Back

Decizia etapei de incadrare (proiect) pentru ”Modernizare strada Salcâmilor, comuna Gura Caliței, județul Vrancea”, propus a fi amplasat în intravilanul satului Gura Caliței, str, Salcâmilor, comuna Gura Caliței, T 0, P 797, CF 51540, județul Vrancea - titular - U.A.T. COMUNA GURA CALITEI

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE – PROIECT

Nr. 7401 / 07.07.2022

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresată de U.A.T. COMUNA GURA CALIȚEI cu sediul în sat Gura Caliței, comuna Gura Caliței, județul Vrancea, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 6671/02.06.2022, în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 07.07.2022 că proiectul:

”Modernizare strada Salcâmilor, comuna Gura Caliței, județul Vrancea”, propus a fi amplasat în intravilanul satului Gura Caliței, str, Salcâmilor, comuna Gura Caliței, T 0, P 797, CF 51540, județul Vrancea, nu se supune evaluării impactului asupra mediului.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele pe baza carora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluarii impactului asupra mediului sunt următoarele:

a) - proiectul intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, pct. 13 lit. a (orice modificări sau extinderi, altele decât cele prevăzute la pct. 24 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului);

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,

- proiectul propus nu intră sub incidența prevederilor art. 48 și 54 din legea Apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare.

 

b) Caracteristicile proiectului :

   b1) dimensiunea și concepția întregului proiect :

Amplasamentul proiectului

        Terenul pe care se va realiza proiectul este amplasat în intravilanul comunei Gura Caliței, sat Gura Caliței, strada Salcâmilor.

Coordonate stereo 70:

Nr. crt.

Amplasament

X

Y

1

Str. Salcâmilor

658033,212

455535,387

2

Str. Salcâmilor

657908,439

455721,850

 

Justificarea necesității proiectului:

Starea generală a drumului este degradată, mai ales în perioada toamnă-iarnă sau în perioadele cu precipitaţii abundente. Având în vedere starea de degradare a drumului, rezultă ca necesară intervenţia cu prioritate pentru a permite o circulaţie rutieră în condiţii de siguranţă și confort.

Elementele specifice caracteristice proiectului propus

Principalele caracteristici ale lucrării sunt:

  • lungimea totală a drumului propus a fi modernizat este de: 0,230 km;
  • lăţimea carosabil drum: 4,00 m;
  • acostamente: 2 x 0,50 m;

Pentru realizare parte carosabilă, se execută:

  • fundaţie de balast în grosime de 20 cm;
  • strat de piatră spartă amestec optimal în grosime de 15 cm;
  • strat de uzură din beton asfaltic BAPC 16 în grosime de 4 cm;
  • strat de legătură BADPC 22,4 în grosime de 6 cm.

 

          Traseul în plan este proiectat pe traseul existent şi nu sunt afectate suprafeţe de teren din proprietate privată sau de stat.

          Profilul în lung se menține urmărind axul traseului existent.

          Profilul transversal tip s-a proiectat cu lățimea părții carosabile de 4,00 m, încadrată de acostamente de 0,50 m, lățimea platformei de 5,00 m încadrată de șanțuri, amplasate de o parte sau de alta a drumului. Panta transversală va fi de 2,5% pentru asigurarea scurgerii apelor.

         Sistemul rutier adoptat pentru amenajare trotuare noi este compus din:

  • fundaţie din balast in grosime de 20 cm;
  • nisip pentru pozare pavele in grosime de 5 cm după pilonare;
  • geotextil;
  • execuţia pavajului cu pavele, grosime 6 cm;
  • încadrarea îmbrăcăminţilor se va realiza cu borduri mici prefabricate 10 x 15 cm, pe fundaţie din beton de 10 x 20 cm.

Șanțuri și rigole: Pentru asigurarea colectării şi evacuării apelor pluviale de pe platforma străzii se realizează rigole carosabile. Descărcarea apelor din şanţuri se face la distanţe cât mai mici, în funcţie de configuraţia terenului, pentru a se evita stagnarea apelor în zona drumului.

      Amenajare podețe: Pentru amenajarea descărcării apelor pluviale din zona drumului de interes local, se vor executa podeţe tubulare Dn 800 mm și se va reface podețul pietonal ce traversează trotuarul.

      Siguranţa circulaţiei - semnalizare rutieră: Vor fi prevăzuţi piloţi de dirijare a circulaţiei şi persoane ce vor asigura atât protecţia personalului muncitor, cât şi siguranţa şi fluenţa circulaţiei pe sectorul de drum pe care se execută lucrările de modernizare. Fiecare punct de lucru a fost prevăzut cu table indicatoare, prin care se face cunoscut că pe tronsonul respectiv se efectuează lucrări specifice de drumuri.

Pe traseul stabilit pentru modernizarea străzii Salcâmilor din satul Gura Caliței, nu sunt necesare defrișări de arbori și arbuști.

 

Organizarea de șantier

             Organizarea de şantier va fi amplasată într-o zonă pusă la dispoziţie de U.A.T. comuna Gura Caliței, în punctul numit Primaria veche, T 16, P 789/1, sat Gura Caliței, str. Salcâmilor, comuna Gura Caliței, jud. Vrancea. După finalizarea lucrărilor terenul va fi adus la starea initială.

          Titularul are obligația de a urmări modul de respectare a legislației de mediu în vigoare pe toată perioada de execuție a lucrărilor și să ia toate măsurile necesare pentru a nu produce poluarea apelor subterane, de suprafață, a solului și a aerului.

 

b2)Cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul.

b3)Utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: apă, pământ, agregate minerale;

b4)Cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

          In timpul realizarii proiectului vor rezulta următoarele cantități de deșeuri:

- deşeuri din construcții si demolări: cod 17.05.04 - pamant si pietre din terasamente in săpătura; cod 17.01.01– beton provenit din demolări

- deşeuri menajere: cod 15.01– provenite de la muncitorii care realizează obiectivul. Compoziţia acestora este predominantă din materii organice, ambalaje de hârtie, plastic, sticlă.

       Deșeurile rezultate în perioada de execuție a proiectului vor fi gestionate conform prevederilor O.U.G. 92/2021 privind gestionarea deșeurilor și H.G. nr. 856/2002 privind evidența gestiunii deșeurilor și pentru aprobarea listei cuprinzand deșeurile, inclusiv deșeurile periculoase cu modificările și completările ulterioare.

Deşeurile vor fi colectate selectiv în spații special amenajate și valorificate prin unități specializate.

b5) Poluarea și alte efecte negative: Emisiile poluante vor fi locale, în zonele de lucru, pe perioada executării lucrărilor și vor fi generate cu precădere ca urmare a activităților mijloacelor de transport și utilajelor folosite în perioada de realizare a proiectului.

Emisiile poluante, inclusiv zgomotul provenite din surse din perioada de execuție a proiectului vor fi reduse prin utilizarea de utilaje si echipamente adecvate.

b6)Riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform informațiilor științifice: nu se vor utiliza materiale cu risc pentru om/mediu și titularul de proiect/constructorul va lua măsuri în vederea prevenirii accidentelor.

-  riscuri de accidente majore – nu este cazul.

-riscuri de dezastre naturale – nu este cazul.

- riscuri cauzate de schimbările climatice – nu e cazul.

b7) Riscurile pentru sănătatea umană - nu este cazul.

c) Amplasarea proiectelor :

c1) Utilizarea actuală și aprobată a terenurilor: conform certificatului de urbanism nr. 122/23.05.2022, emis de Consiliul Județean Vrancea, terenul face parte din domeniul public al U.A.T. Gura Caliței, drumuri de interes local, în administrarea Consiliului Local Gura Caliței și din domeniul public al județului Vrancea, în administrarea Direcției Tehnice și Investiții din cadrul Consiliului Județean Vrancea (intersecție cu DJ 204P), folosință – drum – terenurile ocupate sunt destinate circulației rutiere și pietonale, trotuare.

c2) Bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zona și din subteranul acesteia: nu este cazul.

c3)Capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se o atenție specială următoarelor zone:

       a) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor: nu este cazul;

       b) zonele costiere și mediul marin : nu este cazul;

       c) zonele montane si forestiere : nu este cazul;

       d) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional : nu este cazul;

       e) zone clasificate sau protejate conform legislaţiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional – Secţiunea a III-a – zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică: nu este cazul;

       g) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectarea standardelor de calitate a mediului prevăzute de legislația națională și la nivelul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: nu este cazul;

       h) zonele cu o densitate mare a  populatiei : nu este cazul;

       i) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic:    nu este cazul

 

d) Tipurile și caracteristicile impactului potenţial:

 d1) Importanța și extinderea spațială a impactului – zonă geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată: impactul este local, cu durată limitată, numai în zona frontului de lucru și nu va schimba funcțiunea zonelor învecinate.

d2) Natura impactului: direct și temporar, în perioada de realizare a lucrărilor.

d3) Natura transfrontalieră a impactului: nu este cazul, proiectul nu intră sub incidența Convenției privind evaluarea impactului asupra mediului în context transfrontier, adoptată la Espoo la 25.02.1991 ratificată prin Legea nr. 22/2001.

d4) Intensitatea și complexitatea impactului: în perioada de execuţie a proiectului  impactul asupra factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim daca se vor respecta măsurile privind protecţia factorilor de mediu impuse prin proiect (prezentate în memoriul de prezentare).

      d5) Probabilitatea impactului: redusă pe timpul realizării proiectului.

      d6) Debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impactul lucrărilor asupra factorilor de mediu va debuta odata cu începerea execuției lucrărilor, în perioada de execuție a proiectului, impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar și reversibil.

     d7) Cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul.

d8) Posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin aplicarea condițiilor de realizare a proiectului menționate la punctul IV.

 

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit neefectuarea evaluării adecvate sunt următoarele:

  • amplasamentul proiectului propus nu se află în vecinătatea sau interiorul unor arii naturale protejate.

 

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă sunt următoarele:

            Proiectul propus  nu intră sub incidența prevederilor art. 48 și 54 din Legea Apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare.

  • Conform adresei nr. 2788/D.V./20.06.2022 emisă de S.G.A. Vrancea nu este necesar avizul de gospodărire a apelor pentru această investiție.

 

IV. Condiţiile de realizare a proiectului:

- Investiţia se va realiza cu respectarea proiectului, a legislaţiei de mediu în vigoare, a menţiunilor din certificatul de urbanism nr. 122/23.05.2022, emis de Consiliul Județean Vrancea, precum și a avizelor menționate în acesta.

- Pe tot parcursul execuţiei lucrărilor și funcţionării obiectivului se vor lua toate  măsurile și se vor realiza toate lucrările necesare pentru protecţia calităţii apelor și prevenirea poluării accidentale ale apelor subterane și de suprafaţă.

- Prezentul act nu exonerează titularul de proiect de obligația obținerii avizelor menționate în certificatul de urbanism.

- Constructorul și beneficiarul răspunde de realizarea corectă a lucrărilor propuse, aferente construcţiilor prezentate în Memoriul Tehnic.

- La executarea lucrărilor, se vor respecta normele sanitare, PSI, de protecţia muncii, de gospodărire a apelor și de protecția mediului în vigoare.

- Se vor lua măsuri de reducere a nivelului de zgomot și disconfortului pe perioada construirii și a funcționării.

     - Se va reface cadrul natural pentru suprafețele de teren ocupate temporar, la terminarea lucrărilor.

- Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice și a regimului juridic prevăzute prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autorități.

- În perioada de execuţie a lucrărilor vor fi stabilite zone de parcare a autovehiculelor și utilajelor utilizate.

- Se interzic lucrările de întreţinere si reparaţii la utilajele și mijloacele de transport în cadrul obiectivului de investiţii (acestea se vor realiza numai prin unități de specialitate autorizate).

- Lucrările vor fi executate fară a produce disconfort prin generarea de noxe, praf, zgomot și vibraţii.

- Managementul deşeurilor generate de lucrările de construcţii va fi în conformitate cu legislaţia specifică de mediu și va fi în responsabilitatea titularului de proiect cât și a operatorului care realizează lucrările.

- Se vor realiza spații special amenajate pentru colectarea selectivă a tuturor categoriilor de deşeuri produse ( deşeuri inerte din demolări, deşeuri de ambalaje, deşeuri metalice etc.), în conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor.

- Se interzice depozitarea materialelor de construcţii și a deşeurilor rezultate în spații neamenajate în acest scop.

- Se vor asigura condiţii pentru depozitarea temporară a materialelor de construcţii și a reziduului de şantier astfel încât să nu creeze disconfort locuitorilor din zonă.

- Se vor respecta prevederile H.G. nr. 1756/2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot în mediu produs de echipamente destinate utilizării în exteriorul clădirilor.

- Activităţile care produc mult praf vor fi reduse în perioadele cu vânt puternic sau se va urmări o umectare a suprafeţelor.

- Se vor verifica periodic utilajele și mijloacele de transport în ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon și a altor gaze de eşapament și punerea în funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.

- După terminarea lucrărilor,constructorul are obligaţia eliberării amplasamentului de orice fel de obstacole (resturi materiale, anrocamente, grămezi de pamant, etc.) și refacerea cadrului natural.

- Investiţia va respecta strict proiectul și măsurile de protecţie a mediului prevăzute de proiect, în scopul reducerii la minim a impactului asupra factorilor de mediu.

- Se vor lua măsuri specifice de protecţie a mediului pe perioada realizării proiectului de investiţii (împrejmuire cu panouri, recipiente de colectare a deşeurilor, etc.).

- Se vor lua măsuri pentru evitarea poluării accidentale a factorilor de mediu pe toată durata execuţiei lucrărilor.

- Deşeurile rezultate în urma lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate temporar în containere metalice acoperite sau pe platforme de depozitare temporară și transportate la o platformă de deşeuri autorizată; transportul acestor tipuri de deşeuri se va face de către o societate specializată autorizată cu respectarea prevederilor H.G. nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase și nepericuloase pe teritoriul României.

- Deşeurile industriale reciclabile rezultate în perioada lucrărilor de construcţii  (metalice, hârtie - carton, plastic – PET etc.) vor fi colectate/stocate temporar pe tipuri, în recipiente speciale, în vederea valorificării prin societăți autorizate specializate.

- Deşeurile menajere generate în perioada lucrărilor de construcţii vor fi colectate/stocate temporar în pubele cu capac și eliminate prin firme de salubrizare autorizate.

     - Se interzice utilizarea materialelor cu risc ecologic imediat sau în timp.

     - Se va separa zona de lucru cu panouri demontabile în scopul împiedicării accesului autovehiculelor și a persoanelor neautorizate.

- Se vor evita pierderile de carburanţi sau lubrefianţi la staţionarea utilajelor, astfel toate utilajele vor fi verificate periodic.

- Evitarea pierderilor de materiale și substanţe cu potenţial poluant în vederea eliminării poluării accidentale a apelor de suprafaţă și a apelor subterane.

- Materialele fine sau prăfoase (pământ, balast, nisip, deşeuri de construcţie prăfoase) se vor transporta în autovehicule prevăzute cu prelate de protecţie pentru împiedicarea împrăștierii acestora pe partea carosabilă.

- Nu se vor stoca combustibili în şantier.

- La parăsirea incintei şantierului, roțile autovehiculelor se vor curața.

- Prezentul act nu se referă la partea de rezistență și stabilitate a lucrărilor de investiţii.

- Prezentul act nu exonerează de răspundere proiectantul și constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

- La finalizarea lucrărilor, titularul proiectului notifică A.P.M. Vrancea în vederea efectuării unui control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

 

Prevederile prezentului act se pot revizui în condițiile specificate în art. 41 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului, în cazul în care se constată apariția unor elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii etapa de încadrare.

Pană la adoptarea unei decizii de către autoritatea competentă, este interzisă desfășurarea oricărei activități sau realizarea proiectului, care ar rezulta în urma modificărilor care fac obiectul notificării (potrivit art.16, alin 5 din OUG nr. 195/2005, privind protecția mediului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările și completările ulterioare).

 

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-undrept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ, competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Pe toată durata realizării și funcţionării obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale :

  • O.U.G. nr. 195 / 2005 privind protecţia mediului cu modificările, completările și aprobările ulterioare;
  • SR 10009 / 2017 Acustică – limite admisibile ale nivelului de zgomot din mediul ambiant;
  • Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • O.U.G. nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor;
  • H.G. nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase și nepericuloase pe teritoriul României.
  • Ordinului MMP nr. 794/2012 privind Procedura de raportare a datelor referitoare la ambalaje și deşeuri de ambalaje;
  • Ordinul M.A.P.P.M. 756/1997 (a valorilor de referinţă pentru urme de elemente chimice în soluri prin punctele de măsurare indicate de inspectorul de control) si M.O.303 / 06.11.1997, pentru aprobarea Reglementării privind  evaluarea poluării mediului;
  • Hotărârea de Guvern nr. 352 / 21.04.2005 privind modificarea și completarea H.G. 188 / 2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare in mediul acvatic a apelor uzate;
  • Ordinul Ministerului Sanătății nr. 119/2014 pentru aprobarea normelor de igienă și sănătate publică privind mediul de viață și al populației cu modificările și completările ulterioare.
  • O.U.G. nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea și repararea prejudiciului asupra mediului aprobată prin Legea nr. 19/2008 modificată și completată cu O.U.G. nr. 15/2009.
  • Legea 86 / 10.05.2000 (M.O.244 / 22.05.2000) pentru ratificarea Convenţiei privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziei și accesul la justiţie în probleme de mediu, semnată la Arhus la 25.01.2005.