eliminare a surplusului de material vor avea de asemenea un impact negativ asupra peisajului. Perioada de constructie reprezinta o etapa cu durata limitata si se considera ca echilibrul natural si peisajul vor fi refacute dupa incheierea lucrarilor. In perioada de executie nu este necesar sa se prevada amenajari peisagistice. Se estimeaza un impact temporar, negativ neglijabil, pe termen scurt si neutru permanent.

Formele de impact asupra peisajului vor aparea sub doua forme:

  • efecte asupra structurii fizice si esteticii peisajului;
  • efecte asupra amenajarii vizuale a peisajului pentru receptori.

Impactul potential asupra populatiei

Modul de colectare al deseurilor, astfel incat sa nu apara efecte daunatoare sau disconfort asupra mediului sau sanatatii umane, va tine cont de

  • amplasamentul containerelor
  • transportul deseurilor

Extinderea sistemului de colectare va genera cresterea numarului de masini si de curse pentru colectarea si transportul deseurilor, ceea ce va conduce la cresterea emisiilor generate de vehiculele de transport precum si la cresterea nivelului de zgomot. Inhalarea si ingestia in special a particulelor fine afecteaza in mod direct sanatatea umana. Insa tinand cont ca :

  • autogunoierele vor circula pe drumuri publice unde exista deja un trafic mai mult sau mai putin intens in functie de zona, cresterea traficului raportat la situatia existenta se estimeaza a fi redusa
  • cresterea traficului se va resimti in proximitatea platformelor de depozitare a deseurilor

 

Impactul asupra patrimoniului istoric și cultural

Luand in considerare distanta fata de constructiile arhitecturale si culturale din zona proiectului, lucrarile de constructie nu vor degrada resursele culturale. Astfel, nu vor fi necesare masuri de reducere a impactului asupra patrimoniului cultural.

In conformitate cu Legea nr. 5/2000, Ordinul 2314/2004 (modificat de Ordinul 2385/2008) si Ordonanta nr. 43/2000 cu modificarile si completarile ulterioare (Ordonanta 13/2007 si Legea 329/2009), constructorului ii revine ca obligatie ferma intreruperea imediata a lucrarilor si anuntarea in termen de 72 de ore a autoritatilor competente in conditiile in care in urma lucrarilor de excavare pot fi puse in evidenta eventuale vestigii arheologice necunoscute in prezent.

 

Impactul potential asupra aerului

Perioada de constructie

In cea mai mare parte, sursele de emisie a poluantilor atmosferici vor fi surse la sol libere, deschise si mobile sau stationare, difuze/dirijate.

Activitatea de realizare a lucrarilor de constructie include deopotriva si surse mobile de emisii, reprezentate de utilajele necesare desfasurarii lucrarilor, de vehicule care vor asigura transportul materialelor de constructii, precum si de aprovizionare cu materiale necesare lucrarilor de constructie, dar si vehiculele necesare evacuarii deseurilor de pe amplasament. Functionarea acestora va fi intermitenta, in functie de programul de lucru si de graficul lucrarilor.

Cu toate acestea, se estimeaza ca poluarea aerului in timpul perioadei de executie a lucrarilor nu depaseste limitele maxime permise, este temporara (in timpul exercitarii lucrarilor), intermitenta (in functie de programul de lucru si de graficul lucrarilor), nu este concentrata doar in frontul de lucru (unele surse sunt mobile) nefiind de natura sa afecteze semnificativ acest obiectiv de mediu.

Pe cat posibil se vor lua masuri de atenuare, astfel ca lucrarile aferente proiectului vor fi realizate cu utilaje mai putin poluante.

a)   extinderea  impactului - zona geografică şi dimensiunea populaţiei care poate fi afectată:

   Impactul asociat realizării lucrărilor asupra factorilor de mediu este unul punctual, ce se extinde în principal la nivelul și în imediata vecinătate a organizărilor de șantier și a zonele de lucru și a căilor de acces spre organizările de șantier și spre zonele de lucru. Lucrările proiectului se desfășoară numai în incinta terenului studiat cu nr. cadastral 50149, al cărei folosință este neproductiv.

b) natura impactului: pozitiv, direct şi local;

c) natura transfrontiera  a impactului:  nu este cazul;

d) intensitatea si complexitatea impactului: Pe perioada lucrărilor proiectului, se apreciază ca impactul negativ generat de executarea lucrărilor nu va avea o magnitudine semnificativă. Pe perioada lucrărilor, impactul se va manifesta numai în zona execuției lucrărilor de construcție/montaj. Magnitudinea impactului negativ se reduce proporțional cu îndepărtarea de sursele generatoare. Impactul negativ este apreciat ca fiind de o complexitate redusă având în vedere faptul că investiția se va realiza pe un amplasament neproductiv. Impactul pozitiv are în schimb un caracter complex, având în vedere factorii economici, sociali și de mediu care beneficiază indirect de realizarea investitiei.

e) probabilitatea impactului: Prin respectarea măsurilor prevăzute prin proiect pentru diminuarea impactului asupra factorilor de mediu, dar și a condițiilor impuse prin avizele emise pentru prezentul proiect se va reduce probabilitatea apariției/extinderii potențialelor impacturi negative asupra factorilor de mediu. Pe perioada executării lucrărilor proiectului, impactul asupra factorilor de mediu este limitat la zonele unde se realizează lucrările aferente prezentei investiții. Pe perioada exploatării, prin măsurile constructive adoptate și regulamentele de exploatare, care se vor aplica în conformitate cu legislația în vigoare, se reduce la minim probabilitatea producerii de evenimente care să determine un impact negativ asupra factorilor de mediu.

f) durata, frecventa si reversibilitatea impactului. Pe perioada executării lucrărilor de investiție, impactul negativ asupra factorilor de mediu este temporar, limitat la perioada de execuție (de 6 de luni) și reversibil (după readucerea amplasamentului la starea inițială, factorii de mediu nu mai sunt influențați). Impactul va avea o frecvență variabilă, în funcție de graficul de eșalonare și de tipul lucrărilor executate. Pe perioada exploatării investiției, implementarea măsurilor obligatorii de prevenire și reducere a impactului negativ asupra mediului, va contribui la scăderea duratei și frecvenței potențialelor impacturi negative.

g)  cumularea impactului cu impactul altor proiecte: nu este cazul;

h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: nu este cazul;

 

II. Motivele pe baza cărora s-a  stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele: proiectul propus  nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului  nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei sălbatice, cu modificările si completările ulterioare.

 

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă.

- proiectul  nu intră sud incidenţa prevederilor art. 48 şi 54 din Legea apelor nr. 107/1996 cu modificările şi completările ulterioare.

 

Prezenta decizie de încadrare se emite cu respectarea următoarelor condiţii:

a)  Respectarea proiectului care a stat la baza avizării. Orice modificare a acestuia, care poate avea efecte semnificative asupra mediului, se va notifica la A.P.M. Olt. Notificarea se va realiza obligatoriu înainte de modificarea proiectului;

b)  Respectarea legislaţiei de mediu în vigoare. 

c)  Începerea lucrărilor de execuţie este permisă numai după obţinerea  tuturor avizelor impuse prin  Certificatul de Urbanism şi de către membrii Comisiei de Analiză Tehnică.

d)  Deşeurile rezultate, indiferent de natura lor, se vor gestiona în conformitate cu prevederile OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, cu modificările  şi completările ulterioare.

e)  Se va reface cadrul natural afectat în timpul execuţiei lucrărilor.  In cazul în care se constată o degradare a terenului, vor fi aplicate masuri de reconstrucţie ecologică.

f)  La finalizarea proiectului, titularul are obligaţia de a înştiinţa autoritatea de mediu în vederea  efectuării unui control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei  de încadrare.  Nota  de constatare întocmita  în această etapă se anexează şi face  parte  integrantă din procesul-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor.

g) Titularul are obligaţia ca după finalizarea lucrărilor înainte de darea în funcţiune să solicite   autorizaţie de mediu conform Ordinului nr. 1798/2007.

 

  Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

 

Informaţii cu privire la procesul de participare a publicului în procedura derulată :

- pe parcursul derulării procedurii, informarea publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei s-a realizat astfel:

 

-  publicarea anunţului privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu de către titular  în  ziarul Gazeta Publică  din data de 11.07.2023, afişare la sediul primăriei   Coteana  în data de 11.07.2023;

-publicarea anunţului privind decizia etapei de încadrare  de către titular în ziarul Gazeta Publică  din data de 27.09.2023, afişare la sediul primăriei   Coteana  în data de 27.07.2023;

 

 - afişarea anunțului privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu, a anunţului privind decizia etapei de încadrare şi a proiectul deciziei etapei de încadrare pe pagina de internet şi la sediul A.P.M. Olt;

 

- Documentaţia de susţinere a solicitării a fost accesibilă spre consultare de către public, pe toată durata derulării procedurii, la sediul A.P.M. Olt;

 

Răspunderea pentru corectitudinea informațiilor puse la dispoziția autorității competente pentru protecția mediului și a publicului revine în întregime titularului.

 

        Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

    Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

 

 

 Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

 

 

   Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii.

Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei

 

    Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

    Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

                                         

 

 

 

                                                 DIRECTOR EXECUTIV,

                                                            NEACŞA Gheorghe

 

 

                                                                       

p. ŞEF SERVICIU A.A.A.,                                                                     ŞEF SERVICIU C.F.M.,    

     Ionel   TOLOŞ                                                                                       ROGOJINARU Dorin

                 

 

 

       

 

Întocmit,                                                                                                   Întocmit,

  Dumitra NICOLAE                                                                                    Croitoru Ion