Back

Decizia etapei de incadrare (proiect) pentru proiectul: ,, Amplasare unei stații de sortare, spălare, concasare agregate minerale ”, propus a fi amplasat în extravilan, comuna Țifești, T 69, P 1733/13, jud. Vrancea - titular - S.C. AISPA STARS S.R.L.

 PROIECTUL DECIZIEI ETAPEI DE ÎNCADRARE

Nr. 13352 din 14.11.2023

          Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresată de S.C. AISPA STARS S.R.L. cu sediul în Odobești, T 109, P 2910, jud. Vrancea, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 4522 din 06.04.2022 în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobata cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 09.11.2023 că proiectul: ,, Amplasare unei stații de sortare, spălare, concasare agregate minerale ”, propus a fi amplasat în extravilan, comuna Țifești, T 69, P 1733/13, jud. Vrancea, nu se supune evaluării impactului asupra mediului.

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele pe baza carora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluarii impactului asupra mediului sunt următoarele:

a) - proiectul se încadrează în prevederile Legii 292/2018, anexa nr. 2, pct. 10. lit. a (Proiecte  de dezvoltare a unităților/zonelor industriale).

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale,  a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;

- proiectul propus intră sub incidența art. 48 si 54 din Legea Apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare.

b) Caracteristicile proiectului :

   b1) dimensiunea si concepția întregului proiect

   Beneficiarul lucrării solicită construirea unei stații de sortare, spălare și concasare agregate, cu o capacitate de 120 t / h fiecare, în scopul valorificării agregatelor minerale exploatate din perimetrele aflate în albia minoră a râului Putna.

Terenul este proprietate privata si are suprafața de totală de 5000,00 mp.

Staţia de sortare-spalare agregate cu ciur vibrator este un ansamblu de utilaje, care serveste la sortarea de agregate prin prelucrarea balastului de râu, sau sortarea și spălarea balastului obţinut prin decopertare.

Materia finită se realizează in staţia complexa de sortare-spalare, cu o capacitate de 120 t/h agregate sortate, care este compusa din:

- buncăr metalic cu închizător - alimentator cu o capacitate de încărcare de 18 mc, care realizează alimentare și dozarea (încărcarea) balastului pe bandă de alimentare, în funcţie de necesităţi, acţionat de un motor vibrator de 2,2 kw. Dozarea balastului pe banda de alimentare se realizează cu ajutorul închizătorului de buncăr acţionat manual.

- banda de alimentare transportoare, este continuă din cauciuc cu inserţii textile, lipit prin vulcanizare sau fixat cu cleme de banda, având o lungime de 15 m și o lățime de 60 cm, prevăzuta cu role de ghidaj. Punerea in miscare se realizează cu ajutorul tamburului de acţionare și a tamburului de întindere montate la capetele acestuia, alimentate de un electromotor de 5,5 kw. Înclinația minima a benzii este de 0°, iar cea maxima de 25°. Rolul acestei benzi este de a transporta balastul de la buncăr la ciurul vibrator de 7,5 mp/4 niv.

- instalaţia de spălare, consta dintr-o conducta de alimentare cu apa tehnologica, care se opreste deasupra sitelor ciurului, fiind racordata la instalata propriu-zisa de stropire ( sistem de tevi cu duze), debitul de apa reglandu-se cu ajutorul unui robinet montat pe coloana de alimentare cu apa a staţiei de sortare-spalare.

- ciur vibrator de 7,5 mp, echipat cu un electromotor de 22 kw, pentru sortarea agregatelor minerale pe dimensiuni, realizează sortarea balastului in cele 4 sorturi + refuzul de ciur, in funcţie de sitele montate.

- ciur vibrator de 3 mp, echipat cu un electromotor de 5,5 kw, pentru sortarea agregatelor minerale pe dimensiuni, realizează sortarea balastului 16-25 mm + refuzul de ciur, in fuctie de sitele montate.

- roată desecătoare cu șnec recuperator cu suport de sprijin și platformă de acces, este utilajul care preia hidromasa colectata sub ultima sita a ciurului vibrator, prin pâlnia colectoare

- banda transportoare pentru nisip, de la roata desecătoare la padocul pentru sortimentul nisip

- padocuri pentru depozitare sorturi și refuz de ciur (12x4 m)

- depozit tampon de agregate minerale brute, situate în imediata vecinătate a staţiei

- conducta de evacuare metalică a apei tehnologice uzate în bazinul de decantare cu L = 60 m si Ø 50 mm.

- bazin de decantare cu volumul total V=1000 mc, pentru epurarea mecanica prin decantare a apei utilizate la spalarea agregatelor minerale, dupa decantare apele preepurare sunt evacuate in râul Putna printr-o conducta din OL cu D=300 mm si L=60 m, pe acest traseu se va monta un rezervor cilindric din oțel - inox cu V = 20 mc, având rol de decantor suplimentar.

Materia primă este preluata de benzile transportoare acţionate de electromotoare de 5,5 kw, materialul granulat este transportat la ciururile vibratoare unde are loc spălarea si sortarea acestuia în funcţie de dimensiunile propuse în planul de producţie (0-4 mm; 4-8 mm; 16- 25 mm; >25mm).

Sorturile 0-4 mm si 4-8 mm, sunt preluate în băile de recuperare cu șnecuri, respectiv cu roată desecătoare, iar celelalte sorturi prin jgheburi, sunt preluate de benzi transportoare identificate special cu denumirea produsului finit spre padocuri, încărcarea materialului finit către clienţi se realizează cu un încărcător frontal Hanomag, din dotare.

Refuzul de ciur este alimentat în concasorul cu fălci tip GR6 aflat în apropierea staţiei, materialul rezultat intrând din nou în procesul de sortare-spălare.

Apa tehnologică pentru stația de sortare va fi asigurată dintr-o captare de suprafață din râu Putna, prin intermediul unei pompe centrifuge monoetajate cu P = 7,5 Kw

Apa se recirculă în proporție de 75% în fluxul instalației de sortare.

Apele uzate tehnologice rezultate din spălarea agregatelor minerale sunt transportate printr-o conductă până la decantor 1.

Bazinul 1 de decantare cu volumul total V = 1872 mc. Bazinul de decantare va fi tip deschis, îngropat și va fi de tip betonat, compus din 3 camere, astfel;

  • Prima cameră cu V = 585 mc va fi pentru evacuare ape tehnologice de la stația de sortare.
  • A doua cameră cu V = 195 mc va fi pentru depunere suspensii solide și va face trecerea apei limpezite către cea de a treia cameră.
  • Apa decantată în a treia cameră cu V = 1092 mc va fi evacuată în bazinul 2 decantare.

Din bazinul 2 de decantare cu V = 800 mc, apa se va recircula în proporție de 75% și va reintra în procesul de producție.

Apele uzate tehnologice ( fără recirculare ), se vor evacua în râul Putna printr-o conductă metalică

Organizarea de șantier se va realiza în incinta amplasamentului.

b2)Cumularea cu alte proiecte existente si/sau aprobate: - nu e cazul

b3)Utilizarea resurselor naturale, in special a solului, a terenurilor, a apei si a biodiversitatii:  apa, pamant, agregate minerale: nu este cazul.

b4)Cantitatea si tipurile de deseuri generate/gestionate : deşeuri de construcţii ( deșeuri din fier si oțel, pământ, balast, piatră spartă, beton ), deșeuri de hârtie, carton, materiale plastice, lemn de la ambalaje, deşeuri menajere, etc.

Deșeurile rezultate în perioada de execuție a proiectului vor fi gestionate conform prevederilor OUG 92/2021 privind gestionarea deșeurilor si HG nr. 856/2002 privind evidența gestiunii deșeurilor și pentru aprobarea listei cuprinzând deșeurile, inclusiv deșeurile periculoase cu modificările și completările ulterioare.

Deşeurile vor fi colectate selectiv în spații special amenajate și valorificate prin unități specializate.

b5) Poluarea si alte efecte negative : Emisiile poluante vor fi locale, în zonele de lucru, pe perioada executării lucrarilor si vor fi generate cu precădere ca urmare a activităților mijloacelor de transport si utilajelor folosite în perioada de realizare a proiectului.

Emisiile poluante, inclusiv zgomotul provenite din surse din perioada de executie a proiectului vor fi reduse prin utilizarea de utilaje si echipamente adecvate.

b6) Riscurile de accidente majore si/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauza, inclusiv cele cauzate de schimbarile climatice, conform informațiilor stiințifice : nu se vor utiliza materiale cu risc pentru om/mediu si titularul de proiect/constructorul va lua masuri in vederea prevenirii accidentelor.

-  riscuri de accidente majore - nu este cazul.

- riscuri de dezastre naturale – nu este cazul.

- riscuri cauzate de schimbarile climatice – nu e cazul.

b7) Riscurile pentru sanatatea umana – nu e cazul.

c) Amplasarea proiectelor :

c1) Utilizarea actuală și aprobată a terenurilor: conform certificatului de urbanism nr. 39/01.09.2023, emis de Primăria Comunei Țifești, terenul are categoria de folosință arabil, cu destinația arabil sau zonă de unități industriale și de depozitare.

c2) Bogatia, disponibilitatea, calitatea si capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa si biodiversitatea) din zona si din subteranul acesteia: nu este cazul,

 c3)  Capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordandu-se o atentie speciala urmatoarelor zone:

       a) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor: nu este cazul,

       b) zonele costiere si mediul marin : nu este cazul,

       c) zonele montane și forestiere : nu este cazul,

       d) arii naturale protejate de interes national, comunitar, international : nu este cazul.

       e) zone clasificate sau protejate conform legislaţiei in vigoare : situri Natura 2000 desemnate in conformitate cu legislatia privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice ; zonele prevăzute de legislatia privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a – zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislatiei din domeniul apelor, precum si a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică: nu este cazul.

       g) zonele in care au existat deja cazuri de nerespectarea standardelor de calitate a mediului prevazute de legislatia nationala si la nivelul Uniunii si relevante pentru proiect sau în care se considera ca exista astfel de cazuri: nu este cazul.

       h) zonele cu o densitate mare a  populației : nu e cazul.

       i) peisaje si situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

d) Tipurile si caracteristicile impactului potenţial :

 d1) Importanța și extinderea spațială a impactului – zona geografica si dimensiunea populatiei care poate fi afectata : impactul este local, cu durata limitata, numai in zona frontului de lucru și nu va schimba funcțiunea zonelor învecinate.

d2) Natura impactului: direct si temporar, in perioada de realizare a lucrarilor.

d3) Natura transfrontaliera a impactului : nu este cazul, proiectul nu intra sub incidenta Conventiei privind evaluarea impactului asupra mediului in context transfrontier, adoptata la Espoo la 25.02.1991 ratificata prin Legea nr. 22/2001.

d4) Intensitatea si complexitatea impactului : in perioada de execuţie a proiectului  impactul asupra factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim daca se vor respecta masurile privind protecţia factorilor de mediu impuse prin proiect ( prezentate in memoriul de prezentare).

      d5) Probabilitatea impactului : redusa pe timpul realizarii proiectului,

      d6) Debutul, durata, frecventa si reversibilitatea preconizate ale impactului: impactul lucrarilor asupra factorilor de mediu va debuta odata cu inceperea executiei lucrarilor, in perioada de executie a proiectului impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar si reversibil.

     d7) Cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente si/sau aprobate: nu e cazul.

d8) Posibilitatea de reducere efectiva a impactului: prin aplicarea conditiilor de realizare a proiectului mentionate la punctul IV.

                                                                             

II. Motivele pe baza carora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluarii adecvate sunt urmatoarele:

a) amplasamentul proiectului nu face parte din nici o arie naturală protejată declarată până în prezent, conform legislaţiei în vigoare.

 

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă sunt următoarele:

Proiectul propus intră sub incidența prevederilor art. 48, alin.(1), lit.e din legea Apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare.

  • Conform adresei S.G.A. Vrancea nr. 3137/27.07.2023, înregistrată la A.P.M Vrancea cu nr. 9541/28.07.2023 nu este necesară elaborarea SEICA.
  • A fost obținut avizul de gospodărire a apelor nr. 182/25.10.2023, emis de către ABA Siret - Bacău.

 

VI. Condiţiile de realizare a proiectului :

- Investiţia se va realiza cu respectarea proiectului, a legislaţiei de mediu in vigoare, a menţiunilor din certificatul de urbanism nr. 39/01.09.2023 emis de Primăria Comunei Țifești și avizului nr. 182/25.10.2023 emis de ABA Siret - Bacău.

- Prezentul act nu exonereaza titularul de proiect de obligația obținerii avizelor menționate în certificatul de urbanism.

- Constructorul și beneficiarul răspunde de realizarea corecta a lucrărilor propuse, aferente construcţiilor prezentate în Memoriul Tehnic.

- La executarea lucrărilor, se vor respecta normele sanitare, PSI, de protecţia muncii și de protectia mediului in vigoare.

- Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice si a regimului juridic   

prevăzute prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autorități.

- În perioada de execuţie a lucrărilor vor fi stabilite zone de parcare a autovehiculelor și utilajelor utilizate.

 - Se interzic lucrările de întreţinere si reparaţii la utilajele si mijloacele de transport in cadrul  obiectivului de investiţii (acestea se vor realiza numai prin unitati de specialitate autorizate).

- Lucrările vor fi executate fără a produce disconfort prin generarea de noxe, praf, zgomot și vibraţii.

- Managementul deşeurilor generate de lucrările de construcţii va fi in conformitate cu legislaţia specifica de mediu si va fi in responsabilitatea titularului de proiect cat si a operatorului care realizează lucrările.

- Se vor realiza spatii special amenajate pentru colectarea selectiva a tuturor categoriilor de deşeuri produse ( deşeuri inerte din demolări, deşeuri de ambalaje, deşeuri metalice etc.), în conformitate cu prevederile OUG 92/2021 privind regimul deşeurilor.

- Se interzice depozitarea materialelor de construcţii si a deşeurilor rezultate in spatii neamenajate în acest scop.

- Se vor asigura condiţii pentru depozitarea temporara a materialelor de construcţii si a reziduului de şantier astfel încât sa nu creeze disconfort locuitorilor din zona.

- Se vor respecta prevederile HG nr. 1756/2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot în mediu produs de echipamente destinate utilizării in exteriorul clădirilor.

- Activităţile care produc mult praf vor fi reduse in perioadele cu vânt puternic sau se va urmări o umectare a suprafeţelor.

- Se vor verifica periodic utilajele si mijloacele de transport in ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon si a altor gaze de eşapament si punerea in funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.

-După terminarea lucrărilor, constructorul are obligaţia eliberării amplasamentului de orice fel de obstacole (resturi materiale, anrocamente, grămezi de pământ, etc.) și refacerea cadrului natural.

  • Investiţia va respecta strict proiectul si masurile de protecţie a mediului prevăzute de proiect, in scopul reducerii la minim a impactului asupra factorilor de mediu.
  • Se vor lua masuri specifice de protecţie a mediului pe perioada realizării proiectului de investiţii (împrejmuire cu panouri, recipiente de colectare a deşeurilor, etc.).
  • Se vor lua masuri pentru evitarea poluării accidentale a factorilor de mediu pe toata durata execuţiei lucrărilor.
  • Deşeurile rezultate in urma lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate temporar în containere metalice acoperite sau pe platforme de depozitare temporara si transportate la o platformă de deşeuri autorizata; transportul acestor tipuri de deşeuri se va face de către o societate specializata autorizata cu respectarea prevederilor HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Deşeurile industriale reciclabile rezultate in perioada lucrărilor de construcţii  (metalice, hârtie - carton, plastic – PET etc.) vor fi colectate/stocate temporar pe tipuri, in recipiente speciale, în vederea valorificării prin societăți autorizate specializate.
  • Deşeurile menajere generate în perioada lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate temporar în pubele cu capac și eliminate prin firme de salubrizare autorizate.
  • Se interzice utilizarea materialelor cu risc ecologic imediat sau în timp.
  • Se va separa zona de lucru cu panouri demontabile în scopul împiedicării accesului autovehiculelor si a persoanelor neautorizate.
  • Se vor evita pierderile de carburanţi sau lubrefianţi la staţionarea utilajelor, astfel toate utilajele vor fi verificate periodic.
  • Evitarea pierderilor de materiale și substanţe cu potenţial poluant în vederea eliminării poluării accidentale a apelor de suprafaţa si a apelor subterane.
  • Materialele fine sau prăfoase (pământ, balast, nisip, deşeuri de construcţie prăfoase ) se vor transporta in autovehicule prevăzute cu prelate de protecţie pentru împiedicarea împrăștierii acestora pe partea carosabila.
  • Nu se vor stoca combustibili în şantier.

- Prezentul act nu se referă la partea de rezistență și stabilitate a lucrărilor de investiţii.

- Prezentul act nu exonerează de răspundere proiectantul si constructorul in cazul producerii unor accidente in timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

- La finalizarea lucrarilor, titularul proiectului notifică A.P.M. Vrancea în vederea efectuării unui control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare. 

- Dupa finalizarea lucrărilor propuse prin proiect, înainte de punerea în funcţiune a acesteia, titularul are obligaţia să solicite şi să obţină autorizaţia de mediu.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

 

Prevederile prezentului act se pot revizui in conditiile specificate in art. 41 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului, in cazul in care se constata aparitia unor elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii etapa de incadrare.

Pana la adoptarea unei decizii de catre autoritatea competenta, este interzisa desfasurarea oricarei activitati sau realizarea proiectului, care ar rezulta in urma modificarilor care fac obiectul notificarii ( potrivit art.16, alin 5 din OUG nr. 195/2005, privind protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare).

 

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusive aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

      Pe toata durata realizării si funcţionarii obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale :

  • O.U.G. nr. 195 / 2005 privind protecţia mediului cu modificările, completările și aprobarile ulterioare ;
  • SR 10009 / 2017 Acustica – limite admisibile ale nivelului de zgomot din mediul ambiant;
  • Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 119/2014 pentru aprobarea normelor de igienă și sănătate publică privind mediul de viață și al populației cu modificările și completările ulterioare;
  • Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • OUG 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  • HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României;
  • Ordinului MMP nr. 794/2012 privind Procedura de raportare a datelor referitoare la ambalaje si deşeuri de ambalaje;
  • Ordinul M.A.P.P.M. 756 / 1997 (a valorilor de referinţă pentru urme de elemente chimice în soluri prin punctele de măsurare indicate de inspectorul de control) si M.O. 303 / 06.11.1997, pentru aprobarea Reglementarii privind  evaluarea poluării mediului; 
  • Hotărârea de Guvern nr. 352 / 21.04.2005 privind modificarea si completarea H.G. 188 / 2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare in mediul acvatic a apelor uzate;
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea si repararea prejudiciului asupra mediului aprobata prin Legea nr. 19/2008 modificata si completata cu OUG nr. 15/2009;
  • Legea 86 / 10.05.2000 (M.O.244 / 22.05.2000) pentru ratificarea Convenţiei privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justiţie in probleme de mediu, semnata la Arhus la 25.01.2005.