Back

Decizia etapei de incadrare (proiect) pentru proiectul Amenajare Cimitir Sudic Vîlcele – etapa a II - a - titular - DIRECTIA DE DEZVOLTARE SERVICII PUBLICE

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

PROIECT

NR. 6002 / 03.06.2019

 

            Ca urmare a solicitarii de emitere a acordului de mediu adresate de catre : DIRECŢIA DE DEZVOLTARE SERVICII PUBLICE,  inregistrata la A.P.M. Vrancea cu  nr.  3161/19.03.2019,  in baza Legii nr. 292 / 2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului; Directivei 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului; si  a Ordonantei de Urgenta a Guvernului (O.U.G.) nr. 57/2007 - privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, A.P.M. Vrancea decide, ca urmare a consultarilor desfasurate in cadrul sedintei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 30.05.2019, ca proiectul de investitii :   Amenajare Cimitir Sudic Vîlcele – etapa a II - a”, propus a fi realizat în municipiul Focşani, str. Vîlcele, T. 125, P. 6585, judeţul Vrancea -  nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluarii adecvate.

 

                         Justificarea prezentei decizii :

 

            I. Motivele pe baza carora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluarii impactului asupra mediului sunt următoarele:

 

a) - proiectul intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, pct. 13, lit. a.

- proiectul propus nu  intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,

- proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 si 54 din legea Apelor nr. 107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

b) Caracteristicile proiectului :

     b1) dimensiunea si conceptia intregului proiect :   

            Situatia existenta : La momentul actual cimitirul sudic este impartit in 2 zone, zona veche si zona de extindere. In zona veche a cimitirului au fost constatate lipsa unoi alei pietonale de acces catre morminte, spatii verzi neamenajate, imprejmuire degradata sau tronsoane lipsa, o cale de acces auto deteriorata de lucrarile de aductiune apa si canalizare realizate, precum si necesitatea supliemnatrii retelei  de iluminat public  .   

            In anul 2012 au fost demarate lucrari de extindere si amenajare ale  cimitirului sudic,  in baza Autotizatiei de constructie nr. 146/19.04.2012 . Aceste lucrari de amenajare  au cuprins  :

  1. Realizare imprejmuire in zona extinderii cimitirului – executata integral  ;
  2. Realizare lucrari de terasamente , nivelari , trasare alei si cvartale morminte-executata integral  ;
  3. Realizare retele de apa/canal – lucrare neexecutata ;
  4. Realizare retea de iluminat public in zona extinderii – executata partial ;
  5. Realizare licrari de pavare alei – executata partial .

 

            Situatia propusa : Realizarea investitiei urmareste marirea capatitatii de inhumare prin extinderea cimitirului, refacerea imprejmuirii unde aceasta lipseste sau este deteriorata, realizarea aleelor de acces pietonale si carosabile atat in zona veche cat si la extindere, construirea unui sediu administrativ, racordarea  obiectivelor propuse la retelele existente de alimentare cu apa, canalizare si energie electrica, amenajarea unor spatii verzi si montarea de mobilier urban (cosuri de gunoi, bancute), reabilitarea sistemului de iluminat exterior.

 

            Obiectivele propuse prin prezentul proiect sunt urmatoarele :

- Construire sediu administrativ , Sc = 228,00 mp .

-  Reabilitare imprejmuire Cimitir Sudic ,  lungime totala de 213,49 m. 

- Reabilitare  cai de acces principale si secundare  (drum acces in incinta + alei pietonale )

- Extinderea capacitatii de inhumare a cimitirului si evidentierea modului de amplasare a noilor morminte avand dimensiuni 1,20m x 2,50m, pe toata zona extinderii.

- Realizarea unor spatii verzi inierbate S=2462,86 mp,

- plantarea unor arbusti coniferi,

- montarea unor banci de odihna din lemn,

 - montarea unor cosuri de gunoi,

- realizarea unor platforme din beton pentru amplasarea containerelor de gunoi

- Reabilitarea retelei de aductiune apa, racordarea cladirii sediului administrativ la reteaua de apa existenta,

- refacerea cismelelor existente si montarea de cismele noi .

-  Racordarea noii cladiri  administrative  si a cismelelor la reteaua de canalizare;

- Reabilitare retea de iluminat public (suplimentarea retelei de iluminat public cu noi stalpi de iluminat  si inlocuirea  corpurilor de iluminat la  stalpii de iluminat existenti) si racordarea noii cladiri administrative la reteaua de alimentare cu energie electrica din incinta imobilului .

 

              Reabilitare imprejmuire Cimitir Sudic :

Deoarece imprejmuirea perimetrala a cimitirului a fost deteriorata in timp, se propune repararea si inlocuirea pe tronsoanele corespunzatoare a imprejmuirii  cu gard din tabla cutata zincata, h=2,25m din care soclu din beton are 25 cm, pe o lungime totala de 213,49 m. 

Pentru realizarea imprejmuirii propuse este necesara in prealabil demontarea/ demolarea tronsoanelor existente de imprejmuire realizata din panouri prefabricate de beton si a celor cu structura metalica si plasa de sarma.

Cimitirul va fi imprejmuit deopotriva cu gard si perdea de arbori.

Intre morminte si gardul cimitirului va fi lasata o zona libera de 3 m ce va fi amenajata ca spatiu verde.

 

Reabilitare cai de acces principale si secundare (drum acces principal si alei pietonale)

Propiectul propune solutii pentru reabilitarea aleilor pietonale cu paviment din pavele autoblocante din beton :- de 6 cm grosime in zona cimitirului vechi, avand o suprafata totala S=1124,32 mp ; respectiv, de 5 cm grosime in zona de extindere, avand o suprafata totala S=5655,69 mp.  Suprafetele pavate vor fi marginite cu borduri si vor avea latimea de 1,40m in cazul aleilor din dale de beton respectiv 0,70m, 0,90m, 1,00m si 1,20m in cazul aleilor din pavele autoblocante. 

Aleile carosabile vor fi pavate cu pavele autoblocante din beton de 8 cm grosime in parcarea sediului administrativ, vare va masura suprafata S=438,0 mp. Suprafata pavata va fi marginita cu borduri din beton .

 

          Caracteristicile drumurilor si aleilor amenajate :

           Aleea Principala – tronson I : L = 310m ; latime parte carosabila = 4m

- Imbracaminte din mixtura asfaltica care prezinta degradari sub forma de faiantari, fisuri, suprafata slefuita si exfoliata

- Borduri de beton degradate

             Aleea Principala – tronson II : L = 70m ; latime parte carosabila = 3m

- Strat de balast neuniform, contaminat cu pamant si vegetatie

- Borduri de beton degradate

             Aleea Principala – tronson III : L = 396m ; latime parte carosabila = 5m

- Strat de balast neuniform, contaminat cu pamant si vegetatie

             Aleea Secundara : L = 472m ; latime parte carosabila = 4m

- Strat de balast neuniform, contaminat cu pamant si vegetatie

            Alei Intermediare : L = 1052m ; latime parte carosabila = 4m

- Strat de balast neuniform, contaminat cu pamant si vegetatie.

 

Extinderea capacitatii de inhumare  cu aproximativ 4000 de locuri 

Extinderea capacitatii de inhumare a cimitirului si evidentierea modului de amplasare a noilor morminte avand dimensiuni 1,20m x 2,50m, pe toata zona extinderii se regaseste pe planul de propunere parcelare cimitir in zona de extindere noua a cimitirului, lucrare autorizata in anul 2012 .

Vor fi montati 34 noi stalpi de iluminat noi si  vor fi inlocuite corpurilor de iluminat pe stalpii de iluminat existenti (30 buc).

 

           Amenajarea de noi spatii verzi

Proiectul propune : -  amenajarea unor noi spatii verzi inierbate S=2462,86 mp,

  • plantarea unor arbusti coniferi,
  • amenajarea de locuri de odihna  prevazute cu  52 de  bancute din lemn pentru  odihna;
  • 23 noi platforme din beton pentru amplasarea containerelor de gunoi , platforme prevazute cu cismele racordate la reteau interna de distributie a apei potabile si cu racorduri la reteaua de canalizare, in vederea igienizarii platformeor de depozitare deseuri menajere .
  • 50  cosuri de gunoi vor fi montate pentru intretinerea curateniei in spatial public din incinta cimitirului .

 

Organizarea de santier : Lucrǎrile de execuţie inclusiv cele pentru împrejmuire se vor desfǎşura numai în limitele incintei deţinute de titular.  Pe terenul aferent se va organiza şantierul prin amplasarea unor obiecte provizorii: racord si tablou electric; unct PSI (in imediata apropiere a sursei de apǎ) Punct alimentare apǎ potabilǎ; magazie provizorie cu rol de depozitare materiale  şi depozitare scule; container birouri; container Vestiare; container Grupuri Sanitare; platforma depozitare gunoi şi deşeuri; cabinǎ control acces.

La finalizarea lucrărilor de construcții montaj și a instalațiilor aferente acestora, constructorul va executa o serie de lucrări de aducere în parametrii inițiali de mediului a terenului afectat de lucrări.

 

 

               b2) Cumularea cu alte proiecte existente si/sau aprobate:: - nu este cazul.

               b3) Utilizarea resurselor naturale, in special a solului, a terenurilor, a apei si a biodiversitatii:: agregate minerale, beton, cofraje lemn; combustibili: motorina folosita pentru functionarea utilajelor.

               b4) Cantitatea si tipurile de deseuri generate/gestionate: Deseurile rezultate din executia proiectului (materiale de constructii) vor fi colectate pe sorturi si depozitate in locuri special amenajate. Din activitatile de excavatii necesare pentru realizarea fundatiilor rezulta deseurile de pamant si materiale excavate, resturi vegetale, piatra si sparturi de piatra . Din activitatiile de constructii montaj rezulta deseurile amestecate de materiale de constructie, capete de cabluri si amestecurile metalice.

Deseuri aferente obiectivului in perioada de exploatare : deseuri de ambalaje, deseuri menajere; deseuri reziduale solide.

 

 

                b5) Poluarea si alte efecte negative: pot apărea emisii pe perioada realizarii investitiei.

                b6) Riscurile de accidente majore si/sau dezastre relevante pentru proiectul in cauza, inclusiv cele cauzate de schimbarile climatice, conform informatiilor stiintifice : nu se vor utiliza materiale cu risc pentru om/mediu si titularul de proiect/constructorul va lua masuri in vederea prevenirii accidentelor.

-  riscuri de accidente majore- nu este cazul.

-riscuri de dezastre naturale – nu este cazul.

- riscuri cauzate de schimbarile climatice – nu este cazul.

 

                   b7) Riscurile pentru sanatatea umana - nu este cazul; lucrarile prevazute in proiect vor fi realizate in incinta amplasamentului apartinand beneficiarului, D.D.S.P. Focsani, iar functionarea utilajelor in vederea realizarii lucrarilor  propuse va fi intermitenta.

 

    c) Localizarea proiectelor:

c1) Utilizarea actuala si aprobata a terenurilor: Terenul, situat in str. Vilcele, Focsani, Vrancea, Nr. cad . 61703, Carte funciara  nr. 61703 , T 122 ; 125 , Pc 6369 ; 6569 ; 6585, apartine domeniului public si are suprafata de 92832 mp.  Imobilul se afla in admnistrarea Directiei de Dezvoltare Servicii Publice – Primaria Focsani  conform HCL 46/27.03.2001, HCL 34/22.02.2005, HCL 173/28.07.2009 si HCL 111/28.03.2017 .Terenul face parte din categoria de folosinta pasune, se afla in subzone de parcuri, amenajari sportive si perdele de protective propuse.

 

c2) Bogatia, disponibilitatea, calitatea si capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa si biodiversitatea) din zona si din subteranul acesteia : - nu este cazul.

 

c3)  Capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordandu-se o atentie speciala urmatoarelor zone:

   a)   Zonele umede – nu este cazul;

   b)   Zonele costiere – nu este cazul;

   c)   Zonele montane si cele impadurite – nu este cazul;

   d)   Parcurile si rezervatiile naturale – nu este cazul;

   e)  Ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt : zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate : - nu este cazul;

   f)   Zonele de protectie speciala – nu este cazul;

   g)   Ariile in care standardele de calitate a mediului au sunt depasite : nu este cazul.

   h)   Ariile dens populate : - nu este cazul;

   i)    Peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica : - nu este cazul.

 

d) Tipurile si caracteristicile impactului potenţial :

d1) Importanta si extinderea spatiala a impactului:: impactul este local, cu durata limitata, numai in zona frontului de lucru si  nu va  schimba functiunea zonelor invecinate.

d2) Natura impactului: direct si temporar, in perioada de realizare a lucrarilor.

d3) Natura transfrontaliera a impactului : nu este cazul, proiectul nu intra sub incidenta Conventiei   privind evaluarea impactului asupra mediului in context transfrontier , adoptata la Espoo la  25.02.1991 ratificata prin Legea nr. 22/2001.

d4) Intensitatea si complexitatea impactului : in perioada de execuţie a proiectului  impactul asupra  factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim daca se vor respecta masurile privind protecţia  factorilor de mediu impuse prin proiect ( prezentate in memoriul de prezentare) ,

      d5) Probabilitatea impactului : redusa pe timpul realizarii proiectului,

      d6) Debutul, durata, frecventa si reversibilitatea preconizate ale impactului : impactul lucrarilor

      asupra factorilor de mediu va debuta odata cu inceperea executiei lucrarilor, in perioada de executie  a proiectului impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar si reversibil .

     d7) Cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente si/sau aprobate: nu este cazul

     d8) Posibilitatea de reducere efectiva a impactului: prin aplicarea conditiilor de realizare a proiectului mentionate la punctul II.

                             

                    Conditiile de realizare a proiectului :

 

-  Investitia se va realiza cu respectarea  legislatiei in vigoare  si a tuturor acordurilor/avizelor de specialitate mentionate in Certificatul de Urbanism  nr. 1621 din 20.11.2018, eliberat de Primaria orasului municipiului Focsani, judetul Vrancea.

 -   Pe tot parcursul executiei lucrarilor si functionarii obiectivului se vor lua  toate masurile si se vor realiza toate lucrarile necesare pentru protectia calitatii solului si apelor cat si prevenirea poluarilor accidentale.

-   Se vor respecta masurile de protectie a mediului prevazute in proiect in scopul reducerii la minim a impactului asupra mediului.

-   Deseurile  reciclabile rezultate pe perioada lucrarilor de constructii  vor fi colectate  / stocate temporar, selectiv in recipienti speciali , in vederea valorificarii prin unitati de specialitate , autorizate  (cu respectarea in permanenta a prevederilor Legii nr. 211 / 2011 privind regimul deseurilor ;

 -  Deseurile menajere generate in perioada lucrarilor de constructii vor fi colectate / stocate temporar in pubele si eliminate prin firme de salubritate autorizate ;

-  Interzicerea tuturor lucrarilor de intretinere si reparatii la mijloacele de transport si utilaje din dotare in incinta obiectivului (acestea se vor executa prin unitati de specialitate autorizate) ; 

-  Se va asigura managementul substantelor periculoase folosite in conformitate cu Legea nr. 360 / 2004 privind regimul substantelor si preparatelor chimice periculoase cu modificarile si completarile ulterioare si cu respectarea in permanenta a tuturor normelor legale in vigoare in domeniul : protectiei mediului,  PSI, sanatatii si securitatii muncii ;

-  Se interzice depozitarea materialelor de constructie si a deseurilor rezultate in albiile cursurilor de apa din zona sau in spatii neautorizate;

-   Se vor lua masuri specifice de protectia mediului pentru organizarea de santier (imprejmuire cu panouri,  spatii amenajate prevazute cu recipiente pentru colectarea deseurilor,  WC-uri ecologice etc.) ;

-  Surplusul de pamant rezultat din excavatie va fi folosit  la refacerea unor zone degradate ;

-  Se vor asigura conditii pentru depozitarea temporara a materialelor de constructie si a reziduului de santier astfel incat sa nu afecteze factorii de mediu ;

 

-  Nivelul de zgomot se va încadra in limitele impuse de SR 10009 / 2017 privind acustica – limite admisibile ale nivelului de zgomot in mediul ambiant ; Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 119/2014 pentru aprobarea normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata si al populatiei.

-  Se vor utiliza utilaje cu nivel de zgomot scăzut ;

- Se interzice spălarea si efectuarea lucrărilor de întreţinere/reparaţii a mijloacelor de transport, a utilajelor si echipamentelor folosite in perioada implementării proiectului, in perimetrul amplasamentului sau in afara unitatilor autorizate in acest scop;

- Deşeurile menajere generate in perioada lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate temporar in pubele cu capac si eliminate prin firme de salubrizare autorizate;

- Se interzice utilizarea materialelor cu risc ecologic imediat sau in timp;

- Se va separa zona de lucru cu panouri demontabile in scopul împiedicării accesului autovehiculelor si a persoanelor neautorizate;

- Execuţia lucrărilor de terasamente se va face cu respectarea operaţiunilor de separare a stratului vegetal (unde este cazul) de restul terasamentelor, spre a fi refolosit la redarea terenului ocupat temporar la starea iniţiala de calitate;

- Terenul ocupat temporar de organizarea de şantier va fi readus la starea initiala;

- Alimentarea cu carburanţi, repararea si întreţinerea mijloacelor de transport si a utilajelor folosite pe şantier se va face numai la societati specializate si autorizate.

- Se vor evita pierderile de carburanţi sau lubrefianţi la staţionarea utilajelor; astfel toate utilajele vor fi atent verificate;

- Organizarea de şantier va ocupa fi amenajata astfel incat sa asigure facilitatile de baza conform prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea lucrărilor de construcţii, cu modificările si completările ulterioare.

 - Organizarea de şantier va dispune de o toaleta ecologica. Constructorul va avea in vedere întreţinerea toaletei ecologice, prin contract cu o firma autorizata;

- Evitarea pierderilor de materiale si substanţe cu potenţial poluant in vederea eliminării poluării accidentale a apelor de suprafaţa si a apelor subterane;

- Nu se vor depozita materiale si deşeuri in albia apelor de suprafaţa sau pe malurile acesteia;

- Nu se vor stoca combustibili in organizarea de şantier;

- Materialele fine (pamant, balast, nisip) se vor transporta in autovehicule prevăzute cu prelate pentru împiedicarea imprastierii acestora pe partea carosabila;

- Prezentul act nu se refera la partea de rezistenta si stabilitate a lucrărilor de investiţii ;

- Prezentul act administrativ nu exonerează de răspundere proiectantul si constructorul in cazul producerii unor accidente in timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora ;

-  Prezenta Decizie este valabila pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului;

- Titularul proiectului sau al activităţii are obligatia de a notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenita dupa emiterea deciziei de incadrare , iar A.P.M. Vrancea va aplica corespunzator in aceasta situatie prevederile art. 22 , alin. 3 din H.G.  nr. 445 / 2009.

- Nerespectarea prevederilor prezentei Decizii a A.P.M. Vrancea atrage suspendarea şi anularea acestuia, după caz.  

       -  La finalizarea proiectului autoritatea competenta pentru protecţia mediului efectuează un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare.

                    

 

 

         Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

 

          Prevederile prezentului act se pot revizui in conditiile specificate in art. 41 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului, in cazul in care se constata aparitia unor elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii etapa de incadrare.

         In aces sens, pana la adoptarea unei decizii de catre autoritatea competenta , este interzisa desfasurarea oricarei activitati sau realizarea proiectului, care ar rezulta in urma modificarilor care fac obiectul notificarii ( potrivit art.16, alin 5 din OUG nr. 195/2005, privind protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare).

 

          Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un

drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ

competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusive aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

          Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

         Pe toata durata realizării si funcţionarii obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale :

  • O.U.G. nr. 195 / 2005 privind protecţia mediului cu modificarile, completarile si aprobarile ulterioare ;
  • SR 10009 / 2017 privind acustica urbană – limite admisibile ale nivelului de zgomot din mediul ambiant;
  • Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor;
  • HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Ordinului MMP nr. 794/2012 privind Procedura de raportare a datelor referitoare la ambalaje si deşeuri de ambalaje;
  • Ordinul M.A.P.P.M. 756 / 1997 (a valorilor de referinţă pentru urme de elemente chimice în soluri prin punctele de măsurare indicate de inspectorul de control) si M.O.303 / 06.11.1997, pentru aprobarea Reglementarii privind  evaluarea poluării mediului; 
  • Hotărârea de Guvern nr. 352 / 21.04.2005 privind modificarea si completarea H.G. 188 / 2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare in mediul acvatic a apelor uzate;
  • Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 119/2014 pentru aprobarea normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata si al populatiei.
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea si repararea prejudiciului asupra mediului aprobata prin Legea nr. 19/2008 modificata si completata cu OUG nr. 15/2009.
  • Legea 86 / 10.05.2000 (M.O.244 / 22.05.2000) pentru ratificarea Convenţiei privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justiţie in probleme de mediu, semnata la Arhus la 25.01.2005.