Back

Decizia etapei de incadrare (proiect) pentru proiectul Lucrari de decolmatare, regularizare si reprofilare albie minora, prin exploatare de nisip si pietris in perimetrul Dumbraveni, raul Ramna, centrul albiei, comuna Dumbraveni, judetul Vrancea - titular - S.C. PADOPREST AGREGATE S.R.L.

PROIECTUL DECIZIEI ETAPEI DE INCADRARE

Nr. 8954 din 26.09.2019

              Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresata de S.C. PADOPREST AGREGATE S.R.L., cu sediul in com. Dumbraveni, sat Dragosloveni, str. Valea Ramnei, nr. 97, jud. Vrancea, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 6979 din 27.06.2019, în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 26.09.2019 că proiectul:

,, Lucrari de decolmatare, regularizare si reprofilare albie minora, prin exploatare de nisip si pietris in perimetrul Dumbraveni, raul Ramna, centrul albiei, comuna Dumbraveni, judetul Vrancea”, propus a fi amplasat in com. Dumbraveni, sat Dumbraveni, albia minora a raului Ramna, jud. Vrancea, nu se supune evaluării impactului asupra mediului.

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele pe baza carora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluarii impactului asupra mediului sunt următoarele:

a) - proiectul se încadrează în prevederile Legii 292/2018, anexa nr. 2, pct. 2. lit.a. ( Cariere, exploatari miniere de suprafata si de extractie a turbei, altele decat cele prevazute in anexa 1).

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;

- proiectul propus intra sub incidenta art. 48 din Legea Apelor nr. 107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare.

b) Caracteristicile proiectului :

   b1) dimensiunea si conceptia intregului proiect :

          Resursa minerala exploatata si valorificata o consituie nisipul si pietrisul  ce va fi  exploatat din albia minora a raului Ramna.

Perimetrul de exploatare Dumbraveni este situat pe teritoriul UAT Dumbraveni (extravilan), in partea de V a satului Dumbraveni, judeţul Vrancea, albia minoră a râului Ramna, inspre malul drept.

          Terenul perimetrului aparţine  Administraţiei Naţionale "APELE ROMÂNE" Siret-S.G.A. Vrancea, zona albiei minore( Contract de inchiriere nr. 70/30.05.2019 a S= 13 765  mp  ).

         Un reper important il constituie podul de peste raul Ramna apartinand E 85- Bucuresti- Ramnicu Sarat - Suceava, de la Dumbraveni,  fata de acest obiectiv, perimetrul se situeaza la peste 1,0 Km amonte.

Coordonatele stereo 70 ale amplasamentului sunt:

Punctul

Coordonate  Stereo 70

Punctul

Coordonate  Stereo 70

X

Y

X

Y

         1

452 322

663 354

         11

452 193

663 698

2

452 344

663 381

12

452 158

663 678

3

452 318

663 421

13

452 174

663 621

4

452 293

663 452

14

452 189

663 569

5

452 277

663 473

15

452 203

663 525

6

452 263

663 496

16

452 210

663 508

7

452 246

663 526

17

452 224

663 483

8

452 236

663 545

18

452 233

663 467

9

452 223

663 589

19

452 245

663 454

10

452 209

663 644

20

452 263

663 432

 

 

 

21

452 287

663 403

 

Administrativ, amplasamentul perimetrului de exploatare se afla pe teritoriul  comunei Dumbraveni ( extravilan),  judeţul  Vrancea, in albia minora a raului Ramna.

Accesul în perimetrul de exploatare se realizează din   E 85, de la capatul podului de peste raul Ramna, pe  un drum de exploatare- utilizat de localnici, in lungime de cca  0,8 Km, amenajat pe malul drept al raului Ramna.

Perimetrul are forma poligonala avand L= 360 m, l = 35-40 m, S= 13 765 mp, terenul fiind asimilat cu categoria de folosinta-neproductiv.

 

Adancimea medie de exploatare a zacamantului va fi de 1,50 m, iar cea  maxima de excavare a zacamantului se va limita la 2,70 m ( in PT 3) fata de cota superioara a depozitului natural de balast, fara a se cobori sub talvegul actual al raului.

Suprafata S = 13 765 mp = 0,014 kmp.

Pentru protecţia   malurilor   raului  din zona, extractia balastului se va realiza numai din interiorul albiei minore, pastrandu-se pilieri de siguranta fata de  cele 2 maluri:

-minim-50 m fata de malul drept;

-minim-10 m fata de malul stang.

Gabaritarea volumelor de nisip si pietriş in cadrul senalului proiectat, s-a realizat prin metoda profilelor transversale (secţiuni perpendiculare pe direcţia de curgere) ce delimitează unităţile de calcul.

Suprafata perimetrului de exploatare este de 13 765  m2, rezervele geologice fiind de 20 895 mc.

            Pentru anul 2019 -2020 se prelimina a se extrage 20 800 mc, defalcati  astfel: 

Total an

Trimestrul:

IV 2019

I 2020

II 2020

III 2020

20 800

4 800

2 500

6 000

7 500

 

   Exploatarea agregatelor minerale de rau din  perimetrul solicitat se va face concomitent cu reprofilarea traseului albiei minore a raului Ramna, prin atragerea curentului principal al apei catre zona centrala si protejarea de eroziune a a celor 2 maluri, care sunt supuse eroziunii.

  Amplasarea punctului de extractie in albia minora  a raului Ramna este oportuna pentru exploatarea nisipurilor si pietrisurilor in scopul utilizarii lor pentru refacerea infrastructurii, la drumuri, precum si in lucrari de constructii.

Volumul de nisip si pietris  extras va fi de 20 800 mc.

Perimetrul Dumbraveni în care se va desfăşura exploatarea este amplasat în albia minora a raului Ramna, inspre malul drept.

Tehnogia de exploatare este urmatoarea:

  • trasarea fasiilor de exploatare, conform planului de situatie si materializarea  lor in teren;
  • excavarea in cadrul fasiilor cu ajutorul excavatorului cu cupa, din aval catre amonte si dinspre malul stang spe malul apei si depozitarea materialului lateral;
  • impingerea cu buldozerul S  1500 si realizarea de gramezi de material;
  • incarcarea materialului depozitat cu ajutorul incarcatorului tip Wolla in autobasculante de 16 t;
  • transportul nisipului si pietrisului la statia de sortare sau direct la beneficiari  in cazul in care acesta utilizeaza materialul brut.

           Organizarea de santier se va face pe un amplasamnet inchiriat de beneficiar la distanta de zonele locuibile in extravilanul comunei Dumbraveni, in apropierea perimetrului de extractie agregate minerale.

b2)Cumularea cu alte proiecte existente si/sau aprobate: nu e cazul.

b3)Utilizarea resurselor naturale, in special a solului, a terenurilor, a apei si a biodiversitatii:  apa, pamant, agregate minerale: nu e cazul.

b4)Cantitatea si tipurile de deseuri generate/gestionate : deşeuri de construcţii ( deseuri din fier si otel, pamant, balast, piatra sparta, beton ), deseuri de hartie, carton, materiale plastice, lemn de la ambalaje, deşeuri menajere, etc.

Deseurile rezultate in perioada de executie a proiectului vor fi gestionate conform prevederilor Legii nr. 211 / 2011 privind gestionarea deseurilor si HG nr. 856/2002 privind evidenta gestiunii deseurilor si pentru aprobarea listei cuprinzand deseurile, inclusiv deseurile periculoase cu modificarile si completarile ulterioare.

Deşeurile vor fi colectate selectiv in spatii special amenajate si valorificate prin unitati specializate.

b5) Poluarea si alte efecte negative : Emisiile poluante vor fi locale, in zonele de lucru, pe perioada executarii lucrarilor si vor fi generate cu precadere ca urmare a activitatilor mijloacelor de transport si utilajelor folosite in perioada de realizare a proiectului.

Emisiile poluante, inclusiv zgomotul provenite din surse din perioada de executie a proiectului vor fi reduse prin utilizarea de utilaje si echipamente adecvate.

b6) Riscurile de accidente majore si/sau dezastre relevante pentru proiectul in cauza, inclusiv cele cauzate de schimbarile climatice, conform informatiilor stiintifice : nu se vor utiliza materiale cu risc pentru om/mediu si titularul de proiect/constructorul va lua masuri in vederea prevenirii accidentelor.

-  riscuri de accidente majore- nu este cazul.

- riscuri de dezastre naturale – nu este cazul avand in vedere ca amplasamentul proiectului este in afara zonelor locuite.

- riscuri cauzate de schimbarile climatice – nu e cazul.

b7) Riscurile pentru sanatatea umana - nu este cazul.

c) Amplasarea proiectelor :

c1) Utilizarea actuala si aprobata a terenurilor: conform certificatului de urbanism nr. 51/19.06.2019 emis de Primaria comunei Dumbraveni folosinta – drumuri de interes local si zona albie minora a unui curs de apa clasificat cu destinatia zona exploatare agregate minerale.

c2) Bogatia, disponibilitatea, calitatea si capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa si biodiversitatea) din zona si din subteranul acesteia: nu este cazul,

 c3)  Capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordandu-se o atentie speciala urmatoarelor zone:

       a) zonele umede, zone riverane, guri ale raurilor: nu este cazul,

       b) zonele costiere si mediul marin : nu este cazul,

       c) zonele montane si forestiere : nu este cazul,

       d) arii naturale protejate de interes national, comunitar, international : nu este cazul

       e) zone clasificate sau protejate conform legislaţiei in vigoare : situri Natura 2000 desemnate in conformitate cu legislatia privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice ; zonele prevăzute de legislatia privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a – zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislatiei din domeniul apelor, precum si a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică: nu este cazul.

       g) zonele in care au existat deja cazuri de nerespectarea standardelor de calitate a mediului prevazute de legislatia nationala si la nivelul Uniunii si relevante pentru proiect sau in care se considera ca exista astfel de cazuri: nu este cazul,

       h) zonele cu o densitate mare a  populatiei : nu este cazul.

       i) peisaje si situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul

d) Tipurile si caracteristicile impactului potenţial :

 d1) Importanta si extinderea spatiala a impactului – zona geografica si dimensiunea populatiei care poate fi afectata : impactul este local, cu durata limitata, numai in zona frontului de lucru si  nu va schimba functiunea zonelor invecinate.

d2) Natura impactului: direct si temporar, in perioada de realizare a lucrarilor.

d3) Natura transfrontaliera a impactului : nu este cazul, proiectul nu intra sub incidenta Conventiei privind evaluarea impactului asupra mediului in context transfrontier, adoptata la Espoo la 25.02.1991 ratificata prin Legea nr. 22/2001.

d4) Intensitatea si complexitatea impactului : in perioada de execuţie a proiectului  impactul asupra factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim daca se vor respecta masurile privind protecţia factorilor de mediu impuse prin proiect ( prezentate in memoriul de prezentare).

      d5) Probabilitatea impactului : redusa pe timpul realizarii proiectului,

      d6) Debutul, durata, frecventa si reversibilitatea preconizate ale impactului :impactul lucrarilor asupra factorilor de mediu va debuta odata cu inceperea executiei lucrarilor, in perioada de executie a proiectului impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar si reversibil.

     d7) Cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente si/sau aprobate: nu e cazul

d8) Posibilitatea de reducere efectiva a impactului: prin aplicarea conditiilor de realizare a proiectului mentionate la punctul II.

 

II. Condiţiile de realizare a proiectului :

- Investiţia se va realiza cu respectarea proiectului, a legislaţiei de mediu in vigoare, a menţiunilor din Certificatul de Urbanism nr. 51/19.06.2019 emis de Primaria Comunei Dumbraveni si a avizului de gospodarire a apelor nr. 224 / 27.08.2019 emis de ABA – Siret Bacau.

- Pe tot parcursul execuţiei lucrărilor si funcţionarii obiectivului se vor lua toate  masurile si se vor realiza toate lucrările necesare pentru protecţia calităţii apelor si prevenirea poluării accidentale ale apelor subterane si de suprafaţa.

- Prezentul act nu exonereaza titularul de proiect de obligatia obtinerii avizelor mentionate in certificatul de urbanism.

   Se vor respecta conditiile din avizul de gospodarire apelor nr. 224 / 27.08.2019 emis de ABA Siret Bacau:

  • Daca in zona se promoveaza lucrari hidrotehnice, regularizari si consolidari de maluri, aparari impotriva inundatiilor, exploatarea de agregate minerale va fi oprita, acestea fiind cazuri de forta majora.
  • Se interzice trecerea prin apa a oricaror mijloace de transport si a mijloacelor mecanice de excavare a agregatelor minerale.

- Constructorul si beneficiarul răspunde de realizarea corecta a lucrărilor propuse, prezentate in Memoriul Tehnic.

- La executarea lucrărilor, se vor respecta normele sanitare, PSI, de protecţia muncii, de gospodărire a apelor si de protectia mediului in vigoare.

      - Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice si a regimului juridic    

     prevăzute prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autoritati.

      - In perioada de execuţie a lucrărilor vor fi stabilite zone de parcare a autovehiculelor si

      utilajelor utilizate.

    - Se interzic lucrările de întreţinere si reparaţii la utilajele si mijloacele de transport in   

   cadrul  obiectivului de investiţii (acestea se vor realiza numai prin unitati de specialitate

   autorizate).

- Lucrările vor fi executate fara a produce disconfort prin generarea de noxe, praf, zgomot si vibraţii.

- Managementul deşeurilor generate de lucrările de construcţii va fi in conformitate cu legislaţia specifica de mediu si va fi in responsabilitatea titularului de proiect cat si a operatorului care realizează lucrările.

- Se vor realiza spatii special amenajate pentru colectarea selectiva a tuturor categoriilor de deşeuri produse ( deşeuri inerte din demolări, deşeuri de ambalaje, deşeuri metalice etc.), in conformitate cu prevederile Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor.

- Se interzice depozitarea materialelor de construcţii si a deşeurilor rezultate in spatii neamenajate in acest scop.

- Se vor asigura condiţii pentru depozitarea temporara a materialelor de construcţii si a reziduului de şantier astfel incat sa nu creeze disconfort locuitorilor din zona.

- Se vor respecta prevederile HG nr. 1756/2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediu produs de echipamente destinate utilizării in exteriorul clădirilor.

- Activităţile care produc mult praf vor fi reduse in perioadele cu vânt puternic sau se va urmări o umectare a suprafeţelor.

- Se vor verifica periodic utilajele si mijloacele de transport in ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon si a altor gaze de eşapament si punerea in funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.

- După terminarea lucrărilor, constructorul are obligaţia eliberării amplasamentului de orice fel de obstacole (resturi materiale, anrocamente, grămezi de pamant, etc.) si refacerea cadrului natural.

  • Investiţia va respecta strict proiectul si masurile de protecţie a mediului prevăzute de proiect, in scopul reducerii la minim a impactului asupra factorilor de mediu.
  • Se vor lua masuri specifice de protecţie a mediului pe perioada realizării proiectului de

investiţii (împrejmuire cu panouri, recipiente de colectare a deşeurilor, etc.).

  • Se vor lua masuri pentru evitarea poluării accidentale a factorilor de mediu pe toata durata execuţiei lucrărilor.
  • Deşeurile rezultate in urma lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate temporar in containere metalice acoperite sau pe platforme de depozitare temporara si transportate la o platforma de deşeuri autorizata; transportul acestor tipuri de deşeuri se va face de către o societate specializata autorizata cu respectarea prevederilor HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Deşeurile industriale reciclabile rezultate in perioada lucrărilor de construcţii  (metalice, hârtie - carton, plastic – PET etc.) vor fi colectate/stocate temporar pe tipuri, in recipiente speciale, in vederea valorificării prin societati autorizate specializate.
  • Deşeurile menajere generate in perioada lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate temporar in pubele cu capac si eliminate prin firme de salubrizare autorizate.
  • Se interzice utilizarea materialelor cu risc ecologic imediat sau in timp.
  • Se va separa zona de lucru cu panouri demontabile in scopul împiedicării accesului

autovehiculelor si a persoanelor neautorizate.

  • Se vor evita pierderile de carburanţi sau lubrefianţi la staţionarea utilajelor, astfel toate

utilajele vor fi verificate periodic;

  • Evitarea pierderilor de materiale si substanţe cu potenţial poluant in vederea eliminării

poluării accidentale a apelor de suprafaţa si a apelor subterane.

  • Materialele fine sau prăfoase (pamant, balast, nisip, deşeuri de construcţie prăfoase ) se vor transporta in autovehicule prevăzute cu prelate de protecţie pentru împiedicarea imprastierii acestora pe partea carosabila.
  • Nu se vor stoca combustibili in şantier.

-   Prezentul act nu se refera la partea de rezistenta si stabilitate a lucrărilor de investiţii.

- Prezentul act nu exonerează de răspundere proiectantul si constructorul in cazul producerii unor accidente in timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

-  La finalizarea lucrarilor , titularul proiectului notifica A.P.M. Vrancea in vederea efectuarii unui control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

 

Prevederile prezentului act se pot revizui in conditiile specificate in art. 41 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului, in cazul in care se constata aparitia unor elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii etapa de incadrare.

Pana la adoptarea unei decizii de catre autoritatea competenta , este interzisa desfasurarea oricarei activitati sau realizarea proiectului, care ar rezulta in urma modificarilor care fac obiectul notificarii ( potrivit art.16, alin 5 din OUG nr. 195/2005, privind protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare).

 

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un

drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ

competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusive aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

      Pe toata durata realizării si funcţionarii obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale :

  • O.U.G. nr. 195 / 2005 privind protecţia mediului cu modificarile, completarile si aprobarile ulterioare ;
  • SR 10009 / 2017 Acustica – limite admisibile ale nivelului de zgomot din mediul ambiant;
  • Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor;
  • HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Hotărârea de Guvern 235/2007 (M.O. 199 / 22.03.2007), privind gestionarea uleiurilor uzate
  • Ordinului MMP nr. 794/2012 privind Procedura de raportare a datelor referitoare la ambalaje si deşeuri de ambalaje;
  • Ordinul M.A.P.P.M. 756 / 1997 (a valorilor de referinţă pentru urme de elemente chimice în soluri prin punctele de măsurare indicate de inspectorul de control) si M.O.303 / 06.11.1997, pentru aprobarea Reglementarii privind  evaluarea poluării mediului; 
  • Hotărârea de Guvern nr. 352 / 21.04.2005 privind modificarea si completarea H.G. 188 / 2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare in mediul acvatic a apelor uzate;
  • Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 119/2014 pentru aprobarea normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata si al populatiei cu modificarile si completarile ulterioare.
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea si repararea prejudiciului asupra mediului aprobata prin Legea nr. 19/2008 modificata si completata cu OUG nr. 15/2009.
  • Legea 86 / 10.05.2000 (M.O.244 / 22.05.2000) pentru ratificarea Convenţiei privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justiţie in probleme de mediu, semnata la Arhus la 25.01.2005.