Back

PROIECTUL DECIZIEI ETAPEI DE INCADRARE Nr. 6986/17.11.2023, pentru proiectul: CONSTRUIRE CAPACITATE GENERARE ŞI STOCARE ENERGIE ELECTRICĂ DOBRUN, COMPUSĂ DIN INSTALAŢII DE PRODUCERE ŞI STOCARE A ENERGIEI ELECTRICE, DRUMURI DE ACCES, REŢELE INTERIOARE DE TRANSPORT ENERGIE ELECTRICĂ, ÎMPREJMUIRE ŞI POSTURI DE TRANSFORMARE, Dobrun, judeţul Olt, propus a fi amplasat în extravilanul comunei Dobrun , nr. cadastral 54035 şi 54036, jud. Olt. TITULAR: SC AJ RENEWABLES DOBRUN SRL

 APM Olt anunţă publicul interesat asupra luării deciziei etapei de încadrare, nu se supune evaluării impactului asupra mediului, în cadrul procedurii de evaluare a impactului asupra mediului, pentru proiectul: CONSTRUIRE CAPACITATE GENERARE ŞI STOCARE ENERGIE ELECTRICĂ DOBRUN, COMPUSĂ DIN INSTALAŢII DE PRODUCERE ŞI STOCARE A ENERGIEI ELECTRICE, DRUMURI DE ACCES, REŢELE INTERIOARE DE TRANSPORT ENERGIE ELECTRICĂ, ÎMPREJMUIRE ŞI POSTURI DE TRANSFORMARE, Dobrun, judeţul Olt, propus a fi amplasat în extravilanul comunei Dobrun , nr. cadastral 54035 şi 54036,  jud. Olt

TITULAR: SC AJ RENEWABLES DOBRUN SRL 

1. Proiectul deciziei de încadrare si motivele care o fundamentează pot fi consultate la sediul APM Olt din Slatina, str. Ion Moroşanu, nr. 3, jud. Olt în zilele de luni-vineri, între orele 9–14 precum si la următoarea adresa de internet http://apmot.anpm.ro 

   Publicul interesat poate înainta comentarii/observaţii la proiectul deciziei de încadrare în 10 zile de la data afişării prezentului anunţ.

 

Data afisarii anuntului: 17.11.2023

 

PROIECTUL

DECIZIEI ETAPEI DE INCADRARE
Nr. 6986 din 17.11.2023

 

    Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de SC AJ RENEWABLES DOBRUN SRL cu sediul în  Bucureşti, str. Calea Floreasca, nr. 194, Floreasca Lake Office, et. 1, sector 1 , înregistrată la APM Olt cu nr. 6986/ 20.07.2023, în baza  Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, APM Olt decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei  Comisiei de Analiză Tehnică din data de 16.11.2023 , că proiectul: ,, CONSTRUIRE CAPACITATE  GENERARE ŞI STOCARE ENERGIE ELECTRICĂ DOBRUN, COMPUSĂ DIN INSTALAŢII DE PRODUCERE ŞI STOCARE A ENERGIEI ELECTRICE, DRUMURI DE ACCES, REŢELE INTERIOARE DE TRANSPORT ENERGIE ELECTRICĂ, ÎMPREJMUIRE ŞI POSTURI DE TRANSFORMARE,, Dobrun, judeţul Olt " propus a fi amplasat în extravilanul comunei Dobrun , nr. cadastral 54035 şi 54036,  jud. Olt nu se supune evaluării impactului asupra mediului.

Justificarea prezentei decizii:

            I. Motivele pe baza cărora s – a stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

a) proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului,  anexa nr. 2, pct. 3, lit. a);

b) din analizarea documentaţiei tehnice, verificarea amplasamentului şi completarea Listei de control  s-a concluzionat că nu este posibil ca efectul lucrărilor propuse a se realiza să fie semnificativ.

1. Caracteristicile proiectului 

a) dimensiunea şi concepţia întregului proiect :

   Investiția propusa prevede: „CONSTRUIRE CAPACITATE GENERARE ENERGIE ELECTRICĂ DOBRUN, COMPUSĂ DIN INSTALAȚII DE PRODUCERE A ENERGIEI ELECTRICE, DRUMURI DE ACCES, REȚELE INTERIOARE DE TRANSPORT ENERGIE ELECTRICĂ, ÎMPREJMUIRI ȘI POSTURI DE TRANSFORMARE” aceasta constând într-un ansamblu de echipamente fotovoltaice utilizate pentru producerea energiei electrice, precum și în lucrări de construcție aferente: drumuri de  exploatare, împrejmuire a terenului, echipamente de transformare, racorduri electrice necesare, conexiunea la rețeaua națională de electricitate pentru injectarea puterii produse, racord de electricitate pentru puterea absorbita.

 

CEF DOBRUN va fi compus din următoarele:

  • câmp fotovoltaic, format din 66.000 panouri fotovoltaice amplasate pe sistem de structura fixă, care vor produce energie electrică de tensiune continuă;
  • 182 invertoare de 215 kW (nominal 200 kW) care fac conversia din tensiunea continuă provenită de la panouri in tensiune alternativă;
  • 6 unități de transformare care conțin:
  • Transformator de 33/0.8 kV;
  • Tabloul de distribuție de joasa tensiune corespunzătoare;
  • Celula trafo cu separator de sarcina și întrerupător cu acționare motorizata;
  • 2 celule de linie cu separator de sarcina în SF6, CLP, indicator prezenta tensiune, indicator defect;
  • Structura metalică de montaj pe care se vor fixa panourile fotovoltaice;
  • stație ridicătoare 110/33kV având in componenta doua transformatoare de 110/33kV 80 MVA.

Prin urmare, la pregătirea planului general de amenajare au fost presupuse și luate în considerare următoarele:

  • 66.000 module cu o tensiune nominală de 45,68 V fiecare, tip Astronergy Astro 6 Semi CHSM66M-HC Series (210);
  • 182 de invertoare de  215 kW fiecare, tip Huawei Sun2000-215KTL;
  • Nr. de transformatoare 6, tip Huawei STS -6000K-H1;
  • stație ridicătoare 110/33kV având in componenta doua transformatoare de 100/33kV 80 MVA;
  • Alocarea spațiului pentru stația electrică de 160 MVA (110/33kV) și zona liberă pentru organizarea șantierului și viitoarea zonă de administrare (clădiri/ depozitare etc.).

Puterea totală instalata in CEF DOBRUN este de 43,56 MW (capacitate maxim injectată in SEN 36,40 MW).

 

Aspectul centralei fotovoltaice

Pasul (distanța dintre rândurile de module fotovoltaice) și înclinarea (unghiul de înclinare al modulelor fotovoltaice) luate în considerare pentru amenajarea propusă a instalației fotovoltaice sunt de 9,17 m și respectiv 25°. Dispunerea a fost concepută menținând toate modulele fotovoltaice orientate spre sud pentru întreaga instalație, iar pasul dintre mesele modulelor fotovoltaice a fost propus pentru a permite un flux adecvat de aer (efectul de răcire al modulului) ținând cont de temperatura ambientală pe termen lung la locația amplasamentului.

Invertoarele sunt amplasate în mod adecvat în câmp pentru a limita lungimea cablurilor de curent continuu și astfel pierderile ohmice.

Invertoarele sunt apoi conectate la 6 posturi de transformare (TS) echipate cu un transformator 33 kV, tablouri de distribuție MT de 33 kV și sistem auxiliar pentru servicii interne, inclusiv tabloul de distribuție AC aferent.

În afară de posturile de transformare în anvelopă, este prevăzută o zonă liberă în partea de nord a șantierului destinată organizării de șantier, a biroului administrativ, atelierului și a clădirii de depozitare.

În zona de nord  a terenului s-a păstrat o suprafață rezonabilă pentru stația electrică 110/33kV care urmează a fi construită pentru Proiect.

Module fotovoltaice

Modulele fotovoltaice vor fi montate pe structuri fixe la un unghi de înclinare de 25° spre un azimut de 4°. În sistemul fix, modulele fotovoltaice sunt fixate în siguranță pe cadre de sprijin stabile, care le mențin ferm la înclinarea și azimutul proiectate (înclinare / orientare).

Anexe tehnice/stație de transformare

Fiecare anexa va fi compartimentată conform cerințelor echipamentelor de baza necesare.

Se prevede și anexa tehnică pentru asigurarea racordului la rețeaua națională de electricitate.

Anexele nu vor fi accesibile decât personalului autorizat și nu vor avea alte posibilități de acces în afara ușii metalice pentru a preveni intrarea neavizaților și eventuale accidentări prin electrocutare.

De asemenea se vor afișa marcaje specifice, împotriva pericolelor.

Anexele de transformare și conexiune nu sunt locuibile.

Anexe mentenanță

Pentru personalul de supraveghere (1-2 angajați) se prevede un container de tip CONTAINER Office Cabin, container prefabricat metalic cu închideri din panouri sandwich, tâmplarii PVC cu geam termopan.

Se prevede și un container de depozitare pentru piese de schimb.

Puterea de producție estimată

Puterea totală instalata în CEF DOBRUN 1 este de 43,56  MW (capacitate maxim injectată în SEN 36,40 MW).

ALTE LUCRARI AFERENTE INVESTITIEI:

Rețele interioare

Panourile vor fi conectate cu conductori amplasați pe structura metalică, fiecare string de panouri este conectat la rândul sau la cutii de distribuție uniform distribuite (182 de invertoare string de 215 kVA fiecare). De la cutiile de distribuție se pornește cu cabluri îngropate către posturile de transformare de 6,5 MVA.

Din posturile de transformare puterea generată este evacuata către stația de transformare 110/33 kV.

Iluminat perimetral (Statie)

Se va asigura iluminat perimetral doar pentru stația de transformare și calea de acces principală către stație. Proiectoarele vor fi de tip LED cu consum redus de energie (2-4 W) și vor fi acționate de senzori de mișcare.

Proiectoarele și senzorii vor fi montați pe stâlpii împrejmuirii, pe console metalice zincate.

Sistem supraveghere video

Se va asigura monitorizare video perimetral pe toata lungimea gardului. Camerele vor fi de tip Infraroșu, și includ senzori de mișcare.

Senzorii vor fi montați pe stâlpii speciali, în vecinătatea gardului, la o distanță de circa 150 m, astfel încât prin montare stânga dreapta a doi senzori consecutivi, să se realizeze o monitorizare completa a împrejmuirii.

Branșament (SEN)

Se va realiza racord de 110 kV pentru evacuarea energiei electrice produse către rețeaua națională SEN. Racordul se va realiza în zona anexei propuse. De asemenea, se va realiza branșament pentru consumul propriu de energie electrică.

Soluția de circulație

Vor fi propuse trame stradale, pentru deservirea loturilor, adaptate la gabaritele și încărcările de trafic aferente, și vor fi conectate cu drumul comunal DC 10 și cu drumurile de exploatare DC 10, DE 32, DE 62, DE 102 si DE 379.

Organizarea de șantier se va realiza în partea de nord a șantierului, pe o zonă destinată în acest sens, exclusiv pe terenul proprietate a Beneficiarului, fără a afecta domeniul public sau deținătorii terenurilor din zonă.

Amplasamentul organizării de șantier

Pentru supravegherea și paza șantierului se vor monta temporar două containere metalice, amplasate pe blocuri de beton.

Pentru personalul de montaj se vor asigura:

  • grupuri sanitare prefabricate cu rezervor inclus;
  • apă potabilă îmbuteliată.

Organizarea de șantier și organizarea execuției lucrărilor, intra în atribuțiile executantului lucrărilor, la înțelegere și de comun acord cu beneficiarul, cu respectarea legislației specifice în vigoare.

Lucrările necesare pentru organizarea de şantier nu au caracter definitiv, astfel încât la terminarea obiectivului acestea vor fi dezafectate în totalitate, iar zonele afectate de organizarea de şantier vor fi curăţate, în conformitate cu normele şi legile de protecţie a mediului.

Nu este necesară refacerea de amplasament după dezafectarea organizării de șantier 

Utilităţi :

Specificul proiectului este acela de a construi un parc fotovoltaic în vederea producerii energiei electrice din surse regenerabile (solar), prin urmare activitatea nu necesită branșament la rețeaua de alimentare cu apă.

În scop potabil, pentru personal, apa potabilă pentru deservirea personalului va fi asigurată de apă îmbuteliată din comerț.

Evacuare apelor uzate menajere

În perioada de execuție, pentru satisfacerea nevoilor fiziologice ale personalului, se vor amplasa toalete ecologice care vor fi vidanjate periodic pe baza de contract cu firme specializate. Și în perioada de funcționare pentru personalul angajat va fi amplasată o cabină ecologică vidanjabilă.

Apele meteorice se vor infiltra natural în sol.

b) cumularea cu alte proiecte :  proiecte similare  sunt în curs de implementare în zonă.

c) utilizarea resurselor naturale:  Resursele naturale utilizate în perioada de realizare a proiectului sunt:

  • Nisip;
  • Pietriș/Balast;
  • Apă.

Cantitățile de nisip și pietriș sunt necesare pentru realizarea patului pe care se vor monta containerele posturilor de transformare.

Apa necesară deservirii personalului din activitate este asigurată prin apă îmbuteliată din comerț.

d) producţia de deșeuri :

Gestionarea deşeurilor (colectare, transport, valorificare, eliminare) se va face cu respectarea reglementărilor menţionate mai sus.

În perioada de execuţie vor rezulta următoarele tipuri de deşeuri:

  • strat vegetal (rezultat în urma decopertării solului pentru realizarea drumurilor de exploatare interne);
  • deșeuri menajere – colectate în pubele special amenajate;
  • ambalaje rezultate de la echipamentele parcului fotovoltaic (invertoare, panouri fotovoltaice, etc.)  – colectate în containere speciale;
  • alte tipuri de ambalaje din plastic sau carton;
  • elemente metalice.

Cantitățile de deșeuri rezultate în perioada de implementare a proiectului nu vor fi semnificative, cea mai mare parte a deșeurilor generate sunt reciclabile, acestea fiind predate periodic către firme specializate în vederea valorificări.

Se va ține evidenţa lunară a gestiunii deşeurilor generate în decursul realizări lucrărilor de către antreprenor în conformitate cu prevederile legislației specifice în vigoare.

            Toate deșeurile generate și colectate în perioada de realizare a obiectivului vor fi evacuate către puncte de colectare/deversare autorizate, în vederea valorificării/ reciclării și/sau eliminării, pe baza de contract prin firme specializate.

Obiectivul propus prin proiect nu va genera deșeuri în timpul exploatării.

e)  poluarea şi alte  efecte negative

Sursele de zgomot şi vibraţii se produc în perioada execuţiei de la utilajele de execuţie utilizate.

Punerea în funcțiune a obiectivului propus nu prezintă surse de zgomot sau vibrații care să afecteze mediul sau sănătatea populației din jurul amplasamentului.

 

 f) riscul de accident majore şi / sau dezastre relevante ale proiectului: - nu exista risc de producere a accidentelor sau a dezastrelor  dacă se respectă în totalitate proiectul;

 g)  riscurile pentru sănătatea umană:

Amplasamentul proiectului se situează la distanțe considerabile față de așezările umane, după cum urmează:

- la aprox. 1560 m față de localitatea Dobrun;

- la aprox. 790 m față de localitatea Șopârlița; 

- la aprox. 845 m față de localitatea Pârșcoveni;

- la aprox. 2251 m față de localitatea Ulmet;

- la aprox. 2072 m față de localitatea Chilii.

De asemenea, în amplasamentul proiectului nu au fost semnalate existența unor monumente istorice și de arhitectură, zone de interes tradițional sau alte zone asupra cărora a fost instituit un regim de restricție.

Activitățile de construcție a centralei electrice fotovoltaice pot genera disconfort celor care își desfășoară activitatea pe amplasament și în zonă, dar deoarece acestea se manifestă mai ales prin impact vizual, zgomot, emisii de praf care să afecteze starea de sănătate a muncitorilor sau a personalului care își desfășoară activitatea în cadrul amplasamentului și care tranzitează zona încadrându-se în limite acceptate, impactul asupra populației umane nu este semnificativ.

Prin realizarea obiectivului, energia electrica odată produsa este injectată în sistemul național SEN. Prin natura sa investiția este de utilitate publica.

Luând în calcul distanța considerabilă a proiectului față de cele mai apropiate așezări umane, nu sunt necesare adoptarea unor măsuri pentru protecția așezărilor umane și a obiectivelor de interes public.

2. Amplasarea proiectului:

2.1. utilizarea existenta a terenului:

Centrala electrică fotovoltaică propusă spre construire se va realiza pe o suprafață de 500.000 mp, terenurile fiind situate în extravilanul UAT Dobrun, județul Olt, având numerele cadastrale: NC 54035 și NC 54036.

 Terenurile vor fi utilizate pentru amplasarea panourilor fotovoltaice, drumurile de acces în cadrul parcului, rețelele interioare de transport energie electrică, a posturilor de transformare și împrejmuiri ale amplasamentului.

În prezent, terenurile pe care se va dezvolta investiția sunt libere de construcții, fiind încadrate în Cartea Funciară, la categoria de folosință „arabil”.

Accesul la terenurile vizate de proiect se realizează din drumuri de exploatare: DC 10, DE 32, DE 62, DE 102 și DE 379 (drum public asfaltat și drumuri publice de incintă terenuri, de pământ, administrate de Primăria comunie Dobrun).

2.2. bogăţia, disponibilitatea, calitatea şi  capacitatea de regenerare relative ale reurselor nautrale: nu afectează resursele naturale din zonă;

2.3. capacitatea de absorbție  a mediului, cu atenție deosebita pentru:

a) zone umede, zone riverane, guri ale râurilor: proiectul nu se implementează in astfel de zone ;

b) zone costiere şi mediul marin: nu este cazul;

c) zonele montane si forestiere: nu este cazul;

d) arii naturale protejate: terenul nu este inclus in arii naturale protejate (rezervații)  ;

e)  zone clasificate sau protejate conform legislaţiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislaţia privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislaţia privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislaţiei din domeniul apelor, precum şi a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică: nu este cazul;

 Terenul nu este inclus in zonele de risc si nici in arii naturale protejate (rezervații), are destinaţie  teren intravilan.

f) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute de legislaţia naţională şi la nivelul Uniunii Europene şi relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri; nu este cazul; Nu este amplasat într-o zonă de protecţie specială sau într-o arie în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite;

 g) zonele  cu o densitate mare a populaţiei: nu este cazul;

i) peisaje cu semnificație istorica, culturala si arheologica: nu au fost semnalate obiective istorice si culturale.

3. Tipuri şi caracteristicile impactului potenţial

   Impactul potențial asupra corpurilor de apă

  1. în perioada de realizare a investiției

În perioada de realizare a investiției, apele freatice se pot contamina cu scurgeri accidentale de carburanți de la utilajele folosite sau, indirect, din depozitarea necorespunzătoare a unor categorii de deșeuri (ex. deșeuri menajere, deșeuri de ambalaje, etc). Măsurile de prevenție aparțin categoriilor de activități de bună practică în șantier:

  • prin acordarea unei atenții speciale cu privire la folosirea utilajelor se pot evita posibile poluări accidentale care pot fi produse de scurgeri de combustibil și uleiuri de la acestea.
  • alimentarea utilajelor cu combustibil în proximitatea albiilor cursurilor de apă din zonă, iar repararea acestora se va efectua numai în locuri special amenajate.
  • pregătirea personalului deservent privind modul de acționare în caz de apariție a unor poluări accidentale.
  • organizarea de santier nu se va amplasa în apropierea forajelor de apa și/sau a cursurilor de apă de suprafață.
  • apele uzate rezultate din activităţile igienico – sanitare ale personalului constructorului se vor gestiona prin utilizarea facilităţilor mobile, întreținerea acestora fiind asigurată de un operator autorizat pe bază de contract. În consecință, activitățile desfășurate în perioada de execuție nu vor constitui o sursă de poluare a calității apelor de suprafață sau subterane, acestea vor fi afectate nesemnificativ în timpul execuției lucrărilor, impactul fiind deci nesemnificativ.

Pe perioada de execuție a lucrărilor, în cazul apariției unei poluări accidentale, impactul negativ se va manifesta pe o perioadă scurtă de timp.

 

  1. În perioada de funcționare

După terminarea lucrărilor și punerea în funcțiune a obiectivului nu se vor crea surse de poluanți pentru apele freatice sau subterane. În procesul de producție a energiei electrice nu se folosesc combustibili sau alt tip de materiale. Energia electrica este produsa în mod direct de panourile fotovoltaice sub incidenta razelor solare.

În perioada de funcționare pentru personalul angajat va fi amplasată o cabină ecologică vidanjabilă.

Nu va există impact transfrontier datorita distantei mari față de frontiera de sud și datorita faptului ca nu vor fi afectate sursele de apă subterană sau de suprafaţă;

Referitor strict la potențiala afectare a apelor subterane (prin poluări accidentale în timpul șantierului sau funcționarii) impactul potențial este evaluat nesemnificativ. De asemenea nu este vizată nici generarea unui impact rezidual.

 Se face precizarea că, nu sunt luate în considerare eventuale acte de reavoință care pot conduce chiar la poluări accidentale – incidente de tipul descărcării intenționate a cisternelor-vidanje în canale de drenare sau rigole și deversări ca urmare a accidentelor de circulație.

Impactul potențial asupra calității aerului

Pornind de la datele proiectului, în contextul local al amplasamentului, a fost efectuată o evaluare a modificărilor parametrilor de calitate ai aerului ambiental și a fost estimat impactul poluanţilor atmosferici generaţi asupra calității aerului ambiental, atât în etapa de construire, cât și în etapa de funcționare și exploatare a sistemului.

  1. În perioada de realizare a investiției

Impactul proiectului asupra aerului în perioada de executare a investiției, consta în generarea de poluanți atmosferici de către vehiculele rutiere, utilaje și manipularea materialelor însă acesta va fi cu caracter temporar și se vor lua măsuri pentru limitarea emisiilor.

Poluarea specifică activității utilajelor se apreciază după consumul de carburanți (substanțe poluante NOx, CO, COVnm, particule materiale din arderea carburanților etc.), aria pe care se desfășoară aceste activități și tipul/categoria drumurilor pe rutele de transport stabilite.

      Sursele principale şi poluanţii atmosferici caracteristici perioadei de realizare a obiectivului vor fi reprezentate de:

  • lucrările de realizare a drumurilor de exploatare interne;
  • manevrarea deşeurilor de construcţie;
  • funcţionarea utilajelor motorizate utilizate pentru realizarea acțiunilor, pentru manevrarea echipamentelor din componenţa centralei electrice fotovoltaice şi a materialelor, transportul echipamentelor şi al materialelor – poluanţi: NOX, SO2, CO, particule cu conţinut de metale (Cd, Cu, Cr, Ni, Se, Zn), COV.

Sursele specifice perioadei de realizare a investiției vor fi surse de suprafaţă, deschise, libere.

Indiferent de tipul utilajelor folosite în procesul de execuție rezultă gaze de ardere care sunt evacuate în atmosferă conținând întregul complex de poluanți specifici arderii interne a motorinei: oxizi de azot (NOx), compuși organici volatili nonmentanici (COVnm), metan (CH4), oxizi de carbon (CO, CO2), amoniac (NH3), particule cu metale grele (Cd, Cu, Cr, Ni, Se, Zn), hidrocarburi aromatice policiclice (HAP), bioxid de sulf (SO2).

   Perioada de realizare a investiţiei va fi marcată de o creştere a concentraţiei de gaze de ardere (CO2, CO, N0x, SOx, COV) şi pulberi în suspensie şi sedimentabile.

Funcţionarea acestora va fi intermitentă, în funcţie de programul de lucru (maximum 10 ore/zi, 6 zile/săptămână) şi de graficul lucrărilor.

După finalizarea lucrărilor, sursele menţionate mai sus vor dispărea.

Degajarile de pulberi în atmosfera sunt variabile, depinzând de nivelul activității, de specificul operaţiilor și de condițiile meteorologice.

Măsurile de reducere a emisiilor şi a nivelurilor de poluare vor fi atât tehnice, cât şi operaţionale şi vor consta în:

  • folosirea de utilaje moderne, dotate cu motoare ale căror emisii să respecte legislaţia în vigoare;
  • pentru reducerea influenței negative, se va avea în vedere ca utilajele folosite să aibă verificările tehnice și de noxe, prevăzute de legislația în vigoare la zi, precum și caiete tehnice ale acestora.
  • reducerea vitezei de circulaţie pe drumurile publice și interne a vehiculelor grele pentru transportul echipamentelor şi al materialelor;
  • curăţarea roţilor vehiculelor la ieşirea din şantier pe drumurile publice;
  • oprirea motoarelor utilajelor în perioadele în care nu sunt implicate în activitate, se evită pe cât posibil mersul în gol și staționarea cu motoarele în funcțiune;
  • rutele de circulație pentru mijloacele auto vor fi preferate cele cu carosabilul modernizat.
  1. În perioada de funcționare

În perioada de exploatare a obiectivului nu există agenți poluanți care să poată afecta calitatea aerului.

Concluzie

În faza de execuție a investiției, sursele care vor genera emisii de poluanţi în atmosferă sunt reprezentate de utilajele folosite pentru realizarea obiectivului. Funcţionarea acestora va fi intermitentă, în funcţie de programul de lucru (maximum 10 ore/zi, 6 zile/săptămână) şi de graficul lucrărilor.

Din folosirea utilajelor, vor rezulta gaze de eşapament (hidrocarburi, monoxid de carbon, oxizi de azot, oxizi de sulf, pulberi, etc). La acestea se va adăuga şi o cantitate redusă de pulberi din manipularea materialelor pulverulente.

În condiţiile amplasamentului şi tehnologiei stabilite, nu se previzionează modificări ale standardelor locale de calitate a aerului ca urmare a soluţiei implementate. Zona de influență a emisiilor de gaze de ardere generate pe amplasament va fi strict locală – pe amplasament și în imediata vecinătate.

De asemenea nu este vizată nici generarea unui impact rezidual.

   În aceste condiții, semnificația impactului asupra calității aerului capătă valoarea 3 corespunzătoare unui impact nesemnificativ și relativ la un singur poluant – dioxidul de sulf. În această etapă, nu este considerată fezabilă aplicarea unor măsuri suplimentare de control și reducere a acestui tip de emisie, însă, într-o eventuală dezvoltare a capacităților de producție, problema trebuie reanalizată.

Sursele de zgomot și vibrații

Zgomotele și vibrațiile apar doar în timpul execuției ca urmare a funcționării utilajelor și mijloacelor de transport.

      Principalele surse de zgomot și vibrații în faza de construire/montare a instalației vor fi:

  • funcţionarea autovehiculelor şi echipamentelor utilizate pentru activităţile specifice (utilaje de fixare a suporților metalici, utilaje de transport materiale, etc.);
  • circulaţia mijloacelor de transport pe și către şantier – acestea pot fi o sursă reprezentativă de zgomot, dacă pentru transportul materialelor (balast, pământ, pietriş, echipamente, etc.), se vor folosi autovehicule/basculante de tonaj mare.

      Vechimea acestor vehicule este la rândul ei determinantă, utilajele noi fiind mult mai silențioase decât cele vechi.

      Sursele de zgomot şi vibraţii vor fi active în timpul execuției lucrărilor, pe o perioadă de maximum 10 ore/zi.

Pentru reducerea nivelului de zgomot se vor lua următoarele măsuri:

  • menţinerea  caracteristicilor tuturor utilajelor  la parametrii  cât  mai apropiaţi de cei indicaţi în cărţile tehnice;
  • reducerea la minim a timpilor de funcţionare a utilajelor;
  • dotarea cu amortizoare de zgomot a utilajelor folosite.

La apariţia oricărui zgomot suspect şi deranjant, se vor lua măsurile necesare de oprire a utilajelor şi de remediere a defecţiunilor şi a surselor de zgomot.

 

Pentru minimizarea efectului vibraţiilor cauzate de mijloacele de transport se vor adopta următoarele măsuri:

  • se va impune o limită de viteză de 10 km/oră;
  • transportul materialelor se vor realiza doar în timpul zilei, în perioada când locuitorii sunt angrenaţi în activităţi economico-sociale.

Zgomotele rezultate în urma activităţii desfăşurate în cadrul obiectivului au un efect local şi nu afectează semnificativ potenţialii receptori sensibili, datorită metodei şi tehnologiilor de exploatare folosite.

Se apreciază că întregul complex de activități care va fi desfăşurat în cadrul proiectului supus avizării nu va constitui o sursă de poluare fonică zonală, nivelul de zgomot generat încadrându-se în limitele stabilite de STAS 10009 - 2017 "Acustica urbană - Limite admisibile ale nivelului de zgomot" pentru nivelul de zgomot la limita funcţională a incintei industriale: 65 dB(A).

Impactul asupra faunei, florei

      Amplasamentul proiectului se află în extravilanul UAT Dobrun, terenurile propuse pentru amplasamentul proiectului având numerele cadastrale: NC 54035 și NC 54036.

Arealul nord - estic al amplasamentul analizat se învecinează cu situl de importanță comunitară ROSCI0266 Valea Oltețului. Conform Formularului standard al sitului revizuit la data de 30.12.2020 în cadrul ariei naturale protejate sunt prezente 2 tipuri de habitate de interes comunitar: 91F0 - Păduri mixte cu Quercus robur, Ulmus laevis, Fraxinus excelsior sau Fraxinus angustifolia, din lungul marilor râuri – Ulmenion minoris și 92A0 - Zăvoaie cu Salix alba și Populus alba. Aceste tipuri de habitate nu se găsesc în apropierea zonei vizate de dezvoltarea proiectului, prin urmare impactul cauzat asupra acestora este inexistent.

Suprafața de teren studiată este reprezentată în cea mai mare parte de terenuri agricole de rapiță, cereale și floarea soarelui. Aceste terenuri au suprafețe variate, o parte fiind monoculturi. În cadrul amplasamentului analizat nu au fost identificate comunități de plante sau habitate de interes comunitar ci doar specii de plante formând comunități ruderale (R8702 și R8703).

Impactul direct este reprezentat de pierderile de habitate, schimbarea categoriei de folosință a terenurilor agricole în regim de zonă cu capacitate energetică. Monoculturile fiind habitate cu diversitate foarte scăzută care susțin populații și densități scăzute de specii, acesta se poate compensa prin plantarea unei pajiști semi-naturale în cadrul parcului fotovoltaic, care poate oferi hrană pentru mai multe specii mai comune.

Ținând cont de obiectivul de dezvoltare al proiectului, se poate afirma că impactul cauzat la faza de construcție va fi minor și nesemnificativ, respectiv, neexistent la faza de funcționare a proiectului.

      Impactul potențial asupra populației și sănătății umane

Soluțiile tehnice adoptate și modalitatea de executare a lucrărilor prevăzute prin proiect nu prezintă risc asupra populației și sănătății umane.

Amplasamentul proiectului se situează la distanțe considerabile față de așezările umane, după cum urmează:

-la aprox. 1560 m față de localitatea Dobrun;

- la aprox. 790 m față de localitatea Șopârlița; 

- la aprox. 845 m față de localitatea Pârșcoveni;

- la aprox. 2251 m față de localitatea Ulmet;

- la aprox. 2072 m față de localitatea Chilii.

Prin realizarea obiectivului, energia electrică odată produsă este injectată în sistemul național SEN. Prin natura sa investiția este de utilitate publică.

Nu s-au constatat în zona afectări majore ale factorilor de mediu cu impact asupra populației și stării de sănatate a acesteia.

Se consideră că, prin măsurile tehnice adoptate şi prin respectarea cu stricteţe a disciplinei tehnologice, conform procedurilor care vor fi întocmite, contribuţia obiectivului la poluarea aşezărilor umane şi la deteriorarea sănătăţii populaţiei se va manifesta în sens benefic.

      Impactul rezidual este considerat a fi scăzut. A fost evaluată o severitate pozitivă datorită avantajelor induse de implementarea proiectului. Ca urmare, semnificaţia impactului este foarte scăzută. Concluzia generală a evaluării semnificației impactului potențial indică un nivel mic al acestuia – cea mai mare severitate în manifestare este 1 (impact nesemnificativ), iar cea mai mare semnificație este 2, derivând din probabilitatea mare de apariție a unui fenomen. 

a) extinderea impactului: nu este cazul

b) natura impactului: nu este cazul

c) natura transfrontiera  a impactului: nu este cazul

d) intensitatea si complexitatea impactului: nu este cazul

e) probabilitatea impactului: nu este cazulf) durata, frecventa si reversibilitatea impactului: nu este cazul

g)  cumularea impactului cu impactul altor proiecte: nu este cazul

h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: nu este cazul;

II. Motivele pe baza cărora s-a  stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele: proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului  nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei sălbatice, cu modificările si completările ulterioare.

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă.

- Proiectul nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 şi 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare. 

Prezenta decizie de încadrare se emite cu respectarea următoarelor condiţii:

a)  Respectarea proiectului care a stat la baza avizării. Orice modificare a acestuia, care poate avea efecte semnificative asupra mediului, se va notifica la A.P.M. Olt. Notificarea se va realiza obligatoriu înainte de modificarea proiectului;

b)  Respectarea legislaţiei de mediu în vigoare. 

c)  Începerea lucrărilor de execuţie este permisă numai după obţinerea  tuturor avizelor impuse prin  Certificatul de Urbanism şi de către membrii Comisiei de Analiză Tehnică.

d)  Deşeurile rezultate, indiferent de natura lor, se vor gestiona în conformitate cu prevederile OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor.

e)  Se va reface cadrul natural afectat în timpul execuţiei lucrărilor.  In cazul în care se constată o degradare a terenului, vor fi aplicate masuri de reconstrucţie ecologică .

f)  La finalizarea proiectului, titularul are obligaţia de a înştiinţa autoritatea de mediu în vederea  efectuării unui control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei  de încadrare.  Nota  de constatare întocmita  în această etapă se anexează şi face  parte  integrantă din procesul-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor.

g) Titularul are obligaţia ca după finalizarea lucrărilor înainte de darea în funcţiune să solicite   autorizaţie de mediu conform Ordinului nr. 1798/2007.

 

        Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă

  Informaţii cu privire la procesul de participare a publicului în procedura derulată :

- pe parcursul derulării procedurii, informarea publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei s-a realizat astfel:

 -  publicarea anunţului privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu de către titular  în  ziarul  Eveniment de Olt 24.10.2023, afişare la primăria Dobrun  în data de 24.10.2023, afişare la sediul titularului în data de 24.10.2023 ;

  - publicarea anunţului privind decizia etapei de încadrare de către titular în ziarul Evenimentul de Olt din data de 16.11.2023, afişare la primăria Pârşcoveni  în data de 16.11.2023, afişare la sediul titularului în data de 16.11.2023 ;

- afişarea anunțului privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu, a anunţului privind decizia etapei de încadrare şi a proiectului deciziei etapei de încadrare pe pagina de internet şi la sediul A.P.M. Olt;

- Documentaţia de susţinere a solicitării a fost accesibilă spre consultare de către public, pe toată durata derulării procedurii, la sediul A.P.M. Olt;

 

Răspunderea pentru corectitudinea informațiilor puse la dispoziția autorității competente pentru protecția mediului și a publicului revine în întregime titularului.

      

   Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

   

    Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

 

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

 

    Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

 

 

 

AGENŢIA PENTRU PROTECŢIA MEDIULUI Olt

Adresa Slatina, Str. Ion Morosanu, nr3, Cod 230081

E-mail:  office@apmot.anpm.ro; Tel: 0249/439166; 0746248742 ; 0349/401742;  Fax : 0249/423670

Operator de date cu caracter personal, conform Regulamentului (UE) 2016/679

 

    Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

    Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

 

    Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

 

                                                           DIRECTOR EXECUTIV,

                                                      NEACŞA Gheorghe 

                                                                       

 

p. ŞEF SERVICIU A.A.A.,                                                                   ŞEF SERVICIU C.F.M.,    

    TOLOŞ IONEL                                                                                 ROGOJINARU Dorin

     

                

Întocmit,                                                                                                      Întocmit,

Dumitra NICOLAE                                                                                        Ion CROITORU