Back

Decizia etapei de incadrare pentru „Amenajamentul fondului forestier proprietate publică aparținând comunei Vizantea-Livezi, județul Vrancea” - tiular - Comuna Vizantea Livezi prin S.C. Olivia Dual S.R.L.

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Proiect din 21.10.2022

 

Ca urmare a notificării adresate de către Comuna Vizantea Livezi prin SC Olivia Dual SRL cu sediul în comuna Vizantea Livezi, județul Vrancea pentru „Amenajamentul fondului forestier proprietate publică aparținând comunei Vizantea-Livezi, județul Vrancea, amplasament pe raza U.A.T. Vizantea-Livezi, jud. Vrancea, înregistrată la APM Vrancea cu nr. 1770/11.02.2022, cu completările ulterioare nr. 11524/13.10.2022, în baza:

 

  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ordinul nr. 262 din 2020 pentru modificarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potențiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, aprobat prin Ordinul M.M.P. nr. 19/2010.

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea

  • ca urmare a consultării autorităţilor publice participante în cadrul şedinţei Comitetului Special Constituit din data de 3 martie 2022 și a completărilor depuse la documentaţie;
  • în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (1) pct. a) şi a anexei nr. 1– Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat,

decide:

Planul/programul: Amenajamentul fondului forestier proprietate publică aparținând comunei Vizantea-Livezi, județul Vrancea”, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

 

  1. Motivele care au stat la baza deciziei conform Anexei nr.1 din H.G. 1076/2004 sunt următoarele:
  1. Caracteristicile Planului de Amenajare a fondului forestier cu privire, în special, la:
  1. Gradul în care planul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi  condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

 

- Amenajamentul silvic nu creează cadru pentru proiecte conform Anexei nr. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului.

Din punct de vedere administrativ, suprafața U.P. I Vizantea – Livezi  se află pe teritoriul administrativ al comunei Vizantea Livezi, și are o suprafață de 242,13 ha.

Suprafață fondului forestier proprietate publică aparținând comunei Vizantea – Livezi, județul Vrancea, provine din:

 

Ocolul Silvic

U.P.

Parcele aferente

Suprafață acte proprietate, ha

Suprafață amenajament anterior, ha

Vidra

IV Vizantea

20, 30, 32-37, 43, 44, 47, 85, 86

242,13

242,2*

Total general

242,13

242,2*

*diferența provine din rotunjiri

 

Unitatea de producţie U.P. I Vizantea Livezi este administrată de Baza Experimentală Vidra.

 

Repartiția fondului forestier pe folosințe se prezintă astfel:

- Păduri și terenuri destinate împăduririi și re împăduririi: 239.23 ha;

- Terenuri afectate gospodăririi silvice: 2.90 ha.

 

Suprafaţa luată în studiu  NU se suprapune cu arii protejate și nu face obiectul art 28/OUG 57/2007.

 

În concordanță cu obiectivele social-economice fixate, condițiile staționale existente, țelurile de gospodărire adoptate și structura reală a arboretelor, fondul forestier a fost încadrat, la actuala amenajare in grupa I funcțională (239,23 ha) și în grupa a II-a funcțională (110,50 ha), în următoarele categorii funcționale:

 

 

Cod

Categoria funcțională prioritară

Suprafață (ha)

%

1.2A

Arboretele situate pe stâncării, pe grohotișuri și pe terenuri cu eroziune în adâncime și pe terenuri cu înclinarea mai mare de 30 grade pe substrate de fliș (facies marnos, marno-argilos și argilos), nisipuri, pietrișuri și loess (T II)

120,69

50

1.2E

Plantațiile forestiere de pe terenuri degradate (T II)

15,06

7

1-2L

Arboretele situat pe terenuri cu substraturi litologice foarte vulnerabile la eroziuni și alunecări, cu pante cuprinse până la limitele indicate la categoria 1.2.a (T IV)

103,48

43

Total păduri + clasa de regenerare

239,23

100

 

 

Repartiţia pe tipuri de categorii funcţionale şi ţeluri de gospodărire

                                                                                                                                 

Tipul de categorie funcţională

Categorii funcţionale

Ţeluri de gospodărire

Suprafaţa

ha

%

T.II - Păduri cu funcţii speciale de protecţie situate în staţiuni cu condiţii grele sub raport ecologic, precum şi arboretele în care nu este posibilă sau admisă recoltarea de masă lemnoasă impunându-se numai lucrări speciale de conservare

1.2A

Protecție

135,75

57

1.2E

Protecție

 

Total T.II

135,75

57

T.IV - Păduri cu funcţii speciale de protecţie pentru care sunt admise pe lângă grădinărit şi cvasigrădinărit şi alte tratamente cu impunerea unor restricţii speciale în aplicare

1.2L

Protecție și producțeie

103,48

43

Total T.IV

103,48

43

TOTAL

239,23

100

 

 

Subunităţi de gospodărire

În vederea gospodaririi diferentiate a fondului forestier, pentru realizarea obiectivelor social-economice si a indeplinirii functiilor atribuite, arboretele au fost constituite in urmatoarele subunitati de gospodarire:

SUP A – codru regulat, sortimente obișnuite – 98,75 ha

SUP M – păduri supuse regimului de conservare deosebită – 135,75 ha

                     

SUP                                                         U  N   I  T   Ă  Ț  I        A   M   E  N  A  J   I  S   T  I  C   E

 

30 I              33 H            33 I              33 J              33 K            34 E             43V             44V             47V

T o t a l                   Suprafață            7.63 HA                                       Nr. de UA-uri           9

A

20                30 A            30 B             30 D            30 E             30 F             30 H            32 B             32 F

32 G            33 A            33 C             35 B             36 A            47 A            47 B           147 A

T o t a l                   Suprafață          98.75 HA                                      Nr. de UA-uri         17

M

30 C             32 A            32 C             32 D            32 E             32 H            33 B             33 D            33 E

33 F             33 G            34 A             34 B             34 C             34 D            35 C             36 C             37 E

85                86 A            86 B             86 C

T o t a l                   Suprafață        135.75 HA                                      Nr. de UA-uri         22

T o t a l UP            Suprafață       242.13 HA                                       Nr. de UA-uri         48

 

S-au adoptat următoarele baze de amenajare:

  • regimul: codru regulat și crâng pentru arboretele de salcâm;
  • compozitia ţel: corespunzătoare tipului natural fundamental de pădure pentru arboretele exploatabile şi compoziţia tel la exploatabilitate pentru celelalte arborete;
  • tratamente: tăieri progresive;
  • exploatabilitatea: 109 ani – de protecție pentru arboretele încadrate în grupa I funcțională pentru care se reglementează procesul de producție;
  • ciclu: 110 ani.

 

Posibilitatea de produse principale

În procesul de normalizare a fondului de producţie al unei pădurii (fond de producţie real), planificarea recoltelor de lemn (posibilitatea) constituie modalitatea de conducere a acestui proces. Prin amenajamentul UP I Vizantea Livezi s-au propus următorii indicatori de recoltare a masei lemnoase:

 

Urgență

Arborete încadrate în planul decenal de recoltare a produselor principale

u.a.

Suprafata

- ha -

Volum total

mc

Volum de extras

mc/an

15

30B

2.88

595

595

26

30A

0.40

128

48

TOTAL

3.28

723

643

 

 

Posibilitatea pe tratamente, suprafeţe şi specii

Tratamentul

Suprafața de parcurs (ha)

Volum de extras   (m3 )

Posibilitatea pe specii (m3 )

Totalã

Anualã

Total

Anual

FA

-

-

Tăieri progresive

3.28

0.33

643

64

64

-

 

 

Posibilitatea de produse secundare, tăieri de igienă

         Produsele secundare sunt cele ce rezultă în urma efectuării lucrărilor de îngrijire şi conducere a arboretelor. Defalcarea posibilităţii de produse secundare pe lucrări propuse şi specii este următoarea:

 

Posibilitatea de produse secundare

Specificãri

Suprafata

-ha-

Volum

-m3-

Posibilitatea anualã pe specii

-m3-

Totalã

Anualã

Total

Anual

FA

MO

PI

DT

Rarituri

45.39

4.54

1508

151

45

30

56

20

 

 

         Cu rărituri urmează a se parcurge anual o suprafaţă de 4,54 ha, rezultând un volum extras de 151 m3/an. Acestea s-au propus în arboretele din u.a.: 30E, F, 32F, 33A, 34A, 34B, 35B, 47A, B, 147A.

         Cu tăieri de igienă se va parcurge anual o suprafaţă de 92,97 ha, cu un volum de extras de 80 m3/an.

         Lucrări de conservare au fost prevăzute a se executa pe 8,16 ha/an, urmând a se racolta un volum total de 854 mc/an. Acestea s-au propus în arboretele din u.a.: 30C, 32A, 32C, 32D, 32E, 32H, 33D, 33E, 33F, 34C, 34D, 35C, 37E, 86A, 86C.

 

Amenajamentul are valabilitatea de 10 ani, începând de la data de 01.01.2022.

 

Instalații de transport: Rețeaua instalațiilor de transport utilizată în gospodărirea fonului forestier este construită din drumuri publice în lungime de 6,0 km și drumuri forestiere în lungime de 6,5 km, care asigură o accesibilitate a fondului forestier 100%.

 

Situația lucrărilor de împădurire se prezintă astfel:

Specificări

Specii de împădurit (ha)

Împăduriri

Total

FA

PAM

DT

Integrale

5.56

3.68

1.41

0.47

Completări

1,11

0.74

0.28

0.09

Total

6.67

4.42

1.69

0.56

Ajutorarea regenerării naturale

224.84

 

 

 

Ingrij.cult.

4.73

-

 

 

 

ARII NATURALE PROTEJATE DE INTERES NAŢIONAL: nu este cazul;

  1. Gradul în care Planul de Amenajare a fondului forestier influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau derivă din ele:

         Amenajamentul silvic analizat se integrează cu amenajamentele silvice ale suprafeţelor limitrofe, fiind o condiţie a asigurării continuităţii vegetaţiei fondului forestier;

           În zonă nu sunt propuse alte planuri sau programe.

Este necesară respectarea prevederilor amenajamentului, deoarece neexecutarea la timp a lucrărilor ar putea conduce la degradarea stării fitosanitare a pădurii şi reducerea efectelor protectoare ale acesteia, prin apariţia și extinderea unor factori destabilizatori şi limitativi (uscarea, doborâturile produse de vânt şi zăpadă, atacul de dăunători, eroziunea, alunecările de teren, etc.).

c.) Relevanţa planului în/pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

  • obiectivul principal al amenajamentului silvic este stabilirea modului de gospodărire a fondului forestier deţinut de către titular, în vederea dezvoltării durabile şi în concordanţă cu obiectivele ecologice şi social-economice ale acestuia;
  • obiectivele amenajamentului constau în: studiul staţiunii şi al vegetaţiei forestiere;
  • stabilirea obiectivelor social - economice şi ecologice ale pădurilor; stabilirea ţelurilor de gospodărire definite prin caracteristicile structurale ale arboretelor; stabilirea posibilităţii pădurilor şi elaborarea planurilor de recoltare şi cultură. Se mai urmăreşte gestionarea pădurii spre starea normală a claselor de vărstă (optimă), conservarea biodiversităţii, protecţia peisajului natural existent, a habitatelor.

d.) Probleme de mediu relevante pentru plan:

Menţinerea integrităţii fondului forestier, respectiv protejarea ariilor naturale protejate şi a peisajului și menținerea tipului natural fundamental de pădure. Vântul, zăpada umedă, uscarea anormală sunt factorii destabilizatori cei mai importanţi care se manifestă în unitatea studiată provocând doborâturi.

Amplasamentul nu este situat in arii naturale protejate .

e. Relevanţa planului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu:

Se vor respecta prevederile din:

  • Ordonanţa de Urgenţă nr.195 din 22 decembrie 2005, cu modificările ulterioare şi completările ulterioare privind protecţia mediului, art.69:

a) să menţină suprafaţa împădurită a fondului forestier, a vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier, inclusiv a jnepenişurilor, tufişurilor şi pajiştilor existente, fiind interzisă reducerea acestora, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege;

b) să exploateze masa lemnoasă în condiţiile legii precum şi să ia măsuri de reîmpădurire şi, respectiv de completare a regenerărilor naturale;

c) să gestioneze corespunzător deşeurile de exploatare rezultate, în condiţiile prevăzute de lege;

d) să asigure respectarea regulilor silvice de exploatare şi transport tehnologic al lemnului, stabilite conform legii, în scopul menţinerii biodiversităţii pădurilor şi a echilibrului ecologic;

e) să respecte regimul silvic în conformitate cu prevederile legislaţiei în domeniul silviculturii şi protecţiei mediului;

f) să asigure aplicarea măsurilor specifice de conservare pentru pădurile cu funcţii speciale de protecţie, situate pe terenurile cu pante foarte mari, cu procese de alunecare şi eroziune, de grohotişuri, stâncării, la limita superioară de altitudine a vegetaţiei forestiere, precum şi pentru alte asemenea păduri;”

  • Legea Apelor nr.107/1996 cu modificările şi completările ulterioare;
  • O.U.G. nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  • OUG nr. 57/2007 aprobat prin Legea nr.49/2011 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice cu modificările şi completările ulterioare;
  • O.U.G. nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea şi repararea prejudiciului asupra mediului, aprobată prin Legea 19/2008, modificată şi completată prin OUG 15/2009, care transpune prevederile Directivei Consiliului şi Parlamentului European 2004/35/CE privind răspunderea de mediu cu referire la măsurile preventive şi de reparare, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 143 din 30 aprilie 2004

 

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la: 

a. Probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor:

Amenajamentul propune lucrări silvice care au drept scop:

  • gestionarea durabilă a pădurii;
  • creşterea capacităţii de producţie şi protecţie a pădurilor;
  • conservarea şi ameliorarea biodiversităţii în scopul maximizării stabilităţii şi potenţialului polifuncţional al pădurilor.

Prin măsurile propuse nu apar efecte negative remanente asupra mediului şi se garantează realizarea unei gospodăriri durabile, conservativă a pădurilor. Implementarea amenajamentului silvic nu va conduce la alterarea stării de conservare a speciilor şi habitatelor naturale.

b. Natura cumulativă a efectelor:

Nu este cazul.

c. Natura transfrontieră a efectelor:

         Nu este cazul.

d. Riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): Amenajamentul cuprinde, ţinând cont de vulnerabilitatea arboretelor, la acţiunea vântului şi zăpezii sau a altor factori dăunători, măsuri privind:

  • semnalarea de către personalul silvic de teren prin rapoarte a apariţiei factorilor destabilizatori;
  • materializarea pe hartă a suprafeţelor afectate de factori destabilizatori, pentru estimarea aproximativă a fenomenului;
  • măsurarea suprafeţelor afectate de pe suprafeţe mari;
  • punerea în valoare a masei lemnoase din suprafeţele calamitate, valorificarea urgentă a masei lemnoase prin licitaţii pe picior, licitaţii de prestări servicii, vânzare către populaţie;
  • împădurirea suprafeţelor afectate de factori destabilizatori în termen în cel mult două sezoane de vegetaţie de la evacuarea masei lemnoase.

 

Măsuri prevăzute în cazul unor calamităţi:

Doborâturi şi rupturi de vânt sau zăpadă:

Pentru prevenirea efectelor negative ale doborăturilor şi rupturilor de vânt şi zăpadă, se impune:

         -realizarea de structuri și compoziții optime pentru arborete apropiate de cele ale tipului natural fundamental, recomandându-se utilizarea proveniențelor locale.

         -arboretele vor fi parcurse obligatoriu cu lucrări de îngrijire încă din primele stadii de dezvoltare, cu scopul creării de arborete cu un ridicat grad de stabilitate, cu exemplare bine dezvoltate, cu coroane simetrice şi cu un sistem radicelar dezvoltat. Prin intensităţi de intervenţie mai mari în tinereţe se poate obţine o rezistenţă individuală a arboretelor la vânt, cu grijă deosebită de a nu se reduce consistenţa sub 0,8. începând cu primele faze de dezvoltare se va începe dirijarea marginii masivului pe o distanţă de 1-2 înălţimi de arbore pentru crearea de liziere puternice.

         Cu ocazia lucrărilor efectuate se vor extrage neîntârziat arborii uscaţi, rupţi, doborâţi, atacaţi de insecte şi de agenţi criptogamici.

         Prin tratamentele adoptate se va tinde spre o structură plurienă sau relativ plurienă, structuri ce asigură o rezistenţă sporită la doborâturi.

         Pentru înlăturarea pe cât posibil a efectelor dăunătoare ale vântului s-au recomandat compoziţii ţel corespunzătoare tipurilor natural fundamentale.

         De asemenea se va urmări:

•        promovarea prin toate lucrările a speciilor valoroase rezistente la vânt, provenienţă locală, care au format biocenoze stabile la adversităţi;

•        împădurirea tuturor golurilor ce apar anual în arborete;

•        promovarea amestecurilor de specii, iar în cadrul acestora a speciilor rezistente la vânt;

•        reducerea pagubelor produse de vânat, păşunat şi exploatări astfel încât să se reducă proporţia arborilor vulnerabili la adversităţi;

•        efectuarea împăduririi cu material de împădurire genetic ameliorat pentru rezistenţă la vânt şi folosirea unor scheme mai rare;

Incendii: În vederea realizării protecţiei împotriva incendiilor se va urmări:

•        igienizarea tuturor traseelor turistice şi extragerea arborilor uscaţi, rupţi şi doborâţi;

•        propagandă pe linie P.S.I.;

•        stabilirea unor trasee de patrulare şi puncte fixe de observaţie mai ales în perioadele critice de secetă accentuată;

•        înfiinţarea unor pichete de incendiu dotate cu unelte şi mijloace de intervenţie promptă în caz de incendiu;

•        supravegherea permanentă a lucrărilor de curăţire a păşunilor şi fâneţelor particulare;

•        întreţinerea permanentă a căilor de acces din unitate;

•        stabilirea unei reţele de linii parcelare principale mai ales în pădurile de răşinoase, amplasate pe culmile principale.

         În cazul unui incendiu primele măsuri trebuie să vizeze izolarea acestuia prin săparea de şanţuri şi deplasarea rapidă a echipelor de intervenţie.

     Alunecări de teren: Măsurile cele mai indicate pentru eventuala stopare acestora se referă la:

- menţinerea vegetaţiei forestiere

-stabilizarea terenului în porţiunile afectate prin executarea de gărduleţe, cleionaje şi plantarea în amonte de acestea a unor puieţi din specii ca: anin negru, salcie, sălcioară, plop alb, plop tremurător.

Inundaţii: Informarea Comisiilor locale şi judeţene de apărare în cazuri de urgenţe de pe raza de competenţă a acestora; Curăţarea albiilor pâraielor de resturi de material lemnos care ar putea provoca viituri în aval;

    Atacuri de insecte: Ca măsură preventivă împotriva bolilor şi dăunătorilor este necesară menţinerea unei stări fitosanitare cât mai ridicată. Arboretele trebuie parcurse cu lucrări de îngrijire şi conducere precum şi cu lucrări de igienă astfel încât să fie eliminate imediat focarele de infecţie. Trebuie avută însă o deosebită grijă de a menţine arboretele la densităţi normale, când ecosistemul forestier funcţionează la întreaga sa capacitate păstrându-se astfel un echilibru dinamic între biocenoze.

         Pentru asigurarea protecţiei fondului forestier împotriva bolilor şi dăunătorilor se vor întreprinde o serie de acţiuni prin care pe de o parte să se asigure prevenirea declanşării unor atacuri, iar pe de altă parte combaterea efectivă a cauzelor şi dăunătorilor.

e. Mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate):

Suprafaţa fondului forestier ce face obiectul planului este de 242,13 ha şi nu se află în arii naturale protejate, iar implementarea amenajamentului silvic urmăreşte gospodărirea durabilă a pădurilor.

f. Valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

i. caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: Nu este cazul.

ii. Depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului:

În Planul de Amenajament Silvic la stabilirea funcţiilor de protecţie şi producţie s-a ţinut cont de măsurile necesare pentru menţinerea în stare bună a corpurilor de apă de suprafaţă şi subterană, protecţia solului și protecţia speciilor și habitatelor ocrotite.

iii. folosirea terenului în mod intensiv: Nu este cazul.

g. Efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: Nu este cazul.

 

  1. Planul urmează să fie supus procedurii de adoptare fără aviz de mediu cu

următoarele condiţii:

  • recoltarea fructelor de pădure, ciupercilor comestibile şi plantelor medicinale, din fond forestier, de către agenţi economici, doar în conformitate cu prevederile legale, cu obţinerea tuturor avizelor şi aprobărilor necesare cu monitorizarea permanentă ale acestora
  • condițiile enumerate în Decizia de încadrare trebuie anexate la Planul amenajistic aprobat și aplicate în urma lucrărilor din fondul forestier de către administratorul pădurilor
  • asigurarea condițiilor favorabile pentru speciile dependente de habitate forestiere (coleoptere, păsări, lilieci, amfibieni, etc.): păstrarea a minimum 5 arbori morți/bătrâni, scorburoși/ha pe picior sau pe sol;
  • identificarea zonelor de refugiu, zonelor cu bârloguri, împerechere, cuibărit şi creştere a puilor la toate speciile de interes comunitar în vederea protejării acestora în perioadele în care în pădure se execută lucrări silvice; evitarea exploatărilor forestiere în perioadele sensibile;
  • se interzice amplasarea de rampe de încărcare în zone în care a fost raportată prezenţa speciilor de interes comunitar;
  • se vor evita: drenarea zonelor umede, depozitarea rumeguşului sau a resturilor de exploatare în zone umede, astuparea podurilor sau a podeţelor cu resturi de exploatare, acțiuni care ar putea genera perturbări în creşterea şi dezvoltarea populaţiilor de amfibieni şi reptile.
  • adaptarea periodizării operaţiunilor silviculturale şi de tăiere astfel încât să se evite interferenţa cu sezonul de reproducere al speciilor de animale sensibile, în special cuibăritul de primăvară şi perioadele de împerechere ale păsărilor de pădure;
  • păstrarea unor distanţe adecvate pentru a nu perturba speciile rare sau periclitate a căror prezenţă a fost confirmată;
  • în arboretele tinere se va menţine şi un anumit procent de specii pionere care sunt folosite ca hrană de speciile de mamifere sălbatice;
  • traversarea pâraielor cu bușteni se va face obligatoriu pe podețe de lemn iar platformele primare și organizările de șantier vor fi amplasate la o distanță de minim 10 metri de albia minoră a pâraielor.
  • prevenirea proceselor de degradare a pădurilor şi solurilor forestiere, care pot conduce la uscarea prematură a arborilor pe picior;
  • promovarea în cultură a speciilor autohtone valoroase, precum şi împădurirea tuturor suprafeţelor neregenerate din fondul forestier;
  • asigurarea protecţiei şi pazei pădurilor în vederea prevenirii şi combaterii bolilor şi dăunătorilor, incendiilor, distrugerilor şi degradărilor;
  • realizarea unor lucrări de îngrijire şi conducere prin care să se menţină şi să se îmbunătăţească starea de sănătate, stabilitatea şi biodiversitatea naturală;
  • păstrarea în arborete a unui număr rezonabil de arbori morţi, bătrâni, arbori aflaţi la sol în curs de descompunere, a ramurilor căzute ceea ce constituie o condiţie fundamentală pentru asigurarea biodiversităţii pădurilor;
  • planificarea tăierilor de regenerare în scopul realizării unui mozaic de habitate naturale aflate în diverse stadii de dezvoltare, urmărindu-se îndeosebi regenerarea lor naturală din sămânţă;
  • menţinerea arborilor de pe marginea cursurilor de apă, care asigură umbră şi hrană, pentru speciile şi habitatele ocrotite legate de ecosistemele acvatice;
  • recoltarea raţională a masei lemnoase, astfel încât să nu fie afectată stabilitatea şi continuitatea pădurii şi a ecosistemelor, în acest sens în suprafaţa cu păduri supuse regimului de conservare specială, arbori vor fi menţinuţi până la vârste apropiate de limita fiziologică, ceea ce constituie o garanţie în plus pentru perpetuarea unor specii specializate (cel puţin într-o anumită perioadă a vieţii sau a ciclului de dezvoltare) pe arborete bătrâne;
  • exploatările forestiere trebuie să se desfăşoare folosind tehnologii care au impact minim asupra habitatelor forestiere şi în special asupra celor de interes comunitar.
  • lucrările silvice se vor executa în perioade de timp cât mai scurte şi printr-o rotaţie ciclică în timp şi spaţiu, a zonelor cu grade diferite de intervenţie;
  • se va acorda o atenţie deosebită arboretelor ce au fost identificate cu o stare de conservare nefavorabilă sau parţial favorabilă, determinându-se cauza pentru care au ajuns în această situaţie şi încercând, dacă se poate remedierea acestei stări;
  • se vor menţine terenurile pentru hrana vânatului
  • evitarea exploatării masive a exemplarelor mature de fag care fructifică abundent;
  • identificarea zonelor de refugiu, zonelor cu bârloguri, împerechere, cuibărit şi creştere a puilor la toate speciile de interes comunitar în vederea protejării acestora în perioadele în care în pădure se execută lucrări silvice; evitarea exploatărilor forestiere în perioadele sensibile;
  • arborii de fag exploataţi nu se vor depozita timp îndelungat pe timpul verii în rampa de lângă drumul forestier.
  • se interzice organizarea unor parchete de exploatare în zonele favorabile existenţei unor bârloguri în perioada noiembrie - martie;
  • prin autorizația de exploatare aveți obligaţia în cazurile în care platforma primară a parchetelor de exploatare se află în vecinătatea drumurilor judeţene obţinerea Autorizaţiei de amplasare de la Consiliul Judeţean Vrancea –  Directia Tehnica.

 

Monitorizarea efectelor asupra mediului, în conformitate cu art. 27, din HG 1076/2004:

  1. Monitorizarea respectării posibilităţii de recoltare masă lemnoasă, calculată în amenajament pe unitate de producţie. Evidenţierea volumelor aferente produselor accidentale precomptate și monitorizarea valorificării altor subproduse ale pădurii (ciuperci, plante medicinale, etc.). Termen: anual

 

Planul propus nu necesită evaluare adecvată și nu necesită evaluare de mediu.

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu :

  • În urma apariţiei anunţului public privind depunerea primei versiuni a Amenajamentului Silvic solicitând parcurgerea etapei de încadrare în vederea obţinerii avizului de mediu (apărut în ziarul Anunțul.ro în data de 11.02.2022 și 14.02.2022, respectiv pe pagina de web a APM Vrancea în data de 16.02.2022), nu s-au înregistrat la A.P.M. Vrancea comentarii şi propuneri din partea publicului.

 

  • Documentaţia depusă şi completările ulterioare au fost accesibile spre consultare de către public pe toată durata derulării procedurii de reglementare la sediul Agenţiei pentru Protecţia Mediului Vrancea.
  • Afişarea pe site-ul Agenţiei pentru Protecţia Mediului Vrancea a Conferinţei a-II-a de amenajare a pentru fondul forestier proprietate privată apartinînd Comunei Vizantea Livezi.
  • Decizia etapei de încadrare a fost afişată pe pagina de internet a A.P.M. Vrancea în data de ................ şi a fost publicat in ziarul ............... în data de ......... .

Titularul planului are obligaţia conform prevederilor art. 15 din OUG 164/2008 pentru modificarea si completarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, de a notifica APM Vrancea dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii prezentei, înainte de realizarea modificării. Pe baza notificării APM Vrancea va lua decizia după caz, cu privire la menţinerea deciziei sau la necesitatea revizuirii acesteia, informând titularul despre această decizie. Până la adoptarea acestei decizii de către APM Vrancea este interzisă desfăşurarea oricărei activităţi care ar rezulta in urma modificărilor care fac obiectul notificării.

 

Potrivit prevederilor art. 21 alin 4 din O.U.G. nr. 195/2005 aprobată de Legea nr.265/2006 cu modificările şi completările ulterioare, răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Vrancea şi a publicului revine titularului planului.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 cu modificările şi completările ulterioare. 

Procedura administrativă prealabilă: În conformitate cu prevederile art. 1, alin. 1 şi art. 7 alin. 1,2,3 din Legea nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ, vă puteţi adresa instituţiei noastre în termen de 30 zile de la data comunicării prezentului act, înainte de a vă adresa instanţei de contencios administrativ competentă solicitând revocarea în tot, sau în  parte a acestuia. Plângerea se poate adresa în egală măsură şi organului ierarhic superior.

 

Soluţionarea litigiilor: Conform prevederilor art. 18 din O.U.G. nr. 195/2005 aprobată de Legea nr.265/2006, litigiile generate de emiterea prezentei decizii se soluţionează de instanţa de contencios administrativ competentă a Tribunalului Vrancea. Cererea în acest sens se poate depune în termen de 6 luni de la data primirii răspunsului în urma parcurgerii procedurii prealabile.