Back

Decizia etapei de incadrare pentru PLANUL – Amenajament Pastoral al pasunilor apartinand comunei Tifesti, judetul Vrancea , amplasat in com. Tifesti, jud. Vrancea - titular PRIMARIA COMUNEI TIFESTI

Nr.  733 din data de  14.02.2019

                               

 

DECIZIE PRIVIND ETAPA DE INCADRARE

 

         Ca urmare a notificarii adresate de PRIMARIA COMUNEI TIFESTI cu sediul in com. Tifesti, sat Tifesti, jud. Vrancea privind planul „ Amenajament Pastoral al pasunilor apartinand comunei Tifesti, judetul Vrancea” , înregistrata la APM Vrancea cu nr. 733 din 22.01.2019 ,

in baza :

  • Hotărârii Guvernului nr. 19/12.01.2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi pentru modificarea unor acte normative,
  • Hotărârii Guvernului nr. 1000/2012 privind reorganizarea si funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului si a instituţiilor publice aflate in subordinea acesteia cu modificarile si completarile ulterioare ,
  • Hotărârii Guvernului nr. 1076/2004, privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe,

 

având în vedere punctul de vedere emis de serviciul CFM  nr. 1157/14.02.2019 și consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedinţei Comitetului Special Constituit din data de 07.02.2019 - etapa de încadrare,

 

în conformitate cu prevederile H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, art. 5, alin. (3), pct. c) şi a anexa nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului,

 

în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat,

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea decide:

PLANUL – Amenajament Pastoral al pasunilor apartinand comunei Tifesti, judetul Vrancea  , amplasat in com. Tifesti, jud. Vrancea  , titular PRIMARIA COMUNEI TIFESTI , nu necesita evaluare de mediu şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

 

Motivele care au stat la baza luării deciziei sunt următoarele :

- planul se încadrează in prevederile HG nr. 1076/2004 art. 5. alin (3) lit. c.

1. Caracteristicile planurilor si programelor cu privire, in special, la :

a) gradul in care planul creează un cadru pentru proiecte si alte activitati viitoare fie in ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea si condiţiile de funcţionare, fie in privinţa alocării resurselor:

Amenajamentul Pastoral reprezinta documentatia care cuprinde masurile tehnice, organizatorice si economice necesare ameliorarii si exploatarii pajistilor, in conformitate cu obiectivele de management al pajistilor. Suprafata totala a pasunilor este de 282,6996 ha.

Obiectivele amenajamentului pastoral sunt:

  • Inventarierea pajistilor de pe teritoriul unitatii administrativ teritoriale;
  • Studierea caracteristicilor fondului pastoral ce se amenajeaza;
  • Furnizarea materialului documentar necesar pentru planificarea lucrarilor de ameliorare a pajistilor si pentru gospodarirea fondului pastoral.

 

Vecinatati:

Teritoriul comunei Tifesti este delimitat la nord si sud de cele doua rauri Putna si Susita, avand urmatorii vecini in partea de nord, comuna Straoane si orasele Panciu si Marasesti, in sud comuna Bolotesti, la est comuna Garoafa si la vest comuna Vidra.

Comuna Tifesti are in componenta urmatoarele 9 sate: Tifesti, Olesesti, Batinesti, Igesti, Patrascani, Tufe, Sarbi, Vitanesti, Clipicesti, are o suprafata de 98 km2, o populatie de 5,199 locuitori si o densitate de 53/km2.

 

Obiectivele social- economice si ecologice

In cadrul proiectului s-au avut in vedere urmatoarele obiective specifice:

  • Refacerea si imbunatatirea calitatii solului;
  • Asigurarea permanentei si stabilitatii biodiversitatii;
  • Protectia solului, diminuarea intensitatii proceselor de degradare a terenurilor si ameliorarea progresiva a capacitatii de productie a acestora;
  • Ameliorarea progresiva a capacitatii de productie a terenurilor agricole degradata sau inapte altor folosinte;
  • Asigurarea standardelor de sanatate a populatiei si protectia colectivitatilor umane impotriva factorilor daunatori, naturali si antropici;
  • Imbunatatirea aspectului peisagistic

 

Organizarea, imbunatatirea, dotarea si folosirea pajistilor

1.Aspecte generale privind stabilirea metodelor de imbunatatire a covorului ierbos.

Inainte de a se efectua lucrarile specifice de imbunatatire a covorului ierbos prin diferite metode si mijloace cunoscute, sunt necesare lucrari de eliminare a factorilor limitativi majori ai productivitatii pajistilor, cum ar fi:

  • Masuri ameliorative generale, care se aplica pe toate pajistile afectate de factori limitativi ai productiei, ce includ urmatoarele lucrari:
  • Eliminarea excesului de umiditate;
  • Combaterea eroziunii de adancime si a alunecarilor de teren;
  • Corectarea reactiei solului prin lucrari de amendare.
  • Masuri de imbunatatire fara inlocuirea totala a vechiului covor vegetal, numite masuri de suprafata, ce includ urmatoarele lucrari:
  • Distrugerea musuroaielor de orice provenienta;
  • Curatirea de vegetatie ierboasa si lemnoasa nevaloroasa si de pietre;
  • Imprastierea dejectiilor ramase in urma pasunatului sau dupa fertilizare;
  • Fertilizarea corespunzatoare;
  • Suprainsemantarea.
  • Masuri de refacere radicala a covorului ierbos prin inlocuirea vechiului covor vegetal cu amestecuri de graminee si leguminoase perene de pajisti, ce includ urmatoarele lucrari :
  • Curatirea de musuroaie, de vegetatie nefolositoare si de pietre;
  • Distrugerea covorului vegetal;
  • Fertilizarea;
  • Pregatirea patului germinativ;
  • Reinsamantarea;
  • Intretinerea pajistilor nou infiintate.

2.Lucrari preliminare obligatorii de punere in valoare a pajistilor

  • Combaterea eroziunii de suprafata a solului;
  • Combaterea eroziunii de adancime;
  • Indepartarea pietrelor;
  • Combaterea plantelor daunatoare si toxice;
  • Distrugerea musuroaielor, nivelarea si curatirea pajistilor;

3. Metode de imbunatatire a covorului ierbos prin fertilizare

  • Principii de aplicare a ingrasamintelor pe pajisti ( pentru realizarea unor productii mari de furaje si de o calitate corespunzatoare, covorul ierbos al pajistilor permanente si temporare necesita a fi sustinut prin fertilizare organica si/ sau chimica);
  • Tarlirea pajistilor cu animale;
  • Fertilizarea cu gunoi de grajd si alte ingrasaminte organice;
  • Fertilizarea pajistilor cu ingrasaminte chimice ( administrarea in doze moderate si echilibrate a ingrasamintelor chimice pe pajisti in functie de caracteristicile agrochimice ale solului).

4. Metode de imbunatatire prin suprainsamantari si reinsamantari a pajistilor degradate

  • Principii de refacere totala sau partiala a covorului ierbos;
  • Alegerea amestecurilor de ierburi;
  • Suprainsamantarea pajistilor.

5.Capacitatea de pasunat

Pasunile comunei Tifesti au asigurat necesarul de hrana, pe perioada de vara, pentru animalele cetatenilor.

6.Folosirea pajistilor

Dupa aplicarea metodelor de imbunatatire a pajistilor permanente in continuare se va acorda o atentie la fel de mare folosirii productiei de iarba, atat prin pasunat direct cu animale, cat si prin cosire in vederea conservarii ei pentru sezonul rece sub forma de fan, siloz, sau a utilizarii masei verzi pentru furajare la iesle.

  • Repartizarea pajistilor pentru pasunat cu animale;
  • Dezinfestarea pasunilor si asigurarea apei de baut;
  • Pasunatul rational si necesarul de iarba;
  • Valoarea pastorala si incarcarea cu animale a pasunilor;
  • Sisteme de pasunat: - pasunatul extensiv, - pasunatul rational;
  • Marimea si impartirea pajistii in parcele de pasunat;
  • Durata optima a sezonului de pasunat.

7. Constructii si dotari zoopastorale

Pentru buna functionare a amenajamentului pastoral sunt necesare mai multe constructii si dotari:

  • Drumuri si poteci de acces;
  • Alimentari cu apa;
  • Locuinte si adaposturi pentru oameni si animale

 

b) gradul in care planul sau programul influenţează alte planuri si programe, inclusiv, pe cele in care se integrează sau care deriva din ele;     

Fundamentarea amenajamentului pastoral consta in solutiile tehnologice si tehnice care asigura realizarea obiectivelor privind gospodarirea rationala a suprefetelor de pajisti din cadrul planului propus. Amenajamentul pastoral trebuie sa respecte codul de bune practici agricole si sa fie in concordanta cu conditiile pedoclimatice ale arealului unde se afla amplasata pajistea.

c) relevanta planului sau programului in /pentru integrarea considerentelor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: scopul punerii in practica a amenajamentului pastoral consta in diminuarea sau inlaturarea procesului de degradare a pajistilor permanente printr-un mod rational de gospodarire a fondului pastoral .

d) probleme de mediu relevante : nu sunt deoarece planul se fundamenteaza pe principiul dezvoltarii durabile si  protejarea mediului.

e)  relevanta planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale si comunitare  

de mediu : - reglementarile propuse ale planului se vor realiza implementand legislatia nationala si comunitara de mediu.

2. Caracteristicile efectelor si ale zonei posibil a fi afectate cu privire, in special la :

  1. probabilitatea, durata, frecventa si reversibilitatea efectelor : - prin amenajamentul pastoral nu se schimba modul de folosinta al terenului, respectiv pasune.
  2. natura cumulativa a efectelor – apa va fi asigurata prin amenajare de adapatori sau prin captarea apei din paraie si izvoare.
  3. natura transfrontiera a efectelor – nu este cazul.
  4. riscul pentru sănătatea populaţiei umane sau pentru mediu ( de exemplu datorita accidentelor ) –  nu este cazul .
  5. mărimea si spaţialitatea efectelor ( zona geografica si mărimea populaţiei potenţial afectata ) – nu este cazul deoarece prin sporirea productiei pajistilor vor creste si productiile obtinute de la animale si implicit bunastarea proprietarilor acestora;
  6. Valoarea, vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de :
    1. ( i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul natural : nu este cazul.
    2. (ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limita de calitate a mediului :amenajamentul trabuie sa respecta codul de bune practici agricole.
    3. (iii) folosirea terenului in mod intensiv : zona studiata are categoria de folosinta pasune.
  7. efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional : nu este cazul.

 

Obligaţiile titularului - titularul planului are următoarele obligații:

  • De a respecta legislația de mediu în vigoare.
  • De a lua măsuri pentru gestionarea deşeurilor, astfel: deşeurile menajere vor fi colectate în europubele (cu colectare selectivă) amplasate în spaţii special amenajate, cu asigurarea accesului mijloacelor de transport pentru ridicare şi evacuate periodic de către un operator de servicii de salubritate autorizat; deşeurile valorificabile vor fi colectate selectiv şi valorificate prin operatori specializaţi autorizaţi.
  • De a supune procedurii de adoptare planul mai sus menţionat (înregistrat la A.P.M. Vrancea cu nr. 733 / 22.01.2019), precum şi orice modificare a acestuia, după caz, numai în forma avizată de autoritatea competentă pentru protecţia mediului, în conformitate cu prevederile art. 26 din H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe.
  • De a notifica Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea în cazul în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii de încadrare, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, înainte de realizarea modificării.
  • De a înainta la A.P.M.Vrancea documentaţia întocmită în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului, în vederea analizării investiţiei propuse cu parcurgerea etapelor procedurale stipulate în ordinul menţionat. 

 

Informarea si participarea publicului :

Agenția pentru Protecția Mediului Vrancea a asigurat accesul liber al publicului la informaţie prin:

- Publicarea în cotidianul „ Ziarul de Vrancea” în ediţiile din 18.01.2019 si 21.01.2019 a anunţurilor privind prima versiune a planului în vederea obţinerii avizului de mediu şi declanşarea etapei de încadrare;

In conformitate cu prevederile art. 12 alin ( 2 ) din HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe, publicul poate formula comentarii privind decizia etapei de încadrare pe care le trimite in scris la APM Vrancea, in termen de 10 zile calendaristice de la publicarea anunţului.

In cazul in care nu se înregistrează comentarii din partea publicului in intervalul de 10 zile de la publicarea anunţului, APM Vrancea va emite decizia finala.

Menţiuni despre procedura de contestare administrativă şi contencios administrativ:

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte cerinţele prevăzute la art. 2 lit. e), considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

 Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 24 au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei menţionate la art. 24 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzute la alin. (1) şi (2) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.