Back

Decizie privind etapa de incadrare pentru Amenajament fond forestier proprietate privata apartinand persoanelor fizice asociate in conventia VERBITA DAN, judetul Vrancea, constituit in U.P.I. VERBITA DAN , amplasat pe raza comunelor Campuri si Naruja , jud. Vrancea

DECIZIE PRIVIND ETAPA DE INCADRARE

Amenajament fond forestier proprietate privata apartinand persoanelor fizice asociate in conventia VERBITA DAN, judetul Vrancea, constituit in U.P.I. VERBITA DAN ,  amplasat pe raza comunelor Campuri si Naruja , jud. Vrancea 

 

         Ca urmare a notificarii adresate de PERSOANELE FIZICE ASOCIATE IN CONVENTIA VERBITA DAN (prin delegat Verbita Dan Teodor) cu sediul in Focsani,bld. Independentei nr. 39, et. 2, ap. 3 , jud. Vrancea , privind Amenajament fond forestier proprietate privata apartinand persoanelor fizice asociate in conventia VERBITA DAN , înregistrata la APM Vrancea cu nr. 5517/18.06.2018 , in baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 19/12.01.2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi pentru modificarea unor acte normative;
  • Hotărârii Guvernului nr. 1000/2012 privind reorganizarea si funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului si a instituţiilor publice aflate in subordinea acesteia cu modificarile si completarile ulterioare ;
  • OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata cu modificari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • Hotărârii Guvernului nr. 1076/2004, privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe,

 

Agentia pentru Protectia Mediului Vrancea,

 

  • ca urmare a consultarii autoritatilor publice participante in cadrul sedintei Comitetului Special Constituit din data de 04.10.2018;
  • în conformitate cu prevederile H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, art. 5, alin. (3), pct. c) şi a anexa nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului,
  • în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat,

 

decide:

PLANUL  – Amenajamentul fondului forestier proprietate privata apartinand persoanelor fizice asociate in conventia VERBITA DAN, judetul Vrancea, constituit in U.P.I. VERBITA DAN ,  amplasat pe raza comunelor Campuri si Naruja , jud. Vrancea  , nu necesita evaluare de mediu si nu necesita evaluare adecvata si se va supune adoptarii fara aviz de mediu

 

Motivele care au stat la baza luării deciziei sunt următoarele :

1. Caracteristicile planurilor si programelor cu privire, in special, la :

a) gradul in care planul creează un cadru pentru proiecte si alte activitati viitoare fie in ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea si condiţiile de funcţionare, fie in privinţa alocării resurselor:

Obiectul prezentului plan il constituie amenajarea padurilor proprietate privata apartinand persoanelor

fizice asociate in conventia notariala „ Verbita Dan”.

Localizarea proiectului–Situaţia teritorial-administrativă :

Din punct de vedere fizico-geografic , unitatea de productie I Verbita Dan este situata in Muntii

Vrancei-Carpatii de Curbura.

Din punct de vedere administrativ, unitatea se afla pe raza comunelor Campri si Soveja, jud. Vrancea.

Pădurile proprietate privată persoanelor fizice reunite în convenția Verbiță Dan, judeţul Vrancea, din

cadrul U.P. I Verbiță Dan provin din:– O.S. Panciu U.P. II (93,7 ha), O.S.Soveja U.P. I(59,7 ha) și O.S.

Focșani U.P.III(38,1 ha).

Suprafaţa Amenajamentului Silvic este de 191,5 ha având categoria de folosință “păduri şi terenuri

destinate împăduririi sau reîmpăduririi”.

 

Repartizarea fondului forestier pe unităţi teritorial – administrative şi parcele silvice:

 

Nr. crt.

Judetul

Unitatea teritorial

administrativa

Denumirea U.P., O.S. din care s-a desprins

Parcele aferente

Suprafata

( ha)

1

Vrancea

Comuna Câmpuri

UP II Mordanu

O.S. Panciu

6A,B; 7A,B,C; 8A,B;9A; 59B; 10A,B,C,D,E,F

93,7

UP I Câmpuri O.S.Soveja

 229; 233; 234

59,7

2

Comuna Năruja

UP III Cenaru O.S. Focşani

92

38,1

Total

 

 

 

191,5

 

Accesul in unitatea de productie se realizeaza pe drumurile forestiere FE001 Paraul Larguta, FE001

Paraul Goru si drumul public 2D ce face legatura intre Focsani si Ojdula ( jud. Covasna).

 

Vecinatati, limite, hotare:

 

Trup

Parcele

Puncte cardinale

Vecinatati

Limite

Felul

Denumirea

1

2

3

4

5

6

Pr. Plostinei

233, 234, 299

Nord

Fond forestier P.P., fanete

Naturala

Pr.Plostinei

Est

Fond forestier P.P., fanete

Artificiala

Liziera padurii

Sud

Fond forestier P.P.

Naturala

Lim. de proprietate

Vest

Fond forestier P.P., fanete

artificiala

Liziera padurii

Pr. Goru

6A,B,C; 7A,B;

8A,B;9;

10A,B,C,D,

Nord

Fond forestier P.P.

artificiala

Lim. de proprietate

Est

Fond forestier P.P.

Naturala

Pr. Goru

Sud

Fond forestier P.P.

Naturala

Pr. Goru

Vest

Fond forestier P.P.

artificiala

Lim. de proprietate

Pr. de sub

Dealul

Tapului

92

Nord

Fond forestier P.P.

artificiala

Plaiul Voica

Est

Fond forestier P.P.

Naturala

Lim. de proprietate

Sud

Fond forestier P.P.

artificiala

Piscul cu Soci

Vest

Fond forestier P.P.

artificiala

R. Milcov

 

Limitele unitatii de baza sunt naturale, bine conturate, stabile si artificiale, in special liziere. Acestea

sunt materializate prin pichetaje si borne de hotar la schimbarile mai accentuate de directie.

 

Trupuri de padure componente :

 

Nr. Crt.

Denumirea trupului de padure ( bazinetului)

Parcele componente

Suprafata

(ha)

Comuna in raza careia se afla

1

Pr. Plostinel

233, 234, 299

59,7

Campuri

2

Pr. Goru

6A,B,C; 7A,B;8A,B;9;

10A,B,C,D,

93,7

3

Pr. De sub Dealul Tapului

92

38,1

Naruja

Total

191,5

 

 

Administrarea fondului forestier din U.P. I Verbita Dan , se va face prin Ocolul Silvic Focsani.

 

Structura suprafetelor pe natura de folosinta este urmatoarea :

  • paduri si terenuri destinate impaduririi sau reimpaduririi – 191, 5 ha.

Zonarea functionala

Corespunzator obiectivelor social-economice si ecologice fixate, au fost analizate si stabilite functiile prioritare pe care urmeaza sa le indeplineasca arboretele. Ca urmare , pentru asigurarea functiilor de protectie si productie stabilite, 153, 4 ha au fost incadrate in grupa I functionala si 38,1 ha in grupa a II – a functionala.

Categoriile functionale principale, atribuite arboretelor sunt :

  • 1.2A – padurile situate pe stancarii, grohotisuri si pe terenuri cu eroziune in adancime cu alunecari active precum si pe terenuri cu pante mari – 21, 9 ha ( TII) ;
  • 1.2L – padurile situate pe terenuri cu substraturi litologice foarte vulnerabile la eroziuni si alunecari, cu pante cuprinse pana la limitele indicate la pct. 2.A -131, 5 ha ( TIV) ;
  • 2.1B – padurile destinate sa produca lemn de cherestea – 38,1 ha ( TVI).

Subunitati de gospodarire

Pentru gospodarirea diferentiata a padurilor s-au constituit 2 subunitati de gospodarire , dupa cum urmeaza :

 

Subunitati de productie sau protectie

Suprafata ( ha)

A

Codru regulat, sortimente obisnuite

169,6 ha

M

Conservare deosebita

21,9 ha

 

Bazele de amenajare

S-au adoptat urmatoarele baze de amenajare :

Regimul-codru regulat ;

Exploatabilitatea – tehnica, de protectie. Varsta medie a exploatabilitatii, calculata la nivel de SUP A , este de 105 ani.

Compozitia tel-corespunzatoare tipului natural fundamental de padure.

Tratamente – taieri succesive.

Ciclul – 110 ani.

 

Posibilitati :

Posibilitatea de produse principale

Produsele principale sunt cele ce rezultă în urma efectuării tăierilor de regenerare potrivit tratamentelor silvice aplicate.

Anual se va parcurge o suprafaţă de 2,9 ha, volumul mediu ce se extrage la hectar este de 16 mc. Indicele de recoltare este de 2,72 mc/an/ha.

Posibilitatea este formata in proportie de 100% din molid.

Posibilitatea de produse secundare, tăieri de igienă

Produsele secundare sunt cele ce rezultă în urma efectuării lucrărilor de îngrijire şi conducere a arboretelor.

Indicele de recoltare pentru produse secundare este de 1,7 mc/an/ha.

Indicele de recoltare pentru tăieri de igienă este de 0,1mc/an/ha.

Volumul mediu extras pentru produse secundare este de14 mc/ha.

Posibilitatea de produse secundare se realizeaza in proportie de 85 % din molid, 9% din fag si 5% din brad.

Lucrări speciale de conservare

Prin lucrări speciale de conservare se înţelege ansamblul de intervenţii necesare a se aplica în arborete de vârste înaintate, exceptate definitiv sau temporar de la tăieri de produse principale, în scopul menţinerii sau îmbunătăţirii stării lor fitosanitare.

Suprafața anuală de parcurs 1,1 ha .

Volumul anual de recoltat este de 61 m3  .

Volumul mediu extras pentru tăieri de conservare este de 28 mc/ha.

Analiza si adoptarea planurilor decenale

Posibilitatea de produse principale ( 463 mc) , se va recolta din arboretele : 6B si 7A.

S-au prevazut a se executa in deceniul care urmeaza , urmatoarele lucrari de ingrijire a arboretelor :

  • Curatiri – 9,8 ha , cu un volum extras de 14 mc/an
  • Rarituri – 5, 2 ha/an cu un volum de extras de 220 mc/an.

Curatiri se vor executa in u.a. : 6A, 6C, 7B, 8B, 0, 10A si 10 C.

Rarituri s-au propus in arboretele din u.a : 6A, 6C, 7B, 8B, 9, 10A si 10C.

Cu taieri de conservare se vor parcurge 1,1 ha/an, cu un volum de extras de 61 mc/an.

Taieri de conservare s-au propus in u.a. : 8A si 10D.

Cu taieri de igiena se vor parcurge 1,9 ha/an cu un volum extras de 2 mc/an.

b) gradul in care planul sau programul influenţează alte planuri si programe, inclusiv, pe cele in care se integrează sau care deriva din ele : - in zona nu sunt propuse alte planuri sau programe.

c) relevanta planului sau programului in /pentru integrarea considerentelor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:- amenajamentul isi propune conservarea, prottectia si imbunatatirea calitatii mediului, inclusiv conservarea habitatelr naturale.

d) probleme de mediu relevante pentru plan: nu sunt cunoscute la acesta data.

e)  relevanta planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale si comunitare   

de mediu : -s-au luat in considerare prevederile:

- Legea nr. 46/2008 – Codul Silvic cu modificarile si completarile ulterioare;

- Directiva Consiliului Europei 92/43 EEC referitoare la conservarea habitatelor naturale si a florei si faunei salbatice.

2. Caracteristicile efectelor si ale zonei posibil a fi afectate cu privire, in special la :

  1. probabilitatea, durata, frecventa si reversibilitatea efectelor :

Lucrările propuse se desfăşoară periodic conform prevederilor amenajamentului, pe o durată scurtă, respectându-se Ord. M.M.P. 1540 din 3 iunie 2011 – Normele privind stabilirea termenelor, modalităților si perioadelor de exploatare a masei lemnoase din Unităţile de Producţie constituite din fond forestier si avegetației forestiere din afara fondului  forestier.

Amenajamentul propune lucrari silvice care au ca scop:

  • gestionarea durabila a padurii;
  • cresterea capacitatii de productie si protectie a padurilor.
  1. natura cumulativa a efectelor – nu este cazul.
  2. natura transfrontiera a efectelor – nu este cazul.
  3. riscul pentru sănătatea populaţiei umane sau pentru mediu ( de exemplu datorita accidentelor ) –  nu este cazul .
  4. mărimea si spaţialitatea efectelor ( zona geografica si mărimea populaţiei potenţial afectata ) – lucrarile silvice sunt propuse pe suprafete limitate de teren, , intreaga suprafata are 191, 5 ha.
  5. Valoarea, vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de :

( i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul natural : -nu este cazul.

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limita de calitate a mediului :-nu este cazul.

            (iii) folosirea terenului in mod intensiv : -nu este cazul.

  1. efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional : - amplasamentul nu se suprapune unor arii naturale protejate de interes national sau comunitar .

In situatia aparitiei unor calamitati naturale ( doboraturi de vant si rupturi de zapada, atacuri puternice ale daunatorilor ), se propun urmatoarele tipuri de masuri:

  • semnalarea de catre personalul silvic de teren prin rapoarte a aparitiei doboraturilor/rupturilor de vant sau de zapada si a celorlalti factori destabilizatori;
  • materializarea pe harta UP-ului a suprafetelor afectate de doboraturi/rupturi de vant in masa sau dispersate, atacuri ale daunatorilor, pentru estimarea aproximativa a fenomenului;
  • masurarea suprafetelor afectate de doboraturi/rupturi de vant/zapada in masa si a suprafetelor mari afectate de daunatori;
  • punerea in valoare in cat mai scurt timp a masei lemnoase din suprafetele calamitate , in vederea opririi fenomenului;
  • curatarea de resturi de exploatare a suprafetelor in care s-au produs doboraturi si rupturi de vant sau zapada sau atacuri semnificative ale daunatorilor forestieri;
  • masuri de combatere biologoca a daunatorilor forestieri.

Informarea si participarea publicului :

Anunţurile privind depunerea solicitării au apărut in ziarul „ Monitorul de Vrancea ” din data de 16,17.06.2018 si 20.06.2018 .

Pana la data luării deciziei, nu au fost înregistrate opinii/observaţii din partea publicului.

In conformitate cu prevederile art. 12 alin ( 2 ) din HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe, publicul poate formula comentarii privind decizia etapei de încadrare pe care le trimite in scris la APM Vrancea , in termen de 10 zile calendaristice de la publicarea anunţului.

In cazul in care nu se înregistrează comentarii din partea publicului in intervalul de 10 zile de la publicarea anunţului, APM Vrancea va emite decizia finala.

Documentaţia care a stat la baza deciziei : notificare nr. 5517/18.06.2018 , anunturi publice, memoriu tehnic de prezentare a amenajamentului , harta generala amenajament, proces verbal Conferinta a II-a de amenajare a fondului forestier nr. 48/20.04.2016.

Menţiuni despre procedura de contestare administrativă şi contencios administrativ:

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte cerinţele prevăzute la art. 2 lit. e), considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

 Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 24 au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei menţionate la art. 24 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în

termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzute la alin. (1) şi (2) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.